ریدایرکت 301 چیست؟

لینک سازی

5 دقیقه زمان مطالعه

تمامی صفحات موجود در وب یک آدرس منحصر به فرد یا URL دارند. برخی اوقات ممکن است لازم باشد محتوای یک صفحه را به صفحه دیگر منتقل کنید. در چنین شرایطی باید از ریدایرکت استفاده کنید. ریدایرکت باعث می‌شود مرورگر به صورت خودکار از یک URL به URL دیگر منتقل شود.

ریدایرکت ممکن است به هر URL دیگری انجام شود و لزوما نیازی نیست که به یک صفحه از وبسایت خودتان اشاره کند. ریدایرکت‌هایی که به یک سایت دیگر منتقل می‌شوند، تحت عنوان Cross-Domain شناخته خواهند شد.

انواع ریدایرکت

روش‌های مختلفی برای ریدایرکت کردن یک صفحه وجود دارد. این روش‌ها را می‌توانید در دو دسته‌بندی سمت سرور و سمت کاربر تقسیم‌بندی کنید. همچنین هر کدام از این موارد را هم بعدا می‌توان به چندین دسته‌بندی دیگر تقسیم کرد.

ریدایرکت سمت سرور

این نوع ریدایرکت به صورت مستقیم بر روی سرور انجام می‌شود و در نتیجه آن یک تکه کد از طریق هدر وضعیت HTTP برای مرورگر ارساس می‌شود. مرورگر با استفاده از این تکه کد متوجه خواهد شد که باید به چه آدرسی منتقل شود و بلافاصله این کار انجام خواهد شد. این هدرها دارای یک کد برای نوع ریدایرکت و آدرس مقصدی هستند که مرورگر باید به آن مراجعه کند.

ریدایرکت‌های ۳۰۱ در حافظه مرورگر کش می‌شوند و تا زمانی که کش پاک شود، مرورگر بدون نیاز به فراخوانی URL اصلی، کاربر را به آدرس جدید منتقل خواهد کرد. از این نوع ریدایرکت برای انتقال کاربر براساس زبان سیستم عامل یا موقعیت جغرافیایی استفاده می‌شود.

در ریدایرکت ۳۰۲ آدرس جدید در کش مرورگر ذخیره نمی‌شود و با هر بار فراخوانی باید درخواست ریدایرکت دوباره برای مرورگر ارسال شود. موتورهای جستجو هم به آدرس جدید منتقل خواهند شد، اما آدرس قدیمی را هم در دیتابیس خودشان نگه می‌دارند.

از آنجایی که ریدایرکت‌های ۳۰۲ به صورت پیشفرض توسط خیلی از کاربرها مورد استفاده قرار می‌گیرند، در صورتی که این نوع ریدایرکت خیلی طولانی باشد، موتورهای جستجو به عنوان یک ریدایرکت ۳۰۱ با آن رفتار می‌کنند.

ریدایرکت ۳۰۷ هم به هیچ عنوان توسط مرورگر کش نمی‌شود و از آنجایی که به عنوان ریدایرکت موقت شناخته می‌شود، موتورهای جستجو هم توجه خاصی به آن نمی‌کنند.

ریدایرکت‌های سمت کاربر

این نوع ریدایرکت به دلیل برخی کدهایی که در مرورگر اجرا می‌شوند، انجام خواهد شد و پس از اجرا کاربر به یک آدرس جدید منتقل خواهد شد. برای اجرا، این کد ابتدا باید برای مرورگر ارسال شود و به همین خاطر سرعت انجام آن نسبت به متودهای دیگر کمتر است. بهتر است تا جایی که می‌توانید از انجام ریدایرکت‌های سمت کاربر جلوگیری کنید.

ریدایرکت 301 از پست قدیمی به جدید

ریدایرکت ۳۰۱ چیست؟

یکی از ریدایرکت‌های پرکاربرد توسط سئوکارها و طراحان سایت، ریدایرکت ۳۰۱ است. این نوع ریدایرکت به کاربر این سیگنال را می‌دهد که محتوا به صورت دائمی به یک آدرس جدید منتقل شده است و به دلیل اینکه ریدایرکت ۳۰۱ دائمی است، اعتبار و Authority صفحه هم به آدرس مقصد منتقل خواهد شد.

زمانی که می‌خواهید یک آدرس را ریدایرکت کنید، در اکثر مواقع بهتر است از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید. به دلیل انتقال Authority و اعتبار صفحه، معمولا سئوکارها استفاده زیادی از این روش خواهند کرد.

چرا باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید؟

زمانی که محتوای یک صفحه را به صفحه دیگری منتقل می‌کنید، باید مطمئن شوید که این کار کمترین تاثیر ممکن را بر روی عملکرد سئوی شما خواهد داشت و به همین دلیل هم باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید.

در صورتی که پس از انتقال محتوا از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده نکنید، هم کاربران سایت شما و هم موتورهای جستجو سردرگم می‌شوند. کاربران با خطای ۴۰۴ مواجه می‌شوند و موتورهای جستجو هم نمی‌توانند اعتبار صفحه قبلی را به آدرس جدید بفرستند که این موضوع باعث می‌شود رنکینگ شما به شکل چشمگیری کاهش یابد.

این مقاله را حتما بخوانید
5 دلیل اساسی برای بازنگری سئوی وبسایت

تاثیر ریدایرکت ۳۰۱ روی سئو

اکثر متخصصین سئو در مورد تاثیر ریدایرکت ۳۰۱ روی پیج رنک هم نظر هستند. پیج رنک فرمولی است که توسط گوگل برای بررسی ارزش یک صفحه ایجاد شده است. این فرمول از تعداد و کیفیت لینک‌های یک صفحه برای محاسبه ارزش آن استفاده می‌کند. البته خیلی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که Page Rank تنها فاکتوری است که گوگل برای امتیازدهی به سایت‌ها از آن استفاده می‌کند، اما گوگل فاکتورهای زیادی را برای این کار مورد بررسی قرار می‌دهد، ولی هرچقدر پیج رنک بالاتر باشد، سایت شما هم رنک بهتری خواهد گرفت.

اما این موضوع چه ارتباطی با ریدایرکت ۳۰۱ دارد؟ تا قبل از سال ۲۰۱۶ در صورتی که از ریدایرکت ۳۰۱ برای انتقال محتوای یک صفحه به آدرس جدید استفاده می‌کردید، بخشی از پیج رنک صفحه را از دست می‌دادید، اما در سال ۲۰۱۶ این موضوع تغییر کرد و استفاده از ریدایرکت‌های ۳۰۱ هیچ تاثیری روی پیج رنک شما نمی‌گذاشتند و تمام قدرت صفحه به آدرس جدید منتقل می‌شد. بنابراین در صورتی که یک صفحه را با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ به آدرس جدیدتری منتقل کنید، صفحه جدید هم به اندازه همان صفحه قدیمی قدرت خواهد داشت.

این موضوع خیلی مهم است و به همین خاطر است که ریدایرکت‌های ۳۰۱ برای افزایش ترافیک ارگانیک سایت موثر هستند. مقاله آموزش سئو ژاکت در این زمینه بیشتر کمک می کند.

چطور ریدایرکت 301 انجام دهیم؟

بهترین روش برای انجام ریدایرکت‌های ۳۰۱ انجام این کار از طریق سرور است. در صورتی که از سرور لینوکس و کنترل پنل محبوب cPanel استفاده می‌کنید، ریدایرکت ۳۰۱ با استفاده از فایل .htaccess انجام خواهد شد. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. داخل cPanel لاگین کنید
  2. از بخش Files روی File Manager کلیک کنید.
  3. در گوشه سمت راست بالای File Manager روی گزینه Settings کلیک کنید و تیک گزینه Show Hidden Files را بزنید.
  4. سپس از طریق گزینه Document Root for دامین موردنظر خودتان را انتخاب کنید و کلید Save را فشار دهید.
  5. در صفحه باز شده روی فایل .htaccess راست کلیک کنید و گزینه Edit را انتخاب نمایید
  6. در صورتی که مراحل قبلی را به درستی انجام داده‌اید ولی نمی‌توانید فایل .htaccess را پیدا کنید، از منوی بالا گزینه New File را انتخاب کنید و یک فایل جدید با نام .htaccess ایجاد کنید. دایرکتوری فایل جدید را هم Public_html قرار دهید.
  7. در پنجره باز شده روی گزینه Edit کلیک کنید تا وارد ادیتور شوید.

نحوه ریدایرکت کردن فایل‌ها و صفحات

برای ریدایرکت کردن یک فایل خاص مثل Example.com/oldfile.htm به آدرس Example.com/newfile.htm فقط کافیست دستورات زیر را به فایل .htaccess اضافه کنید:

Redirect 301 /oldfile.htm /newfile.htm

برای ریدایرکت کردن فایل‌ها به دامین جدید هم از دستور زیر استفاده کنید:

Redirect 301 /oldfile.htm

ریدایرکت 301 از صفحه ای به صفحه دیگر

ریدایرکت کردن کل دامنه

برخی اوقات ممکن است لازم باشد تمامی فایل‌ها و صفحات موجود در یک دامنه را به دامنه جدید انتقال دهید. برای مثال در صورتی که می‌خواهید دامنه Example.com را به آدرس Example.net انتقال دهید، می‌توانید با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ این کار را به راحتی انجام دهید.
برای انجام این کار کدهای زیر را داخل فایل htaccess. دامنه قدیمی خودتان قرار دهید.

RewriteEngine on

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com [NC,OR]

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.example.com [NC]

RewriteRule ^(.*)$ https://example.net/$1 [L,R=301,NC]

نکته: در کد بالا Example.com را با آدرس دامنه قدیمی خودتان و Example.net را با دامنه جدید خودتان جایگزین کنید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه حفاظت از لینک‌ های دانلود هم‌صدا | پلاگین ham3da

395,000 تومان

100%
هم‌صدا با وردپرس

هم‌صدا با وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

10

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه