Retry
اکسپلور اینستاگرام

شبکه‌های اجتماعی سهم بزرگی از جستجو و نرخ تبدیل را میان کاربران اینترنتی دارند و این در حال است که رقیب جدی موتورهای جستجو نیز به‌حساب می‌آیند. این در حالی است که نسل جدیدی از افراد برای یافتن پاسخ‌ها و نیازهایشان شبکه‌های اجتماعی را انتخاب می‌کنند و دیگر وابسته به جستجو با کلمات و گشت‌وگذار در نقشه‌های بزرگی چون گوگل‌مپ، بینگ و یاهو نیستند.
در سال‌های گذشته اینستاگرام به یکی از بزرگترین پلتفرم‌های کسب و کار در ایران تبدیل شده است و بسیاری از افراد از آن به درآمدهای قابل توجهی رسیده‌اند. همین مسئله باعث شده است خیلی از اساتید بازاریابی دیجیتال به آموزش اینستاگرام مشغول هستند. ورودی از اکسپلور اینستاگرام یکی از اهداف بزرگ بسیاری از کسب و کارهای فعال در این پلتفرم هست.
به‌عنوان یک کسب‌وکار دیجیتال، برای ارتباط مؤثر و پایدار با جامعه هدف مخاطبین شما باید علاوه بر فعالیت در سوشال نتورک‌ها، از ظرفیت‌های موجود حداکثر بهره‌برداری را ببرید. در این میان بستر بزرگی وجود دارد که میان پلتفرم‌های بزرگ نیز پایه ثابت جذب جستجوگران شده و همچنین سهم بزرگی از ترافیک ورودی پروفایل‌های اجتماعی را از آن خودکرده است. در این مقاله قصد داریم تا به شما در خصوص نحوه استفاده از اکسپلور اینستاگرام و نکاتی در خصوص آن اطلاعاتی را به اشتراک بگذاریم که برای رشد کسب‌وکارتان بسیار مهم و ارزشمند خواهد بود.

اکسپلور اینستاگرام چیست؟

اکسپلور (explore) اینستاگرام صفحه ای است که با ورود به آن افراد بیشتری از پست های شما بازدید خواهند کرد و همین امر سبب خواهد شد تا مخاطبین جدیدی را نیز جذب کنید. هرچند دستورالعمل مستقیم برای ورود به اکسپلور در دسترس نیست اما روش‌ها و راه‌هایی وجود دارد که الگوریتم‌های اینستاگرام می‌توانند محتوای سوشال شما را گزینه‌ای خوب برای بهره‌مندی از فضای آن در نظر بگیرند.

صفحه اکسپلور محلی برای نمایش انواع مطالب منتخب است که بسته به سلیقه جستجوگران و علایق آنها از میان پست‌های باکیفیت و قابل‌توجه انتخاب و نمایش داده می‌شود. این پست‌ها عمدتا شامل انواع محتوای بصری مانند تصاویر، کلیپ‌های ویدئویی، استوری‌های عمومی از پروفایل‌های پابلیک، ریلز (Reels) و پست‌ها است که در دسترس بخش بزرگی از ترافیک موجود در اینستاگرام قرار دارد. کاربران جستجوگر در اکسپلور انواع محتوا با موضوعات متفاوت را مشاهده می‌کنند که بر اساس پست‌های محبوب و قابل‌توجه انتخاب شده و اینستاگرام تلاش می‌کنند برای آنها لذت‌بخش باشد.

اکسپلور اینستاگرام جایی است که در آن بیش از 50 درصد کاربران این شبکه اجتماعی در آن حضور دارند و از محتوای ارزشمندی که دارد استفاده می‌کنند. باتوجه‌به اینکه اینستاگرام چیزی در حدود 1 میلیارد کاربر فعال دارد، این به معنی دردسترس‌بودن و حضور بخش بزرگی از مشتریان بالقوه و مخاطبین وفادار است که اکسپلور پتانسیل آن را در خود جای‌داده است.

حال این سوال مطرح می‌شود که کدام پست‌ها قابلیت نمایش در اکسپلور را دارند و الگوریتم اینستاگرام بر اساس چه معیارهایی محتوای این بخش را انتخاب می‌کند. یکی از نکات قابل‌توجه دراین‌خصوص، فاکتوری به نام علایق مخاطب است که در گزینش اکسپلور نقش بسزایی دارد.

  • پست‌هایی که دنبال‌کننده‌های شما پسندیده‌اند،
  • پست‌هایی که تعامل بالایی دارند،
  • پست‌هایی که قبلاً حساب‌های آنها را دنبال کرده بودید.

در سال 2019 صفحه اکسپلور اینستاگرام مورد بازنگری قرار گرفت و فیلترهایی به آن اضافه شده که به کاربران اجازه می‌داد انواع محتوا را سفارشی‌سازی و انتخاب کنند. همچنین دو فیلتر دیگر به نام‌های IGTV و Shop الحاق شده و پس از آن استوری‌ها نیز به explore راه پیدا کرد.

 

 

اکسپلور اینستاگرام چه مزایایی دارد؟

اولین و مهم‌ترین ویژگی که explore در اختیار شما می‌گذارد، بهره‌مندی از ترافیک مؤثری است که دارای پتانسیل عظیمی از مخاطبین علاقه‌مند است. این یعنی فرصت‌هایی که می‌تواند باعث افزایش فروش و جذب دنبال‌کنندگان ثابت شود. بااین‌حال ویژگی‌های بیشتری نیز وجود دارد که در ادامه ذکر می‌کنیم:

افزایش مشارکت و تعامل

وقتی محتوایی به اکسپلور وارد می شود، تعامل با کاربران جدید نیز آغاز می گردد.. این یعنی افراد علاقه مند شما را یافته و بر تعدادشان افزوده خواهد شد. بدین ترتیب پست ها و استوری ها نیز بازدید بیشتری داشته و مشارکت کاربران افزایش پیدا می کند.

افزایش تعداد دنبال‌کنندگان (followers)

با نمایش داده شدن محتوا در اکسپلور، افراد زیادی برای بررسی پروفایل شما وارد می‌شوند که در نتیجه در صورت علاقمند شدن به سایر پست‌ها، شما را دنبال می‌کنند. با افزایش افرادی که شما را از طریق اکسپلور یافته‌اند، جامعه مخاطبینتان نیز بهتر مشخص می‌شود و با شناخت آنها، استراتژی‌های سوشال مارکتینگ دقیق‌تری شکل می‌گیرد.

افزایش نرخ تبدیل از طریق CTA

یکی از عوامل بسیار مهم در جذب مخاطب برای تعامل و خرید، استفاده بهینه از ابزارهای CTA یا دعوت به اقدام است. این CALL TO ACTION ها ویژگی‌ها و شرایط مختلفی دارند که در پلتفرم‌های مختلف بسیار متفاوت انجام می‌شود. هرچند شما به طور دقیق نمی‌توانید حدس بزنید کدام محتوا به اکسپلور وارد می‌شود اما باید تلاش کنید در نشر پست‌ها و کلیپ‌ها، به‌صورت مناسب مخاطبین شما را برای اقدام دعوت کنید.

برندسازی (Branding)

با ورود به صفحه اکسپلور اینستاگرام، برند شما در معرض دید افراد زیادی قرار می‌گیرد. برندسازی شاخه‌های متنوعی دارد و وقتی کاربران زیادی بتوانند شما را ببینند، درباره کسب و کارشما صحبت می‌کنند و هرجا که افراد زیادی شما را توصیه کنند، موتورهای جستجو نیز متوجه آن می‌شوند.

فروش بیشتر (نرخ تبدیل بالاتر)

اینستاگرام بستری بسیار غنی برای هر نوع مخاطبی است. فروش بیشتر نیز از جمله اهدافی است که این شبکه اجتماع بزرگ در اختیار کاربران خود قرار داده است. اکسپلور اجازه می‌دهد تا با بهتر دیده‌شدن، فروش بیشتری در انتظارتان باشد و همین امر موجب گشته طرف‌داران زیادی را به خود جلب کرده است. هرچند این ظرفیت در اختیار شما قرار گرفته و فرصت‌های طلایی نیز در خود جای‌داده اما مخاطبین شما نیز باید به پروفایلی وارد شوند که به آنها ارزش‌های بیشتری از سطح توقع شان بدهد.

چگونه می‌توانیم به بخش اکسپلور اینستاگرام راه پیدا کنیم؟

اکسپلور اینستاگرام جزو صفحاتی است که از الگوریتم و سازوکارهای مختلفی برای گزینش پست و محتوا بهره می برد. همانطور که گفته شد، هیچ دستورالعملی رسمی برای نمایش پست ها در اکسپلور وجود ندارد زیر این صفحه محلی برای نمایش مطالب برگزیده ای است که بر اساس معیارهای بخصوصی انتخاب می شوند. شاید مهم ترین نکته در اینجا این باشد که نمایش پست های اکسپلور برای هرکاربری فرق دارد زیرا آنها سلیقه و اهداف مختلفی را دنبال می کنند و تنها الگوریتم ها هستند قادر هستند با فاکتورهای بخصوصی این ویژگی ها را پردازش کنند. اما با اینحال با رعایت راهکارهای بخصوصی می توانید زمینه را برای امکان ورود به اکسپلور فراهم سازید. در ادامه نکاتی را در خصوص بهبود برنامه محتوای کانال تان عنوان خواهیم کرد که می تواند کمک شایان توجهی برای حضوری موثر در اکسپلور به همراه داشته باشد.

برای راهیابی به اکسپلور اینستاگرام را بیان میکند

1. تولید پست در زمان ترافیک

زمان‌بندی ارسال پست آن هم وقتی اوج ساعات شلوغی و ترافیک اینستاگرام است را یک قانون مؤثر در نظر بگیرید. در واقع وقتی بتوانید پست‌های کانال را زمانی منتشر کنید که دنبال‌کنندگانتان وقت بیشتری را در این شبکه اجتماعی می‌گذارند، قطعاً مشارکت بالاتری در انتظارتان خواهد بود.

پست‌های جدید در فید دنبال‌کنندگان نشان داده می‌شود پس پست‌های خود را زمانی تنظیم کنید که آنها فعالیت بیشتری دارند و به‌دست‌آوردن این بازه زمانی نیز از طریق آمار زمانی بسیار راحت است. کاربرانی که اکانت بیزینسی اینستاگرام دارند می‌توانند با مراجعه به بخش Audience در Insights، زمانی‌هایی که دنبال‌کنندگانشان بیشترین فعالیت را دارند بیابند. ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی نیز وجود دارد که با تجزیه‌وتحلیل اطلاعات صفحه شما زمان‌های مناسب را برای انتشار پست ارائه می کنند.

2. مخاطبین شما به چه پست‌هایی علاقه دارند

پست‌هایی منتشر کنید که واقعاً جالب و مفید هستند، بدین ترتیب مشارکت بهتر و باکیفیت‌تری در انتظار کانال تان خواهد بود. موضوعاتی که می‌تواند الهام‌بخش باشد را بیابید و با در اختیار گذاشتن محتوایی که جذابیت خوبی دارد، توجه کاربران بیشتری را بخود و کسب و کارتان جلب کنید. بدین ترتیب جامعه مخاطبینی خواهید داشت که دائما در حال توسعه بوده و ماندگاری بالایی خواهند داشت. در این شرایط با تعامل بیشتر با افراد و جذب فیدبک آنها، به‌مرورزمان اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار خواهد گرفت. یکی از بهترین ابزارهای تجزیه تحلیل، استفاده از امکانات اینستاگرام است که در بخش Insights قرار دارد.

همچنین با بهره‌گیری از سایر ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات بسیار ارزشمندی داشته باشید که کار را برای انتشار پست و محتوا راحت‌تر می‌کند. بعضی از این ابزارها عبارت‌اند از: Planable.io، Social Pilot، SEMrush، Commun.it، Hootsuite، Buffer.

3. از عناصر بصری مانند کلیپ‌های ویدئویی استفاده کنید

محتوای بصری از جمله ویدئوها نقش بسیار زیادی در جذب مخاطب و نگهداری آنها دارد. این امر باعث شده تا اینستاگرام بخش ریلز را به‌خوبی توسعه داده و زمان پخش استوری‌ها را نیز افزایش دهد. تولید محتوای ریلز فرصتی بسیار ارزشمند را در اختیار تولیدکنندگان محتوای ویدئویی قرار داده که به خلق ایده‌های ناب کمک شایان توجهی می‌کند.

همین‌طور پست‌های مربوط به خرید که برای شرکت‌های B2B در دسترس است تجارت شما را در مسیر متفاوتی از عرضه و تقاضا قرار می‌دهد. رقابت در ویدئوهایی که به Shopping مربوط هستند بسیار بالا است. برندهای زیادی وجود دارند که می‌خواهند محصولات و خدمات مشابه شما بفروشند و این امر فرصت بسیار مناسبی برای بهتر دیده‌شدن و در کانون توجه قرارگرفتن است.

4. از سایر پست‌ها ایده بگیرید

رقبای موفق شما، مهد تجربه و ایده هستند. وقتی محتوایی به اکسپلور راه پیدا می‌کند یعنی ویژگی‌های دارد که موردتوجه الگوریتم اینستاگرام است. در اکسپلور می‌توانید به سلایق مخاطبین هدف خود و همچنین فیدبک‌هایی که در پست‌های دیگر قرار دارد پی ببرید. صفحه اکسپلور اطلاعات زیادی در خصوص نوع محتوایی که الگوریتم اینستاگرام در نظر گرفته در اختیار دارد. الگوبرداری از محتوای راه‌یافته به اکسپلور فرصت بسیار خوبی است، اما تولید محتوای یونیک و منحصربه‌فرد اولویت اول است. شما با مطالعه اموزش انالیز پست اینستاگرام به راحتی می‌توانید پست‌های رقبای خود را آنالیز کرده و برای پست‌های جذاب صفحه خودتان برنامه‌ریزی کنید.

علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو نیز برای نتایج به صفحاتی توجه می‌کنند که اولاً محتوای بسیار ارزشمند در اختیار مخاطبینشان می‌گذارند و در ادامه باعث جلب رضایت آنها می‌شوند. به‌عنوان‌مثال در الگوریتم پروداکت رویو، محتوایی که از تولیدکننده محصول، شرح کالایی بهتری ارائه دهد را مدنظر قرار می‌دهد.

5. بر روی ریلز (Reels) وقت بگذارید

ریلز یکی از بهترین و جذاب‌ترین فرصت‌هایی است اینستاگرام در اختیار مخاطبینش قرار داده است. برای ورود به اکسپلور، ریلزها فرصت‌های طلایی به شما می‌روند و از محبوبیت بسیار خاصی برخوردار هستند. محتوای متنوع با موضوعات کاربردی تولید کنید، صرف اینکه بخواهید فقط به اکسپلور راه پیدا کنید نمی‌تواند ایده خوبی باشد زیرا اکسپلور صحنه هنرنمایی شما و محلی برای به‌دست‌آوردن فرصت‌های منتهی به فروش است.

6. هشتگ‌های مناسب و تگ مکان

از جمله بهترین و قدرتمندترین روش‌هایی که در اینستاگرام وجود دارد، بهره‌گیری از هشتگ‌های مرتبط به محتوا است. هشتگ‌ها راه را برای ارتباط با افرادی که شما را نمی‌شناسند و دنبال نکرده‌اند هموار می‌سازد. این فرصتی است که باعث می‌شود بتوانید پست‌ها و مطالبتان را برای آنها منتشر کنید و زمینه را برای جذب فراهم سازید.

با استفاده از هشتگ باید مطمئن شوید مرتبط به پست شما باشد و جستجوی بالایی را نیز داشته باشند. بدین ترتیب شانس بیشتری برای دیده‌شدن پست‌های شما وجود خواهد داشت و میزان مشارکت را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. در کنار استفاده از هشتگ باید به کپشن‌نویسی نیز توجه داشته باشید. کپشن‌های حرفه‌ای و تأثیرگذار لازمه بقای پست‌هایی است که مخصوصاً به اکسپلور راه‌یافته‌اند.

7. از مخاطبین خود دعوت کنید کاری انجام دهند

هرچقدر مشارکت و تعامل میان شما با مخاطبینتان بیشتر باشد، شانس ورد به اکسپلور بیشتر خواهد بود. یکی از بهترین راه‌های مربوط به اکسپلور، زمینه‌سازی است که یک بخش آن تشویق مخاطبان به مشارکت در پست‌ها از طریق CTA است. به هنگام تولید محتوای ویدئویی یا متنی، اینکه به چه شکلی کاربر را برای انجام یک کار متقاعد سازید بسیار حساس است. سعی کنید هوشمند باشید و ابتدا چیزهایی که می‌تواند باعث جلب‌توجه شود را به مخاطبین که در حال مطالعه یا مشاهده پست شما است بدهید. سپس از آنها بخواهید بدست آوردن چیزهای بیشتر به کانال شما بیایند و از سایر پست‌های ارزشمند دیدن کنند.

8. ارتباط با اینفلوئنسرها و برندهای موفق

برند شما نیاز دارد تا با سایر برندهای فعال و اینفلوئنسرهای حوزه فعالیت شما ارتباط مؤثر داشته باشد. ورد به اکسپلور نیز به این موضوع وابستگی‌هایی دارد زیرا تصدیق شدن از طریق پروفایل‌های معتبر و دیده‌شدن در استوری‌ها و لایوهای آنها یک راه مهم در قابل‌اعتماد بودن برند شما است. همین مساله موجبجذب کاربران و دنبال‌کنندگان بیشتر می‌شود که باعث رشد شما می‌شود.

9. از قوانین اینستاگرام پیروی کنید

رعایت قوانین و پایبندی به الگوریتم‌های اینستاگرام، بر روی امکان ورود شما به اینستاگرام تأثیر می‌گذارد. یکی از بدترین کارهایی که بعضی کسب‌وکارها انجام می‌دهند، خرید فالوورهای فیک است و این در درازمدت می‌تواند باعث جریمه شدن یا ازبین‌رفتن اعتبار برند و حساب کاربری‌تان بشود. اینستاگرام متکی به فناوری‌های بسیار باهوشی است که مبتنی بر ماشین لرنینگ است.

آنها دائماً در حال آموختن رفتار مخاطبین شما هستند و با پیدا شدن الگوها و همین‌طور دنبال‌کنندگان غیرواقعی، همه چیز را به خطر خواهید انداخت. شما یک دیجیتال مارکتر هستید و باید برای جذب مخاطب تلاش کنید زیرا وجود فالورهای تقلبی فقط نوعی خود فریبی است.

 

 

ماندگاری در اکسپلور اینستاگرام

یکی از مهم‌ترین اهداف فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی کسب درآمد و فروش بیشتر است. شاید برای ورود به اکسپلور بتوانید کارهایی انجام دهید اما مهم‌ترین بخش، ماندگاری در این صفحه است.

  1. طراحی پست‌های تأثیرگذار با کاورهای جذاب و گرافیک حرفه‌ای
  2. استفاده از عنوان‌هایی که مخاطبین شما را جذب می‌کنند
  3. تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند که برای مخاطبین هدف ایجاد شده‌اند
  4. کپشن‌نویسی اصولی و صحیح باتکیه‌بر نیاز مخاطبین
  5. طراحی پست‌های اسلایدی و ارائه داده‌های غنی
  6. استفاده از CTAهای هوشمندانه و قابل‌قبول
  7. حفظ کیفیت تولید محتوا و تداوم حفظ آن

جمع‌بندی

شبکه‌های اجتماعی فرصت را برای بهتر دیده‌شدن فراهم می‌کنند و سرعت رسیدن شما به قله‌های موفقیت را افزایش می‌دهند. همان‌طور که اشاره کردیم، سوشال نتورک‌ها امروزه به محلی ثابت برای کاربران علاقه‌مند و مخاطبین هدف شما تبدیل شده اند که حتی در موتورهای جستجو نیز شاید نتوان یافت. امروز مردم علاقه بیشتری به دیدن مکان های جذاب، خواندن مستقیم پست‌های ارزشمند و تعامل با افراد محبوب شان دارند. چیزی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و فرصت‌های ارزشمندی را از طریق بخش های مانند اکسپلور فراهم می‌سازد.

شبکه‌های اجتماعی فرصت را برای بهتر دیده‌شدن فراهم می‌کنند و سرعت رسیدن شما به قله‌های موفقیت را افزایش می‌دهند. همان‌طور که اشاره کردیم، سوشال نتورک‌ها امروزه به محلی ثابت برای کاربران علاقه‌مند و مخاطبین هدف شما تبدیل شده اند که حتی در موتورهای جستجو نیز شاید نتوان یافت. امروز مردم علاقه بیشتری به دیدن مکان های جذاب، خواندن مستقیم پست‌های ارزشمند و تعامل با افراد محبوب شان دارند. چیزی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و فرصت‌های ارزشمندی را از طریق بخش های مانند اکسپلور فراهم می‌سازد.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *