zhaket logo

آموزش بهینه سازی دیتابیس در وردپرس

وردپرس

6 دقیقه زمان مطالعه

آیا با مشکلات عملکردی در وردپرس مواجه هستید؟ بهینه سازی دیتابیس در وردپرس یک گام ضروری در بهبود شرایط سایت شما است. اگر مدتی است که از وردپرس استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد پایگاه داده شما درهم و برهم شده و پر از جداولی است که دیگر به آن نیاز ندارید. به نظر می‌رسد زمان پاکسازی فرا رسیده است! اما از کجا باید شروع کرد؟ کدام محتوا را می‌توان بدون به خطر انداختن عملکرد وبسایت شما حذف کرد؟ دقیقاً هدف این راهنما است تا شما بدانید چه محتوایی را می‌توانید حذف کنید و چگونه پایگاه داده وردپرس خود را بهینه کنید.

بهینه سازی دیتابیس در وردپرس

چرا باید بهینه‌سازی و پاکسازی دیتابیس را انجام دهیم؟ تمیز کردن پایگاه داده باعث می‌شود آن را کارآمدتر اجرا کرده و با پاک کردن فضای قابل توجه به افزایش عملکرد کمک می‌کند. اگر تمام داده‌های قدیمی را حذف کنید، ممکن است اشتباهی این میان مرتکب شده و موارد مهمی را حذف کنید. پایگاه داده وردپرس شما ترکیبی از تمام محتوای ضروری سایت، از جمله قالب‌ها، افزونه‌ها، نظرات، پست‌ها، صفحات و بروزرسانی‌ها است. در حالی که برخی از عناصر هرگز نباید حذف شوند، اما کاهش بیش از حد اطلاعات قدیمی در سه حوزه اصلی بهینه سازی آسیبی به همراه نخواهد داشت:

  • فضای پایگاه داده را از ورودی‌های غیر ضروری آزاد کنید
  • داده‌های کمتری را در جداول ایندکس کنید
  • بازسازی ایندکس‌ها

با پیروی از این سه قانون، پایگاه داده خود را بهینه می‌کنید، عملکرد وبسایت خود را بهبود می‌بخشید و بار سرور را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهید. با وردپرس، می‌توانید بهینه سازی دیتابیس در وردپرس را به چند روش مختلف انجام دهید. ما بهترین روش‌ها را گردآوری کرده‌ایم که می‌توانید برای پاکسازی جداول وردپرس خود دنبال کنید – و همیشه باید با یک نسخه پشتیبان کارتان را آغاز کنید.

1- از سایت وردپرسی بک آپ تهیه کنید

همیشه قبل از شروع بهینه سازی، پاکسازی و حذف هر جدولی از پایگاه داده یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. اگر داده‌های اشتباهی را حذف کنید، کل وبسایت ممکن است از کار بیفتد. می‌توانید از FTP، پنل میزبانی خود یا یک افزونه وردپرس مانند UpdraftPlus برای تکمیل این کار و در امنیت کامل استفاده کنید.

2. پلاگین ها، تم ها و داده های پست قدیمی را حذف کنید

اگر تصمیم دارید از افزونه یا قالبی استفاده نکنید، توصیه می‌کنیم آن‌ها و تمام داده‌هایشان را حذف کنید. برای حذف افزونه‌های استفاده نشده، به پلاگین‌ها → افزونه‌های نصب شده بروید. سپس، در زیر هر افزونه‌ای که می‌خواهید حذف کنید، روی حذف کلیک کنید. اگر می‌خواهید همه قالب‌ها را حذف کنید، همان مسیر را از نمایش→ قالب‌ها دنبال کنید. با همین روحیه، از شر پست‌ها و صفحاتی که مدت زیادی در وردپرس شما نشسته‌اند و هرگز منتشر نمی‌شوند، خلاص شوید.

3- عملیات حذف، ویرایش و محدودسازی پست ها

وردپرس به شما این امکان را می‌دهد که تعداد ویرایش‌هایی را که می‌خواهید برای یک مقاله نگه دارید، کنترل کنید، که در صورت نیاز به بازیابی، نسخه قدیمی‌تر، می‌تواند بسیار مفید باشد. برای محدود کردن بازبینی پست‌ها به صورت دستی، به سادگی این کد را به فایل wp-config.php سایت وردپرس خود اضافه کنید:

define( 'WP_POST_REVISIONS', yournumberhere )

4- نظرات هرزنامه و تایید نشده را حذف کنید

همه کسانی که وبلاگ وردپرسی دارند می‌دانند که دریافت نظرات اسپم چقدر آزاردهنده است. اجازه ندهید انباشته شوند؛ بلافاصله آنها را حذف کنید تا از شلوغی جلوگیری کنید. به طور مشابه، اگر نظری را دیدگاهی را پیدا نمی‌کنید، مطمئن شوید که از سمت مدیر حذف شده است. برخی از افزونه‌های ضد اسپم مانند Akismet ممکن است بهترین راه‌حل برای شما باشند. می‌توانید از phpMyAdmin برای حذف انبوه نظرات اسپم با باز کردن جدول WordPress_Comments مانند شکل زیر استفاده کنید.

جدول کامنت ها

5- حذف برچسب‌ های بلااستفاده

برچسب‌ها به سازماندهی محتوای وبسایت شما براساس دسته‌ها کمک می‌کنند. برچسب می‌تواند به بازدیدکننده در حرکت بهتر در سایت و تجربه کلی کمک کند. با این حال، اگر برخی از برچسب‌ها منسوخ شدند، آنها را از قسمت برچسب‌ها که از قسمت نوشته‌ها > برچسب‌ها قابل دسترسی است حذف کنید.

6- حذف شورت کدهای قدیمی

شورت کدها برای افزودن قابلیت‌های اضافی به پست‌ها و صفحات وردپرس بدون نوشتن هیچ کدی مفید هستند. اما اگر افزونه را حذف کنید یا نخواهید از شورت‌کد استفاده کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ وبسایت شما فقط کد را نشان داده و بازدیدکنندگان ممکن است به جای محتوا، کدهایی کوتاه را ببینند. یکی از راه حل‌ها این است که به صورت دستی لیست کدهای کوتاه را مرور کنید و همه موارد استفاده نشده را حذف کنید. راه دیگر استفاده از افزونه‌ای مانند Shortcodes Finder است که به شما امکان می‌دهد همه کدهای کوتاه خود را پیدا و بهینه کنید.

این مقاله را حتما بخوانید
راه اندازی سایت مشابه ویرگول

7- حذف Pingbacks و Trackbacks

هنگامی که سایت شما دارای یک URL است که به سایت دیگری پیوند می‌دهد، این یک اعلان سرور خودکار به نام “پینگ بک” ارسال می‌کند. ترک‌بک و پینگ بک روش‌هایی برای هشدار دادن به وبلاگ‌هایی هستند که به آنها پیوند داده‌اید و این پیام‌ها می‌توانند پایگاه داده را پر کنند. برای رفع این مشکل، باید هر دو گزینه را با رفتن به تنظیمات> گفت و گوها در وردپرس غیرفعال کنید و دو تنظیمات اول را غیرفعال کنید:

غیرفعال کردن پینگ بک و ترک بک

8- حذف Transients

Transients نوعی کش موقت داده است، بنابراین می‌توانید از آنها برای ذخیره داده استفاده کنید، اما فقط برای مدتی. با استفاده از phpMyAdmin می‌توانید بررسی کنید که چه تعداد Transients در جداول پایگاه داده شما ذخیره شده است، سپس می‌توانید نام گزینه زیر را در پایگاه داده جستجو کنید:

_ transient _%

سپس، تمام جداول Transients  را برای بهینه سازی دیتابیس در وردپرس به صورت دستی از داشبورد حذف کنید. همچنین می توانید با استفاده از افزونه Transients Manager، تمامی موارد Transients را در وردپرس مدیریت و حذف کنید.

9- پاک کردن داده های بی کس و کار

داده‌های بی کس و کار می‌توانند به اشکال مختلف در پایگاه داده شما ظاهر شوند، مانند ابرداده‌های استفاده نشده، اصطلاحات یا برچسب‌های استفاده نشده، فایل‌های رسانه‌ای پیوست نشده و موارد دیگر. این قطعات داده فضای ارزشمندی را اشغال کرده و می‌توانند پایگاه داده شما را به هم بریزند. نمونه‌ای از داده‌های بلااستفاده، بخشی از اطلاعاتی است که هنوز در شبکه (یا سرور) یک سازمان قرار دارد، اما توسط یک کارمند غیرفعال شده ایجاد شده و متعلق به آن است. می‌توانید از افزونه‌ای مانند WP-Optimize یا WP Sweeper برای پاکسازی این نوع داده‌ها استفاده کنید.

10- بهینه سازی جداول

نقطه نهایی سفر بهینه سازی دیتابیس در وردپرس، تمیز کردن جداول است. وردپرس به طور پیش فرض دارای 11 جدول است، اما با توجه به قالب و افزونه‌ای که نصب می‌کنید، تعداد بیشتری نیز به آن اضافه خواهد شد. بهینه سازی پایگاه داده نیاز به دقت زیادی دارد و باید محتاط باشید. ما دو روش را برای پاکسازی کامل پایگاه داده به اشتراک می‌گذاریم: به صورت دستی با phpMyAdmin یا به صورت خودکار با یک افزونه وردپرس. بیایید هر دو روش را با هم بررسی کنیم.

چگونه پایگاه داده وردپرس خود را با phpMyAdmin بهینه کنیم؟

برای بهینه سازی دستی پایگاه داده وردپرس خود، باید از طریق ارائه دهنده هاست وارد PHPMyAdmin شوید و مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد پنل هاست شوید و ابزار PHPMyAdmin را باز کنید.
  • جداولی که باید بهینه شوند را از تب ساختار انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با علامت زدن کادر «Check all» در زیر فهرست‌های جدول، آنها را انتخاب کنید.

 

انتخاب جداول

 

  • پس از انتخاب جداول، منوی کشویی واقع در کنار دکمه بررسی همه را باز کنید:

 

باز کردن منوی کشویی

 

  • گزینه Optimize table را انتخاب کنید:

 

بهینه سازی

 

  • هنگامی که پایگاه داده تمیز و بهینه شد، باید این پیام موفقیت آمیز را دریافت کنید:

 

پاکسازی انجام شد

 

اگر نیاز به حذف کامل یک پایگاه داده دارید، به تب Databases بروید، جداول را برای حذف انتخاب کنید و روی دکمه Drop کلیک کنید:

 

حذف کامل دیتابیس

پاکسازی دیتابیس با کمک افزونه

ساده‌ترین و ایمن‌ترین راه برای تمیز کردن پایگاه داده استفاده از افزونه وردپرس است. این کار امور سنگین را برای شما انجام می‌دهد و برای شروع سفر بهینه سازی دیتابیس در وردپرس خود نیازی به لمس هیچ یک از جدول‌ها نخواهید داشت. بهترین افزونه‌ها برای بهینه سازی پایگاه داده وردپرس عبارتند از:

  1. WP Rocket
  2. Advanced Database Cleanser
  3. WP-Optimize
  4. WP-Sweep
  5. Perfmatters

 

جمع بندی

به عنوان آخرین نکته، یک قانون طلایی وجود دارد که باید از آن پیروی کرد. شما باید همیشه فقط اطلاعات مربوطه را که در پایگاه داده ذخیره شده نگه دارید و از منابع کمتری استفاده کنید. با حذف منظم داده‌های قدیمی می‌توانید عملکرد بهتری داشته باشید و سلامت پایگاه داده را حفظ کنید.
اگر سابقه فنی دارید، بهینه سازی دیتابیس در وردپرس با استفاده از phpMyAdmin باید برایتان ساده باشد. اما اگر به دنبال یک ابزار خودکار هستید که این کار را برای شما انجام دهد، می‌توانید WP Rocket را امتحان کنید. دارای بخش اختصاصی برای بهینه سازی کامل پایگاه داده شما (به عنوان مثال، پست‌ها، نظرات و… است). WP Rocket فراتر از پاکسازی پایگاه داده است و ذخیره سازی، بهینه سازی پیشرفته JS و CSS، بارگذاری lazyload و موارد دیگر را ارائه می‌دهد.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

645,000 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

نویسنده بهاره کوهستانی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه