همه چیز درباره کیورد ریسرچ

سئو

9 دقیقه زمان مطالعه

آیا می خواهید نحوه انجام صحیح کیورد ریسرچ را یاد بگیرید؟ یا شاید هم جزء آن دسته از افرادی هستید که نمی دانند باید روی چه کلماتی کار کنند. در مورد موضوع کیورد ریسرچ هزاران سوال مختلف وجود دارد و یکی از مهم ترین زوایای پروسه سئو به شمار می رود. همچنین انجام صحیح کیورد ریسرچ، کار نسبتا سختی هم به شمار می رود. به همین خاطر در این مقاله از ژاکت قصد داریم به همه چیز درباره کیورد ریسرچ بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

منظور از تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

کیورد ریسرچ یک پروسه ثابت برای تمام سئوکارها است. در طول سال های گذشته، روش انجام سئو دستخوش تغییرات زیادی شده است اما در طول تمامی این سال ها کیورد ریسرچ همیشه یکی از بخش های اصلی این پروسه بوده است.

کیورد ریسرچ به پروسه جستجو و پیدا کردن عباراتی گفته می شود که افراد در موتورهای جستجو وارد می کنند تا پاسخ سوالات خودشان را پیدا کنند.

معمولا سئوکارها از کیورد ریسرچ استفاده می کنند اما ممکن است برای انجام فعالیت های مربوط به بازاریابی هم به این کار نیاز داشته باشید. با کیورد ریسرچ، کلمات کلیدی هدف، محبوبیت آن ها، سختی آن ها و… به دست می آید و می توانید از این اطلاعات برای بهینه سازی سایت خودتان استفاده کنید.

با کیورد ریسرچ می توانید فقط کوئری هایی را هدف بگیرید که کاربران شما در موتورهای جستجو به دنبال آن هستند. با انجام صحیح کیورد ریسرچ شما می توانید راحت تر در گوگل رنک بگیرید و استراتژی محتوا و بازاریابی خودتان را به صورت صحیح طراحی کنید.

ممکن است شما هم شنیده باشید که گفته می شود استراتژی موتورهای جستجو در طول ۱۰ سال گذشته تغییرات زیادی کرده و کلمات کلیدی به اندازه گذشته مهم نیستند. این موضوع تا حدودی صحت دارد؛ استفاده از کلمات کلیدی دقیقی که کاربر جستجو می کند به اندازه گذشته مهم نیست و گوگل بیشتر به هدف کاربر از جستجو و اینکه محتوای شما نیاز کاربر را رفع می کند یا خیر اهمیت می دهد.

اما این بدین معنی نیست که کیورد ریسرچ هیچگونه کاربردی ندارد. با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی شما می توانید متوجه شوید که مردم به چه موضوعاتی بیشتر از همه اهمیت می دهند و موضوعاتی که شما پوشش می دهید تا چه اندازه در بین کاربران هدف شما محبوب هستند. گوگل امروزه بیشتر از کلمات کلیدی، به تاپیک اهمیت می دهد. شما با تحقیق کلمات کلیدی می توانید محتواهایی که جستجوی زیادی دارند را پیدا کنید و آن ها را در موضوعات و تاپیک های مختلفی دسته بندی کنید. سپس می توانید از این تاپیک ها استفاده کنید تا در کلمات موردنظر خودتان رنک بگیرید.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

راهنمای انتخاب کلمات در کیورد ریسرچ

در ادامه یک پروسه کلی برای کیورد ریسرچ را مشاهده می کنید که با استفاده از آن می توانید کلمات موردنظر خودتان را پیدا کنید. به این ترتیب می توانید یک استراتژی کلمه کلیدی قوی داشته باشید و بتوانید به راحتی در کلمه کلیدی موردنظر خودتان رنک بگیرید.

قدم اول: یک لیست از موضوعات مهم برای کسب و کارتان پیدا کنید

برای شروع پروسه، به کلماتی که می خواهید در آن ها رنک بگیرید، مثل یک سطل فکر کنید. معمولا ۵ تا ۱۰ تاپیک مختلف پیدا می کنید که بیشترین اهمیت را برای کسب و کارتان دارند. سپس می توانید از این تاپیک ها استفاده کنید تا بعدا کلمات کلیدی تخصصی تر را برای کسب و کار خودتان پیدا کنید. در صورتی که یک بلاگر معمولی هستید، این سطل ها موضوعاتی هستند که معمولا در مورد آن ها می نویسید و یا ممکن است برای یک فروشگاه محصولاتی باشند که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

خودتان را به جای کاربر قرار دهید. چه موضوعاتی وجود دارند که مخاطب شما به آن علاقه مند است و در عین حال هدف کسب و کار شما هم هستند؟ برای مثال تاپیک‎ های یک شرکت بازاریابی ممکن است به شرح زیر باشند:

  • بازاریابی درونگرا (21K)
  • ایمیل مارکتینگ (19K)
  • سئو (214K)
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (71K)
  • ابزارهای تحلیل بازاریابی (2K)
  • اتوماسیون بازاریابی (5K)

اعدادی که داخل پرانتز هستند، حجم سرچ ماهیانه هر کلمه کلیدی است. با استفاده از این عدد شما می توانید متوجه شوید که هر موضوع تا چه اندازه در بین مخاطبین شما محبوب است و به چند عدد محتوا برای هر تاپیک (زیرمجموعه) نیاز دارید تا بتوانید در تاپیک موردنظر موفق باشید. برای آشنایی بیشتر با زیرمجموعه ها به بخش بعدی مراجعه کنید

قدم دوم: پر کردن سطل ها با کلمات کلیدی

اکنون که سطل های اصلی خودتان را شناسایی کرده اید، زمان آن رسیده که کلماتی را پیدا کنید که می توانند داخل این سطل ها قرار بگیرند. این کلمات همان کلماتی هستند که رنک گرفتن در آن ها برای شما مهم است زیرا به احتمال زیاد کاربر برای پیدا کردن پاسخ سوالات خودش، این عبارات را جستجو می کند.

برای مثال ما عبارت اتوماسیون بازاریابی که در مرحله قبل پیدا کردیم را انتخاب می کنیم و کلمات مرتبطی که فکر می کنیم کاربر ممکن است آن ها را جستجو کند را به عنوان زیرمجموعه آن در نظر می گیریم. برای مثال این کلمات ممکن است به شرح زیر باشند:

  • ابزارهای اتوماسیون بازاریابی
  • چطور از نرم افزارهای اتوماسیون استفاده کنیم؟
  • اتوماسیون بازاریابی چیست؟
  • چطور متوجه شویم که به اتوماسیون بازاریابی نیاز داریم؟
  • اتوماسیون بازاریابی ایمیلی
  • برترین ابزارهای اتوماسیون
  • و …

در این مرحله هدف ما این نیست که لیست نهایی کلمات کلیدی خودمان را پیدا کنیم بلکه فقط می خواهیم لیستی از کلماتی داشته باشیم که مشتریان احتمالی ممکن است به دنبال آن ها باشند. در ادامه این لیست را محدود می کنیم تا فقط کلمات مرتبط را داشته باشیم. یکی از روش هایی که می توانید از طریق آن کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید، استفاده از کلماتی است که سایت شما از قبل داخل آن ها رنک دارد. برای این کار باید از ابزارهای آنالیز سایت مثل گوگل آنالیتیک یا Search Console استفاده کنید و کلماتی که در سرچ ارگانیک در آن ها رنک گرفته اید را پیدا کنید.

این پروسه را برای تمامی سطل هایی که در مرحله اول ایجاد کردید تکرار کنید. همچنین اگر ایده کافی هم نداشتید، می توانید از همکارانی که با مشتری در ارتباط هستند کمک بگیرید تا کلماتی که مشتری ها استفاده می کنند را پیدا کنید. معمولا این عبارات می توانند نقطه شروع خیلی خوبی برای شما باشند.

قدم سوم: هدف کاربر از جستجو و تاثیر آن روی کیورد ریسرچ

همانطور که در بخش قبلی گفتیم هدف از کاربر از جستجو در حال حاضر یکی از مهم ترین فاکتورها برای رنک گرفتن در موتورهای جستجو مثل گوگل به شمار می رود. امروزه برای گوگل اینکه صفحه شما مشکل کاربر را حل می کند، خیلی مهم تر از این است که فقط کلمه کلیدی موردنظر را داشته باشد. اما این موضوع چه تاثیری روی پروسه تحقیق کلمات کلیدی شما دارد؟

این مقاله را حتما بخوانید
سئوی محتوا: آموزش گام به گام تولید محتوای بهینه

کلمات مختلف ممکن است معانی مختلفی داشته باشند اما هدف کاربر از جستجو تاثیر بسیار زیادی روی احتمال رنک گرفتن شما دارد و به همین خاطر باید بتوانید کلماتی که هدف می گیرید را با دقت بررسی کنید و هدف کاربر از جستجوی هر کلمه را تعیین کنید.

برای مثال در عبارت چطور بلاگر شویم، کلمه بلاگر ممکن است به معنی فردی باشد که به نوشتن علاقه دارد و یا نشان دهنده کسی باشد که در شبکه های اجتماعی فعالیت دارد. این هدف کاربر است که مسیر مقاله شما را مشخص می کند. آیا کاربر می خواهد نحوه نوشتن را یاد بگیرید یا دوست دارد با زیر و بم فعالیت در شبکه های اجتماعی آشنا شود؟ اگر هدف کاربر با هدف مقاله شما تفاوت داشته باشد، نمی توانید در کلمه کلیدی موردنظر رنک بگیرید. به همین خاطر باید قبل از نوشتن از هدف کاربر مطمئن شوید.

برای تایید اینکه هدف کاربر از جستجوی یک کلمه کلیدی چیست، بهتر است کلمه موردنظر را در گوگل سرچ کنید و نتایجی که بالا می آیند را بررسی کنید. سپس مطمئن شوید محتوایی که می خواهید ایجاد کنید بیشترین نزدیکی را با نتایج به دست آمده در گوگل داشته باشد.

کیورد ریسرچ

قدم چهارم: پیدا کردن عبارات کلیدی مرتبط

در زمان تحقیق کلمات کلیدی ممکن است به این موضوع فکر کرده باشید. اگر این کار را انجام نداده اید، اکنون زمان خوبی برای انجام آن است.

اگر می خواهید کلماتی را پیدا کنید که مردم به دنبال آن هستند، به قسمت مرتبط گوگل توجه کنید. زمانی که شما کلمه کلیدی موردنظرتان را در گوگل جستجو می کنید و به انتهای صفحه می رسید، پیشنهادهای مرتبط با عبارت فعلی را مشاهده می کنید. با استفاده از این کلمات ممکن است بتوانید دیگر کلمات مرتبط را هم پیدا کنید. برای مثال می توانید دوباره همین کلمات را وارد کنید و کلمات مرتبط به آن ها را نیز وارد لیست خودتان کنید.

قدم پنجم: استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

ابزارهایی مثل SEMrush و Ahrefs نیز می توانند در پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط به شما کمک کنند. شما می توانید کلمات کلیدی که تا به اینجای کار پیدا کرده اید را در این ابزارها وارد کنید و لیستی از تمامی کلمات مرتبط با آن را دریافت نمایید. به این ترتیب گزینه هایی که در مراحل قبلی به آن ها فکر نکرده اید را هم می توانید پیدا کنید.

پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی

چیزی تحت عنوان بهترین کلمات کلیدی وجود ندارد و شما در بهترین حالت می توانید کلماتی را پیدا کنید که بیشتر از همه توسط کاربران سرچ شده اند. با در نظر گرفتن این موضوع، این وظیفه شماست که کلماتی را پیدا کنید که در رنک گرفتن و افزایش ترافیک می توانند به شما کمک کنند.

بهترین کلمه کلیدی برای سئو کلمه ای است که به موضوع موردنظر شما مرتبط باشد، اعتبار کافی را داشته باشد و حجم جستجوی آن هم با نیازهای شما متناسب باشد. شما باید کلماتی که بیشتر از همه سرچ می شوند و در عین حال می توانید در آن ها رقابت کنید را با توجه به موارد زیر پیدا کنید:

  1. میزان رقابت در کلمه کلیدی موردنظر
  2. توانایی شما در تولید محتوای با کیفیت تر نسبت به محتواهای فعلی

بهترین ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی

همانطور که دیدیم، تحقیق کلمات کلیدی بخش بسیار مهمی از سئو را تشکیل می دهد و استفاده از کلمات کلیدی باکیفیت یکی از بهترین روش ها برای افزایش ترافیک سایت خودتان به شمار می رود. اما با چه ابزارهایی می توان تحقیق کلمات کلیدی را انجام داد؟

SEMrush

SEMrush مجموعه کاملی از ابزارهای سئو است که با استفاده از آن ها می توانید تحقیق کلمه کلیدی انجام دهید. با استفاده از بخش Keyword Overview این ابزار شما می توانید یک کلمه کلیدی وارد کنید و لیستی از تمام اطلاعات موردنیاز خودتان دریافت کنید. این اطلاعات عبارتند از تعداد افرادی که کلمه موردنظر را سرچ کرده اند، میزان کاهش یا افزایش سرچ کلمه موردنظر و…

در صورتی که کمی صفحه را اسکرول کنید، لیستی از کلمات مشابه می بینید که ممکن است بخواهید از آن ها استفاده کنید. همچنین لیست نتایج ارگانیک را هم در این قسمت مشاهده می کنید و می توانید از طریق آن ها رقبا را هم بررسی کنید. شما می توانید آدرس سایت هر کدام از رقبا را هم در قسمت Domain Overview وارد کنید و لیست کلمات کلیدی ارگانیک، رنکینگ و دیگر اطلاعات سئویی آن را مشاهده کنید.

Ahrefs

Ahrefs یکی دیگر از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی است که قابلیت های آن تقریبا شبیه به SEMrush است. با استفاده از ابزار تحقیق کلمه کلیدی Ahrefs شما می توانید فقط با نوشتن یک کلمه کلیدی به هزاران ایده مختلف در مورد آن دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید لیست کاملی از کلماتی که امکان رنک گرفتن در آن ها را دارید نیز ببینید. همچنین می توانید از Ahrefs برای پیدا کردن کلمات کلیدی که رقبا در آن ها رنک دارند استفاده کنید و محتوایی بنویسید که این کلمات را هدف گرفته اند.

Moz Keyword Explorer

پلتفرم سئو Moz از چندین ابزار مختلف سئویی تشکیل شده است ولی برخلاف ابزارهای معرفی شده، اطلاعات خلاصه تری را به شما نمایش می دهد که می توان به عنوان یکی از مزایای این ابزار به آن ها نگاه کرد. این موضوع باعث می شود کاربران کم تجربه تر بتوانند به راحتی و بدون هیچگونه مشکلی بتوانند از Moz استفاده کنند. با استفاده از قسمت Keyword Planner شما می توانید هر کلمه کلیدی که دوست دارید را سرچ کنید و به اطلاعاتی مانند حجم سرچ ماهیانه، سختی، نرخ کلیک و… آن دسترسی داشته باشید. در صورتی هم که کمی صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید، می توانید آنالیز نتایج فعلی گوگل را برای کلمه کلیدی سرچ شده پیدا کنید.

سخن نهایی

به این ترتیب می توانید لیستی از کلمات کلیدی پیدا کنید که با استفاده از آن ها قادر خواهید بود در تاپیک های مرتبط با کسب و کار خودتان رنک بگیرید و به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت در رنک اول گوگل حضور داشته باشید. پس از رنک گرفتن در کلمات کلیدی موردنظر خودتان، بهتر است آن ها را به صورت ماهیانه هم تحت نظر داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید مشکلات احتمالی را برطرف کنید. در صورتی که سایت وردپرسی دارید، می توانید با روش های جستجوی کلمه کلیدی برای بلاگ های وردپرس آشنا شوید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%
9

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه