Retry
استارت آپ چیست؟

استارت‌ آپ معمولا به کسب و کاری گفته می شود که با استفاده از راه حل های جدید، روشی نوین را برای حل یک نیاز به بازار ارائه می دهد. ویژگی بارز اکثر استارتاپ ها استفاده از تکنولوژی و فضای اینترنت و ریسک پذیری بالای آن ها است، زیرا تضمینی برای موفقیت راه حل ارائه شده وجود ندارد.

استارتاپ فرآیند به حرکت درآوردن یک ایده است و به هر شرکت تازه تأسیسی استارتاپ نمی‌ گویند.

ترویج مفهوم استارت آپ خیلی قدیمی نیست و شاید تنها یک یا دو دهه از استفاده از این لفظ در جهان می گذرد. در این مقاله می‌ خواهیم درباره این مفهوم بیشتر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

قبل از ایجاد کسب و کار خودتان می ‌بایست بدانید که می ‌خواهید در کدام دسته قرار بگیرید. فاکتورهای زیادی وجود دارد که استارتاپ را از یک کسب و کار کوچک متمایز می ‌کند. تفاوت اصلی آن ها در دیدگاه کارآفرین نسبت به رشد است و این کاملا به شما بستگی دارد که می ‌خواهید شرکتتان را در چه نقطه ‌ای بببینید.

در این زمینه که آیا باید هر فعالیت نوپایی را استارتاپ در نظر گرفت یا نه، اختلاف ‌نظر وجود دارد. در بیشتر کتاب های آکادمیک کارآفرینی، معنای گسترده ‌ای برای استارت آپ در نظر گرفته می ‌شود و هر کسب و کار نوپایی را استارتاپ می نامند.

اما مدیران و مشاوران و نظریه‌ پردازان شرکت های حوزه فناوری، در کتاب ها،‌ مقالات و مصاحبه ‌های خود، معنای محدودتری برای استارتاپ در نظر می‌گیرند و بین استارتاپ با کسب و کارهای کوچک تفاوت قائل هستند.

تعریف استارت آپ چیست؟

وب‌ سایت ‌ها و منابع اینترنتی مختلفی به تعریف مفهوم استارت آپ و اصول و مبانی مربوط به آن پرداخته ‌اند. به طور کلی، استارت آپ به پروژه‌ هایی گفته می ‌شود که در جریان آن، یک ایده خام، به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول منجر می شود و زمینه برای فروش آن محصول فراهم می‌ شود.

در واقع، استارت آپ تمامی مسیر از صفر تا صد را طی می ‌کند و تمامی مراحل را به صورت آزمون و خطا و یا یادگیری اصول و مبانی پایه آن انجام می ‌دهد. حال ممکن است شروع مفهوم استارت آپ به صورت یک کار علمی خیلی پیچیده مانند یک اختراع سخت در حوزه نرم افزاری باشد، یا یک گروه بازاری تصمیم به تغییر در یک محصول خیلی ساده بگیرند و زمینه ورود آن به بازار به عنوان یک محصول جدید را فراهم کنند.

به طور کلی تعاریف استارت آپ عبارتند از:

  • کسب و کاری که قصد داردارزش آفرین باشد.
  • کسب و کاری که دغدغه‌ مقیاس پذیری دارد.
  • کسب و کاری که ممکن است مبتنی بر تکنولوژی های نوین باشد یا نباشد.
  • کسب و کاری که هنوز درشرایط ابهام است و در حال پیشرفت است.

تعریف استارت آپ چیست؟

معادل فارسی استارت آپ چیست؟

ترجمه لغتی استارت آپ (start-up)  به معنی شرکت نوپا می باشد. در تعریف استارت آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتما فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فناوری اطلاعات باشد.

اگر استفاده‌ از واژه‌ استارت آپ را مناسب نمی ‌دانید، یکی از بهترین گزینه‌ ها برای توصیف شرکت های استارت آپی، اصطلاح شرکت نوپا می باشد. تعبیری که در ترجمه‌ عنوان برخی از کتاب های مربوط به استارت آپ نیز به‌ کار رفته است.

انواع استارت ‌آپ ‌ها

  • استارتاپ مشاغل کوچک و متوسط
  • استارتاپ اجتماعی
  • استارتاپ مشاغل بزرگ
  • استارتاپ مقیاس‌ پذیر
  • استارتاپ سبک زندگی

ویژگی ‌های انواع استارت آپ

برای این‌ که بتوانیم یک کسب‌ و کار را در دسته‌ کسب و کارهای استارتاپی قرار دهیم، مهم است که حضور چند ویژگی اصلی یک استارتاپ را در ماهیت اصلی آن بررسی کنیم. تازه ‌کار بودن یک شرکت  الزاما به معنی استارتاپ بودن آن نیست. در ادامه ویژگی هایی را بررسی می کنیم که همه استارتاپ ها، به صورت مشترک آن ها را دارند.

این ویژگی ها عبارتند از:

رشد

هدف یک تجارت نوپا رشد، گسترش و پیشرفت سریع است. به عبارت ساده ‌تر در مقطعی از زمان رشدی که به ‌طور معمول و مداوم برای یک شرکت استارتاپی در نظر داریم، سریع ‌تر و با شیب بیشتر پیش ‌می ‌رود. این خط رشد در مورد کسب و کار استارتاپی یکی از نکاتی است که آن را برجسته کرده است.

انعطاف پذیری

یک استارت‌آپ، بسیار پویا و آماده انطباق با هر مشکلی است که ممکن‌ است به وجود بیاید. باید توانایی تامین نیازهای لازم برای ساخت محصولات خود، به منظور ارائه به مشتریان را داشته باشد. همچنین برای تبدیل شدن به یک تجارت پایدار، در موارد و بخش ‌های مختلف، توانایی برطرف کردن نیازها را در ویژگی ‌های تجاری خود گنجانده باشد.

 نوآوری

برای دست‌ یابی به مزیت رقابتی پایدار که بتواند تضمین ‌کننده‌ حضور این نوع تجارت در بازار باشد، نوآوری ویژگی مهمی است. این نوآوری ممکن است در محصولات و یا مدل کسب ‌و کار مرتبط با شرکت وجود داشته باشد. نوآوری در موفقیت یک استارتاپ نقشی اساسی دارد، بنابراین همه‌‌ی کارآفرینان باید این جنبه‌ را به ‌طور جدی در نظر بگیرند.

حل یک مشکل

شرکت‌ های نوپا به هدف حل مشکل موجود در بازار پا به عرصه می‌ گذارند و بیشتر فعالیت آن‌ ها روی این هدف متمرکز است. بنابراین آن‌ ها بر ایجاد تفاوت از طریق ارائه محصول یا خدمات متمرکز می‌ شوند.

کار تیمی

این‌ دسته از مشاغل، معمولا از تعداد افراد کمی تشکیل شده است. با این وجود، کار تیمی و تعهد تمامی اعضای تیم به اهداف کسب ‌و کار و تجارت نوپا، یکی از بخش ‌های مهم و غیر قابل چشم ‌پوشی است.

چند استارت آپ موفق

از بین صدها استارت آپ موفق در کشور ما، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسنپ (سرویس درخواست خودرو)
  • اسنپ فود (سفارش آنلاین غذا)
  • دیوار (درج آگهی و نیازمندی ها)
  • ژاکت (بزرگترین فروشنده قالب و پلاگین وردپرس)

تفاوت کسب و کار و استارتاپ چیست؟

شاید در نگاه اول بعضی ها تصور کنند که استارتاپ ها همان کارآفرینان هستند. اما کارآفرینی فرآیندی است که یک مدل کسب و کار مشخص را تنها با تیم های جدید یا در مکان ‌ها و زمان‌ های جدید بازآفرینی می ‌کند. ولی کار استارتاپ ‌ها ساخت یک مدل کسب و کار جدید است. یعنی علاوه بر تغییر مکان، زمان و تیم کاری کسب و کار، اجزای آن را هم تغییر می ‌دهد. کاری که با ابهام و ریسک بالا انجام می‌گیرد و نتیجه آن در صورت موفقیت، خلق ثروت زیاد برای صاحبان استارت آپ است.

معمولا کارآفرین اجزا مدل کسب و کار خود را می شناسد و نمونه واقعی آن را در محیط های دیگر دیده است. ولی برای استارتاپ بعضی یا همه اجزا، ناشناخته و دارای ابهاماتی است. حتی بازارهای هدف برای تیم استارتاپی، در حد فرضیه و حدس و گمان است. ضمنا گسترش پذیر بودن و تکرار پذیر بودن مدل کسب و کار استارتاپ هم با ابهام مواجه است.

دیگر تفاوت‌ های عمده این دو شامل مواردی از قبیل خلاقانه و نوآورانه بودن استارتاپ ها، رشد سریع آن‌ها، تکیه بر فضای مجازی و اینترنت برای خدمت‌دهی و گستردش کار و جذاب بودن برای سرمایه گذاران می‌باشد. در کل میتوان تفاوت های این دو را در موارد زیر دانست:

  • انتظارات متفاوت از نرخ رشد
  • نحوه تامین مالی متفاوت
  • ماهیت اصلی ایده

طراحی کسب ‌وکار استارتاپی

برای طراحی کامل یک کسب ‌وکار نوپا مراحل اولیه‌ ای که باید طی کرد، شامل موارد زیر می ‌شود:

  • انتخاب نوع کسب ‌و کار
  • طراحی و بوم مدل کسب‌ و کار
  • برنامه‌ ریزی‌ های کلان و استراتژیک استارتاپ
  • برنامه‌ ریزی راه ‌اندازی کسب‌ و کار

مراحل راه اندازی یک استارتاپ

برای اینکه شما یک استارتاپ راه اندازی کنید، ابتدا باید یک ایده خاص داشته باشید. این ایده باید یک محصول یا خدمت باشد که مشتریان واقعا به آن نیازمند هستند و از آن استفاده خواهند کرد. بعد از ایده شما باید یک تیم با انگیزه تشکیل بدهید و در آخر با درآمد و سرمایه گذاری ‌های که دارید بتوانید کسب و کار خود را به موفقیت برسانید.

برای شروع استارتاپ نیاز به ایده بسیار خاص و بی نظیر نیست، بلکه باید یک خدمت یا سرویسی را با استفاده از تکنولوژی به کاربران ارائه دهید که بتواند نیازهای آن ها را برطرف کند. در ادامه به مراحل راه اندازی استارتاپ می پردازیم.

مراحل راه اندازی یک استارتاپ

شناخت نیاز و خلق ایده

اولین و مهم ترین مورد در راه اندازی یک استارت آپ، شناخت نیاز مردم است. ایده ای که واقعا یک نیاز اساسی را برطرف کند. گاهی اوقات با آشنا کردن مردم با فناوری های جدید نیز می توان نیاز آن ها را بر طرف کرد.

ساخت نمونه اولیه

خیلی از دوستان که هیچ وقت نمی توانند استارت آپ خود را راه اندازی کنند در این مرحله متوقف می شوند. ایده های خیلی خوبی دارند ولی هیچ وقت نمی توانند آن ها را عملی کنند. بهترین راه این است که نمونه اولیه یا نسخه دمو خدمت و محصول تان را بسازید و ارائه دهید. اگر بتوانید این مرحله را پشت سر بگذارید، مطمئن باشید استارت آپ شما به زودی راه اندازی می شود.

تامین سرمایه گذار

زمانی که احساس کردید محصول شما نقصی ندارد و آماده ارائه شده است، نوبت به جذب سرمایه گذار می رسد. اگر خودتان نمی توانید از پس مخارج های پروژه بر آیید، بهتر است از یک سرمایه گذار کمک بگیرید. همچنین می توانید به سراغ شتاب دهنده ها بروید.

ثبت ایده یا برند

شما باید کسب و کار خود را قانونمند و رسمی تر کنید. بنابراین شما باید نسبت به ثبت شرکت برای استارتاپ خود اقدام کنید.

ارائه نسخه اولیه محصول خود

اگر نسخه اولیه محصول شما به طور کامل آماده نبود هم اشکال ندارد. شما به مرور زمان می ‌توانید روی مسائلی مثل واسط کاربری، سرعت و موارد دیگر کار کنید.

محصول را به افراد بیشتری نشان دهید.

برای اینکه از نقاط ضعف محصول بیشتر با خبر شوید، باید محصول خود را به ۱۰۰۰ نفر نشان دهید. حتی اگر شده خودتان از آن ها بخواهید که از محصول و خدمت شما استفاده کنند و نظر خودشان را در مورد آن به شما بگویند.

ایجاد جامعه مشتریان هدف

استارت ‌آپ ‌ها به دو دلیل پیشرفت بسیار سریعی دارند. نخست اینکه مشتریان درستی را هدف قرار می ‌دهند و دوم اینکه مدام در حال افزایش جامعه مشتریان خود هستند.

این تجارت ‌ها روند رشد را هک می ‌کنند. اصطلاح هک رشد برای اشاره به استفاده از خلاقیت، ابتکار، استراتژی ‌های مقرون ‌به‌ صرفه برای رشد تصاعدی کاربران به کار برده می ‌شود.

شاید شنیدن هک روند رشد در وهله اول باعث تعجب و وحشت شما شود، اما اگر در طول سال ‌های فعالیت، از یک استراتژی تجاری مانند ارسال جمعی ایمیل، طراحی سایت یا شبکه ‌های اجتماعی بهره برده باشید، بدون اینکه خودتان بدانید، مرتکب هک رشد شده ‌اید.

راه اندازی استارت اپ از طریق رشد طبیعی نیز به جایگاه مدنظر خود دست می‌یابند. رشد طبیعی می ‌تواند به ‌واسطه ابتکارات داخلی در استارت ‌آپ‌ ها محقق شود.در اینجا می‌ توانیم از بازاریابی محتوا، بازاریابی رسانه ‌های اجتماعی، سئو، روابط عمومی، تبلیغات و بازاریابی ایمیلی به‌ عنوان نمونه‌ هایی از این استارت ‌آپ‌ ها نام ببریم.

کار را به نتیجه برسانید.

اگر کاربران از محصول و خدمت شما استفاده می کنند، به این معنا است که شما موفق بوده اید برای ادامه کسب درآمد و کسب سود شما باید تصمیم بگیرید که آیا برای ادامه کار استارتاپ خود را ادامه می دهید یا آن را به فروش می‌ رسانید.

سعی کنید رشد کنید.

اگر بتوانید هفته ای 5 درصد به کاربرانتان بیافزایید، مطمئن باشید رشد خوبی را طی خواهید کرد. اگر همین طور پیش بروید تا 4 سال آینده موفق به جذب حدود 20 میلیون کاربر فعال خواهید شد. استارت آپ شما هم می تواند معروف شود و جز یکی از برترین استارت آپ های کشور شود.

بعد از اینکه استارت آپ شما به موفقیت رسید ممکن است مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران و برند های دیگر قرار بگیرد. ممکن است پیشنهاد های خوبی برای فروش سهام استارت آپ تان به شما بدهند درست مثل اینستاگرام که توسط فیسبوک خریداری شد.

شتاب دهنده استارت آپ ها دقیقا چه کار می کنند؟

شتاب دهنده ها که طی چند سال گذشته تعدادشان در کشور ما افزایش یافته است کار اصلی شان سرمایه گذاری روی استارت آپ ها است. در واقع شتاب دهنده ها در قبال سرمایه گذاری روی ایده های نو و کاربردی استارت آپ ها درصدی از مالکیت آن ها را می گیرند. شتاب دهنده ها علاوه بر سرمایه گذاری روی استارت آپ ها خدماتی مثل آموزش دادن توسط متخصصین آن حوزه را در اختیار صاحب ایده ها قرار می دهند. معمولا شتاب دهنده ها شانس به موفقیت رساندن استارت آپ ها را افزایش می دهند.

شتاب دهنده ها از ابتدای شروع کار یک استارت آپ یعنی ارائه محصول اولیه یا نسخه دمو تا مراحل پایانی و پیشرفته تر همراه آن ها هستند.

البته شتاب دهنده ‌ها فقط از ایده ‌های خام استقبال نمی‌ کنند. یعنی فکر نکنید کسی که فقط ایده ‌ای داشته باشد هر چند ناب می ‌تواند از شتاب دهنده ها کمک بگیرد. بعضی از دوستان فکر می کنند شتاب دهنده ها خریداران ایده ها هستند. در صورتی که اصلا اینطور نیست. باید ایده همراه با طرح توجیحی باشد تا شتاب دهنده ‌ها بدانند قرار است روی چه ایده و استارت آپی سرمایه گذاری کنند. شتاب دهنده ها یک پشتیبان و راهنمای خوب برای راه اندازی و به موفقیت رساندن استارت آپ ها هستند.

شتاب دهنده استارت آپ ها دقیقا چه کار می کنند؟

رمز موفقیت در استارت آپ

به علاوه داشتن طرح تجاری، داشتن طرح مناسب برای بازاریابی نیز موضوعی مهم و کلیدی برای استارت‌ آپ‌ها می باشد. کارآفرینان باید متوجه باشند که به چه طریقی می‌توانند در بازار حرکت داشته باشند، محصول و خدمات خود را چگونه و برای کدام طیف از مشتریان و کاربران عرضه کنند و در عین حال از شبکه‌های اینترنتی و مجازی و بستر موجود در آن چگونه برای دیده شدن محصول خود بهره‌ بگیرند.

استارت آپ‌ های امروزی بدون دارا بودن یک برنامه بازاریابی که شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و یوتیوب را در بر نگیرد عملا توجه هیچ سرمایه‌گذاری را به خود جلب نمی کند.  داشتن یک حسابدار کارکشته و زبده نیز امری ضروری است. حسابداران می ‌توانند در زمینه های مالی و تجاری مشاوره‌ های بسیار مفید و موثری را به بنیانگذاران استارتاپ که اکثرا جوانانی کم تجربه هستند، ارائه دهند و راه و رسم های قانونی و غیرقانونی را برای آن ها روشن سازند.

دلایل شکست استارتاپ‌ چیست؟

همه استارتاپ ‌ها مدعی ایده جدیدی برای رفع نیاز مردم هستند. بنیانگذاران مدت زیادی زمان می‌گذارند که محصول ‌شان را به بهترین شکل ارائه دهند، بدون اینکه آن را به مشتری نشان بدهند. همین موضوع باعث شکست می‌شود، زیرا بنیانگذاران استارتاپ با مشتری ‌ها صحبت نمی ‌کنند و در مورد محصولات خود از آن‌ ها بازخورد نمی ‌گیرند.

زمانی که مشتری‌ ها نتوانند با یک محصول یا خدمت ارتباط برقرار کنند، به آن اهمیتی نمی‌دهند و در نتیجه استارتاپ شکست می ‌خورد.

استارت آپ ویکند چیست؟

استارت آپ ویکند است که یک گردهمایی به صورت آموزشی و تجربی برای کارآفرینان و افراد ایده ‌پرداز است تا در جریان آن بتوانند ایده‌ های خود را با یکدیگر در میان گذاشته و آن ها را در معرض قضاوت داوران و مربیان قرار دهند. این برنامه از این جهت اهمیت دارد که تعداد افراد شرکت کننده در آن زیاد است و در کشورهای معتبر دنیا اجرا می‌ شود. کشور ما نیز هر ساله این برنامه را اجرا می ‌کند.

روند اجرای استارت آپ ویکند بدین صورت است که افراد شرکت کننده در یک محل گرد هم می‌ آیند و ایده‌ های خود را مطرح می ‌کنند. به کسانی که ایده دارند، 60 ثانیه وقت داده می‌شود تا در مورد ایده خود صحبت کرده و توجه شرکت‌کنندگان را به آن جلب کنند.

پس از مطرح شدن هر کدام از این ایده‌ ها، افراد شرکت‌ کننده به یکی از این تیم ‌ها جذب شده و در کنار یکدیگر زمینه تجاری‌ سازی ایده مورد نظر را فراهم می‌ کنند.

مراسم اختتامیه این گردهمایی شامل معرفی ایده‌های برتر و استارت آپ های برتر است که شامل افرادی می‌شود که توانسته باشند بهترین راهکار ممکن را برای تجاری‌سازی محصول مورد نظر معرفی کنند.

جمع بندی

استارتاپ فعالیتی اقتصادی با هدف برطرف کردن نیازهای مشتریان و رویکردی مقیاس‌پذیر و پایه فناوری‌ های جدید است.

هر کسب و کاری می بایست بر اساس مطالعه و دانش، ایجاد و مدیریت شود. در استارت آپ ها علاوه بر موارد ذکر شده، تحلیل و ارزیابی باید به صورت ویژه ای در دستور کار قرار گیرد. اگر قصد راه اندازی استارت آپ را دارید پیشنهاد می کنیم با مطالعه کامل و دقیقی این کار را انجام دهید، زیرا اقدام بدون مطالعه نتیجه ای جز شکست نخواهد داشت. به خصوص زمانی که یک کسب و کار قرار است خدمات و راهکارهایی متفاوت و منحصر به فرد ارائه دهد. اگر بدنبال راه اندازی یک استارتاپ هستید اول بازار را محک بزنید وردپرس برای راه اندازی یک استارتاپ می تواند گزینه مناسبی باشد پیشنهاد می کنیم برای یادگیری وردپرس اقدام کنید و پس از ان  ایده خود اجرائی کنید.

سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *