آموزش افزودن کد php به وردپرس به صورت دستی و با افزونه

وردپرس

8 دقیقه زمان مطالعه

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به لطف کارایی بسیار راحت و انعطاف پذیری بالای خود، مدیران سایت ها را از دانش کد نویسی بی نیاز کرده است. تصورش را بکنید تنها با چند کلیک موس یک وبسایت بسیار حرفه ای بر روی دامنه تان راه اندازی شده و کسب و کاری را برپا کرده اید. افزودن کد php به وردپرس همان تجربه ای است که وردپرس را از سایر پلتفرم ها متمایز کرده و همچنان صدرنشین بازار است.

با تمام این ویژگی ها باز هم افرادی هستند که برای اهداف تخصصی نیاز دارند تا بتوانند تغییراتی در کدهای سایت شان انجام دهند. هرچقدر هم که ابزارها بتوانند نیازهای شما را براورده کنند، با اینحال شخصی سازی ها و کارهای سفارشی را نمی توان محدود به قابلیت هایی کرد که ممکن است نتوان در انبوهی از افزونه ها یافت.

وردپرس بر پایه زبان php نوشته شده است و یادگیری نحوه اضافه کردن این کدها برای افرادی که بصورت حرفه ای فعالیت می کنند ضروری بنظر می رسد. در این مقاله در این مقاله سعی می کنیم تا نحوه درج کدهای php را به سایت وردپرس آموزش دهیم تا بتوانید چه بصورت دستی و چه با کمک افزونه این کار را انجام دهید.

در وردپرس به کدهایی که در سایت قرار داده می شود تا بتوان به کمک آنها فرآیندی را پیش برد و کارهایی را انجام داد را اسنیپت می گوییم. توسعه دهندگان اغلب قطعه کدهایی را ارایه می کنند که می توانید آنها را در وب سایت وردپرس خود استفاده و عملکرد را بهبود دهید. اضافه کردن قطعه کدها در وردپرس امری کاملا اختیاری است و حتی برای این موضوع افزونه هایی وجود دارند که همین کار را برای تان انجام دهند اما گاهی انجام این موضوع بصورت دستی بسیار بهتر بنظر می رسد.

کد های اسنیپت به شورت کد نیز تبدیل می شوند که به شما اجازه می دهند تا در هر جایی از سایت مانند نوشته ها، برگه ها و ابزارک ها از آنها استفاده کنید. از طرفی اضافه کردن کدهای اسنیپت به سایت بسیار ساده است اما از آنجاییکه رویکر دقیقی را برای پیاده سازی می طلبد، یک اشتباه کوچک می تواند باعث بروز مشکل در وبسایت شما شده و یا بکلی آن را از کار بیاندازد. پس در صورتیکه نیاز داشتید تا یک کد اسنیپت را در وبسایت وردپرسی خود اضافه کنید، ضمن تهیه پشتیبان از سایت، از کاری که قصد انجامش را دارید مطمئن شوید.

آموزش افزودن کد php به وردپرس

کد اسنیپت در وردپرس شبیه این قطعه است:

add_action( 'after_setup_theme', 'yourtheme_setup' );
function yourtheme_setup()

{
add_theme_support( 'wc-product-gallery-zoom' );
add_theme_support( 'wc-product-gallery-lightbox' );
add_theme_support( 'wc-product-gallery-slider' );
}

برای افزودن کدهای سفارشی به وردپرس دو روش وجود دارد:

  • اضافه کردن کدهای سفارشی به وردپرس بصورت مستقیم
  • اضافه کردن کدهای سفارشی به وردپرس به کمک افزونه

هرچند در هر دو روش کدها به وردپرس اضافه می شوند اما تفاوت هایی این وسط هست که باید بدان توجه داشت. در صورتیکه کدها را بطور مستقیم به قالب سایت اضافه کنید، در صورت تغییر قالبآن کدها دیگر کار نخواهند کرد، اما اگر در صورتیکه کد اسنیپت را به یک افزونه اضافه کنید، بی نیاز از قالب و نوع آن همچنان اجرا می شود و قابل استفاده است.

بدین ترتیب اگر چیزی که اضافه می کنید فقط بر روی قالب کنونی شما اعمال می شود، کد اسنیپت را مستقیما در فایل function.php موجود در چایلد تم سایت تان وارد کنید. با این وجود اگر نیاز است کد اسنیپت مورد نظر تان حتی بعد از تغییر قالب به کار اش ادامه دهد، باید از یک افزونه کمک بگیرید.

اضافه کردن کد در فایل های قالب و functions.php

قالب های وردپرس عمداتا از فایل های template تشکیل شده اند زیرا این فایل ها نحوه نمایش وبسایت تان را تعریف می کنند. به عنوان مثال فایل header.php هم یک فایل template است که بصورت پیشفرض در بیشتر قالب های وردپرس وجود دارد و ناحیه هدر صفحات را تعریف می کند. می توانید کدهای اسنیپت را در هر کدام از این فایل های template اضافه کنید. به عنوان مثال برای اضافه کردن کد به فایل های functions.php و single.php به یکی از دو روش زیر اقدام می کنیم:

  • اضافه کردن کد با استفاده از چایلد تم – قالب فرزند
  • اضافه کردن کد به قالب موجود – والد

نکته مهم: توصیه می کنیم فایل های template را بصورت مستقیم شخصی سازی نکنید زیرا وقتی کدهای php را مستقیما به وردپرس اضافه می کنید، به محض بروزرسانی قالب تمام این شخصی سازی ها از بین می رود. برای حفظ ادیت ها و کدهایی که اضافه کرده اید، باید یک قالب فرزند ایجاد و هرگونه شخصی سازی را در آنجا انجام دهید.

کدهای function در قالب وردپرس

 

قالب فرزند – Child Theme یک نوع تم وردپرس است که عملکرد خود را از قالب والد یعنی قالب اصلی سایت به ارث می برد. بدین ترتیب اگر قصد دارید کدهای سفارشی زیادی را در قالب خود استفاده کنید بهتر است یک قالب فرزند ایجاد و در فایل های آن به کارهای تان پبردازید. چایلد تم ها هم بصورت دستی و هم با کمک افزونه قابل ساختن هستند و به شما اجازه می دهند کدهای اسنیپت را در فایل فانکشن موجود در تم قرار دهید.

 

اضافه کردن کد اسنیپت در فایل functions.php

فانکشن – functions.php یک فایل template وردپرس است و به شما این امکان را می دهد تا ویژگی های قالب خود را براحتی گسترش دهید. برای افزودن کدهای اسنیپت تنها کاری که باید انجام دهید این است که آنها را به فایل function.php بیافزایید. مانند هر فایل template دیگر، می توانید کد اسنیپت ها را به فایل function.php اضافه کنید اما همانطور که گفتیم برای اینکه تغییرات ایجاد شده را حتی پس از بروزرسانی قالب حفظ کنید، می توانید یک چایلد تم ایجاد و کد را درون آن وارد کنید.

چایلد تم ها یا قالب های فرزند هیچ یک از عملکردهای سایت تان تحت تاثیر قرار نمی دهند و با اینحال شما را قادر ی سازند تغییرات مورد نظر را بر روی سایت تان اعمال و دیگر نگران بروزرسای ها هم نباشید. هرچند قادر خواهید بود یک چایلد تم را بصورت دستی بسازید اما اینکار به کمک افزونه رایگان Childify Me راحت تر هم خواهد بود.

این مقاله را حتما بخوانید
بهینه سازی URL Slug (نامک) برای سئو در وردپرس

 

اضافه کردن کد php به وردپرس به کمک افزونه‌های وردپرس

تا اینجا افزودن کد پی اچ پی به وردپرس به صورت دستی و از طریق هاست و فایل قالب بررسی کردیم. در این قسمت قصد داریم این کار را با استفاده از افزونه وردپرس انجام دهیم. همانطور که می‌دانید افزودنی‌ها و افزونه وردپرس کار مارا در این سیستم مدیریت محتوا راحت‌تر می‌کند. به همین خاطر است وردپرس محبوب‌ترین cms دنیاست.

 

آموزش ساخت Child theme با افزونه Childify Me

کار کردن با افزونه چایلدی فای می بسیار راحت است و با نصب آن همه چیز بسرعت انجام می شود. پس از نصب افزونه childify me یک باکس ظاهر می شود که باید در آن برای قالب فرزند خود یک نام مشخص کرده و سپس روی دکمه Create کلیک کنید.

پس از آن بر روی Preview and Activate کلیک و سپس “فعال سازی و انتشار را اجرا می کنید. به همین راحتی یک قالب فرزند ساخته می شود که براحتی از هاست قابل دسترسی است. هر تغییری در فایل های چایلد تم پیاده کنید بر روی قالب اصلی تان نیز اجرا می شود. در اینجا کد اسنیپت php که آماده کرده اید قابل استفاده است. پس به فایل functions.php در قالب فرزند رفته و آن را در انتهای فایل درج کنید.

به 2 روش می توان کدها را به پوسته فرزند اضافه کرد:

  1. به هاست وب سایت بروید و پوشه تم فرزند را در مسیر themes/ یافته و وارد اش بشوید. در نهایت اسنیپت تان را در فایل function.php درج و ذخیره کنید.
  2. در پیشخوان وردپرس به نمایش و سپس ویرایشگر پوسته رفته و بعد از انتخاب پوسته چایلد، در ستونTheme Files، فایل functions.php را انتخاب کنید. حال کافی است کد اسنیپت را در این فایل درج و بر روی بروزرسانی کلیک کنید تا کد اسنیپت براحتی قابل اجرا باشد.

منتهی یک نکته منفی وجود دارد و همین تنها نقطه ضعف این ماجرا نیز است. اینکه اگر قالب را تغییر دهید، حتی با اینکه چایلد تم دارید ولی تمام سفارشی سازی ها نیز از بین می رود. پس به سمت بهترین انتخاب ممکن یعنی افزونه کد اسنیپت وردپرس – Code Snippets پیش می رویم. افزونه کد اسنیپت وردپرس مستقل از قالب عمل می کند و به شما این امکان را می دهند تا کدهای سفارشی را به سایت تان اضافه کنید.

 

افزودن کد php به وردپرس با افزونه Code Snippets

کد هایی که قالب خاصی ندارند را می توانید در افزونه Code Snippets استفاده کنید، بدین ترتیب حتی با بروزرسانی و تغییر قالب، کدها نیز غیرفعال نمی شوند. افزونه Code Snippets با فراهم کردن یک رابط کاربری گرافیکی، امکان مدیریت اسنپیت ها را درست مشابه لیست برگه ها و پست ها را خواهید داشت.

به کمک این افزونه دیگر نیازی به درج کدهای سفارشی در فایل functions.php نخواهید داشت و حتی پس از تغییر قالب نیز این کدها همیشه همراه تان بوده و قابل اجرا هستند. همانطور که اشاره شد، این افزونه کدهای اسنیپت را بصورت یک لیست فعال و غیر فعال می کند.

افزونه Code Snippets از پنج بخش تشکیل شده است:

  • عنوان: می توانید یک عنوان برای قطعه کد خود انتخاب کنید.
  • بخش کد: کد PHP را در این باکس می توانید بنویسید.
  • تنظیمات اجرایی: این تنظیمات، دکمه‌های رادیویی در پایین باکس هستند که محل اجرا کد و اولویت ها را مشخص می کنید.
  • توضیحات کد: درج توضیحاتی در مورد قطعه کدی که اضافه کرده اید.
  • برچسب‌ها – Tags: می‌توانید برای هر قطعه کد، یک برچسب تعیین کنید. این تگ ها در تعداد زیادی کد برای سازماندهی کمک شایان توجهی می کنند.

در این افزونه مهم ترین بخش ها درج عنوان و کد مورد نظرتان است که به لیست اضافه می شود. سپس وضعیت اجرای کد را نیز تنظیم خواهید کرد.

  • اجرای کد در همه‌جا: یعنی کدها هر وقت بارگذاری شوند در تمام صفحات اجرا خواهند شد.
  • اجرا فقط در محیط مدیریت: کدها فقط در صفحات مدیریت اجرا می‌شوند.
  • اجرا فقط در سمت کاربر: کدها فقط در محیط Frond End اجرا می‌شوند.
  • اجرا فقط یک‌ بار: پس از تعریف کدها، فقط یک‌ بار اجرا می‌شوند.

یکی از ویژگی های خوب افزونه Code Snippet این است که تمام کدها را دسته‌ بندی شده در پیشخوان وردپرس نمایش می‌دهد. بروزریزی و درون ریزی کدها از ویژگی دیگر این افزونه است و پس ازهربار تغییر قالب، آنها نیز همیشه همراه تان خواهند بود.

 

جمع بندی

وردپرس با تمام ویژگی ها و امکانات خود، باعث شده سیستمی بسیار گسترده و قابل توسعه ای در اختیار کاربران و مدیران سایت ها باشد که هیچ حد و مرزی برای آن قابل تصور نیست. در ابتدای این مقاله صحبت از عدم امکان درج مستقیم کدها می زدیم اما در ادامه دیدیم که چگونه می توانستید هرکاری با کدها انجام دهید. این ویژگی منحصر بفرد وردپرس است که آن را منعطف ترین سیستم مدیریت محتوا تبدیل کند.

این مقاله به شما در خصوص نحوه درج کدهای اسنیپت یا php در وردپرس آموزش هایی ارایه داد و به کمک افزونه و یا چایلد تم قادر تان ساخت تا بتوانید هرگونه سفارشی سازی داشته باشید. با اینحال این مسیری است که در اختیار افراد حرفه ای قرار میگیرد پس تا جاییکه ممکن است تلاش کنید نیازهای تان را با افزونه ها و ابزارهای موجود براورده سازید.

سوالات متداول

افزودن کد php به وردپرس به چند طریق انجام می‌شود؟

اضافه کردن کدهای php به وردپرس به دو صورت مستقیم و از طریق فایل‌های قالب و به کمک افزونه‌های وردپرس انجام می‌شود.

برای اضافه کردن کد سفارشی به وردپرس از چه افزونه‌هایی استفاده کنیم؟

برای افزودن کد php به وردپرس می‌توان از افزونه Childify Me یا Code Snippets استفاده کرد.

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

451,500 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

12

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

2

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

سلام یک سوال داشتم من یک فایل php script دارم که به طور مثال اگه در پوشه public html بریزی یک سایت کامل بالا میاد اما من می خوام بدونم چگونه می توانم این سایت رو با wordpress ادیت کنم چون من آشنایی با کد نویسی ندارم به خاطره همین نمی تونم جاهایی از سایت رو که می خوام شخصی سازی کنم؟؟؟ منمون میشم پاسخ بدین

ارسال دیدگاه