Retry
کلمات کلیدی

چگالی یا تراکم کلمه کلیدی یکی از مفاهیم اساسی در حوزه سئو است. لازمه استفاده از این شاخص برای ارتقای سئو سایت نیز، درک چیستی و عملکرد آن است. در واقع با شناخت درست مفهوم تراکم کلمات کلیدی، می توانید استراتژی درست تری برای محتوای سایت خود طراحی کنید. البته باید بدانید که جایگاه تراکم کلمات کلیدی در الگوریتم های گوگل، در طول سال ها تغییر کرده است. بنابراین بسیار مهم است بدانیم که گوگل در حال حاضر با این شاخص چگونه برخورد می کند. به همین منظور در این مطلب از ژاکت با هم می بینیم که چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چیست و بعد مهم ترین مفاهیمی که در ارتباط با این فاکتور مطرح می شوند را بررسی می کنیم.

برای آشنایی کامل با سئو مقاله سئوتراپی ژاکت به شما کمک می کند.

منظور از چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چیست؟

چگالی یا تراکم کلمه کلیدی تعداد دفعاتی است که از یک کلمه کلیدی در یک صفحه وب یا در یک محتوا استفاده می شود. در واقع این شاخص به عنوان نسبت یا درصد تعداد یک کلمه کلیدی به تعداد کل کلمات محتوا استفاده می شود. لازم به ذکر است که تراکم کلمه کلیدی گاهی به عنوان فرکانس کلمه کلیدی نیز شناخته می شود.

فرمول محاسبه تراکم کلمات کلیدی چیست؟

محاسبه تراکم کلمات کلیدی فرمول مشخص و راحتی دارد. برای تعیین چگالی کلمات کلیدی در یک صفحه وب، کافیست تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در یک صفحه یا در یک محتوا ذکر شده را به تعداد کل کلمات موجود در آن صفحه یا محتوا تقسیم کنیم. عدد به دست آمده، چگالی یا تراکم کلمات کلیدی آن کلمه کلیدی در آن صفحه است.

چگالی کلمه کلیدی= (تعداد استفاده از کلمه کلیدی)/(تعداد کل کلمات)

آشنایی با مفهوم TF-IDE

شاید تا به حال نام “TF-IDE” یا “فراوانی وزنی کلمه کلیدی” را شنیده باشید. این اصطلاح که مخفف عبارت ” term frequency and inverse document frequency” است، میزان اهمیت یک کلمه کلیدی را در یک سند (که می تواند محتوای بلاگ سایت باشد) تعیین می کند. برای محاسبه این شاخص باید دو عدد مربوط به TF و IDE را جداگانه محاسبه کرده و بعد در هم ضرب کنیم.

معادله محاسبه TF:

(تعداد کل کلمات)log ∕ (تعداد کلمات کلیدی) TF=1+ log

معادله محاسبه IDE:

(محتواهای شامل کلمه کلیدی موردنظر)/(کل محتواها)+1) IDE=log

 

محاسبه TF-IDE:

TF-IDE =TF×IDE

TF-IDE در واقع یک روش برای اندازه گیری چگالی کلمه کلیدی است که به عنوان راهی برای تعیین میزان اهمیت یک عبارت کلیدی برای یک سند مشخص استفاده می شود. تغییرات TF-IDE معمولاً توسط موتورهای جست وجو برای تشخیص ارتباط محتوای یک صفحه با جست و جو کاربران مورد استفاده قرار گیرد.

جستجوی کلمه کلیدی

تراکم کلمه کلیدی ایده ال برای ارتقای سئو سایت چه قدر است؟

می توان گفت قانون مشخص و واحدی برای میزان تراکم کلمه کلیدی وجود ندارد (در هیچ یک از ابعاد سئو). در واقع هیچ دستور العملی پیدا نمی کنید که به شما بگوید یک کلمه کلیدی دقیقاً باید چند بار در یک محتوا استفاده شود. همینطور هیچ ارقام و آمار خاصی وجود ندارد که بتوانید بر اساس آن تراکم ایده ال را برای یک کلمه کلیدی پیدا کنید. اما با وجود این، یک سری ملاحظات و قواعد وجود دارد که می تواند در تشخیص تراکم مناسب برای کلمات کلیدی کمک کننده باشد. این قواعد بسته به کلمه کلیدی و نوع محتوا متفاوت خواهند بود.

به عنوان مثال برای یک مقاله خبری که تازه منتشر شده و به یک موضوع ترند شده پرداخته است، می توان تراکم کلمه کلیدی پایین تری را در نظر گرفت. چرا که این محتوا راحت تر می تواند در صفحه اول گوگل قرار بگیرد. اما در یک محتوای همیشه سبز که مدت ها قبل نوشته شده است، باید از تعداد بیشتری از کلمه کلیدی استفاده شود.

علاوه بر این بسیاری از متخصصان سئو توصیه می کنند که به طور حدودی در هر 200 کلمه، 1 بار از کلمه کلیدی استفاده کنید. البته اگر کلمه کلیدی را کمی بیشتر از این عدد هم در متن خود بنویسید، مشکلی پیش نخواهد آمد. اما این عدد معمولاً تراکم ایده الی محسوب می شود.

آشنایی با مفهوم Keyword Stuffing یا بمباران کلمه کلیدی

یکی از مهم ترین مفاهیمی که در مقوله چگالی کلمه کلیدی مطرح می شود، “Keyword Stuffing” یا ” بمباران کلمه کلیدی” است. حدود 10 سال پیش وقتی که سئو هنوز کاملاً شکل نگرفته بود، تکنیک Keyword Stuffing بسیار محبوب شد. این تکنیک به این معنی است که یک کلمه کلیدی را تا جایی که می توانیم در یک محتوا یا در یک صفحه وب بگنجانیم. در واقع در این تکنیک هر چه تعداد کلمه کلیدی در یک محتوا بیشتر باشد، بهتر است. تا جایی که حتی این تکرار بیش از حد کلمه کلیدی، باعث می شود که متن غیر طبیعی به نظر برسد.

این روش علاوه بر محتوای اصلی سایت، گاهی اوقات در نوشتن پاورقی های طولانی در قسمت فوتر صفحات وب نیز پیاده می شود؛ به طوری که این متن ها شامل ده ها (یا حتی صدها) کلمه کلیدی شبیه به هم هستند. برای مثال شاید پایین صفحات سایت هتل ها دیده باشید که از کلمات کلیدی “هتل های ارزان کیش”، “هتل های ارزان شیراز”، “هتل های ارزان تهران” و … استفاده می شود. هر یک از این کلمات کلیدی نیز به یکی دیگر از صفحات سایت لینک می شوند.

چرا نباید از Keyword Stuffing استفاده کنیم؟

در گذشته الگوریتم های گوگل قادر به تشخیص Keyword Stuffing نبودند. بنابراین متخصصین سئو از این روش استفاده می کردند تا هر صفحه ای را با هر موضوعی، در صفحه اول نتایج جست و جوی گوگل (SERP) قرار دهند. اما نکته مهم اینجاست که امروزه الگوریتم های گوگل پیشرفت کرده اند و با استفاده از شاخصی تحت عنوان “سیگنال رتبه بندی یا Ranking Signal”  بمباران کلمه کلیدی را تشخیص می دهند و آنها را جریمه می کند. در نتیجه برای این که صدمه ای به رتبه سایتتان در گوگل وارد نشود، بهتر است تا حد ممکن از Keyword Stuffing استفاده نکنید و تراکم کلمه کلیدی را در حد نرمالی نگه دارید.

بمباران کلمه کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی متفاوت در یک محتوا

یکی از مدرن ترین و کارآمدترین روش هایی که برای ارتقای سئو سایت استفاده می شود، استفاده از چندین کلمه کلیدی متفاوت برای یک محتواست. منظور از کلمات کلیدی متنوع، عباراتی است که تفاوت هایی جزئی با هم دارند؛ اما هدف کاربر از جست و جوی همه آنها یک چیز است. به تصویر زیر نگاه کنید و ببینید که برای یک عبارت “محصولات دیجیتالی” چند کلمه کلیدی دیگر نیز جزو گزینه های محبوب کاربران بوده است:

جستجوی کلمه تولید محصولات دیجیتالی

در تصویر بالا عبارات خرید محصولات دیجیتالی”، “فروش محصولات دیجیتالی” ،”خرید محصولات دیجیتال” و “خرید محصول دیجیتال” همگی کلمات کلیدی مرتبط با همی هستند که کاربر برای یک هدف (یعنی خرید محصولات دیجیتالی) جست و جو می کند. پس می توانید از همه این کلمات کلیدی در یک محتوا استفاده کنید. با این کار همه عبارات کلیدی محبوب آن حوزه را پوشش داده و نیاز طیف وسیعی از کاربران را پاسخ می دهید.

نکته: در استفاده از کلمات کلیدی متنوع و مرتبط در یک محتوا، دقت کنید که متن دچار بمباران کلمه کلیدی که بالاتر درباره آن صحبت کردیم، نشود.

آشنایی با مفهوم خوشه بندی کلمات کلیدی یا Keyword Clustering

مفهوم بعدی که برای الگوریتم های گوگل بسیار حائز اهمیت است، “خوشه بندی کلمات کلیدی” یا ” Keyword Clustering” است. این مفهوم به میزان ارتباط کلمات کلیدی یک محتوا با هم مربوط می شود. الگوریتم های گوگل، کلمات کلیدی استفاده شده در یک محتوا را بررسی می کنند تا سر نخ هایی درباره موضوع آن محتوا پیدا کنند. در این میان گوگل کلمات کلیدی را به نوعی دسته بندی می کند تا کلمات محبوبی که همگی برای یک هدف جست و جو می شوند را تعیین کند (مثل عباراتی که در تصویر بالا در جست و جوی گوگل می بینید). این فرآیند، همان خوشه بندی کلمات کلیدی است. در واقع گوگل خوشه هایی را از کلمات کلیدی مرتبط با هم می سازد.

سپس وقتی ربات های اسپایدر (عنکبوتی) صفحات وب را ارزیابی و ایندکس می کنند، کلمات کلیدی آن محتوا را بررسی می کنند. در این مرحله گوگل انتظار دارد که اگر از چند کلمه کلیدی استفاده کرده اید، همه آن کلمات در یک خوشه باشند.

برای مثال اگر عبارت ” بلندترین کوه های ایران” را جست و جو کنیم، گوگل عبارات دیگری را که در این خوشه قرار داده است، نمایش می دهد.

کلمات مربوط به بلندترین کوه های ایران

بنابراین استفاده از چندین کلمه کلیدی محبوب و در عین حال مرتبطی که در یک خوشه هستند، یکی از برترین روش های بهبود سئوی یک محتوا محسوب می شود.

چگونه از خوشه بندی کلمات کلیدی در استراتژی محتوای خود استفاده کنیم؟

فرض کنید قرار است یک مقاله درباره ” بلندترین کوه های ایران ” بنویسید. در این صورت کلمه کلیدی اصلی آن محتوا را همین عبارت، یعنی ” بلندترین کوه های ایران” در نظر می گیرید و می خواهید از چند کلمه کلیدی دیگر نیز در این مقاله استفاده کنید. در این صورت گوگل انتظار دارد از سایر کلماتی که در آن خوشه هستند استفاده کنید؛ مثل “البرز”، “کوه دماوند”، “اورست”، “صعود” و … .

کلمات کلیدی از نظر افراد مختلف

جمع بندی

حالا که می دانید تراکم کلمات کلیدی چیست، می توانید به راحتی از این مفهوم برای ارتقای سئو محتواهای خود استفاده کنید. ضمناً بهتر است با روش هایی مثل تست A/B بهترین تراکم را برای کلمات کلیدی محتواهای خود پیدا کنید. اگر طی انجام این آزمایشات متوجه کاهش ترافیک سایت یا کاهش رتبه سایت خود شوید، روشن می شود که آن تراکم نمی تواند میزان مناسبی باشد؛ پس تعداد آن را تغییر داده و دوباره امتحان می کنید. چناچه سؤالی پیرامون تراکم کلمه کلیدی دارید، می توانید در قسمت نظرات با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *