آموزش راه اندازی سایت با وردپرس به همراه چک‌لیست

وردپرس

11 دقیقه زمان مطالعه

آیا شما هم می‌خواهید با استفاده از CMS وردپرس برای کسب و کار خودتان یک سایت راه‌اندازی کنید؟ لزوم استفاده از راهنمای مرجع برای کسانی که به دنبال راه اندازی سایت با وردپرس هستند، چیست؟ خطاهای رایج در وردپرس چه خطاهایی هستند؟
اگرچه سیستم مدیریت محتوای وردپرس به عنوان محبوب‌ترین و قدرتمندترین CMS دنیا شناخته می‌شود و راه اندازی سایت وردپرس بسیار آسان است اما هنگام استفاده از آن برای راه‌اندازی یک سایت، هر کسی می‌تواند دچار اشتباهاتی شود. خطاهایی وجود دارند که می‌توانند ما را با مشکلاتی مواجه کنند. خوشبختانه بسیاری از این خطاها راه حل‌های آسانی دارند. این خطاهای رایج در وردپرس باعث می‌شوند که تجربه ما روز به روز بیشتر و دانش وردپرسی ما افزایش یابد اما به شرطی که آموزش وردپرس را به صورت حرفه ای گذارنده باشیم تا دید خوبی نسبت به این خطاها در ما ایجاد شود. در این مطلب قصد داریم که نکاتی برای استفاده بهتر از وردپرس ارائه کنیم.

راه اندازی سایت وردپرس

اگر قرار است وبسایتی را با وردپرس راه اندازی کنید، باید اطلاعات خوبی درمورد آن داشته باشید. برای این منظور راهنمای جامعی را برایتان آماده کردیم که شامل بخش‌های متعددی است. نظر شما را به این راهنما جلب می‌کنیم. مواردی که باید در راه اندازی سایت وردپرس به آن توجه کنید به شرح زیر است:

  1. انتخاب پلتفرم مناسب
  2. خرید متناسب با بیزنس
  3. بکاپ ار اطلاعات وردپرس
  4. فعالسازی گوگل آنالیتیکس
  5. ایجاد فرم تماس
  6. عضویت در خبرنامه
  7. انتخاب پوسته مناسب
  8. بروزرسانی منظم
  9. جدی گرفتن سئو
  10. استفاده از تگ و کتگوری
  11. استفاده مناسب از برگه ها و نوشته ها
  12. استفاده از URLهای مناسب
  13. توجه به سرعت و عملکرد سایت
  14. استفاده از افزونه‌های مناسب
  15. اهمیت به موارد امنیت وردپرس
  16. تغییر آدرس سایت
  17. حذف دموهای پیش فرض وردپرس
  18. تنظیمات دیدگاه‌ها
  19. بهینه سازی تصاویر
  20. حذف کدهای غیر ضروری
  21. راه اندازی گوگل سرچ کنسول
  22. داشتن اطلاعات وردپرسی

سفارش خدمات وردپرس

انتخاب پلتفرم مناسب

متأسفانه افراد زیادی هستند که تصور می‌کنند خدمات wordpress.com و wordpress.org شبیه به هم هستند و هنوز تفاوت این دو را متوجه نشده‌اند. wordpress.com یک پلتفرم میزبان وب است و به ‌صورت پرمیوم در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و از نظر استفاده از پلاگین‌ها و تم‌ها، محدودیت‌های زیادی دارد. wordpress.org یک پلتفرم خودمیزبانی است که به‌صورت متن‌باز و رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و ده‌ها هزار پلاگین و تم رایگان دارد که استفاده از آن‌ها هیچ محدودیتی ندارد. در واقع راه اندازی سایت وردپرس با کمک همین سایت یا مخزن وردپرس امکان‌پذیر است.

کاربران باید با توجه به حوزه کاری خود و هدفی که دارند، پلتفرم مناسب خود را انتخاب کنند. اگر کاربری یک سایت یا وبلاگ را برای شرکت خود نیاز دارد و قصد استفاده از تمام افزونه‌ها را دارد باید از مخزن وردپرس (wordpress.org) استفاده کند چرا که افزونه‌ها در وردپرس میزبان وب کارایی ندارند.

 

راه اندازی سایت

خرید متناسب با کسب و کار

برای راه اندازی وب سایت وردپرس و شروع یک کسب و کار و راه اندازی سایت، تمام آن چیزی که لازم دارید یک هاست و دامنه مناسب است. هرچند که شرکت‌های ثبت دامنه سعی می‌کنند سرویس‌های دیگری را ارتقا بدهند اما برای افرادی که تازه شروع به انجام این کار کرده‌اند این هزینه‌ها بی‌فایده هستند و باعث سردرگمی آن‌ها خواهد شد. به عنوان مثال در ابتدای راه‌اندازی سایت نیازی به ثبت حفاظت از حریم خصوصی، حساب‌های ایمیل‌های اضافی، SSl و یا ثبت‌نام 5 ساله نیست. استفاده نکردن از این سرویس‌ها می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز بشود.

در صورتی که سایت توسعه پیدا کرد می‌توان بعدها این سیستم‌ها را نیز استفاده کرد. همچنین برای شروع یک کسب و کار و راه‌اندازی سایت با وردپرس نیازی به استفاده از هاست‌­های گران‌قیمت و حجیم نیست و متناسب با کارتان می‌توانید یک هاست کم‌هزینه استفاده کنید. ثبت دامنه‌ها به مدت 5 سال نیز می‌تواند هزینه‌های اضافی در پی داشته باشد. شاید شما بعد از یک سال تصمیم گرفتید کسب و کار خودتان را عوض کنید پس چرا باید برای دامنه‌ای که استفاده نمی‌کنید هزینه کنید؟

بک آپ گرفتن از اطلاعات وردپرس

backup- تهیه بک آپ از سایت

حتی اگر متخصص وردپرس هستید، هیچ‌وقت به فضای دیجیتال اعتماد نکنید چرا که هر لحظه ممکن است اتفاقاتی بیفتد و تمام اطلاعات شما از بین برود. هر ساله میلیاردها دلار خسارت ناشی از خرابی اطلاعات به سایت‌های مختلف وارد می‌شود که به دلیل عواملی مانند حوادث، تلاش هکرها، سرقت و سایر بلایا است. قوی‌ترین دفاع در برابر این‌گونه عوامل فعال کردن تنظیمات خودکار بک آپ وردپرس است.

بدون داشتن بک آپ و نسخه پشتیبان ممکن است که تمام اطلاعات خودتان را از دست بدهید و بازیابی آن سخت و حتی غیرممکن شود. علاوه بر فعال‌سازی بک آپ خودکار، سعی کنید اطلاعات خودتان را در فضایی غیر از فضای وب ذخیره کنید و از امنیت آن مطمئن شوید.

فعال کردن تنظیمات Google Analytics

google analytics- ردیابی عملکرد سایت

اگر می‌خواهید در راه اندازی سایت وردپرس با اعتمادبه‌نفس به جلو حرکت کنید و بدانید که کاربران چگونه سایت شما را پیدا کرده و از آن استفاده می‌کنند، باید Google Analytics را فعال کنید. کارشناسان استفاده از افزونه MonsterInsights را به عنوان محبوب‌ترین افزونه Google Analytics توصیه کرده‌اند. این افزونه می‌تواند آمارهای مهم سایت را به شما نشان دهد و در زمان شما صرفه‌جویی کند. هم نسخه رایگان و هم نسخه پرمیوم این افزونه در دسترس همگان قرار دارد.

ایجاد فرم تماس در سایت

contact form- فرم تماس با ما

نداشتن فرم تماس، می‌تواند اشتباه ساده اما تأثیرگذاری در راه اندازی سایت با وردپرس باشد. بدون داشتن فرم تماس، کاربران و مشتریان نمی‌توانند با صاحبان کسب و کار در ارتباط باشند و این باعث می‌شود که درصد قابل توجهی از آن‌ها دیگر تمایلی به بازدید از سایت نداشته باشند. هرچند وردپرس دارای فرم تماس نیست اما افزونه‌های زیادی برای حل این مشکل وجود دارند که هم به‌صورت رایگان و هم به‌صورت پرمیوم در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. به عنوان مثال افزونه گراویتی فرم یکی از بهترین افزونه‌ها برای رفع این مشکل است که توسط بیش از 2 میلیون کاربر استفاده می‌شود.

عضویت در خبرنامه

email list- لیست ایمیل

آیا می‌دانید که 70 درصد افرادی که برای اولین بار از یک سایت بازدید می‌کنند، هرگز برای بار دوم از آن بازدید نمی‌کنند؟ اگر فهرست ایمیل‌های سایت شما فعال نباشد، باعث می‌شود که تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان را از دست بدهید. تبدیل کردن بازدیدکننده‌های سایت به مشترکین خبرنامه می‌تواند آن‌ها را برای دفعات بعدی نیز مجبور به بازدید از سایت کند. برای تنظیم فهرست ایمیل‌ها به یک سرویس ایمیل مارکتینگ نیاز دارید. یکی از بهترین سرویس‌هایی که توسط کارشناسان توصیه شده، افزونه خبرنامه میلستر  است.

انتخاب قالب مناسب

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های افراد مبتدی در راه‌ اندازی سایت ، انتخاب قالب مناسب است. وردپرس هزاران قالب رایگان و پرمیوم دارد که کاربران می‌توانند بسیاری از آن‌ها را امتحان کرده و متناسب با کار خودشان انتخاب کنند.  قالبی که برای سایت استفاده می‌شود باید دارای قابلیت‌های زیر باشد:

  • کاملاً واکنش‌گرا باشد و برای تمام دستگاه‌ها (موبایل، لب تاب، تب لت) به یک اندازه کارایی داشته باشد.
  • به راحتی بتوان آن را سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی کرد.
  • باید با پلاگین­‌های وردپرسی هماهنگی لازم و کافی داشته باشد.
  • عملکرد و سرعت مناسبی داشته باشد.

برای انتخاب بهترین قالب‌های وردپرس می‌توانید در ژاکت جستجویی داشته باشید.

اهمیت بروزرسانی

وردپرس یک CMS است که به شدت به نسخه‌های به روز شده، وابسته است تا امنیت بالای خود را حفظ کند. کاربران مبتدی باید به این موضوع توجه داشته باشند. به روز نشدن وردپرس می‌تواند باعث بروز مشکلات امنیتی شود و دسترسی هکرها به آن آسان شود. هرچقدر که به روز رسانی وردپرس منظم‌تر انجام شود، احتمال بروز مشکلات، کم‌تر است اما اگر به روز رسانی به تأخیر بیفتد ممکن است بعداً به سختی بتوان این کار را انجام داد. اگر پلاگین ها و تم وردپرس به درستی نصب و کارگذاری شده باشند با به روز شدن وردپرس هیچ مشکلی نخواهند داشت و به کار خود ادامه می‌دهند. علاوه بر وردپرس باید تم‌ها و پلاگین‌ها هم در موعد مقرر خود به روز شوند تا مشکلات امنیتی برای سایت به وجود نیاید.

این مقاله را حتما بخوانید
پوسته فرزند یا childtheme چیست؟

اهمیت SEO

seo site- سئوی سایت

برای آنکه یک سایت وردپرسی بتواند رتبه‌های خوبی در موتورهای جستجو داشته باشد لازم است که به تنظیمات سئوی آن توجه ویژه‌ای شود. تنظیمات سئو کمک می‌کند که موتورهای جستجو، سایت را در صفحات اول به نمایش بگذارند و این باعث افزایش تعداد بازدیدکننده‌ها خواهد شد. برای اینکه بتوانید سئوی سایت خود را بهینه سازید بهتر است از ابزارها و افزونه‌های سئو استفاده کنید.

استفاده از دسته‌ها و برچسب‌ها

یکی از اشتباهات افراد مبتدی، بی‌توجهی به دسته‌ها و برچسب‌ها است. بعضی از کاربران هنگام استفاده از دسته‌ها، دیگر از برچسب‌ها استفاده نمی‌کنند و برعکس. دسته‌ها و برچسب‌ها محتواها، مقالات و مطالب سایت را سازمان‌دهی و طبقه‌بندی می‌کنند. زمانی که تعداد پست‌ها افزایش می‌یابد وجود دسته و برچسب بسیار ضروری است. استفاده صحیح و منظم از دسته و برچسب می‌تواند برای SEO سایت بسیار تأثیرگذار باشد.

استفاده مناسب از نوشته‌ها و برگه‌ها

page vs post- مقایسه برگه و نوشته

گاهی اوقات کاربران مبتدی از نوشته به جای برگه و از برگه‌ها مختلف به جای نوشته استفاده می‌کنند که کار اشتباهی است. برگه‌ها معمولاً استاتیک هستند و قواعد و قانون خاص خود را دارند و معمولاً خط‌مشی، سیاست و حریم خصوصی آن‌ها تغییر نمی‌کند اما پست‌ها شامل اخبار، به روزرسانی ها، مقالات و وبلاگ‌ها هستند که تاریخ انقضای مشخص دارند و تغییرات خاص خود را خواهند داشت.

ساختار URL مناسب (پیوند یکتا)

انتخاب URL مناسب برای راه‌ اندازی سایت بی‌نهایت اهمیت دارد. تغییر ساختار URL یک سایت به آسانی انجام نخواهد شد و تأثیر قابل توجهی بر روی ترافیک سایت خواهد داشت. توصیه می‌شود که کاربران از قسمت Setting به صفحه Permalinks در داشبورد وردپرس خود بروند و ساختار URL را به گونه‌ای انتخاب کنند که نام پست در آن وجود داشته باشد.

توجه به سرعت و عملکرد سایت

speed- سرعت وبسایت

در راه اندازی سایت با وردپرس به سرعت توجه کنید. توجه کاربران اینترنتی بیشتر بر روی سرعت یک سایت است. کاربران بیشتر از 10 ثانیه منتظر باز شدن صفحات یک سایت نمی‌شوند. حتی موتورهای جستجوگر نیز به شدت بر روی سرعت یک سایت حساس هستند. با نادیده گرفتن سرعت و عملکرد یک سایت باعث ریزش رتبه سایت در موتورهای جستجو و کاهش بازدیدکنندگان خواهد شد.

استفاده از پلاگین­‌های مناسب

choose the right plugin- انتخاب پلاگین درست

قدرت واقعی وردپرس را می‌توان با پلاگین‌های آن درک کرد. این CMS بیش از 50 هزار پلاگین رایگان و پرمیوم دارد؛ اما همه پلاگین‌ها عملکرد خوبی ندارند و تعدادی از آن‌ها می‌توانند عملکرد و امنیت سایت را تحت تأثیر قرار بدهند. تعدادی از پلاگین‌­ها که از سایت‌های نامعتبر دریافت می‌شوند، می‌توانند بسیار مخرب باشند. نکاتی که در مورد پلاگین­‌ها باید رعایت کرد شامل موارد زیر است:

  • فقط باید از سایت اختصاصی وردپرس یا org دانلود شوند یا از مرجع معتبری خریداری شوند.
  • به کیفیت و پشتیبانی پلاگین­‌ها توجه شود.

اهمیت دادن به موارد امنیتی وردپرس

security- امنیت وبسایت

بسیاری از کاربران به جنبه‌های امنیتی وردپرس توجه نمی‌کنند و با خود فکر می‌کنند که سایت آن‌ها کوچک است و مورد حمله هکرها قرار نمی‌گیرد. هکرها از سایت‌ها برای توزیع نرم‌افزارهای مخرب، سرقت اطلاعات و موارد دیگر استفاده می‌کنند و بزرگ یا کوچک بودن سایت برای آن‌ها اهمیتی نخواهد داشت. زمانی که امنیت سایت به خوبی تأمین نشود باعث افت رتبه سایت، از دست رفتن اطلاعات سایت و اطلاعات کاربران و مشتریان سایت خواهد شد. امنیت سایت باید به بهترین شیوه در راه اندازی سایت با وردپرس تأمین شود تا اعتماد کاربران و مشتریان به خوبی جلب شود.
چنانچه می‌خواهید امنیت خوبی را برای سایت خود به ارمغان بیاورید حتما از افزونه‌های امنیتی وردپرس کمک بگیرید.

تغییر آدرس سایت

switch to domain- تغییر دامنه

کاربران زیادی بوده‌اند که ابتدا دامنه‌ای برای سایت خود انتخاب و ثبت کرده‌اند اما پس از گذشت مدتی تصمیم به تعویض آن گرفته‌اند؛ اما این کار به سادگی گفتن آن نیست و تأثیرات زیادی بر روی SEO خواهد داشت. تغییر آدرس سایت می‌تواند هم تعداد کاربران را کاهش دهد و هم در رتبه سایت تأثیر منفی داشته باشد.

حذف دموهای پیش‌فرض وردپرس

بسیاری از کاربران مبتدی بعد از آنکه قالب خود را نصب کردند محتوا و صفحات پیش‌فرض را حذف نمی‌کنند. این مطالب تکراری و پیش‌فرض کیفیت سایت را پایین آورده و حتی در رتبه‌بندی سایت نیز می‌تواند تأثیر داشته باشد.

تنظیمات دیدگاه‌ها

comment up- تنظیمات دیدگاه ها

معمولاً کاربران مبتدی به دیدگاه‌ها توجه نمی‌کنند و این عاملی می‌شود که اسپمرها وارد عمل شوند و انواع کامنت­‌های اسپم و هرزنامه را به سایت وارد کنند. این اسپم‌ها می‌تواند به سایت صدمه وارد کند و رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو و اعتبار آن را تحت تأثیر خود قرار دهد.

بهینه‌سازی تصاویر

مورد دیگری که در راه اندازی سایت با وردپرس موثر است، تصاویر هستند. تصاویر نقش بسیار ویژه‌ای در جذابیت سایت‌ها دارند اما اندازه و حجم این عکس‌ها بسیار اهمیت دارند. در صورتی که عکس‌های استفاده شده در سایت بهینه نشوند می‌توانند سرعت سایت را کاهش دهد. سرعت پایین سایت باعث افت تعداد مشتری‌ها و بازدیدکننده‌ها خواهد شد. برای بهینه‌سازی عکس‌ها می‌توان از پلاگین رایگان GIMP استفاده کرد.

کدهای غیرضروری در فایل‌های تابع تم

code snippets- بررسی کدها

یکی دیگر از اشتباهاتی که معمولاً کاربران مبتدی مرتکب می‌شوند این است که از کدهای اضافی و غیرضروری در فایل‌های تابع تم استفاده می‌کنند. فایل تابع به گونه‌ای طراحی می‌شود که مانند یک پلاگین عمل کند اما مکان مناسبی برای کدهای کوچک نیست. زمانی که تم عوض شود این کدها و تغییرات از بین خواهند رفت. حتی ممکن است بعد از مدتی کاربر فراموش کند این کدها را اضافه کرده است. توصیه می‌شود کدهایی اضافه شود که با موضوعات سایت در ارتباط باشند.

راه‌اندازی کنسول جستجوی گوگل

search console- تنظیمات گوگل

در هنگام برنامه‌ریزی یک استراتژی برای رشد کسب و کار و سایت، اطلاعات ارزش بسیار بالایی دارند. بسیاری از کاربران این اشتباه را مرتکب می‌شوند که سایت وردپرسی خود را به Google Search Console به‌صورت بلندمدت اضافه نمی‌کنند و این اشتباه باعث از دست رفتن داده‌ها و اطلاعات مهمی می‌شود که می‌توان به رشد سایت آن‌ها کمک کند. Google Search Console یک ابزار رایگان است که توسط گوگل ارائه می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد که تمام مشکلات سایت خود را مشاهده کنند.

ترک کردن سایت‌های عمومی در هنگام کار

تعدادی از کاربران، سایت‌های در حال ساخت را به‌صورت عمومی در دسترس می‌گذارند که کاری غیرحرفه‌ای است و می‌تواند به کسب و کار آسیب وارد کند. سایتی که به این صورت در دسترس باشد می‌تواند به‌صورت خودکار و توسط موتورهای جستجو کراول یا ایندکس شود و این می‌تواند زمینه‌ای برای به سرقت رفتن صاحبان اصلی ایده‌ها شود. همچنین کاربران و مشتریان مجبورند که سایت را به‌صورت ناقص مشاهده کنند.

آموزش وردپرس

داشتن اطلاعات وردپرسی

از جمله اشتباهات بزرگ کاربران سایت‌های وردپرسی نداشتن اطلاعات کافی از پلت فرمی است که از آن استفاده می‌کنند. هرچند که کار کردن با وردپرس بسیار ساده و راحت است اما هر روز پلاگین­‌ها، قالب‌ها و اطلاعات جدیدی به وجود می‌آید. زمانی که کاربران دانش استفاده از این اطلاعات جدید را نداشته باشند با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند. آموزش وردپرس به صورت کامل برای اینکه بتوانید حداکثر استفاده را از این پلتفرم داشته باشید جزء یکی از موارد ضرورری برای کار با وردپرس می باشد.

سوالات متداول

برای راه اندازی سایت وردپرس چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

2اگر قرار است وبسایتی را با وردپرس راه اندازی کنید، باید اطلاعات خوبی درمورد آن داشته باشید. برای این منظور راهنمای جامعی را برایتان آماده کردیم که شامل بخش‌های متعددی است.

تفاوت wordpress.com و wordpress.org چیست؟

wordpress.com یک پلتفرم میزبان وب است و به ‌صورت پرمیوم در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و از نظر استفاده از پلاگین‌ها و تم‌ها، محدودیت‌های زیادی دارد. wordpress.org یک پلتفرم خودمیزبانی است که به‌صورت متن‌باز و رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و ده‌ها هزار پلاگین و تم رایگان دارد که استفاده از آن‌ها هیچ محدودیتی ندارد.


محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

645,000 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی


نویسنده ژاکت

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه