CMS چیست؟ معرفی انواع سیستم های مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوا

18 دقیقه زمان مطالعه

کلمات اختصاری زیادی در دنیای تجارت برای حفظ مفهوم وجود دارد. برخی از این اختصارات مهم عبارت اند از CEO ، CRM ، SERP ، CDN و CMS. در این بین CMS از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، با توجه به اینکه بیش از نیمی از وب سایت ها با یک سیستم مدیریت محتوا ساخته شده اند. در این مقاله به طور کامل تر می گوییم CMS چیست و انواع سیستم های مدیریت محتوا را به شما معرفی می کنیم.

CMS مخفف سیستم مدیریت محتوا یا content management system است. همچنین ممکن است این راه حلی برای کسانی باشد که به دنبال ساخت سریع وب سایتی با دانش فنی و منابع محدود هستند.

در این پست ، ما تعریف خواهیم کرد که CMSچیست و چگونه کار می کند. سپس بررسی خواهیم کرد که چگونه می توانید از CMS برای مدیریت زیرساخت های وب سایت خود استفاده کنید تا بتوانید روی ایجاد محتوای جالب و جلب توجه که منجر به تبدیل و هدایت بیشتر می شود تمرکز کنید.

و در نهایت برخی از محبوب ترین سیستم عامل های CMS در بازار کار را پایان معرفی کرده و آن ها را با هم مقایسه خواهیم کرد.

سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟

CMS چیستشاید  بپرسید که CMS مخفف چیست، این کلمه مخفف سیستم مدیریت محتوا، یک نرم افزاری است که به کاربران اجازه می دهد وب سایت را بدون نیاز به کد نویسی از ابتدا بسازند و مدیریت کنند در اکثر سیستم های مدیریت محتوا بدون دانش برنامه نویسی می توانید طراحی خود را به صورت کامل انجام دهید.

با استفاده از CMS می توانید محتوا را در یک رابط کاربر پسند ایجاد ، مدیریت ، اصلاح و منتشر کنید. شما می توانید به جای برنامه نویسی ، با بارگیری یا خرید الگو ها و برنامه های افزودنی ، طراحی و عملکرد وب سایت خود را شخصی سازی کنید. می توانید چندین کاربر داشته باشید که با استفاده از همان ابزار کار می کنند .

شاید از خود بپرسید که یک نرم افزار چگونه همه این کارها را انجام می دهد. برای پاسخ به این سوال ، بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه عملکرد CMS بیندازیم.

اگر می خواهید با روش های تشخیص سیستم مدیریت محتوای سایت ها آشنا شوید، این مقاله را بخوانید.

CMS چگونه کار می کند؟

برای اینکه درک کنید نحوه عملکرد CMS چیست ، ابتدا باید درک کنید که ساخت وب سایت از ابتدا چگونه است.

شما برای افزودن متن، تصاویر، لینک های ناوبری و سایر عناصر سازنده یک وب سایت با HTML شروع می کنید. سپس CSS را اضافه می کنید تا عناصر مورد نظر را متناسب با ظاهر و احساس منحصر به فرد برند خود تنظیم کنید.

شما با نوشتن JavaScript برای پایان دادن به قابلیت های پیشرفته تری مانند CTA های کشویی به وب سایت خود پایان خواهید داد . سپس باید این فایل HTML را در سرور خود بارگذاری کنید تا در پایگاه داده خود ثبت شود.

هر زمان که می خواهید تغییراتی ایجاد کنید – حتی موارد ساده مانند به روز رسانی محتوا – باید پرونده ها را از سرور بارگیری کنید ، آن ها را باز کنید و کد HTML را با دست تغییر دهید. سپس باید قبل از بارگذاری مجدد پرونده ها به سرور ، مطمئن شوید که هیچ پیوند یا چیز دیگری را از قلم نینداخته اید.

برای توسعه دهندگان و سایر کاربران پیشرفته و با تجربه در زمینه تولید وب سایت ، ساخت یک وب سایت از ابتدا ممکن است ایده آل باشد. اما برای کسانی که مهارت برنامه نویسی یا زمان و منابع لازم برای ساختن وب سایت از ابتدا و نگهداری آن را ندارند ، می توانند از CMS استفاده کنند. در ادامه در مورد چگونگی ایجاد وب سایت با سیستم مدیریت محتوا صحبت کنیم.

چرا به یک سیستم مدیریت محتوا نیاز دارید؟

ما قبلاً به برخی از مزایای استفاده از CMS اشاره کرده ایم ، اما بیایید چند روش خاص را بررسی کنیم که می تواند بر روند راه اندازی ، بهره وری تیم و افزایش کاربران آنلاین شما تأثیر بگذارد.سیستم مدیریت محتوا چیست

1. هیچ دانش برنامه نویسی مورد نیاز نیست

سیستم های CMS با امکان دادن به توسعه دهندگان و سایر کاربران برای ایجاد وب سایت های بدون برنامه نویسی ، به انقلابی در طراحی وب کمک کرده اند. دیگر دوران اعتماد به توسعه دهندگان و طراحان وب برای ایجاد حضور آنلاین برای مشاغل شما گذشته است.

شما می توانید محتوا را ایجاد و مدیریت کنید ، طراحی وب سایت خود را سفارشی کنید و برنامه های افزودنی را برای افزودن قابلیت به وب سایت خود نصب کنید – همه این ها بدون برنامه نویسی است. (توجه به این نکته مهم است که اکثر سیستم های مدیریت محتوا به شما امکان می دهند برای کنترل دقیق وب سایت خود ، کد سفارشی نیز اضافه کنید.)

در نتیجه ، کاربران با دانش فنی و زمان محدود هنوز هم می توانند یک وب سایت قدرتمند برای تجارت خود بسازند.

برای آشنایی با بهترین و محبوب ترین زبان برنامه نویسی تحت وب، این مطلب را بخوانید.

2. همکاری آسان

چندین کاربر می توانند به طور همزمان در سیستم CMS دسترسی داشته و کار کنند. این بدان معنی است که در هر روز ، بازاریابان شما می توانند محتوا تولید کنند ، متخصصان فناوری اطلاعات شما پروتکل های امنیتی را اجرا می کنند و توسعه دهندگان شما کد سفارشی را به قالب شما اضافه می کنند. در واقع ، همه آن ها می توانند در یک صفحه فرود کار کنند.

به طور خلاصه ، CMS می تواند به بهبود روند کار و بهره وری در تیم شما کمک کند.

3. ویژگی ها و برنامه های افزودنی SEO

سیستم عامل های CMS ویژگی های داخلی و همچنین افزونه هایی را برای کمک به شما در بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو ارائه می دهند.

با استفاده از ابزارهای داخلی یا شخص ثالث می توانید:

  • عنوان صفحه و توضیحات متا را سفارشی کنید
  • ساختار های URL مناسب SEO را انتخاب کنید
  • نقشه سایت XML ایجاد کنید
  • متن alt تصویر را اضافه کنید
  • تغییر مسیر های لازم را ایجاد کنید
  • پیمایش فید را وارد کنید
  • زمان بارگذاری صفحه را بهینه کنید

اجرای این روش ها به بهبود شانس شما برای رتبه بندی در Google و سایر موتور های جست و جوی مهم کمک می کند.

4. الگوهای از پیش طراحی شده

اکثر سیستم عامل های CMS مانند وردپرس دارای مجموعه ای از الگو های از پیش طراحی شده یا قالب های آماده هستند که می توانید برای شخصی سازی سریع ظاهر وب سایت خود از آن ها استفاده کنید. آن ها هم چنین می توانند بر ظاهر وب سایت شما تأثیر بگذارند.

به عنوان مثال ، انتخاب قالب ریسپانسیو باعث می شود که وب سایت شما در هر دستگاهی خوب جلوه کند ، بدون اینکه شما بخواهید چند مدل کد بنویسید . الگو ها نه تنها قبل از راه اندازی وب سایت در زمان طراحی شما صرفه جویی می کنند ، بلکه می توانند طراحی وب سایت را بسیار سریع تر و ساده تر در جاده انجام دهند.

5. به روز رسانی های ساده

همان طور که در بالا گفتیم CMS چیست و بحث شد ، یک سیستم مدیریت محتوا شما را قادر می سازد تغییرات را در وب سایت خود سریع تر و آسان تر انجام دهید – از به روز رسانی های اصلی ، مانند طراحی مجدد وب سایت ، تا به روز رسانی های جزئی ، مانند تغییر تصویر در صفحه اصلی. به جای استخدام یک توسعه دهنده مستقل یا تلاش برای ویرایش کد ، می توانید به داشبورد CMS خود بروید و محتوای وب سایت خود را به روز کنید و ویرایش کنید. با این کار می توانید محتوای خود را پویا و مرتبط نگه دارید.

اگر وب سایت شما در حال رشد است ، ممکن است لازم باشد برای پاسخگویی به نیازهای خود به CMS ارتقا دهید. با بررسی برخی از بهترین سیستم های CMS در زیر می توانید جست و جوی خود را شروع کنید.

سی ام اس چیست

امکانات سیستم مدیریت محتوا

سیستم‌ های مدیریت محتوا، امکانات زیادی دارند که به طور پیش ‌فرض یا از طریق نصب افزونه های مختلف می ‌توانید از آن ها استفاده کنید. این امکانات عبارتند از:

  • ایجاد پنل ورود و عضویت در سایت
  • تولید، ویرایش و انتشار محتوا در سایت
  • ایجاد آرشیو برای هر نوع محتوا
  • درج، ویرایش و حذف محصول
  • مدیریت کاربران وب‌ سایت
  • مدیریت رسانه ‌های سایت
  • امکاناتسئو یا بهینه سازی سایت
  • قابلیت اتصال به فروشگاه اینترنتی
  • گزارش آمار سایت
  • امکان ایجاد منو
  • امکان اتصال به درگاه پرداخت
  • پشتیبان‌گیری یا بکاپ اطلاعات
  • محیط مدیریتی ساده
  • آسان بودن تغییر در قالب
  • ارتباط بهینه و کارآمد با کاربران

انتخاب بهترین CMS کاملا به انتظارات شما از یک سیستم مدیریت محتوا بستگی دارد. یعنی اینکه ببینید، کدام سیستم مدیریت محتوا می ‌تواند انتظارات شما را برآورده کند و پاسخگوی نیازهای شما باشد. داشتن یک طراحی جذاب یکی از بهترین شاخص ها برای کاربر پسند بودن CMS است. بنابراین به خاطر داشته باشید که قبل از وقت صرف کردن روی یک سیستم مشخص، به طور کامل در این زمینه تحقیق کنید.

پیشنهاد می کنیم برای انتخاب CMS محبوب خود به قابلیت های آن توجه نکنید. اگر قصد راه اندازی فروشگاه آنلاین را دارید، دقت کنید این سیستم مدیریت محتوایی که انتخاب کرده اید، امکان راه اندازی فروشگاه آنلاین دارد یا خیر.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

سیستم‌ های مدیریت محتوا انواع و اقسام مختلفی دارند. در یک نگاه کلی می ‌توان آن‌ها را به سه دسته اختصاصی، اشتراکی و منبع باز  تقسیم کرد. در ادامه مقاله هر یک از دسته ‌ها را بررسی می ‌کنیم.

سیستم ‌های مدیریت محتوا معمولا به ۳ دسته کلی تقسیم ‌بندی می ‌شوند، که عبارتند از:

  • سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی (Proprietary CMS)
  • سیستم‌های مدیریت محتوای منبع باز (Open Source CMS)
  • سیستم‌های مدیریت محتوای اشتراکی (Software As A Service)

سیستم‌ مدیریت محتوای اختصاصی  (Proprietary CMS)

خیلی از شرکت ‌ها برای خود یک سیستم اختصاصی با مالکیت خصوصی یک سازمان، گروه یا فرد ایجاد می‌کنند. ایجاد کننده، کنترل کاملی بر تمام بخش ‌های وب ‌سایت و شخصی ‌سازی آن دارد.

در این نوع سیستم ‌های مدیریت محتوا، فرآیند طراحی سایت کاملا زمان ‌بر و اختصاصی است و از این رو زمان زیادی می ‌گیرد.

علاوه بر پروسه طراحی که نسبتا هزینه زیادی دارد و صرفا طراحان سایت می ‌توانند از پس آن بربیایند، هزینه نگهداری و پشتیبانی آن را هم باید در نظر بگیرید.

اگر به دنبال طراحی سایت منحصر به ‌فردی برای خود هستید، می ‌توانید از سیستم‌ های مدیریت محتوای اختصاصی استفاده کنید، مانند سایت دیجی کالا.

سیستم مدیریت محتوای منبع باز  (Open Source)

نرم افزار منبع باز نرم افزاری است که کد آن در دسترس همه افراد قرار دارد و هر کسی قادر خواهد بود آن را تغییر دهد. این سیستم های مدیریت محتوا، سیستم ‌های رایگانی هستند که قالب ‌های آماده ‌ای را هم در اختیار کاربران قرار می ‌دهند. معروف‌ ترین سیستم مدیریت محتوای متن باز، وردپرس است. این سیستم ‌ها مثل یک پروژه باز در دسترس همه توسعه‌دهندگان دنیا قرار داشته و در نتیجه هر روز تغییرات جدید و مثبتی در آن‌ ها اعمال می ‌شود.

از بین سیستم ‌های مدیریت محتوای منبع باز جوملا، وردپرس و دروپال معروف ترین آن ها هستند.

سیستم مدیریت محتوای اشتراکی (SAAS)

SAAS  مخفف Software As A Service  است و در فارسی به آن سرویس اشتراکی می‌ گویند. سیستم‌ های SAAS   امکانات سیستم‌ های منبع باز را دارند، منتها با این تفاوت که به کدهای آن ‌ها دسترسی ندارید و باید آن را از شرکت ‌های ارائه ‌دهنده سیستم‌ مدیریت محتوای اشتراکی به صورت اشتراک سالیانه، ماهیانه یا بسته محصول خریداری کنید.

با خرید اشتراک، دیگر نیازی به پرداخت هزینه ‌های جدا برای طراحی قالب، پشتیبانی، اجاره هاست و استخدام طراح سایت نخواهید داشت. ویکس، اسکوار اسپیس و پرتال از جمله سیستم ‌های مدیریت محتوای اشتراکی هستند که به آن ‌ها سایت‌ساز هم گفته می شود.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوا یا content management system انواع متفاوتی دارد. اگر شما با فضای وب سروکار داشته باشید حتما همه یا چند مورد از این cms ها را می‌شناسید. در ادامه آنها را نام میبریم:

  1. وردپرس (WordPress)
  2. جوملا (Joomla)
  3. دروپال (Drupal)
  4. پی اچ پی نیوک (PHP nuke)
  5. مجنتو (Magento)
  6. پرستاشاپ (PrestaShop)
  7. اپن کارت (OpenCart)
  8. وب فلو (Webflow)
  9. گوست (Ghost)
  10. سایت کر (Sitecore)

تا اینجا گفتیم CMS چیست در ادامه 7 نمونه از سیستم های مدیریت محتوا را بررسی می کنیم:

 وردپرس

سیستم مدیریت محتوا وردپرسوردپرس یک بستر خود میزبان است که میلیون ها وب سایت را پشتیبانی می کند. شما می توانید  با استفاده از ویرایشگر Gutenberg به راحتی و به سرعت یک وب سایت وردپرسی بسازید  و سپس آن را با هر یک از هزاران افزونه و قالب موجود در فهرست رسمی وردپرس یا سایر وب سایت های معتبر مثل ژاکت شخصی سازی کنید.

آیا می خواهید فرم ها و امکان گفتگوی زنده را به وب سایت خود اضافه کنید ؟ قالبی را می خواهید که همراه با یک سازنده بصری داخلی و ارائه شود ؟ با بهره گیری از افزونه ها و قالب های وردپرس ، می توانید یک تجربه منحصر به فرد خاص برای نام تجاری خود ایجاد کنید. برای مثال با افزونه‌ فرم ساز وردپرس می‌توانید بهترین فرم‌های اینترنتی را برای سایت خود بسازید. طراحی سایت وردپرسی بسیار کار شما را آسان می‌کند.

مزایای وردپرس

  • رابط کاربری آسان
  • وجود تعداد بسیار زیادی قالب و افزونه رایگان و غیر رایگان که عملا باعث ایجاد انعطاف بالایی برای سایت شما می شود.
  • وجود منابع آموزشی زیاد و معتبر
  • قیمت مناسب افزونه ها و قالب ها

معایب وردپرس

  • عدم وجود پشتیبانی رایگان از طرف شرکت وردپرس
  • وجود یک سری مشکلات امنیتی که البته به راحتی قابل حل هستند.
این مقاله را حتما بخوانید
راهنمای راه اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم موسیقی

جوملا

دارندگان وب سایت که به دنبال قابلیت های بیشتری هستند که مستقیماً در سیستم عامل تعبیه شده اند ، ممکن است به جای وردپرس علاقه داشته باشند جوملا را امتحان کنند .

مانند وردپرس ، جوملا یک CMS منبع باز است. آن چه جوملا را متمایز می کند پشتیبانی چند زبانه داخلی و گزینه های پیشرفته مدیریت کاربر و محتوا است که آن را برای عضویت ، انجمن و وب سایت های شبکه های اجتماعی ایده آل می کند. به عنوان مثال UIDAI یک وب سایت چند زبانه است که توسط جوملا طراحی شده است.

مزایای جوملا

  • وجود تعداد زیادی قالب و افزونه
  • گستردگی بالا و وجود منابع معتبر آموزشی

معایب جوملا

  • طراحی و رابط کاربری نه چندان مناسب
  • کارایی و گستردگی ضعیف نسبت به وردپرس

سیستم مدیریت محتوای جوملا

Drupal

دروپال  یک سیستم مدیریت محتوا بسیار انعطاف پذیر است که مورد علاقه شرکت های بزرگ و سازمان های دولتی مانند ناسا است. اگر چه برای استفاده کامل از قدرت این پلتفرم به تجربه توسعه وب نیاز خواهید داشت ، اما مجبور نیستید از ابتدا شروع کنید.

علاوه بر ویژگی های زیاد این CMS شما می توانید از بین 44000 ماژول موجود در پوشه آن و هزاران تم رایگان در مخزن تم آن برای ساختن وب سایت پیچیده ای که حجم زیادی از داده ها و ترافیک سنگین را مدیریت می کند مانند دانشگاه راش انتخاب کنید.

پیشنهاد میکنیم مقاله ما درباره مقایسه وردپرس و جوملا و دروپال را در بلاگ ژاکت بخوانید.

مزایای دروپال

  • وجود تعداد زیادی افزونه و قالب
  • وجود منابع نسبتا زیاد و معتبر برای آموزش

معایب دروپال

  • پیچیدگی و طراحی کاربری نه چندان زیبا
  • وجود ضعف و عدم گستردگی نسبت وردپرس

Magento

نسخه خود-میزبان مجنتو، معروف به Magento OpenSource ، مانند Drupal دنیای تجارت الکترونیکی است. بسیار انعطاف پذیر و ایمن است ، اما یادگیری آن و استفاده از تمام قابلیت های داخلی آن دشوار است.

با Magento ، می توانید چندین فروشگاه را مدیریت کنید ، از چندین ارائه دهنده حمل و نقل در سراسر جهان استفاده کنید و در کشورها ، زبان ها و ارز های مختلف معامله کنید – تمام این موارد را می توانید از یک داشبورد مدیریت کنید

بنابراین ، اگر وقت و منابع لازم برای سرمایه گذاری در راه اندازی و نگهداری داشته باشید ، می توانید یک فروشگاه آنلاین با موجودی عظیم محصول و دامنه جهانی ایجاد کنید.

مزایای مگنتو

  • انعطاف ‌پذیری بالا
  • قابلیت پشتیبانی از ۱۰ هزار محصول
  • با یک بار نصب می ‌توانید چند فروشگاه مختلف را راه ‌اندازی کنید.
  • رابط کاربری ساده

معایب مگنتو

  • کار با آن برای افراد تازه ‌کار پیچیده است.
  • پیدا کردن توسعه دهندگانی که با مگنتو کار می‌کنند، مشکل است.
  • بعضی نسخه ‌های این CMS قیمت بالایی دارند.
  • توسعه و بهبود افزونه‌های آن نیازمند هزینه است.

CMS مجنتو چیست

 Webflow

Webflow یکی از انواع سیستم مدیریت محتوای “بصری” است که برای پر کردن کم بود بازار برای طراحان وب طراحی شده است که می خواهند بدون ایجاد نگرانی در مورد میزبانی ، امنیت یا عملکرد بر ایجاد و شخصی سازی وب سایت تمرکز کنند.

با استفاده از Webflow ، می توانید یکی از صد ها الگوی از پیش ساخته شده را انتخاب کنید یا از ابتدا با استفاده از طراح وب خودتان طراحی را انجام دهید.

همچنین می توانید عملکرد وب سایت خود را از طریق ادغام شخص ثالث یا تعبیه کد HTML گسترش دهید. از آن جا که حداقل به دانش HTML ، CSS و طراحی وب نیاز دارد ، Webflow برای طراحان یا آژانس های فریلنسر مناسب است.

Ghost

اکنون که می دانید CMS چیست اگر به دنبال CMS ساده و سبک تری هستید که به وبلاگ نویسی اختصاص داده شده باشد ، Ghost گزینه بسیار خوبی است. Ghost یک CMS بدون لایه بندی است ، به این معنی که (مخزن محتوا) و از کد های اصلی جدا شده است.

اساساً ، این به شما امکان می دهد محتوا را ایجاد و مدیریت کنید و سپس آن محتوا را از طریق Node.js API (یا ابزار فرانت اند دیگری که ترجیح می دهید) به هر پلتفرم و کانال ، از ساعت های هوشمند گرفته تا هدست های واقعیت مجازی انتقال دهید.

Ghost با یک ویرایشگر بصری و ابزارهای داخلی SEO ، وبلاگ نویسان و مبتدیانی را که می خواهند یک وب سایت اساسی ایجاد و مدیریت ساده داشته باشند ، جلب می کند.

 Sitecore

Sitecore یک CMS بدون سر و صدا در سطح شرکت ها است که به شما امکان می دهد وب سایت های شخصی ، ایمیل ها ، پست های رسانه های اجتماعی و تجربیات تلفن همراه را ایجاد و تحویل دهید. اما ویژگی های این CMS چیست

شما می توانید از ویرایشگر WYSIWYG آن با قابلیت کشیدن و رها کردن ، قوانین شخصی سازی مبتنی بر جلسه و دستگاه و ابزار های چند زبانه استفاده کنید تا محتوای خود را مقیاس بندی کنید و محتوایی را ارائه دهید که مطابق با علاقه ، زبان و دستگاه کاربران باشد. و به لطف معماری وب سایت Sitecore ، می توانید این تجربیات مربوط به مشتری را در چندین کانال از جمله کانال های وب ، اجتماعی ، صوتی و غیره ارائه دهید.

این CMS بیش از 130،000 وب سایت را در صنایع مختلف از ورزش گرفته تا بانکداری گرفته تا مسافرت و موارد دیگر تأمین می کند. برخی از بزرگ ترین مارک های معروف و فعال در این زمینه عبارتند از American Express ، ASOS ، L’Oréal و Volvo Cars.

سیستم مدیریت محتوای پرستاشاپ

سیستم هایی هستند که صرفا برای ساخت فروشگاه اینترنتی کارایی دارند. از جمله پرستاشاپ. به عقیده عده ای از افراد سیستم هایی مثل پرستاشاپ و شاپیفای، انتخاب های عاقلانه تری برای فروشگاه اینترنتی هستند.

مزایای پرستاشاپ

  • وجود قابلیت های پیش فرض زیاد برای مدیریت فروشگاه اینترنتی
  • گستردگی مناسب و وجود تعداد زیادی قالب و افزونه

معایب پرستاشاپ

  • هزینه های تعمیر و ویرایش این سیستم مدیریت محتوا کمی بالاست.
  • وجود اشکالات جزئی در پنل مدیریت
  • قیمت بالای افزونه ها و قالب ها

سایت ساز ویکس (wix)

ویکس، یکی از جذاب ‌ترین سایت‌ سازهای رایگان دنیا است. کاری که در Wix  باید انجام دهید بسیار ساده است.

شما با درگ اند دراپ کردن می توانید سایت خودتان را بسازید. حتی اگر انجام چنین کارهایی هم برایتان حوصله سربر باشد، می‌توانید اطلاعاتی را در مورد کسب و کارتان به ویکس بدهید تا سایت مناسب شما را به صورت خودکار آماده کند.

سایت ‌ساز اسکوئر اسپیس (SQUARESPACE)

سیستم اسکوئر اسپیس هم تا حدودی شبیه ویکس است، با این تفاوت که شروع آن مثل ویکس رایگان نیست و از همان ابتدا باید اشتراک ماهانه خود را با توجه به امکاناتی که می‌خواهید، خریداری کنید.

طبیعی است که بسیاری از این سی ام اس ها را نشناسید. چرا که بسیاری از آنها استفاده چندانی در دنیای وب ندارند. معروف ترین این cmsها سیستم مدیریت محتوای وردپرس WordPress است. از سال 2003 که وارد دنیای وب شد بیش از 100.000 سایت با آن طراحی شد و شروع به کار کرد. شخصی سازی سایت های وردپرسی با دنیایی از قالب وردپرس بهترین اتفاقی بود که می‌توانست به دنیای وب وارد شود. کار با سایت های وردپرسی با تعداد زیادی افزونه وردپرس بسیار راحت و قابل درک است و شما بدون داشتن دانش برنامه نویسی به راحتی می‌توانید کار با آن را برای خود شخصی سازی کنید. در ادامه نحوه استفاده از سیستم تولید محتوای وردپرس WordPress را برای شما توضیح خواهیم داد.

نحوه استفاده از CMS

امیدواریم تا اینجا درک کرده باشید که CMS چیه. CMS از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: برنامه مدیریت محتوا (CMA) و برنامه تحویل محتوا (CDA). به صورت ترکیبی ، این برنامه ها اساساً کد ، نمایش داده های پایگاه داده و زیرساخت ها را در قسمت بک اند مدیریت می کنند تا بتوانید در قسمت فرانت اند وب سایت خود آن ها را مشاهده کنید.

به عنوان مثال، به جای شروع با یک صفحه HTML خالی، ویرایشگر محتوا را باز می کنید و می توانید انواع سبک متن، پیوند ها و CTA اضافه کنید و با کشیدن و انداختن برخی ماژول ها یا کلیک چند دکمه به جای نوشتن، تصاویر و جداول را وارد کنید. از HTML ، CSS و JavaScript استفاده کنید .

در اینجا نگاهی به چگونگی ایجاد یک پست وبلاگ با استفاده از وردپرس می اندازیم:

برای ایجاد تغییرات دیگر در وب سایت خود ، مانند تغییر ساختار پیوند ثابت یا نصب برنامه های افزودنی ، فقط به قسمت مناسب در پانل سرپرست خود بروید. این تمام کاری است که CMA انجام می دهد: همه این تغییرات در یک رابط بصری ایجاد می شود که کد را از شما کاربر نهایی پنهان می کند.

پس از انجام تغییرات ، CDA محتوای وارد شده به CMA را می گیرد ، کد را جمع  بندی می کند ، برای بازدیدکنندگان شما نمایش داده و ذخیره می کند. به این معنی که وقتی می خواهید یک پست وبلاگ جدید منتشر کنید ، فقط باید به جای آپلود دستی یک صفحه در سرور خود ، دکمه انتشار را فشار دهید.

حال که فهمیدید CMS چیست و چگونه کار می کند و آموختید که چگونه از آن استفاده می کنیم ، بیایید مزایای استفاده از آن ها را در ساخت وب سایت از ابتدا بررسی کنیم.

برای ساخت وب سایت خود از CMS استفاده کنید

استفاده از سیستم مدیریت محتوا برای ساخت و مدیریت وب سایت می تواند به رشد شما در طول زمان کمک کند. CMS نه تنها تمام محتوای وب شما را در یک مکان ذخیره می کند ، بلکه از همکاری بین تیم ها نیز پشتیبانی می کند ، امکان به روز رسانی سریع و آسان را فراهم می کند و الگو ها و افزونه هایی را برای شخصی سازی وب سایت شما ارائه می دهد.

انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب

چندین گزینه CMS در بازار وجود دارد که هر کدام نقاط قوت و قابلیت های خاص خود را دارند.

بهترین روش برای انتخاب CMS این است که درک دقیقی از نیاز سازمانتان درباره مدیریت محتوا داشته باشید. این عمل، به طور کلی نیازمند مصاحبه با کاربران است. با مدیران هر بخش صحبت کنید تا درک بهتری از ویژگی های مورد نیاز تیم آن ها داشته باشید.

عناصر و ویژگی هایی که باید هنگام انتخاب CMS خود در نظر بگیرید، عبارتند از:

استانداردهای وب

شما سیستم مدیریت محتوایی می خواهید که بتواند محتوای قابل دسترسی و HTML تولید کند.

چند زبانه بودن سیستم

سیستم شما باید بتواند از پس نرم افزار یا زبان سیستم برآید.

قابلیت تنظیم

بهترین سیستم مدیریت محتوا تنها یک راه حل برای مشکلات ارائه نمی دهد، اما این سیستم ها انعطاف پذیرند و می توانند بر اساس نیاز شما توسط فروشنده سفارشی شوند.

قالب‌ ها

قالب ‌ها، روح وبلاگ یا فروشگاه اینترنتی هستند. قالب ‌ها آن ‌قدر مهم هستند که هم می ‌توانند مشتری را از سایت‌تان فراری بدهند و هم اعتماد او را به سایت‌تان جلب کنند.

اگر قالب‌ ها برای شما مهم هستند، باید سراغ سیستم مدیریت محتوایی بروید که تم ‌های متنوع‌ تر و جذاب ‌تری را به شما ارائه دهد.

امنیت

این سیستم باید به طور رسمی معتبر و مطابق با استانداردهای امنیتی شرکت شما باشد. این موضوع شامل احراز هویت دو عاملی است که برای ورود نیاز دارد تا نه تنها رمز ورود، بلکه کد دائمی یا موقت ارسال شده به دستگاه دیگر را نیز وارد کنید.

قابل توسعه

CMS  شما باید دارای یک SDK یا API بالغ باشد که به شما امکان می دهد به راحتی با سیستم های موجود شما از جمله CRM، اتوماسیون بازاریابی و سیستم های هوش تجاری توسعه یابد.

اشتباهات رایج در انتخاب CMS

  • اولین نکته ای که لازم است یک طراح در نظر بگیرد، این است که به خاطر داشته باشد ساختن سایت ها برای استفاده کاربران عادی است، و نه برای کسانی که به اندازه او در این کار متخصص هستند. مگر اینکه برای سایت شخصی خودش CMS ی انتخاب کند که مورد علاقه اش باشد و کارکردن با آن برایش راحت باشد.
  • به این نکته توجه داشته باشید که یک CMS، چه کدباز باشد یا نه، استفاده تعداد زیادی از طراحان و کاربران نمی تواند دلیل خوبی برای انتخاب سیستم مدیریت محتوای آن باشد. گرفتار تبلیغات و وعده های مختلف در ارائه افزونه ها و وصله های مختلف نشوید. فقط اینکه تعداد زیادی از یک CMS استفاده می کنند، دلیلی برای مناسب بودن آن نیست.
  • همیشه قبل از انتخاب سیستم مدیریت محتوا درباره آن تحقیق کنید. سایت هایی که با آن CMS طراحی شده اند را بررسی کنید.

جمع بندی

مدیریت محتوای سایت اساسی ‌ترین و مهم ‌ترین نیاز مدیران و صاحبان سایت است. در گذشته داشتن یک سایت شخصی یا سازمانی به شدت پرهزینه و سخت بود و بیشتر به یک رویا شباهت داشت. در حالی که امروز می‌توان در کمتر از یک ساعت سایت ساخت و با سیستمی مثل وردپرس، محتوای آن را مدیریت کرد.

در این مقاله سعی کردیم با معرفی بهترین سیستم ‌های مدیریت محتوا و توضیح ویژگی‌های آن ‌ها، در انتخاب بهترین سیستم به شما کمک کنیم.

با بررسی این موارد می توانید انتخاب مناسب تری برای سیستم مدیریت محتوا و انتخاب برترین cms ها داشته باشید، که نتیجه آن موفقیت در رشد کسب و کارتان و طراحی سایت است. نظرات خود را از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

امیدواریم شما با مطالعه این مقاله دریافته باشید که CMS چیست و با انواع سیستم های مدیریت محتوا و تفاوت های آن ها آشنا شده باشید و بتوانید بهترین سیستم مدیریت محتوا را برای طراحی وب سایت خود در نظر بگیرید.

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%
3

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

2

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

سلام ممنون از مقاله مفیدتون
من دنبال آموزش sitecore هستم ولی ظاهرأ منبع زیادی براش موجود نیست.
می تونین راهنمایی کنین لطفأ ؟
ممنون

ارسال دیدگاه