Retry

حافظه پنهان لیستی از هر صفحه ای که به صورت آنلاین بازدید کرده اید و زمانی که در آن حضور داشته اید را تهیه می کند. در واقع هر زمانی که شما از وب سایتی بازدید می کنید ، مرورگر وب شما اطلاعات خاصی را از آن سایت بر روی هارد کامپیوتر شما در جایی تحت عنوان “حافظه پنهان مرورگر” ذخیره می کند. چه کاربر گوشی باشید چه در کامپیوتر پاکسازی حافظه پنهان گوشی و مرورگر را باید بلد باشید.در این مقاله نحوه پاک کردن کش مرورگر را به شما آموزش می دهیم.

بیشتر اوقات حافظه ی پنهان بسیار مفید و کاربردی است زیرا به سرعت بارگزاری مرورگر وب شما کمک می کند. اما در برخی موارد این حافظه پنهان می تواند تجربه استفاده شما از مرورگر را با مشکل مواجه کند.

یک مرورگر می تواند تاریخچه ی اطلاعات شما را به طور نامحدود نگه دارد و آن را حفظ خواهد کند. هدف این است که به شما کمک کند در صورتی که نیاز به بازیابی آن ها داشتید بتوانید دوباره از آن ها استفاده کنید. برای مخفی نگه داشتن بازدیدهای گذشته خود چه کاری می توانید انجام دهید؟ تنها می توانید آن را به طور منظم حذف کنید.

بنابراین شما برای افزایش امنیت خود به خصوص زمانی که یک وب سایتی که از آن بازدید کرده اید دچار مشکل باشد بهتر است حافظه پنهان مرورگر خود را پاک کنید.  اما پاک کردن کش مرورگر شما به معنای واقعی چیست و چگونه می توان این کار را برای مرورگر خود انجام داد؟ ما در این مقاله به شما خواهیم گفت حافظه ی پنهان چیست ، چرا و چگونه باید کش مرورگر را در مرورگر های مختلف حذف کرد.

حافظه پنهان چیست؟

کش مرورگر چیستدر اصطلاح ذخیره سازی به معنای قرار دادن چیزی در انبار (معمولاً به صورت مخفی) است که احتمال دارد بعداً مفید واقع شود و از آن استفاده شود. یک مرورگر در حافظه پنهان وب خود نیز دقیقاً همان کار را انجام می دهد ، به جز دارایی های برنامه و وب سایت. هنگام بازدید از یک وب سایت ، مرورگر شما بخشی از صفحه را ذخیره می کند و آن ها را بر روی هارد دیسک کامپیوتر شما ذخیره می کند.

لازم به ذکر است برخی سایت‌ها نیز مانند سایت های وردپرسی فضای ذخیره سازی فضای پنهان را دارند که برای افزایش سرعت سایت باید کش سایت را پاکسازی کرد. اگر می‌خواهید به طور مشخص بدانید که کش وردپرس چیست و چگونه باید آن را پاک کرد به مقاله مربوط به آن سری بزنید. در ضمن بایدکش سایت‌های وردپرسی را به کمک افزونه وردپرس پاکسازی کرد و به همین علت باید بهترین افزونه کش وردپرس را بشناسید تا بتوانید گزینه مناسب‌تر برای سایت خود را انتخاب کنید.

برخی از مواردی که در کش مرورگر شما ذخیره خواهد کرد عبارتند از:

  • تصاویر که شامل لوگو ، عکس ، پس زمینه و غیره می شود.
  • HTML
  • CSS
  • جاوا اسکریپت

حافظه cache چیست و چه کاربردی دارد؟

حافظه پنهان مرورگر (Cache) وسیله یا ابزاری است که از طریق آن داده هایی مانند تصاویر و HTML را که برای دیدن یک وب سایت لازم است ، ذخیره می کند. هدف صرفه جویی در چنین داده هایی کمک به پهنای باند است. بنابراین ، دفعه بعدی که برای دیدن یک صفحه برگشتید ، بارگیری زمان کمتری طول می کشد زیرا نسخه ذخیره شده صفحه از قبل ذخیره شده است.

به طور خلاصه ، مرورگرها آنچه را که به عنوان “دارایی ثابت” شناخته می شود ، پنهان می کنند. این دارایی های ثابت بخش هایی از یک وب سایت می باشند که از بازدید به سایت دیگر تغییر نمی کند. این موارد ممکن است چند روز و حتی یک سال در حافظه ی پنهان شما باقی بمانند. اما از آنجا که نسخه پنهان شده ای از یک صفحه دارید ، مرورگر شما برای دیدن آن صفحه نیازی به ارسال درخواست جدید نخواهد داشت.

اغلب افراد هنگامی که می بینند بدون اجازه ی آن ها این موارد در حافظه ی پنهانشان ذخیره شده اند بسیار احساس ناخوشایندی دارند زیرا آن ها به توسعه دهندگان وب اعتماد دارند و امیدوار هستند که آن ها هیچ چیز مخربی را بر روی دستگاه ها قرار ندهند. اگر چه مزایای حافظه ی پنهان یک مرورگر بسیار بیشتر از خطرات آن است اما ممکن است خطرات بسیار جدی را برای شما به دنبال داشته باشند. فایروال های خوب، ویروس یاب‌ها و … همه مواردی هستند که برای ایمن نگه داشتن دستگاه خود نیاز دارید. در ادامه به دلایل نیاز به پاک کردن کش مرورگر می پردازیم.

حافظه کش گوشی چیست؟

طبق تعاریفی که در بالا داشتیم یاد گرفتیم که حافظه کش دقیقا چیست. در گوشی های موبایل هم مرورگرهای مختلف وجود دارند که دارای چنین حافظه ای هستند. مثلا در اندروید مفهوم کش مرورگر اندروید را داریم که تفاوتی با سایر کش ها ندارد.

مزایا و معایب حافظه ی پنهان

حافظه پنهان گوگل یا مرورگر PC یا کش مرورگر اندروید مانند همه مسائل دیجیتالی مزایا و معایب خاص خود را دارد. ضمن اینکه معایب کش مرورگر از مزایای آن بسیار بیشتر است. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

چرا باید کش مرورگر خود را پاک کنید؟

پاک کردن کش مرورگروقتی برای اولین بار به یک وب سایت مراجعه می کنید، مرورگر شما با سرور از راه دور میزبان سایت مکالمه دارد. مرورگر شما درخواستی را ارسال می کند، و سرور یکی از دارایی های وب سایت را به عقب می فرستد. صفحه برای اولین بار بارگیری می شود و به نقشه ای تبدیل می شود که توسط آن سایت ساخته می شود. وقتی مرورگر شما کد HTML را می خواند ، درخواست های بیشتری را برای ارسال بخش های بیشتری از صفحه به سرور ارسال می کند. این در خواست ها بیشتر مربوط به همان دارایی های ثابت هر وب سایتی می باشد.

این فرآیند پهنای باند شما را اشغال می کند. برای بارگیری کامل و کاربردی شدن برخی از صفحات وب زمان زیادی لازم است زیرا تعداد زیادی قطعه دارند یا دارایی آن ها زیاد است. به عنوان مثال ، ممکن است متوجه شوید که هنگام باز کردن یک صفحه وب ، متن قبل از تصاویر ظاهر می شود. این به این دلیل است که نوشته های آن وب سایت کم است و زمان کمی برای بارگیری لازم است، در حالی که بارگیری یک تصویر با کیفیت بالا ممکن است چندین ثانیه طول بکشد.

در این بین حافظه ی پنهان سرعت مروگر را بهبود می بخشد و آن را افزایش می دهد . هنگامی که یک دارایی را بارگیری کردید ، (برای مدتی) در دستگاه شما ثبت می شود زیرا بازیابی پرونده ها از دیسک همیشه سریع تر از بازیابی آن ها از یک سرور از راه دور است.

در کنار تصاویر بزرگ ، سایت های پیچیده از پرونده های بزرگ JavaScript استفاده می کنند که برای برنامه هایی مانند سبد خرید، تصاویر تعاملی و لیست خواسته ها ضروری است. تصور کنید اگر یک کاربر مجبور شود پنج تا ده ثانیه صبر کند تا دکمه خرید در زیر یک محصول ظاهر شود این گونه خواهید دید که بر نرخ تبدیل تأثیر منفی می گذارد.

یک تجربه مرور سریع و روان برای ایجاد احساس راحتی در مشتریان و تشویق تبدیل ها ضروری است. علاوه بر این ، بار بعدی که یک کاربر به سایت تجارت الکترونیکی ذخیره شده مراجعه کند، این دارایی ها همچنان برای بارگیری سریع تر در دستگاه آن موجود هستند. دستگاه های تلفن همراه اغلب توسط پهنای باند محدود می شوند. برخی از طرح های داده تلفن همراه دارای پهنای باند یا شارژ هستند. هرچه کاربر کمتر مجبور به بارگیری یک وب سایت باشد ، برای او بهتر است.

اما در کنار تمامی این موارد حافظه ی پنهان معایبی نیز دارد. تصور کنید که شما ذخیره دارایی ثابت را برای وب سایت خود فعال کرده اید. روز بعد ، شما تصمیم می گیرید رنگ لوگو و یا طرح خود را تغییر دهید. پی از تغییر دادن این موارد شما و وب سایت زنده خود را بررسی می کنید تا ببینید که چگونه به نظر می رسد. اما لوگوی  قدیمی هنوز وجود دارد این مشکل معمولاً مربوط به حافظه پنهان است.

دستگاه شما دارای یک نسخه cached از آرم شما بر روی هارد دیسک است. بنابراین ، تا زمانی که پرونده حافظه پنهانی که در دست دارد ، دستگاه شما لوگوی جدید را دریافت نخواهد کرد. نسخه های قدیمی پرونده های ذخیره شده در صورتی که دستگاه های آن ها آخرین نسخه از فایل را نداشته باشد ، انواع مشکلات را برای کاربران ایجاد می کند – قالب بندی متناسب نبودن ، جاوا اسکریپت خراب و تصاویر نادرست تنها گوشه ای از این اختلال ها  هستند که نیاز به پاک کردن کش مرورگر را برای شما ایجاد می کنند.

در بیشتر موارد ، این اتفاق نمی افتد زیرا سرور می داند کدام دارایی ها به روز شده اند و باید در سیستم کاربر جایگزین شوند. با این حال ، اگر یکی از مشتریان شما از سایت شما بازدید کند و این موارد برای برای آنها تغییر نکرده باشد ،آن ها باید حافظه پنهان مرورگر خود را پاک کنند تا از به روزرسانی های شما مطلع شوند.چگونه کش مرورگر را پاک کنیم

در اغلب موارد افراد هرگز حتی متوجه رخ دادن حافظه پنهان گوگل مرورگر نمی شوند زیرا این حافظه همانطور که از نام آن پیدا است کاملاً در پشت صحنه اجرا می شود و معمولاً تاثیری در تجربه مرور ندارد. اما بعضی اوقات ممکن است این تجربه را به طور کل مختل کند. به عنوان مثال همانطور که گفته شد ممکن است تغییری در سایت خود ایجاد کنید اما نتوانید آن تغییر را ببینید زیرا مرورگر شما هنوز نسخه ذخیره شده آن منبع را ارائه نمی دهد. یا ممکن است حافظه پنهان خراب شده باشد و در واقع در عملکرد صحیح یک صفحه وب اختلال ایجاد کند.

همه مرورگرهای اصلی دکمه “پاک کردن حافظه پنهان” را دارند. یافتن بعضی از آنها از دیگران آسان تر است. زدن دکمه پاک کردن کش مرورگر ، تمام پرونده های ذخیره شده شما را پاک می کند. همچنین مرورگرها به شما این امکان را می دهند تا حافظه پنهان را فقط برای برخی از وب سایت ها پاک کنید. اگر فقط یک وب سایت دارای مشکلات حافظه پنهان است ، حافظه ی پنهان آن را پاک کنید و دیگران نگه دارید تا مرور شما همچنان سریع و روان باشد.

کلیر کش چیست؟ چگونه حافظه پنهان گوگل را پاک کنیم؟

پاک کردن حافظه پنهان دقیقاً همان چیزی که به شما کمک خواهد کرد. شما تمام اطلاعات ذخیره شده را از دیسک سخت محلی خود که در حافظه پنهان ذخیره شده است حذف می کنید. هنگام بازگشت به وب سایت های اینترنتی که در گذشته به آنها رفته اید ، مرورگر شما “فکر می کند” که قبلاً در آن صفحه نبوده اید و اطلاعات به روزرسانی های جدید وب سایت ها را ذخیره می کنید.

به همین دلایل ، اولین قدم این است که در هر زمان که در سایت خود (یا سایت شخص دیگری) با این مشکل روبرو شدید ، حافظه پنهان مرورگر خود را پاک کنید و البته این کار همیشه یک مشکل را برطرف نمی کند اما اولین مرحله مهم است که باید قبل از اینکه تصور کنید مسئله پیچیده تری باعث ایجاد مشکل شده است ، آن را برطرف کنید. در ادامه ما به شما خواهیم گفت که چگونه پاک کردن کش مرورگر برای مرورگر های مختلف انجام دهید.

آموزش پاک کردن کش مرورگر در مرورگرهای مختلف | پاکسازی حافظه پنهان مرورگر ها

برای پاک کردن کش مرورگر خود ابتدا بررسی کنید که از چه مرور گری استفاده می کنید و سپس به قسمت مربوط به آن مرورگر در این مقاله مراجعه کرده و حافظه ی پنهان خود را پاک کنید. ما در این مقاله به شما آموزش پاک کردن حافظه ی پنهان از مرورگر های زیر را نشان خواهیم داد:

  • Google chrome
  • Safari
  • Microsoft edge
  • Firefox

نحوه پاک کردن حافظه مرورگر گوگل

برای شروع پاک کردن حافظه پنهان کروم، مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

  1. مرورگر خود را باز کنید.
  2. به منوی سه نقطه در قسمت بالا بروید.
  3. گزینه ی More Tools  را انتخاب کنید.
  4. گزینه ی  Clear browsing data  را کلیک کنید.

پاک کردن کش مروگر در کروم

شما در این قسمت نه تنها می توانید تاریخچه مرور خود را بررسی کنید، بلکه همه کوکی ها ، تصاویر ذخیره شده و پرونده های شما (که به بارگیری صفحات کمک می کند) ، رمزهای عبور ذخیره شده و موارد دیگر را مشاهده کنید. سپس محدوده زمانی خود را برای حذف انتخاب کنید. شما همچنین می توانید فقط اطلاعات مربوط به یک ساعت گذشته ، روز ، هفته ، ماه یا همه آن ها را حذف کنید.

کادرهای کنار “cookies and other site data” و “cached images and files” را علامت بزنید و سپس گزینه ی clear data  را انتخاب کنید.چگونه کش مرورگر را پاک کنیم

آموزش پاکسازی حافظه پنهان در Microsoft Edge

برای پاک کردن کش مرورگر مایکروسافت مراحل زیر را باید پشت سر بگذارید:

  1. ابتدا Microsoft Edge را باز کنید.
  2. بر روی نماد سه نقطه در گوشه بالا سمت راست مرورگر کلیک کنید.
  3. setting  را انتخاب کنید.
  4. در اینجا می توانید از سابقه مرور ، کوکی ها ، داده های ذخیره شده ، داده های فرم ذخیره شده ، برگه های ذخیره شده ، مجوزهای رسانه ، مجوزهای وب سایت و گذرواژه های ذخیره شده مطلع شوید.

5. زیر منوی Privacy & Security را انتخاب کنید و سپس در آنجا Choose what to clear را انتخاب کنید.  در ای قسمت اطمینان حاصل کنید که گزینه ی Checked data and files فعال است و سپس وارد موردنیازی که می خواهید پاک کنید را انتخاب کنید. در نهایت بر روی گزینه ی Clear را کلیک کنید.

پاک کردن حافظه پنهان در edge

پاکسازی حافه مرورگر در سافاری (Safari)

در سیستم عامل macOS ، سافاری مرورگر محبوب است. پاک کردن کش مرورگر در این مرورگر نیز ساده است و کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  1. مانند تصویر زیر بر روی Preferences در برگهٔ سافاری در بالا سمت چپ کلیک کنید
  2. advanced  را انتخاب کنید.
  3. در آن جا گزینه ی Show Develop menu in menu bar را فعال کنید تا منوی develop  برای شما نشان داده شود.
  4. در منوی develop  گزینه ی Empty Caches  را انتخاب کنید تا حافظه ی پنهانتان حذف شود. برای پاک کردن تاریخچه ی خود نیز می توانید History  را انتخاب کنید و از آن جا موارد موردنیاز را پاک کنید.حافظه پنهان در سافاری

در نظر داشته باشید که حذف کوکی‌ها ممکن است نام‌های کاربری و رمز عبورهای تکمیل شده برای سایت‌ها را نیز حذف کند، و اگر آن را به گونه‌ای پیکربندی کرده‌اید که در هر بار مراجعه به صورت خودکار وارد سایت شوید، مطمئناً شما را از آن سایت خارج می‌کند.

پاک کردن cache در فایرفاکس

  1. در آخرین نسخه Firefox به منوی همبرگری بروید.
  2. بخش  Options> Privacy & Security را انتخاب کنید.
  3. در قسمت  Cookies and Site Data بر روی گزینه ی clear data کلیک کنید.
  4. گزینه های Cookies and Site Data و Cached Web Content را انتخاب کنید و آن ها را فعال کنید.
  5. در نهایت بر روی clear  کلیک کنید.کش فایرفاکس

این قسمت همچنین دارای یک دکمه Clear History است. برای انتخاب یک محدوده زمانی برای پاک کردن (1 ، 2 ، 4 یا 24 ساعت) ، و داده های مختلف (سابقه ، ورود به سیستم ، فرم ها / جستجو ، کوکی ها و حافظه پنهان) روی آن کلیک کنید.

جمع بندی

در حالت کلی حافظه ی پنهان علاوه بر تمامی مزایایی که دارد ممکن است در مواقعی خطرناک باشد. گاها ممکن است برای امنیت دستگاه شما خطرناک باشد و برای شما اختلال ها و مشکالات مختلفی را ایجاد کند. در واقع پاک کردن کش مرورگر تنها راه چاره برای از بین بردن تمامی این مشکلات می باشد که ما در این مقاله در وب سایت ژاکت نحوه ی پاک کردن آن را در مرورگر های مختلفی به صورت تصویری و گام به گام معرفی کردیم و امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شود.

دیدگاه‌ها

Comments
  • ویکتوری

    با تشکر از زحمات تون
    آیا همین ذخیره سازی ها در خود سایت هم صورت می گیره؟
    آیا روشی برای پنهان بودن از دید حافظه ی پنهان سایت و یا پاک شدن حافظه ی سایت یا شناسایی نشدن وجود داره؟

    • صبا پلاشانی

      سلام
      در صورتی که افزونه یا پلاگین کشینگ داشته باشید و فعال باشه، پروسه ذخیره سازی صورت می گیرد.

  • CrytoPem

    عالی بود. ممنون

  • CrytoPem

    عالی بود. ممنون

  • شمیم

    حافظه پنهان گوگل کجاست؟

    • محدثه عسگریان

      سلام و وقت بخیر
      در این مقاله دقیقا به همین موارد در رابطه با پاک کردن کش مرورگرهای مختلف پرداختیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *