آموزش نحوه اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس

ابزارهای سئو

7 دقیقه زمان مطالعه

آیا می‌خواهید اطلاعات ارزشمندی در مورد عملکرد وبسایت خود به‌دست آورید؟ اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس، کلید باز شدن قفل گنجینه‌ای از داده‌هاست که می‌تواند به شما در بهینه‌سازی وبسایت و افزایش ترافیک ورودی آن کمک کند. اما شیوه اتصال این دو ابزار قدرتمند، ممکن است کمی پیچیده و دشوار باشد. برای همین ما در این راهنما قصد داریم به شما کمک کنیم تا مانند یک حرفه‌ای، سرچ کنسول را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید و از قابلیت‌های منحصربه‌فرد این ابزارها برای ارتقای وبسایت خود بهره ببرید. پس تا انتها همراه ما باشید.

در مقالات قبل هم درباره اتصال ابزارهای گوگل به یکدیگر صحبت کرده بودیم. این کار باعث می‌شود که دیتاها و اطلاعات مربوط به کسب و کار به صورت ساختار یافته جمع آوری شود. علاوه بر این میتوان تاثیر هریک از این ابزارها و اطلاعات آن‌ها را بر روی یکدیگر مشاهده کنید. برای مثال با اتصال گوگل ادز به آنالیتیکس می‌توانیم ورودی‌هایی که از طریق تبلیغات گوگل به دست می‌آوریم را آنالیز و بررسی کنیم.

 

معرفی سرچ کنسول

قبل از این‌که در مورد نحوه اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس صحبت کنیم، بهتر است با هریک از این دو ابزار آشنا شوید. اگر در چند جمله بخواهیم توضیح دهیم که “سرچ کنسول چیست؟” باید بگوییم سرچ کنسول (Search Console)، یک ابزار رایگان ارائه‌شده توسط گوگل است که به صاحبان وبسایت‌ها اجازه می‌دهد تا عملکرد وبسایت خود را در نتایج جستجوی گوگل نظارت و بهینه‌سازی کنند. این اطلاعات، بینش ارزشمندی را در مورد نحوه کرال و ایندکس کردن وبسایت به‌وسیله گوگل ارائه می‌کند و در مورد هرگونه مشکلی که ممکن است بر روی قابلیت مشاهده (Visibility) وبسایت شما در نتایج جستجو تاثیر بگذارد، هشدار می‌دهد. با سرچ کنسول گوگل، می‌توانید ترافیک جستجوی وبسایت خود را ردیابی کنید، ببینید کدام کوئری‌ها (Queries) باعث ایجاد ترافیک به وبسایت شما می‌شوند و هرگونه مشکل فنی را که ممکن است بر عملکرد آن تاثیر بگذارد، شناسایی کنید. با استفاده از این ابزار این امکان را دارید که محتوا و ساختار وبسایت خود را برای بهبود رتبه‌بندی موتورهای جستجو و جذب ترافیک بیشتر به آن بهینه کنید.

اگر با مباحث SEO و بهینه‌سازی سایت آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که یکی از مهمترین ابزارهای سئو سایت سرچ کنسول گوگل است. با این ابزار میتوان تمام رفتار کاربر را پیش از ورود به سایت بررسی کرد. پس اگر این اطلاعات برای شما جذاب است حتما دوره سرچ کنسول مجموعه ژاکت آکادمی را تهیه کنید و از آموزش های آن استفاده لازم را ببرید.

 

معرفی گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یک سرویس رایگان تجزیه‌وتحلیل وب و ارائه‌شده توسط گوگل است. این سرویس فرصتی را برای صاحبان وبسایت فراهم می‌کند تا ترافیک وبسایت و رفتار کاربران خود را ردیابی و تجزیه‌وتحلیل کنند. بدین ترتیب آن‌ها بینشی دقیق‌تر در مورد نحوه تعامل کاربران با وبسایت به دست می‌آورند، از جمله این‌که چگونه سایت شما را پیدا می‌کنند، از چه صفحاتی بازدید می‌کنند، چه مدت در سایت شما می‌مانند و چه اقداماتی انجام می‌دهند. بعد از نصب ga4 روی سایت، می‌توانید عملکرد وبسایت خود را در طول زمان ردیابی، زمینه‌های بهبود آن را شناسایی کنید، و تصمیمات مبتنی بر داده را برای بهینه‌سازی وبسایت خود و بهبود تجربه کاربری آن بگیرید. بنابراین دوره آنالیتیکس بسیار دوره ارزشمندی در این خصوص هست. همچنین این فرصت را دارید که اطلاعات ارزشمندی در مورد جمعیت‌شناختی، علایق و رفتار مخاطبان به دست آورید تا مخاطبان هدف خود را بهتر بشناسید و تلاش‌های بازاریابی‌تان را با نیازهای آن‌ها هماهنگ کنید. در نهایت می‌توان گفت که گوگل آنالیتیکس، یک ابزار ضروری برای هر صاحب وبسایتی است که می‌خواهد عملکرد وبسایت خود را بهبود ببخشد و ترافیک بیشتری را به آن هدایت کند. در بخش بعد با مزایای اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس آشنا خواهید شد. اگر می‌خواهید به طور کامل با این ابزار آشنا شوید و دریابید که گوگل آنالیتیکس چیست به مقاله وبلاگ ژاکت در این خصوص سری بزنید.

 

چرا باید آنالیتیکس و سرچ کنسول را به یکدیگر متصل کنیم؟

گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول دو ابزار قدرتمند هستند که می‌توانند به شما در اندازه‌گیری و بهبود عملکرد وبسایت در جستجوی گوگل کمک کنند. با اتصال آن‌ها به یکدیگر، به داده‌های ارزشمندی دسترسی پیدا خواهید کرد که به شما نشان می‌دهند، سایت شما چگونه برای کوئری‌های مختلف رتبه‌بندی می‌شود، تعداد ایمپرشن‌ها و کلیک‌هایی که دریافت می‌کند و رفتار کاربران پس از ورود به سایت شما چگونه است. همچنین می‌توانید مشکلاتی را که ممکن است بر روی ویزیبیلیتی وبسایت شما تاثیر بگذارد، شناسایی و برطرف کنید.

از مهم‌ترین مزایای متصل کردن سرچ کنسول به آنالیتیکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به‌دست آوردن بینش عمیق‌تر در مورد رفتار کاربر از مزایای اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس

با اتصال سرچ کنسول به آنالیتیکس، خواهید دید که کدام سرچ کوئری‌ها باعث ایجاد و افزایش ترافیک سایت شما می‌شوند و همچنین نحوه تعامل کاربران با سایت خود را پس از ورود آن‌ها مشاهده کنید. این مزیت به شما کمک می‌کند که رفتار مخاطبان خود را بهتر درک کنید و محتوا و ساختار وبسایت را به گونه‌ای تنظیم کنید که نیازهای آن‌ها را برآورده کند.

شناسایی و رفع مشکلات فنی

سرچ کنسول به شما در مورد هرگونه مشکل فنی که ممکن است بر روی ویزیبیلیتی وبسایت در نتایج جستجو تاثیر بگذارد، هشدار می‌دهد، در حالی‌که آنالیتیکس بینش‌هایی را در مورد نحوه تعامل کاربران با وبسایت ارائه می‌کند. با متصل کردن سرچ کنسول به آنالیتیکس، این امکان برای شما فراهم می‌شود که مشکلات فنی را که ممکن است بر رفتار کاربر تاثیر بگذارند، شناسایی کنید و برای رفع آن‌ها اقدامات مناسبی انجام دهید.

این مقاله را حتما بخوانید
لینک شکسته (broken link) چیست و چه تاثیری بر سئو سایت می گذارد؟

بهینه‌سازی محتوا

با تجزیه‌وتحلیل سرچ کوئری‌ها که باعث ایجاد ترافیک به سایت شما می‌شوند، این امکان را دارید که محتوای وبسایت خود را برای هدف قرار دادن بهتر مخاطبان و بهبود رتبه‌بندی موتورهای جستجو بهینه کنید. همچنین می‌توانید از گوگل آنالیتیکس برای ردیابی نحوه تعامل کاربران با محتوای شما و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده برای بهبود تجربه کاربری وبسایت بهره ببرید. همچنین شما با استفاده از این ابزارها می‌‌توانید چک لیست تولید محتوا سایت خود را به بهترین شکل تهیه و تدوین کنید.

ردیابی عملکرد وبسایت در طول زمان از مزایای اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس

با اتصال این‌دو ابزار به یکدیگر، خواهید توانست عملکرد وبسایت خود را در طول زمان ردیابی کنید و ببینید که چگونه تغییرات در محتوا و ساختار وبسایت شما بر رتبه‌بندی موتورهای جستجو و رفتار کاربر تاثیر می‌گذارد.

 

در نهایت می‌توان گفت که اتصال سرچ کنسول به آنالیتیکس به صاحبان وبسایت تصویر کامل‌تری از عملکرد و رفتار کاربران ارائه می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات دقیق‌تری را برای بهبود وبسایت خود بگیرند و ترافیک بیشتری را به آن هدایت کنند.

اگر می‌خواهید گوگل آنالیتیکس را در دو نسخه Universal و GA4 به بهترین نحو یاد بگیرید دوره آموزش گوگل آنالیتیکس و ژاکت آکادمی را از دست ندهید.

آموزش اتصال سرچ کنسول و آنالیتیکس

در این قسمت یک راهنمای تصویری جامع در مورد نحوه اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس ارائه می‌کنیم.

ابتدا باید وبسایت خود را در سرچ کنسول وریفای کنید. این کار برای فرآیند SEO ضروری است و به شما اجازه می‌دهد که با گوگل یک کانال ارتباطی مستقیم داشته باشید و بفهمید چه کلمات کلیدی، برای وبسایت شما ترافیک می‌سازند.

وقتی وبسایت خود را در سرچ کنسول وریفای کردید، وارد گوگل آنالیتیکس شوید. توجه داشته باشید که باید از یک حساب کاربری گوگل برای ورود به این دو استفاده کنید.

پس از ورود به آنالیتیکس، در گوشه سمت چپ داشبورد، روی چرخ‌دنده کلیک کنید تا رابط Admin ظاهر شود. سپس روی گزینه Property Settings کلیک کنید.

 

در Property Settings به پایین اسکرول کنید تا سرچ کنسول را ببینید. اکنون روی دکمه Adjust Search Console کلیک کنید.

 

با این کار، به تنظیمات سرچ کنسول دسترسی پیدا خواهید کرد. حالا روی کلمه Add که به رنگ آبی است، کلیک کنید.

این حرکت، شما را به سرچ کنسول گوگل هدایت می‌کند، جایی‌که خود را در پنجره‌ای به‌ نام Enable Search Console data in Google Analytics می‌یابید. وبسایتی را که می‌خواهید به گوگل آنالیتیکس لینک دهید را مشخص کنید و روی دکمه سمت چپ آن کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس روی Save کلیک کنید.

اکنون از شما خواسته می‌شود تا ارتباط را تایید کنید، روی OK کلیک کنید.

به آنالیتیکس برگردید و روی Refresh در پنجره مرورگر که تنظیمات سرچ کنسول را نشان می‌دهد، کلیک کنید. اگر با کلیک بر روی منوی کشویی Enabled views، وبسایت خود را در فهرست مشاهده کردید، اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس موفقیت‌آمیز بوده است.

اگر تایید بیشتری می‌خواهید، به ستون Property در Admin view آنالیتیکس برگردید و روی All Products کلیک کنید. باید یک علامت تیک سبز رنگ در زیر سرچ کنسول ببینید.

 

چه اطلاعاتی از سرچ کنسول در گوگل آنالیتیکس مشاهده می‌شود؟

پس از تکمیل اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس، به چندین گزارش مفید و کاربردی سرچ کنسول در گزارش گوگل آنالیتیکس دسترسی خواهید داشت.

برای یافتن این گزارش‌ها، روی Acquisition > Search Console کلیک کنید تا منوی کشویی باز شود. اکنون می‌توانید گزارش‌های زیر را مشاهده کنید:

  • صفحات فرود (Landing Pages)
    این قسمت به شما می‌گوید که وقتی افراد از طریق جستجوهای گوگل به سایت شما می‌آیند، به چه صفحاتی می‌رسند. روی URL یک صفحه خاص کلیک کنید و خواهید دید که چه سرچ کوئری‌هایی، افراد را به آن صفحه آورده است.
  • کشورها
    گزارش کشورها مشخص می‌کند که ترافیک شما از کجا می‌آید. روی یک کشور کلیک کنید تا ببینید که افراد به چه صفحات فرودی می‌رسند. روی هر کدام از صفحات فرود که کلیک کنید، بازهم می‌توانید سرچ کوئری‌ها را ببینید.
  • دستگاه‌ها
    این گزارش به شما نشان می‌دهد که چگونه افراد با استفاده از رایانه‌، تلفن‌های همراه و تبلت‌ها، کسب‌وکار شما را جستجو می‌کنند.
  • کوئری‌ها
    گزارش کوئری‌ها مشخص می‌کند که گوگل، وبسایت شما را برای چه کلمات یا عبارات کلیدی در نتایج جستجوی خود نشان می‌دهد. همچنین اطلاعات Average Position نشان می‌دهد که میانگین رتبه وبسایت شما در نتایج جستجو، برای یک عبارت خاص چقدر است.

 

اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس، یک راه مفید برای به‌دست آوردن بینش عمیق‌تر در مورد عملکرد یک وبسایت و رفتار کاربران آن است. با سرچ کنسول گوگل، این امکان را دارید که ترافیک جستجوی وبسایت خود را کنترل کنید، مشکلات فنی آن را شناسایی کنید و محتوای خود را برای هدف قرار دادن بهتر مخاطبان بهینه کنید. همچنین با گوگل آنالیتیکس، می‌توانید رفتار کاربران را ردیابی کنید، عملکرد وبسایت را در طول زمان تجزیه‌وتحلیل کنید، و تصمیمات آگاهانه‌ای را برای بهبود تجربه کاربری بگیرید. با پیروی از راهنمای گام‌به‌گامی که ارائه کردیم، می‌توانید به‌راحتی این دو ابزار قدرتمند را به یکدیگر متصل کنید و از پتانسیل کامل آن‌ها برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود و جذب ترافیک بیشتر به آن بهره ببرید.

 

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه