آموزش بررسی سرعت سایت با GTmetrix

ابزارهای سایت

8 دقیقه زمان مطالعه

هنگامی که می‌خواهیم عوامل موثر بر موفقیت یک وب سایت را نام ببریم، نمی‌توانیم از تاثیر قدرتمند سرعت بارگذاری صفحات آن غافل شویم، زیرا از یک سو یکی از معیارهای مهم گوگل برای رتبه‌بندی وب سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو محسوب می‌شود و از سویی دیگر، بر کیفیت تجربه کاربران تاثیر می‌گذارد. در همین راستا، ابزارهای مختلفی برای بررسی سرعت وب سایت‌ها معرفی شده‌اند که یکی از ارزشمندترین آن‌ها ابزار GTmetrix است. با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی کامل این ابزار بپردازیم.

 

ابزار GTmetrix چیست؟

جی تی متریکس (GTmetrix) یکی از ابزارهای محبوب و رایگان برای مدیران وب سایت و بازاریابان دیجیتال است که به آن‌ها کمک می‌کند تا از نظر سرعت و بهینه‌بودن کدها، عملکرد وب سایتشان را به‌دقت تحلیل کنند.

درواقع GTmetrix یک ابزار ضروری و مهم برای هر کسی است که می‌خواهد مخاطبان بالقوه خود را افزایش دهد و شاهد افزایش ترافیک سایت خود باشد. همچنین از نگاه موتورهای جستجو اعتبار بیشتری به‌دست آورد.

چرا باید از ابزار GTmetrix استفاده کنیم؟

جی تی متریکس یک ابزار فوق‌العاده است که مزایا و امکانات زیادی را در اختیار مدیران وب سایت قرار می‌دهد. از جمله:

  • آنالیز دقیق جزئیات سرعت بارگذاری وب سایت
  • شناسایی عواملی که منجر به کاهش سرعت وب سایت می‌شوند
  • بهبود تجربه کاربری و جلب رضایت مخاطبان
  • ارائه راهکارهای موثر و عملی در جهت بهبود سرعت سایت
  • افزایش رتبه وب سایت برای موتورهای جستجو
  • افزایش نرخ تبدیل
  • دستیابی به مزیت رقابتی
  • نظارت همیشگی و مداوم بر عملکرد وب سایت، از طریق دریافت گزارش‌های روزانه، ماهانه و سالانه
  • صرفه‌جویی در مدت زمان لازم برای بررسی وضعیت سرعت وب سایت

 

آموزش ابزار GTmetrix

GTmetrix با بررسی چند شاخص مهم، توصیه‌های ارزشمند و کاربردی برای بهبود سرعت وب سایت ارائه می‌دهد. در این قسمت می‌خواهیم ضمن معرفی این شاخص‌ها، نحوه بررسی سایت توسط ابزار GTmetrix را به شما آموزش دهیم.

  1. ابتدا وارد وب سایت GTmetrix شوید.
  2. بر روی گزینه «Sign Up» کلیک کنید و با ثبت نام در وب سایت، بتوانید دقیق‌تر سرعت وب سایت خود را تحلیل کنید.
  3. بعد از اینکه ثبت نام خود را انجام دادید، بر روی «Analyze Option» کلیک کنید و اطلاعات خواسته شده را به‌صورت دقیق وارد کنید.
  4. URL وب سایت خود را وارد کنید و بر روی «Analyze» کلیک کنید.
  5. در اینجا یک صفحه برای شما نمایش داده می‌شود که در دو بخش کلی GTmetrix Grade و Web Vital، اطلاعات اصلی مربوط به سرعت وب سایت ارائه شده است.

بخش GTmetrix Grade

در این بخش، سه قسمت Performance ،Grade و Structure نشان داده شده است:

  • Grade: در این قسمت یک حرف انگلیسی به شما نشان داده شده است که می‌تواند از A تا F باشد. A به معنای بهترین نمره برای سایت است.
  • Performance: در این قسمت با توجه به نظر و تجربه کاربران، نمره‌ای به‌صورت درصد نمایش داده شده است که ۷۰ درصد از نمره Grade سایت را تشکیل می‌دهد. درواقع، این بخش میزان امتیاز شما در مورد مدت زمان بارگذاری کامل صفحه و تاریخچه وب سایت در مقدار سرعت اولیه برای نمایش صفحه را نشان می‌دهد.
    برای بهینه‌کردن این بخش می‌توانید از کش سرور و CDN کمک بگیرید و کدهای جاوا اسکریپت غیرضروری را حذف کنید. علاوه‌براین، با کاهش حجم تصاویر، بهینه‌کردن فایل‌های CSS و استفاده از Preload و Preconnect می‌توانید امتیاز بیشتری در این قسمت به‌دست آورید.
  • Structure: در این قسمت با توجه به کیفیت ساختارهای کد وب سایت، نمره‌ای به‌صورت درصد به شما نشان داده شده است که ۳۰ درصد از نمره Grade سایت را به خود اختصاص داده است. به بیان دیگر، شما با بررسی این قسمت می‌توانید مشکلاتی که در بخش کدنویسی وب سایت وجود دارد را شناسایی کنید.

بخش Web Vital

در بخش Web Vital سه معیار مهم و اصلی مشخص شده است: TBT ،LCP و CLS.

  • LCP: مدت زمانی که طول می‌کشد تا بزرگ‌ترین عنصر محتوایی در صفحه وب بارگذاری شود، توسط شاخص LCP بیان می‌شود. مدت زمان مناسب زیر ۱.۲ ثانیه است.
    بهینه‌کردن حجم تصاویر، بکارگیری کش و استفاده از CDN می‌تواند به بهبود LCP منجر شود.
  • TBT: مدت زمانی که تعامل با صفحه محدود شده است. زمان مناسب برای شاخص TBT، زیر ۱۵۰ میلی ثانیه است.
  • CLS: میزانی که بخش‌های مختلف صفحه در هنگام باز شدن تغییر مکان می‌دهند. مقدار مناسب برای این شاخص، ۰.۱ است.

در قسمت پایین این دو بخش، ۶ تب دیگر قرار دارد که در ادامه به توضیح کارکرد هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

بخش Summary

در بخش Summary، خلاصه‌ای از مهم‌ترین قسمت‌های گزارش ارائه می‌شود. این اطلاعات می‌تواند شامل زمان بارگذاری صفحه و تعداد درخواست‌های HTTP باشد.

با کاهش تعداد درخواست‌های HTTP می‌توانید مدت زمان لازم برای بارگذاری صفحات وب سایت HTTP را کاهش دهید. برای این کار، می‌توانید حجم تصاویر خود را بهینه کنید، از فایل GZIP بر روی سرور استفاده کنید و ضمن حذف کدهای غیرضروری، فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت را بهینه کنید.

بخش Performance

این بخش ۶ شاخص را برای بررسی وضعیت سرعت وب سایت در اختیار شما قرار داده که ۳ مورد از آن‌‌ها در بخش Web Vital نیز موجود بود. به همین خاطر در اینجا به معرفی سه بخش دیگر می‌پردازیم:
First Contentful Paint: مدت زمانی که طول می‌کشد تا کاربر محتوای اصلی وب سایت را ببیند. مقدار مناسب برای این شاخص، زیر ۰.۹ ثانیه است.

Speed Index: این شاخص که با «شاخص سرعت» شناخته می‌شود، باید زیر ۱.۳ ثانیه باشد.

Time to Interactive: مدت زمانی که طول می‌کشد تا صفحه وب سایت به‌طور کامل غیرقابل تعامل باشد. مقدار مناسب برای این شاخص، زیر ۲.۵ ثانیه است.

بخش Structure

در قسمت مربوط به GTmetrix Grade گفتیم که بخش Structure، ساختار وب سایت شما را نشان می‌دهد؛ به این صورت که می‌توانید برای حل مشکلات ساختاری وب سایت به راهکارهایی عملی دست پیدا کنید و با اصلاح کدها، سرعت وب سایت خود را افزایش دهید.

این مقاله را حتما بخوانید
رازهای پیشرفت فروشگاه‌های اینترنتی چیست؟

اگر وب سایت شما وردپرسی باشد می‌توانید بدون نیاز به دانش کدنویسی و به کمک افزونه‌های مخصوص، این مشکلات را برطرف کنید.

بخش Waterfall

در بخش Waterfall می‌توانید تمام درخواست‌هایی که کاربران برای بازدید از یک صفحه ارسال کرده‌اند را به همراه میزان زمان ارسال درخواست و دریافت اطلاعات مشاهده کنید. درواقع در بخش Waterfall می‌توانید متوجه شوید که کدام یک از عناصر صفحات وب به زمان بیشتری برای بارگذاری نیاز دارند. در این صورت می‌توانید آن‌ها را بهینه کنید و از این طریق سرعت لود شدن وب سایت را افزایش دهید.

بخش Video

در GTmetrix، از طریق بخش Video می‌توانید به‌صورت بصری فرایند بارگذاری صفحات وب سایت خود را مشاهده کنید. در نتیجه می‌توانید عواملی که منجر به کاهش سرعت وب سایت می‌شوند و در بخش Waterfall قابل مشاهده نبودند را شناسایی کنید. درواقع در بخش Video می‌توانید وب سایت را به همان صورتی که کاربر می‌بیند مشاهده کنید.

بخش History

در History، می‌توانید به تاریخچه‌ای از تمام بررسی‌های قبلی دسترسی داشته باشید و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. به این ترتیب، می‌توانید متوجه شوید که اقدامات سئویی که انجام داده بودید تا چه حد بر عملکرد وب سایت اثرگذار بوده و تغییرات انجام شده را ارزیابی کنید.

 

برای بهبود شاخص های ابزار GTmetrix چه کارهایی باید انجام داد؟

برای اینکه بتوانید شاخص‌های GTmetrix خود را بهبود دهید، اقدامات زیادی وجود دارد. در این بخش تعدادی از موثرترین این اقدامات را به شما معرفی می‌کنیم.

  1. پاکسازی کش صفحات
    یکی از مهم‌ترین کارها برای بهبود شاخص‌های GTmetrix،‌ پاک کردن کش یا حافظه پنهان صفحات وب سایت است. به این ترتیب به مرورگر کاربر اجازه می‌دهید تا وقتی کاربر برای اولین بار وارد یک صفحه وب شد، نسخه‌ای از آن ذخیره کند. این کار باعث می‌شود تا در دفعات بعدی زمان لود شدن صفحه کمتر شود و کاربر سریع‌تر به محتوای مورد نظر خود دسترسی داشته باشد. ما درباره پاکسازی کش مرورگر در کروم در مقاله مربوط به آن مفصل صحبت کردیم.
  2. بررسی هاستینگ
    یک هاست خوب تاثیر بسیار مهمی بر عملکرد وب سایت دارد؛ به‌گونه‌ای که اگر سرور کند باشد، هیچ‌یک از تکنیک‌های بهینه‌سازی هم نمی‌توانند عملکرد وب سایت را تقویت کنند.
    هرچه سرعت هاست بیشتر باشد و فاصله کمتری از کاربران داشته باشد، امکانات بهتری در اختیار مدیران وب سایت قرار می‌گیرد.
  3. بهینه‌سازی تصاویر
    یکی از عوامل تاثیرگذار بر کند شدن عملکرد وب سایت‌ها، وجود تصاویر بزرگ و سنگین است. این موضوع به‌ویژه زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که وب سایت فروشگاهی دارید و لازم است برای همه محصولات تصاویر باکیفیتی را بارگذاری کنید. در این شرایط، می‌توانید به کمک افزونه‌هایی مثل افزونه Smush Pro حجم تصاویر خود را کاهش دهید و آن‌ها را برای وب سایت خود بهینه کنید.
  4. استفاده از CDN (شبکه توزیع محتوا)
    CDNها برای آنکه سرعت دسترسی کاربران به وب سایت شما را افزایش دهند، نسخه‌ای از آن را در سرورهای مختلف ذخیره می‌کنند. بنابراین کاربران می‌توانند برای دیدن وب سایت شما درخواست خود را به نزدیک‌ترین سرور به محل جغرافیایی خود ارسال کنند که این موضوع سرعت بارگذاری وب سایت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. اگر می خواهید بدانید که cdn چیست و چه کاربردی برای سایت دارد، مقاله مربوط به آن رامطالعه کنید.
  5. فشرده‌سازی کدهای سایت
    وجود کدهای اضافه و تکراری در فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت یک وب سایت باعث می‌شود تا سرعت بارگذاری صفحات تا حد زیادی تحت تاثیر قرار بگیرد. به همین خاطر، به کمک افزونه‌هایی مثل Autoptimize بررسی کنید که کدهای وب سایت شما بهینه شده باشند.

 

ابزار جی تی متریکس، ابزاری قدرتمند برای وب سایت قدرتمند

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر بازار رقابت میان وب سایت‌ها داغ شده است، کاربران برای دنبال کردن مطالب موردنظر خود گزینه‌های زیادی دارند. در این میان، وب سایت‌هایی که سرعت بالایی داشته باشند و کاربران را برای نمایش اطلاعات منتظر نگذارند، پرمخاطب‌تر هستند. به همین خاطر، برای مدیران وب سایت مهم است که همیشه وضعیت سرعت وب سایت خود را بررسی کنند و مشکلات موجود را شناسایی کنند.

ما در این مطلب ابزار GTmetrix و نحوه کار با آن را به شما آموزش دادیم و راهکارهایی موثر برای افزایش سرعت وب سایت را در اختیارتان قرار دادیم. توجه داشته باشید که فرایند بهبود سرعت یک وب سایت، یک روند پیوسته است و نیاز به تلاش مداوم دارد.

 

سوالات متداول

  1. آیا همه وب سایت‌ها باید از CDN استفاده کنند؟
    خیر؛ این موضوع به حجم ترافیک وب سایت شما و نیازهایی که دارد، بستگی دارد. اگر کاربران بین‌المللی دارید و می‌خواهید وب سایت با سرعت بیشتری برای آن‌ها نمایش داده شود، استفاده از CDN می‌تواند در بهبود عملکرد وب سایت موثر باشد.
  2. در چه مواقعی باید کش وب سایت را پاک کنیم؟
    در مواقعی که صفحات وب سایت خود را به‌روز کرده‌اید (به‌روز رسانی محتوا یا ایجاد تغییر در طراحی صفحات) باید کش وب سایت خود را پاک کنید تا کاربران به نسخه به‌روز شده‌ای از وب سایت را در اختیار داشته باشند.
  3. همه وب سایت‌هایی که تصویر بیشتری دارند با سرعت کمتری بارگذاری می‌شوند؟
    لزوما وجود تصویر زیاد به معنای کاهش سرعت وب سایت نیست و این موضوع به حجم آن تصاویر بستگی دارد. اگر تصاویر وب سایت شما فشرده و بهینه شده باشند، نیازی نیست از این بابت نگران سرعت لود شدن صفحات وب سایت خود باشید.

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردپرس | پلاگین All In One WP Security

445,000 تومان

100%

محصول پیشنهادی

افزونه افزایش سرعت سایت راکت | پلاگین WP ROCKET

395,000 تومان

74.89%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه