لید جنریشن چیست و چگونه باید انجام شود؟

کسب و کار

24 دقیقه زمان مطالعه

لید جنریشن چیست (Lead Generation) فرآیند جذب افرادی می باشد که مایل هستند از محصولات شما استفاده کنند و شما باید آن ها را به مشتری خود تبدیل کنید. تولید و یا جذب لید معمولاً از طریق کمپین های بازاریابی پشتیبانی شده توسط اتوماسیون بازاریابی انجام می شود. این فرایند شامل آوردن و جذب مشتریان بالقوه به سمت کسب و کار شما و فروش محصولات و خدماتتان به آن ها می باشد.

علی رغم مزایای بالقوه تجاری جذب لید، انجام آن ممکن است کمی دشوار باشد ، به خصوص اگر قبلاً هرگز از این روش بازاریابی استفاده نکرده باشید اما ارزش یادگیری دارد. لید جنریشن می تواند به شما کمک کند تا مشتری بیشتری پیدا کنید و تجارت خود را در کل چرخه فروش ، به ویژه هنگام انجام بازاریابی اینترنتی ، رشد و توسعه دهید.

همانطور که می دانید بهینه سازی موتور جستجو ( SEO ) و ایجاد لید با مفاهیم بازاریابی همپوشانی دارند، اما در واقع کاملاً متفاوت هستند. به عنوان یک صاحب کسب و کار درک این تفاوت و دانستن اینکه در چه زمانی باید بر کدامیک تمرکز کرد، بسیار مهم است.

به طور کلی، لید یک بازدید کننده وب سایت است که با ارائه برخی یا تمام اطلاعات خود، فرم وب را پر کرده و در آینده می تواند مشتری شما شود. این فرم می تواند مانند فرم درخواست آدرس ایمیل ساده باشد و یا فرم پیچیده تری داشته باشد که به اطلاعات تماس دقیق و پاسخگویی به سوالات اضافی نیاز دارد.

اغلب بهتر است برای طراحی فرم یک تعادل بین این دو پیدا کنید. به عبارت دیگر دریافت آدرس پست الکترونیکی به تنهایی نمی تواند منجر به افزایش لید شود. با این حال، الزام به پر کردن فرم پیچیده و طولانی که خواستار اطلاعات شخصی است، می تواند برخی از افراد را آزار دهد.

کسب و کار های موفق و پر رونق از اهمیت استراتژی های بازاریابی تولید لید مطلع هستند. دریافت لیدهایی که هم کارا هستند و هم کیفیت بالایی دارند، نیاز به جذب بازدیدکنندگان مناسب و درگیر کردن آن ها با اطلاعات مفید دارد. بیش از 55٪ بازاریابان B2B نیمی از بودجه بازاریابی خود را صرف تولید لید می کنند. برنامه های تولید لید، با تبدیل لید واجد شرایط به مشتری واقعی باعث می شوند تا کسب و کار ها فروش بیشتری داشته باشند.

این یک استراتژی بازاریابی تولید لید است که در ساده ترین حالت خود بیان شده است. اگر می خواهید یک فرایند تولید لید موثر ایجاد کنید که از طریق آن لیدهای خوب و با کیفیت جمع آوری کنید، به چنین استراتژی های بازاریابی دیجیتال نیاز دارید. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که لید چیست و چگونه می توانید برای وب سایت خود آن ها را ایجاد کنید.

توجه داشته باشید جمع آوری لید باید قسمت عمده ای از تلاش شما باشد و همیشه باید آن را در نظر بگیرید. ما در این مقاله قصد داریم به طور مفصل و با جزییات دقیق درباره ی لیدجنریشن و نحوه ی ایجاد یک استراتژی برای تولید لید به صورت گام به گام را به شما شرح دهیم.

لید جنریشن چیست؟

LEAD GENERATION در دیجیتال مارکتینگ چه مفهومی دارد

برای بررسی اینکه لید ها چه هستند، باید در ابتدا با مفهوم سئو آشنایی پیدا کنید. سئو همان فرآیند بهبود قابلیت مشاهده و بازدید از وب سایت شما از طریق نتایج جستجوی ارگانیک یا رایگان در موتورهای جستجو است. از سئو برای بهبود رتبه بندی سایت در صفحه نتایج موتور جستجو استفاده می شود. هدف نهایی سئو افزایش دیده شدن وب سایت توسط افراد دیگر است تا از این طریق بتوان افراد مناسب را از طریق موتورهای جستجو وارد وب سایت خود کنید و درصد فروشتان را به صورت کاملاً رایگان افزایش دهید. سئو در حالت کلی:

  • دید و رتبه بندی را بهبود می بخشد.
  • میزان بازدید ارگانیک موتور جستجو را افزایش می دهد.
  • باعث می شود که محصول یا خدمات شما در ذهن کاربر قابل اعتماد باشد.
  • ترافیک وب سایت با کیفیت بالا را افزایش می دهد.
  • نرخ بازگشت چشمگیری را ارائه می دهد.
  • اعتبار و اعتماد را بهبود می بخشد.
  • کل قیف بازاریابی را هدف قرار می دهد.
  • تجربه کاربر را بهینه می کند.
  • موفقیت PPC (بازایابی کلیکی) را افزایش می دهد.
  • به شما کمک می کند تا برای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود رتبه بگیرید.

حال که با مزایا و مفهوم سئو آشنا شدید، درک تولید لید می تواند راحت تر باشد. به طور کل لید کسی است که وارد قیف فروش شما می شود. بطور مثال هر فردی که در وبینارهای شما ثبت نام می کند یا مقاله ای را از سایتتان دانلود می کند یک لید محسوب می شود که مشخصات مشتری ایده آل شما را دارد. تولید لید فرایند جلب توجه مصرف کنندگان به محصول یا خدمات شما با هدف نهایی خرید است. این یک فرایند اساسی برای شرکت های (B2B) و (B2C) است.

لیدهای عالی و واجد شرایط دارای خصوصیات زیر هستند:

  • کلیه اطلاعات تماس مورد نیاز (نام، ایمیل، تلفن و / یا آدرس) را در اختیار شما قرار می دهند.
  • نظرات یا پیام های مختلفی را به شما می دهند و با شما تعامل دارند.

بهبود قیف فروش با لید جنریشن صحیح

هدف اصلی وب سایت ها باید کمک به بازدیدکنندگان در یافتن اطلاعات مورد نظرشان باشد. علاوه بر این، آن ها باید به سازمان خود کمک کنند تا محصول و خدمات خود را به فروش برسانند. لید ها برای یک سایت این موارد را انجام می دهند.

در زمینه بازاریابی و فروش ، لید ها افرادی هستند که به محصول و یا خدمات شرکت شما علاقه نشان داده باشد. لید ها می توانند از منابع مختلف ، از جمله روش های سنتی تبلیغات ، فعالیت های آفلاین مانند مراجعه مشتری به محل کسب و کار شما و تلاش های بازاریابی دیجیتال شما حاصل شوند. صرف نظر از اینکه آن ها از چه طریق به شما مراجعه می کنند در قدم اول آن ها با کسب و کار شما تعامل خود را شروع می کنند و یا نسبت به خدمات شما علاقه نشان می دهند.

توجه به این نکته مهم است که شما باید تعیین کنید که آیا لید “واجد شرایط” است و یا خیر. در واقع لید با کیفیت به این معنی است که آن ها گامی برداشته اند که نشان می دهد خرید محصولات شما را به عنوان مشتری احتمالی در نظر دارند. برخی از لیدها یا سرنخ ها ممکن است بلافاصله برای انجام این کار (خرید) آماده باشند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است تنها در حال تحقیق و بررسی گزینه های مختلف باشند تا سرانجام یک مورد را انتخاب کنند.

اختصاص دادن وقت برای احراز صلاحیت آن ها پیش از تلاش برای بازاریابی به آن ها بسیار مهم است. به عبارتی دیگر شما باید مخاطبان خود را بشناسید تا به طور موثر برای آن ها بازاریابی کنید ، به عنوان مثال ، هنگام تبدیل بازدید کنندگان وب سایت به لید می توانید آن ها را از طریق شخصی سازی وب سایت با استفاده از داستان های مشتری و دکمه های اقدام به عمل CTA  جذب کسب و کار و محصولات خود کنید.

ارسال پیام اشتباه و یا پیشنهاد به لید در زمان نامناسب می تواند رابطه را کاملاً به خطر بیندازد و علاوه بر هزینه ها و خسارت های وارد شده به کسب و کارتان ، می تواند باعث اتلاف وقت و منابع شما شود. بنابراین اطمینان از کیفیت ارتباط و نحوه ی تعامل با لید تنها از طریق شناختن آن ها امکان پذیر است.

ارتباط لید جنریشن با سئو در چیست؟

شما با داشتن سایتی که به درستی بهینه سازی شده است و هنگامی که شخصی به دنبال چیزی در رابطه با کسب و کار شما می گردد، می توانید در موتورهای جستجو ظاهر شوید. سئو و تولید لید در کنار هم میزان دیده شدن شما را بهبود می بخشند، زیرا هرچه بیشتر در صفحه اول نتایج جستجو ظاهر شوید، مشتریان بالقوه بیشتری می توانند بیزنس شما را پیدا کنند و با آن ها تعامل داشته باشند.

اگر محتوای ایجاد شده و بهینه شده برای سئو نیازهای مخاطبان شما را برآورده کند، شما این فرصت را خواهید داشت که بازدیدکننده معمولی را به لید واجد شرایط تبدیل کنید و در نهایت فروش خود را انجام دهید. سئو به عنوان قیفی عمل می کند که منجر به ورود جریان لید به وب سایت شما می شود. به طور کلی، سئو وب سایت شما را به یکی از بهترین ابزارهای تولید لید تبدیل خواهد کرد. در واقع :

  • 57٪ از بازاریابان B2B می گویند که سئو منجر به تولید لید می شود و اثر بخشی آن بسیار بیشتر از سایر اقدامات بازاریابی آن ها است.
  • سئو می تواند نرخ تبدیل 14.6٪ را داشته باشد.

سئو یکی از بهترین راه ها برای افزایش مشتری، افزایش فروش و درآمد، رشد و شکوفایی کسب و کار شماست. هنگامی که شما یک استراتژی سئو را اجرا می کنید، می توانید لید ایجاد کنید زیرا در زمان مناسب و در مکان مناسب مخاطبان هدف خود را جذب می کنید.

بنابراین برای تولید لید، باید یک استراتژی سئو را پیاده کنید. با این کار، شما می توانید با استفاده از کلمات کلیدی مورد نظر، شایسته ترین مخاطبان خود را هدف قرار دهید. سئو به شما امکان می دهد رتبه خود را در صفحات نتایج موتور جستجو افزایش دهید، این به معنای قرار گرفتن در معرض دید لید های بیشتر، دریافت کلیک بیشتر، افزایش بازدید و در نهایت فروش بیشتر است. سئو با اطمینان از اینکه در موتورهای جستجو دیده می شوید، منجر به تولید لید می شود.

تولید لید و جذب افراد

چرا لید جنریشن مهم است؟

این یک واقعیت است که تولید لید کمی پیچیده است و زمان و تلاش زیادی نیاز دارد، اما مزایای آن به راحتی تمامی این موارد را جبران می کند. یک شرکت بدون استراتژی تولید لید، بدون شک موفق نخواهد شد. بدون داشتن لید، به حداکثر رساندن رشد و درآمد، چالش برانگیز و تا حدودی غیر ممکن خواهد بود.  تولید لید فرآیندی است که باعث ایجاد دید، اعتبار، اعتماد و علاقه از سوی گروه خاصی از افراد می شود (لیدهای بالقوه). با داشتن استراتژی مناسب تولید لید، می توانید تجارت و ارزش مادام العمر خود را رشد دهید. در ادامه به بررسی 9 دلیل برای تولید لید خواهیم پرداخت.

بازار خود را گسترش دهید.

وقتی کار خود را شروع کردید، احتمالاً گروه خاصی از افراد را هدف قرار داده اید. اما آیا این تنها بخشی است که می توانید هدف قرار دهید؟ مسلماً خیر. تولید لید شما را قادر می سازد تا با مشتریان بالقوه خود آشنا شوید. در واقع با گسترش بازار خود، آگاهی از برند را افزایش می دهید. فرایند تولید لید، مخاطبان شما را در مورد محصولات یا خدمات شما آموزش می دهد و آن ها را آگاه می کند و این امر به ایجاد آگاهی در مورد برند شما کمک می کند.

تعداد دنبال کننده های خود را رشد می دهید.

افزایش آگاهی از برند شما در بین مشتریان، بخش عمده ای از تلاش های تولید لید است. این کار شامل ساخت محتوای با کیفیت و شروع به مکالمه در کانال های اجتماعی است. هدف این است که محتوای ارزشمندی را با مخاطبان هدف خود به اشتراک بگذارید، تا از این طریق شما را به عنوان یک رهبر در صنعت خود قرار دهد. به نوبه خود این باعث ایجاد جامعه ای از متخصصان می شود که برند شما را دوست دارند و آن را دنبال می کنند. برخی از آن ها مشتری خواهند شد و برخی دیگر ممکن است به طرفداران برند تبدیل شوند.

اعتماد سازی خواهید کرد.

اثبات اجتماعی و نظرات مثبت مشتریان قبلی برای متقاعد کردن افراد برای تبدیل به مشتری است و از این طریق به راحتی می توان اعتمادسازی کرد. اما همیشه این موارد را به طور خودکار دریافت نمی کنید (حتی وقتی محصول یا خدمات شما عالی است). با تولید لید و تعامل با آن ها می توانید اعتمادسازی کرده و به راحتی نظرات آن ها را جلب کنید.

درآمد خود را افزایش دهید.

تولید لید می تواند توانایی برند شما را برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود مانند افزایش فروش به حداکثر برساند. با انجام این کار، جلب توجه لید های واجد شرایط آسان تر خواهد بود و این باعث می شود فروش محصولات به آن ها آسان تر باشد. پتانسیل رشد درآمد بسیار زیاد خواهد بود، به ویژه هنگامی که به علایق و نقاط درد مخاطبان خود اهمیت می دهید.

کیفیت مخاطبان خود را بهبود بخشید.

ایجاد محتوا و قرار دادن آن بر روی وب می تواند بازدید را جلب کند. اما اگر بازدیدکنندگان شما به لید تبدیل نمی شوند، این یک تلاش بیهوده است. با تولید لید، شما رویکردی کاملاً هدفمند در ایجاد محتوا در پیش می گیرید. هر آنچه برای برند خود می نویسید – از وب سایت و کپی ایمیل گرفته تا رسانه های اجتماعی و پست های وبلاگ – با توجه به این افراد خواهد بود و این موضوع باعث می شود تمامی اقدامات شما هدفمند شوند. این امر باعث بهبود تبدیل و فروش می شود.

ایجاد قابلیت مشاهده و آگاهی بیشتر

شاید شما استارتاپی باشید که اخیراً بدون سر و صدای زیاد راه اندازی شده است. یا اینکه شما یک تجارت هستید که سال ها در پشت صحنه فعالیت می کند، اما توجه زیادی را به خود جلب نکرده است. اکنون با تولید لید می توانید توجه افراد را به خود جلب کنید.  ایجاد دید و آگاهی برای تغییر روند کار به نفع شما است. این کار را می توانید با ایجاد محتوایی که مخاطبان شما به آن نیاز دارند و منجر به اشتراک گذاری آن ها در کانال هایی که بازدید می کنند می شود، انجام دهید.

عدم نیاز به استفاده از روش های سنتی بازاریابی

با داشتن یک استراتژی برای تولید لید دیگر نیازی به استفاده از روش های سنتی جذب لید نخواهید داشت. با این کار وقت شما آزاد می شود و می توانید بر موارد دیگر تمرکز کنید.

مشتریان مورد نظر را هدف قرار دهید.

تولید لید به شما این امکان را می دهد که در مورد کسانی که هدف قرار داده اید و کسانی که پیام شما را دریافت می کنند، اطلاعات بیشتری داشته باشید. شما می توانید مشتری مورد نظر خود را از طریق تعدادی کانال و با اطلاعات جمعیتی مختلف هدف قرار دهید.

اطلاعات مهم جمع آوری می شود.

از طریق ترجیحات احتمالی، نیازها، اطلاعات تماس جمع آوری می شود و شما می توانید اطلاعات مهمی را برای شخصی سازی سفر مشتری و شخصی سازی تجربه آن ها استفاده کنید. این به شما امکان می دهد پیام یا محصول یا خدمات خود را متناسب با آن ها تنظیم کنید و شانس فروش را افزایش دهید.

ارزان تر از سایر تبلیغات

تولید لید با هدفمندتر شدن و صرفاً ارتباط با افرادی که به نوعی علاقه به کسب و کار شما نشان داده اند، می تواند در هزینه و زمان صرفه جویی کند. تبلیغات ارزان نیست، اما اغلب برای بیزنس ضروری است. مهم است که سعی کنید مقرون به صرفه ترین استراتژی ها را پیدا کنید که بهترین نتیجه را داشته باشند.

لید جنریشن (lead generation) می تواند برای تجارت شما ، به ویژه تلاش های بازاریابی دیجیتال ، بسیار سودمند باشد. برخی از بزرگ ترین مزایای تولید لید عبارتند از:

بسیاری از تاکتیک های سنتی تولید لید برای پیشرفت کار شما کافی نیست. با این حال، این روش ها می توانند همراه با روش های مدرن ، مانند تبلیغات آنلاین ، ایمیل و بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای ایجاد مزیت ها و سودآوری و در حالت کلی بیشترین تأثیر ممکن در تجارت شما با یکدیگر ترکیب شوند.

چالش های تولید لید (چگونه برای وب سایت خود لید ایجاد کنیم)

البته ، لید جنریشن همیشه آسان نیست. این کار بزرگ ترین چالشی است که بسیاری از بازاریابان با آن روبرو هستند. تولید لید در حالت کلی نیازمند توجه مداوم شما خواهد بود و باید روش ها و راه های مختلفی امتحان کنید تا مناسب ترین آن ها را پیدا کنید. برای تولید لید می توانید مراحل زیر را دنبال کنید

روند لید جنریشن یا تولید سرنخ فروش برای صاحبان مشاغل ممکن است پیچیده به نظر برسد اما کافی است که شما این مراحل را دنبال کنید تا لید های زیادی را جذب کنید:

شناخت مخاطبان خود

قبل از ساخت یک وب سایت، شما باید مخاطبان خود را مشخص کنید. درک اینکه به چه کسی محصول خود را می فروشید و چالش و مساله آن ها چیست، شاید بهترین راه برای شروع این روند است. سپس، همه کارهای دیگری که انجام می دهید را بخش بندی کنید. مطمئن شوید که نحوه تنظیم زیرساخت ها و پیمایش وب سایت شما برای بازدیدکنندگان هدف تان مناسب است.

جستجوهایی که بهینه سازی می کنید و پیام هایی که به اشتراک می گذارید، باید دقیقاً لید ها را هدف قرار دهد. مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید تا بتوانید یک استراتژی متناسب با هر گروه برای افزایش تعداد لید های خود ایجاد کنید .برای مشاهده جزئی تر، ایجاد پرسونای خریدار برای هر تقسیم بندی مخاطب، مفید است. اگر مساله آن ها را درک نکنید، برقراری ارتباط با خریداران کاملاً دشوار خواهد بود. این کار به شما کمک می کند تا جستجوی خود را با کلمات کلیدی ایده آل مطابقت دهید. پرسونا همان مشتری احتمالی است که برای ساخت آن باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آن ها چه کسانی هستند؟
  • اهداف و انگیزه های آن ها چیست؟
  • کدام مشکلات را تجربه می کنند و راه حل شما برای این مشکلات چیست؟
  • چرا راه حل شما زندگی آن ها را بهتر می کند؟
  • آن ها به چه کسی گزارش می دهند؟

یک پرسونای کاملا تحقق یافته به شما کمک می کند پیام های بازاریابی بنویسید و نیازها را در سطح شخصی تری پیش بینی کنید. این یک روش طبیعی، شهودی و عملی برای درک مشتری و تعامل با او در سطح عمیق تری است.

فرم ها را به صفحاتی اضافه کنید که بیشترین بازدید را دارند.

مهم است که قبل از شروع وضعیت فعلی، تولید لید خود را محک بزنید تا بتوانید موفقیت خود را ارزیابی کنید و مناطقی که بیشترین نیاز به پیشرفت دارید را تعیین کنید. برخی از صفحات شما ممکن است مولد لید عالی باشد و شما حتی متوجه آن ها نشوید. برای شروع می توانید لیستی از بیشترین میزان ترافیک آنلاین و تبلیغات خود ایجاد کنید. برخی از مکان های رایج که برای یک بیزنس ممکن است بازدیدکننده داشته باشد، عبارتند از:

  • بازاریابی از طریق ایمیل: ممکن است ترافیک از جانب کاربرانی باشد که از طریق یکی از ایمیل های شما به وب سایت شما مراجعه می کنند.
  • رسانه های اجتماعی: ممکن است ترافیک از سمت کاربرانی باشد که از طریق یکی از پروفایل های رسانه های اجتماعی شما درگیر یک کمپین می شوند.
  • چت زنده: ممکن است ترافیک به صورت کاربری باشد که از طریق پنجره چت زنده در وب سایت شما با تیم خدمات مشتری شما تماس می گیرند.
  • پست های وبلاگ: ممکن است بازدید از پست های وبلاگ با بالاترین عملکرد ایجاد شود.
این مقاله را حتما بخوانید
معرفی 5 ثروتمندی که با کسب و کار اینترنتی پولدار شدن اینترنتی را تجربه کرده‌اند.

هنگامی که مشخص کردید که لیدهای شما از کجا می آیند، باید مطمئن شوید که صفحاتی که در آن قرار دارند برای پرورش علاقه بازدید کننده بهینه شده اند. به عنوان مثال، اگر از طریق ابزار تجزیه و تحلیل خود متوجه شدید که بیشترین ورودی به وب سایت شما از صفحه اینستاگرامتان است، بهتر است بر روی صفحاتی تمرکز کنید که شامل محتوایی هستند که برای کاربران اینستاگرام جذاب است. سپس در این صفحات فرم های خود را قرار دهید تا بازدیدکنندگان بیشتری به آن دسترسی پیدا کنند.

عملکرد هر تولید کننده ی لید را اندازه گیری کنید.

با استفاده از ابزاری مانند Website Grader که منابع تولید لید شما از جمله صفحات فرود و CTA را ارزیابی می کند و در مورد روش های بهبود محتوای موجود بازخورد می دهد، نحوه عملکرد و استفاده ی بهتر از هر یک از تولیدکنندگان لید فعلی خود را بررسی کنید.

همچنین می توانید صفحات فرود را که عملکرد خوبی دارند، با صفحاتی که عملکرد خوبی ندارند مقایسه کنید. به عنوان مثال، بگذارید بگوییم که شما 1000 بازدید از صفحه A دارید، و 10 نفر از آن ها فرم را پر کرده و به لید تبدیل می شوند. برای صفحه ی A، نرخ تبدیل 1٪ خواهید داشت. فرض کنید که شما یک صفحه فرود دیگر به نام B دارید، که 50 بازدید کننده را به لید تبدیل می کند. این نرخ تبدیل 5٪ خواهد بود – که عالی است! حال شما می توانید شروع به مقایسه ی این دو صفحه کرده و تفاوت های این دو را پیدا کنید. سپس صفحه ی  اول را بهینه سازی کنید.

سرانجام می توانید گزارش های داخلی را اجرا کنید. بازدیدهای صفحه فرود، کلیک های CTA و اشتراک صفحه های مختلف را ارزیابی کنید تا مشخص شود کدام پیشنهادات بهترین عملکرد را دارند و سپس موارد مشابه دیگری ایجاد کنید.

هر مرحله از فرآیند تولید لید را بهینه کنید.

به محض ورود بازدید کننده به وب سایت شما، می توانید در مورد مسیر تبدیل آن ها اطلاعات کسب کنید. این مسیر با بازدید یک بازدید کننده از سایت شما شروع می شود و با پر کردن فرم و تبدیل شدن به لید واجد شرایط پایان می یابد. با این حال، گاهی اوقات مسیر یک بازدید کننده با هدف مورد نظر به پایان نمی رسد. در این موارد، می توانید مسیر تبدیل را بهینه کنید. یک آزمایش A/B  را انجام دهید تا مشخص شود کدام تکنیک در هر صفحه عملکرد بهتری دارد. اگر می خواهید یک تست A / B را در یک صفحه فرود انجام دهید، حتماً سه قسمت اصلی فرآیند لید یعنی موارد زیر را آزمایش کنید:

CTA ها و یا دکمه ها

از رنگ های متضاد سایت خود استفاده کنید. این کار را ساده انجام دهید  و ابزاری مانند Canva را امتحان کنید تا تصاویر را به راحتی، به سرعت و به صورت رایگان ایجاد کنید.

صفحات فرود

طبق یک نظرسنجی، شرکت هایی که بیش از 30 صفحه فرود در وب سایت خود دارند، 7 برابر بیشتر از شرکت های دارای 1 تا 5 صفحه فرود، لید تولید می کنند.

صفحات تشکر

اغلب اوقات، این صفحات تشکر و یا موفقیت آمیز بودن فرایند هستند که لید را به خود جلب می کنند، بنابراین نباید نادیده گرفته شوند. در این صفحات می توانید دکمه های به اشتراک گذاری اجتماعی و حتی فرم دیگری را برای پیشنهاد مرتبط در آن قرار دهید.

کتاب های الکترونیکی را برای بارگیری در پست های وبلاگ ارائه دهید.

روش غیر تهاجمی دیگر برای ایجاد علاقه در کسب و کار شما، ایجاد محتوای وبلاگ و یا یک کتاب الکترونیکی است که در آن بازدید کنندگان وب سایت شما می توانند درباره همان موضوعی که در وبلاگ شما خوانده اند، اطلاعات بیشتری کسب کنند. این جایی است که بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، لید ها را جمع آوری می کند.

محتوای وبلاگ، مرجع شما برای رتبه بندی وب سایت در گوگل است. بازدیدکنندگانی که از گوگل می آیند، غالباً در جستجوی راه حلی برای مشکلی هستند که می توانید حل کنید – این کار تولید لید را بسیار ارزشمند می کند. برای شروع، تحقیق کلمات کلیدی در مورد موضوعی که مربوط به صنعت شما است، انجام دهید و گروهی از پست های وبلاگ پیرامون این موضوع ایجاد کنید.

آهنربای خود برای جذب لید را پیدا کنید.

کمی وقت بگذارید تا مشخص کنید کدام محتوا و یا محصولات رایگان در بین مخاطبان شما بیشترین موفقیت را دارند. تا آنجا که می توانید روش ها و تکنیک های مختلف تولید لید را آزمایش کنید و از آن ها به طور مداوم بازخورد بگیرید. سپس ، تلاش و تمرکز خود را بر روی ایجاد و توسعه محتوای محبوب مخاطبان هدف خود قرار دهید.

یک سرویس چت زنده برای وب سایت خود ایجاد کنید.

سرویس های گفتگوی زنده بسیار پیشرفته هستند و یک مولد اصلی تولید لید هستند. برای تولید لید از طریق چت زنده، وب سایت خود را بررسی کنید تا ببینید بازدید کنندگان شما بیشتر وقت خود را در کدام صفحات می گذرانند. با داشتن منابع توسعه مناسب، می توانید یک ابزار گفتگوی زنده را در صفحاتی که مشتریان بیشترین کمک یا اطلاعات را دارند، نصب کنید. این به شما امکان می دهد هنگام پاسخ دادن به سوالات آن ها، نیاز آن ها را جمع آوری و ثبت کنید.

استراتژی کلمه کلیدی خود را توسعه دهید.

موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، کاملاً بر ارائه بهترین تجربه جستجوی ممکن برای کاربر متمرکز شده اند، بنابراین آن ها الگوریتم اصلی خود را برای شناسایی بهتر هدف جستجو اصلاح کرده اند. آن ها در این امر متخصص هستند. همانطور که تعیین می کنید چه کلمات کلیدی برای بیزنس شما مناسب هستند، باید SERP و یا صفحه نتایج موتور جستجو را برای آن کلمه کلیدی بررسی کنید تا ببینید محتوای رتبه بندی فعلی چیست. کلمات کلیدی شما باید در محتوای هر صفحه از سایت شما باشد. کلمات کلیدی مهم ترین عناوین صفحه شما هستند که به عنوان متن اصلی نشان داده می شوند و از صفحات نتایج جستجوی گوگل به سایت شما اشاره می کنند.

دومین مکان برای استفاده از کلمات کلیدی، محتوای متنی صفحه است که به طور سنتی محتوای بدنه نامیده می شود. از کلمات کلیدی به صورت ارگانیک استفاده کنید، اما مطمئن شوید که به طور مداوم در وب سایت شما منعکس شده اند.

سومین مکان مفید برای استفاده از کلمات کلیدی، توصیف متا است که به مشتری بالقوه می گوید صفحه وب شما درباره چیست. این همان چیزی است که به عنوان متن توصیف در گوگل در هنگام جستجو نشان داده می شود. استفاده از کلمات کلیدی مناسب به شما امکان می دهد مخاطبی را جذب کنید که واجد شرایط برای تبدیل شدن به یک مشتری بالقوه است.

مرتباً محتوای جدید منتشر کنید

انتشار منظم محتوای جدید یکی از مولفه های اساسی داشتن وب سایتی است که رتبه خوبی در موتورهای جستجو دارد و کاربران را فریب می دهد تا آن ها را به نقطه تبدیل یا هدایت برساند. گوگل محتوای تازه ارسال شده را به عنوان نشانه سالم و فعال بودن کسب و کار شما در نظر می گیرد.

وبلاگ نویسی یکی از ساده ترین راه ها برای رسیدن به این هدف است. شرکت هایی که به طور منظم وبلاگ می نویسند، 90٪ از وب سایت های خود بازده بیشتری تولید می کنند. علاوه بر این، شرکت هایی که وبلاگ می نویسند می توانند پیوندهای بیشتری به وب سایت خود بازگردانند. پیوندها یکی از مهم ترین عوامل رتبه بندی شما هستند. پس از راه اندازی یک وبلاگ، بر انتشار محتوای با کیفیت بالا که مستقیماً با مشتریان شما صحبت می کند، تمرکز کنید. برخی از مکان های آسان برای شروع با تولید ایده های محتوا عبارتند از:

  • چگونه هر یک از محصولات یا خدمات شما می تواند به مشتریان کمک کند.
  • سوالات متداول که معمولاً پرسیده می شود.
  • مشاوره برای حل مشکلات رایج مشتری
  • توصیه ها یا پیشنهادهای تخصصی مربوط به صنعت شما
  • نکاتی برای آنچه در یک محصول یا خدمات باید جستجو کنید.

محتوای آموزنده بنویسید که با لیدهای بالقوه ارتباط برقرار کند.

بخشی از یک استراتژی عالی برای تولید لید، ایجاد مطالب هدفمند است که به طور خاص برای مشتریان شما نوشته شده است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، ایجاد این محتوا در وهله اول قسمت عمده ای از جذب لید است. وقتی همچنان به تولید محتوایی می پردازید که خوانندگان را مطلع می کند، به شما کمک می کند تا لید ها را متقاعد کنید که بهترین کسب و کار برای بر طرف کردن نیاز آن ها هستید. نه تنها به دلیل محصولات و خدمات، بلکه به این دلیل که دانش زیادی را در مورد صنعت خود دارید.

نکته ای برای ایجاد محتوای آموزنده: محتوای طولانی و یا longform بسیار مفید است. محتوای Longform به صفحاتی در سایت شما گفته می شود که بیش از 2000 کلمه دارند. با محتوایی که طولانی است، شما به گوگل نشان می دهید که اطلاعات زیادی در مورد این موضوع دارید و گوگل به شما بابت این موضوع امتیاز می دهد.

هدف از محتوای longform ایجاد بهترین منبع واحد در مورد موضوع مورد نظر است تا کاربرانی که آن را می خوانند مجبور نباشند به منبع دیگری مراجعه کنند. با ادامه تولید محتوای جذاب که در هر بخش با مشتریان بالقوه صحبت می کند، احتمال جذب لید بیشتر را افزایش می دهید.

محتوایی به کاربران ارائه دهید که برای آن ها ارزش آفرین باشد.

تولید لید و بازاریابی درونی مربوط به جذب مشتری به تجارت شما است. برای انجام این کار ، تهیه موردی ارزشمند و مفید برای آن ها بسیار مهم است. ایند محتوای ارزشمند ممکن است شامل پست های وبلاگ ، کتاب های الکترونیکی ، مقالات ، اشتراک های رایگان و … باشد. در واقع ، هر چیزی که مورد توجه مخاطبان شما قرار بگیرد می تواند باعث ارزش آفرینی شود.

برای توسعه روابط خود با مشتریان از خبرنامه ها استفاده کنید.

هنگامی که مشتریان بالقوه اطلاعات تماس خود را با شما به اشتراک گذاشتند ، از ایمیل مارکتینگ برای حفظ و توسعه این روابط استفاده کنید. این کار باعث می شود مشتریان از برند شما آگاه شوند و خدمات شما را برای خود استفاده کنند.

از شبکه های اجتماعی خود برای برقراری تعامل با مشتریان خود استفاده کنید.

به همین ترتیب ، می توانید از تکنیک های بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی به نفع خود استفاده کنید. علاوه بر این که از این طریق فراموش کردن نام تجاری شما برای مردم دشوارتر می شود ، شما همچنین می توانید در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی در زمان واقعی با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کرده و با آن ها درگیر شوید و تعامل داشته باشید.

با انجام دادن این 5 مورد بدون شک شما موفق به تولید لید خواهید شد. تنها یک نکته را فراموش نکنید که تولید لید یک چرخه ی تکرارپذیر است و در صورت موفق نشدن می توان دوباره این موارد را انجام داد.

قیف لید جنریشن

قیف تولید لید نقش عمده ای در چگونگی جذب لید توسط کسب و کار شما و در نهایت تبدیل آن به مشتری دارد. این مفهوم مسیری را نشان می دهد که مردم باید از آن مطلع شوند ، زیرا از کسب و کار شما آگاه می شوند و سپس به یک لید واجد شرایط تر تبدیل می شوند و در نهایت از شما خرید می کنند.

اگرچه این مسیر عمومی برای اکثر مشاغل یکسان است اما شما می توانید تفسیر منحصر به فرد خود را متناسب با نیازهای خاص خود ایجاد کنید. وقتی برای توسعه و اصلاح استراتژی های تولید لید خود ، به چگونگی قرار دادن قیف تولید آن در مشاغل شخصی خود توجه کنید ، متوجه خواهید شد که می توان برای انجام این کار در مراحل مختلف از استراتژی هایی مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال یکی از استراتژی های تولید لید می تواند بهینه سازی صفحه فرود برای بهبود نرخ تبدیل باشد .

لید و قیف فروش و ایجاد درآمد

انواع روش های تولید لید

انواع مختلفی از لید وجود دارد که می تواند بر استراتژی تولید آن که شما برای تجارت خود استفاده می کنید تأثیر بگذارد. به هر حال ، نحوه بازاریابی شما برای مشتریان ، کاملاً به مواردی که آن ها در سفر  خود تجربه می کنند بستگی خواهد داشت .برخی از انواع اصلی لید هایی که ممکن است با آن ها روبرو شوید عبارتند از:

لید های واجد شرایط بازاریابی (MQL) تجارت شما را از طریق یک کانال بازاریابی ورودی ، مانند پروفایل های رسانه های اجتماعی یا مواد بازاریابی دیجیتال ، کشف می کنند. این نوع از لید ها به کالاها و خدمات و یا تجارت شما به عنوان یک مورد کلی علاقه نشان داده اند اما هنوز به عنوان راهنما و یا تعامل با تیم فروش شما پرورش نیافته اند. بعد از مدتی ، ممکن است به لیدهای واجد شرایط فروش شما تبدیل شوند.

لید های واجد شرایط فروش (SQL) توسط فروشندگان و یا تیم بازاریابی شما مورد تحقیق ، نمایش و ارزیابی قرار گرفته اند. آن ها علاقه کافی به خرید یک محصول و یا خدمات شما نشان داده اند تا بتوانید روی حرکت آن ها به سمت تبدیل تمرکز کنید. به عنوان مثال ، یک SQL ممکن است برای کسب اطلاعات بیشتر یک فرم وب را در وب سایت شما تکمیل کند و یا در خبرنامه ایمیل شرکت شما ثبت نام کند .

لیدهای واجد شرایط محصول  (PQL) آن دسته از لید هایی هستند که قبلاً از محصول شما استفاده کرده و آن را با ارزش و یا مفید ارزیابی کرده اند. به طور معمول ، این لید ها شامل مشتریانی هستند که از یک محصول استفاده می کنند و یا برای یک ماه به صورت رایگان برای بهره برداری از محصول و یا خدمات شما ثبت نام می کنند. تصور می شود PQL از با ارزش ترین و واجد شرایط ترین لید ها هستند ، زیرا از ارزش محصولات شما قدردانی می کنند و وفادار هستند.

لید های واجد شرایط خدمات که به آن SQL نیز گفته می شود  با یکی از اعضای تیم خدمات مشتری شما صحبت کرده و احساسات و افکاری را نشان داده اند که آن ها مایل به خرید هستند. مانند این که آن ها از نسخه رایگان محصول شما استفاده می کنند و می خواهند به استفاده دائم و پولی از محصولات شما تغییر پیدا کنند. با اطلاع از این موضوع ، نماینده خدمات ، مشتری را با فرد مناسب از تیم فروش شما ارتباط می دهد.

امتیاز دهی به لید ها

تولید سرنخ فروش

پس از لید جنریشن ارزیابی کردن آن ها کار بسیار مفیدی است تا بتوانید به طور مناسب با آن ها درگیر شوید. در این مواقع که امتیاز دهی به لید ها می تواند بسیار موثر باشد. امتیاز دهی به لید ها راهی برای احراز صلاحیت آن ها و ارزیابی میزان ارزش گذاری آن ها برای سازمان است.

به هر لید یک مقدار عددی ( و یا “نمره”) داده می شود که نشان دهنده مکانی است که آن ها در سفر خرید خود دارند. به این ترتیب ، آگهی های دارای صلاحیت بسیار بالا می توانند به تیم فروش شما متصل شوند و دپارتمان بازاریابی شما منجر به علاقه مندی بیشتر می شود و در وقت و تلاش شما صرفه جویی می کند.

مهم نیست که از چه سیستم نمره گذاری و امتیازدهی در تجارت خود استفاده می کنید ، تنها موردی که مهم است این است که با کسب و کار شما سازگار باشد. در پایان ، امتیازدهی به لید ها گام مهمی در ایجاد یک استراتژی تجاری متمرکز بر مشتری است که به تلاش های کلی بازاریابی ورودی شما پیوند و ارتباط دارد.

جمع بندی

در حالت کلی لید جنریشن نقش بسیار مهمی بر توسعه و رشد کسب و کار شما دارند و شما باید با داشتن شناخت کافی از آن ها ، استفاده از روش بازاریابی مناسب و به کار گیری انواع تکنیک ها برای آزمون و خطا استراتژی مناسب برای تولید لید ایجاد کنید. ما در این مقاله سعی کردیم بگوییم لید جنریشن چیست و تمامی نکات لازم برای تولید لید ها و جذب آن ها به کسب و کارتان را معرفی کنیم و امیدواری که شما بتوانید استراتژی مناسب برای آن ها پیاده سازی و اجرا کنید. همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله ما درباره تولید لید موبایل را نیز مطالعه کنید.

تولید لید یک کار مداوم است که به تکامل نیاز دارد و باید به طور منظم بررسی و ارزیابی شود. آنچه که امروز کارساز است، ممکن است فردا دیگر اثر بخش نباشد. بنابراین بسیار مهم است که در جریان روند تغییرات رفتار مشتری خود باشید و بر اساس نیاز آنها محتوای خود را تولید کرده و استراتژی خود را ایجاد کنید. برای اطمینان از کارا بودن روند تولید لید، در اینجا چند مورد دیگر وجود دارد که باید در نظر بگیرید :

  • عنوان و متا تگ های جذاب را در هر صفحه وب سایت خود اضافه کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کاربران و موتورهای جستجو می توانند URL های وب سایت شما را به راحتی درک کنند.
  • کلمات کلیدی در محتوای شما باید به طور طبیعی جریان داشته باشند.
  • نام های مناسب برای تصاویر قرار دهید و از برچسب های alt استفاده کنید.
  • نقشه سایت خود را به روز نگه دارید.ش
  • از تگ هایtxt استفاده کنید.
  • موتورهای جستجو را از نمایه سازی محتوای ناخواسته منع کنید.
  • پیوندهای خراب داخلی و خارجی را مرتباً برطرف کنید.

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه