Retry

دو پروتکل http و https، در ابتدای بسیاری از سایت‌ها وجود دارند که عموما تفاوت‌ http و https، میان سؤالات رایج در رابطه این پروتکل‌ها قرار می‌گیرد. وجود این پروتکل‌ها در انواع سایت‌ها، به روند عملکرد آن‌ها کمک می‌کند. سایت‌های متفاوتی وجود دارند که در ابتدای آدرس آن‌ها از پروتکل‌ http یا https استفاده شده باشد؛ اما فرق http و https و برتری آن‌ها بر یکدیگر برای بسیاری از افراد سوال است.

در صورتی که تفاوت بین http و https سوال طرح شده در ذهن شما است و می‌خواهید به نحوه تاثیرگذاری حرف s در انتهای پروتکل‌ https پی ببرید، می‌توانید در ادامه، بیشتر با این موضوع آشنایی پیدا کنید؛ چرا که قطعا برای درک بهتر این ماجرا، چیستی هر یک از پروتکل‌های مذکور، می‌تواند کمک بیشتری به شناسایی تفاوت http با https کند.

 

پروتکل http چیست؟

پروتکل http مانند پل رابط بین سرور و کلاینت عمل می‌کند. http مختصر عبارت Hyper Text Transfer Protocol است و داده‌ها را در سطح شبکه انتقال می‌دهد. در واقع این داده‌ها می‌توانند شامل انواع محتواها در دسته‌بندی متن، صدا، فیلم، تصاویر و موارد این چنینی باشند که توسط پروتکل http قابلیت انتقال پیدا می‌کنند. پروتکل مذکور مبتنی بر TCP / IP است که در اغلب سایت‌ها قابل مشاهده است.

نحوه عملکرد این پروتکل به صورت در خواست و پاسخ است. به طوری که کاربران از موتور جستجو فعال در سایت درخواست یک صفحه از وب سایت دارای پروتکل http را می‌کنند و در پاسخ، آن صفحه نمایش داده می‌شود. به همین دلیل گفته می‌شود که بیشتر اطلاعات انتقالی از طریق اینترنت، از پروتکل مذکور بهره می‌برند.

مسئله‌ای که در رابطه با پروتکل http مطرح است، در مورد درخواست‌هایی است که افراد با متدهای مختلف وارد می‌کنند. در واقع برخی اطلاعات در دسته انواع حساس قرار می‌گیرند که کاربران در صورت عدم آگاهی، آن‌ها را وارد کرده و درخواست می‌‌دهند. این اطلاعات محرمانه می‌توانند شامل رمزهای عبور باشند.

در این صورت، http با دریافت تماس شما و پردازش آن، پاسخی به شما خواهد داد؛ اما داستان در اینجا به پایان نمی‌رسد! چرا که تمامی درخواست‌ها و تماس‌ها، توسط session که می‌تواند کارفرما، سرویس‌دهنده اینترنت یا نفوذگر باشد، قابل مشاهده است. حتی برای این افراد، فرد درخواست کننده هم آشکار است.

در این شرایط می‌توان پی‌ برد که سطح امنیت برای سایت‌هایی که دارای پروتکل http هستند، به شدت پایین است و افراد باید نسبت به آنچه درخواست می‌کنند، دقت به خرج دهند تا حاوی هرگونه اطلاعات محرمانه نباشد.

 

پروتکل https چیست؟

نوع دیگری از پروتکل که در ابتدای آدرس برخی از سایت‌ها قابل مشاهده است، مربوط به پروتکل https است که عملکردی کاملاً مشابه با پروتکل http دارد و نام آن خلاصه‌ای از عبارت Hypertext Transfer Protocol Secure است. منظور از عملکرد مشابه، در انتقال داده‌ها و محتواهای فرامتنی، شامل انواع صدا، فیلم، تصاویر و موارد این چنینی است که در هر دو پروتکل مورد بحث، به یک شکل عمل می‌کند.

در واقع می‌توان چنین گفت که پروتکل https، علاوه بر پروتکل HTTP، ترکیبی از پروتکل SSL یا TLS است. به همین دلیل سطح ایمنی آن به مراتب بالاتر است. این موضوع را حتی می‌توان از حرف s انتهای پروتکل مذکور‌، در اختصار Secure، دریافت کرد. در نتیجه تمامی درخواست‌ها و پاسخ‌ها، در این پروتکل، امنیت دارد.

حتی در ظاهر هم از یک آیکون قفل جهت نمایش امنیت این سایت‌ها بهره گرفته می‌شود که در نوار جستجوی موتورهای جستجویی چون کروم و فایرفاکس قابل مشاهده است. این امنیت حاصل از پروتکل‌ SSL است‌. در نتیجه کاربران می‌توانند به سادگی در چنین سایت‌هایی درخواست دهند و نسبت به چیستی و ماهیت درخواست خود هیچ ترس و نگرانی نداشته باشند. به همین دلیل کاربران امنیت بیشتری دارند.

 

تفاوت‌های http و https

حال با توجه به توضیحاتی که در رابطه با هر یک از پروتکل‌های http و https داده شد، زمان آن رسیده تا به تفاوت بین http و https بپردازیم. قطعا تا اینجای کار متوجه اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت مطرح بین این دو گزینه شده‌اید‌. در واقع امنیت سایت همان تفاوتی است که در رابطه پروتکل‌های مذکور دارای فاکتور است. این موضوع را حتی همان حرف s در انتهای https، می‌تواند بیان کند. در واقع کد گذاری اطلاعات متنی و نشان گذاری به وسیله امضای الکترونیک، در رابطه با عملکرد پروتکل https، می‌تواند عامل این امنیت باشد. در نتیجه افراد سودجویی که به دنبال پیام‌های محرمانه شما هستند، امکان دریافت از طریق شنود و یا بازدید پیام را نخواهند داشت.

با توجه به همین مسئله، از پروتکل https برای سایت‌های خاص استفاده می‌شود تا امنیت کاربران تضمین شود. برای نمونه سایت‌های مربوط به بانک‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی، ایجاد حساب کاربری و مواردی از این دست، در آدرس سایت خود دارای پروتکل https هستند تا تمامی داده‌ها به شکلی محفوظ بین کاربر و سرور تبادل پیدا کنند.

البته توجه داشته باشید که سطح بالای امنیت در رابطه با پروتکل https، به معنای جلوگیری از حملات هکری یا جلوگیری از دریافت ایمیل‌های اسپم نیست؛ بلکه در خصوص امنیت تبادل و انتقال داده‌ها در هنگام ارائه درخواست و پاسخ است.

به طور کلی در رابطه با هر یک از این پروتکل‌ها، مزایا و معایبی مطرح است که در مقایسه و توجه به تفاوت بین http و https، به برتری پروتکل https پی خواهید برد. چرا که امنیت بالای https خود مهم‌ترین عامل گزینش آن است.

محدودیت‌های http شامل چه مواردی می‌شود؟

در رابطه با پروتکل http، همانطور که گفته شد، هیچ امنیتی وجود ندارد که بتواند از دسترسی به داده‌ها حفاظت کند. در نتیجه همین موضوع خود در میان اصلی‌ترین محدودیت‌هایی قرار می‌گیرد که برای پروتکل http مطرح می‌شود. به طوری که افراد مختلفی می‌توانند به داده‌های شما دسترسی پیدا کنند و عاملی برای تهدید باشند.

همچنین در رابطه با پروتکل مذکور، امکان تغییر محتوا وجود دارد. این مورد هم در میان مسائل امنیتی قرار می‌گیرد و به همین دلیل نمی‌توان اعتماد چندانی به پروتکل http داشت. به همین دلیل از عبارت محدودیت در توصیف پروتکل http استفاده می‌شود که بیشتر جنبه‌های امنیتی را مورد بحث قرار می‌دهد.

با در نظر گرفتن همین موارد، بسیاری از افراد در پی تبدیل وبسایت خود از http به https هستند تا با این روش سطح امنیت سایت را ارتقا دهند و بتوانند رتبه و سئو سایت را در نتایج جستجو، بالا ببرند.

 

چرا گواهی‌های ssl برای سایت‌ها الزامی است؟

گواهینامه SSL در قالب یک پروتکل امنیتی، سبب رمزگذاری اطلاعات سرویس دهنده می‌شود. عبارت SSL خلاصه شده و مخفف Secure Sockets Layer در معنای لایه اتصال امن است که عموما با عنوان لایه امنیتی معرفی و شناخته می‌شود. در واقع می‌توان چنین گفت که هدف به کارگیری پروتکل SSL، حفاظت از حریم خصوصی، احراز هویت و یکپارچگی داده‌­ها در ارتباطات اینترنتی است.

نحوه کار این پروتکل به گونه‌ای است که روی اطلاعات سرویس دهنده و سرویس گیرنده، رمز می‌گذارد تا به این وسیله از افشای آن‌ها جلوگیری کند. به همین دلیل برای سایت‌هایی که فعالیت تجاری دارند و حفظ دیتا برای آن‌ها بسیار مهم است، از گواهی SSL استفاده می‌شود.

به خصوص که همه روزه شاهد شکل‌های تازه‌ای از سرقت داده‌ها و هک وب سایت‌ها هستیم. در نتیجه نیاز به بهره‌گیری از پروتکل SSL برای سایت‌های مختلف، پررنگ‌تر از هر زمانی مطرح می‌شود. چرا که در صورت تعریف گواهی ssl برای وبسایت مورد نظر، اطلاعات مختلف تنها با احزار هویت قابلیت دسترسی پیدا خواهند کرد.

اگر شما دارای یک سایت با سیستم مدیریت محتوای وردپرس هستید برای فعالسازی گواهی ssl میتوانید از افزونه گواهینامه امنیتی SSL استفاده کنید. با استفاده از این افزونه با یک رابط کاربری بصری و ساده، باعث می‌شود که حتی بدون نیاز به هیچ دانش فنی خاصی بتوانید با تکیه بر این افزونه گواهی SSL را برای سایت خود فعال کنید.

 

چگونه امنیت سایت وردپرسی را تامین کنیم؟

قبلا در مقاله آموزش وردپرس درباره امنیت سایت صحبت کرده بودیم ولی با این حال، شاید از خود پرسیده باشید که چرا امنیت وردپرس مهم است؟ در زیر چک لیستی را برای شما آماده کردیم که می توانید از آن برای تجزیه و تحلیل امنیت وردپرس خود استفاده کنید. شما میتوانید برای درک بهتر تمام موارد زیر و توضیحات کامل‌تر مقاله امنیت وردپرس را مطالعه فرمایید.

  1. بروز رسانی وردپرس
  2. رمز عبور و مجوزهای کاربر
  3. نقش میزبان وب
  4. امنیت وردپرس (بدون کدگذاری)
  5. استفاده از افزونه های امنیتی وردپرس
  6. فعالسازی فایروال برنامه وب (WAF)
  7. انتقال سایت به https و فعال‌سازی ssl
  8. تغییر نام کاربری پیش فرض به “Administrator”
  9. تغییر پیشوند پایگاه داده وردپرس
  10. محافظت کردن wp-admin و تغییر آدرس ورود به وردپرس
  11.  و …

 

افزونه های امنیتی وردپرس برای تامین امنیت سایت

اگر شما یک سایت وردپرسی داشته باشید تامین امنیت آن نسبت به cmsهای اختصاصی راحت‌تر است. بهترین راه‌حل این است که از یک افزونه امنیتی وردپرس استفاده کنید. این افزونه‌ها می توانند در مقایسه با هزینه‌ای که پرداخت می کنید، روش‌های هک بسیاری را به شما هشدار دهند. در واقع با اسکن قسمت‌های مختلف وب سایت؛ آنها می‌توانند شما را از خطاها یا فعالیت غیرعادی کاربر و فعالیت مشکوک مطلع کنند. توصیه می‌کنیم برای حفظ امنیت سایت وردپرس خود از یکی از افزونه های زیر استفاده کنید.

افزونه iTheme Security 

افزونه iTheme Security از قوی‌ترین افزونه‌ها برای بهبود امنیت وب سایت خود در وردپرس استفاده کنید. این افزونه واقعا استاندارد و قابل اعتماد است. افزونه قدرتمند iThemes Security Pro می تواند با بهره مندی از 32 لایه امنیتی از سایت شما محافظت کند.

 

افزونه وردفنس Wordfence Security Pro

افزونه وردفنس محبوب ترین افزونه امنیتی وردپرس است. این شامل فایروال نهایی و اسکنر بدافزار و همچنین بسیاری از ویژگی های اضافی است. Wordfence طیف گسترده ای از نرم افزارها را ارائه می دهد و خدمات استاندارد آن رایگان است.

 

جمع‌بندی

حال که با نحوه عملکرد پروتکل‌های HTTP و HTTPS و نیز تفاوت بین http و https آشنایی پیدا کردید، می‌توانید راحت‌تر انتخاب کنید تا برای سایت خود از کدام گزینه بهره ببرید. در هر صورت امنیت به عنوان یک فاکتور در روند تصمیم‌گیری، چندان بی‌تاثیر نخواهد بود.

در صورتی که شما هم به دنبال جلب اعتماد کاربران وب سایت خود و در پی راه‌های افزایش ایمنی داده‌ها هستید، می‌توانید وب سایت خود را از HTTP به HTTPS تغییر دهید.

دسته بندی: وب , امنیت

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *