اتوماسیون بازاریابی چیست و چه نکاتی را باید در آن رعایت کرد

توسعه کسب‌و‌کار

8 دقیقه زمان مطالعه

بدون شک هر کسب و کاری برای موفقیت در بازاریابی خود تلاش و وقت زیادی را صرف استراتژی خود می کند و ممکن است شما هم به عنوان صاحب یک برند، روزانه ساعت های طولانی با افراد مختلف جلسه بگذارید  و لیست بزرگی از کارهایی که باید انجام دهید را داشته باشید. در برخی مواقع آنقدر حجم این موارد زیاد است که شما ممکن است برخی از آن ها را فراموش کنید. خوشبختانه ، یک راه حل وجود دارد که بتوانید به صورت منظم و مداوم بازاریابی خود را مدیریت کرده و می توانید با استفاده از آن روند بازاریابی خود را کارآمدتر کنید. این راه حل همان اتوماسیون بازاریابی است. در این مقاله ما به شما می گوییم اتوماسیون بازاریابی چیست و باید ها و نباید های آن به هراه نکاتی کاربردی را ارائه دهیم.

اتوماسیون بازاریابی چیست

اتوماسیون بازاریابی چیستبه طور خلاصه، اتوماسیون بازاریابی یا Marketing Automation به نرم افزاری گفته می شود که بازاریابی شما را برای شما اتوماتیک و خودکار می کند. در واقع این نرم افزار برای کمک به شما در اولویت بندی و اجرای وظایف بازاریابی خود به روشی مفید و کارآمد طراحی شده است. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که این ابزار برای بازاریابی شما چه سودی دارد و چگونه می تواند آن را کارآمد کند.

همانطور که می دانید زمان بزرگترین سرمایه هر فردی است و اقدامات مربوط به بازاریابی در اغلب موارد طولانی و طاقت فرسا می باشد. اما شما می توانید با خودکار سازی روند انجام بازاریابی خود و سیستم اتوماسیون این کارها را سریع تر انجام دهید. برخلاف سایر فرآیندهای خودکار سازی ، اجرای سیستم اتوماسیون بازاریابی وقت شما را هدر نمی دهد، بلکه بازاریابی شما را موثرتر می کند و با وجود این سیستم شما می توانید سریع تر به اهداف خود برسید.

همانطور که می دانید هدف نهایی از بازاریابی شما کسب درآمد بیشتر برای شرکت و کسب و کارتان است. برای رسیدن به این هدف ، شما باید ترافیک بیشتری را به وب سایت خود هدایت کنید و سپس این ترافیک را به لید تبدیل کرده و آن لید را به مشتری خود کنید. در این فرایند جمع آوری لید ها و تبدیل ان ها به مشتری واقعی اتوماسیون بازاریابی واقعاً تأثیرگذار است و در تمامی این مراحل تبدیل کردن ترافیک به مشتری استفاده می شود. حال که می دانید اتوماسیون بازاریابی چیست بیایید نحوه استفاده از آن را بررسی کنیم.

نحوه استفاده از اتوماسیون بازاریابی چگونه است ؟

هزاران بازاریاب امروزه برای داشتن نتایج بهتر از استراتژی های خود به بازاریابی از طریق ایمیل اعتماد کرده و از آن استفاده می کنند. آن ها ایمیل های مختلفی را یکی پس از دیگری به لیست کامل مشتریان خود می فرستند و امیدوار هستند که پیام آن ها باعث جذب مشتری بیشتر و در نهایت فروش بیشتر شود. اما آیا این کار به تنهایی واقعاً موثر است؟!

ممکن است در برخی موارد انجام این کار برای شما مفید باشد ، اما واقعیت این است که:

  • شما وقت و پول ارزشمند خود را برای بازاریابی و برای شخصی تلف می کنید که ممکن است علاقه ای به آنچه شما به اشتراک می گذارید نداشته باشد.
  • شما می توانید این لیست را از بین ببرید زیرا در اغلب موارد شما با پیام هایتان مخاطبین خود را اذیت کرده و در آینده فرصتی برای بازاریابی برای شما ایجاد نمی کند. در واقع انجام این کار به تنهایی کافی نمی باشد و به نظر یک برنامه بازاریابی موثر نیست.

به همین دلیل ما پیشنهاد می کنیم بدانید اتوماسیون بازاریابی چیست و از یک سیستم اتوماسیون بازاریابی استفاده کنید. اتوماسیون بازاریابی به شما این امکان را می دهد که در کل فرآیند خرید ، پیام های شخصی سازی شده بسیار هدفمند و موانع خاص آن ها برای خرید را ارائه دهید. به عنوان مثال ، در اینجا شکل ظاهری گردش کار ایمیل خودکار اولیه وجود دارد:گردش کار اتوماسیون ایمیلی

  • مرحله 1: شما برای بارگیری آخرین کتاب الکترونیکی خود به یک لیست هدفمند از مخاطبان ، یک دعوت نامه ایمیل ارسال می کنید.
  • مرحله 2: شما یک پیام تشکر برای تمامی افرادی که پیشنهاد شما را بارگیری کرده اند ارسال می کنید.
  • مرحله 3: چند روز بعد ، شما یک ایمیل پیگیری برای لیست افرادی که به عنوان مثال کتاب الکترونیکی را بارگیری کرده اند ارسال می کنید و به آن ها مقاله ی مربوط به آن موضوع را ارائه می دهید.
  • مرحله 4: سرانجام ، وقتی کسی آن مقاله را بارگیری می کند، تیم فروش شما یک اعلان دریافت می کند تا بتواند آن ها را پیگیری کند. در واقع بعد از انجام تمامی این مراحل این شخص و یا همان مشتری شما احتمالاً از شما خرید خواهد کرد.

حال لحظه ای خود را جای او قرار دهید. اگر شما جای آن شخص بودید و از شرکتی در مورد محصولات/خدمات آن ها اطلاعات دریافت می کردید ، آیا ترجیح نمی دادید ایمیل هایی مانند ایمیل های بالا را دریافت کنید؟ این ایمیل ها تا حد زیادی شخصی سازی شده اند و مخاطب می تواند با آن ها ارتباط برقرار کند. در واقع مشتری احساس  می کند که انتخاب او در این چرخه ارسال ایمیل ها تاثیر گذار است. این احساس به وجود آمده و اعتماد مشتری متناسب با نحوه ی تعامل کسب و کارتان با مشتری است.

بنابراین به جای آنکه روزانه هزاران ایمیل برای مشتریان خود بدون داشتن استراتژی مناسب ارسال کنید بهتر است کمی بررسی کرده و مشتری خود را در تصمیماتتان دخیل کنید زیرا از این طریق آن ها راحت تر به شما اعتماد خواهند کرد و در نهایت، احتمال خرید نیز بیشتر می شود.

در واقع شما می توانید با استفاده از نرم افزار های اتوماسیون بازاریابی مانند مثال بالا درآمد حاصل از شرکت خود را چندین برابر کنید. این موضوع پایه و اساس marleting automation است و به عنوان یک بازاریاب  توانایی هدف قرار دادن مخاطبین و ارسال محتوای مبتنی بر رفتار آن ها را برای شما فراهم می کند.

با استفاده از آن شما در صورت تمایل مشتریان خود به آن ها اطلاعات لازم را می دهید و از این طریق تصمیم برای خرید کردن را راحت تر کرده و در نتیجه، نرخ تبدیل (و درآمد) شما افزایش خواهد یافت.

این مقاله را حتما بخوانید
8 راهکار ویژه برای کسب درآمد با وردپرس

بایدها و نبایدهای اتوماسیون بازاریابی چیست

marketing automation چیستحال که توضیح دادیم اتوماسیون بازاریابی چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد، می خواهیم چند نکته را در مورد پیاده سازی یک بستر جدید در روند کار به شما ارائه دهیم. این موارد همان باید ها و نباید های اتوماسیون بازاریابی شما می باشد.

  1. بدون بررسی اهداف خود، روند فعلی خود را خودکار نکنید.

از آنجا که اتوماسیون بازاریابی می تواند زندگی ما را به عنوان بازاریاب راحت تر کند، برای بسیاری از ما ، اولین قدم برای استفاده از آن در استراتژی خود این است که تنها برخی از موارد موردنیاز برای انجام دادن را خودکار کنیم. اگرچه این روش ممکن است راه حل صحیحی باشد اما باید قبل از شروع به اهداف خود نگاهی بیاندازید و آن ها را به دقت بررسی کنید.

نکته اینجاست که ما نمی خواهیم اجازه دهیم اتوماسیون بازاریابی، ما را به سمت اجرای استراتژی هایی سوق دهد که می دانیم برای مشتریان ما منطقی نیست و در برخی موارد آزاردهنده نیز هستند. بنابراین برای موفقیت در انجام دادن این کار باید بعد از آن که دریافتید اتوماسیون بازاریابی چیست در ابتدا هدف خود را در نظر بگیرید و سپس اقدام به جایگزینی موارد مختلف با سیستم اتوماسیون خودکار کنید.

  1. اتوماسیون بازاریابی را با استراتژی بازاریابی خود تلفیق کنید.

هدف اتوماسیون بازاریابی ارائه محتوای شما به گونه ای ارزشمندی است که با نیازها و علایق مشتریان شما همسو باشد. در صورت شروع استفاده از آن، این موضوع و این هدف نباید تغییر کند. در واقع ، این سیستم باید ارتباطات شما را افزایش دهند، زیرا شما می توانید محتوای مورد نیاز مشتریان خود را در زمان دقیق و متناسب با نیازشان به آن ها ارائه دهید.

  1. پیام های خود را بدون استراتژی مناسب ارسال نکنید.

با استفاده از اتوماسیون بازاریابی، نیازی به ارسال یک پیام کلی و گسترده به کل لیست مخاطبان خود نیست زیرا این پیام ها به زودی توسط مخاطبانتان حذف شده و یا به عنوان هرزنامه علامت گذاری می شوند زیرا آن ها علاقه ای به دریافت اینگونه پیام ها ندارند. شما باید محتوایی کاملاً هدفمند و خاص را برای مخاطبان محدود خود ارسال کرده و تا حد امکان آن ها را شخصی کنید.

محتوایی را که افراد بدنبال آن هستند ارائه دهید. لحظه ای خود را جای مشتری قرار دهید. فرض کنید که شما با یک شرکت در حال ارتباط برقرار کردن هستید و شاید شما بخشی از محتوای آن ها را بارگیری کرده باشید و واقعاً عاشق آنچه خوانده اید شده باشید.

حال فرض کنید ایمیل بعدی که دریافت می کنید مربوط به موضوعی کاملاً متفاوت است و هیچ ارتباطی با آنچه شما تازه خواندید ندارد. آیا شما مشتاق دریافت ایمیل هایی هستید که در ادامه به موضوع مورد علاقه تان نمی پردازد؟ با استفاده از داشتن برنامه ای هدفمند برای ارسال ایمیل ها و پیام ها به مشتریان و همچنین با اتوماسیون بازاریابی می توانید دقیقاً محتوایی را ارائه دهید که مخاطبانتان عاشق آن هستند.

  1. مشتریان خود را فراموش نکنید.

بسیاری از شرکت ها بر روی ایجاد درآمد جدید متمرکز شده اند، به طوری که مشتریان فعلی خود را فراموش می کنند. ( مشتریان فعلی در واقع گروهی از افراد هستند که به آنچه شما ارائه داده اید علاقه دارند و به احتمال زیاد مایل به خرید محصولات بیشتر هستند.) این شاید یکی از مهم ترین عوامل شکست یک استراتژی بازاریابی باشد. بنابراین همیشه مشتریان قدیمی خود را در نظر داشته باشید و در کنار ان ها بر روی عوامل دیگر نیز تمرکز کنید.

  1. برای شاد و راضی نگه داشتن مشتریان فعلی و رسیدگی به کارهای دیگر ، کمپین های جذب مشتری را تنظیم کنید.

همانطور که می دانید فروش محصولات و خدمات خود به شخصی که قبلاً از شما خرید کرده است بسیار آسان تر از فروش آن ها به یک شخص دیگر است. ادامه دادن جذب مشتریان از طریق بازاریابی محتوا، قطعه اساسی رشد شرکت و کسب و کار شما می باشد. بدانید اتوماسیون بازاریابی چیست و درباره آن تحقیق کنید و این روابط را با ارسال محتوای تقسیم شده و مختص به مشتری خود پرورش دهید و آن ها را آموزش داده و تشویق کنید تا برای رهبری فکری و تخصصی به شرکت شما بازگردند.

نتیجه گیری

حال که گفتیم اتوماسیون بازاریابی چیست و اصول اولیه اتوماسیون بازاریابی و باید ها و نباید های آن را بررسی کردیم، می خواهیم کمی نگاه جزئی تری داشته باشیم. اتوماسیون بازاریابی در واقع پرورش است نه فروش. ما از رویکرد فروش به نفع محتوای شخصی، مرتبط و منطبق با آنچه مشتری های ما می خواهند، استفاده می کنیم. با اجرای یک نرم افزار اتوماسیون بازاریابی، این فرایند بسیار آسان تر می شود و می توانیم به سرعت کل فرآیند را به اهداف بازاریابی خود بسط دهیم.

افزونه WP Fusion به شما امکان می دهد یک اتوماسیون قدرتمند در وردپرس راه اندازی کنید و با استفاده برچسب هایی که در سیستم CRM خود مشخص میکنید، مدیریت سایت خود را در بهترین حالت انجام دهید.

مراحل جذب مخاطبان و تبدیل آن ها به مشتریان واقعی را که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم را به خاطر دارید؟ به عنوان یک بازاریاب، یکی از اهداف ما تولید لیدهای با کیفیت بالا برای تیم فروش است. اتوماسیون بازاریابی به ما کمک می کند تا این روند را به سادگی انجام داده و به ما دید بیشتری نسبت به آنچه بازدیدکنندگان در حال انجام هستند ، می دهد.

ما از این طریق می توانیم به سرعت دریابیم که مخاطبانمان علاقه مند به چه نوع محتوایی هستند، چه محتوایی را بارگیری می کنند، چگونه به ایمیل ها پاسخ می دهند و چگونه از طریق کانال فروش به سمت کسب و  کار ما حرکت می کنند. در هر مرحله از راه ، می توانیم عملکرد سیستم اتوماسیون بازاریابی خود را ارزیابی کرده و بررسی کنیم که برای به دست آوردن نتایج بهتر نیاز به ایجاد چه اصلاحات و یا مواردی داریم.

 

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب سئو و دیجیتال مارکتینگ رایس | Ryse | قالب شرکتی

645,000 تومان

80%
پروان وب | parvanweb

پروان وب | parvanweb

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه همکاری در فروش آلتیمت افیلیت پرو | پلاگین Ultimate Affiliate Pro

395,000 تومان

84%

محصول پیشنهادی

افزونه بازاریابی وردپرس | پلاگین AffiliateWP

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه