چک لیست تولید محتوا

تولید محتوا

9 دقیقه زمان مطالعه

در هر کسب و کار، تولید محتوا بخش مهمی از استراتژی بازاریابی دیجیتال است که نیاز به برنامه‌ریزی و آمادگی دقیق دارد؛ چرا که یک محتوای باکیفیت و ارزشمند می‌تواند کاربران زیادی را به خود جذب کند و مخاطبان وب سایت را افزایش دهد. از آنجایی که دانستن نقطه شروع فرآیند تولید محتوا می‌تواند سخت و گیج کننده باشد، با در اختیار داشتن یک چک لیست تولید محتوا می‌توانیم این فرایند را ساده‌تر کنیم. به همین خاطر، ما در این مقاله قصد داریم با چک لیست تولید محتوا بیشتر آشنا شویم و یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم با استفاده از آن، کسب و کار خود را توسعه دهیم.

 

چک لیست تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

حتما شنیده‌اید که محتوا قلب تپنده دیجیتال مارکتینگ است. چرا که در همه فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال از جمله ایمیل مارکتینگ، بازاریابی در سوشال مدیا، گرافیک محصولات و… محتوا نقش پررنگی دارد. بنابراین تولید محتوا یکی از مهم‌ترین آموزش های دیجیتال مارکتینگ است. شما برای آنکه مطمئن شوید تمام نکات لازم را پیش از انتشار یک محتوا رعایت کرده‌اید، به یک چک لیست تولید محتوا نیاز دارید. در همه دوره‌های آموزش تولید محتوا چه برای سایت و چه برای شبکه‌های اجتماعی، توصیه به داشتن یک چک لیست تولید محتوای کامل و جامع شده است. در واقع هدف از درست کردن یک چک لیست محتوایی این است که مطمئن شوید بخش‌های مختلف یک محتوا با یکدیگر همخوانی دارند و ساختار آن از استاندارد بالایی برخوردار است. در نتیجه، آن محتوا می‌تواند تجربه مثبتی را برای کاربران ایجاد کند.

چارت تولید محتوا در شرایط مختلفی می‌تواند کاربرد داشته باشد. از جمله:

  • وبلاگ نویسی
    اگر در هنگام تولید محتوا برای وبلاگ یک چک لیست داشته باشیم، می‌توانیم مطمئن شویم که هر پست وبلاگ به خوبی نوشته می‌شود؛ زیرا برای موتورهای جستجو بهینه شده است و به راحتی قابل خواندن است.
  • محتوای شبکه‌های اجتماعی
    ما با درست کردن یک چک لیست محتوایی برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم اطمینان پیدا کنیم که هر پست به خوبی آماده شده است؛ زیرا محتوایی که طبق یک چک لیست اصولی تولید شود، از نظر بصری جذاب است و برای پلتفرم انتخاب شده بهینه شده است.
  • تولید محتوای ویدیویی
    شاید برای شما جالب باشد که بدانید ما برای تولید ویدیو هم به یک چارت تولید  محتوا نیاز داریم؛ زیرا با وجود چک لیست محتوایی، خیالمان بابت کیفیت بالای ویدیو راحت می‌شود. در این شرایط ویدیو به درستی تدوین می‌شود و مطابق با نظر مخاطبان هدف بهینه می‌شود.
  • محتوا برای بازاریابی ایمیلی
    اگر بخواهیم کسب و کار خود را از راه ایمیل مارکتینگ پروموت کنیم، باید یک چک لیست محتوا در اختیار داشته باشیم تا مطابق با آن عمل کنیم. در این صورت می‌توانیم مطمئن شویم که هر ایمیل به خوبی نوشته شده است، از نظر بصری جذاب است و برای تحویل به مخاطبان هدف بهینه شده است.
  • متون برای توسعه وب سایت
    زمانی که ما قصد داریم وب سایت خود را به‌روز رسانی کنیم و رتبه آن را در صفحه نتایج موتورهای جستجو بهبود دهیم، ابتدا یک چک لیست محتوایی آماده می‌کنیم و سپس طبق اصول آن پیش می‌رویم. در نتیجه می‌توانیم مطمئن شویم که هر صفحه به خوبی طراحی شده است، برای موتورهای جستجو بهینه شده است و از این طریق باعث افزایش ترافیک سایت خواهیم شد چراکه برای همه کاربران قابل دسترس است.

در واقع با وجود چارت تولید محتوا، احتمال بروز خطا در لود شدن صفحات یا دیگر مشکلات مربوط به وب سایت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

نکات موجود در چک لیست محتوایی بر اساس اهداف و نیازهای تولید کننده محتوا می‌تواند متفاوت باشد، اما هدف اصلی همیشه این است که مطمئن شویم در نهایت محتوا از کیفیت بالایی برخوردار است و استانداردهای مورد نظر را برآورده می‌کند.

چرا به چک لیست تولید محتوا نیاز داریم؟

یکی از بزرگ‌ترین اهداف ما به عنوان یک بازاریاب دیجیتال، تولید محتوای موثر و ارزشمند است؛ ما پیش از تولید محتوا برای کسب و کار خود باید یک چک لیست محتوایی آماده کنیم؛ زیرا چک لیست محتوا:

چک لیست تولید محتوا با هدف‌های متفاوتی ایجاد می‌شود که یک‌پارچگی محتواهای موجود در بیزنس یکی از آن‌هاست

  • به سازگار شدن بخش‌های مختلف محتوا با یکدیگر کمک می‌کند.
    با استفاده از چک لیست محتوایی، می‌توانیم مطمئن شویم که تمام بخش‌های محتوا با کیفیت، دقت و سبک تولید یکسانی آماده شده‌اند. در نتیجه محتوا قابل فهم و خوانا می‌شود و کاربران به تصویر روشنی از برند کسب و کار ما دست پیدا می‌کنند.
  • اعتبار محتوای تولید شده را افزایش می‌دهد.
    با توجه به اینکه یک چک لیست تولید محتوا شامل مواردی مثل بررسی و تایید صحت مطالب است، استفاده از آن باعث می‌شود از درستی مطالب محتوای خود مطمئن شویم. به همین خاطر محتواهایی که از اعتبار بالایی برخوردار هستند، تعامل میان ما و مخاطبانمان را افزایش می‌دهند و با احتمال بیشتری به اشتراک گذاشته می‌شوند.
  • به بهینه سازی وب سایت کمک می‌کند.
    از آنجایی که چارت تولید محتوا شامل اصولی مانند بهینه سازی مطالب برای موتورهای جستجو است، ما با دنبال کردن آن می‌توانیم رتبه وب سایت خود را در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) افزایش دهیم. در نتیجه تعداد کاربران افزایش پیدا می‌کند و می‌توانیم تعامل بیشتری با مخاطبان خود برقرار کنیم.
  • منجر به صرفه جویی در زمان می‌شود.
    ما با استفاده از یک چک لیست محتوایی می‌توانیم محتوای خود را با سرعت بیشتری تولید کنیم؛‌ زیرا تنها در ابتدای کار به ساختار محتوا و اصول آن فکر کرده‌ایم و دیگر نیازی نیست تا در هر مرحله از فرآیند تولید محتوا برای تعیین استراتژی آن زمان بگذاریم.
  • اشتباهات موجود در محتوا را کاهش می‌دهد.
    اگر برای تولید محتوای خود از یک چک لیست محتوایی کمک بگیریم، می‌توانیم از به وجود آمدن برخی از اشتباهات رایج مانند غلط‌های املایی، لینک‌های شکسته و اطلاعات نامعتبر جلوگیری کنیم.

به طور خلاصه، ما با کمک گرفتن از چک لیست محتوا می‌توانیم مطمئن شویم که تمام بخش‌های محتوا با کیفیت بالا و دقیق تولید می‌شوند و برای ایجاد یک تجربه کاربری مثبت بهینه شده‌اند.

 

 

نحوه تهیه چک لیست محتوا

شما برای تهیه چک لیست محتوایی مناسب، باید به موارد مهم و تاثیرگذار زیر توجه کنید:

  1. تشخیص پرسونای مخاطبان (شناسایی مخاطبان هدف)
    در هنگام تولید محتوا باید مخاطبان مورد نظر خود را مشخص کنید و محتوا را مطابق با سلیقه و نظر آن‌ها تولید کنید.
  2. تحقیق کلمات کلیدی
    کلمات کلیدی مرتبط با محتوا و مخاطبان مورد نظر خود را برای بهینه سازی در موتورهای جستجو پیدا کنید.
  3. رعایت تجربه کاربری محتوا (User Experience)
    تجربه کاربری محتوا به درک کلی کاربر از محتوا و میزان تعامل او با محتوا اشاره دارد. با بهبود این تجربه، جنبه‌هایی مانند طراحی، دسترسی، کاربردی بودن، خوانایی و ارتباط پوشش داده می‌شود. هدف از بهینه سازی تجربه کاربری محتوا ایجاد یک تعامل مثبت و به یاد ماندنی برای کاربر است تا بتواند احتمال تعامل او با محتوا و برند را افزایش دهد.
  4. بهینه سازی عناوین صفحات
    مطمئن شوید که عنوان انتخاب شده هر صفحه، به طور دقیق می‌تواند محتوا را توصیف کند و شامل کلمه کلیدی مورد نظر است.
  5. بهینه سازی توضیحات متا (Meta Description)
    برای محتوای خود یک توضیحات متای جذاب بنویسید که به طور دقیق محتوا را توصیف کند و شامل کلمه کلیدی مورد نظر باشد.
  6. بهینه سازی سرتیترها
    از تگ‌های هدر (H1، H2، H3 و …) برای ساختار محتوای خود استفاده کنید تا کاربران و موتورهای جستجو راحت‌تر بتوانند آن را درک کنند.
  7. بهینه سازی تصویر
    همه تصاویر موجود در محتوا را با حجم مناسب، متن جایگزین و نام صحیح بهینه سازی کنید.
  8. بهینه سازی URL
    از URL های توصیفی استفاده کنید که شامل کلمات کلیدی محتوای شما هستند.
  9. لینک سازی داخلی
    محتوای مورد نظر را به سایر محتواهای مرتبط در وب سایت خود لینک دهید تا به کاربران و موتورهای جستجو کمک کند روابط بین بخش‌های مختلف محتوا را درک کنند.
  10. لینک سازی خارجی
    محتوای خود را به منابع مرتبطی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند لینک دهید تا اعتبار آن در میان کاربران و موتورهای جستجو افزایش پیدا کند.
  11. کیفیت محتوا
    صحت و درستی محتوای خود را بررسی کنید و از اصالت آن مطمئن شوید. علاوه بر این، از جملات کوتاه و پاراگراف‌های مختلف در محتوای خود استفاده کنید.
  12. نوشتن سرفصل‌های محتوا
    پیش از آغاز نگارش محتوا، سرفصل‌های آن را بنویسید تا مخاطب شما دید جامعی نسبت به کلیت آن پیدا کند و درک محتوا برای او راحت‌تر شود. علاوه بر این،‌ نوشتن سرفصل‌های محتوا به بهینه‌تر شدن وب سایت شما کمک می‌کند.
  13. نوشتن مقدمه
    نوشتن مقدمه در کنار توضیحات متا مناسب، از مهم‌ترین بخش‌های یک محتوا است که می‌تواند جذابیت آن را برای مخاطبان افزایش دهد و رضایت آن‌ها را جلب کند.
  14. طول محتوا
    محتوای شما باید به گونه‌ای باشد که به طور کامل موضوع مورد نظر را پوشش می‌دهد. به همین خاطر باید به اندازه کافی طولانی باشد.
    نکته: در هنگام نگارش محتوا نباید به توضیح واضحات بپردازیم؛ زیرا طولانی بودن محتوا ارزش محسوب نمی‌شود و از کیفیت آن کم می‌کند.
  15. قابلیت اشتراک گذاری اجتماعی
    گزینه‌های مربوط به اشتراک گذاری محتوا در رسانه‌های اجتماعی و تبلیغ آن در پلتفرم‌های مختلف را در محتوای خود قرار دهید.
  16. تجزیه و تحلیل محتوا
    از ابزارهای تجزیه و تحلیل برای بررسی عملکرد محتوای خود و تصمیم گیری برای محتواهای آینده استفاده کنید.
  17. بهینه سازی برای موبایل
    محتوای خود را برای دستگاه‌های تلفن همراه نیز بهینه کنید تا مطمئن شوید که در همه دستگاه‌ها در دسترس و کاربر پسند است.
  18. سرعت بارگذاری
    با بهینه کردن تصاویر، فشرده کردن فایل‌ها و کاهش استفاده از پلاگین‌های سنگین، سرعت بارگذاری محتوای خود را افزایش دهید و به بهبود تجربه کاربری مخاطبان خود کمک کنید.
توجه: در طول نگارش محتوا، چک لیست تولید محتوای خود را به طور مرتب بررسی و به روز کنید تا مطمئن شوید که مرتبط و موثر باقی می ماند.

اگر بر اساس یک چک لیست محتوایی به تولید محتوا بپردازید، می‌توانید دقت، خوانایی و جذابیت بصری آن را افزایش دهید.

این مقاله را حتما بخوانید
نحوه ی ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا برای وب سایت های کوچک

لازم به ذکر است که شما در سایت خود می‌توانید تمامی موارد بالا را از طریق ابزار اسکریمینگ فراگ بررسی کنید بنابراین اگر تا به حال چک لیست تولید محتوا نداشته‌اید و اکنون نمی‌‌دانید که در کدامیک از صفحات شما این اصول رعایت شده است از این ابزار استفاده کنید. ما در مقاله معرفی اسکریمینگ فراگ این ابزار را به صورت کامل معرفی کرده‌ایم.

 

دانلود تمپلیت رایگان سئو و تولید محتوا

چگونه از چک لیست بهترین استفاده را داشته باشیم؟

برای آنکه بتوانید به بهترین شکل از چک لیست تولید محتوا استفاده کنید باید اصول زیر را رعایت کنید:

  1. یک استراتژی دقیق و حساب شده تعیین کنید تا بتوانید احتمال اثربخشی محتوای تولید شده را افزایش دهید و از این طریق کسب درآمد با تولید محتوا را بیشتر کنید.
  2. تمام موارد مهم مطرح شده را در چک لیست محتوایی خود قرار دهید تا مطمئن شوید که محتوای شما تمام جنبه‌های مورد نظر را تحت پوشش قرار می‌دهد.
  3. در نگارش چک لیست اصل ساده نویسی را در پیش بگیرید و از بکار بردن اصطلاحات پیچیده خودداری کنید تا در هنگام دنبال کردن آن سردرگم نشوید.
  4. در نگارش چک لیست علاوه بر محتوای متنی، به استفاده از مدیای جذاب نیز توجه کنید و آن را در هنگام تولید محتوا مد نظر قرار دهید.
  5. در هنگام طراحی آن، با تمام اعضای تیم مارکتینگ مانند نویسندگان، طراحان و بازاریابان همفکری داشته باشید تا مطمئن شوید که تمام جنبه‌ها و دیدگاه‌های لازم را در نظر گرفته‌اید.
  6. به طور مرتب چک لیست محتوایی خود را به‌روز کنید و کاربردی‌ترین نکات جدید را در آن بگنجانید.
  7. برای هر مرحله از فرآیند تولید محتوا، زمانبندی مناسبی را در نظر بگیرید و مسئولیت افراد مختلف را به طور واضح و مشخص تعیین کنید.
  8. چک لیست محتوایی را در دسترس تمام اعضای تیم قرار دهید و مطمئن شوید که چک لیست محتوایی برای همه اعضای تیم تولید محتوا به راحتی قابل دسترسی است.
    برای این کار می‌توانید از ابزارهایی مانند نرم افزار مدیریت پروژه و سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده کنید.

شما با رعایت این نکات می‌توانید یک چارت تولید محتوای باکیفیت را طراحی کنید که پیروی از آن، منجر به ساده سازی فرآیند تولید محتوا می‌شود. علاوه بر این، تضمین می‌کند که تمام جنبه‌های محتوا برای موتورهای جستجو، کاربران و اهداف کلی کسب و کار شما بهینه شده است.

 

جمع بندی

در حوزه بازاریابی دیجیتال، «چک لیست تولید محتوا» یک راهنمای جامع و ارزشمند محسوب می‌شود؛ از تحقیق و تعیین استراتژی گرفته تا نگارش، ویرایش و انتشار محتوا، شما با استفاده از چک لیست محتوایی می‌توانید از موفقیت و صحت عملکرد خود مطمئن شوید و محتوایی جذاب و با کیفیت بالا را برای کاربران تولید کنید.

بر همین اساس، ما در این مقاله شما را با چارت تولید محتوا و تمام نکات مربوط به آن آشنا کردیم تا با طراحی آن بتوانید جامعه مخاطبان خود را گسترش دهید و با سرعت بیشتری به موفقیت در کسب و کار خود دست پیدا کنید.

محصول پیشنهادی

افزونه محتوای داینامیک برای المنتور | پلاگین Dynamic Content For Elementor

345,000 تومان

73.33%
مهدی عباس زاده

مهدی عباس زاده

محصول پیشنهادی

افزونه مدیریت محتوای ویژگی های ووکامرس و دکان | Fast Attributes

345,000 تومان

84%
علی زارعی

علی زارعی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه هوش مصنوعی دستیار تولید محتوا المنتور | AI Assistant for Elementor

345,000 تومان

20%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه