آموزش آنالیز اینستاگرام

شبکه های اجتماعی

8 دقیقه زمان مطالعه

احتمالا آمار پیج اینستاگرامتان برایتان مهم است و آماری مثل تعداد لایک ها و رشد ماهیانه پیج خودتان را بررسی کرده اید. اما آیا تابحال از قابلیت های آماری اینستاگرام و داده های آن استفاده کرده اید؟ اگر پاسختان منفی است، بهتر است همین امروز این کار را شروع کنید. با بررسی آمار اینستاگرام می توانید نقش این پلتفرم در استراتژی بازاریابی کلی خودتان را بررسی کنید و بتوانید کسب و کار خودتان در اینستاگرام را بهبود ببخشید. برای آشنایی با نحوه کار با اینستاگرام، حتما آموزش اینستاگرام را مطالعه کنید.

در این راهنما ما به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا باید از ابزار آنالیز اینستاگرام استفاده کنید و ابزارهای موجود را به شما معرفی خواهیم کرد. همچنین نگاهی هم به آمارهای مهمی که باید به آن ها توجه کنید خواهیم انداخت. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید:

چرا آمار اینستاگرام مهم است؟

با بیش از ۲۵ میلیون کسب و کار در سراسر دنیا و حداقل ۲۰۰ میلیون کاربر که روزی یک بار پست های این کسب و کارها را می بینند، مشخص است که کسب و کارها متوجه ارزش فعالیت در این پلتفرم شده اند. اگر نمی دانید چند نفر از پروفایل شما بازدید کرده اند، عملکرد پست هایتان چطور است، استوری هایتان تا چه اندازه جذاب هستند و… وقت گذاشتن برای ایجاد پست های جدید منطقی به نظر نمی رسد.

در صورتی که از ابزارهای آنالیز اینستاگرام استفاده نکنید، ممکن است:

  • برای مخاطب اشتباه محتوا تولید کنید
  • تعداد پست های ایجاد شده کم یا زیاد باشد
  • مخاطبین غیرمرتبط را به سمت سایتتان هدایت کنید
  • مخاطبینی که ممکن است باعث فروش بیشتر شوند را نادیده بگیرید
  • در ساعت هایی که کاربران کمتری آنلاین هستند، پست بگذارید
  • فرصت های ایجاد تعامل در پست ها و استوری های خودتان را از دست بدهید

این موارد فقط لیست کوتاهی از مواردی هستند که با تحلیل پیج اینستاگرام خودتان می توانید آن ها را بهبود ببخشید. اطلاعاتی که از ابزارهای آنالیز اینستاگرام دریافت می کنید، باعث خواهند شد روشی که از پلتفرم استفاده می کنید را بهبود ببخشید و درآمد کسب و کارتان را افزایش دهید. به این ترتیب اینستاگرام به بخش مهمی از استراتژی کسب و کار شما تبدیل خواهد شد. پس بدون هیچگونه معطلی، اجازه دهید به سراغ اطلاعاتی که می توانید از این ابزارها کسب کنید، برویم:

تحلیل و ارزیابی در اینستاگرام

تحلیل پیج اینستاگرام

داده های آماری مربوط به پروفایل

آمار مربوط به پروفایل در صفحه پروفایل خودتان و با کلیک روی گزینه View Page Insights قابل دسترسی هستند. در این صفحه اطلاعات مربوط به یک هفته گذشته را مشاهده خواهید کرد. ممکن است قبلا هم این صفحه را دیده باشید، اما اطلاعی از داده های آن نداشته باشید. در این بخش اطلاعات زیر به شما نمایش داده خواهند شد:

  • Impressions: تعداد دفعاتی که پست های شما در بازه زمانی مشخص دیده شده اند
  • Interactions: تعداد فعالیت هایی که بر روی پست های شما انجام شده است (لایک، کامنت، سیو، اشتراک گذاری)
  • Reach: تعداد اکانت های منحصر به فردی که پست های شما را دیده اند.
  • Profile Visits: تعداد کل بازدیدهای صفحه در طول یک هفته گذشته
  • Website Clicks: تعداد دفعاتی که کاربرها روی لینک وبسایت شما در صفحه پروفایل کلیک کرده اند.
  • Call/Email Clicks: تعداد دفعاتی که کاربر روی کلیدهای Call یا Email کلیک کرده است.
  • Mentions: تعداد دفعاتی که کاربرهای دیگر اسم اکانت شما را منشن کرده اند.

آمارهای مربوط به مخاطبین اینستاگرام

مخاطبین هدف شما چه افرادی هستند؟ مطمئنا شما هم لیستی از مخاطبین هدف خودتان دارید، اما این لیست تا چه میزان با افرادی که پست ‎های شما را می بینند و دنبال می کنند، تطبیق دارد؟ خوشبختانه در بخش تحلیل پیج اینستاگرام آمار کاملی در مورد مخاطبین شما وجود دارد. مهم ترین فاکتورهایی که در بخش Audience باید به آن ها توجه کنید، به شرح زیر هستند:

  • Top Locations: با استفاده از این اطلاعات می توانید پنج شهر و کشوری که بیشترین مخاطبین شما در آنجا حضور دارند، را ببینید.
  • Age Range: مخاطبینتان در چه بازه سنی قرار دارند؟ فهمیدن این موضوع خیلی راحت است و اینستاگرام آن ها را در دسته بندی های مختلفی برای شما قرار می دهد.
  • Gender: پراکندگی مخاطبین براساس جنسیت.
  • Follower Hours: اطلاعات مفیدی که میزان فعالیت کاربران در طول ساعات روز را به شما نمایش می دهد.
  • Follower Days: این بخش روزهایی که کاربران بیشتر فعال هستند را به شما نمایش می دهد.

آمار مربوط به پست ها

پس از اینکه آمار مربوط به مخاطبین را بررسی کردید، باید به سراغ آمار مربوط به پست ها بروید و عملکرد هر کدام از آن ها را بررسی نمایید. با این کار متوجه خواهید شد که کاربران چه تعاملی با محتوای شما دارند.

آماری که برای هر پست می توانید دریافت کنید، به شرح زیر هستند:

  • Interactions: کارهایی که کاربر مستقیما روی پست های شما انجام داده است. بازدید از پروفایل، کلیک کردن روی لینک بیو یا کلید call/Email مواردی هستند که در این بخش قابل دسترسی هستند.
  • Discovery: تعداد اکانت هایی که شما را فالو نمی کنند، اما ممکن است از طریق بخش اکسپلور اینستا از پست شما بازدید کرده باشند، در این قسمت نمایش داده می شوند.
  • Follows: فالوورهای جدیدی که از طریق همان پست دریافت کرده اید.
  • Reach: اکانت های یکتایی که از پست شما بازدید کرده اند.
  • Impressions: تعداد بازدیدهای کلی پست شما. این اطلاعات در دسته های مختلفی قرار می گیرد و می توانید دقیقا ببینید که بازدیدهای پست شما از چه مکان هایی انجام شده است.
  • Saves: تعداد اکانت های یکتایی که پست شما را ذخیره کرده اند.
  • Comments: تعداد کامنت های پست موردنظر

آمار مربوط به استوری اینستاگرام

آخرین آماری هم که در اینجا مورد بررسی قرار می دهیم، آمار مربوط به استوری های اینستاگرام است. در صورتی که از قابلیت استوری های اینستاگرام استفاده نمی کنید، یک فرصت جدی را از دست خواهید داد. این قابلیت اینستاگرام از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و به شما اجازه می دهد که برند خودتان را در معرض افراد بیشتری قرار دهید.

این مقاله را حتما بخوانید
بازاریابی اینستاگرام

آماری که در مورد قسمت استوری می توانید مورد بررسی قرار دهید به شرح زیر هستند:

  • Impressions: تعداد دفعاتی که استوری شما دیده شده است
  • Reach: تعداد اکانت های یکتایی که استوری شما را دیده اند
  • Exits: دفعاتی که مخاطب از میانه استوری از آن خارج شده است
  • Replies: تعداد پیام هایی که از استوری دریافت کرده اید
  • People Insights: تعداد اکانت هایی که به یکی از اجزای خاص استوری شما واکنش نشان داده اند

تحلیل اینستاگرام

چه داده هایی را باید دنبال کنید؟

اطلاعاتی که اینستاگرام در اختیار شما قرار می دهد خیلی زیاد هستند، اما نیازی نیست که تمام این اطلاعات را دنبال کنید و به دقت همه آن ها را بررسی نمایید. قبل از اینکه بررسی داده ها را شروع کنید، باید هدف نهایی خودتان را مشخص نمایید. ممکن است یک فرد از اینستاگرام برای افزایش بازدید سایت خودش استفاده کند، اما هدف یک کاربر دیگر ارتباط نزدیک تر با مخاطبین خودش باشد. افزایش آگاهی از برند هم یکی دیگر از دلایلی است که ممکن است به فعالیت در اینستاگرام نیاز داشته باشید. صرف نظر از اینکه چه هدفی از فعالیت در اینستاگرام دارید، شما باید این هدف را از قبل مشخص کنید تا بتوانید از آمار اینستاگرام به نفع خودتان استفاده کنید.

در ادامه اهداف مهم و آمارهایی که برای دستیابی به آن ها مهم هستند را معرفی می کنیم تا بتوانید بهترین استفاده را از آن ها ببرید:

ایجاد آگاهی از برند

اگر یک شرکت تازه کار هستید و می خواهید خودتان را به کاربر معرفی کنید و یا یک شرکت معروف هستید که می خواهید وارد یک بازار جدید شوید یا محصول جدیدی را به بازار معرفی کنید، اینستاگرام بهترین مکان برای ایجاد آگاهی از برند است. اینستاگرام یکی از بهترین پلتفرم ها برای ایجاد آگاهی از برند است، زیرا با توجه به کاربران زیاد این پلتفرم، مطمئنا مخاطبین شما هم در این پلتفرم حضور دارند.

در صورتی که هدف شما از فعالیت در اینستاگرام ایجاد آگاهی از برند است، باید آمارهای زیر را بررسی کنید:

  • تعداد فالوور: افزایش فالوور به معنی افزایش آگاهی از برند است. در صورتی که متوجه شدید تعداد فالورهای برند شما در حال افزایش است، می توانید متوجه شوید که مخاطب، برند شما را دوست دارد. تبلیغات، همکاری با اکانت های مشابه و برگزاری مسابقه برخی از روش هایی هستند که از طریق آن ها می توانید تعداد فالورهای خودتان را افزایش دهید.
  • Impressions: هرچقدر که تعداد بازدید پست و استوری های شما بیشتر باشد، به این معنی است که افراد بیشتری هم با برند شما آشنایی دارند. به همین خاطر باید مطمئن شوید که بازدید پست ها، استوری ها و اکانت شما در حال افزایش است.
  • Reach: Reach هم نشان دهنده تعداد بازدید پست، استوری و اکانت شما است. تفاوت بین Reach و Impressions این است که Reach تعداد اکانت های یکتا را نشان می دهد، اما Impression تمام بازدید های پست را نمایش می دهد.

ایجاد لید یا فروش

یکی از متداول ترین اهداف برای بازاریاب ها و مارکترها از فعالیت در اینستاگرام، افزایش فروش است. برای افزایش فروش از طریق اینستاگرام، استراتژی های متفاوتی مثل تبلیغات یا ارائه کد تخفیف به کاربران وجود دارد، اما موفقیت این استراتژی ها را چطور می توانید بسنجید؟

برای این کار معیارهای زیر وجود دارند:

  • Website Clicks: احتمالا در تبلیغات و پست های خودتان کاربر را نسبت به خرید یا پرکردن یک فرم خاص بر روی وبسایتتان ترغیب کرده اید. بررسی تعداد افرادی که روی لینک وبسایتتان کلیک کرده اند، به شما کمک می کند عملکرد خودتان را به دقت مورد بررسی قرار دهید.
  • Call/Email Clicks: تماس های تلفنی و ایمیل یکی از مواردی هستند که نشان می دهند کاربران تمایل به خرید از شما دارند. افزایش آمار مربوط به این موارد نشان دهنده این است که در مسیر درستی قرار دارید.
  • Followe Hours/Days: توجه به ساعت و روز فعالیت کاربرانتان باعث می شود بتوانید استراتژی اینستاگرام خودتان را بهبود ببخشید. برای مثال شما می توانید در ساعاتی که مخاطبینتان بیشتر آنلاین هستند، پست های خودتان را منتشر کنید که باعث افزایش نرخ تعامل کاربر می شود.

رفتار در اینستاگرام

بهترین ابزارهای آنالیز اینستاگرام

امروزه همه افراد سرشان شلوغ است و بررسی آمار اینستاگرام در بخش های مختلف ممکن است کار وقت گیر و خسته کننده ای باشد، اما خوشبختانه ابزارهایی وجود دارند که ردیابی و بررسی آمار اینستاگرام را برای شما ساده تر می کنند. برخی از این ابزارها به شرح زیر هستند:

۱- HootSuite

یکی از محبوب ترین ابزارها برای برنامه ریزی انتشار پست در اینستاگرام HootSuite است. این ابزار از همان ابتدا که اینستاگرام خیلی معروف نبود، برای این کار استفاده می شد و اکنون نیز از قابلیت های متعددی از جمله ابزار آنالیز اینستاگرام رونمایی کرده است. با استفاده از Hootsuite شما می توانید روی آمارهای هدفمند تمرکز کنید و حتی گزارش های بصری متعددی برای کسب و کار خودتان ایجاد کنید.

۲- Squarelovin

Suarelovin یک ابزار اختصاصی برای آنالیز اینستاگرام است و به همین خاطر می توانید از قابلیت های گزارش گیری متعدد آن برای بهبود استراتژی کلی خودتان بهره ببرید. برای مثال با کمک قابلیت Engagement Chart آن می توانید بهترین زمان برای انتشار پست را پیدا کنید.

۳- Social Bakers

این ابزار یکی از ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام است و با کمک آن شما می توانید آمار مربوط به هشتگ ها، فیلترها، بهترین پست ها از لحاظ نرخ تعامل و… را پیدا کنید. همچنین این ابزار از طریق چارت های مختلف پراکندگی فعالیت شما در ۱۲ ماه گذشته را نمایش می دهد که برای حفظ پایداری اکانت شما خیلی مهم است.

سخن نهایی

امیدواریم که این مقاله و اطلاعات موجود در آن توانسته باشد در راستای بهبود استراتژی های کلی کسب و کارتان به شما کمک کرده باشد. با استفاده از ابزارهای آنالیز معرفی شده هم شما می توانید نحوه عملکرد خودتان در پلتفرم اینستاگرام را به راحتی مورد بررسی قرار دهید و در صورت وجود مشکل در استراتژی، آن را بهبود ببخشید.

محصول پیشنهادی

انتشار خودکار پست و برگه از ChatGPT و اینستاگرام و ... | WordPress Automatic Plugin

345,000 تومان

82.86%

محصول پیشنهادی

افزونه ارسال خودکار به شبکه های اجتماعی | پلاگین Social Auto Poster

345,000 تومان

63.81%

محصول پیشنهادی

افزونه شبکه اجتماعی اف اس پوستر | پلاگین FS Poster

395,000 تومان

53.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

بادی باس، قالب آموزشی، شبکه اجتماعی، فروشگاهی، چند منظوره | BuddyBoss

925,000 تومان

73.33%

محصول پیشنهادی

افزونه دکمه تماس با ما | پلاگین All in One Support Button

345,000 تومان

63.64%
5

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه