روش های کسب درآمد از وبلاگ

کسب و کار

9 دقیقه زمان مطالعه

خیلی ها فکر می کنند که وبلاگ نویسی فقط یک سرگرمی است اما اصلا اینطور نیست و می توانید از طریق وبلاگ نویسی به درآمد مناسبی برسید. در ادامه نحوه شروع کار، پیدا کردن سبک فعالیت و تبدیل وبلاگ به یک منبع درآمد را بررسی خواهیم کرد. با ما تا انتها همراه باشید.

همین ابتدا لازم است بگوییم که کسب درآمد از وبلاگ نویسی اصلا کار آسانی نیست، اما نکته مثبت آن این است که هر کسی می تواند این کار را انجام دهد. همچنین داشتن تجربه وبلاگ نویسی یک نکته مثبت در رزومه شما محسوب می شود. تنها چیزی که برای این کار به آن نیاز دارید، این است که یک موضوع جذاب برای صحبت کردن داشته باشید و به صبر و تلاش زیادی هم برای افزایش ترافیک آن نیاز خواهید داشت. اما سوال اینجاست که نحوه کسب درآمد از وبلاگ به چه صورت است؟

در ادامه یک نقشه راه کاربردی برای شما آماده کرده ایم که با کمک آن می توانید وبلاگ خودتان را از صفر شروع کنید و آن را به یک کسب و کار کوچک و سودده تبدیل کنید. پیش از آن بهتر است با نکات مهم پیش از شروع وبلاگ نویسی آشنا شوید.

چطور یک بلاگ ایجاد کنیم؟

در ابتدای کار شما دو انتخاب کاملا متفاوت دارید. یا می توانید از پلتفرم های وبلاگ دهی رایگان استفاده کنید و یا یک سایت اختصاصی برای خودتان طراحی کنید. هر کدام از این دو روش مزایا و معایب خاص خودشان را دارند:

۱- پلتفرم های وبلاگ دهی رایگان

این گزینه برای افرادی مناسب است که به صورت تفریحی می نویسند و قصد ندارند از وبلاگ خودشان درآمد کسب کنند. از مزایای این روش هم می توان به رایگان بودن و راه اندازی راحت آن اشاره کرد. اما به دلیل محدودیت در شخصی سازی و آپلود عکس و ویدیو، شما معمولا نمی توانید از تبلیغات یا لینک های Affiliate داخل این نوع وبلاگ استفاده کنید. همچنین معمولا امکان استفاده از دامنه شخصی هم وجود ندارد و پلتفرم هر موقع که بخواهد می تواند بلاگ شما را حذف کند.

پلتفرم های زیادی وجود دارند که امکان راه اندازی رایگان وبلاگ را به شما می دهند و استفاده از آن ها نیز خیلی خیلی راحت است. در صورتی که می خواهید فقط به عنوان یک سرگرمی از وبلاگ خودتان استفاده کنید، این مورد بهترین گزینه برای شما محسوب خواهد شد.

اما پلتفرم های وبلاگدهی رایگان محدودیت خیلی زیادی دارند. شما فقط می توانید تا حدودی وبلاگ خودتان را شخصی سازی کنید و با محدودیت حافظه نیز مواجه هستید؛ به همین خاطر آپلود عکس و فیلم داخل سایت خودتان کار خیلی سختی خواهد بود. موضوع دیگری که وجود دارد، این است که آدرس وبلاگ شما چیزی شبیه به www.Yourblog.wordpress.com خواهد بود و اسم پلتفرم وبلاگدهی هم داخل آدرس وبلاگ شما وجود خواهد داشت.

خیلی از پلتفرم های بلاگدهی امکان استفاده از تبلیغات بنری یا لینک های Affiliate را به شما نمی دهد. این دو مهم ترین جریان های درآمدی برای بلاگرها به شمار می روند. با این وجود اگر این موضوعات برای شما مهم نیستند، می توانید از سرویس های بلاگدهی رایگان زیر برای راه اندازی وبلاگ شخصی خودتان استفاده کنید.

بهترین پلتفرم های وبلاگدهی

WordPress.com: یکی از ساده ترین سرویس های وبلاگدهی رایگان که استفاده از آن نیز راحت است، وردپرس می باشد. تنها نقطه ضعف نسخه رایگان وردپرس، تبلیغات و برندینگ است که باید با آن کنار بیایید. همچنین در صورت استفاده از سرویس رایگان، امکان قرار دادن تبلیغات روی سایت خودتان را هم نخواهید داشت و امکاناتی که برای شخصی سازی به آن ها نیاز دارید، نیز محدود خواهد بود.

Medium: در مدیوم بیشتر از اینکه تمرکز روی طراحی باشد، شما روی نوشتن خودتان تمرکز خواهید داشت. این پلتفرم توسط تعداد زیادی از نویسنده ها و خبرنگارها مورد استفاده قرار می گیرید و یکی از بهترین روش ها برای اشتراک نظرهای خودتان با جامعه است. امکان استفاده از تبلیغات در این پلتفرم هم وجود ندارد و شما به سختی می توانید برند شخصی خودتان را روی آن ایجاد کنید.

۲- ایجاد سایت اختصاصی

ایجاد سایت اختصاصی بهترین گزینه برای افرادی است که می خواهند وقت زیادی روی وبلاگ خودشان بگذارند و از طریق آن به کسب درآمد بپردازند. با استفاده از این روش، شما به صورت کامل روی طراحی و ظاهر سایت خودتان کنترل خواهید داشت و می توانید از آدرس اختصاصی خودتان نیز استفاده کنید. همچنین امکان استفاده از تبلیغات و لینک های Affiliate را نیز خواهید داشت. البته در صورتی که از این سرویس استفاده کنید، باید برای هاست و دامنه خودتان مبلغی را پرداخت کنید.

در صورتی که خیلی با این موضوع آشنا نیستید، ممکن است ساخت یک سایت به نظر پروسه ترسناکی برسد، اما انجام این کار خیلی راحت است و شما می توانید سایت شخصی خودتان را فقط در مدت ۲۰ دقیقه ایجاد کنید. در سایت اختصاصی شما می توانید برند شخصی خودتان را هم گسترش دهید و امکان حذف آن توسط پلتفرم بلاگدهی نیز وجود ندارد. در واقع شما مالک سایت خودتان هستید و کنترل کاملی هم روی آن خواهید داشت.

وردپرس یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا برای افراد تازه کار به شمار می رود. این CMS هزاران قالب و پوسته مختلف دارد که می توانید از بین آن ها یکی را انتخاب کنید و از آن برای سایت خودتان استفاده نمایید. بهتر است از قالب های ساده و مرتب استفاده کنید تا بتوانید توجه مخاطب را به نوشته های خودتان جلب نمایید. راهنمای راه اندازی سایت با وردپرس می تواند به شما کمک کند.

وبلاگ نویسی

نحوه انتخاب موضوع وبلاگ

این مرحله می تواند آسان ترین یا سخت ترین قسمت در راه اندازی وبلاگ باشد. آموزش ساخت صفحه وبلاگ در وردپرس را مطالعه کنید.

مهم ترین موضوع این است که باید سبکی را انتخاب کنید که در آن بیشترین تخصص ممکن را داشته باشید. مهم ترین اشتباهی که بلاگرهای جدید انجام می دهند، این است که موضوعی را انتخاب می کنند که نمی توانند در آن هیچگونه خلاقیتی از خودشان نشان دهند. برای مثال در صورتی که به مد و فشن علاقه دارید، می توانید به جای اینکه فقط در مورد مد محتوا بنویسید، در مورد طراح هایی بنویسید که با نگاه ویژه ای به طبیعت کار خودشان را انجام می دهند.

برخی از بهترین روش ها برای پیدا کردن موضوع وبلاگ خودتان به شرح زیر هستند:

  • بررسی وبلاگ های دیگر: در اولین مرحله باید این کار را انجام دهید. چه موضوعاتی وجود دارند که از قبل توانسته اند موفق باشند و چه موضوعاتی پوشش داده نشده اند؟ شما باید فضاهای خالی موجود در بازار را پیدا کنید.
  • استفاده از گوگل: مردم به دنبال چه موضوعاتی هستند؟ از جستجوهای پیشنهادی گوگل استفاده کنید تا بفهمید مردم به دنبال چه چیزهایی می گردند. اگر مردم به دنبال چیزی می گردند، پس به احتمال زیاد به آن نیاز دارند.
  • جستجو در انجمن های مختلف: زمانی که افراد نمی توانند پاسخ سوال های خودشان را پیدا کنند، از فوروم ها و انجمن ها استفاده می کنند. با بررسی سوالات پرسیده شده در انجمن ها شما می توانید متوجه شوید که مردم به دنبال پاسخ چه سوالاتی هستند و چه موضوعاتی برای آن ها مهم است.
  • استفاده از علایق شخصی خودتان: با وجود اینکه تمامی موارد بالا خیلی مهم هستند، اما وبلاگ نویسی در مورد چیزی که هیچ علاقه ای به آن ندارید، کار بیهوده ای است. شما به سرعت خسته خواهید شد و مردم هم متوجه عدم علاقه شما خواهند شد. به همین خاطر بهتر است فقط در مورد موضوعاتی بنویسید که واقعا به آن ها اهمیت می دهید.
این مقاله را حتما بخوانید
همکاری در فروش به روش Dropshipping در ووکامرس

نحوه کسب درآمد از وبلاگ

پس از اینکه موضوع وبلاگ خودتان را پیدا کردید و آن را راه اندازی نمودید، می توانید به دنبال روش های کسب درآمد از وبلاگ بگردید. بهترین و راحت ترین روش ها برای کسب درآمد از وبلاگ به شرح زیر هستند:

۱- همکاری در فروش

با اضافه کردن لینک های یک فروشگاه خاص در وبلاگ خودتان، می توانید در فروش آن فروشگاه سهیم باشید. شما با هر بار کلیک کردن کاربر روی لینک های مورد نظر و خرید از فروشگاه، درصدی از فروش را به دست می آورید. تقریبا تمام فروشگاه های آنلاین معروف از این روش برای بازاریابی استفاده می کنند. همچنین شما می توانید از وبسایت های تخصصی که در این زمینه فعالیت دارند هم کمک بگیرید و به صورت مستقیم با فروشگاه موردنظر در ارتباط نباشید. نکته بسیار مهم برای موفقیت در این سبک بازاریابی، این است که با مخاطب صادق باشید و فقط نظر واقعی خودتان را در مورد یک محصول بیان کنید. در واقع شما باید فقط وقتی مخاطب را نسبت به خرید یک کالا یا خدمات ترغیب کنید، که فکر می کنید محصول موردنظر محصولی خوب و کاربردی است.

ژاکت این موقعیت را فراهم کرده تا کسانی که به دنبال کسب درآمد از همکاری در فروش هستند، به همکاری در فروش ژاکت بپیوندند، لینک افیلیت خود را در سایت قرار دهند و در فروش محصولات وردپرسی ژاکت همکاری کنند. حتما به صفحه همکاری در فروش ژاکت سر بزنید.

۲- استفاده از تبلیغات بنری

به عنوان یک روش بصری تر برای تبلیغات، شما می توانید جایگاه های بنری سایت خودتان را به برندهای مرتبط با مخاطبین خودتان نیز بفروشید. تبلیغات را می توانید در هر کجای سایت خودتان قرار دهید، اما معمولا از آن در قسمت بالای سایت یا داخل سایدبار استفاده می شود.

در این روش تبلیغات شما می توانید به دو صورت به کسب درآمد بپردازید: روش اول CPC یا هزینه به ازای هر کلیک است. به این صورت که به ازای هر کلیک، کاربر روی بنر شما مبلغ مشخصی را دریافت خواهید کرد. روش دیگر هم CPM نام دارد و به ازای هر هزار بازدیدی که بنر تبلیغ کننده می گیرد، یک رقم مشخصی را دریافت خواهید کرد. با دیگر روش های تبلیغات در سایت آشنا شوید.

۳- نوشتن محتوای تبلیغاتی و اسپانسری

به گفته خیلی از بلاگرها، یکی از بهترین روش ها برای کسب درآمد از وبلاگ، نوشتن محتوای تبلیغاتی و اسپانسری است. در واقع شما با فروختن یکی از پست های وبلاگ خودتان به یک برند، کسب درآمد خواهید کرد. برای مثال در صورتی که یک بلاگ در زمینه تکنولوژی داشته باشید، ممکن است فروشگاه  های تجهیزات کامپیوتر و یا موبایل برای انتشار رپورتاژ آگهی در بلاگ شما با شما ارتباط برقرار کنند.

این روش معمولا وقتی کاربرد دارد که مخاطبین هدف شما در یک Niche خاص قرار دارند. پس از اینکه مخاطبین وبلاگ شما افزایش پیدا کنند، معمولا برندهای مختلف با شما ارتباط برقرار خواهند کرد.

۴- تبلیغات در شبکه های اجتماعی

در صورتی که در شبکه های اجتماعی هم حضور فعالی دارید، ممکن است بتوانید از این موضوع به نفع خودتان استفاده کنید. برخی افراد تمام درآمد خودشان را از طریق پست های تبلیغاتی اینستاگرام و توییتر به دست می آورند. شما می توانید به ازای هر پست یا استوری، از مشتری پول بگیرید و مبلغ آن نیز خیلی زیاد است.

فقط باید در ابتدا تلاش کنید فالوورهای خودتان را افزایش دهید. تعداد فالوورها و علاقه آن ها به محتوای تولیدی شما، به برندها ثابت می کند که مخاطبین تا چه اندازه به پست هایی که در مورد آن ها منتشر می کنید، علاقه خواهند داشت.

۵- فروش محصولات دیجیتالی

در صورتی که در یک موضوع خاص مهارت دارید، یکی دیگر از انتخاب های شما این است که در ازای دسترسی به کتاب های آنلاین، ویدیو یا وبینارهای مختلف از کاربران پول بگیرید. برای استفاده از این قابلیت، باید نشان دهید که در موضوع موردنظر مهارت بسیار بالایی دارید و یا محتوای شما خیلی با ارزش هستند.

قانع کردن کاربران آنلاین به خرید کار آسانی نیست، زیرا معمولا مردم عقیده دارند هرچیزی که در فضای آنلاین قرار دارد، باید رایگان باشد.

۶- فروش فضای تبلیغاتی خبرنامه

یکی دیگر از گزینه های شما می تواند فروش جایگاه های تبلیغاتی موجود در خبرنامه سایتتان باشد. انجام این کار وقت خیلی کمی می برد، اما مبلغ دریافتی در ازای آن چشمگیر است. با این وجود باید قبل از شروع، یک لیست ایمیل نسبتا بزرگ ایجاد کنید تا برندها بتوانند به شما اعتماد کنند.

نوشتن در سایت و شبکه های اجتماعی

سخن نهایی: آیا می توان از بلاگ کسب درآمد کرد؟

همانطور که دیدید، جواب این سوال بله است! اما اینکه چه مقدار می توانید از وبلاگ خودتان درآمد کسب کنید، متغیر است. در شروع کار ممکن است هیچگونه درآمدی نداشته باشید، اما با گذر زمان درآمد شما نیز افزایش خواهد یافت.

کسب درآمد از وبلاگ به زمان نیاز دارد و موضوع مهم این است که چه مقدار ترافیک می توانید برای آن جذب کنید. هرچقدر که تعداد مخاطبین شما بیشتر باشد، برای تبلیغ کننده ها نیز جذاب تر خواهید بود. برای کسب درآمد مناسب از وبلاگ، بهتر است چندین منبع درآمد مختلف داشته باشید و فقط به یک روش بسنده نکنید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه