Retry

شاید تا به حال اسم گوگل آنالیتیکس به گوش شما خورده باشد. شاید هم آن را با نام‌های دیگری مثل گوگل آنالیز و یا گوگل آنالیتیک شناخته باشید. این نام‌ها، اصطلاحاتی هستند که ایرانیان برروی این ابزار تحلیل‌گر مخصوص شرکت گوگل گذاشته‌اند! به هر حال؛ اگر نمی‌دانید گوگل آنالیتیکس چیست نگران نباشید! ما اینجا هستیم تا شما را بیشتر با این ابزار آشنا کنیم.

گوگل آنالیتیکس یک ابزار تجزیه و تحلیل سایت است که توسط گوگل به صورت رایگان در اختیار مدیران سایت قرار می گیرد. این ابزار تجزیه و تحلیل می تواند اطلاعات بسیار جامعی در مورد ترافیک ورودی، رفتار کاربران سایت، نرخ تبدیل و اطلاعات عمومی و گزارش های مفیدی در اختیار مدیران وب سایت قرار دهد. اطلاعاتی که می تواند نقش بسیار مهمی در بهینه سازی وب سایت و توسعه آن داشته باشد. این ابزار به شما اجازه می دهد تا سایت، وبلاگ و شبکه های اجتماعی و اطلاعاتی مانند ورود کاربر، رفتار کاربر، نرخ تبدیل، زمان صرف شده در صفحات، نوع دستگاه و هر آنچه در سایت یا وبلاگ شما اتفاق می افتد را کنترل کنید. رعایت کنید

به زبان بسیار بسیار ساده، گوگل آنالیتیکس همان ابزار رایگانی است که گوگل در اختیار شما قرار داده و از طریق آن می‌توانید اطلاعاتی درباره کاربران وبسایت خود کسب نمایید.

 

منظورمان از اطلاعات کاربران این است که آن‌ها چه افرادی هستند؟ ، از چه طریقی با سایت ما آشنا شده و به آن وارد شده‌اند؟ ، آیا کار‌هایی که ما از آن‌ها توقع داشته‌ایم را در موقع ورود به سایت انجام داده‌اند؟ و… تمامی آنچه قبل‌تر گفتیم، مختصری از گوگل آنالیتیکس و کارکرد آن بود. در ادامه این مطلب قرار است اطلاعاتی کامل‌تر درباره این ابزار رایگان گوگل در اختیار شما عزیزان قرار دهیم! پس همراه ما بمانید.

 

گوگل آنالیتیکس چیست؟

همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم، گوگل آنالیتیکس یا همان Google Analytics، یکی از ابزارهای سئو است و همچنین از ابزارهای رایگانی است که گوگل در اختیار وب مستران قرار می‌دهد. با استفاده از این ابزار می‌توان وضعیت سایت را برای بهینه‌سازی آن به صورت کامل رصد نمود.

این ابزار می‌تواند اطلاعاتی کامل درباره ترافیک ورودی به سایت شما، رفتاری که کاربران انجام می‌دهند و نیز نرخ‌های تبدیل در اختیار صاحبان سایت قرار داده و از این طریق به بهینه کردن آن کمک کند.

علاوه بر این‌ها، شما می‌توانید گوگل آنالیتیکس را با سایر ابزار گوگل که با ترافیک و میزان بازدید‌ها در ارتباط است، مانند یوتیوب، گوگل ادز و… مخلوط کرده و آن را تکمیل نمایید.

 

چرا به گوگل آنالیتیکس نیاز داریم؟

شاید بخواهید بدانید که آیا استفاده از گوگل آنالیتیکس برای شما ضروری است یا نه! اگر از من بپرسید، به شما می‌گویم که در صورتی که وبلاگی شخصی دارید و یا صاحب وب سایت بزرگی هستید، استفاده از این ابزار برای شما قطعاً ضروری بوده و شما به آن نیاز خواهید داشت. با استفاده از این ابزار می‌توانید کاربران خود را به صورت کامل رصد کنید و در راستای جذب مخاطبان بیشتر، محتوای سایت خود را بهبود ببخشید.

 

بیشتر بخوانید: بلاگ چیست؟

 

گوگل آنالیز به شما کمک می‌کند تا از طریق بررسی مواردی که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، مخاطبان و کاربران سایت خود را زیر نظر گرفته و آن‌ها را کاملاً بررسی نمایید.

گوگل آنالیتیکس اطلاعات بسیاری درباره سایت در اختیار ما قرار می‌دهد.

  • میزان ترافیک ورودی سایت شما چقدر است و روزانه چندین نفر از آن بازدید می‌کنند؟
  • مخاطبانی که با گوشی از سایت بازدید کرده‌اند چقدر هستند و آیا لازم است وب سایت را موبایل فرندلی کنیم یا نه؟
  • متوسط زمانی که افراد در سایت شما می‌گذرانند چقدر است؟
  • محتوا‌های موجود در صفحات وب سایت تا چه حد برای مخاطبان جذاب هستند؟
  • روش ورود افراد به سایت از چه طریقی بوده است؟
  • میزان بازدیدکنندگانی که در انتها به مشتریان بالفعل تبدیل می‌شوند چقدر بوده است؟

گوگل آنالیتیکس با بررسی سؤالاتی از این دست می‌تواند آمار‌های موجود در سایت شما را تبدیل به ابزاری نماید که از طریق آن می‌توانید سایت خود را به صورت کامل رصد کرده و برای بهینه‌سازی آن تلاش کنید. پس در استفاده از این ابزار رایگان گوگل، لحظه‌ای هم درنگ نکنید! حال که با اهمیت این ابزار برای وب سایت‌ها بیشتر آشنا شدیم، در ادامه قصد داریم به روش‌های نصب و استفاده از آن بپردازیم. یکی از ویژگی‌‌های مهم گوگل آنالیتیکس اتصال به سایر ابزارهای گوگل است. با متصل کردن این ابزار به سایر ابزارهای گوگل می‌توان دیتاها را با اثری که روی یکدیگر می‌گذارند، مشاهده کنید. برای مثال با اتصال آنالیتیکس به سرچ کنسول مشاهده خواهید کرد که کاربران با کدام کوئری‌ها به سایت شما وارد شده  و چقدر از وقت خود را در صفحه سایت شما سپری کرده‌اند.

 

نصب گوگل آنالیتیکس در وردپرس

استفاده از ابزار رایگان گوگل آنالیتیکس بسیار آسان است. در ابتدا باید مطمئن شوید که یک حساب کاربری گوگل و یا Gmail دارید. با استفاده از این حساب کاربری، ابتدا در گوگل آنالیتیکس ثبت نام کرده و سپس مراحل نصب آن را به صورت کامل انجام دهید. ما در بلاگ ژاکت آموزش نحوه نصب گوگل آنالیتیکس ga4 را به طور کامل توضیح داده‌ایم. برای اطلاع از نحوه نصب گوگل آنالیتیکس در وردپرس، می‌توانید مطلبی که پیش از این برای شما عزیزان تهیه کرده‌ایم را مطالعه نمایید.

 

قسمت‌های مختلف گوگل آنالیتیکس

ابزار گوگل آنالیتیکس شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟ برای اینکه اطلاعات شما درباره این ابزار کاربردی گوگل کامل شود و بتوانید استفاده‌ای هرچه بهتر از آن داشته باشید، لازم است با بخش‌های مختلف آن آشنا شوید و کاربرد هر یک از آن‌ها را بیشتر بدانید. مهمترین قسمت‌های این ابزار عبارتند از:

  1. Real Time
  2. Audience
  3. Acquisition
  4. Behavior
  5. Conversion

در ادامه قرار است شما را با بخش‌های مختلف گوگل آنالیز آشنا کنیم.

  • Real Time: یکی از بخش‌های گوگل آنالیتیکس، Real Time است. از طریق این بخش، می‌توانید آمار روزانه‌ی موجود در سایت خود را مشاهده نمایید. ثبت آمار در گوگل آنالیتیکس به صورت روزانه و یا زمان‌بندی شده است. ممکن است حتی لازم باشد برای ثبت آمار جدید، مدت زمان یک روز کامل لازم باشد تا این بخش بتواند آمار سایت شما را ارائه نماید. پس شما می‌توانید در موارد خاص از طریق بخش Real Time، آمار لحظه‌ای خود را مشاهده نمایید.

 

در قسمت real time میتوانید فعالیت های روزانه سایت خود را مشاهده کنید

 

  • Audience: بخش دیگری که در گوگل آنالیز مشاهده خواهید کرد، Audience است. همان‌طور که مشخص است، این بخش می‌تواند اطلاعاتی کامل درباره مخاطبان را در اختیار شما قرار دهد.
    با ورود به این بخش می‌توانید به اطلاعاتی نظیر سن، جنسیت، منطقه جغرافیایی، تکنولوژی مورد استفاده توسط کاربرانتان دست یابید و تمامی آن‌ها را برای بهینه‌سازی سایت خود مورد تحلیل و بررسی قرار دهید.
    برای مثال، با بررسی سن و جنسیت گروه مخاطبان خود، می‌توانید محتوای سایت خود را برای آن دسته از افراد بهینه نمایید و یا اگر آن‌ها بیشتر از گوشی موبایل در راستای ورود به سایتتان استفاده می‌کنند، سایت خود را موبایل فرندلی کنید!

 

 

  • Acquisition: یکی دیگر از قسمت‌های تشکیل دهنده گوگل آنالیتیکس، Acquisition است. از طریق این بخش، اطلاعاتی در رابطه با نحوه ورود کاربران به سایت به دست خواهید آورد. به عنوان وب مستر، حتماً برای شما مهم است که کاربران چگونه با سایت شما آشنا شده‌اند. آیا بک لینک‌ها آن‌ها را به این صفحه از سایت شما هدایت کرده و یا از طریق خبرنامه و تبلیغات به این بخش از سایتتان وارد شده‌اند.
    با ورود به این بخش می‌توانید از این موضوع مطلع شده و بک لینک‌های بیشتر و یا تبلیغات گسترده‌تری را جهت ورود کاربران به سایت خود درنظر بگیرید.
    با استفاده از بخش Acquisition، می‌توانید به صورت کامل به این مسئله دست یابید.

 

 

  • Behavior: بخش دیگری که پس از ورود به گوگل آنالیتیکس مشاهده خواهید کرد، Behavior نام دارد. همان‌طور که مشخص است، این بخش از گوگل آنالیز قصد دارد رفتار کاربران پس از ورود به سایت شما را بررسی کند.
    منظور از رفتار کاربران، اقدامات و کلیک‌هایی است که پس از ورود به سایت شما انجام خواهند داد. برای مثال، شما باید بدانید میزان کلیک کاربران برروی هر یک از لینک‌ها چقدر بوده است و بر همان اساس سعی کنید محتوای سایت خود را برای رفع نیاز‌های کاربران تغییر دهید.
    بسیار مهم است که بدانید رفتار کاربران و مسیری که آن‌ها طی نموده‌اند چگونه بوده است. آیا همان‌طور که انتظار داشتید رفتار کرده و از سایت استفاده کرده‌اند یا نه! پس برای بررسی رفتار مخاطبان خود به این بخش وارد شوید.

 

 

  • Conversion: یکی دیگر از بخش‌های موجود در گوگل آنالیز، Conversion است. این بخش می‌تواند نرخ تبدیل که شاخصه‌ای از میزان موفقیت کسب‌وکار شما است را تعیین کند.

 

معرفی دوره گوگل آنالیتیکس ژاکت آکادمی

Google Analytics تمام ابعاد فعالیت‌ها در راستای بازاریابی دیجیتال را بررسی میکند و شما می‌توانید به راحتی تمام ورودی‌های سایت خود را بررسی کنید. پس می‌توان نتیجه گرفت که یکی از مهم‌ترین آموزش‌ دیجیتال مارکتینگ یادگیری این ابزار است. آکادمی ژاکت برای استفاده بهینه از گوگل آنالیتیکس، دوره‌ای را برایتان ترتیب داده است تا از طریق آن بتوانید از این ابزار گوگل به صورت حرفه‌ای استفاده کرده و در راستای بهینه‌سازی سایت خود از آن بهره بگیرید. پس از طی نمودن این دوره، می‌توانید به صورت کاملاً حرفه‌ای و پیشرفته کاربران وارد شده به سایتتان را رصد کرده و گزارش‌هایی حرفه‌ای از آن بگیرید.

هدف از برگزاری دوره‌های گوگل آنالیتیکس در ژاکت آکادمی ایجاد توانایی گزارش‌گیری بر پایه داده‌های صحیح است؛ کاری که یک وب مستر و یا دیجیتال مارکتر باید بتواند انجام دهد تا سایت خود را بهینه کرده و آن را ارتقا دهد.

مزایای شرکت در این دوره بسیار زیاد هستند. برای مثال شما می‌توانید پس از فراگیری کامل دوره گوگل آنالیز، گزارش‌گیری دقیق از سایت را انجام دهید و با تسلط کامل تگ‌ها را مدیریت کنید. تحلیلی بودن آموزش‌ها می‌تواند شما را در استفاده از این ابزار مسلط‌تر کرده و شما را با جزئیات آن بیشتر آشنا کند.

شاید بخواهید بدانید چه کسانی می‌توانند در دوره آموزش گوگل آنالیتیکس ژاکت آکادمی شرکت کنند و آیا شرکت در این دوره برای شما مناسب خواهد بود یا نه؟

باید بدانید که شما چه مدیر یک وب سایت و یا اپلیکیشن ساده باشید و چه مدیر چندین وب سایت بزرگ، یادگیری گوگل آنالیتیکس و کار کردن با آن برایتان ضروری خواهد بود. با یادگیری استفاده از این ابزار، می‌توانید کسب‌وکارتان را رصد کرده و میزان موفقیت خود را بررسی نمایید. پس شرکت در این دوره برای تمامی دیجیتال مارکتر‌ها، سئوکاران، وب مستر‌ها و طراحان وب سایت ضروری بوده و می‌تواند به آن‌ها کمک زیادی بکند.

پیش از ورود به این دوره سعی کنید با اصول و مسائل مقدماتی گوگل آنالیتیکس آشنایی داشته باشید. شرکت در دوره گوگل آنالیتیکس ژاکت آکادمی، می‌تواند شما را به فردی حرفه‌ای برای استفاده از این ابزار تبدیل کند و به شما در جهت بررسی کسب‌وکارتان کمک نماید.

 

جمع‌بندی

گوگل ابزار‌های گوناگونی را در اختیار ما قرار داده است که یکی از پرکاربردترین این ابزار‌ها، گوگل آنالیتیکس بوده که از طریق آن و به صورت رایگان می‌توانید وضعیت کسب‌وکار و سایت خود را بررسی نموده و در جهت بهینه کردن آن از این ابزار استفاده نمایید.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *