قالب اختصاصی یا آماده، کدامیک گزینه ی بهتری است؟

سئو

9 دقیقه زمان مطالعه

امروزه وردپرس به عنوان یک ابزار محبوب برای راه اندازی سایت شناخته شده است. وردپرس به دلیل داشتن قابلیت های فراوان طرفداران زیادی دارد و بسیاری از وب سایت ها در سراسر جهان از آن استفاده می کنند. برای راه اندازی سایت خود با وردپرس راه حل های مختلفی وجود دارد، شما می توانید از قالب های آماده و یا قالب های اختصاصی استفاده کنید.

قالب وردپرس اختصاصی، بیشترین انعطاف پذیری و قابلیت های مورد نیاز برای داشتن یک وب سایت زیبا و کارآمد را فراهم می کند. اگرچه، برخی شرایط وجود دارد که در آن ها ممکن است رویکرد متفاوتی را توصیه کنیم. سوال اصلی این است که قالب سفارشی یا آماده؟ کدامیک برای شما مناسب تر است؟ پاسخ بستگی به کسب و کار، اهداف و بودجه شما دارد. در این مقاله ما به شما خواهیم گفت قالب آماده و اختصاصی چیست و کدام یک از آن ها برای شما مناسب تر خواهد بود.

قالب اختصاصی چیست؟

قالب اختصاصی وردپرس همانطور که از نام آن پیداست، قالبی است که به طور اختصاصی برای شما طراحی می شود و می توانید آن را متناسب با نیازهای خود به طور کامل سفارشی سازی کنید. یک قالب اختصاصی کنترل کاملی برای طراحی و پیاده سازی سایت موردنظرتان ارائه می دهد. در این نوع قالب ها، تمامی قابلیت ها و ویژگی ها به طور خاص برای یک وب سایت ساخته می شوند. یک قالب اختصاصی به هر طریقی که شما بخواهید طراحی می شود و هیچ محدودیتی در طراحی وجود نخواهد داشت. اگر می خواهید خودتان قالب بسازید، آموزش ساخت قالب وردپرس بدون کدنویسی را حتما بخوانید.

قالب آماده چیست؟

قالب های آماده از پیش کد نویسی شده اند و در پلتفرم های مختلف مانند ژاکت به فروش می رسند. این نوع قالب ها خود به دو دسته ی رایگان و پولی تقسیم می شوند. اگر بودجه کمی دارید، این نوع قالب ها گزینه مناسبی برای شما خواهند بود. قالب های رایگان و پولی راه حل های آماده برای طراحی وب سایت وردپرس هستند و برای استفاده از آن ها نیازی به کد نویسی وجود نخواهد داشت، زیرا همه چیز از قبل آماده شده است.

با استفاده از این قالب ها چارچوب وب سایت شما از قبل آماده شده است و می توانید بلافاصله بعد از تهیه، محتوای خود را وارد کنید. از آنجا که چارچوب از قبل تنظیم شده است، به اندازه یک قالب اختصاصی انعطاف پذیر نیست، اما هزینه ی کمتری خواهد داشت. این قالب توسط شخص دیگری از قبل تهیه شده است، بنابراین ممکن است قابلیت های موردنیاز شما به طور کامل در آن وجود نداشته باشد. در واقع این قالب ها برای استفاده هزاران کاربر دیگر ایجاد شده است، نه فقط برای سازمان و محتوای شما.

فعالیت دولوپر

مزایا و معایب استفاده از قالب های آماده

دلایل بسیاری برای خرید قالب از پیش ساخته شده وجود دارد که مهم ترین آن بودجه شما است. هر کسب و کاری بودجه ی مالی پولی برای ساخت یک قالب اختصاصی را ندارد. بنابراین اگر می خواهید بخشی از قابلیت های خاص یا مجموعه ای از جلوه های بصری پیچیده داشته باشید، می تواند هزینه ها بیشتر شوند. آنجاست که یک قالب از پیش ساخته شده گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

قالب های از پیش ساخته شده، در بیشتر موارد، به طور قابل توجهی ارزان تر از قالب های اختصاصی هستند. بنابراین اگر فقط به یک سایت سریع نیاز دارید، قالب های از پیش ساخته شده می توانند بسیار مفید باشند. اکثر قالب های از پیش ساخته شده کاربر پسند هستند و امکانات زیادی برای سفارشی سازی را ارائه می دهند. علاوه بر این، قالب های از پیش ساخته شده به روزرسانی شده و در هر به روزرسانی بهتر می شوند.

در حالی که قالب های از پیش ساخته شده معمولاً گزینه های سفارشی سازی را ارائه می دهند، اما هنوز محدود هستند. اکثر این قالب ها به شما این امکان را می دهند که فونت ها، رنگ ها و تصاویر پس زمینه را در سایت خود تغییر دهید. بسته به نوع قالب ممکن است گزینه های سفارشی سازی بیشتری در دسترس داشته باشید.

با توجه به سفارشی سازی قالب، باید به یاد داشته باشید که شما تنها کسی نیستید که این قالب را خریداری کرده است. بنابراین چارچوب و ظاهر کلی وب سایت برای هر فرد دیگری که این طرح را خریداری کند، همچنان یکسان خواهد بود.

مزایا و معایب استفاده از قالب های اختصاصی

قالب های اختصاصی به طور کامل بر اساس سلیقه و نیاز شما ساخته می شوند. هنگامی که می خواهید یک قالب وردپرس سفارشی ایجاد کنید یک فرایند کامل اندازه گیری، طراحی قالب و انجام تغییرات وجود خواهد داشت. می توان با طراحی صفحه اصلی شروع کرد، زیرا این صفحه بر ظاهر کلی سایت تاثیر خواهد داشت و سپس صفحات داخلی وب سایت را طراحی می کنید.

پس از مدتی خواهید دید که سایت طراحی شده متعلق به شما خواهد بود و هر گونه تغییری را بدون هیچ محدودیتی می توانید به آن اضافه و یا حذف کنید. با استفاده از یک قالب از پیش ساخته شده، شما با محدودیت های سفارشی روبرو می شوید، اما قالب های اختصاصی هیچ محدودیتی نخواهند داشت. عیب یابی در قالب های اختصاصی بسیار راحت تر خواهد بود و طرح آن منحصر به فرد می شود. قیمت، اصلی ترین دغدغه در این نوع قالب ها است. ایجاد یک قالب اختصاصی ممکن است برای شما گران تمام شود.

قالب اختصاصی برای چه افرادی مناسب است؟

وردپرس یک پلت فرم بسیار انعطاف پذیر است. تقریباً هر کاری را که تصور کنید، می توانید با آن انجام دهید. به این ترتیب، بسیاری از متخصصان وردپرس دست به کار شده اند تا قالب های اختصاصی را متناسب با نیاز افراد ایجاد کنند.

همانطور که گفته شد، این قالب های اختصاصی وردپرس به سفارش افراد ساخته می شوند. بنابراین، توسعه دهندگان اغلب آن ها را طوری طراحی می کنند که نیازهای یک سایت خاص را کاملاً برآورده کنند. این سطح از شخصی سازی مزایای چشمگیری دارد. یک قالب اختصاصی می تواند یک سایت منسجم برای یک کسب و کار ایجاد کند. علاوه بر این، طراحی متمایز می تواند به سایت شما کمک کند تا از رقبا متمایز شود.

با این حال، طراحی منحصر به فرد تنها مزیت آن نیست. یک قالب اختصاصی همچنین می تواند از مزایای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) منحصر به فرد برای سایت شما استفاده کند. به این ترتیب، صفحات خود را برای موفقیت و رتبه بندی جستجوی بالاتر تنظیم می کنید. علاوه بر این، قالب اختصاصی وردپرس می تواند به معنای استفاده کارآمد از منابع شما باشد. ویرایش یک قالب آماده می تواند زمان بر باشد و باید با اصول برنامه نویسی آشنا باشید.

طرح و قالب سایت

با این وجود، این مزایا معمولاً ارزان نیستند. سایت هایی که به صورت جداگانه ایجاد می شوند، اغلب پیچیده هستند و زمان و هزینه زیادی برای ایجاد آن ها نیاز دارد. این امر باعث می شود قالب های اختصاصی به یک سرمایه گذاری قابل توجه تبدیل شود. به همین دلیل، ممکن است انتخاب مناسبی برای همه نباشد. اگر به طور کامل نیازها و محدودیت های سایت خود را درک کرده اید، به راحتی می توانید تصمیم گیری کنید. به طور کلی قالب های اختصاصی تنها برای افرادی مناسب است که نیازمند ویژگی های خاص هستند و بودجه ی کافی برای ایجاد آن را در دسترس دارند.

این مقاله را حتما بخوانید
افزودن فرم تماس در وردپرس با کمک پلاگین WPForms

قالب اختصاصی و یا آماده؟ کدامیک برای من مناسب تر است؟

با توجه به اینکه نیاز هر وب سایت متفاوت است، توصیه می کنیم قبل از تصمیم گیری عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  1. بودجه

این یک واقعیت است که قالب های اختصاصی گران هستند. آن ها به زمان و مهارت زیادی نیاز دارند تا پیاده سازی شوند. هزینه دقیق بسته به دامنه سایت شما، ویژگی های مورد نیاز و غیره بسیار متفاوت خواهد بود. به طور میانگین برای داشتن قالب اختصاصی باید بین 10 تا 60 میلیون (یا بالاتر) هزینه کنید. در مقابل، برای تهیه بسیاری از قالب های آماده، تنها به 150 هزار تومان نیاز خواهید داشت!

همانطور که می بینید، قیمت با افزایش ویژگی ها و قابلیت ها بیشتر می شود. در واقع نیازهای پیچیده تر باعث افزایش قیمت می شود. با این وجود، ممکن است هزینه کردن ارزش آن را داشته باشد. یک سایت پیاده سازی شده با قالب اختصاصی که دارای ویژگی ها و قابلیت های خاص است، می تواند درآمد شما را در دراز مدت افزایش دهد.

  1. سن سایت

هر سایتی با هر قدمتی می تواند به طور بالقوه از طراحی مناسب بهره مند شود. با این حال، مدت زمانی که سایت شما راه اندازی شده، می تواند بر تصمیم شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، برای وب سایتی که تازه راه اندازی شده است، بهتر است ریسک نکنید. اگر به تازگی وب سایت خود را ایجاد کرده اید، ممکن است ندانید که در دراز مدت موفق خواهید شد یا خیر. شاید بهتر باشد قبل از پرداخت هزینه برای قالب اختصاصی، منابع خود را صرف بهبود سایت خود کنید.

از سوی دیگر سایت هایی که مدت زمان طولانی از تاسیس شدن آن ها می گذرد، می توانند کاندیدای مناسب تری برای قالب های اختصاصی باشند. به خاطر داشته باشید که تغییر قالب سایت وردپرس شما می تواند مخاطب را گیج کند، بنابراین برای انجام این کار تا حد زیادی احتیاط کنید. حفظ طرح کلی سایت، هویت آنلاین شما را حفظ می کند.

  1. قدرت فنی

وردپرس یک پلتفرم منبع باز است. به این ترتیب، شما معمولاً می توانید از قالب های آماده ای که توسط دیگران ساخته شده است، استفاده کنید و یا آن ها را کمی تغییر داده و ویرایش کنید. با این حال، این ویرایش به دانش فنی نیاز دارد. همچنین برای ایجاد قالب اختصاصی سایت خود باید قدرت فنی خود و یا تیم تان را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، ممکن است فقط بخواهید تغییرات کوچکی در یک قالب آماده ایجاد کنید. در چنین مواقعی نیازی به ایجاد قالب اختصاصی نیست و می توانید با توجه به دانش فنی خود تغییرات موردنیازتان را اعمال کنید.

با این وجود انجام این کار برای مبتدیان راحت نیست. وردپرس حتی به شما هشدار می دهد: اعمال تغییرات نادرست می تواند برای همیشه به سایت شما آسیب برساند یا آن را مختل کند. بنابراین، تغییرات بزرگ معمولاً نیاز به ایجاد قالب اختصاصی دارد و باید توسط یک توسعه دهنده بسیار ماهر انجام شود. علاوه بر این، ویرایش ها حتی اگر جزئی باشند، احتمالاً زمان زیادی از شما می گیرند.

  1. عملکردهای موردنیاز سایت شما

اگر با وردپرس آشنایی دارید، احتمالاً از قبل می دانید که هزاران قالب موجود است. از طرح های پیش فرض رایگان گرفته تا گزینه های پولی شما انتخاب های زیادی دارید. با این وجود، اگر نیازهای منحصر به فردی دارید، این تعداد ممکن است محدود شود. به عنوان مثال، فرض کنید که قصد راه اندازی یک وب سایت وردپرسی برای رستوران دارید و می خواهید از افزونه پیچیده ای استفاده کنید که به شما امکان می دهد پرداخت سفارشات را به صورت آنلاین بپذیرید.

از آنجا که این مورد برای بسیاری از کاربران وردپرس یک الزام نیست، ممکن است نتوانید قالب آماده ای را پیدا کنید که برای این کار بهینه شده باشد. افزودن افزونه وردپرس برای این قابلیت می تواند به طور بالقوه سرعت وب سایت شما را کند کرده، یا باعث خرابی آن شود. در چنین مواقعی که نیاز به ویژگی های خاص دارید، بهتر است از قالب های اختصاصی استفاده کنید. یک توسعه دهنده می تواند طرح شما را از ابتدا بسازد.

به این ترتیب، آن ها نیازهای خاص شما را از طریق کد پیاده سازی کرده و از نیاز به تعداد زیادی افزونه اضافی و ابزارها جلوگیری می کنند. اگر قالب های از پیش ساخته شده به طور کامل نیازهای شما را برآورده می کنند، پرداخت هزینه برای یک طرح اختصاصی منطقی نیست. بنابراین ، توصیه می کنیم ابتدا قالب ها و نیاز های خود را به دقت بررسی کنید. اگر گزینه های موجود متناسب با نیازهای خود پیدا کردید، آن ها را تهیه کنید، در غیر اینصورت قالب اختصاصی خود را ایجاد کنید.

طراحی سایت

  1. آمادگی شما برای رشد

ایجاد یک قالب اختصاصی یک تصمیم بزرگ است و به فکر، زمان و منابع زیادی نیاز دارد. یک قالب اختصاصی وردپرس می تواند سئو، سرعت سایت و برند تجاری شما را بهبود بخشد و این یک سرمایه گذاری قابل توجه است.  یک قالب آماده عملکرد کاربردی زیادی را ارائه نمی دهد و به همین خاطر احتمالاً باید روی افزونه ها نیز سرمایه گذاری کنید. علاوه بر این، ممکن است لازم باشد زمان بیشتری را صرف تعامل با مخاطبان خود از طریق محتوا کنید.

بنابراین اگر آمادگی توسعه همه مناطق سایت خود را دارید، بهتر است یک قالب اختصاصی ایجاد کنید. اگر از آمادگی خود برای رشد مطمئن نیستید، بهتر است بودجه خود را صرف موارد دیگر کرده و قالب آماده تهیه کنید. ایجاد قالب را مانند بهینه سازی سرعت سایت خود در نظر بگیرید. گام های کوچک می تواند تأثیر بزرگی داشته باشند و به شما کمک می کنند تا در آینده برای ایجاد قالب اختصاصی خود آماده شوید.

جمع بندی

همانطور که می دانید، امروزه یک وب سایت مناسب برای کسب و کار شما می تواند مزایای زیادی داشته باشد، از یک طراحی منحصر به فرد گرفته تا بهبود عملکرد. با این حال، این می تواند یک سرمایه گذاری پرهزینه باشد، بنابراین با در نظر گرفتن نیازها و منابع منحصر به فرد سایت خود، می توانید تشخیص دهید که آیا یک قالب اختصاصی برای شما مناسب است یا خیر. اگر بودجه بسیار کمی دارید، از قالب آماده استفاده کنید. در صورتی که نیاز به سفارشی سازی قالب دارید، بهتر است از قالب اختصاصی به جای قالب آماده استفاده کنید، زیرا ایجاد تغییرات در قالب های آماده می تواند بر سئو وب سایت شما تأثیر منفی بگذارد.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه