Retry
افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات

افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات، یعنی درآمد بیشتر (یا رسیدن به هر هدف دیگه ای که از تولید محتوای خودتون توی یوتیوب یا آپارات دارید). اما چطوری میتونیم بازدیدمون رو بیشتر و بیشتر کنیم؟ تا آخر این راهنما همراه ما باشید تا 10 نکته برای رسیدن به این هدف رو بهتون نشون بدیم.

یوتیوب و همینطور نسخه داخلی آن، یعنی آپارات، دو تا از بهترین موتورهای جست و جوی ویدئو هستند. این پلتفرم ها از زمان تولدشان تا به امروز دائماً در حال تغییر و تحول بوده اند. تا جایی که دیگر آن زمان که در این بسترها فقط فیلم های بامزه سگ و گربه منتشر می شد گذشته. حالا دیگر یوتیوب و آپارات تبدیل به دو تا از برجسته ترین بسترهای مارکتینگ شده اند. حالا چه این بازاریابی برای یک کسب و کار کوچک شخصی باشد و چه برای یک برند بزرگ و شناخته شده. تا جایی که در حال حاضر 62% از یوتیوب برای بازاریابی ویدئوی خود استفاده می کنند که این یک عدد خیره کننده است!

اما چه چیزی برای موفقیت این بازاریابی از همه مهم تر است؟ بله؛ تعداد زیاد بازدیدها. اما آیا افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات کار سختی است؟ آیا باید یک بازاریابی حرفه ای باشیم تا بتوانیم بازدیدهای ویدئوهایمان را زیاد کنیم؟ نه! کافیست یک سری فوت و فن تکنیکی را بدانید تا در آینده ای نزدیک شاهد رشد کانال یوتیوب یا آپارات خود باشید. ما هم اینجاییم تا در این مسیر کنار شما باشیم. پس بیایید وقت را تلف نکنیم و 10 نکته فوق العاده ساده و مفید را برای افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات با هم ببینیم.

1- محتوای جذاب؛ کلید طلایی افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات

اگر ویدئوهای خوبی نداشته باشید، مهم نیست که چه قدر از ترفندهای تبلیغاتی استفاده کنید؛ چون در هر صورت بازدید زیادی نخواهید گرفت. به خصوص افرادی که قبلاً یک بار ویدئوهای شما را دیده اند و به این نتیجه رسیده اند که محتواهای جذابی ندارید، دیگر اشتیاقی برای این که دوباره به شما سر بزنند نخواهند داشت.

اما شاید این سؤال در ذهنتان باشد که خب محتوای جذاب چه می تواند باشد؟ مثلاً یکی از محبوب ترین محتواهای این روزها، ویدئوهای “چگونه” هستند.

چگونه موزیک یک ویدئو را ادیت کنیم؟ چگونه موبایل خود را تعمیر کنیم؟ چگونه در فلان سایت ثبت نام کنیم؟ اینها همه عناوینی هستند که روزانه توسط هزارها و حتی میلیون ها کاربر در سرتاسر دنیا جست و جو می شوند. پس شما می توانید جواب این “چگونه ها” را در ویدئوهایتان به آنها بدهید.

اما اگر دقیقاً نمی دانید که چه چیزهایی را آموزش دهید دو راه دارید. یا کمی در فضای وب جست و جو کنید و ببینید عناوین محبوب کاربران کدام اند؛ یا به سادگی از خودشان بپرسید چه سؤالاتی دارند که شما برای آنها ویدئو بسازید. راحت است نه؟

“وقتی از مردم بپرسی چه می خواهند و بعد بروی و همان محتوا را برایشان تولید کنی، یک اتفاق شگفت انگیز زمانی رخ می دهد! آنها فکر می کنند توانسته ای ذهنشان را بخوانی!”

2- کاربران را تشویق کنید که عضو کانال تان شوند

در دنیای بازاریابی یک قانون معروف داریم:”بهترین مشتریان جدید شما، همان مشتریان قبلی هستند”. یعنی حفظ مشتریان قبلی، یک راه فوق العاده مؤثر و ساده برای رشد کسب و کار است. خب می توانید از همین قانون برای افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات هم استفاده کنید.

کاربرانی که یک بار یا چند بار به شما سر زده اند را تشویق کنید در کانال تان عضو شوند. چگونه آنها را تشویق کنید؟ خیلی راحت؛ فقط ابتدا و انتهای ویدئویتان و در کپشن ویدئو از آنها بخواهید. یادتان باشد به آنها این نوید را بدهید که قرار است مرتباً ویدئوهای جذابی از این حوزه را در کانال شما ببینند.

این نکته را هم در ذهن داشته باشید که در یوتیوب در کنار این که از آنها می خواهید شما را دنبال (یا اصطلاحاً در یوتیوب سابسکرایب) کنند، زنگوله نوتیفیکیشن را هم روشن کنند. به این ترتیب به محض این که یک ویدئوی جدید آپلود می کنید، یک اعلان برای آنها ارسال می شود تا بتوانند سریع بیایند و ویدئوی شما را ببینند.

کاربران را تشویق کنید که عضو کانال تان شوند

3- برای ویدئوهایتان پلی لیست درست کنید

خود یوتیوب چند وقت پیش آماری را منتشر کرد که می گوید برندهایی که قوی تر هستند، دو برابر بیشتر از برندهای دیگر برای ویدئوهایشان پلی لیست درست می کنند. پس می توان حدس زد که درست کردن پلی لیست هم یکی از رموز موفقیت آنهاست.

اما چرا پلی لیست آنقدر نقش مهمی در جذب مخاطب دارند؟ چون وقتی یک مخاطب یک ویدئوی شما را می بیند، ویدئوی بعدی شما هم (که مرتبط با همین ویدئو است) برای او پخش می شود. به این ترتیب مخاطب را وارد یک زنجیره ویدئویی می کنید که تمایل او را برای ماندن در کانال شما بسیار بیشتر می کند؛ به خصوص اگر ویدئوهایتان واقعاً خوب باشند.

جالب است بدانید که پلی لیست ها، می توانند به سئو یوتیوب یا آپارات شما هم کمک کنند. چون عناوین پلی لیست ها، خودشان فرصتی برای گنجاندن کلمات کلیدی در کانال هستند.

برای ساخت پلی لیست در یوتیوب یا آپارات، کافیست روی آیکون ”
+” پایین ویدئو کلیک کنید و ویدئو را اضافه کنید.

برای ویدئوهایتان پلی لیست درست کنید

4- در هر ویدئو، ویدئوهای دیگرتان را هم پیشنهاد دهید

برای معرفی ویدئوهای دیگر در یوتیوب می توانید از دو قابلیت End screen و Card استفاده کنید. End screen در انتهای هر ویدئو، مجموعه ای از ویدئوهای مرتبط با آن را نشان می دهد. Cardها اما در طول پخش ویدئو و بالای آن به صورت پاپ آپی نمایش داده می شوند. مثلاً اگر در دقیقه 13 ویدئویتان اشاره می کنید که در یک ویدئو دیگر هم درباره فلان موضوع صحبت کرده اید، می توانید لینک آن ویدئو را رد قالب Card در همین دقیقه 13 بالای صفحه نشان دهید. با این کار کاربران می توانند با یک کلیک وارد صفحه آن ویدئو شوند.

در آپارات هم قابلیت Card را تحت عنوان “کارت” داریم که همین کار را انجام می دهد. ضمناً می توانید از همین End screen یا کارت برای هدایت مخاطبان به صفحه نظرسنجی استفاده کنید (ترفند اول را که یادتان هست؟).

5- به ویدئوهایتان واتر مارک اضافه کنید

واتر مارک ها، لوگو یا نام کانال شما هستند که روی ویدئو درج می شوند. طبیعتاً چه زمانی که ویدئو آنلاین پخش می شود و چه حتی زمانی که ویدئو دانلود می شود، این واتر مارک همچنان روی ویدئو چسبیده است.

ما پیشنهاد می دهیم که نام یا لوگوی کانال یوتیوب یا آپارات خود را روی ویدئوهایتان در قالب واتر مارک اضافه کنید. این یک راه خیلی ساده برای تبلیغات است.

علاوه بر این در یوتیوب می توان این کار را انجام داد که وقتی کاربر موس را روی واتر مارک می برد، بتواند کانال را سابسکرایب کند. البته یادتان باشد که نمی توانید این واتر مارک را فقط به بعضی ویدئوها اضافه کنید؛ یا باید آنها را روی همه ویدئوها نشان دهید یا کلاً از آن صرف نظر کنید.

6- برای ویدئوهایتان، در پلتفرم های دیگر هم تبلیغ کنید

بله؛ یوتیوب و آپارات خودشان دو تا از قوی ترین بسترهای تبلیغاتی هستند. اما خب هستند کاربرانی که مثلاً فقط در اینستاگرام فعال هستند و از کانال شما بی خبر اند. پس چه بهتر که برای کسب و کارتان یک صفحه در کانال های محبوبی مثل اینستاگرام، توئیتر و … بسازید و آنجا هم برای کانال یوتیوب یا آپاراتتان تبلیغ کنید. ضمناً حتماً لینک آن ویدئو یا کانال تان را هم در این تبلیغ قرار دهید تا کاربران بتوانند به ساده ترین شکل به ویدئوهایتان دسترسی داشته باشند.

ترفند حرفه ای تر برای افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات:

حالا که صحبت از تبلیغ در رسانه های اجتماعی است، بهتر است به بازاریابی ایمیلی (یا همان ایمیل مارکتینگ) هم اشاره کنیم. این نوع بازاریابی نرخ 66 درصدی افزایش فروش را دارد که عدد کم نظیری است. بنابراین اگر می خواهید قدم بزرگی برای افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات بردارید، می توانید تبلیغ ویدئوهایتان را در قالب ایمیل برای مخاطبانتان بفرستید. البته فراموش نکنید که حتماً لینک ویدئو و کانال را هم مستقیماً در خود ایمیل ارسال کنید تا کاربران با یک کلیک شما را ببینند.

7- با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید

یوتیوب و آپارات، فقط دو موتور جست و جوی ویدئو نیستند؛ بلکه شبکه های اجتماعی هم محسوب می شوند. پس در این پلتفرم ها هم مثل رسانه های دیگر، بسیار مهم است که بتوانید با کاربرانتان ارتباط برقرار کنید. در واقع فقط انتشار منظم یک سری ویدئو کافی نیست؛ باید بتوانید مخاطبان را با خود درگیر کنید.

چگونه این ارتباط را بسازیم؟ در ادامه 3 روش ساده آن را با هم می بینیم.

1. جواب دادن به نظرات:

خب یک راه ساده برقراری ارتباط با مخاطبان، جواب دادن به نظرات است؛ به خصوص اگر کسی از شما سؤالی پرسیده، این یک فرصت طلایی برای شماست که با جواب دادن به او یک رابطه دوستانه برقرار کنید. با این کار هم همان فرد را برای تعامل بیشتر تشویق می کنید و هم کاربران دیگر می بینند که شما چه قدر برای مخاطبانتان ارزش قائل اید. این کار فقط چند ثانیه طول می شد؛ اما تأثیر زیادی برای رشد کانال تان دارد.

2. ایمیل مارکتینگ:

یک راه دیگر هم برای تعامل با کاربران هست؛ این که در خود یوتیوب و آپارات (یا حتی شبکه های اجتماعی دیگر) کامنت بگذارید. به این کار “کامنت مارکتینگ” می گویند. در کامنت مارکتینگ، صفحات یا کانال هایی که به حوزه فعالیت شما مربوط هستند را پیدا می کنید، برای محتواهای آنها کامنت می گذارید و در این کامنت ضمن نظر دادن درباره آن محتوا، ویدئو یا کانال خودتان را هم تبلیغ می کنید. از آنجایی که دارید در صفحات مرتبط با حوزه خود تبلیغ می کنید، به تعداد زیادی از جامعه هدف خود دسترسی دارید و اینجا دقیقاً جایی است که تبلیغات می تواند نتیجه جذابی داشته باشد.

3. برگزاری مسابقه و کمپین ها:

مسابقه ها و کمپین ها این روزها با قدرت در حال تاخت و تاز هستند. این تکنیک ها تا به امروز در همه شبکه های اجتماعی بسیار نتیجه بخش بوده اند. مثلاً می توانید از مخاطبان بخواهید که ویدئوی یوتیوب یا آپارات شما را در اینستاگرام به اشتراک بگذارند تا در قرعه کشی شما شرکت داده شوند. جایزه هم می تواند یکی از محصولات خودتان باشد. با این کار هم یک شبکه تبلیغاتی برای خودتان می سازید و هم وفاداری مشتریان را تا حد زیادی بیشتر می کنید.

برگزاری مسابقه و کمپین

8- عناوین ویدئوها را بهینه کنید

خب همانطور که می دانید، یوتیوب و آپارات موتور جست و جو محسوب می شوند؛ پس مفهوم “بهینه سازی” یا “سئو” در مورد آنها معنا خواهد داشت. بحث سئو کردن ویدئوها گسترده تر از آن است که اینجا بتوانیم به طور کامل به آن بپردازیم. برای این که با سئو کردن ویدئوها و به خصوص سئو یوتیوب کاملاً آشنا شوید، می توانید سری به راهنمای صفر تا صد سئو یوتیوب در وبلاگ ژاکت بزنید.

اما خب در دنیای سئو ویدئوها، یک قانون ساده داریم؛ بهینه کردن عناوین ویدئوها، توضیحات ویدئو، نام فایل ویدئو، تگ ها و … . چطور اینها را بهینه کنیم؟ مثلاً اگر موضوع ویدئویتان نقد و بررسی موبایل های میان رده است، یک کلمه کلیدی محبوب را در همین حوزه پیدا کنید؛ مثل “بهترین موبایل های میان رده”. بعد این کلمه کلیدی را از عنوان ویدئو گرفته تا نام فایل ویدئو و … استفاده کنید. با این کار به آپارات و یوتیوب کمک می کنید که بفهمند ویدئوی شما درباره چیست.

نکته: حواستان باشد که به هیچ عنوان از کلمات کلیدی نامرتبط استفاده نکنید. چون این کار نه تنها هیچ منفعتی ندارد، بلکه ممکن است باعث جریمه شما هم بشود. به خصوص در یوتیوب که نامرتبط بودن کلمه کلیدی با محتوای ویدئو، موضوعی جدی است.

علاوه بر تکنیک بالا، برای افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات عنوان ویدئو را هم تا حد ممکن خلاصه نگه دارید. در همین عنوان خلاصه هم به صورت مختصر و مفید بیان کنید که این ویدئو درباره چیست.

9- برای ویدئویتان تصاویر Thumbnail جذاب انتخاب کنید

تصویر Thumbnail یا بند انگشتی، همان تصویری است که به عنوان نماد ویدئوی شما در لیست همه ویدئوها نمایش داده می شود.

برای ویدئویتان تصاویر Thumbnail جذاب انتخاب کنید

شاید باورتان نشود؛ اما همین تصویر کوچک نقش تعیین کننده ای برای افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات دارد.

وقتی ویدئویتان را آپلود می کنید، خود آپارات یا یوتیوب، می توانند یک فریم از ویدئو را به صورت رندُم به عنوان تصویر بند انگشتی این ویدئو انتخاب کنند. اما این کار را نکنید! طبق گفته یوتیوب، 90% از موفق ترین کانال ها، از تصاویر بند انگشتی سفارشی خود استفاده می کنند. پس خودتان یک تصویر باکیفیت بسازید.

ضمناً در ساخت این تصویر Thumbnail نکات زیر را هم گوشه ذهن داشته باشید:

  • این تصویر قرار است در اندازه کوچک نمایش داده شود؛ پس باید خلوت باشد تا به هم ریخته به نظر نرسد.
  • از بک گراندهای رنگی روشن ساده استفاده کنید
  • چهره ها را از نمای نزدیک نشان دهید
  • لوگوی خود را در اندازه کوچک کنار تصویر قرار دهید
  • از نسبت 16:9 استفاده کنید
  • رزولوشن آن را در حدود 1280×720 و حجم آن را کمتر از 2 مگابایت نگه دارید
  • گرافیک هایی را مثل تصویر بُرداری یک بمب به آن اضافه کنید

10- روی ویدئوهایتان زیرنویس بگذارید

به عنوان آخرین نکته برای افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات، اجازه دهید به یک تکنیک طلایی و جذاب اشاره کنیم: گذاشتن زیرنویس برای ویدئوها. چه نوع زیرنویسی؟ یا می توانید ترجمه انگلیسی یا … ویدئو را زیر آن بنویسید یا این که متن ویدئو را عیناً زیرنویس کنید. چون خیلی از کاربران شما ممکن است اختلالات شنوایی داشته باشند یا به هر دلیلی ترجیح دهند ویدئو را بدون صدا ببینند. در این صورت اگر ویدئویتان زیرنویس نداشته باشد، خب این کاربران احتمالاً قید شما را می زند.

حالا نوبت شماست!

در این راهنما سعی کردیم به 10 تکنیک رایگان، ساده و واقعاً مؤثر برای افزایش بازدید در یوتیوب و آپارات اشاره کنیم. پس همین حالا آستین هایتان را بالا بزنید و این ترفندهای ساده را روی ویدئوهایتان پیاده کنید. مطمئن باشید که این تکنیک ها دست به دست هم می دهند تا برندینگ شما را قوی تر، بازدیدهایتان را بیشتر و به دنبال آن فروشتان را بیشتر کنند.همچنین با افزایش بازدید در رسانه هایی چون یوتیوب و اپارات می توانید به درامد های بالایی دست پیدا کنید از جمله یوتیوب که به درامد دلاری میرسید پیشنهاد می کنیم حتما مقاله هر 1000 بازدید در یوتیوب چقدر درامد دارد را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها

Comments
  • Azad

    سلام لطفا منو راهنمایی کنید .چن ساعته فیلم گذاشتمه وهرکی هم نگاه کنه ،بازدید فقط صفره اخه چرا اشکال ازچیه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *