Retry
اشتراک ‌گذاری محتوا

تاکنون با اهمیت محتواگذاری در وب‌سایت آشنا شدیم. اما محتوایی که فقط در وب‌سایت باقی می‌ماند و هیچ جای دیگری منتشر نمی‌شود مانند یک گیاه است که آبیاری کردن آن فراموش‌شده. زمان اولیه، تلاش و هزینه برای آن صرف و سرمایه‌گذاری شده است، اما زمانی که گردش و سیکل مشاهده آن خاتمه می‌یابد، می‌میرد! بنابراین انتشار و اشتراک ‌گذاری محتوا بسیار مهم است؛ اما اگر بتوانید اقداماتی انجام دهید که منجر به اشتراک‌گذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان وب‌سایت شود، رشد چشم‌گیرتری خواهید داشت.

اشتراک ‌گذاری محتوا محتوا توسط بازدیدکنندگان

فرمول جادویی که موجب به اشتراک ‌گذاری محتوا اجتماعی و ترافیک ارجاعی می‌شود چیست؟ هیچ فرمول جادویی وجود ندارد، اما چند نکته وجود دارد که تیم بازاریابی محتوای شما همیشه باید در ذهن داشته باشند. ازجمله:

  1. آیا یک محتوای فوق‌العاده تهیه‌کرده‌اید؟
  2. آیا این محتوا ارزش اشتراک ‌گذاری محتوا دارد؟
  3. محتوا از لحاظ فنی صحیح تهیه‌شده است؟
  4. این محتوا دارای عنوان و توضیحات خوب و کاملی است؟
  5. آیا محتوا دارای ساختار کلیدی مناسبی است؟

نکته: اگر هیچ شخصی محتوای شما را به اشتراک نگذارد، نرخ ROI یا بازگشت سرمایه بهبود نخواهد یافت!

اندازه‌گیری ROI محتوا، بسیار ساده است. نرخ بازگشت سرمایه بر مبنای اشتراک‌گذاری‌ها، لایک‌ها و دیدگاه‌ها، بازخوردها و… است. همه این موارد درنهایت منجر به تبدیل نرخ سرمایه خواهند شد. بنابراین به‌عنوان یک بازاریاب دیجیتال یا بازاریاب محتوا، باید دقیقاً بدانید که چطور می‌توانید محتوایی ایجاد کنید که کاربران تمایل دارند که به اشتراک بگذارند.

عوامل مؤثر در اشتراک ‌گذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان وب‌سایت

  • ابتدا مخاطبان هدف خود را تشخیص دهید. (این یکی از بزرگ‌ترین عوامل برای تولید محتوای موفق است.)
  • برای هر صنعت و حوزه، یک مدل مخاطب خاص وجود دارد.
  • مخاطبان شما چه دسته‌ای هستند؟ چه نیازی دارند؟
  • تحقیق در مورد شخصیت‌های خریدار و بررسی مواردی که برای آنان با ارزش است.

انواع مخاطبان هدف

در حال حاضر تمرکز بر روی مشتریان هدف و بررسی کامل نیازهای آنان نقش مهمی در اجرای یک بازاریابی حرفه‌ای دارد. بین بازاریابی و فروش B2B و B2C تفاوت زیادی وجود دارد. دانستن تفاوت‌های کلیدی به شما کمک می‌کنند تا نوع مناسبی از محتوای موردعلاقه را توسعه دهید.

هنگامی‌که محتوای B2B را توسعه می‌دهید، توصیه می‌شود حداقل 3 تا 5 شخصیت از مشتری در ذهن خود تصور کنید که بر کانال فروش تأثیر می‌گذارند. به‌عنوان‌مثال:
یک مدیر اجرایی علاقه‌مند به خواندن محتوایی است که آموزنده، فکری و فلسفی باشد. از سوی دیگر، یک مدیر فروش بیشتر علاقه‌مند به خواندن یک محتوای راهنما و آموزشی است که به او کمک می‌کند اطلاعات بیشتری در مورد تولید و نرخ تبدیل کسب کند.

بدون تردید، توجه به عکس‌العمل مخاطبان در محتوای B2B نقش مهمی ایفا می‌کند، اما برای محتوای B2C روند کمی متفاوت‌تر است. صرف‌نظر از نوع اطلاعاتی که به مخاطبان منتقل می‌کنید، بررسی کنید که نظر آن‌ها را جلب و بر تصمیم خریدشان تأثیر می‌گذارید.

بررسی نیاز مخاطبان

تولید محتوا بر اساس نیاز مشترکین و توجه به‌ عکس‌العمل آن‌ها بسیار مهم است. می‌توانید اطلاعات مورد نیاز را از بخش‌های مختلف دریافت کنید. ازجمله:

  • Google analytics: این بخش داده‌های ارزشمندی را نمایش می‌دهد که بازدیدکنندگان به چه صورت وارد سایت شما می‌شوند، کدام کلمات کلیدی محبوب‌تر بوده‌اند و چه مدت از سایت بازدید کرده‌اند.
  • تلاش‌های گروه: گروه بازاریابی دیجیتال شما می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را بر اساس بازخورد مشتریان هدف و تجربیات خود به دست آورد.
  • شبکه‌های اجتماعی: از طریق تحلیل آنچه مخاطبان شما دوست دارند موضوعات خود را مشخص کنید این کار موجب انگیزه برای اشتراک‌گذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان وب‌سایت خواهد شد. حتماً از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید.
  • نظرسنجی‌ها: مشتریان فعلی شما ارزشمندترین دارایی برای شناخت سایر مخاطبان هستند و به شما کمک می‌کنند محتویاتی را که می‌خواهید ب کمک حلقه‌های آن‌ها به اشتراک بگذارید ایجاد کنید.

عوامل مؤثر در جلب نظر کاربران چیست؟

با توجه به موارد ذکر شده باعث می‌شود محتوای خود را توسعه دهید و به نقاط ضعف و قوت هر موضوع، نیاز کاربران و موارد جذاب توجه بیشتری داشت باشید. برای اشتراک ‌گذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان وب‌سایت باید مواردی دیگری را نیز رعایت کنید.

1- توجه مخاطبان خود را جلب کنید

تجارت یک دنیای رقابتی پر سرعت است پیام‌های بازاریابی شما همانند بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی تلویزیونی درگذشته گسترش نمی‌یابند. امروزه همه‌چیز تغییر کرده است و باید هوشمندانه عمل کنید. باید محتوایی را تولید کنید که مخاطبان را به سمت خود جلب کند، در غیر این صورت، آن‌ها به محتوا توجه نمی‌کنند.

2- اجتناب از تمجید

یکی از اشتباهات رایج در محتوا سازی تعریف و تمجیدهای بی‌مورد است؛ مانند دانش‌آموزی که در مقابل کلاس ایستاده و می‌گوید، من بهترینم! و دانش‌آموزی که سرگرم‌کننده است و درباره آخرین اتفاقات صحبت می‌کند. پس به‌جای تعریف و تمجیدهای بی‌مورد، عملکرد و قابلیت‌ها و برتری‌های خود را به گونه‌ای جذاب به نمایش درآورید. به‌جای گفتن، نمایش دهید.

3- یافتن موضوعات مهم و موردعلاقه

در مورد موضوعات مهم و پرطرفدار صنعت خود بنویسید. به‌این‌ترتیب، وب‌سایت یا وبلاگ شما یک منبع قابل‌اعتماد از اطلاعات است که علاوه بر کسب بازدید بی‌شمار منجر به اشتراک‌گذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان وب‌سایت خواهد شد.

4- از قدرت ویدئو استفاده کنید

آمارها نشان می‌دهند که 77 درصد از افراد یک گوشی هوشمند دارند و تقریباً 65 درصد از آنان از گوشی‌های هوشمند خود برای مشاهده محتوا و ویدئوها استفاده می‌کنند.

دنبال کردن تصاویر و فیلم‌ها در رسانه‌های اجتماعی با استفاده از گوشی‌های هوشمند آسان‌تر می‌شوند. علاوه بر این، کاربران به‌راحتی می‌توانند مطالب و سرفصل‌ها را مطالعه کنند تا با یک نگاه اطلاعات جامعی دریافت کنند.

5- استفاده از اینفوگرافیک‌ها

اینفوگرافیک، تصاویر، گیف و… می‌توانند عوامل محرک اشتراک ‌گذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان وب‌سایت باشند. در حقیقت خلاصه کردن مطالب در قالب اینفوگرافیک بسیار مفید است زیرا جزء محتواهایی است که بیشتر در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌شده است.

6- از ابزارها برای افزایش اشتراک ‌گذاری محتوا کمک بگیرید

اکثر افراد محتوای جذاب تهیه می‌کنند اما از ابزارهای اشتراک‌گذاری غافل می‌شوند. بهتر است در کنار محتوای مفید ابزارهایی ارائه دهید تا موجب اشتراک ‌گذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان وب‌سایت شوند. برای این منظور می‌توانید از ابزارهای زیر استفاده کنند:

  • افزونه اشتراک گذاری و نمایش ویدیو
  • Easy Social Locker
  • نمایش محتوا پس از به اشتراک گذاری
  • Monarch social sharing
  • Social Auto Poster

ابزارهای اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی کمک می‌کنند تا تبلیغ و توزیع محتوا ساده‌تر صورت بگیرد. بررسی گرایش‌های کاربران و جستجوهای فعلی به شما کمک می‌کنند تا محتویات خود را مناسب‌تر تولید کنید، Google Trends یک ابزار فوق‌العاده شگفت‌انگیز است که می‌تواند در تشخیص بیشترین جستجوها و گرایشات به شما کمک کند. می‌توانید موضوعات مناسب را پیدا کنید و سپس با توجه به نوع کسب‌وکار و صنعت مخاطبان هدف خود را تشخیص دهید و با توجه به نیاز آنان محتوای مفید ارائه دهید.

جمع‌بندی نهایی

اگر محتوای شما برای مخاطبان مفید نیست، استفاده از رسانه‌های اجتماعی فایده‌ای ندارد. توصیه می‌شود زمان و انرژی خود را صرف تجزیه‌وتحلیل مخاطبان کنید. نیازهای مخاطبان را شناسایی کرده سپس بر روی موارد مناسب سرمایه‌گذاری کنید.

محتوای جالب، قابل اشتراک‌گذاری است. از تکنیک‌های روز برای تهیه محتوا استفاده کنید از تصاویر، اینفوگرافیک، ویدیوهای جذاب و… کمک بگیرید. تلاش‌های شما درگذر زمان جواب خواهد داد و درنهایت موجب اشتراک ‌گذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان وب‌سایت خواهد شد.

پیروز باشید.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *