مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال و بررسی نحوه عملکرد آن ها

وب

11 دقیقه زمان مطالعه

وردپرس بیش از 35٪ از تمامی وب سایت های موجود در اینترنت پشتیبانی می کند اما با این حال تنها سیستم مدیریت محتوا (CMS) در بازار نیست و گزینه های نرم افزاری معروف دیگری مانند جوملا و دروپال نیز در این بین دیده می شوند. در این مقاله، ما مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال را انجام خواهیم داد تا شما بتوانید انتخاب بهتری برای بستر سایت خود داشت باشید.

هر سه این سیستم های مدیریت محتوا در نحوه عملکرد به هم مشابه هستند اما تفاوت های چشمگیری نیز دارند و هر یک از آن ها موافقان و مخالفان خود را دارند.

مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال

همانطور که می دانید هر سه محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا هستند و به لحاظ فناوری، فلسفه و عملکرد دارای اشتراکات زیادی هستند.

مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال

  • وردپرس ، جوملا و دروپال تحت مجوز GNU GPL منتشر می شوند
  • همگی نرم افزار های رایگان و متن باز (Open Source) تحت مجوز GPL هستند.
  • هر سه آن ها در ابتدا بااستفاده از زبان PHP نوشته شده اند .
  • همه آن ها از MySQL به عنوان سیستم مدیریت پایگاه داده خود پشتیبانی می کنند. این را به خاطر داشته باشید که وردپرس تنها از MySQL پشتیبانی می کند در حالی که جوملا و دروپال از سایر سیستم های مدیریت پایگاه داده پشتیبانی می کنند.
  • هر سه آن ها از قالب ها و الگوها برای ظاهر بصری سایت ها استفاده می کنند و پلاگین ها ، ماژول ها و یا برنامه های افزودنی را برای گسترش ویژگی ها به کار می گیرند.
  • به عنوان یک نرم افزار متن باز ، همه آنها پروژه های جامعه محور هستند.

ممکن است که میان آن ها شباهت های زیادی وجود داشته باشد اما از بسیاری جنبه ها متفاوت از هم عمل می کنند. به عنوان مثال آن ها سیاست های مختلفی در مورد مواردی که باید در نرم افزار اصلی بگنجانند و یا نحوه مدیریت ماژول ها و الگوها ، نحوه برخورد با امنیت و … متفاوت از یکدیگر می باشد. این تفاوت ها تأثیر زیادی بر روی کاربران و نحوه ساخت وب سایت هایشان می گذارد.

در ادامه نگاهی به جنبه های مختلف وردپرس، جوملا و دروپال و نحوه عملکرد آن ها می اندازیم تا بتوانید بهترین بستر سازنده وب سایت را برای تجارت و کسب و کار خود انتخاب کنید.

سهولت در استفاده از آن ها برای کاربران مبتدی

اغلب افرادی که وب سایت های خود را با استفاده از این سیستم ها ایجاد می کنند توسعه دهنده، طراح و یا برنامه نویس وب سایت نیستند. در واقع آن ها کاربران معمولی هستند که تنها قصد دارند یک وب سایت برای کسب و کار خود و یا … ایجاد کنند. بنابراین سهولت استفاده برای اغلب کاربران بسیار مهم می باشد.

آموزش وردپرس

وردپرس

همانطور که در مبحث آموزش وردپرس هم به آن اشاره شده است ، شما می توانید وردپرس را در عرض پنج دقیقه نصب و فعال کنید و این سیستم مدیریت محتوا به خاطر داشتن این ویژگی به سیستم نصب 5 دقیقه ای معروف است. جالب است بدانید که برخی از ارائه دهندگان میزبانی وردپرس نصب آن را با یک کلیک ممکن می سازند.

این موضوع باعث می شود که کاربران جدید و مبتدی بتوانند وبلاگ و یا وب سایت خودشان در وردپرس را در عرض چند دقیقه راه اندازی کند. در واقع تجربه کاربری پس از نصب وردپرس بسیار بهتر و با کیفیت تر از جوملا یا دروپال است و کاربر ر همان ابتدای کار با یک داشبوردی روبه رو می شود که تمامی ابزارها در آن موجود می باشد و افراد به راحتی از آن ها استفاده خواهند کرد.

مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال

جوملا

نصب جوملا ممکن است به میزان نصب وردپرس سریع نباشد اما مراحل بسیار مشابهی دارد و بسیاری از ارائه دهندگان میزبانی جوملا قابلیت نصب با یک کلیک را برای آن نیز ارائه می دهند. پس از نصب شدن این سیستم کاربر روی یک صفحه کنترل قرار می گیرد که ممکن است کار با آن به اندازه وردپرس راحت نباشد.

مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال

در این سیستم نیز تعداد زیادی منو برای کلیک و سفارشی سازی سایت شما وجود دارد. طرفداران جوملا معتقد هستند که این موضوع به این دلیل است که جوملا بسیار قدرتمندتر از وردپرس است.

دروپال

نصب دروپال مشابه جوملا و وردپرس است. به سادگی فایل آن را دانلود می کنید و آن را بارگذاری می کنید. سپس اسکریپت نصب را اجرا  می کنید. دروپال همچنین مجموعه های بسته بندی شده ای با ماژول ها و تنظیمات برای ایجاد انواع خاصی از وب سایت ها به کاربران ارائه می دهد.

مقایسه دروپال و وردپرس

تجربه پس از نصب برای مبتدیان و افراد تازه کار کمی پیچیده است و آن ها به سختی می توانند عناصر را در سایت خود تغییر دهند. در دروپال نحوه افزودن محتوا و نوشته ها راحت است ، اما تغییر شکل ظاهری و افزودن عناصر غیرمتی و چند رسانه ای دشوار می باشد.

در نتیجه از لحاظ سهولت در استفاده وردپرس بهتر عمل می کند.

قالب ها و افزودنی ها

قالب ها و افزودنی ها

در هر سه این  CMS های محبوب از قالب ها، پلاگین ها و یا ماژول ها برای گسترش ویژگی ها و بهبود ظاهر نرم افزار استفاده می شود. قالب ها ظاهر وب سایت شما و نحوه نمایش آن را به کاربران کنترل می کند و بهبود می بخشد و پلاگین ها و یا ماژول ها امکانات مختلفی را به وب سایت شما ارائه می دهند. اکنون مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال را از این لحاظ بررسی می کنیم.

وردپرس

وردپرس به کاربران این امکان را می دهد تا با استفاده از قالب ها، ظاهر سایت خود را تغییر دهند و معمولاً با چند قالب پیش فرض که از پیش نصب شده‌اند ارائه می شود. در هر زمان می توانید از قسمت نمایش در داشبورد خود بر روی دکمه ”  افزودن ” کلیک کرده و قالب های رایگان و یا پولی را از فهرست موجود در این قسمت نصب و فعال کنید.

علاوه بر قالب های رایگان، بسیاری از قالب های برتر را نیز می توانید پیدا کنید که توسط فروشگاه های قالب ساز وردپرس مانند StudioPress ،Astra Theme ،Elegant Themes و موارد دیگر توسعه یافته اند. این دسته از قالب ها پولی هستند و دارای گزینه های پشتیبانی برتر هستند.

قدرت واقعی وردپرس در افزونه های ان دیده می شود، زیرا بیش از 55000 افزونه وردپرس به صورت رایگان در فهرست رسمی افزونه های وردپرس موجود است. همچنین می توانید افزونه های ممتاز و برتر را که با پشتیبانی پولی ارائه شده توسط توسعه دهندگان پلاگین را خریداری کنید.

جوملا

درست مانند وردپرس، جوملا نیز با قالب ها و افزونه ها همراه است. برنامه های افزودنی بسیار خوبی برای انجام هر کاری مانند ایجاد فروشگاه تجارت الکترونیک و یا مدیریت ایمیل وجود دارد. با این حال  تعداد این الگوها و افزونه ها به میزان وردپرس نمی باشد و آن ها محدود هستند. این موضوع می تواند یافتن الگوی مناسب و افزونه های عالی را کمی دشوار کند.

به طور پیش فرض، جوملا فاقد ویژگی هایی است که به کاربران امکان جستجو کردن و نصب قالب ها و افزونه ها از پنل مدیریت می دهند. تنها یک افزونه وجود دارد که به شما این امکان را می دهد که ویژگی “نصب از وب” را برای برنامه های افزودنی اضافه کنید. اما برای قالب ها، کاربران همچنان باید به صورت دستی آن ها را جستجو کنند و سپس با افزودن URL خود آن ها را نصب کنند.

دروپال

در دروپال نیز با وجود قالب ها و ماژول ها این مشکل مشهود می باشد. کاربران باید سایت خود را ترک کنند، ماژول و قالبی را که می خواهند اضافه کنند را جستجو کنند ، سپس URL فایل zip پروژه را پیدا کنند. در آخر، آن ها می توانند URL را در صفحه Modules یا Themes برای نصبشان وارد کنند.

بنابراین پس از مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال به این موضوع پی بردیم که وردپرس به لحاظ افزودنی ها و قالب ها عملکرد بهتری دارد.

گزینه های پشتیبانی

گزینه های پشتیبانی

در دسترس بودن گزینه های پشتیبانی برای کاربران مبتدی بسیار مهم است. هنگام تلاش نصب و یا استفاده از یک نرم افزار جدید برخی از موانع وجود خواهد داشت اما تا زمانی که کسی باشد تا شما را راهنمایی کند مشکلی پیش نخواهد آمد.

این مقاله را حتما بخوانید
چرا باید کدهای PHP خودمان را رمزنگاری کنیم؟

وردپرس

وردپرس برای کاربران پشتیبانی بسیار خوبی را ارائه می دهد و شما راهنمای استفاده از وردپرس را می توانید در انجمن های پشتیبانی رسمی، اسناد، کتاب های راهنما، کانال ها و تقریباً در همه انجمن های اینترنتی که در رابطه با طراحی و توسعه وب فعالیت می کنند را پیدا کنید.

سایت هایی زیادی وجود دارند و حاوی صدها آموزش ویدئویی و مقالاتی هستند که به کاربران سطح مبتدی وردپرس ارائه می شود. همچنین روش های زیادی برای درخواست پشتیبانی رایگان از وردپرس و دریافت آن وجود دارد. علاوه بر گزینه های پشتیبانی رایگان، روش هایی برای دریافت پشتیبانی پرداختی و پولی برای وردپرس نیز وجود دارد.

پلتفرم های آنلاین مانند Codeable ،UpWork ،Fiverr و … برخی از مکان هایی هستند که می توانید برای کمک گرفتن از متخصصان وردپرس استفاده کنید. با توجه به محبوبیت بسیار زیاد وردپرس، یافتن توسعه دهندگان وردپرس برای افراد آسان و مقرون به صرفه است.

جوملا

جوملا، درست مانند وردپرس دارای یک جامعه بزرگ و بسیار مفید است. اسناد گسترده ای در وب سایت جوملا وجود دارد که منبع ارزشمندی برای مبتدیان است. برای پشتیبانی تعاملی بیشتر، کاربران می توانند به انجمن ها، لیست های پستی، گروه های کاربری و غیره نیز بپیوندند. علاوه بر پشتیبانی، منابع آموزشی و آژانس های توسعه نیز وجود دارد که می تواند مفید باشد.

برخلاف وردپرس، یافتن کمک متخصص ارزان قیمت برای جوملا کاملاً دشوار است. استخدام یک توسعه دهنده یا متخصص برای توسعه جوملا، عیب یابی و یا کمک گرفتن هزینه بیشتری نسبت به وردپرس دارد.

دروپال

دروپال جامعه بسیار فعالی از طرفداران و کاربران دارد. همه گزینه های پشتیبانی برای دروپال را مانند وردپرس و جوملا پیدا خواهید کرد. اسناد گسترده، انجمن های پشتیبانی، گروه های کاربری، مکان هایی برای گفتگوی اینترنتی وجود دارد. تمامی این پلتفرم ها برای دریافت مشاوره و کمک رایگان است. دروپال سعی دارد که کاربران را به توسعه دهندگان و شرکت های ارائه دهنده خدمات حرفه ای دروپال متصل کند. با این حال توسعه دهنده دروپال در مقایسه با وردپرس بسیار گران است.

در نهایت وردپرس برای افرادی که به دنبال پشتیبانی بهتر و مقرون به صرفه می باشند بهتر عمل می کند.

پشتیبانی از سایت چند زبانه

پشتیبانی از سایت چند زبانه

درصد زیادی از وب سایت های ایجاد شده سایت های غیر انگلیسی و یا چند زبانه هستند و بسیاری از مبتدیان بدنبال CMS هستند که بتواند چندین زبان را در آن استفاده و کنترل کنند و یا از زبان های مختلف پشتیبانی کند.

وردپرس

وردپرس در ارائه یک بستر خوب برای ساخت یک سایت چند زبانه بسیار عالی عمل می کند. برای داشتن سایت چند گزبنه در وردپرس برخی از پلاگین های بسیار عالی وجود دارد که به شما این امکان را می دهند تا به راحتی یک سایت چند زبانه در وردپرس ایجاد کنید.

جالب است بدانید که وردپرس به بیش از 57 زبان دسترسی دارد و از آن ها پشتیبانی می کند. شما می توانید زبان های جدید را تنها با یک کلیک از قسمت داشبورد وردپرس نصب کنید. همچنین اغلب تم ها و پلاگین های محبوب به چندین زبان موجود هستند.

توسعه دهندگان قالب ها و پلاگین ها همیشه در جستجوی راهی برای ترجمه بسته های خود به زبان های دیگر هستند و تمامی این تلاش ها وردپرس را به بستری عالی برای ساخت یک وب سایت غیر انگلیسی یا چند زبانه تبدیل کرده است.

جوملا

جوملا قابلیتی دارد که شما که می توانید با استفاده از آن یک وب سایت چند زبانه را بدون نصب هیچ گونه افزودنی ایجاد کنید. به سادگی به قسمت “زبان ها ” بروید ، زبان مورد نظر خود را اضافه کنید و شروع به ایجاد محتوای چند زبانه در وب سایت خود کنید. ترجمه ها در بسیاری از زبان ها برای نویسنده ها نیز در دسترس هستند و به راحتی از قسمت مدیریت قابل نصب هستند.

دروپال

دروپال با پشتیبانی داخلی برای اداره سایت های غیر انگلیسی زبان و یا چند زبانه ارائه می شود. برای انجام این کار شما باید ماژول های ترجمه را فعال کنید. پس از آن، می توانید زبان های موردنظر برای سایتتان را از قسمت پیکربندی دروپال اضافه کنید.

از لحاظ پشتیبانی سایت های چند زبانه و یا انگلیسی زبان هر سه آن ها عملکرد یکسانی دارند و در تمامی آن ها استفاده از چندین زبان در دسترس می باشد.

امنیت

امنیت وردپرس در مقابل جولا و دروپال

هنگام انتخاب CMS برای وب سایت، امنیت عامل بسیار مهمی است و تقریباً هر وب سایتی در اینترنت در معرض تهدیدات امنیتی قرار می گیرد. اکنون می خواهیم مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال را از لحاظ امنیت بررسی کنیم.

وردپرس

وب سایت های مبتنی بر وردپرس که محبوب ترین CMS در جهان هستند، اغلب هدف هکرها قرار می گیرند. با این حال، وردپرس روی یک کد بسیار ایمن ساخته شده است و بسیار سریع به آسیب پذیری امنیتی پاسخ می دهد.

وردپرس همچنین دارای یک مکانیزم به روز رسانی خودکار است که به وب سایت هایی که از آن استفاده کرده اند این امکان را می دهد که در صورت وجود یک خطای امنیتی جدید، به طور خودکار به روز رسانی شوند.

همچنین یک قابلیتی برای نمایش به روزرسانی های تم ها و افزونه های وردپرسی وجود دارد. این قابلیت اجازه می دهد تا تم ها و توسعه دهندگان پلاگین به سرعت به هرگونه آسیب پذیری امنیتی پاسخ دهند و آن را رفع کنند.

لازم به ذکر است که امنیت سایت های وردپرس با پشتیبان گیری خودکار، احراز هویت دو عاملی و سایر اقدامات امنیت وردپرس بیشتر می باشد.

هم چنین برای افزایش امنیت سایت وردپرسی خود می توانید مقاله بررسی مسائل امنیتی وردپرس ژاکت را مطالعه کنید.

جوملا

جوملا از لحاظ امنیتی بسیار شبیه به وردپرس عمل می کند. آن ها به هرگونه آسیب پذیری امنیتی پاسخ می دهند و بسیار سریع آن را رفع می کنند. البته حفظ وب سایت و نصب به روزرسانی ها در جوملا به عهده کاربر است. همچنین می توانید با پیروی از بهترین روش های وردپرسی، امنیت سایت جوملا خود را تقویت کنید.

دروپال

دروپال رویکرد بسیار جدی در زمینه امنیت دارد و آن ها با کشف آسیب پذیری های امنیتی در سایت شما از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری می کنند. به همین دلیل این تصور وجود دارد که دروپال از امنیت بیشتری برخوردار است زیرا هک شدن سایت های دروپال به ندرت اتفاق می افتد. لازم به ذکر است که این موضوع می تواند به این دلیل باشد که دروپال محبوبیت جوملا و یا وردپرس را ندارد.

در نهایت هر سه پلتفرم از استانداردهای امنیتی مناسبی پیروی می کنند.

آموزش وردپرس

جمع بندی مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال

دروپال، جوملا و وردپرس سیستم های مدیریت محتوای خارق العاده هستند و خوشبختانه، هر سه این نرم افزارها الزامات کاملاً مشابهی دارند و این به این معنی است که تمام شرکت های برتر میزبانی وب از آن ها پشتیبانی می کنند.

اگرچه دروپال و جوملا ویژگی ها بیشتری نسبت به وردپرس دارند، اما وردپرس آن ها را با سهولت استفاده، جامعه جهانی گسترده تر، پلاگین ها و قالب های خود شکست داده است!

ما معتقد هستیم که برای اغلب کاربرانی که هیچ پیش زمینه و یا تخصصی در زمینه طراحی سایت ندارند کار با وردپرس بسیار ساده تر از جوملا یا دروپال است و آن ها می توانند با بیش از 55000 افزونه تقریباً هر ویژگی را که در نظر دارند را به سایت وردپرسی خود اضافه کنند.

در آخر امیدواریم که مقاله مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال به شما کمک کرده باشد تا تفاوت ها و نحوه عملکرد وردپرس، جوملا و دروپال را متوجه شده باشید و از بهترین CMS برای سایت خود استفاده کنید. اگر تمایل دارید یک سایت وردپرسی را برای خود راه اندازی کنید پیشنهاد می کینم حتما مقاله آموزش وردپرس ژاکت را مطالعه کنید .

محصول پیشنهادی

افزونه جت انجین المنتور | پلاگین JetEngine

345,000 تومان

95%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه جانبی المنتور جت المنت | پلاگین JetElements

395,000 تومان

90%

محصول پیشنهادی

افزونه جانبی المنتور پاورپک | پلاگین PowerPack Elementor

395,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه جانبی المنتور المنت پک پرو | پلاگین Element Pack Pro

395,000 تومان

95.24%

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز جت اسمارت | پلاگین JetSmartFilters

345,000 تومان

60%

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز جت وو بیلدر | پلاگین JetWooBuilder

345,000 تومان

87.5%
فیدارشاپ

فیدارشاپ

محصول پیشنهادی

افزونه تولید صفحات ووکامرس با المنتور | پلاگین WooCommerce Page Builder

345,000 تومان

50%
مهدی عباس زاده

مهدی عباس زاده

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز ویژوال کامپوزر | پلاگین WPBakery Page Builder

395,000 تومان

65.33%
رایکاوردپرس

رایکاوردپرس


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

2

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

بین این سایت ها کدوم عملکرد سریعتری دارن و هنگام لود شدن زودتر بالا می آیند ؟

سلام
از اونجایی که سرعت لود سایت به عوامل زیادی بستگی داره، نمیشه جواب مشخصی به سوال شما داد ولی ما با استفاده از وردپرس نتیجه خوبی گرفتیم.

ارسال دیدگاه