5 کار که موجب بسته شدن کانال YOUTUBE شما خواهد شد!

یوتیوب

10 دقیقه زمان مطالعه

یوتیوب (YOUTUBE) یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در سطح دنیاست که امکان تعامل و انتشار محتوا در قالب ویدئو و تصویر را به مخاطبان خود ارائه می‌دهد. محتوای این شبکه اجتماعی بیشتر در انواع زمینه‌های آموزشی و انتقال اطلاعات تولید می‌شود؛ ازاین‌رو این شبکه به‌عنوان منبعی معتبر برای یادگیری و همچنین با لقب سالم‌ترین اپلیکیشن حوزه ارتباطات مجازی، در میان کاربران آنلاین شناخته می‌شود. فعالیت در این شبکه و دسترسی به آیتم‌ها و امکانات آن تحت قوانین و سلسله‌مراتب خاصی انجام می‌گیرد. یوتیوب قوانین بسیار دقیق و سخت‌گیرانه‌ای را به‌منظور کنترل اطلاعات منتشر شده وضع نموده است که تخطی از آنها باعث گرفتن اخطار و حتی بسته‌شدن حساب کاربری خواهد شد. چنین فضای متفاوتی باعث شده تا اغلب کاربران به دلیل ناآگاهی خود با مشکلات متعددی روبه‌رو شوند. در ادامه این متن قصد داریم به گوشه‌ای از اصول محتواگذاری در YOUTUBE که بی‌اعتنایی به آنها منجر به بسته‌شدن کانال خواهد شد، اشاره نماییم.

دلایل بسته‌شدن کانال یوتیوب (YOUTUBE)

همان‌طور که اشاره کردیم، یوتیوب بر روی حفظ کیفیت محتوای نشر داده شده و همچنین ایجاد بیشترین سطح ایمنی و کیفیت اطلاعات، نظارت و حساسیت، سطح بالایی را اعمال می‌نماید. گفتنی است که اگر کانال یوتیوب شما بسته شود و شما نتوانید به‌درستی از خود رفع اتهام نمایید، بازگردانی مجدد آن کاری دشوار و حتی غیرممکن خواهد بود. بسته‌شدن و پریدن کانال YOUTUBE به معنی ازبین‌رفتن تلاش‌های طولانی‌مدت شما برای جذب سابسکرایب و رسیدن به نقطه درامد از یوتیوب از این شبکه اجتماعی است. باتوجه‌به حساسیت‌ها و سخت‌گیری‌های موجود مهم است که شما خودآگاهی و اطلاعاتتان را نیز افزایش دهید. با افزایش آگاهی خود در خصوص قوانین و اصول یوتیوب، فرصت هدایت محتوای خود در خط قانونی و ایمن را خواهید داشت.

در کنار تمامی اصولی که یوتیوب برای کاربران فعال خود در نظر داشته است، ۵ اصل گفته شده در ادامه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهند بود. زیر پا گذاشتن این اصول و یا بی‌اعتنایی نسبت به آنها نه‌تنها موجب بسته‌شدن کانال یوتیوب شما می‌شود، بلکه اطلاعات حساب شما را نیز با تحریم مواجه خواهد ساخت. این ۵ اصل به شرح زیر خواهند بود:

  1. بی‌اعتنایی نسبت به اخطارهای دسته Community Guideline

یوتیوب به‌منظور حفظ اعتبار و کیفیت محتوای موجود در خود، یک راهنمای موضوعی برای کاربران فعال طراحی نموده است. بر اساس این راهنما، نمونه موضوعاتی که تولید محتوا و اشتراک‌گذاری ویدئو در خصوص آنها توسط یوتیوب مجرمانه و یا غیرقانونی شناخته می‌شود، معرفی شده‌اند. درصورتی‌که شما محتواهایی متناسب با این راهنمای ممنوعیت تولید نموده و نشر دهید، یوتیوب در ابتدا آن را حذف نموده و اخطاری از دسته Community Guideline به شما می‌دهد. اگر بیش از ۳ مرتبه این اخطار را دریافت نمایید و نسبت به آن بی‌اعتنا باشید، یوتیوب کانال شما را خواهد بست و دیگر هیچ امیدی به بازگشت آن نخواهد بود.

باید بدانید که دسته‌بندی‌های موضوعی زیر از سوی یوتیوب غیرقانونی شناخته می‌شوند، برای اینکه سهواً و ناخواسته محتواهایی با موضوع غیرمجاز یوتیوب تولید و منتشر نکنید، حتماً موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • محتوای جنسی

منظور از محتوای جنسی، تمامی ویدئوها و یا تصاویری است که در دسته پورنوگرافی جای می‌گیرند. شما می‌توانید ویدئوهایی با موضوع آموزش اصول جنسی و آگاهی‌بخشی دراین‌خصوص تولید و منتشر نمایید، اما اضافه‌شدن تصاویر پورنوگرافی به آن محتوای شما را غیرقانونی خواهد کرد. لازم است ذکر کنیم تمامی محتواهای جنسی پورنوگرافی شده چه مربوط به خودتان باشد و چه مربوط به سایرین باشد، غیرقانونی محسوب خواهند شد.

  • نمایش یا ترویج خشونت

تمامی ویدئوها و یا تصاویری که صحنه‌های دلخراش از دعوا، جنگ، زخمی شدن، آسیب‌زدن/ آسیب‌دیدن، تشویق به خشونت و مواردی از این‌دست را پوشش دهند، به‌ عنوان محتوای غیرقانونی شناخته خواهند شد. جالب است بدانید که نمایش خون، تیزی چاقوها (در مواردی جز محتواهای آموزش آشپزی و مانند آن)، کشتن حیوانات و نمونه‌هایی از این‌دست نیز از سوی یوتیوب پیگیری شده و با اخطار همراه خواهند بود.

  • محتوای خطرناک

اگر ویدئو شما سایر مخاطبان به‌خصوص قشر کودک و نوجوان را به سمت انجام فعالیت‌های خطرناک و غیرقانونی تشویق نماید، محتوای شما غیرقانونی شناخته شده و اخطار می‌گیرد. تشویق سایرین به سلف هارم (خودآزاری)، خودکشی، پریدن از ارتفاع، رانندگی با سرعت بالا و مواردی مانند نمونه‌های گفته شده، با پیگیری‌های شدید و جدی از سوی YOUTUBE همراه خواهد بود.

  • نفرت‌پراکنی

یوتیوب در تلاش است تا ضمن ایجاد فضایی آزاد برای تولید محتوا، حق‌وحقوق سایر کاربران را نیز محترم بشمارد و از نشر محتواهایی که با آزادی بیان و حقوق انسانی مغایرت دارند، جلوگیری نماید. انواع ویدئوها و یا تصاویری که به نفرت‌پراکنی می‌پردازند، از جمله موضوعاتی هستند که از سوی یوتیوب با اخطار مواجه خواهند شد. منظور از نفرت‌پراکنی، انتشار محتواهای دارای جنبه نژادپرستی، جنسیت‌زدگی و توهین به قشر خاص است.

  • نقص حقوق و حریم در فضای مجازی

اگر محتوایی قرار باشد به یک کاربر و یا شخص دیگر توهین نماید، آن محتوا و کانالی که آن را نشر داده است، با اخطار و پیگیری مواجه خواهند شد. تولید ویدئوهای توهین‌آمیز به اشخاص خاص، ثبت نظرات توهین‌آمیز و یا نشر محتواهایی که جنبه تهدید و آزار و اذیت روانی دارند، همه‌ و همه از سوی YOUTUBE غیرقانونی شناخته خواهند شد. خوب است به این نکته اشاره کنیم که ورود به حریم شخصی افراد در فضای مجازی و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات آنها به‌وسیله فعالیت‌هایی مانند هک کردن نیز از سوی یوتیوب با پیگیری همراه خواهد بود و در نهایت منجر به بسته‌شدن حساب شخص سوءاستفاده‌گر می شود.

  • کلاهبرداری‌های اینترنتی و محتوای اسپم

شما این اجازه را نخواهید داشت تا محتوایی با موضوع غیرواقعی و یا باهدف کلاهبرداری در محیط یوتیوب نشر دهید. علاوه بر این، انتشار هرگونه محتوای اسپم یا اصطلاحاً هرزنامه از سوی کاربران غیرقانونی شناخته خواهد شد و با پیگیری‌های جدی همراه است.

اگر محتوای تولید شده شما و فعالیت شما در یوتیوب مانند گذاشتن کامنت، به‌نوعی در یکی از موضوعات گفته شده جای بگیرد، اخطار Community Guideline را دریافت خواهید کرد. پیام این اخطار به طور کامل رفتار غیرقانونی شما را توضیح خواهد داد تا در جهت رفع و عدم تکرار آن کوشا باشید. در غیر این صورت و با تکرار این اخطار همان‌طور که گفتیم، کانال شما بسته خواهد شد.

خطا در یوتیوب

  1. بی‌اعتنایی به قوانین کپی‌رایت و اصالت محتوا

یوتیوب بر روی رعایت قوانین کپی‌رایت و حفظ اصالت محتوا بسیار حساس است. اگر شما به‌نوعی این قوانین را زیر پا بگذارید، با اخطارهای دسته استرایک (Strike) مواجه خواهید شد. این اخطار زمانی برای شما نمایش داده می‌شود که شما درون ویدئو خود، فیلم و یا ویدئویی که توسط شخص دیگر تولید شده است را نمایش دهید. همچنین اگر موسیقی خواننده‌ای دیگر را داخل ویدئو خود پخش نمایید، با خطای استرایک مواجه می‌شوید. باتوجه‌به اینکه قوانین کپی‌رایت چندان در ایران موردتوجه قرار نمی‌گیرند، کاربران ایرانی نسبت به رعایت این اصول ضعیف عمل می‌کنند. درواقع می‌توان گفت اغلب یوتیوبرهای ایرانی به دلیل نقص قوانین کپی‌رایت اخطار می‌گیرند و یا حتی کانال خود را از دست می‌دهند. به‌منظور آشنایی بیشتر با این اصول خوب است به دو روش شناسایی خطای کپی‌رایت در YOUTUBE اشاره کنیم:

  • Take down notice

اگر شما ویدئو و یا آهنگی که متعلق به شما نیست را درون ویدئو یوتیوب خود نمایش دهید، صاحب اثر می‌تواند از شما درون این شبکه شکایت نماید و ویدئوی شما را ریپورت کند. به‌واسطه این گزارش، یوتیوب متوجه خلاف و نقض قانون از سوی شما خواهد شد و اقدام به حذف ویدئو ضمن اخطار خواهد کرد. در مواردی ممکن است شما مجبور شوید درآمدی که از ویدئو خود کسب نمودهاید را به صاحب اصلی اثر انتقال دهید. با افزایش محبوبیت یوتیوب بین مردم، هنرمندان حساسیت زیادی بر روی قوانین کپی‌رایت دارند، ازاین‌رو احتمال اینکه تحت شکایت صاحب اثر قرار بگیرید، زیاد است.

  • Content id claim

جالب است بدانید که YOUTUBE به هوش مصنوعی و ربات هوشمند مجهز است، ازاین‌رو حتی اگر صاحب اثر گزارش نقص قوانین کپی‌رایت شما را ثبت نکند، خود یوتیوب تخطی شما از قوانین را شناسایی خواهد کرد و نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد. باید بدانید که دقت و حساسیت این هوش مصنوعی مدام در حال افزایش است و دورزدن آن کاری دشوار خواهد بود.

این مقاله را حتما بخوانید
صفر تا صد سئو ویدئو یوتیوب

افرادی که ویدئوهایی با محوریت ری‌اکشن به سایر آهنگ‌ها و فیلم‌ها می‌سازند، با ایجاد وقفه در نمایش ویدئو و موسیقی شخص دیگر سعی می‌کنند تا با قوانین کپی‌رایت مقابله نمایند، اما این کار ریسک‌ها و اصول خاص خود را خواهد داشت.

در مجموع باید گفت که اگر حساب کاربری یوتیوب شما بیش از ۳ اخطار استرایک یا همان نقض قوانین کپی‌رایت را در کمتر از ۹۰ روز دریافت کند، کانال شما بسته خواهد شد و امکان بازیابی آن به‌شدت پایین خواهد بود.

  1. جذب مخاطب غیرواقعی

می‌توان گفت که تمامی شبکه‌های اجتماعی بر روی واقعی بودن دنبال‌کننده‌ها و تعداد لایک (Like)، ویو (Views) و کامنت (Comment) بسیار حساس هستند. یوتیوب نیز به‌طورجدی با افرادی که برای کانال یوتیوب خود سابسکرایبر (subscriber) فیک و یا غیرواقعی خریداری می‌کنند، برخورد خواهد کرد. باتوجه‌به اینکه شما با درنظرگرفتن تعداد ویوهای هر ویدئو و تعداد سابسکرایبرهای خود از این شبکه اجتماعی پول دریافت می‌کنید، طبیعی است که نظارت بیشتر و دقیق‌تری بر روی واقعی بودن آنها باشد. خوب است بدانید که یوتیوب چنین کاری را به‌عنوان کلاهبرداری تعریف می‌کند، چرا که شما سعی دارید با اطلاعات دروغین کسب درآمد نمایید و سایر کاربران این شبکه را فریب دهید. آموزش افزایش بازدید یوتیوب را حتما ببینید و با روش های بالا بردن بازدید ویدئوهای یوتیوب آشنا شوید.

  1. درخواست کلیک

YOUTUBE سیاست‌ها و قوانین زیادی را به‌منظور پرداخت پول به کاربران فعال تعیین نموده است. یکی از این سیاست‌ها افزایش درآمد حاصل از تبلیغات ویدئو در حالی است که مخاطب روی آنها کلیک نماید. اگر مخاطبان ویدئو شما نسبت به تبلیغات پخش شده واکنش نشان بدهند و آنها را جدی‌تر دنبال نمایند، شما پول بیشتری کسب خواهید کرد و حتی اعتبار شما از سوی یوتیوب بالاتر خواهد رفت. باتوجه‌ به این وضعیت، بسیاری از تولیدکنندگان محتوا از مخاطبان خود می‌خواهند که مخصوصاً روی تبلیغات کلیک نمایند تا بتوانند بدین شکل درآمد بیشتری کسب کنند. باید گفت که یوتیوب می‌تواند این کار شما را شناسایی کند و به‌خاطر آن به شما اخطار بدهد و حتی کانال شما را ببندد.

یوتیوب تلاش می‌کند تا فضایی مناسب برای ارائه تبلیغات ایجاد نماید و باتوجه‌به رفتار واقعی مخاطبان، نسبت به تبلیغات کار خود را بهبود ببخشد. شما با تشویق افراد به کلیک کردن روی تبلیغات، بدون توجه به علاقه‌مندی و یا جلب‌توجه آنها، تمامی آمار و ارقام و داده‌های جمع‌آوری شده یوتیوب را بی‌اعتبار خواهید کرد. این عمل خود جنبه‌ای از کلاهبرداری نیز خواهد بود. به همین واسطه یوتیوب نسبت به آن واکنش جدی نشان خواهد داد و شما را تنبیه خواهد کرد.

  1. کلیک شخصی

در ادامه دلیل پیشین باید گفت که شما به‌عنوان تولیدکننده و منتشرکننده ویدئو اجازه کلیک کردن روی تبلیغات ویدئو خود را نخواهید داشت. در صورت بروز چنین رفتاری از سوی شما، سریعاً از سوی یوتیوب اخطار دریافت خواهید کرد و یا حتی در موارد جدی‌تر کانال خود را از دست می‌دهید.

اگر قصد انجام فعالیت جدی در این شبکه اجتماعی و درآمدزایی به‌واسطه آن را دارید، بایستی بسیار نسبت به این اصول و تمامی قوانین زیرمجموعه آن حساس باشید، در غیر این صورت نمی‌توانید به یک یوتیوبر خوب تبدیل شوید. بهتر است به‌جای گشتن به دنبال راه‌ها و ترفندهایی برای دورزدن این قوانین و اصول، روی تولید محتوای جذاب، قانونی و منحصربه‌فرد تمرکز نمایید.

بازاریابی یوتیوب

فرایند دریافت اخطار

اگر شما به هر دلیلی از خط‌ مشی و قوانین یوتیوب تخطی نمایید، با هشدارها و برخوردهای جدی از سوی این شبکه مواجه خواهید شد. فرایند دریافت هشدار تا رسیدن به نقطه حذف کانال تحت مراحل زیر انجام خواهد شد:

  1. هشدار: در اولین گام درصورتی‌که محتوای شما اصول 5 گانه گفته شده را نقض نماید، یک هشدار از سوی یوتیوب برای شما ارسال خواهد شد و محتوای غیرقانونی شما نیز از کانالتان برداشته می‌شود. در این مرحله YOUTUBE اینطور تصور می‌کند که شما به دلیل نا آگاهی از قوانین، محتوای غیرمجاز منتشر کرده‌اید و به شما فرصت آشنایی با قوانین و اصلاح رویه را خواهد داد. خوب است بدانید که هشدار دریافت شده برای کانال شما ثبت دائمی خواهد شد و یوتیوب آن را حذف نخواهد کرد. شما در این مرحله می‌توانید حتی به یوتیوب اعتراض نیز بکنید و دلایلی برای رد محتوای غیرقانونی ارائه دهید.
  2. اخطار اول: اگر اشتباه از سوی شما مجدداً تکرار شود، یوتیوب برای شما یک اخطار ۹۰ روزه ثبت خواهد کرد و به مدت یک هفته فعالیت‌های شما را محدود می‌نماید. این محدودیت شامل عدم امکان آپلود ویدئو، استوری و عکس، عدم امکان برقراری لایو و به‌طورکلی تمامی فرایندهای مربوط به تولید و انتشار محتوا به هر شکل خواهد بود. پس از پایان یک هفته، دسترسی‌های شما برخواهد گشت.
  3. اخطار دوم: اگر شما پیش از اینکه دوره ۹۰ روزه مربوط به اخطار اول تمام شود، مجدداً محتوای غیرقانونی منتشر دهید؛ به مدت دوهفته دسترسی‌های خود به یوتیوب و انتشار محتوا را از دست خواهید داد. باید اشاره کنیم که این محدودیت‌ها ضمن حذف محتوای غیرقانونی از کانال شما اعمال خواهند شد.
  4. اخطار سوم و پایان کار: اگر شما طی یک بازه ۹۰ روزه یک هشدار و سه اخطار دریافت نمایید، به طور کامل کانال خود را از دست خواهید داد. باید بدانید که با حذف یک کانال یوتیوب امکان بازگردانی مجدد آن وجود نخواهد داشت.

یوتیوب از شما می‌خواهد تا در صورت دریافت هشدار، اخطار و یا رفتن در دوره محدودیت دسترسی اطلاعات خود را نسبت به خط‌ مشی و قوانین محتواگذاری این شبکه افزایش دهید و مجدداً اشتباهات خود را تکرار نکنید. خوب است دوباره به این نکته اشاره کنیم که اگر معتقد هستید محتوای شما به‌اشتباه غیرقانونی شناخته شده است و یا قوانینی از سوی شما زیر پا گذاشته نشده است، می‌توانید اعتراض و درخواست بازبینی مجدد را ثبت نمایید. شما تا پیش از دریافت اخطار سوم و بسته‌شدن کانال امکان تعامل و توجیه کار خود را خواهید داشت، چرا که YOUTUBE امکان اشتباه از سوی خود را نیز محتمل دانسته است.

شما این امکان را نیز دارید که حتی پس از حذف کانال نیز اعتراض خود را به‌واسطه ایمیل اعلام نمایید، اما در این مرحله احتمال رسیدگی کامل و برگشت حساب بسیار کم خواهد بود. اگر بنا به بازگردانی حساب پس از حذف شدن باشد، بایستی YOUTUBE کاملاً از سوی شما قانع شود که محتوای غیرقانونی را اشتباه تشخیص داده است. طی چنین فرایندی پس از دریافت ۱ هشدار و ۳ اخطار سخت و بعید خواهد بود.

جمع‌بندی

فعالیت  و کسب درآمد در یوتیوب به‌واسطه آن برای عده زیادی می‌تواند جذاب باشد. درصورتی‌که شما نیز نسبت به این کار علاقه‌مند هستید، حتماً پیش از هرگونه اقدامی اطلاعات خود را درمورد خط‌ مشی این شبکه اجتماعی افزایش دهید و تلاش کنید همواره فعالیت خود را بر اساس این اصول پیش ببرید. با عملکرد قانونی و تولید محتوای جذاب شما می‌توانید در چند ماه با رسیدن به حداقل ۱۰۰۰ سابسکرایبر و ویوهای بالای ۱۰۰۰ تا درآمدزایی خود را آغاز نمایید. به‌عنوان نکته نهایی به یاد داشته باشید که یوتیوب نسبت به واقعی بودن اطلاعات شخصی شما به‌عنوان صاحب حساب نیز بسیار حساس و سخت‌گیر خواهد بود.

محصول پیشنهادی

افزونه ارسال خودکار به شبکه های اجتماعی | پلاگین Social Auto Poster

345,000 تومان

63.81%

محصول پیشنهادی

افزونه شبکه اجتماعی اف اس پوستر | پلاگین FS Poster

395,000 تومان

53.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

بادی باس، قالب آموزشی، شبکه اجتماعی، فروشگاهی، چند منظوره | BuddyBoss

925,000 تومان

73.33%

محصول پیشنهادی

افزونه دکمه تماس با ما | پلاگین All in One Support Button

345,000 تومان

63.64%
4

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

2

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

سلام من کانالم یک ماه و نیم از مانیتایزش می‌گذشت که یوتیوب اخطار داد محتوای جنسی داره، الان تا حدودی رفع کردم مشکلاتشو، کی میتونم دوباره درخواست بدم؟ و اگر اینبار تایید نشد چی میشه بعدش؟

با عرض سلام یوتیوب مشکل پاسخ نظر نیامد من چکار کن جواب نمیدم پاسخ نظر بله

ارسال دیدگاه