Retry
آموزش نوشتن مقاله آموزشی

نوشتن یک مقاله آموزشی در مورد چیزی که می خواهید در مورد آن بیاموزید ممکن است یکی از بهترین روش های مطالعه یک موضوع باشد. تکنیک فاینمن – توسط اسکات یانگ ابداع شده و به شما کمک می کند تا هر چیزی را بفهمید و مفهوم را برای کودک یا شخصی که هیچ شناخت قبلی از آن ندارد توضیح دهید. یک راه عالی برای انجام این کار این است که یک مقاله مقدماتی درباره آنچه می خواهید یاد بگیرید بنویسید. این کاری است که تیم محتوای ژاکت هر هفته انجام می دهند ، و شما نیز می توانید آن را انجام دهید. بنابراین یک مقاله آموزشی کامل چگونه به نظر می رسد؟

مقاله آموزشی کامل ، همان مقاله ای است که به شما در درک مفهوم جدید کمک می کند و به خوانندگان خود نیز کمک می کند. به این ترتیب ، باید از اصول اولیه شروع کرد و به تدریج وارد مفاهیم پیچیده تر شد.

برای تفهیم بیشتر هر مرحله مثالی برای نوشتن مقاله ای برای قالب صحیفه میزنم ! که راحت تر بتوانید از آن مرحله استفاده کنید…

چگونه یک مقاله آموزشی بنویسیم؟

آیا همیشه می خواهید بدانید که چطور می توان یک مقاله ی آموزشی درست کرد؟ در این مقاله، شما نشانه هایی را برای نوشتن یک آموزش پیدا خواهید کرد.

آموزش نوشتن مقاله آموزشی:

نوشتن یک مقاله آموزشی مشابه نوشتن یک داستان است ، جایی که شما خواننده را به سفر اکتشاف و کشف می برید. به جای استفاده از جملات نامفهوم و گنگ در چند پاراگراف اول ، توضیحات را به چند قسمت تقسیم کنید. نردبانی را تصور کنید که با هر مرحله ، خواننده و خود را به درک رضایت بخشی از یک مفهوم نزدیک می کنید.

۱- تصمیم گیری درباره ی موضوعی که می خواهید پیرامونش بنویسید.

شما باید کاملا در مورد عنوان خود جستجو کنید. جستجوی این اطلاعات به کمک اینترنت و در گوگل امکان پذیر است.در واقع، هر چه مقاله ی آموزشی شما برای خوانندگان مفید تر باشد، بازدید و حمایت از آن بیشتر است.درباره ی موضوعی که می خواهیم پیرامون آن بنویسید، فکر کنید! ” نیاز کاربر را در محتوای اموزشی خود حل کنید؟

توی این دنیای اینترنت که کسی وقت زیادی نمیگذارد تنها راه جذب، عنوان های جالب است. من خودم به عنوان یک کاربر اینترنت هیچ وقت مقالاتی که عنوان های جذاب ندارند را نمیخوانم و از عناوین کلیشه ای هم فراری هستم . مثلا اگر بخواهم یک مقاله آموزشی برای یکی از محصولات در ژاکِت (مثلا صحیفه) ایجاد کنم هیچوقت نمینویسم آموزش ساخت سایت با صحیفه ! چون هم کلیشه ای هست و هم اگه کسی با صحیفه آشنا نباشه احتمال ۰% مقاله من رو بخونه ولی میام مینویسم سایت خبری حرفه ای خود را در عرض ۹ دقیقه ایجاد کنید. اینطوری هم مقاله من رو میخونن هم از من خرید میکنند و کلی هم تشکر میکنند.

۲- شرح هر مرحله به طور کامل(جزئیات بسیار مهم هستند)

به طور کلی،در بحث آموزش جزئیات بیشتر و بهتر پرداختن یکی از بهترین اقدامات است. همه مثل شما حرفه ای و اینکاره نیستند. از بیان ساده ترین مراحل هم چشمپوشی نکنید. اگه برای هر مرحله جزئیات هم بنویسید خواننده به مقاله آموزشی شما حس اطمینان بهتری میکند. مثلا اگر من بخواهم برای قالب صحیفه آموزشی ایجاد کنم با اینکه برای من نصب قالب بر روی وردپرس مطلب بدیهی به نظر میرسد ولی توی مراحل آموزشم قرار میدهم تا اعتماد خواننده از هر نظر جلب شود.( حتی اگر جزئیات یک مرحله را از جای دیگری بیان کنم باز هم ارزش دارد)

۳- درک درست از تفاوت بین یک مقاله ی آموزشی و کار با مرجع.

کار با مرجع بسیار مفید است اما تفاوت آن با مقاله ی آموزشی بسیار زیاد است. متاسفانه به اندازه ی کافی از این دست مقالات آموزشی داریم که متکی به مراجع هستند، به دلیل اینکه برای نوشتن گزینه راحت تری هستند.
مرجع: هنگام توصیف چیزی که به صورت مقایسه ای از مقالات مرجع استفاده می شود. مثالی در این زمینه: شما شروع به ساخت لیست کاملی از تمام دکمه های موجود در برنامه های کامپیوتری میکنید و سپس وظایف آن ها را به درستی و کامل شرح می دهید. این امر برای توضیح برنامه ها به صورت مرجع بسیار عالی است.
آموزش: فرض کنید کاربری در مرحله ی اول بخواهد برنامه ای نصب کند، سپس فایلی در برنامه ایجاد کند و سپس آن را ذخیره نماید، بنابراین آموزش شما زمانی است که جزئیات در طول مسیر، هشدار اشتباهات رایج، پاسخگویی به سوالاتی که ممکن است در ذهن کاربر ایجاد شوند و توضیحات درباره ی تئوری های ضروری بیان می کنید.فعلا، شما یک راه جالب دیگر برای ایجاد آموزش به دست آوردید.

مثلا من اگر بخواهم برای قالب صحیفه مقاله آموزشی درست کنم نمی آیم مثل یک مرجع تک تک دکمه های کنترل پنل پوسته را توضیح دهم چون واقعا هم نوشتن چنین چیزی برای من خسته کنندست و هم خواندن آن برای بازدیدکنندگان! من میام مثل یک مقاله آموزشی با نگاه به عنوان یک پروژه قدم به قدم یاد میدم که مثلا برای ایجاد یک سایت خبری مجهز به این موارد و دانستن این اطلاعات نیازمندید. فکر کنم اینطوری یک قدم  برای جذب خواننده برداشته ام !

۴- نوشتن دستورالعمل های حرفه ای.

استفاده از دستورات جالب و حرفه ای معمولا بسیار موثر است.راه های بسیار زیادی برای تضعیف نوشته ی حرفه ای شما وجود دارد. پرداختن به یک موضوع نامرتبط در زمان نوشتن، دوری از مثال هایی درباره ی زندگی شخصی خود، بهترین امر این است که استقرار خود را بر روی عنوان اصلی نگه دارید و برروی آنچه می خواهید بنویسید متمرکز شوید.

مثلا اگر من بخواهم برای قالب صحیفه  آموزشی قرار دهم بهتره به طور مستقیم به آموزش خود قالب  و مراحل بپردازم تا اینکه بین نوشته هایم برای نشان دادن قدرت و حرفه خودم خاطرات شخصی بنویسم و مثلا بگم که” من برای سایت فلان بازیگر داشتم با صحیفه سایتش را راه اندازی میکردم و …“. این جور نوشته های بیشتر برای خود شما جالب است تا خواننده !

۵- منابع خود را ایجاد کنید.

حق کپی رایت ، موضوع بسیار مهمی در امر انتشار آموزش است. نیاز است که نشانه ی خود را بر روی هر تصویر یا سندی که از آن استفاده می کنید درج نمایید. از این راه می توانید حق استفاده از عکس ها و اسناد موجود را به خودتان اختصاص دهید. اگر شما از لوگویی منحصر به فرد برای عکسهای خود یا مواردی که ایجاد کردید و یا تصاویری که عکس گرفتید استفاده نکنید، این قانون قابل اجرا نیست!

خب این قضیه خیلی واضحه … در مقاله آموزشی خودم روی تصاویر یک اسمی از سایت خودم یا لوگویی از ژاکِت قرار میدهم که کسی حق سو استفاده و یا کپی نداشته باشد.

۶- تمرین بر سر انتخاب موضوعی که میخواهید درباره ی آن بنویسید.

در مرحله ی اول شما می توانید پروژه ی خود را ایجاد کنید و سپس برگردید و در مرحله ی دوم آن را بسازید. در این صورت پردازش پروژه ی شما در مرحله ی دوم صورت می گیرد. رویکرد دیگر به این صورت است که پروژه ی خود را ایجاد کرده و به ثبت مراحلی که پیش می روید بپردازید.

این روش خیلی جالب است ! مثلا اگر من یک سایت حرفه ای با قالب صحیفه بسازم و در اول مقاله آموزشی خودم اسکرین شات آن را قرار دهم و بنویسم که در آخر این مقاله یادمیگیرید که شما هم چنین چیزی بسازید احتمالا کاربران با ذوق و شوق بیشتری مقاله را بخوانند و احتمالا با ذوق چندین برابر محصول من را خرید کنند. در ضمن علاوه بر آن چون من یکبار مراحل را انجام داده ام در هنگام نوشتن قدم های آموزش میتوانم بهینه ترین روش ها را انتخاب کنم !

۷- از اسکرین شات و ساخت ویدئو از صفحه ی نمایش استفاده کنید.

راحت ترین راه گرفتن عکس با استفاده از اسکرین شات گرفتن است.
بر روی دکمه ی print screen موجود در کی برد فشار دهید تا عکس از صفحه ی نمایش گرفته شود و سپس با استفاده از نرم افزارهای نظیر فوتوشاپ یا گیمپ برای نمایش و ویرایش آن استفاده کنید.می توان گفت، می توانید از مراحل کار خود ویدئو تهیه کنید. برای مثال ساخت مقاله ی آموزشی کار با فوتوشاپ. برای این کار می توانید از برنامه نظیر camtasia یا برنامه های متن باز شبیه به camstudio استفاده کنید.

چند وقت پیش مود شده بود آموزش های قدم به قدم تصویری ولی از اونجایی که کاربرا هر روز کم حوصله تر میشوند ترجیح میدهند به جای خواندن یک مقاله در ۱ ساعت یک ویدیو ۵ دقیقه ای ببینند. ولی اگه خیلی نخوایم تند بریم بهتره در کنار آموزش قدم به قدم یک ویدیو کوتاه هم از مراحل داشته باشیم.

اگر بخواهم برای قالب صحیفه یک ویدیو درست کنم ترجیح میدهم از نرم افزار snagit استفاده کنم . نرم افزار جالب  و بسیار سبکیه و خروجی mp4 با حجم بهینه میدهد ولی خب ویرایشگر حرفه ای ندارد ولی نرم افزار camtasia  دارای ادیتور خوبی است. برای دانلود نرم افزار snagit  یا camtasia   کافیه به پی سی دانلود مراجعه کنید.

مثل این مقاله بدون عکس نباشه :دی

۸- مرور مقاله ی آموزشی.

مخاطبان خود را در نظر بگیرید. برای کدام مخاطب آموزش های خود را می سازید؟ مطالب آموزشی را برای افراد مبتدی تدریس می کنید یا برای افراد حرفه ای ؟شما باید بتوانید به تمامی این سوالات پاسخ دهید و برای بهبود بخشیدن به مقاله ی آموزشی خود در این نوع مسائل تلاش کنید.

من خودم ترجیح میدهم ابتدا مخاطب را مبتدی در نظر بگیرم بعدا که به نتیجه اولیه رسیدم شروع به بیان نکته های ریز حرفه ای بکنم ! اینجوری باعث رضایت همه خواهد شد

۹- ویرایش و تصحیح آموزش.

مقاله ی آموزشی خود را از لحاظ جمله بندی و منطقی ویرایش کنید و خطاهای آن را برطرف سازید.مطمئنا این آموزش باید دارای ساختار صوتی، ترتیبی و قابل فهم باشد.پس بر روی نوشته ی خود طوری کار کنید که تا حد ممکن واضح و قابل فهم باشد.

کاربرا ترجیح میدهند از مقالاتی استقبال کنند که جملات ساده تری و بدون اشکالی داشته باشد ! پس بهتره یه مقدار حوصله به خرج بدهید و یک بار مرور نمایید.

۱۰- استفاده از تصاویر

تصاویر بصری نه تنها درک ساختار مقاله را آسان تر می کنند ، بلکه می توانند به عنوان ابزارهای توضیحی نیز مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال ، فاینمن به خاطر نمودارهای خود مشهور بود ، که از آنها برای تقطیر مفاهیم پیچیده به تصاویر ساده استفاده می کرد.

هنریک ایبسن ، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر نروژی می گوید: “یک عکس هزار کلمه ارزش دارد.”

۱۱- برای موضوعات دیگر زمینه سازی کنید

آیا تا به حال در تله ویکی پدیا افتاده اید؟ اگرچه ممکن است برای بهره وری کوتاه مدت شما مضر باشد ، اما چنین سرگردانی های از سر کنجکاوی هنوز تجربه های شگفت انگیزی هستند. شما در ویکیپدیا، به راحتی ارتباطات خود را با سایر موضوعات کشف کرده و کنجکاوی خود را فقط با کلیک روی پیوندها دنبال می کنید.

دانش در انزوا بی فایده است. هدف از یادگیری شکل گیری بینش های جدید است نه جمع آوری حقایق. اطمینان حاصل کنید که در مورد مفهومی که در مورد آن می نویسید ، رفرنش ها و موضوعات مرتبطی ارائه می دهید. این می تواند به سادگی پیوند دادن به مفاهیم مرتبط دیگر باشد ، که وقتی این مفاهیم در مقاله قبلی پوشش داده شده اند ، بسیار مفید است. انجام این کار به خوانندگان و خود شما کمک می کند تا به تدریج یک نقشه ذهنی از موضوعاتی که در مورد آنها یاد گرفته اید ایجاد کنید.

هنگام نوشتن یک مقاله آموزشی ، به کلمات کلیدی مربوط به موضوعاتی که ممکن است در گذشته در مورد آنها نوشته اید توجه کنید و به آنها پیوند دهید تا خوانندگان نیز بتوانند کنجکاوی خود را دنبال کرده و نقشه های ذهنی بهتری بسازند.

۱۲- اموزش خود را کاربردی کنید

یک راه عالی برای تحکیم دانش، عملی کردن آن است. با این حال ، خوانندگانی که برای اولین بار موضوع را پیدا می کنند ممکن است ندانند از کجا شروع کنند. چند نکته را درج کنید تا بتوانند آموخته های خود را در عمل به کار گیرند.

به عنوان مثال ، اگر می خواهید آنچه را که در حال خواندن هستید به کار ببندید ، می توانید موضوعی را که اخیراً در مورد آن یاد گرفته اید به کار بگیرید و یک مقاله آموزشی کوتاه بنویسید تا در وبلاگ خود منتشر کنید ، برای مشترکان خبرنامه خود ارسال کنید ، یا حتی –  به دوستان و خانواده ایمیل کنید. حتی بهتر از این ، این را به یک عادت هفتگی تبدیل کنید.

۱۳- مقاله ی آموزشی خود را منتشر کنید.

حال با استفاده از آموزش نوشتن مقاله آموزشی می توانید آموزش خود را در سایت یا وبلاگتان منتشر کنید. اگر هم محصول ژاکِت هست میتوانید درمارکت بلاگ هم منتشر کنید!

اگر ویدئوی آموزشی ساختید آن را می توانید در سایت هایی مثل Aparat.com و Vimeo.com بارگذاری نمایید.

سخن پایانی

دلیل شما برای نوشتن محتوا چیست؟ شما می خواهید مردم آن را بخوانند. برای اینکه افراد بیشتری مطالب شما را بخوانند ، می خواهید رتبه خوبی در نتایج موتور جستجو داشته باشد. برای رسیدن به این هدف ، باید نیاز کاربر را رفع کنید.

این زمانی است که به مفهوم محتوای آموزشی می رسیم. وقتی محتوایی را ارائه می دهید که به طور مفصل به موضوعات مطرح شده می پردازید ، به توسعه یک نام تجاری قابل اعتماد نزدیک تر می شود. اما  باید به طور همزمان محتوای شما از استاندارد های موتور های جستجو تبعیت کنند. پیشنهاد می کنیم مقاله افزایش بازدید مقاله را حتما مطالعه کنید.بهترین چیز در مورد نوشتن محتوای آموزشی این است که می توانید از آن در دراز مدت استفاده کنید. حتی اگر مقاله ای از پنج سال پیش باشد ، می توانید آن را بهینه کنید.
کلمات کلیدی مرتبط جدید را جستجو کرده و آنها را به روش منطقی اضافه کنید. این باعث می شود محتوای قدیمی شما برای جستجوهای فعلی رقابتی تر شود.
محتوا را در قالب های مختلف تغییر دهید. اگر یک کتاب الکترونیکی بود ، می توانید آن را به چندین پست وبلاگ تقسیم کنید. همچنین می توانید از محتوای آموزشی قدیمی پادکست ، بروشور ، فیلم ، اینفوگرافیک ، محتوای ایمیل و وبینار ایجاد کنید. نویسندگان و ویراستاران حرفه ای محتوای قدیمی شما را زنده خواهند کرد.شما مجاز هستید مطالب قدیمی را در کانال ها به اشتراک بگذارید. یک پست عالی که اطلاعات زیادی در اختیار آنها قرار می دهد را به دنبال کنندگان خود یادآوری کنید.

ما در این مقاله قصد داشتیم به شما اموزش دهیم چگونه باید یه مقاله خوب تهیه کنید؟! به خاطر همین مقاله How to Write a Tutorial ( آموزش نوشتن مقاله آموزشی ) + چندین مقاله را برایتان ترجمه کردیم که استفاده کنید… پس این مقاله رو بخوانید و اگر شما هم نکته ای به نظرتان میرسد در بخش دیدگاه ها قرار دهید که هم ما هم بقیه دوستان استفاده کنند !

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *