بهترین و محبوب ترین زبان برنامه نویسی تحت وب کدام است؟

سایت

7 دقیقه زمان مطالعه

در گذشته های نه چندان دور نیاز به وب سایت ها و وبلاگ ها احساس نمی شد و به اکثر فروشگاه و دفاتر خدماتی به صورت حضوری بود. اما با گذر زمان و تغییر سبک زندگی افراد و همچنین شرایط ایجاد شده از سمت کرونا و همچنین فرا گیری بیماری کرونا شرایط به نحوی تغییر پیدا کرده است که تقریبا تمام کسب و کار ها به یک وب سایت نیاز خواهند داشت و کسب و کار هایی که برای خود یک وب سایت ندارند به شدت به مشکل بر خورده اند و نیاز به داشتن یک وب سایت و وبلاگ دارند بنابراین مشاغل طراحی وب نیز محبوب تر شده اند. در این مقاله ما به شما محبوب ترین زبان برنامه نویسی تحت وب را معرفی می کنیم و برای برخی موارد برای شما چند مثال ساده می آوریم تا بتوانید راحت تر آن ها را درک کنید.

دسته بندی محبوب ترین زبان برنامه نویسی تحت وب

محبوب ترین زبان برنامه نویسی تحت وب به دو دسته بندی کلی تقسیم می شوند که این دو دسته بندی شامل فرانت اند و بک اند می شود. در ادامه هر کدام را برای شما توضیح خواهیم داد.

فرانت اند

فرانت اند به اصطلاح طراحی ظاهری وب سایت می شود در واقع تمام طراحی ها و المان هایی که یک کاربر می تواند در صفحات مختلف یک وب سایت مشاهده کند جزء فرانت اند حساب می شود که خود شامل دو بخش UI و UX می شود

UI شامل طراحی مکان المان ها جدول ها دکمه ها و تمامی عنصر هایی می شود که یک کاربر می تواند آن ها را مشاهده کند

UX به معنی راحتی کاربر می شود و به این معنی است که طراحی صفحات مختلف وب سایت شما به نحوی باشد که کاربر بتواند به راحتی به خواسته خود برسد به عنوان مثال اگر شخصی به دنبال یک مطلب در وبلاگ است بتواند به راحتی آن را جست و جو کند و آن را پیدا کند.

زبان های برنامه نویسی که در فرانت اند کاربرد دارند شامل HTML و CSS و JS و NODE.JS و PHP و MYSQL هستند که همان طور که اشاره کردیم برای طراحی ظاهری صفحات و بخش های مختلف کاربرد دارد.

محبوب ترین زبان برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی HTML زبانی برای طرح بندی و طراحی المان ها ، دکمه ها و بخش های مختلف کاربرد دارد یادگیری این زبان بسیار آسان می باشد و نیاز به دانش خاصی ندارد و شما به راجتی می توانید از این زبان برای طرح بندی و تراز بندی صفحات خود استفاده کنید. برای کار با این زبان نیاز به ابزار خاصی ندارید و می توانید به راحتی در هر ادیتور کد شروع به کد زنی کنید و نتیجه آن را به راحتی و در کم ترین زمان ممکن در مرور گر خود مشاهده کنید.

زبان برنامه نویسی CSS

زبان برنامه نویسی CSS برای زیبا سازی طراحی های انجام شده توسط HTML انجام می شود و به اصطلاح برای نوشتن STYLE استفاده می شود و باعث می شود طراحی ها شکیل تر و زیبا تر باشد.

زبان برنامه نویسی CSS و HTML  از هم جدا نیستند و مکمل یک دیگر هستند و هر شخصی که به CSS تسلط دارد قطعا با زبان برنامه نویسی HTML آشنایی دارد، زیرا زبان برنامه نویسی CSS به خودی خود کاربردی ندارد و برای استفاده از آن نیاز است که با زبان های برنامه نویسی فرانت اند ترکیب شوند.

به عنوان مثال اضافه کردن سایه و یا طیف های رنگی با استفاده از CSS امکان پذیر است و باعث می شود طراحی وب سایت شما شکیل تر شود و مخاطبان بیشتر به طراحی آن دقت کنند.

زبان برنامه نویسی JS 

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان برنامه نویسی تحت وب برای زنده سازی و ایجاد حرکت در بخش هایی مختلف وب سایت است و  با استفاده از آن می توان به المان ها و بخش های مختلف وب سایت حرکت داد.

به عنوان مثال با کمک CSS و JS می توانید مشخص کنید که هنگامی که موس بر روی یک دکمه مشخص در صفحه وب سایت شما رفت سایز دکمه بزرگ تر شود و رنگ آن عوض شود.

همان طور که مشاهده می کنید مستقل از یک دیگر نیستند و برای اینکه بتوانید از جاوا اسکریپت استفاده کنید نیاز است بتوانید با سایر زبان ها نیز آشنایی داشته باشید و آن ها را با هم ترکیب کنید.

زبان برنامه نویسی NODE.JS 

زبان برنامه نویسی NODE.JS یک زبان برنامه نویسی مستقل نیست و در واقع کتاب خانه و کد های آماده زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است که در کنار یک دیگر قرار گرفته اند و کار با آن نسبت به جاوا اسکریپت راحت تر است زیرا تمام کد ها کنار هم دیگر قرار دارند و کافی است شما کد های مورد نظر خود را فراخوانی کنید، ولی برای کار با آن نیاز است که با اصول برنامه نویسی جاوا اسکریپت آشنایی لازم و کافی را داشته باشید.

این مقاله را حتما بخوانید
آموزش افزونه نویسی وردپرس

این زبان نسبت به سایر زبان کم تر شناخته شده است و کمتر افرادی با آن ها آشنایی دارند و این زبان به مرور جایگزین زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت خواهد شد.

محبوب ترین زبان برنامه نویسی

بک اند

بک اند شامل تمام کد هایی می شود که کاربر آن ها را مشاهده نمی کند و برای انجام عملیات ها مدیریت کاربران و تمام قسمت هایی مدیریتی مانند صفحه مدیریت وب سایت در وردپرس مدیریت قالب ها و افزونه و هماهنگی بین آن ها کاربرد دارد.

کاربران عادی نمی توانند کد های بک اند وب سایت شما را مشاهده کنند و تنها طراحی ظاهری وب سایت را مشاهده می کنند مهم ترین زبان های برنامه نویسی بک اند شامل PHP و MYSQL می شود.

زبان برنامه نویسی PHP 

زبان برنامه نویسی PHP یکی از مهم ترین و اصلی ترین زبان های برنامه نویسی بک اند است که مهم ترین کار های یک وب سایت را به همراه دیتابیس وب سایت انجام می دهد.

هر شخصی که بخواهد در زمینه طراحی سایت فعال کند، نیاز است که زبان PHP را بیاموزد، زیرا زبان های برنامه نویسی تحت وب به شکلی است که شما می توانید هنگامی که از کد های HTML استفاده می کنید سوییچ کنید و از زبان PHP استفاده کنید و مجدد به زبان HTML باز گردید .

اصول کلی برنامه نویسی های وب با استفاده از تگ نویسی انجام می شود که به صورت زیر است :

</pre>
<div “style = width :500 px , height = 300 px”>

<td “style = background_color : red”>

</td>

</div>
<pre>

به عنوان مثال این کد یک مستطیل به ابعاد 500 پیکسل در 300 پیکسل ایجاد می کند که رنگ آن قرمز خواهد بود.

به عنوان مثال هنگامی که شما در حال طراحی یک قالب برای یک وب سایت هستید در بعضی از مکان ها نیاز به استفاده از زبان PHP دارید به عنوان مثال اگر شما در قالب خود قصد استفاده از دکمه جست و جو را دارید باید کد های جست و جو را با استفاده از PHP طراحی کنید و برای نمایش نتایج به کاربران وی سایت از زبان HTML و CSS استفاده کنید.

زبان برنامه نویسی MYSQL

زبان برنامه نویسی MYSQL یک زبان مدیریت اطلاعات است که از SQL SERVER برای مدیریت اطلاعات در دیتابیس استفاده می کند.

دیتابیس مکانی است که در آن تمام اطلاعات کاربران افزونه مطالب و تصاویر در آن درج می شود.

به عنوان مثال هنگامی که یک شخص بخواهد در یک وب سایت ثبت نام کند در دیتابیس سایت یک جدول به نام USER وجود خواهد داشت که اطلاعات کاربر نظیر نام و نام خانوادگی یوز نیم و پسورد آن ذخیره می شود.

بنابر این دیتا بیس یک بخش بسیار مهم و حیاتی در طراحی وب سایت است و نیاز است امنیت آن به صورت کامل تامین شود.

در همان مثال دکمه جست و جو هنگامی که کاربر یک عبارت مانند “آموزش وردپرس” را در دکمه جست و جو قالب وارد می کند زبان PHP به دیتا بیس وب سایت متصل می شود و با استفاده از اطلاعات و دستورات MYSQL مطلب وارد شده را جست و جو می کند.

اگر مطلبی که کاربر به دنبال آن می گردد را پیدا کند ان را به قالب ارسال می کند و قالب آن را با استفاده HTML و CSS و گاهی هم ترکیبی از جاوا اسکریپت به کاربران وب سایت انجام می دهد.

برای یادگیری زبان های برنامه نویسی تحت وب ابتدا نیاز است که شما طبق علاقه خود فرانت اند و یا بک اند را انتخاب کنید سپس به صورت کامل زبان های برنامه نویسی مربوط به آن را یاد بگیرید.

به عنوان مثال اگر شما برنامه نویسی فرانت اند را انتخاب می کنید، ابتدا HTML و CSS را یاد بگیرید و سپس به سراغ جاوا اسکریپت و NODE.JS بروید. در نهایت نیاز است بخشی از PHP را نیز یاد بگیرید تا بتوانید به صورت کامل طراحی فرانت اند یک وب سایت را انجام دهید.

در صورتی که شما برنامه نویسی بک اند را انتخاب کرده اید، ابتدا نیاز است که شما زبان برنامه نویسی PHP را به صورت کامل فرا بگیرید و سپس دیتابیس را فرا بگیرید و در مرحله بعدی نیاز است که کمی با HTML آشنا شوید.

امیدواریم شما با مطالعه این مقاله با محبوب ترین زبان برنامه نویسی تحت وب و کاربرد آن آشنا شده شده باشید و بتوانید برای شروع یاد گیری زبان مناسب را انتخاب کنید.

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

افزونه بهینه‌سازی پیشرفته دیتابیس | Database Cleaner

345,000 تومان

73.33%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه خروجی اطلاعات مرسا | پلاگین Mersa Data Export

138,000 تومان

73.33%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه