Retry
آموزش chatGPT و استفاده از چت بات در بازاریابی دیجیتال
از آغاز آفرینش انسان تا کنون، تلاش برای برقراری ارتباط، همواره بخشی از تاریخ و تمدن نسل بشر بوده است. در این میان مهارت های ارتباطی بیش از هرچیز دیگری مورد توجه قرار می گرفت و باعث میشد افراد برای داشتن تعاملی کارآمد از روش های متنوع و اثربخش استفاده کنند.
نیازهای ارتباطی همواره درحال تغییر بوده و نحوه تعامل نیز دائما مسیر تکامل را طی می کرده است. امروز ما اینجا هستیم و در حالیکه سعی می کنیم برای انتقال دانش و بیان دانسته های خود از احساسات مان نیز بهره ببریم، در واقع یک مدل ذهنی منحصر بفرد را ابداع کرده ایم.
با شنیدن واژه “ابزارهای ارتباطی”، می توانیم لیستی تهیه کنیم که در آن چیزهایی مانند دیوارنگاره، دود، پوست حیوانات و کاغذ یافت می شود. این ابزارها همزمان با ظهور انواع فناوری و رشد فکری و فرهنگی جوامع بشری دستخوش تحولات بزرگی شده است.
نکته ای که همیشه اهمیت داشته این است که انسان ها بسته به شرایط و نیازهایی که دارند، سراغ ابزارهایی می روند که تسلط بیشتری بر آنها دارند و با تکیه بر این ایدئولوژی نیز اولویت های خود را انتخاب می کنند. اما درست زمانی که بحث کارایی مطرح می شود، واژه ای به نام “جذابیت” می تواند توهمی بر “کارآمدی” باشد.

اپلیکیشن های پیام رسان، آغازگر راه چت بات ها

به قرن 21 می رسیم، جاییکه با ظهور پیام رسان ها بر بستر اینترنت، تعامل میان افراد وارد عرصه جدیدی شد که پتانسیل لازم برای یک اتفاق بزرگ تر را رقم می زد. مردم می توانستند برای یکدیگر پیام ارسال کنند و با قدرتی که از جادوی متن می گرفتند، با یکدیگر تعامل داشته باشند.
درست زمانی که مسنجرها بازار داغی را تجربه می کردند، ایده های جدید فضا را برای تولید ارزش فراهم می کردند. به همین ترتیب تنها چیزی که می توانست نقش مولد را ایفا کند، بازاریابی دیجیتال بود که توانایی لازم برای خودکارسازی فرایندها را فراهم می کرد.
مدیران کسب و کارهای آنلاین نمی توانستند همواره پاسخگوی مشتریانی باشند که برای آنها پیام ارسال می کردند و همین امر باعث نارضایتی و کاهش نرخ تبدیل می شد. اینطور شد که خودکارسازی بسرعت مورد توجه قرار گرفت و اینگونه شد که ابزارهایی برای این کار ساخته شدند.
پیام رسان های قدیمی آغازگر راه چت بات ها
یکی از ابزارهای مهم در فرآیند خودکارسازی فعالیت های بازاریابی، بات ها بودند که نمونه های اولیه آنها بسرعت وارد عرصه تجارت شدند. نمونه های اولیه بات ها این قابلیت را داشتند که درقبال یکسری سوال یا پیام متنی، پاسخ های معادل با آن جملات را ارسال کنند.
در این روش یک برنامه نویس پاسخ های محتمل را در برنامه ای ثبت می کرد و از طرف دیگر یک شرط وجود داشت و آن اینکه اگر یک سوال مشخص از جانب مشتری ثبت میشد، یک پاسخ مشخص را دریافت می کرد. اما هنوز چیزی به نام هوش مصنوعی عملا وجود نداشت زیرا تصمیمات ماشین بر اساس قوانین مشخصی بصورت خطی دریافت و اجرا میشد.
پیشرفت چت بات ها در مسیری قرارگرفت که هدف شان دریافت انبوهی از اطلاعات و پاسخ به خواسته ها بر اساس تصمیم ماشین بود. به بیان دیگر رایانه ها باید خودشان می توانستند بر اساس اطلاعاتی که درخود جای داده اند، بهترین پاسخ ها را تهیه و به نیاز مخاطب خود ارایه کنند. اینگونه شد که داستان چت بات ها وارد عرصه جدیدی شد که مدل پیشرفته ای از آنها را با نام chatGPT می شناسید.
به بیان ساده، چت بات های هوشمند انبوهی از اطلاعات را در اختیار دارند و می توانند بر اساس پیام هایی که دریافت می کنند، اطلاعات شان را در قالب پاسخ های طبیعی ارسال کنند.

چت بات هوشمند چیست و چگونه کار می کند؟

چت بات ها به سیستم هایی گفته می شود که می توانند وظایف انسان را در قبال پاسخگویی به سوالات بصورت خودکار انجام دهند. به عنوان مثال کسب و کارهای آنلاین در جهت پاسخگویی بموقع و صرفه جویی در وقت منابع انسانی شان، از بات ها کمک می گیرند. امری ضروری با بازدهی بالا که می تواند اطلاعات را با حوصله و دقیق منتقل کرده و فرصت استفاده از نیروی کار انسانی برای کارهای بزرگ تر را فراهم سازد.
با ظهور chatGPT تاریخ یک بار دیگر تکرار می شود تا فرصت کارهای بزرگ را در اختیار نیروهای متخصص قرار دهد.
هرکجا که کسب و کاری نیاز به تعامل با مشتری خود را داشته باشد، می‌تواند بسیاری از فرآیندهای تکراری را بصورت هوشمند و حرفه ای انجام دهد. تلفن های گویا ساده ترین مثال از بات های هوشمند هستند زیرا ضمن مدیریت تمام تماس های ورودی، قادر هستند نیازهای بخصوص را به اپراتور انتقال دهند.
بدین ترتیب خودکارسازی فرایندها وارد فضای هوشمندسازی شد و توانست با پیشرفت زیاد خود باعث بوجود آمدن زمینه امکانات بیشتر برای کسب و کارها و تجربه بهتر برای مشتریان شود.
چت بات ها را می توان در اپلیکیشن ها و وبسایت ها بخدمت گرفت تا ضمن ارایه خدمات ارزشمند، در هزینه ها نیز مقرون بصرفه باشند.
چت بات ها چگونه کار می کنند؟
چت بات های هوشمند، سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که می توانند اطلاعات ورودی را مانند زبان طبیعی انسان پردازش و نتایج قابل تفسیر ایجاد کنند. به بیان دیگر چت بات ها، ورودی هایی از جنس متن، صدا و تصویر را دریافت و پاسخ های طبیعی را تولید می کنند.
جالب است بدانید چت بات ها حتی قبل از معرفی رایانه های شخصی ظهور کردند. اولین چت بات تاریخ “الیزا” نام داشت که در سال ۱۹۶۶ ساخته و توسط MIT رونمایی شد. “چت بات الیزا” کلمات کلیدی ورودی را ارزیابی و آنها را با توجه به مجموعه‌ ای از معیارها برای تولید پاسخ استفاده می کرد، رویکردی که هنوز هم در برخی چت بات های نسل حاضر استفاده می شود.
حتما با عبارت “میز راهنما” یا “میز خدمت” آشنا هستید. سازوکاری که برای راهنمایی و پشتیبانی کاربران درباره محصول یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم میز راهنما مفید است اما برای تامین نیاز نسل کنونی مشتریان که با انبوهی از فناوری های نوین آشنا هستند کافی نیست.
“میز راهنما” منجر به یکنواختی و عدم کارایی شده و باعث نارضایتی و شکایات مشتریان می گردد. پس لازم بود برای بهبود کارایی در پاسخگویی به مشتریان یک سیستم جدید ساخته شود که بتواند هوشمند باشد و تعامل طبیعی داشته باشد.
چت بات ها باید بتوانند ورودی های متن یا صدا را به زبان طبیعی انسان درک و پردازش کنند تا پاسخی قابل فهم برای افراد بدست آورند.

انواع چت بات ها:

  • چت بات های سنتی – مبتنی بر قانون
  • چت بات های هوش مصنوعی
چت بات های سنتی مشابه میز خدمت، مخاطبین را از طریق سوالات قبلی که پرسیده‌ شده راهنمایی می کنند.در واقع در این مدل تمام پاسخ ها از قبل آمده هستند و گفتگو شکلی یکطرفه دارد.
چت بات های هوش مصنوعی مکالمه کاربر را با زبان طبیعی و به کمک الگوهای پردازش متنی شبیه سازی می‌کنند. چنین عملکردی باعث می شود تا به کمک فناوری های یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی – NLP تجربه مکالمه نزدیک به انسان صورت گیرد.
انواع چت بات شامل چت بات های قانون و چت بات های هوش مصنوعی
چت بات های هوش مصنوعی به لطف یادگیری ماشین و یادگیری عمیق توانسته اند به بلوغ برسند که از فناوری هایی مانند پردازش زبان طبیعی- NLP، درک زبان طبیعی – NLU و تشخیص خودکار استفاده می کنند.
بدین ترتیب با درک زبان طبیعی می توان به هدف واقعی کاربر پی برد و پاسخ های طبیعی را برگرداند. در این سیستم ها وقتی اطلاعاتی وارد می شود، برای شناخت ساختار آنها الگوریتم های مختلفی وجود دارد که هرکدام وظیفه پردازش نوعی داده را برعهده دارند. به عنوان مثال اگر ورودی اطلاعات بصورت متن باشد از سیستم درک زبان طبیعی یا NLU و اگر ورودی بصورت صوت باشد از سیستم تشخیص گفتار خودکار – ASR استفاده می شود.
وقتی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به چت بات اضافه می شود، یک مفهوم بسیار مهم نمود پیدا می کند. هدف از یادگیری ماشین، توسعه و بهبود سیستمی است که بتواند بدون دریافت دستورالعمل های مشخص، خود اش به تنهایی یاد بگیرد و بیاموزد. در بحث یادگیری ماشین، سیستمی طراحی می‌شود که به یادگیری ادامه می‌دهد و بمرور خود اش را بر اساس تجربه بدست آمده بهبود می دهد.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی نوعی سیستم کامپیوتری است که برای تقلید از عملکردهای انسانی مانند یادگیری، حل مساله و سایر مواربکار گرفته می شود. هوش مصنوعی به کمک فناوری یادگیری ماشین، دانش مورد نیاز خود را بدست آورده و یاد میگیرد. دانش بدست آمده به وسیله شبیه سازی های الگوریتمی که عملکرد شبیه منطق و استدلال دارند، برای تصمیم گیری بکار گرفته می شوند. هوش مصنوعی را می توان دانش تقلید از توانایی های انسان دانست که به ماشین آموزش می‌دهد چگونه یاد بگیرد.

پردازش زبان طبیعی – NLP

پردازش زبان طبیعی – NLP مخفف Natural Language Processing، زیرشاخه‌ای از هوش مصنوعی است که به ماشین ها در درک و پردازش زبان انسان ها کمک می‌کند. یکی از مهم ترین علت های اهمیت NLP برای کسب و کارها این است که می‌توان از آن برای تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده های متنی مانند نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی، گزارش های خبری و موارد دیگر استفاده کرد.داده های بدست آمده از پنجره های تبدیل دارای انبوهی از اطلاعات ارزشمند است و NLP قادر است به کسب و کارها در شناخت و سازماندهی آنها به روشی سریع تر و دقیق‌ انجام دهند.

درک زبان طبیعی – NLU

درک زبان طبیعی – NLU مخفف Natural language understanding یکی از زیرمجموعه های پردازش زبان طبیعی – NLP محسوب می شود. پیاده سازی سیستم های درک زبان طبیعی برای مدیریت منابع اطلاعاتی باعث جلب توجه و سرمایه گذاری کلان شده است که دلیل اش کاربرد گسترده این سیستم ها در توسعه مدل های استدلال خودکار – Automated Reasoning و ترجمه ماشین – Machine Translation و سیستم های پرسش و پاسخ – Question Answering و همچنین گرداوری اخبار – News Gathering و تحلیل محتوا در مقیاس وسیع – Large-Scale Content Analysis است.
نقش پردازش زبان در چت بات

مزایای استفاده از چت بات ها در بازاریابی دیجیتال

  • در دسترس بودن همیشگی

یکی از مهم ترین فواید استفاده از چت بات ها، عملیاتی بودن شان بصورت مستمر و بدون وقفه است. حتما شما هم مشتریانی داشته اید که به دلیل تاخیر در پاسخگویی یا عدم امکان ارتباط بموقع با کسب و کار از خرید صرف نظر کرده اند. چت بات ها می‌توانند در سطح وسیعی از خدمات و در هر زمانی با آنها ارتباط گرفته و باعث افزایش نرخ تبدیل شوند.
  • نیروی انسانی مفید

مزیت مهم دیگر استفاده از چت بات ها در کسب و کار کاهش نیاز به نیروی غیر متخصص در بخش هایی است که باید وقت و هزینه زیادی برای آموزش آنها صرف شود. هرچند در شرکت های صنعتی و بسیاری از سازمان ها به هیچ عنوان نمی توان نیروی انسانی را حذف کرد، ولی در سکوی های متنوعی این چت بات ها سطح کسب و کار را ارتقا می دهند.
  • افزایش تعامل گفتگو محور

یکی از نکات تحسین برانگیز چت بات ها، توجه به بازاریابی گفتگو محور و تعامل با مشتریان است. با توسعه شبکه های اجتماعی، کسب و کار‌ها به مخاطبین خود نزدیک تر شده و موجب سودآوری گشته اند. چت بات ها می توانند با تکیه بر امکاناتی که دارند، این تعامل را بیشتر کرده و باعث حفظ مشتری شوند. شخصی سازی چت بات ها به معنای ارایه پیام بخصوص به هر مشتری با توجه به اطلاعات از قبل دریافت شده است و مسیر تکامل را نیز می تواند طی کند.
  • خودکارسازی فعالیت های بازاریابی

چت بات ها می‌توانند در بازاریابی دیجیتال به خدمت گرفته شوند. آنها قادر هستند اطلاعات مشتریان را دریافت و ضمن سازماندهی آنها در زمان های بخصوص، پیام هایی با اهداف بازاریابی ارسال کنند. در برخی زمینه‌ها، چت بات ها جایگزینی برای بازاریابی ایمیلی هستند و این کار را بصورت خودکار بر اساس داده های خود انجام می دهند.
  • پاسخ به سوالات پرتکرار

یکی از بهترین کاربردهای چت بات، پاسخ به سوالات تکرار و راه اندازی در صفحات FAQ است. در هر روز ممکن است یک کسب و کار به دفعات مجبور باشد به یک سری سوالات تکراری جواب دهد که باعث هدر رفتن زمان و توان نیروی کار است. یک چت بات همان چیزی است که در وبسایت نیاز دارید تا بتواند به زبان طبیعی این سوال و جواب ها پوشش داده و با توجه به شرایط مختلف تحلیل مناسبی هم داشته باشد.
  • خدمات حوزه فروش

چت بات ها در بسیاری از مواقع به کمک بخش پشتیبانی فروش می آیند. از دریافت رسید بازگشت کالا گرفته تا پیگیری سفارش ها و آموزش‌ استفاده از محصول، همگی جزوی از این خدمات هستند. چت بات ها قادر به دریافت اطلاعات مشتریان از سایت و ارایه راهنمایی های لازم به مدیران کسب و کار نیز خواهند بود.
  • گرداوری سرنخ فروش – لید

چت بات مانند صفحه فرود قادر به جمعاوری سر نخ فروش – لید هستند. به این معنی که با ارایه یک پیشنهاد در صفحات سایت، اطلاعات مشتریان را بشکلی مناسب و هوشمند دریافت کرده و آن را در اختیار بازاریابی قرار دهند. اطلاعاتی از قبیل اینکه مخاطبین شما در چه صفحه ای و بر اساس چه پیشنهادی اطلاعات شان را ثبت کرده اند، می تواند در سازماندهی داده ها و درک علایق آنها کمک کند.
  • فروش محصول با چت بات

بات ها می‌توانند پروسه فروش را بصورت کامل انجام و محصولات را برای مشتری پرزنت و مخاطبین را تا مرحله خرید و پرداخت هزینه نیز همراهی کنند. از طریق تلگرام براحتی قادر هستید یک بات فروشگاهی ساخته و با کمک هوش مصنوعی مانند چت بات های مدل GPT ارزش آفرینی کنید.
  • چت بات در کسب و کارهای خدماتی

نیازی نیست جهت استفاده از چت بات حتما متکی به وجود کالای در یک فروشگاه باشید. زمینه های خدماتی نیز برای استفاده از چت بات ها بسیار کاربردی هستند. آنها می توانند نوبت دهی آنلاین را برای ارایه خدمات و حتی مشاوره یا نوبت پزشک داشته باشند.
ویژگی های چت بات برای کسب و کارها
چت بات ها را می توانید بدون محدودیت مورد استفاده قرار داده و با تکیه بر خلاقیت خود بر بستر هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی از هر خدمتی بهره ببرید. کسب و کار شما با کمک چت بات های هوش مصنوعی رشد چشم گیری خواهند داشت و عرصه های نوینی را در افق ترسیم خواهد کرد.
اما با تمام این قابلیت ها، بازهم نمی توان تمام جنبه های بازاریابی را به چت بات ها سپرد. مشتریان و مخاطبین شما باید این موضوع را بدانند که همیشه یک نفر به عنوان پشتیبان هست که آماده گفتگو با ایشان است.
افراد بسیار زیادی هستند که صحبت با انسان واقعی را ترجیح می‌دهند و این موضوع فرصت را برای تلفیق هوش مصنوعی با قبلیت های نیروی انسانی فراهم می سازد. به عنوان مثال می توان از طریق گفتگوی آنلاین به ارایه خدمات پرداخت توسط هوش مصنوعی پرداخت و در عین حال در صورت تمایل مشتری یک پشتیبان پاسخگوی آنها باشد.
باید از قوانین اسپم پیروی کنید زیرا نمایش پیام های نامرتبط و مزاحم به معنی ایجاد مزاحمت و تاثیر منفی بر روی کسب و کار شماست. چت بات های هوش مصنوعی نباید به مشتری حس بدی بدهند زیرا انسان ها یاد گرفته اند به یکدیگر توجه کنند و با درک و استدلال بالا به نیازهای یکدیگر پاسخ دهند.
معرفی هوش مصنوعی chatGPT

همه چیز درباره چت بات chatGPT

چت بات chatGPT یک مدل پیشرفته از خانواده چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی است که می تواند اطلاعات را به زبان بسیار طبیعی مانند انسان پردازش و ارایه دهد. عبارت GPT مخفف – Generative Pre-trained Transformer است که به توسعه این هوش مصنوعی بر اساس الگوریتم قدرتمند و شناخته شده Transformer اشاره دارد.
هوش مصنوعی GPT را شرکت OpenAI ابداع کرده که جزو پیچیده ترین انواع مدل زبانی بشمار رفته و توانایی های قابل توجهی را در تعامل با انسان از خود نشان می دهد، که قادر است بصورت محاوره ای ارتباط بسیار طبیعی با مخاطب خود ایجاد کند.این چت بات پاسخ به سوالات پیچیده و سخت را بصورت کامل در اختیارتان گذاشته و در یک گفتگوی ادامه دار به تکمیل و یا تصحیح جواب های خود می پردازد. اگر به عنوان یک برنامه نویس از chatGPT بخواهید تا قطعه کدی را برای شما بنویسد، چت جی پی تی قادر است بر اساس فاکتورهایی که در سوال شما وجود دارد بهترین پاسخ ممکن را ارایه و توضیحاتی هم درباره چیزی که نوشته ارایه دهد.
اما هدف از ChatGPT صرفا پاسخ به سوالات بی حد و اندازه کاربران نیست بلکه این بات هوشمند به دنبال این است که بتواند بیشتر یاد بگیرد. GPT برای این کار از مدل RLHF استفاده می کند که از فیدبک های انسان ها برای بهبود یادگیری و ارایه جواب های درست بهره می برد.
| در خصوص سیستم جدید PaLM + RLHF به عنوان جایگزین chatGPT بیشتر بدانید |
مدیر عامل شرکت OpenAI آقای سم آلتمن است که دفتر آنها در سانفرانسیسکو واقع شده. شهرت OpenAI بیشتر بخاطر ارایه مدل یادگیری عمیق منحصر بفرد خود یعنی DALL·E شکل گرفت که قادر است از طریق دستورالعمل های متنی، تصاویری به نام prompt را ایجاد کند.از جمله مهم ترین سرمایه گذاران OpenAI شرکت مایکروسافت است که از ابتدا در زمینه توسعه هوش مصنوعی Azure با OpenAI همکاری می کرد.اما یکی از پروژه های مهم شرکت OpenAI که باید حتما درباره آن بیشتر مطالعه کنید، مربوط به GPT-n است که اکنون نسل 3.5 آن عرضه و در بات chatGPT و هوش مصنوعی موتور جستجوی بینگ بخدمت گرفته شده است. شاید لازم باشد بدانید مدل GPT-4 را یک انقلاب در صنعت مدل های زبان می دانند و بر این باور اند که جامعه بشری نسل کنونی حتی قادر نیست بدرستی عمق این فناوری را درک کند.

مدل‌ زبان بزرگ – LLM چیست و چگونه کار می کند؟

درخصوص chatGPT باید اطلاعات بیشتری بدست بیاورید و مدل های مربوط به آن را بشناسید. مدل های زبان بزرگ – LLM با مقدار زیادی از داده ها آموزش داده می شوند تا بشکلی دقیق قادر به پیش بینی جایگاه کلمات باشند. با افزایش مقدار داده‌ها، توانایی این مدل های بزرگ زبانی، برای پیش بینی های دقیق تر بهبود داده می شوند. به عنوان مثال مدل GPT-3 دارای 175 میلیارد پارامتر است که با 570 گیگ محتوای متنی آموزش داده شده است. برای اینکه بتوانید شناخت بهتری از CPT-4 بدست آورید باید بگوییم که نسل دوم GPT-2 تنها 1.5 میلیارد پارامتر داشت و در نسل سوم این مقدار 10 برابر افزایش داشت.
با افزایش سطح مقیاس آموزش، ماشین ها قادر خواهند بود کارهایی که حتی آموزش ندیدهاند را هم انجام بدهند. مدل های LLM کلمات بعد از هرعبارت را با استفاده از یک سری عبارات در همان جمله و جملات بعد از آن پیش‌بینی می‌کنند. این توانایی باعث می شود ربات ها بتوانند یک محتوای کاربردی و یا یک پاراگراف را بسیار مرتبط و طبیعی تر بنویسند.
مدل llm چگونه کار می کند
اما بازهم یک مدل LLM نمی تواند بهترین پاسخ ها را بدهد چرا که بطور دقیق از خواسته های انسان اطلاع ندارد و هدف ذهنی یک شخص را نمی تواند تشخیص دهد. اینجاست که مدل بسیار مهمی به نام “توانایی آموزش تقویت کننده با بازخورد انسانی” یعنی مدل RLHF به کمک ChatGPT می آید و در پیشرفت آن کمک می‌کند.
در واقع می توان گفت چیزی که ChatGPT را از یک چت بات هوشمند عادی متمایز می کند امکان درک هدف انسان ها از یک عمل و ارایه پاسخ های قابل اتکا و مفید است.
هوش مصنوعی ChatGPT ممکن است سوالات بخصوصی را به چالش بکشد و قسمت هایی از سوال را که منطقی نیستند حذف کند. ChatGPT چندین گام فراتر از آموزش های ساده مدل بزرگ – LLM بوده و کلمات بعدی را در یک جمله ناتمام، کامل می کند.
آموزش ماشین به زبان ساده

منبع اطلاعات آموزشی ChatGPT چیست؟

مدل GPT-3.5 بر روی حجم عظیمی از داده‌ها مانند کدها و اطلاعات درون اینترنت که در زمینه های مختلف گرداوری شده آموزش دیده است. همچنین برای نزدیک تر شدن این ابزار به زبان انسان از پاسخ های کاربران در فضای اینترنت هم استفاده شده است. به عنوان مثال این چت بات از منابع مهمی مثل وبسایت Reddit آموزش دیده که به او کمک می کند بتواند مانند یک انسان جواب سوال های شما را بدهد.
در کنار تمام این داده ها، ChatGPT با استفاده از مدل RLHF آموزش داده می شود تا بفهمد یک انسان هنگام پرسیدن یک سوال، دقیقا انتظار چه نوع پاسخی را دارد. به بیان دیگر جواب های کاربران اینترنتی هم به نوعی یک منبع اطلاعاتی برای آموزش ChatGPT  بوده و چت بات ها از آنها یاد میگیرند.
داده‌هایی که برای ChatGPT استفاده شده آنقدر عظیم هستند که بتوانند تفاوت های ظریف درون گفتگوها و حتی دستور زبان های درون شان را بطور صحیح تشخیص بدهند. هرچند کیفیت این داده ها به مدل چت بات اجازه می دهد که بهترین پاسخ ها را تولید کند، با اینحال گرداوری داده‌ها به زبان ها و گویش های مختلف باعث شده که ChatGPT قادر باشد انواع خروجی های با کیفیت و واقعی را ارایه بدهد. این حجم دیتا از میان همین وبسایت ها و انجمن ها و شبکه های اجتماعی گرداوری شده و هرطور که شما به هرگویشی در یک پست پاسخ بدهید، چت بات ها می توانند مدل های زبانی خود را از روی آن گویش محلی توسعه دهند.

چگونه می توان از chatGPT استفاده کرد؟

بیایید ببینیم کاربرد chatGPT چیست و این فناوری چگونه می تواند برای ما مثمر ثمر باشد. اینکه یک چت بات بتواند مانند انسان ها پاسخ بدهد در واقع چه کمکی به ما می کند و چرا باید بجای یک انسان دیگر با چت بات رابطه داشته باشیم؟
شرکت های بزرگ هوش مصنوعی اهداف بزرگی برای پروژه های شان دارند و این تکنولوژی ها با اهداف بسیار مختلفی ایجاد شده اند که بعضا حتی از آنها خبر هم نداریم.

مهم‌ترین کاربردهای ChatGPT چیست؟

  1. کمک در تولید کدهای برنامه نویسی و توسعه برنامه ها به زبان های مختلف برنامه نویسی که در واقع بیشتر باعث سرعت در این رویداد می شود.
  2. کمک در نوشتن محتوا بر اساس سناریوهای مختلف و ایده پردازی های متنوع.
  3. کمک در شناخت مشکلات برنامه نویسی و تبدیل کدها به نسخه های بروز تر.
  4. ارایه مفاهیم پیچیده بصورت علمی و با استفاده از اطلاعات جامع و دانش محور.
  5. پیشنهاد برای برنامه ریزی در اهداف گوناگون مانند پروژه، رژیم غذایی و برنامه آموزشی.
  6. کمک در هوشمندسازی فرآیندهای مربوط به کارهای وابسته به نیروی انسانی.
  7. گفتگوهای تحقیق محور برای افزایش سطح آگاهی.

ویژگی های chatgpt و کاربردهای آن

 

محدودیت های ChatGPT چیست؟

درست مانند هر فناوری دیگری، ChatGPT نیز خالی از مشکل و باگ نیست. این تکنولوژی مسیر طولانی را برای رسیدن به سرمنزل تکامل پیش رو دارد و چیزهای زیادی است که باید درباره آنها بیاموزد. چت بات ChatGPT محدودیت های اساسی دارد که حتی شرکت openAI نیز به آنها اشاره کرده است.

مهم ترین محدودیت های چت بات chatGPT چیست:

  • محدودیت در ارایه پاسخ: ChatGPT به شکلی خاص برنامه ریزی شده تا مبادا پاسخ های اشتباه و بی ربط ارایه دهد. برای همین منظور از پاسخ به بعضی سوالات و ارایه پاسخ های کامل اجتناب می کند.
  • کیفیت پاسخ ها تماما به کیفیت الگوریتم ها و دستورالعمل ها وابسته است: یکی از بزرگ ترین محدودیت های ChatGPT این است که کیفیت خروجی داده ها به کیفیت ورودی اطلاعات آموزشی وابسته است. به عبارت دیگر دستورالعمل های بسیار خوب می توانند پاسخ های منطبق تری دریافت کنند.
  • پاسخ ها همواره درست نیستند: ChatGPT به شکلی آموزش دیده که همواره بتواند جواب درست بدهد اما شما می توانید این چت بات را طوری فریب دهید که پاسخ اشتباه هم ارایه کند. این امر در مقابل هم صدق می کند و چت بات GPT گاها پاسخ های غلط اما متقاعد کننده به شما ارایه می دهد و طوری به نظر می رسد که یک کاربر عادی شاید فریب بخورد. بسیاری از مردم تجربه پاسخ های غلط از جانب چت بات را داشته اند و این پاسخ ها حتی به واقعیت هم نزدیک نبوده.
از جمله مشکلاتی که این محدودیت ها ایجاد کرد مربوط به سایت Stack Overflow بود که از پاسخ های ChatGPT جهت ارایه به سوالات کاربران استفاده می کرد و درست هم به نظر می رسید. اما واقعیت این است که بسیاری از این پاسخ ها اشتباه بودند تا جاییکه مدیران Stack Overflow را مجبور کرد برای کاربرانی که پاسخ های ارسالی از ChatGPT را ارایه می دهند ممنوعیت وضع کنند. موضوع مربوط به Stack Overflow حتی باعث شد سازندگان ChatGPT هم واکنش نشان بدهند.

آموزش ثبت نام در وبسایت chatGPT

چت بات ChatGPT برای تمام کاربران در دسترس و استفاده از آن آزاد است ولی یک نسخه پولی هم دارد که امکانات بیشتر و قابلیت های بهتری نیز دارد. در نظر داشته باشید که همین قابلیت رایگان بودن می تواند جزو سیاست های شرکت نیز باشد زیرا این مدل زبان باید بتواند با استفاده از پاسخ های طبیعی کاربران آموزش ببیند و توسعه یابد.

 

آموزش قدم به قدم ثبت نام و استفاده از chatGPT

1. قبل از هرچیزی برای استفاده از وبسایت Open AI نیاز به دسترسی خارج از کشور دارید، پس از یک روش اصولی برای ورود به OpenAI.com استفاده کنید.

استفاده از روشی برای اتصال به وبسایت

2. در وبسایت وارد بخش ChatGPT شده و بر روی Signup کلیک کنید تا مراح ثبت نام آغاز شود.

شروع پروسه ثبت نام

3. در فرم ثبت نام ابتدا ایمیل خود را درج و سپس آنرا اعتبار سنجی کنید. سپس اطلاعات شخصی مانند نام و نام خانوادگی را نیز در فیلد مربوطه بنویسد.

درج اطلاعات ایمیل و داده های شخصی

 

4. در ادامه باید یک شماره موبایل برای وریفای کردن وارد کنید که باید شماره ای خارج از کشور باشد. برای این منظور می توانید از وبسایت های معتبر فروش شماره مجازی بهره ببرید.

اکمیل ثبت نام با وریفای شماره موبایل

5. پس از تکمیل داده ها و دریافت پیامک اعتبار سنجی، کد را در فیلد مربوطه وارد کرده و بعد از تایید قوانین و مقررات مرحله ثبت نام را کامل کنید.

ورود به سایت chatGPT و استفاده از آن

6. در نهایت قادر هستید وارد صفحه ChatGPT شده و با آن گفتگو کنید. این چت بات قابلیت ارایه پاسخ های فارسی و از همه مهم تر ادامه دار را نیز دارد ولیکن فعلا پاسخ های آن به زبان انگلیسی بهتر و منسجم تر است.

چت بات GPT یک دستاورد قابل توجه با فرصت های بسیار هیجان انگیز است که منتظر کشف شدن توسط شما هستند. اما همواره دیدگاه های منفی هم درباره فناوری های نوظهور وجود دارد که طبیعاتا گریبان این چت بات را هم گرفته است. به عنوان مثال بسیاری از کارشناسان و متخصصین زبان شناس مدعی هستند ChatGPT نمی تواند مانند یک انسان فکر کرده و قابلیت های انتقادی و احساس و درک عمیق مبتنی بر شعور را نیز به هیچ شکل درخود ندارد.
آقای متیو ساگ، استاد حقوق دانشگاه اموری به تئوری میمون ها اشاره می کند و بر این باور است که:
” تعداد زیادی میمون قادر هستند با زدن دکمه های روی یک ماشین تایپ، بصورت تصادفی یک متن معنا دار بوجود آورند”
بر اساس تئوری آقای متیو، شاید یک ماشین هم بتواند چیزهایی شبیه به نمونه های انسان ارایه کند اما قطعا تفاوت های ذاتی بین آنچه که انسان تولید می کند با چیزی که ماشین ارایه می کند وجود داشته باشد.
درواقع ChatGPT نیز شاید بتواند به خوبی یک استاد دانشگاه درباره بوزون هیگز یا معادله انیشتین به شما ارایه دهد یا حتی توصیف ادبی از یک محتوا داشته باشد، ولی به گفته کارشناسان، تسخیر کامل هوش مصنوعی قطعا امکان پذیر نیست زیرا دو چیز در جهان هست که باعث هرج و مرج می شود و هرگز به سرانجام نمی رسد:
  1. اکسیر جوانی و عمر ابدی
  2. تسلط هوش مصنوعی بر انسان ها

 

پاسخ های نادرست اما متقاعد کننده

چت بات ها گاهی قادر هستند پاسخ های نادرست اما قانع کننده بدهند. محتوای هوش مصنوعی می تواند منجر به توهم و هذیان شود زیرا اطلاعات به گونه ای بیان می شوند که ساختگی اما قانع کننده هستند. رییس بخش موتور جستجوی گوگل در مصاحبه جدیدی به تله‌های بالقوه استفاده از هوش مصنوعی در چت‌بات‌ها اشاره کرده است. او می‌گوید کاربران و شرکت‌ها باید مراقب باشند؛ چرا که این فناوری می‌تواند به پدیده‌ای موسوم به توهم و هذیان دچار شود.

پراباکار رغوان معاون ارشد گوگل و رییس بخش موتور جستجو، خیرا با روزنامه آلمانی Welt am Sonntag مصاحبه کرده است. در بخشی از این مصاحبه آمده است: این شکل از هوش مصنوعی که ما اکنون درحال حرف‌زدن درباره آن هستیم، گاهی اوقات می‌تواند به چیزی منتهی شود که به آن توهم می‌گوییم.  رغوان توضیح می‌دهد که سیستم‌های کامپیوتری با کمک هوش مصنوعی می‌توانند محتواهایی را تولید کنند که متقاعدکننده به‌نظر می‌رسند، اما درحقیقت کاملاً ساختگی هستند. او می‌گوید یکی از وظایف اصلی شرکت ها در قبال هوش مصنوعی باید محدود سازی این مشکل به کمترین حد ممکن باشد.

تفاوت میان ChatGPT و موتور جستجو

شرکت های بزرگ مانند گوگل هیچگاه دست از جستجوی وب بر نمی دارند و وبسایت ها همیشه در چرخه جستجو حضور دارند زیرا این رسالتی است که سرچ انجین ها در قالب ارسال ترافیک به سرانجام می رساند. سرچ انجین ها برای پاسخ به یک کوئری تمام وبسایت ها و منابع را برای ارایه پاسخ منطبق و مرتبط بررسی می کنند و منابع معتبری که میتواند به آنها کمک کند را در اختیارشان قرار می دهند.
اطلاعات موتورهای جستجو دائما در حال کراول و ایندکس شدن هستند و رفرنس ها حرف اصلی را در این جریان یان می دارند. مخصوصا در حوزه های YMYL مردم به برندها و پزشک ها اعتماد دارند و قطعا نمی توان پاسخ های چت باتی که ممکن است حتی توصیه های اشتباه ارایه کند را به عنوان جایگزین در نظر گرفت.
هوش مصنوعی bard در جستجوی گوگل
این تفاوت بزرگ میان سرچ انجین ها و مدل های ChatGPT است که بر اساس داده های از قبل آموزش داده شده پاسخ نهایی را ارایه می کند.
موتورهای جستجو در پاسخ به کوئری های سرچ شده صفحه ای مملو از فیچرها و وبسایت ها را در اختیار کاربر قرار می دهند که با نتایج تصویر و فیلم و خبر و بسیاری دیگر همراه است، اما ChatGPT با درک هدف کاربر از مطرح کردن یک سوال تلاش می کند پاسخی کاملا شخصی شده را ارایه دهد.
موتورهای جستجو و اتحادیه ها و همچنین دولت ها در حال وضع قوانینی برای تولید محتوا و استفاده از هوش مصنوعی هستند که که گوگل در اینخصوص بصورت مسوولانه پیشرو بوده است.
گوگل قاطعانه به تولید محتوا برای کمک به مردم تاکید و هرگونه رفتار در جهت دستکاری نتایج جستجو را صراحتا منع می کند. شما می توانید از هوش مصنوعی برای تولید محتوای مفید و ارزشمند استفاده کنید و لازم است بدانید این موضوع اصلا چیز جدیدی هم نیست زیرا مدت هاست که از AI برای داده هایی چون امتیازات ورزشی، پیش بینی آب و هوا و رونوشت ها استفاده شده است اما پیشنهاد می کنیم از هوش مصنوعی برای نوشتن محتوایی بهتر استفاده کنید زیرا این توانایی را دارد که سطح جدیدی از نوشتار و خلاقیت را روی کار آورده و به عنوان ابزاری برای کمک به انتشار محتوای بسیار ارزشمند در وب عمل کند.
اما این همه ماجرا نیست و صرفا با آنچه که هوش مصنوعی به شما تحویل می دهد نمی توان در نتایج جستجو رتبه بندی خوبی را متصور شد. سیستم رتبه بندی helpful content که در پس زمینه تمام سیستم های رتبه بندی فعال است، تاکیدا به نویسندگان محتوا می گوید باید بر روی people-first content تمرکز کرده و از شواهد و اهداف search-engine first فاصله گرفت.
چت بات gpt3.5 در جستجوی بینگ
هرچند در مرحله اول از اقدام برای تولید محتوای نهایی، هوش مصنوعی می تواند در تهیه پیش نویس ثابت قدم باشد، اما این نویسنده ماهر و با تجربه است که می تواند نحوه استفاده از یک محصول یا نقد خلاقانه ای را به رشته تحریر درآورده و مقاله ای عمیق با تکیه بر تخصص و دانش خود منتشر کند.
همه ما می دانیم که به هر حال محتوا به هرشکلی تولید می شود، اما آن دسته از افرادی که بدنبال موفقیت در نتایج جستجوی گوگل هستند باید در مسیر تولید محتوای یونیک، با کیفیت بالا و people-first content قدم بردارند که از شاخص های EEAT پیروی می کند.
گوگل بخش جدیدی را به سند راهنمای محتوای مفید اضافه کرده که نحوه ارزیابی محتوا را با شاخص های جدید “چه کسی، چگونه و چرا” برای رتبه بندی در نتایج و امتیاز بیشتر وارد فاز متفاوتی می کند.

قوانین استفاده از هوش مصنوعی و مدل های هوشمند چت بات

شرکت OpenAI و شرکت Stability AI دو سازنده بزرگ سیستم های هوش مصنوعی یعنی ChatGPT و Stable Diffusion در حال انجام اقداماتی برای محدود سازی میزان محتوای آسب رسان توسط این دو مدل هستند.
شرکت Stability AI اخیرا در برابر فشارهای عمومی این حق را به هنرمندان داده که اجازه ندهند از آثار هنری شان که در حقیقت همان مجموعه داده‌ها هستند برای آموزش نسل بعدی Stable Diffusion استفاده شود. به همین دلیل مدت کوتاهی قبل از آغاز فرایند آموزش هوش مصنوعی رویکرد OpenAI را دنبال خواهد کرد.
لازم است بدانید شرکت های مایکروسافت، گیت هاب و OpenAI به دلیل نقض قانون کپی رایت به خاطر استفاده از ابزار هوش مصنوعی کوپایلوت – Copilot که یکی از سرویس های گیت هاب با قابلیت پیشنهاد خودکار خطوط کدها، تحت پیگرد قضایی هستند. این موضوع یعنی تاخت و تاز چت بات ها در حال رام شدن در میدانی است که انسان ها در آنجا قانون وضع می کنند.
قوانین اتحادیه اروپا – EU’s AI Act نیز می توانند رویکرد شرکت های هوش مصنوعی در مورد نحوه ایجاد و به کارگیری این سیستم ها تغییر دهند. بر اساس قانون هوش مصنوعی محلی در نیویورک، فناوری های هوش مصنوعی یا مبتنی بر الگوریتم ها که برای استخدام و فروش استفاده می شوند باید قبل از استفاده‌، از نظر تعصب و خود رای بودن بررسی شوند.
به عنوان مثال استفاده از هوش مصنوعی زایا به دلیل داشتن نقس های فنی منجر به خسارت های سنگین می شوند که این امر در حوزه های سلامت بسیار خطرناک هم هست. قوانین جدید می توانند شرکت های فعال در این صنعت را طی سال ۲۰۲۳ به چالش های سوق دهند و انتظار می رود طی یک سال آینده شاهد توسعه بیشتر این قوانین باشیم.

بر اساس قوانین کنونی هوش مصنوعی این سیستم ها به ۴ گروه تقسیم می شوند:

1. گروه بسیار پرخطر
2. گروه دارای خطر بالقوه
3. گروه با ریسک پایین
4. گروه بی خطر
در هر یک از این گروه ها انواع سیستم ها و مدل های هوش مصنوعی با دقت بالایی مورد بررسی قرار میگیرند و ویژگی های با جزئیات بالایی نیز برای ارزیابی دارند. به عنوان مثال الگوریتم های حوزه سلامت مخصوصا بخش جراحی با هوش مصنوعی در گروه سیستم های دارای خط بالا و بالقوه – high risk قرار می گیرند و بعضی از این سیستم ها حتی برای مجوز ورود به بازار اروپا باید استانداردهای قانونی، اخلاقی و فنی بخصوصی را هم داشته باشند.
قوانین کنونی هوش مصنوعی به ۴ گروه تقسیم می شود
در مقابل سیستم های بدون خطر – minimal or no risk نیازی به چنین قوانینی ندارند ولی ملزم به رعایت شفاف سازی هستند. درست مانند قوانین گوگل درباره محتوای تولید شده با هوش مصنوعی که صراحتا از نویسنده مقاله می خواهد اگر مقاله با هوش مصنوعی نوشته شده باید به کاربران اطلاع دهید که محتوا از سیستم هوش مصنوعی بهره برده است

 

چت بات chatGPT چه آینده ای پیش روی خود دارد؟

فناوری ChatGPT ویژگی های جذاب زیادی دارد و می تواند ابزار خوبی برای تولید محتوا و ترجمه ماشین باشد. این چت بات برای پروژه های مبتنی بر پردازش زبان هم کاربردهای فراوانی داشته و دست شما را در هرکاری باز می گذارد. چت بات GPT قادر است با استفاده از مجموعه بزرگ داده هایی که در اختیار دارد، پاسخ های جامع تری به سوالات بدهد، آنهم پاسخ هایی که شاید رسیدن به آنها برای یک فرد عادی روزها و ماه ها زمان بر باشد و حتی به آن گستردگی هم واقع نشود. چت بات GPT پنجره ای بزرگ به سوی دنیای است که در اصل ما خالق آن بوده ایم و هرچیزی که آنجا وجود دارد را من و شما قبلا نوشته ایم، این یعنی هرچقدر سطح داده ها و اطلاعات بیشتر باشد، چت بات ها بهتر می توانند در آنخصوص پاسخ دهند و اگر در یک اکوسیستم زبان اطلاعات کافی و غنی وجود نداشته باشد، طبیعاتا اطلاعات بومی کمتری وجود خواهد داشت.

توضیحات whw : ما در این مقاله از 2 ویدئو استفاده کرده ایم که توسط هوش مصنوعی ساخته شده است. هدف ما از این کار کمک به مخاطبین مان برای درک بهتر نقش هوش مصنوعی در تولید محتوا و تلاش برای هرچه غنی تر کردن تجربه آنها است. این محتوا توسط نویسنده ژاکت نوشته شده و از هوش مصنوعی کمکی گرفته نشده است. روش انتشار آموزش جامع chatGPT با گرداوری داده ها و اطلاعات و همینطور ترجمه منابع معتبر بوده و هدف اصلی آن بر روی نقش هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال متمرکز شده است.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *