Retry

ایجاد یک بازار خاص و موقعیت خود به عنوان تجارتی ویژه مخاطبان خاص، نه تنها اعتبار شما را نسبت به عموم رقبا ثابت می کند، بلکه منجر به داشتن کسب و کار متمرکز تری می شود، از پیشنهاد ارزش منحصر به فرد شما تا بازاریابی محتوای شما، نیچ مارکتینگ امر باعث سهولت در کار شما می شود. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت نیچ مارکتینگ چیست و با بیان مثال های مرتبط درمیابیم که چگونه niche market خود را پیدا کنیم.

اگر به اولین ایده محصول خود فکر می‌کنید، شروع با یک بازار خوب به عنوان نیچ مارکت یک نقطه عالی برای شروع است. تعداد بی شماری وجود دارد که می توانید آن ها را دنبال کنید. نکته اصلی این است که یک بازار خاص را شناسایی کنید که بتوانید بر آن تسلط داشته باشید و مخاطبان مناسبی از مشتریان داشته باشید.

در این مقاله، ما در مورد اینکه نیچ مارکتینگ چیست، چگونگی شناسایی و پیدا کردن محصولات درخواستی برای ارائه، به علاوه هشت نمونه نیچ مارکت (از جمله ایده های محصول خوب) را توضیح خواهیم داد.

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکت چیستنیچ مارکتینگ بخشی از یک بازار بزرگ تر است که می تواند توسط نیازهای منحصر به فرد، ترجیحات یا هویت خاص خود تعریف شود که آن را از بازار گسترده متفاوت می کند.

به عنوان مثال، در بازار کفش های زنانه بخش های مختلف یا نیچ های مختلف وجود دارد. مانند کفش برای زنان با اندازه بزرگ، کفش برای ورزشکاران و یا کفش راحتی بازار خوبی است. این ها همه بازارهای مناسب کفش های زنانه است.

تقریباً هر بازار را می توان با توجه به نیازها و ترجیحات خاص انتخاب کنندگان، تصفیه یا تقسیم کرد. برخی از متداول ترین روش ها برای تعریف نیچ (niche) بر اساس موارد زیر است:

  • قیمت (به عنوان مثال لوکس، متوسط​​، تخفیف)
  • جمعیت شناسی (جنس، سن، سطح درآمد، سطح تحصیلات)
  • سطح کیفیت (حق بیمه، دست ساز، اقتصادی)
  • روانشناسی (ارزش ها، علایق، نگرش ها)
  • جغرافیا (ساکنان یک کشور، شهر یا حتی محله خاص)

انتخاب تمرکز بر روی یک نیچ مارکت یک تصمیم تجاری استراتژیک برای ارائه خدمات به مشتری خاص بهتر از رقبایی است که بازار بزرگ را هدف قرار می دهند.

حال که نیچ مارکتینگ چیست بیایید نگاهی به چند نمونه بیندازیم.

7 نمونه niche market (و محصولاتی که می توانید بفروشید)

اگرچه ممکن است ایده هایی برای محصول مورد علاقه خود را از قبل در ذهن داشته باشید، اما می توانید با شروع یک بازار مناسب و سپس تحقیق برای یافتن محصولات متناسب با بازار، احتمال موفقیت خود را افزایش دهید. در اینجا، ما هفت مثال نیچ مارکتینگ را کاوش خواهیم کرد تا به شما نشان دهیم چگونه هر یک از آن ها دارای بازارهای ویژه و فرصت های خاص برای محصول خود هستند.

به خاطر داشته باشید این لیست نیچ ها و ایده های محصول به سادگی محلی برای شروع جستجوی شما برای یک نیچ مارکتینگ است. شما همیشه می توانید در جهتی کاملاً متفاوت حرکت کنید یا فرصت های ویژه دیگری را در هر گروه پیدا کنید. پس بیایید ببینیم این نمونه های نیچ مارکتینگ چیست .

  1. مصرف کنندگان آگاه

تجزیه پذیری به موضوعی داغ در میان مصرف کنندگان تبدیل شده است. طبق یک نظرسنجی توسط نیلسون، 48٪ از مصرف کنندگان ایالات متحده می گویند که “به طور قطع” یا “احتمالاً” عادات مصرفی خود را عوض میکنند تا تأثیر آن ها بر محیط زیست را کاهش دهد.

ظهور مصرف کننده آگاه، راه را برای تغییرات وگان، دوستدار محیط زیست و عاری از بی رحمی محصولات معمولی هموار کرده است. اگر محصولی وجود داشته باشد که به طور مکرر توسط بازار انبوه خریداری می شود، احتمالاً مشتریانی آگاه وجود دارند که یک گزینه سبزتر را بپذیرند.

در گذشته، شرکت هایی که به دنبال جذب این بازار خاص بودند بخشی از درآمد خود را به یک هدف اختصاص می دادند، اما اکنون بیشتر مصرف کنندگان به نحوه تهیه و تولید محصولات نیز اهمیت می دهند.

به عنوان مثال Bee’s Wrap به دنبال جایگزینی بسته بندی پلاستیکی با گزینه های ساخته شده از موم است. جایگزین طبیعی ذخیره سازی مواد غذایی نه تنها سازگار با محیط زیست است، بلکه برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه تر است، زیرا قابل استفاده مجدد هستند.مثال نیچ مارکت

  1. صاحبان حیوانات خانگی

کل هزینه های صنعت حیوانات خانگی فقط در ایالات متحده آمریکا 75.38 میلیارد دلار در سال 2019 تخمین زده شده است. فرصت های زیادی برای ایجاد جایگاه ویژه در این بازار، در انواع مختلف حیوانات خانگی، سبک زندگی و غیره وجود دارد و یک نیچ مارکت پرسود است.

Patricia’s Couture جایگاه ویژه خود را در این بازار حک کرده است. آن ها بالش، لباس خواب، پتو و سایر موارد شخصی را که می توانید روی آن ها تصویر حیوان خانگی محبوب خود را هک کنید، می فروشند.

در حالی که بیشتر مردم صاحب ماهی، سگ یا گربه هستند، حیوانات اهلی خانگی بی نظیری مانند اسب، لاک پشت و حتی مرغ نیز وجود دارند که هرکدام فرصت های بالقوه خود را دارند.

چند ایه محصول برای صاحبان حیوانات خانگی

  • دوربین های نظارت بر حیوانات خانگی برای تماشا و تعامل با حیوانات خانگی در زمانی که در خانه نیستید.
  • ردیاب حیوانات خانگی GPS
  • محصولات شخصی شده با عکس های حیوانات خانگی
  • غذاهای ارگانیک و غذاهای خانگی
  • لوازم جانبی و لباس حیوانات خانگی

3. مسافران

فروش آنلاین در صنعت مسافرت همواره در حال افزایش است. همراه با کاهش هزینه های سفر هوایی طی سه دهه گذشته، یک مشتری متحرک بیشتر به معنای وجود تعداد زیادی مخاطب است.

حتی نحوه برخورد مصرف کنندگان با مسافرت نیز در حال پیشرفت است. در حقیقت، مسافران از نظر زیست محیطی آگاهی بیشتری پیدا می کنند. طبق Booking.com، بیش از نیمی از مسافران به دنبال گزینه های سازگار با محیط زیست هستند اما در یافتن آن ها مشکل دارند.

این شکاف نشان دهنده یک فرصت عظیم برای برند های تجاری است تا از طریق محصولات پایدار از اقدامات دوستدار محیط زیست حمایت کنند. و مسافران به دنبال مواردی فراتر از گزینه های سبز هستند. آنها همچنین به دنبال تجربیات محلی واقعی، راحتی و سفرهای طولانی مدت هستند.

Nomatic یک برند چمدان است که بازار هدف آن مسافران، و به خصوص عشایر دیجیتال که اولویت در عملکرد هستند، است. می توانید تمرکز این مخاطبان را در کل مشاغلشان، از محصولشان گرفته تا نوشتن متن، ببینید.

ایده های محصول بیشتر برای مسافران مشتاق

  • لوازم جانبی تلفن های هوشمند برای تولید کنندگان محتوا در سفر
  • لباس راحتی برای مسافران
  • نقشه هایی برای افرادی که عاشق جمع آوری تجربیات سفر هستند.

 

4. گیمرها

“گیمر” اصطلاحی جذاب است که شامل زیرمجموعه های مختلفی است: گیمرهای موبایل، گیمرهای رایانه شخصی، گیمرهای کنسول، گیمرهای رده بالای جدول. بیش از 2.3 میلیارد گیمر فعال در سراسر جهان وجود دارد و تقریبا نیمی از آن ها برای سرگرمی خود هزینه می کنند، و این بازار به یک صنعت با ارزش تبدیل شده است و حال که می دانید نیچ مارکتینگ چیست باید به این بازار توجه کنید.

شازیم محمد فروشگاه اینترنتی خود را با نام Glorious PC Gaming Race با محصولی مخصوص بازیکنان رایانه های شخصی راه اندازی کرد. این یک تجارت 7 رقمی شده است که اساساً به صورت آزمایشی خودکار اجرا می شود.

در این نیچ مارکت بازی های موبایل در حال تسخیر است و 91٪ بازار را تشکیل می دهد. به علاوه، زنان بیشتری از هر زمان دیگری وارد بازار می شوند، روندی که هیچ نشانه ای از کاهش سرعت را نشان نمی دهد.

در این گروه، شما همچنین می توانید بر اساس ژانرهای محبوب (مانند شوترهای اول شخص) یا کنسول ها (مانند Nintendo Switch) جایگاه ویژه ای داشته باشید.

ایده های محصول برای نیچ مارکت گیمرها

  • محصولات ارگونومیک برای جلسات طولانی بازی (کنترل کننده ها، صندلی ها، عینک های مسدود کننده نور آبی)
  • برچسب هایی فانتزی برای شخصی سازی کنسول ها، کنترلرها و …
  • تی شرت هایی که به جنبه های فرهنگ بازی اشاره می کنند.
  • لوازم جانبی گیمرهای موبایل

5. صاحبان خانه

مالکیت خانه در حال تغییر است. آنچه قبلاً هنجار بود دیگر وجود ندارد و درصد مصرف کنندگان آمریکایی که خانه هایشان نیز در حال کاهش است، کاهش می یابد. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد، مانند افزایش هزینه های زندگی و حقوق که نمی توانند ادامه دهند.

به این ترتیب، نه تنها مالکیت خانه رو به زوال است، بلکه تعریف صاحب خانه بودن نیز تغییر می کند. خانه ها به طور فزاینده ای به املاک سرمایه گذاری یا فضاهای مشترک تبدیل شده اند که به لطف ظهور اشتراک در خانه از طریق Airbnb وVRBO ، درآمد منفعل اضافی ایجاد می کنند.

این راه را برای شرکت August هموار کرد تا خط تولید محصولات بدون ورود به خانه و امنیت خانه خود را برای صاحبان خانه راه اندازی کند. یکی از ویژگی های اصلی دسترسی مهمان است که به میزبان اجازه می دهد برای دوره های زمانی مشخص به مستاجر اجازه دسترسی دهد.

ایده های محصول برای صاحبان خانه

  • دوربین های امنیتی خانگی (در خانه، زنگ در، دستگاه های خانه هوشمند و غیره)
  • دکور منزل و مبلمان برای آپارتمان های کوچک
  • راه حل های خانگی برای اجاره کنندگان (مانند پرده های بدون سوراخ کاری)

 

6. کار از راه دور

ظهور کار از راه دور یا دورکاری عمدتا دو تأثیر داشته است: پیمانکاران خود اشتغالی بیشتر و شرکت های بیشتری که به فکر تیم های پراکنده هستند.

این امر دلایل زیادی دارد. از طرف دیگر، اجازه کار به کارمندان از راه دور باعث افزایش رضایت شغلی و بهره وری می شود. این کارگران همچنین اشتغال بیشتری دارند و دو برابر بیشتر از 40 ساعت در هفته کار می کنند. و کسانی که مسیر خود اشتغالی را طی می کنند معمولاً بدنبال آزادی بیشتر و هماهنگی با زندگی و زندگی بهتر هستند.

Freelancer At Work نمونه ای از شرکت هایی است که در این بازار تخصصی با محصولی که می تواند به جذب مشتری بالقوه کمک کند، خدمت می کند. آنها برچسب های لپ تاپ را به فروش می رسانند که مکانی را که در آن کار می کنید تبلیغ می کنند.

در نظر داشتن انگیزه ها و سبک زندگی این کارکنان از راه دور می تواند به شما کمک کند ایده های محصول را برای کمک به آنها و شرکت هایی که آنها را برای دستیابی به اهدافشان استخدام می کنند، شناسایی کنید.

ایده های محصول برای دورکاری

  • وسایل تزئینی و دکوری برای میز کار
  • دکوراسیون برای دفاتر خانگی
  • لوازم جانبی لپ تاپ

 

7. محلی ها

حتی بزرگ ترین مارک های جهان از طریق کمپین های هدفمند رویکردهای بازاریابی محلی را در پیش می گیرند. و آن ها برای حمایت از مشاغل محلی با یک جنبش مصرف کننده رقابت می کنند.

اما اگر فقط به فروش آنلاین می پردازید، ایجاد حضور محلی دشوار است. خوشبختانه، راه هایی برای فروشندگان تجارت الکترونیکی وجود دارد که می توانند با نگاه به شهر یا کشور خود به عنوان یک بازار خوب، در این جنبش شرکت کنند.

به عنوان مثال شرکت پوشاک Peace Collective در تورنتو و پیرامون تورنتو تاسیس شد. این برند برای جلب نظر کانادایی ها در سراسر کشور و طرفداران تیم های مختلف NBA گسترش یافته است.

ایده های محصول برای افراد محلی

  • تی شرت هایی با شعارهای خاص یک فرهنگ یا شهر
  • چاپ کتاب یا عکس از یک منظره شهری خاص

روش پیدا کردن یک نیچ مارکت چیست؟

بعد از آنکه دریافتید نیچ مارکتینگ چیست هم برای کارآفرینان جدید و هم قدیمی که به دنبال بازار و کالایی برای فروش مناسب هستند، ابتدا باید یک نمای کلی از بازار بزرگتر ایجاد کنید و از آنجا کار کنید. جایگاه شما زیر مجموعه ای از آن بازار خواهد بود و به تعریف همه موارد کمک می کند:

  • ویژگی های محصول شما نیازهای بازار شما را هدف قرار می دهد.
  • محدوده قیمت محصولات شما
  • کیفیت تولید
  • موقعیت / نام تجاری شما
  • استراتژی بازاریابی شما

اگر می خواهید فروشگاه آنلاین خود را در یک رده یا نیچ مارکت پر ازدحام محصولات راه اندازی کنید، با یک رقابت سخت در برابر رقابت تثبیت شده روبرو خواهید شد. تمرکز بر یک نیچ مارکت به شما کمک می کند نه با فروش محصولات مختلف لزوما بلکه با دو برابر کردن بخش خاصی از بازار سریع تر رشد کنید.

اگرچه روش واحدی برای انتخاب نیچ مارکت وجود ندارد، اما روش های بسیاری وجود دارد که می توانید با دانستن اینکه نیچ مارکتینگ چیست به کار بگیرید. از جستجوی ساده در گوگل، ساخت نقشه ذهنی گرفته تا استفاده از تحقیقات کلمات کلیدی برای کمک به کشف مکان های زیبا، روش های زیادی وجود دارد که می توانید لیستی از جایگاه های احتمالی ایجاد کنید و ایده های محصول را پیدا کنید.

با جستجوهای گوگل شروع کنید.

بهترین مکان برای شروع ایده های طوفان مغزی این است که بفهمید سایر خرده فروشان آنلاین در یک دسته محصول یا به مخاطبان خاص چه چیزی را می فروشند. شروع انتخاب نیچ مارکتینگ خود با جستجوی اساسی Google راهی عالی برای دستیابی به نتیجه است.

از طریق آزمون و خطا، می توانید زوایا و روندهای مختلف را کشف کنید، تا زمانی که مخاطب یا تقاضای کمتری در بازار پیدا کنید. بخاطر داشته باشید که حتی اگر رقیبی هدف شما را هدف قرار دهد، باز هم می توانید با دو برابر کردن بخش خاصی از آن مخاطب، رقابت کنید.

نقشه ذهنی بسازید.

نقشه ذهنی راهی عالی برای کشف جایگاه مناسب برای محصول انتخابی شماست. از آنجا که نقشه های ذهنی از فکر مغز ما تقلید می کنند، این یک روش شهودی برای سازمان دادن افکار شما و گسترش ایده ها است. ایجاد یک نقشه ذهنی برای ایده محصول خود می تواند به سرعت ایده ایجاد کند و در عین حال شما را به کاوش در مسیرهای مختلف نیچ مارکتینگ ترغیب کند. برای ایجاد یک نقشه ذهنی ساده اما موثر می توانید از یک ابزار آنلاین رایگان مانند Text2MindMap استفاده کنید.

از پیشنهادهای Google استفاده کنید.

نیچ مارکتینگ چیستتا به حال متوجه شده اید که چگونه وقتی شروع به تایپ کردن چیزی در جستجوی گوگل می کنید، قبل از پایان تایپ کردن، پیشنهاداتی را به شما نشان می دهد؟ این موارد بیشترین جستجوهای مرتبط با گوگل است که می توانید به نفع خود برای یافتن جایگاهی برای دسته بندی محصولات خود استفاده کنید.

با تحقیق در مورد کلمات کلیدی تمرین کنید.

اگر می خواهید بدانید روش بعدی برای کشف نیچ مارکتینگ چیست از ابزار Google Keyword Planner استفاده کنید. کیورد پلنر منبعی از بستر تبلیغاتی Google Ads  است. Google Keyword Planner مشابه ابزار پیشنهادی گوگل است که در بالا به آن پرداختیم اما پیشرفته تر و قابل تنظیم تر است و در تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک میکند.

برای استفاده از این ابزار باید حساب Google Ads داشته باشید (می توانید به صورت رایگان ثبت نام کنید). وارد حساب خود شوید و از فهرست بالا ابزارها را انتخاب کنید (نماد آچار) و Keyword Planner را انتخاب کنید.

چگونه ایده های نیچ مارکت خود را ارزیابی کنیم؟

اکنون که می دانید نیچ مارکتینک چیست و باید چه چیزهایی را به صورت آنلاین بفروشید، باید اطمینان حاصل کنید که مخاطبان آن وجود دارد. در ابتدا، بازار و محصولات خاص شما فقط ایده هایی هستند که فکر می کنید در بین مخاطبان شما طنین انداز خواهد شد.

در حالی که هدف قرار دادن یک نیچ مارکتینگ به دلیل اینکه تمرکز شما یافتن مشتری های بالقوه را بی نهایت آسان تر می کند و آن ها را متقاعد به خرید از شما می کند، باید مطمئن باشید که به اندازه کافی خریدار در آن مکان وجود دارد تا بتواند آن را زنده نگه دارد. اگر تشخیص می دهید که نیچ مارکتینگ شما برای ایجاد علاقه و سود مناسب بسیار کوچک است، توجه به مخاطبان مختلف را در آن مکان و یا تبلیغ کالای متفاوت در نظر بگیرید. تا زمانی که سعی نکنید واقعاً نمی دانید چه چیزی طنین انداز و پر طرفدار می شود.

حتی اگر در اوایل به موفقیت دست پیدا کنید، جایگاه تغییر می کند و این شما هستید که باید با مخاطبان خود پیشرفت کنید و موقعیت خود را به مرور تنظیم کنید. حتی ممکن است محصولات جدیدی را در خط تولید خود معرفی کنید، زیرا فرصت های جدیدی در اختیار شما قرار می گیرد.

در اینجا چند روش برای ارزیابی ایده بازار نیچ مارکتینگ شما وجود دارد:

  • ابتدا مخاطبان خود را بسازید. کمپین های Kickstarter قبل از اینکه محصولات تولید شوند، درمورد تولیدات و اخلال ها ایجاد می کنند. گرچه ممکن است این مسیر برای شما نباشد، شما هنوز هم می توانید ایده خود را معرفی کرده و قبل از عملی شدن ایده از طریق صفحات انتخاب ایمیل، کمپین های رسانه های اجتماعی و سایر تاکتیک های آنلاین ایده های خود را دنبال کنید. به این ترتیب، گروه متمادی از مشتریان بالقوه آماده و منتظر زمان راه اندازی خود خواهید داشت.
  • قبل از سرمایه گذاری تست کنید. با یک دسته کوچک از محصولات شروع کنید و یک کمپین برای مخاطبان هدف خود اجرا کنید. از مشتریانی که اولین خرید را انجام داده اند، درخواست بازخورد کنید یا چند مورد را برای تأثیرگذاران بفرستید و از آن ها نظر خود را بپرسید. مهم است که زود هنگام بازخورد بگیرید، به خصوص اگر محصول جدیدی را توسعه می دهید. بنابراین می توانید قبل از عرضه آن به سایر نقاط جهان، آن را کامل کنید.
  • بیشتر در نیچ مارکتینگ خود فرو بروید. شما قبلاً تحقیق کلید واژه ها را برای شناسایی نیچ مارکتینگ خود انجام داده اید، اما می توانید حتی عمیق تر شوید. برای به دست آوردن بینش، وبلاگ ها، رسانه های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ و سایر زمینه های اصلی را در سایت خود تجزیه و تحلیل کنید. آیا می توانید مشکلی را که مرتباً پیش می آید حل کنید؟
  • درباره روند مصرف کننده در بازار خود تحقیق کنید. به روز بودن در مورد آنچه در مکان انتخابی شما اتفاق می افتد مهم است. منابعی مانند Facebook IQ ، Think with Google و تحقیقات مصرف کننده Nielsen به شما کمک می کند تا نکات درد، خواسته ها و روند شکست مصرف کننده را درک کنید. هشدارهای Google را برای کلمات کلیدی مرتبط تنظیم کرده و به طور مرتب مکالمات در شبکه های اجتماعی را کنترل کنید تا در بالای موارد پرطرفدار باقی بمانید.

وقتی زمان واقعی بازاریابی محصول شما فرا رسیده است، به یاد داشته باشید که از نیازها و اشتراکات مخاطبان خاص خود استفاده کنید. چه چیزی این بازار متفاوت را از بازار گسترده تر متمایز می کند، و چگونه می توانید به طور خاص خواسته ها، نیازها و ترجیحات آن ها را جلب کنید؟

به عنوان مثال کیف های دستی بازار عظیمی را ارائه می دهند و در داخل آن نیچ مارکتینگ های زیادی با کاربردهای مختلف برای کیف دستی وجود دارد. ممکن است مادران جدیدی داشته باشید که کیف دستی می خواهند از آن به عنوان کیسه پوشک استفاده شود، ممکن است دانشجویان دانشگاهی که برای نگه داشتن کتاب خود به کیف نیاز دارند، زنان مجرد که برای در دست داشتن تلفن، کلیدها و کارت های اعتباری خود به کیف نیاز دارند، مادرانی که در تعطیلات هستند و کیسه ساحلی بزرگی برای نگهداری وسایل خانواده خود می خواهند و موارد دیگر.

درک نیازهای منحصر به فرد هر جایگاه، امکان صحبت مستقیم با آن ها را در بازاریابی شما فراهم می کند. شما با شفاف سازی اینکه محصول شما مخصوص آنهاست، شانس بیشتری برای جلب توجه خریدار و برنده شدن در تجارت وی خواهید داشت.

حرکت به جلو 

اکنون که می دانید نیچ مارکتینگ چیست و چگونه می توانید یک بازار مناسب را انتخاب کنید و ایده های محصولی را برای مخاطبان خود خریداری کنید، وقت آن است که ایده های خود را به واقعیت تبدیل کنید. پس دست به کار شوید.

 

 

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

دیدگاه‌ها

Comments
  • محمد

    من پیج فروش اسپرسو (نیچ) زدم
    ولی یه جا مشکل هس
    یکی اسپرسو خیلی تلخ دوس داره یکی ملایم و …
    و من چون قراره فقط یک محصول کمپین برم نمیدونم چیکارش کنم؟؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *