راهنمای انتخاب نام دامنه برای وبسایت

کسب و کار

3 دقیقه زمان مطالعه

در ابتدای مسیر راه اندازی کسب و کار انتخاب نام مناسب برای سایت از مهم‌ترین اعمال ماست. این مبحث آنقدر مهم است که باید زمان‌های زیادی را برای تفکر درباره بهترین گزینه صرف کنیم. دلیل این همه حساسیت هم به برندسازی و شناخته شدن شما توسط این نام برمی‌گردد. روزی با همین نام سایت شما را می‌شناسند و به دیگران معرفی می‌کنند پس بسیار مهم است. حال در این مقاله تصمیم گرفتیم درباره انتخاب نام دامنه وبسایت به شما کمک کنیم تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

انتخاب نام دامنه وبسایت

قطعا نامی که انتخاب می‌کنید باید در کنار پسوند دامنه قرار گیرد. این پسوند معمولا com یا ir است مگر اینکه وبسایتی سازمانی یا دانشگاهی و … باشد. شمایی که قرار است کسب و کار خود را راه بیاندازید قطعا باید یکی از این دو مورد را انتخاب کرده و ثبت کنید. با این بخش و انتخاب شخصی شما کاری نداریم؛ روی صحبت ما با نامی است که قرار است کنار این پسوند قرار گیرد. باید نامی انتخاب کنید که در ذهن بماند و همین امر سبب برندسازی شود. با هم مواردی که باید در این مسیر انتخاب، درنظر بگیریم را بررسی می‌کنیم.

۱- تلفظ کردن و نوشتن آن آسان باشد

بعضی افراد اسامی عجیبی در ذهن دارند که افراد نه مفهوم آن را متوجه می‌شوند و نه می‌توانند آن را تلفظ کنند. به نظر شما چنین اسمی در ذهن می‌ماند؟ قطعا خیر! پس سعی کنید این نام را هر چه می‌توانید ساده‌تر و ماندگارتر کنید.

۲- نام دامنه کوتاه انتخاب کنید

نام دامنه‌ای که بلند است قطعا برای نوشته شدن مخاطب را دچار مشکل می‌کند و مسلما ماندن آن در ذهن کمی دور از انتظار است. پس حتما نامی را انتخاب کنید که به راحتی خوانده و نوشته شده و همچنین کوتاه باشد. به عنوان مثال zhaket نام دامنه‌ای است که خیلی کوتاه و واضح بوده و خطایی در تایپ کردن آن به وجود نمی‌آید.

۳- استفاده از کلمه کلیدی

اولویت ما در کسب و کار، پیدا کردن کلمه کلیدی اصلی و استفاده از آن در بخش‌های مختلف سایت است. چرا این کار را می‌کنیم؟ چون ساختار مشخصی را تعریف کرده و افراد و گوگل را متوجه کسب و کار خود سازیم. این مسئله در انتخاب نام دامنه وبسایت نیز صدق می‌کند. به هر حال نام دامنه شما نیز بد نیست نشان‌دهنده کاری که قرار است انجام دهید باشد. این مسئله کار شما را جلو انداخته و دیگران را متوجه کسب و کارتان می‌کند.

این مقاله را حتما بخوانید
استفاده استاندارد از شبکه های اجتماعی در وردپرس

۴- دامنه منحصر به فرد انتخاب کنید

برخی از اسامی به تنهایی موجود نبوده و با اضافه کردن – یا علامتی موجودند اما هرگز این ریسک را نکنید زیرا با این کار میزان برند شدن خودتان را به شدت کاهش می‌دهید. نامی انتخاب کنید که بهترین و تک باشد تا هم افراد آن را به خاطر سپرده و معروف شوید و هم برای برندسازی سدی جلوی راهتان نماند.

۵- از حروف تکراری استفاده نکنید

اینکه از سه bbb یا امثال این استفاده کنید شاید جذاب باشد اما امکان اشتباه تایپی در وارد کردن نام سایت وجود دارد. پس بهتر است این مورد را درنظر نگیرید و بیخیالش شوید.

 

انتخاب نام دامنه مناسب

ابزارهای جستجوی دامنه

در اینجا به معرفی ابزارهایی می‌پردازیم که به شما در یافتن بهترین نام دامنه کمک خواهند کرد. فقط کافیست کلمات و اطلاعات موردنیاز خود را در اختیارش قرار دهید تا به شما پیشنهاداتی نمایش دهد.

  • ابزار Domainr: با وارد کردن کلمه کلیدی موردنظر بیش از ۱۵۰۰ پیشنهاد نام دامنه دریافت کنید. همچنین از آزاد بودن یا نبودن دامنه‌ها نیز مطلع شوید.
  • ابزار Lean Domain Search: این ابزار نیز امکان یافتن دامنه دلخواه و جستجوی هوشمند را برایتان فراهم می‌کند.
  • ابزار BustAName: تعدادی کلمه هدف به این ابزار می‌دهید و با ترکیب آن‌ها در نهایت عناوینی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

و بسیاری ابزارهای دیگر که با کمی جستجو در نت به آن‌ها خواهید رسید. اما حواستان باشد این ابزارها ایرانی نیستند و شما برای اینکه نام ایرانی انتخاب کنید، کمکی به شما نخواهند کرد. پس اگر تمایل به انتخاب نامی ایرانی دارید حتما در گوگل جستجو کرده و تحقیقات مختلف خود را انجام دهید تا به نتایج خوبی برسید.

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی


نویسنده بهاره کوهستانی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه