کدام شبکه‌های اجتماعی در کسب و کارتان مؤثر هستند؟

کسب و کار

5 دقیقه زمان مطالعه

آیا شما هم می‌خواهید که به کسب و کار خودتان رونق بدهید؟ مسلما نظرتان مثبت است و خواهان چنین اتفاق خوبی هستید. شبکه‌های اجتماعی یکی از عواملی است که می‌توان روی آن حساب کرد. اما آیا می‌دانید کدام شبکه‌های اجتماعی در کسب و کارتان مؤثر هستند؟ تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار شما چگونه است؟

در دنیای مدرن امروزی، دیگر تصور آنکه کسب و کاری بتواند بدون استفاده از تجارت الکترونیک موفق عمل کند و به سودآوری مطمئنی برسد، تقریبا سخت است. استفاده از شبکه‌های اجتماعی در چند سال اخیر بسیار رواج داشته و تقریباً تمامی افراد جامعه، حداقل در یک یا چند شبکه اجتماعی عضویت داشته و حضوری فعال دارند. با استناد به یک منبع موثق، 81 درصد از مردم آمریکا حداقل در یک شبکه اجتماعی عضویت دارند. همچنین براساس تحقیقات، حدود 75 درصد از مشتریان برای تصمیم‌گیری در مورد خرید یک محصول، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. بنابراین بسیار طبیعی است که تمام شرکت‌ها و برندهای موفق و بزرگ جهانی از این شبکه‌ها در جهت رشد کسب و کار خودشان استفاده می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم کمی درباره مزایای شبکه‌های اجتماعی در کسب و کار صحبت کنیم و بهترین نمونه‌ها را برای رشد آن معرفی کنیم.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار

استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مزایای بسیار زیادی در رشد کسب و کار در هر زمینه‌ای داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. کاهش هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات با کمترین هزینه
  2. برندسازی و معرفی بهتر و جامع‌تر کسب و کار
  3. ارتقا رتبه وبسایت در موتورهای جستجوی گوگل
  4. شناسایی راحت‌تر نیاز مشتریان
  5. ارتباط مستقیم با مشتریان
  6. آگاهی از نوع و میزان فعالیت رقبا

مزایای شبکه‌های اجتماعی در کسب و کار

در این پست سعی داریم مؤثرترین شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکارها را براساس آمارهای جهانی مورد بررسی قرار دهیم. البته بد نیست درباره تاثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی هم مطالعه کنید و بدانید اگر از آن‌ها درست استفاده نکنید به مشکلاتی برخورد خواهید کرد.
برای آنکه متوجه شوید تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار شما به چه صورت است و چگونه می‌توانید به بهترین نحو از آن‌ها استفاده کنید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

فیسبوک

در جهانی که حدود 8 میلیارد نفر جمعیت دارد، فیسبوک بیش از 6 میلیارد کاربر را به خود جذب کرده است. تعداد کاربران فعال روزانه این شبکه اجتماعی، 1.3 میلیارد است، که آماری شگفت‌انگیز است. پلتفرم تبلیغاتی فیسبوک را می‌توان پیشرفته‌ترین پلتفرم شبکه‌های اجتماعی دانست و به همین دلیل بهترین و پرمخاطب‌ترین شبکه‌ای است که می‌توانید از آن برای کسب و کار خودتان استفاده کنید. در فیسبوک می‌توانید اطلاعات ارزشمندی در مورد جنسیت، سن، شغل، تحصیلات و حتی علائق افراد کسب کنید. در واقع فعالیت در فیسبوک می‌تواند میزان تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار را به شما نشان دهد.

تنها در صورتی نمی‌توانید از فیسبوک برای رشد کسب و کار خودتان استفاده کنید که اهداف شما با سیاست‌های این شبکه اجتماعی مغایرت داشته باشد. افرادی که بتوانند تبلیغات و تولید محتوای عالی داشته باشند، قطعاً فیسبوک در رشد کسب و کار آن‌ها بسیار مؤثر خواهد بود. هرچند که برای تبلیغات ممکن است مجبور به پرداخت هزینه‌هایی جزئی شوید اما این هزینه‌ها در قیاس با سودآوری و سرمایه‌گذاری ثابت شما تقریباً صفر خواهد بود.

اینستاگرام

instagram- شبکه های اجتماعی مفید

چه کسی فکرش را می‌کرد که یک اپلیکیشن مانند اینستاگرام در مدت زمان کمی که به بازار عرضه شده است، روزانه 500 میلیون کاربر فعال داشته باشد؟ اگر می‌خواهید مزایای شبکه‌های اجتماعی در کسب و کار را به خوبی درک کنید، حتما اینستاگرام را برای رشد کسب و کار خود، انتخاب نمایید. شاید بتوان گفت اینستاگرام از نظر تبلیغات با فیسبوک رقابت می‌کند. این شبکه اجتماعی قابلیت‌های بسیار زیادی دارد و یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌ها برای تبلیغات به حساب می‌آید. با توجه به آنکه 80 درصد مردم آنچه را که می‌بینند بهتر از آنچه که می‌شنوند یا می‌خوانند به خاطر می‌سپارند و اینکه اینستاگرام یک سیستم بصری است، می‌تواند نقش پررنگی در رونق گرفتن کسب‌ و کارها ایفا کند.

این مقاله را حتما بخوانید
نحوه استفاده از وبلاگ برای افزایش بازدید و فروش

پینترست

شاید برای جامعه ایران این رسانه زیاد شناخته شده نباشد و مانند فیسبوک و اینستاگرام مورد استفاده قرار نگیرد. پینترست دارای 171 میلیون کاربر فعال در ماه است که 81 درصد آن‌ها بانوان هستند. بنابراین کسب ‌و کارهایی که در ارتباط با خانم‌ها باشند، می‌توانند تأثیر بیشتری از پینترست در کسب و کار خودشان دریافت کنند. از جمله موضوعاتی که بیشترین بازدیدها را در پینترست داشته است شامل مد و لباس، عروسی و آشپزی است. زمانی که قصد دارید برای معرفی کسب و کار خودتان از عکس‌های باکیفیت استفاده کنید، پینترست می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی باشد قابلیت پین کردن در این شبکه اجتماعی، می‌تواند به عنوان یک تبلیغ رایگان عمل کند. به این صورت که تبلیغ خودتان را به کاربری که دنبال کننده‌های زیادی دارد پین می‌کنید و آن‌ها نیز قادر خواهند بود تبلیغ شما را مشاهده کنند. حتی به افرادی که در هنر نقاشی و عکاسی هستند، این شبکه اجتماعی را پیشنهاد می‌کنیم.

توییتر

twitter- شبکه های اجتماعی مفید

توییتر را می‌توان یکی از سریع‌ترین رسانه‌ها در پخش مطالب دانست که تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار را به خوبی منعکس می‌کند. این شبکه اجتماعی ماهانه 330 میلیون کاربر فعال دارد. جذب مشتری از طریق هشتک‌ها در توییتر، یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مشتری است. هرچه کاربران، مطالب شما را بیشتر ریتوییت (بازنشر یا اشتراک‌گذاری) کنند، می‌توانید مشتری‌ها و دنبال کننده‌های بیشتری داشته باشید.

لینکداین

در صورتی که مدل کسب و کار شما به صورت B2B یا بنگاه به بنگاه است، لینکداین می‌تواند یکی از بهترین رسانه‌های اجتماعی برای شما باشد. این رسانه دارای 250 میلیون کاربر فعال ماهانه است و از آنجا که یک پلتفرم برای کسب ‌و کارها محسوب می‌شود، اتصال به متخصصان کسب و کار در صنایع مختلف به ساده‌ترین روش ممکن انجام پذیر است. یکی از قابلیت‌های مهم لینکداین، گروه‌های آن است که امکان ارتباط با کاربران دیگر را به راحتی برقرار می‌کند. در این شبکه اجتماعی، کاربران می‌توانند اطلاعات دقیقی از کسب ‌و کارها، کارفرمایان، موقعیت‌های کاری، آدرس‌ها و سایر سیستم‌های اجتماعی به دست بیاورند.

facebook- شبکه اجتماعی فیسبوک

یوتیوب

بعد از فیسبوک می‌توان گفت که یوتیوب دارای بیشترین کاربر فعال است. البته به یوتیوب نمی‌توان عنوان یک شبکه اجتماعی را داد ولی چون یک کانال فعال برای اشتراک‌گذاری ویدئوهاست، بد نیست که در برنامه کاری خود قرار دهیم. این پلتفرم ویدیویی ماهانه 1.57 میلیارد کاربر فعال دارد که آمار منحصربه‌فردی است. بیش از 30 میلیون کاربر به صورت روزانه در این شبکه اجتماعی، فعال هستند. این رسانه نیز مانند پینترست، اینستاگرام و اسنپچت یک پلتفرم بصری است و با توجه به آنکه به پلتفرم تبلیغاتی گوگل نیز دسترسی دارد، می‌تواند یک گزینه عالی برای نمایش تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار باشد. تبلیغات در یوتیوب می‌تواند با کمترین هزینه و بیشترین بازخورد همراه باشد.

جمع‌بندی

با توجه به آمارهای جهانی رسانه‌های اجتماعی دیگر مانند فیسبوک مسنجر، اسنپچت و یِلپ، از جمله مؤثرترین رسانه‌هایی هستند که تاثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کار را متساعد می‌کنند. البته با توجه به شرایطی مانند فیلترینگ و فراهم نبودن زیرساخت‌ها در ایران، تأثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی در کسب ‌و کارها مطابق با آمارهای جهانی نخواهد بود.
برای اینکه بتوانید بهتر از مزایای شبکه‌های اجتماعی در کسب و کار خود استفاده کنید، باید آن‌ها را در سایت خود نیز قرار دهید. مثلا از دکمه‌های اشتراک‌گذاری در پست محصولات و نوشته‌های خود استفاده کنید. یا در فوتر سایت شبکه‌های اجتماعی را قرار داده و از افراد بخواهید تا شما را در آن رسانه‌ها دنبال کنند.

پیشنهاد ژاکت: اگر به دنبال یک افزونه خوب برای این منظور می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم حتما نگاهی به دسته شبکه‌های اجتماعی در ژاکت بیندازید و مطابق با میل خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!


نویسنده ژاکت

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه