Retry

دیتابیس یا پایگاه داده مجموعه ای از اطلاعات منظم و ساختار یافته الکترونیکی است که در یک سیستم کامپیوتری ذخیره می‌شود. دیتابیس معمولا با سیستم‌های مدیریت دیتابیس که به اختصار DBMS می گویند مدیریت می شود. متداول‌ترین دیتابیس‌ها، امروز اطلاعات را به صورت جدولی در مجموعه‌ای از ردیف و ستون ذخیره می‌کنند تا دسترسی و جستجو کردن در آن نیز راحت باشد.  در این حالت اطلاعات به راحتی قابل کنترل، ویرایش، به روزرسانی و سازماندهی است. اکثر دیتابیس ها از زبان SQL برای مدیریت دیتابیس استفاده می کنند. حال در ویدیو زیر به طور کامل می‌توانید بفهمید دیتابیس چیست؟

دیتابیس چیست؟

در این ویدیو به زبان ساده توضیح داده‌ایم که دیتابیس یعنی چه؟

دیتابیس در وردپرس

سیستم مدیریت محتوا وردپرس  از دیتابیس mysql استفاده می کند و در واقع همه اطلاعاتی که در سایت ذخیره می کنید در این دیتابیس ذخیره می شود؛ توجه داشته باشید که این دیتابیس اگر هر مشکلی داشته باشد، سایت شما با مشکل مواجه خواهد شد.

 

 

وردپرس به صورت خودکار این دیتابیس را برای شما جدول بندی می کند و تمامی اطلاعات را ذخیره سازی کرده و در این زمینه اصلا مشکلی نخواهید داشت.

البته  برخی از افزونه هایی که در سایت وردپرسی خود نصب می کنید، باید توجه کنید که بعد از حذف آن ها دیتابیس را بررسی کنید و پرونده هایی که از افزونه حذف شده باقی مانده است را حذف کنید؛ برخی از افزونه ها هستند که بعد از حذف شدن پرونده ها را به صورت خودکار حذف نمی کنند و شما باید به صورت دستی این موارد را حذف کنید تا بر روی سرعت سایت شما تاثیر نگذارد.

البته حذف کردن پرونده های اضافی از دیتابیس کار هر کسی نیست و شما باید تخصص کافی در این زمینه را داشته باشید تا بتوانید آن ها را از سایت خود حذف کنید زیرا اگر به صورت اشتباه این موارد حذف شوند شما سایت خود را از دست خواهید داد.

اما راه‌حل چیست؟ در این بخش از مقاله با ما همراه باشید تا 2 مورد از بهترین افزونه های بهینه سازی دیتابیس در وردپرس را به شما معرفی کنیم.

افزونه WP-Optimize

افزونه wp optimize بهترین افزونه برای بهینه سازی دیتابیس است

یکی از بهترین افزونه هایی که شما می توانید از آن استفاده کنید و دیتابیس سایت خود را با استفاده از آن بهینه سازی کنید، افزونه WP Optimize است که در حال حاضر می توانید از طریق فروشگاه ژاکت خریداری کرده و آن را دانلود کنید و در سایت خود به استفاده از آن بپردازید.

توجه داشته باشید که این افزونه برای بهینه سازی دیتابیس بسیار عالی است و می تواند به شما کمک کند که تمامی پرونده های مزاحم در دیتابیس خود را پیدا کرده و آن ها را حذف کنید.

افزونه Database Cleaner

اگر می خواهید در این زمینه امکانات بیشتر و بهتری داشته باشید، می توانید از افزونه Database Cleaner استفاده کنید که قابلیت های بسیار عالی در زمینه بهینه سازی دیتابیس دارد؛ این افزونه فقط برای بهینه سازی دیتابیس ایجاد شده است و به همین دلیل است که در این زمینه امکانات بیشتری دارد ا

اگر قصد دارید به صورت پیشرفته تر دیتابیس سایت خود را بهینه سازی کنید، پیشنهاد می کنیم این افزونه را از ژاکت خریداری کنید و به استفاده از آن بپردازید تا دیتابیس بهینه تری داشته باشید.

بهینه سازی دیتابیس اجباری است؟

شاید فکر کنید که بهینه سازی دیتابیس یک کار بیهوده است اما اصلا این طور نیست چرا که اگر شما در سایت خود دیتابیس بهینه ای نداشته باشید، سرعت بسیار کمی هم خواهید داشت و همین باعث می شود که روی سئو سایت شما تاثیر منفی داشته باشد.

علاوه بر سئو هم کاربران باید خیلی منتظر باشند تا سایت برای آن ها لود شود و هم باعث می شود کاربران سایت شما را سریعا ترک کنند که منجر به افزایش bounce rate می شود.

پس حتما توجه داشته باشید که دیتابیس سایت شما باید در بهینه ترین حالت ممکن باشد و اگر دیتابیس شما خیلی سنگین باشد هرگز نمی توانید سرعت خوبی را برای سایت خود داشته باشید.

البته توجه داشته باشید که در اول کار خیلی این دیتابیس سنگین نمی شود چرا که در سایت خود اطلاعات زیادی ندارید و همین هم باعث می شود که دیتابیس سایت خیلی سبک باشد اما به محض این که سایت شما بزرگتر شود و فعالیت بیشتری داشته باشید دیتابیس هم به تدریج سنگین تر خواهد شد و به مشکل خواهید خورد.

جمع بندی:

ما در این مقاله قصد داشتیم به صورت کامل درباره دیتابیس به شما اطلاعات ارائه دهیم تا بتوانید با استفاده از این اطلاعات بیشتر با دیتابیس و کاربرد های آن آشنا شوید؛ در واقع اگر به خوبی از دیتابیس مراقبت نکنید سایت خود را نابود می کنید، برای بهبود امنیت دیتابیس سایت خو هم می توانید مقاله های مرتبط با افزایش امنیت وردپرس را مطالعه کنید تا امنیت بیشتری را رد سایت خود داشته باشید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات کاملی را نسبت به دیتابیس کسب کرده باشید؛ در ضمن شما هر مشکلی در این زمینه دارید، می توانید از طریق نظرات این مقاله با ما در میان بگذارید تا سریعا شما را راهنمایی کنیم.

دسته بندی: وب , سایت , دیتابیس

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *