چرا باید کدهای PHP خودمان را رمزنگاری کنیم؟

برنامه نویسی

5 دقیقه زمان مطالعه

زبان PHP یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی است که به دلیل قابلیت‌های فراوان خود، محبوبیت زیادی در میان برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب دارد. در این میان، یکی از مسائلی که سال‌هاست ذهن جامعه برنامه نویسی را به خود مشغول کرده است، حفظ امنیت کدهای PHP است؛ زیرا PHP یک زبان برنامه نویسی متن باز است و همه افراد می‌توانند به‌راحتی به سورس کدهای آن دسترسی داشته باشند و حتی آن‌ها را تغییر دهند. در همین راستا، در سال‌های اخیر متخصصان به معرفی راه‌هایی برای حفظ امنیت کدهای PHP پرداخته‌اند تا افراد با کمک آن‌ها بتوانند از اطلاعات حساس خود محافظت کنند و از دسترسی هکرها یا رقبا به سورس کدها جلوگیری کنند. به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم تا بهترین روش رمزنگاری کدهای PHP را به شما معرفی کنیم. حتما تا انتها همراه ما باشید.

 

عواقب رمزنگاری نکردن کدهای PHP

وقتی صحبت از رمزنگاری کدهای PHP می‌شود، باید بدانیم که محافظت نکردن از سورس کدها چه پیامدهایی برای افراد و نرم افزارها دارد. از آنجایی که سورس کدهای PHP به راحتی قابل مشاهده و ویرایش هستند، این امکان را فراهم می‌کند تا افرادی با سو استفاده از کدهای دیگران، بتوانند آنها را تغییر دهند، محدودیت ها (همچون لایسنس‌ محصولات) را دور بزنند یا حتی کدهای نوشته شده توسط شما را به نام خودشان به ثبت برسانند!

از مهم‌ترین عواقب رمزنگاری نکردن کدهای PHP می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب پذیری های امنیتی
    اگر شما کدهای PHP خود را رمزگذاری نکنید، سایر افراد به آسانی می‌توانند به داده‌های حساس شما دسترسی داشته باشند. در نتیجه این اتفاق، امنیت کدهای شما به خطر می‌افتد و مدیریت سورس کد از دست شما خارج می‌شود.
  • سرقت مالکیت معنوی
    بدون رمزنگاری، کدهای PHP شما به راحتی توسط کاربران غیرمجاز قابل مشاهده و کپی‌برداری است. در نتیجه رقبای شما می‌توانند کدها را بدزدند و از آن‌ها برای اهداف خود استفاده کنند. اتفاقی که در نهایت منجر به سرقت مالکیت معنوی می‌شود.
  • عدم پیروی از قوانین و مقررات
    در برخی از حوزه‌ها مانند امور مالی و خدمات درمانی، مراقبت از اطلاعات کاربران امری حساس و ضروری است. به همین خاطر اگر شما به عنوان طراح و توسعه دهنده کدها، آن‌ها را رمزگذاری نکنید مجبور به پرداخت جریمه‌های قانونی می‌شوید.
  • کاهش یا از بین رفتن اعتبار
    اگر امنیت کدهای PHP شما حفظ نشود، به اعتبار نرم افزار شما آسیب وارد می‌شود. در نتیجه اعتماد کاربران نسبت به برنامه شما از بین می‌رود و دیگر تمایلی به استفاده از آن نخواهند داشت.
  • کاهش توان رقابت در بازار
    اگر شما در اثر رمزنگاری نکردن کدهای PHP مالکیت معنوی خود را از دست بدهید، دیگر نمی‌توانید به شکلی موثر در بازار رقابت کنید. زیرا آن‌ها می‌توانند به‌راحتی به سورس کد PHP شما دسترسی پیدا کنند و از آن‌ها سوءاستفاده کنند.

به طور خلاصه، رمزنگاری نکردن کدهای PHP می‌تواند هم برای برنامه نویسان و هم برای کاربران نرم افزارها عواقب جدی داشته باشد. بنابراین مهم است که به عنوان یک برنامه نویس و یا توسعه دهنده وب، اقداماتی را در جهت محافظت از کد و داده‌های حساس از طریق رمزنگاری در نظر بگیرید.

 

 

بهترین روش برای رمزنگاری کدهای PHP چیست؟

در میان انواع روش‌های موجود برای رمزنگاری کدهای PHP، استفاده از نرم افزار ioncube loader بهترین انتخاب است؛ نرم‌افزاری قدرتمند برای کدگذاری و رمزنگاری سورس‌کدهای PHP است که ضمن حفاظت از کدهای PHP، مانع مشاهده و دستکاری در کدهای شما می‌شود.

شما می‌توانید با استفاده از یون‌کیوب انکودر فایل‌های PHP موردنظرتان را قفل کنید، متدها و روش‌های استفاده شده در توسعه محصولات سفارشی خود را از دید افراد غیرمجاز مخفی کنید، مانع هرگونه دستکاری در کدها شده و اجازه ندهید تا افراد دیگر کدهای شما را به نام خودشان به ثبت برسانند!

این مقاله را حتما بخوانید
گیت چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

یون کیوب انکودر از نسخه های 5.4 تا آخرین نسخه PHP یعنی 8.1 پشتیبانی می‌‌کند و خوشبختانه ماژول اختصاصی آن یعنی ioncube loader در کلیه سرویس‌های میزبانی وب به صورت پیش فرض نصب و فعال است و کاربران برای استفاده از فایل‌های کدگذاری شده توسط یون کیوب، نیازمند نصب ابزار مجزایی نیستند.

قابل ذکر است نرم‌افزار یون‌کیوب انکودر در نسخه‌های مختلفی اعم از Basic, Pro و Cerberus به فروش می‌رسد و در ارزان‌ترین حالت حدود 200 دلار معادل 8 میلیون تومان قیمت دارد که مهمترین چالش برای توسعه‌دهندگان در استفاده از این ابزار قدرتمند به شمار می‌رود. به همین خاطر رفع این دغدغه در میان توسعه دهندگان ایرانی و برنامه نویسان PHP، اخیرا سرویسی با نام کپی بن به بازار ایران عرضه شده است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

 

کپی بن؛‌ سرویسی مطمئن برای رمزنگاری کدهای PHP

همانطور که گفتیم، به علت هزینه بالای خرید اشتراک IonCube Encoder، و مشکلات دسترسی به این سرویس و عدم تطبیق با نیازمندیهای توسعه دهنده ایرانی، بسیاری از برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب توانایی استفاده از آن را ندارند. به دنبال حل این چالش، سرویسی تحت عنوان کپی بن به بازار عرضه شده است تا افراد تمام امکانات نرم افزار IonCube Encoder را همراه با امکانات مورد نیاز توسعه دهنده ایرانی با صرف مبلغی مقرون‌به‌صرفه، در اختیار داشته باشند.

از دیگر مزایای ارزشمند کپی بن می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • امکان رمزنگاری ۵ سورس کد PHP به صورت رایگان
  • انجام خودکار عملیات، در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • کامپایل سورس کد به بایت‌کد
  • مبهم (Obfuscate) سازی کدهای کامپایل شده
  • رمزگذاری (Encrypt) کدهای کامپایل شده
  • از اسکریپت‌های PHP در برابر مشاهده و یا تغییر محافظت می‌کند.
  • از روش‌های رمزگذاری پویا برای محافظت از فایل‌ها استفاده می‌کند.
  • فایل‌های PHP کدگذاری شده را برای اجرا در PHP 8.1 و نسخه‌های قبلی تولید می‌کند.
  • با استفاده از یون کیوب فایل‌های غیر PHP مانند XML را رمزگذاری کنید.
  • امکان رمزگذاری اسکریپت‌های PHP shell با استفاده از این نرم‌افزار وجود دارد.
  • امضای دیجیتال خود را برای جلوگیری از ویرایش فایل‌ها اضافه کنید.
  • به کاربران مختلف اجازه دسترسی به فایل‌های کدگذاری شده را بدهید.
  • امکان ایجاد فایل‌هایی که پس از یک دوره زمانی خاص منقضی می‌شوند وجود دارد.
  • محدود کردن اجرای فایل‌ها در یک دامنه یا سرور خاص
  • کامنت‌های خود را به فایل‌های کدگذاری شده اضافه کنید.
  • زمانی که فایل‌ها اجازه اجرا ندارند، پیام‌های سفارشی را به کاربران نمایش دهید.

 

توسعه سرویس کپی‌بن با سرمایه‌گذاری ژاکِت

برای سال‌ها محافظت از سورس کدهای PHP به بزرگ‌ترین دغدغه برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب تبدیل شده بود. مشکلی که هم دولوپرها را تحت تاثیر قرار می‌داد و هم کاربران را با مشکل مواجه می‌کرد. امروزه با روی کار آمدن سرویس کپی بن، این دغدغه به طور کامل برطرف شده است.

مجموعه ژاکت (رهبر بازار محصولات و خدمات وردپرس فارسی) چندین سال است با حمایت از توسعه دهندگان ایرانی سعی در ارتقا کیفی محصولات ایرانی و کمک به توسعه بازار وردپرس فارسی با خلق ارزش با اصالت دارد. از آنجایی که یکی از دغدغه¬های اصلی این توسعه دهندگان محافظت از کدهای خود به منظور جلوگیری از کپی شدن غیر مجاز دستاورهایشان و سو استفاده از کدهای توسعه داده شده خود بود،‌ ژاکت تصمیم گرفت تا یک سرویس حرفه‌ای برای انکد کردن محصولات توسعه دهندگان ایرانی فراهم کند. با بررسی¬های انجام شده سرویس کپی بن، در دی ماه ۱۴۰۱ از سمت مجموعه ژاکت خریداری شد. و به زودی با ادغام تجربه مجموعه ژاکت با این سرویس، امکانات آن بسیار چابک تر شده و این سرویس با آخرین تغییرات ioncube به-روزرسانی شده و با قدرت نفوذ ژاکت در وب فارسی، به مخاطبان وسیع‌تری معرفی خواهد شد.

 

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب HTML چندمنظوره Vristo | قالب پنل مدیریت vristo

395,000 تومان

0%
اشکان کیانی

اشکان کیانی

2

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه