چطور بهترین کلمه کلیدی را برای سایت خود پیدا کنیم؟

سئو

10 دقیقه زمان مطالعه

پیدا کردن کلمات کلیدی، یکی از اصول مهم و اساسی برای داشتن یک وب سایت موفق است. منظور از کلمه کلیدی، آن دسته از عباراتی هستند که کاربران را به وب سایت ما می‌آورند و باعث می‌شوند در صفحات موتور جستجوی گوگل دیده شویم. هرچه بتوانیم کلمات کلیدی خود را دقیق‌تر انتخاب کنیم، می‌توانیم در جایگاه بالاتری نسبت به رقبا قرار بگیریم و مخاطبان بالقوه خود را افزایش دهیم. اما چطور می‌توانیم بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنیم؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله، روش‌های انتخاب کلمه کلیدی مناسب را به شما آموزش دهیم.

 

کیوورد ریسرچ و یا تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

به فرایندی که در آن عبارات و کلمات محبوب کاربران در گوگل را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم بهترین کلمات کلیدی را برای وب سایت خود پیدا کنیم و آن‌ها را به شکلی هدفمند در بخش‌های مختلف وب سایت خود قرار دهیم، تحقیق کلمات کلیدی گفته می‌شود؛ در واقع زمانی که با هدف یافتن کلمه کلیدی، عبارات و کلمات پرتکرار را بررسی می‌کنیم، کیوورد ریسرچ انجام داده‌ایم.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب، یکی از رموز موفقیت وب سایت‌های پربازدید است و به دو دلیل نقش مهمی در وضعیت سئو آن‌ها دارد:

  1. با پیدا کردن کلمات کلیدی محبوب کاربران، می‌توانیم نیازهای آن‌ها را شناسایی کنیم و بر اساس رفع نیازهای آن‌ها، استراتژی‌های خود را طراحی کنیم.
  2. اگر بتوانیم بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنیم، می‌توانیم کمپین‌های تبلیغاتی خود را بر این اساس طراحی کنیم و مخاطبان بالقوه خود را افزایش دهیم.

بنابراین اگر کلمات کلیدی به‌درستی انتخاب نشوند، می‌توانند منجر به شکست یک کسب و کار شوند.

شما با قرار دادن بهترین کلمه کلیدی در وب سایت خود می‌توانید:

  • کاربران را به شکل هدفمند به وب سایت خود جذب کنید.
  • نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.
  • مخاطبان را برای زمان بیشتری در وب سایت خود نگه دارید.
  • به رتبه بالاتری در صفحه نتایج موتورهای جستجو دست پیدا کنید.
  • با کسب جایگاه‌های برتر در گوگل، آمار فروش محصولات خود را افزایش دهید و با جذب سرمایه‌گذاران، فرصت‌های بیشتری برای گرفتن تبلیغات به دست بیاورید.
  • کسب و کار خود را توسعه دهید و برند خود را در ذهن کاربران ماندگار کنید.

با توجه به مواردی که مطرح شد، بسیار مهم است که نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب را یاد بگیریم تا بتوانیم وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم. در واقع پیدا کردن کلمات کلیدی درست و استفاده از آن‌ها،‌ یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آموزش سئو است که هر وب سایتی برای افزایش دید خود باید به آن اهمیت دهد.

 

اصول مقدماتی پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی

ما برای آنکه بتوانیم بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنیم، باید ابتدا به دو سوال مهم پاسخ دهیم:

  1. مخاطب ما به دنبال چه چیزی است؟
  2. استراتژی رقبا برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب چه بوده و آن‌ها بیشتر در رابطه با چه مسائلی به تولید محتوا پرداخته‌اند؟

در واقع یافتن کلمه کلیدی، یک فرایند گسترده است که نیاز به هدف‌گذاری دارد و لازمه انتخاب کلمه کلیدی مناسب، شناخت نیاز مخاطب و اطلاع از هدف او برای جستجوی آن عبارت است. به‌عنوان مثال، ممکن است یک مخاطب عبارت «خرید موبایل آیفون» را جستجو کرده باشد؛ در اینجا متوجه می‌شویم که هدف او از جستجوی این عبارت، خریداری یک تلفن همراه با برند مشخص (اپل) است. به همین خاطر به‌دست آوردن اطلاعات راجع‌به گوشی اپل اولویت او نیست و تنها به‌دنبال راه‌های خریداری این محصول است.

علاوه‌بر این، با بررسی عملکرد وب سایت‌های رقیب در صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP) و ارزیابی جستجوهای مرتبط (Related searches‌) می‌توانیم متوجه شویم که در انتخاب عناوین خود از چه کلماتی بیشتر استفاده کرده‌اند که توانسته‌اند از طریق آن‌ها به جایگاه خوبی در این صفحه دست پیدا کنند. بنابراین، شناسایی نیاز مخاطب و پیدا کردن شکاف کلمات کلیدی (Keyword Gap) مقدمه‌‌ای بر پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب است.

 

چه معیارهایی را باید برای پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی مناسب در نظر بگیریم؟

حالا که با ضرورت یافتن کلمه کلیدی و اصول مقدماتی انتخاب کلمات کلیدی آشنا شدیم، نوبت به آن رسیده که به بررسی معیارهای لازم برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب بپردازیم. این معیارها عبارتند از:

  1. حجم جستجوی ماهانه (Sv: Search Volume)
    به تعداد دفعاتی که یک کلمه در بازه یک ماهه جستجو می‌شود، «حجم جستجو» گفته می‌شود. این موضوع یکی از عواملی است که برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی، باید به آن توجه کنیم؛ زیرا هر چه یک کلمه سرچ بیشتری داشته باشد، متوجه می‌شویم که در میان کاربران محبوبیت بیشتری داشته است. در نتیجه در صورت استفاده از آن، می‌توانیم برای افزایش ترافیک ورودی سایت خود استفاده کنیم.
  2. سختی کلمه کلیدی (Keyword difficulty)؛ چرا باید مقدار رقابت را در نظر بگیریم؟
    یکی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب، بررسی سختی کلمه کلیدی و میزان رقابت بر روی آن کلمه است. این شاخص بازه‌ای بین صفر تا صد دارد و هر چه سختی کلمه کلیدی مورد نظر به طرف انتهای بازه می‌رود، به این معنا است که توسط افراد بیشتری استفاده شده و رتبه گرفتن از طریق آن هم سخت‌تر است. در واقع «میزان رقابت» به مقدار سختی یک کلمه برای رتبه گرفتن در گوگل برمی‌گردد.
    بنابراین اگر بتوانیم کلمات کلیدی را پیدا کنیم که رقابت کمتری بر سر آن‌ها وجود دارد، با احتمال بیشتری می‌توانیم جایگاه خود در گوگل را ارتقا دهیم.
  3. کلمات کلیدی Long-tail یا Short-tail؟
    اگر به‌تازگی وب سایت خود را راه‌‌اندازی کرده باشیم، باید کلمات کلیدی آن را به‌گونه‌ای انتخاب کنیم که طول بیشتری داشته باشند (long-tail باشند). به مرور که توانستیم رتبه خود را در گوگل افزایش دهیم و وضعیت سئو وب سایتمان را بهبود دادیم، می‌توانیم اندازه کلمات را کوتاه‌تر کنیم و آن‌ها را به سمت short-tail کردن پیش ببریم.
  4. هدف کاربر از جستجو
    برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب، مهم است که بدانیم نیاز (Intent) کاربران چیست و چه هدفی از جستجوی خود دارند، زیرا بهترین کلمات کلیدی، کلماتی هستند که بتوانند نیاز مخاطب را برطرف کنند و او را به بازدید از سایر صفحات وب سایت نیز ترغیب کنند. در این صورت تعداد مخاطبان وفادار ما بیشتر می‌شود و از نگاه گوگل نیز معتبر شناخته می‌شویم.

بنابراین، اگر می‌خواهیم جایگاه بالاتری در صفحه نتایج موتورهای جستجو داشته باشیم، باید مطمئن شویم که کلمات کلیدی مورد نظر ما با این ۴ معیار همخوانی دارند.

 

روش های پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی مناسب

برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب می‌توانیم از روش‌های زیر کمک بگیریم:

استفاده از ابزارهای مفید

ابزارهای مختلفی برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی ارائه شده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. در ویدیو زیر به صورت کامل این ابزار و کارایی آن‌ها را معرفی کردید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از ادامه مطلب این ویدیو را مشاهده کنید:

  • ابزار Semrush
    Semrush یک ابزار همه‌کاره و کامل است. استفاده از این ابزار به ما کمک می‌کند تا بتوانیم متوجه شویم که کاربران بیشتر با کدام دسته از کلمات کلیدی وارد وب سایت ما شده‌اند و کلمات کلیدی رقبای خود را شناسایی کنیم. در این شرایط با شناسایی شکاف کلمات کلیدی می‌توانیم کلمات کلیدی جدیدی را پیدا کنیم و برای رتبه گرفتن در گوگل از آن‌ها استفاده کنیم. ما در مقاله معرفی و آموزش SemRush به صورت کامل درباره این ابزار و کاربردهای آن صحبت کرده‌ایم.
  • ابزار keyword planner
    یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند برای یافتن کلمه کلیدی، ابزار keyword planner است. این ابزار رایگان است و اطلاعات ارزشمندی به ما می‌دهد؛ مانند
    پیدا کردن کلمات کلیدی جدید که با موضوع موردنظر ما مرتبط هستند.
    مشاهده کلماتی که بیشترین حجم جستجوی ماهانه را داشته‌اند.
    بررسی هزینه موردنیاز برای استفاده از کلمات کلیدی پربازدید
  • ابزار Kwfinder
    Kwfinder یکی دیگر از ابزارهای مفید برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب است. ما به کمک این ابزار می‌توانیم کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنیم و با انتخاب منطقه جغرافیایی که در آن قرار داریم، کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنیم. این دسته از کلمات که با نام lsi نیز شناخته می‌شوند، نقش به‌سزایی در بهبود سئو وب سایت دارند و استفاده از آن‌ها می‌تواند یک مزیت رقابتی محسوب شود. اگر تمایل به استفاده از ابزار kwfinder دارید باید به طور کامل این ابزار و کاربردهای آن را بشناسید. ما در مقاله معرفی و آموزش KWFinder به طور کامل درباره این ابزار صحبت کردیم.
این مقاله را حتما بخوانید
ایمپرشن چیست؟

بررسی رقبا

ما با نگاه به لیست آن دسته از رقبای خود که توانسته‌اند بالاترین رتبه را در نتایج جستجوی گوگل به‌دست آورند، می‌توانیم متوجه شویم که کدام گروه از کلمات کلیدی بیشترین رقابت را داشته‌اند و در میان کاربران محبوب‌تر بوده‌اند. این کار باعث می‌شود تا بتوانیم کلمات کلیدی جدیدی را پیدا کنیم.

مشاهده پیشنهادات گوگل

هنگامی که ما کلمه‌ کلیدی مورد نظرمان را در بخش جستجوی گوگل وارد می‌کنیم، در ادامه آن می‌توانیم پیشنهادات گوگل را مشاهده کنیم. این عبارات پیشنهادی، کلماتی هستند که با تکرار بیشتری از طرف کاربران جستجو شده‌اند و بر آن اساس به ما نشان داده می‌شوند. به همین خاطر می‌توانند به ما کمک کنند تا بهترین کلمه کلیدی را شناسایی کنیم.

بررسی فروم‌ها و سایت‌های پرسش و پاسخ

یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن کلمه کلیدی، «بررسی فروم‌ها و سایت‌های پرسش و پاسخ» است؛ زیرا این صفحات معمولا مکانی برای پاسخ به سوالات کاربران هستند و با مشاهده آن‌ها می‌توانیم متوجه شویم که کاربران بیشتر به‌دنبال چه موضوعاتی هستند و نیاز و دغدغه‌های آن‌ها را شناسایی کنیم. در نتیجه می‌توانیم کلمات کلیدی خود را متناسب با نیاز و علاقه کاربران انتخاب کنیم.

 

تحلیل و اولویت‌بندی کلمات کلیدی‌

هدف اصلی از انتخاب بهترین کلمات کلیدی، افزایش تعداد بازدیدکنندگان و جذب آن دسته از کاربرانی است که به مخاطبان همیشگی یک وب سایت تبدیل می‌شوند. این مفهوم که با نام keyword targeting شناخته می‌شود، در واقع یک رویکرد استراتژیک برای بهینه‌سازی وب سایت است. در keyword targeting، ما به‌عنوان مدیر یک وب سایت باید بدانیم که مخاطب هدفمان کیست، در کدام مرحله از جستجو قرار دارد و برای رفع چه نیازی جستجو کرده است.

در این صورت می‌توانیم با برنامه‌ریزی مناسب و در یک بازه زمانی مشخص، با توجه به نیاز کاربران کلمات کلیدی خود را انتخاب کنیم. اتفاقی که هم رضایت آن‌ها را به‌همراه دارد و هم می‌تواند ترافیک ورودی سایت ما را افزایش دهد.

به‌صورت کلی، keyword targeting به بخش‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • زمانی که کاربر قصد خرید دارد ولی هنوز مطمئن نیست.
  • زمانی که کاربر می‌داند در کدام وب سایت باید جستجو کند.
  • زمانی که کاربر با هدف به‌دست آوردن اطلاعات کامل به جستجو می‌پردازد.
  • زمانی که کاربر محصول مورد نظرش را انتخاب کرده است و آماده خرید است.
  • زمانی که کاربر محصول مورد نظرش را انتخاب کرده، ولی به‌دنبال پیدا کردن آن محصول با قیمت مناسب است.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که کیوورد تارگتینگ برای وب سایت‌های خبری، متفاوت با کیوورد تارگتینگ وب سایت‌های آموزشی است و این موضوع تا حد زیادی به حوزه کاری ما بستگی دارد. ما در ابتدا باید هدف خود از راه‌اندازی یک وب سایت را در نظر بگیریم و بعد از آن، مخاطبان هدف خود را شناسایی کنیم تا بر اساس نیاز آن‌ها فعالیت خود را سازماندهی کنیم.

 

ارزیابی عملکرد کلمات کلیدی؛ روش‌ها و ابزارهای ارزیابی

تا اینجای مقاله با نحوه انتخاب بهترین کلمه کلیدی آشنا شدیم، اما این پایان کار نیست. ما برای آنکه متوجه شویم آیا کلمات کلیدی خود را به‌درستی انتخاب کرده‌ایم یا خیر، باید عملکرد وب سایت خود را بررسی کنیم. در این صورت می‌توانیم متوجه شویم که کدام کلمات تعداد بیشتری از کاربران را به وب سایت ما آورده‌اند و توانسته‌اند ترافیک ما را بهبود دهند.

علاوه‌بر این، با مشاهده صفحات کم‌بازدید متوجه می‌شویم که کدام یک از بخش‌های وب سایت نیاز به تقویت دارند و با استفاده از بهترین کلمات کلیدی، محتوا و ساختار وب سایت خود را بهینه کنیم. به این ترتیب می‌توانیم هم تجربه کاربری مخاطبان خود را بهبود دهیم و هم به رتبه خوبی در گوگل دست پیدا کنیم.

 

زمان برای به‌روزرسانی؛ چگونه و کی باید کلمات کلیدی خود را بازبینی کنیم؟

بهینه‌سازی وب سایت با کلمات کلیدی مناسب، یک اقدام مهم است که باید به‌صورت مداوم انجام شود، زیرا ممکن است ما در یک بازه زمانی بتوانیم در بالاترین جایگاه از گوگل قرار بگیریم، ولی مدتی بعد، رقبای ما با بهره‌گیری از استراتژی‌های قدرتمند این جایگاه را تصاحب کنند.

برای جلوگیری از وقوع این اتفاق، باید به‌طور مداوم و با داشتن یک برنامه زمانی ۳-۶ ماهه، کلمات کلیدی خود را بررسی کنیم، به بررسی و پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی رقبا بپردازیم و متناسب با اتفاقات روز و نیاز کاربران، کلمات کلیدی جدیدی را به وب سایت خود اضافه کنیم و محتوای آن را به‌روزرسانی کنیم.

 

بهترین دوره برای آموزش سئو

ما در این مقاله در مورد شیوه یافتن کلمه کلیدی صحبت کردیم و نکات مهمی را در رابطه با این موضوع بیان کردیم؛ اما از آنجایی که پیدا کردن کلمات کلیدی یکی از حوزه‌های مهم و اساسی در فرایند بهینه‌سازی یک وب سایت است و اجرای صحیح آن به تخصص و تجربه بالایی نیاز دارد، نمی‌توان انتظار داشت که در ابتدای کار بتوانید بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنید. علاوه‌بر این، انتخاب کلمه کلیدی مناسب، تنها یکی از عواملی است که برای موفقیت وب سایت خود به آن نیاز دارید. برای انتخاب بهترین کلمه کلیدی برای سایت خود نیاز است که آموزش صفر تا صد سئو سایت را  به صورتکامل دنبال کرده و فرا بگیرید. به همین منظور، تصمیم گرفتیم تا به کمک اساتید برجسته ژاکت آکادمی، به‌صورت جامع صفر تا صد اصول سئو را به شما آموزش دهیم.

با توجه به اینکه برای تمام مفاهیم کلیدی حوزه سئو دوره‌هایی تخصصی و کاربردی تنظیم شده است و مدرسان این دوره‌ها همگی از متخصصان حرفه‌ای سئو هستند، با شرکت در آن‌ها می‌توانید هرآنچه برای برتری بر رقبا نیاز دارید را بیاموزید.

با دوره آموزش صفرتاصد سئو در مجموعه ژاکت آکادمی میتونید به راحتی کسب و کار خود را به صفحه اول گوگل برسانید.

دوره‌های سئو باکس ژاکت آکادمی عبارتند از:

  • دوره سئو داخلی و اصول سئو
  • دوره سئو خارجی – Off Page Seo
  • دوره ابزار گوگل سرچ کنسول
  • دوره ابزار اسکریمینگ فراگ

اگر کسب و کار آنلاینی دارید که نیاز به دیده شدن دارد و می‌خواهید ترافیک بیشتری وارد وب سایت شما شود، می‌توانید به کمک شرکت در این دوره‌ها و با استفاده از راهنمایی‌های متخصصان، جامعه مخاطبان وب سایت خود را گسترش دهید.

 

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که تنها برای مقطعی کوتاه بخواهد وب سایت خود را پربازدید کند. به همین خاطر، افرادی که می‌خواهند در طولانی مدت نیز موفق باشند، همیشه از رقبای خود یک قدم جلوتر هستند. به بیان دیگر، تنها پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی و استفاده از آن‌ها کافی نیست. شما باید همواره خود را به‌روز نگه دارید و به‌قدری در این حوزه مهارت پیدا کنید که بتوانید نیازهای کاربران را پیش‌بینی کنید. اتفاقی که تنها با داشتن یک استراتژی بلندمدت و آگاهانه ممکن می‌شود.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

1

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

درود
بسیار محتوای ارزشمند و کاملی بود، هیچی رو از قلم ننداختید.
تشکر

ارسال دیدگاه