چرا باید کسب و کار خود را به کسب و کارهای آنلاین تغییر دهید

توسعه کسب‌و‌کار

8 دقیقه زمان مطالعه

در دنیای امروز با پیشرفت فناوری، بسیاری از مقوله‌های زندگی انسان دچار تغییر و تحول بنیادین شده است به طوری که بسیاری از فعالیت‌هایی که در گذشته به شکل دیگری انجام می‌شدند این روزها به لطف پیشرفت فناوری سر و شکل تازه‌ای به خود گرفته و در فضای متفاوتی انجام می‌شوند. یکی از این مقوله‌های مهم کسب و کار است که با رشد و توسعه فناوری در جهان این روزها شاهد رونق کسب و کارهای آنلاین هستیم که به نظر می‌رسد این تغییر فاز از سنتی به مدرن برای توسعه کسب و کارها الزامی است. اگر تمایل دارید که بدانید کسب و کار آنلاین چیست و لزوم تغییر سبک کسب و کار به آنلاین را دریابید در  ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

لزوم تغییر کسب و کار از سنتی به آنلاین

گرچه این روزها این سوال کمتر به گوش می‌رسد اما سوال مهمی است که صاحبان کسب و کارهای سنتی مطرح می‌کنند که

چرا باید کسب و کارهای سنتی خود را به کسب و کارهای آنلاین تغییر دهیم؟ در ابتدا برای درک بهتر این موضوع که کسب و کار آنلاین چیست لازم است بدانیم که منظور از کسب و کار سنتی، کسب و کاری است که در یک محل به صورت فیزیکی و حضوری و یا از طریق تلفن انجام می‌شود و این کسب و کار در محل خود ممکن است مشتری حضوری داشته یا نداشته باشد.

به طور حتم تغییر از کسب و کار سنتی به آنلاین و راه اندازی آن سختی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد و ممکن است پیچیده و سخت باشد اما دلایل بسیار خوبی وجود دارد که برای این تغییر اقدام کرده و کسب و کار خود را توسعه دهیم. این روزها کسب و کار آنلاین در ایران نیز بسیار رونق گرفته است و بسیاری از صاحبان مشاغل از طریق راه‌اندازی کسب و کار آنلاین در اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی در حال کسب درآمد و معرفی خدمات و محصولات خود از این طریق به مردم هستند. در ادامه دلایل لزوم تغییر کسب و کار از سنتی به آنلاین را بررسی خواهیم کرد.

 

 

 

  1. بهبود تصویر کسب و کار شما

بهبود تصویر کسب و کار شما

این موضوع به تنهایی یکی از دلایل مهم برای ایجاد کسب و کارهای آنلاین می‌باشد. شروع کسب و کار از طریق راه اندازی سایت یا راه‌اندازی کسب و کار آنلاین در اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی که این روزها مخاطبان و کاربران بسیار زیادی دارند، بسیار مهم است زیرا تصویر کسب و کار شما را در نظر مخاطبان و مشتریان تغییر داده و این حس را به ایشان القا می‌کند که شما در کسب و کار و تجارت خود بسیار مصمم و جدی هستید.

اگر کسب و کار آنلاین ندارید نمی‌توانید انتظار داشته باشید که مشتریان و مخاطبان شما را جدی بگیرند و در این زمینه رقابت را به رقیب خود که دارای کسب و کار آنلاین می‌باشد واگذار خواهید کرد و شکست خواهید خورد. رک و پوست کنده، در دنیای امروز باید برای تجارت و کسب و کار خود حضور آنلاین داشته و از امکانات این فضا به خوبی بهره ببرید؛ زیرا مشتریان و مخاطبان کسب و کارهای آنلاین را بیشتر جدی می‌گیرند در نتیجه مشتریان شما نیز انتظار دارند که در فضای آنلاین حضور داشته باشید.

 

  1. در دسترس بودن همیشگی (24 ساعت شبانه‌روز و 7 روز هفته)

یکی دیگر از مزیت‌های کسب و کارهای آنلاین این است که می‌توانید در تمام ساعت شبانه روز و تمام روزهای هفته اعم از تعطیل و غیر تعطیل مشتریان و مخاطبان می‌توانند محصولات شما را مشاهده کرده و نسبت به سفارش و خرید آن اقدام نمایند. در صورتی که در کسب و کارهای سنتی این مزیت برای یک سری از کسب و کارها مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و پمپ بنزین‌ها امکان‌پذیر است که به صورت 24 ساعته ارائه خدمت کنند و این امر برای سایر کسب و کارها مقدور نخواهد بود.

حتی اگر صاحب کسب و کار سنتی هستید می‌توانید با ایجاد یک ساز و کار آنلاین شرایطی را فراهم کنید تا مشتری با مراجعه اینترنتی حتی در ساعات و روزهای غیر کاری و تعطیل درخواست و سفارش خود را ثبت نموده و شما پس از حضور در محل کار خود، درخواست‌های ثبت شده را پیگیری کرده و برای مشتریان خود ارسال نمایید. این مزیت باعث می‌شود که مشتری شما با خیال آسوده در ساعاتی که وقت آزاد دارد از طریق اینترنت و یا شبکه‌های اجتماعی محصولات و خدمات شما را بررسی کرده و در صورت تمایل یکی از محصولات و خدمات شما را سفارش دهد. این مزیت باعث افزایش فروش شما نیز خواهد شد.

 

  1. ارائه خدمات پشتیبانی و پس از فروش بهتر

راه‌اندازی کسب و کارهای آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که به سوالات مشتریان پاسخ بدهید و مشکلات مشتری را حل کنید بدون اینکه نیاز به صرف زمان زیادی داشته باشید. در واقع شما می‌توانید از طریق ایجاد یک ویدئو یا برگه مشخصات محصول، یا ایجاد یک بخش FAQ (بخش سوالات متدوال) یک بار برای همیشه وقت گذاشته و برای مدت زمان زیادی مشکلات مشتریان خود را پاسخ دهید. با این روش نه تنها در وقت خود صرفه‌جویی خواهید کرد بلکه خدمات بهتری نیز به مشتری ارائه خواهید داد. بسیاری از مشتریان دنبال اطلاعات خاصی هستند؛ اطلاعاتی از قبیل:

  • اطلاعات مناسب در مورد محصولات و خدمات قبل از تصمیم به خرید
  • اطلاعات مناسب برای حل مشکل با خرید موجود
  • اطلاعات مناسب در مورد محصولات و خدمات جایگزین قبل از تصمیم به خرید

از این رو با ایجاد یک کسب و کار آنلاین در اینستاگرام، اینترنت و یا سایر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید اطلاعات دقیقی از محصولات و خدمات خود به مشتریان ارائه داده و زمان کمتری را برای پاسخگویی تلفنی به سوالات فنی صرف نمایید و فروش بیشتری داشته باشید.

 

  1. هزینه راه‌اندازی کمتر

شروع کسب و کارهای آنلاین به معنای هزینه کمتر راه‌اندازی است. در این روش شما به مکان فیزیکی، وسیله نقلیه و کارمندان زیاد برای استخدام احتیاج نخواهید داشت. اگر کسب و کار فعلی شما به صورت سنتی است که کار برای شما آسان‌تر است؛ زیرا شما محصولات را می‌شناسید و کافیست که به صورت آنلاین و از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی محصولات خود را به مخاطبان معرفی نمایید. حتی مقوله بازاریابی اینترنتی را می‌توانید برون سپاری کنید و فعالیت‌های آن را به فردی آشنا در این زمینه واگذار کنید.

این مقاله را حتما بخوانید
کسب درآمد دلاری به صورت اینترنتی

هرچند برای راه‌اندازی یک وبسایت حرفه‌ای ممکن است به هزینه زیادی احتیاج باشد اما شما می‌توانید برای شروع، این کار را به صورت رایگان و یا حتی با کمترین هزینه انجام دهید. با راه اندازی کسب و کار آنلاین در اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی به راحتی و بدون صرف هزینه می‌توانید یک صفحه برای کسب و کار خود ایجاد کرده و به بازاریابی و جذب مشتری به صورت آنلاین بپردازید و محصولات و خدمات خود را به مخاطبان و مشتریان ارائه دهید. همچنین برای شروع می‌توانید به صورت رایگان یک وبلاگ وردپرسی و با یک سایت وردپرسی با کمترین هزینه ممکن راه‌اندازی کرده و محصولات خود را ارئه نمایید. برای راه‌اندازی این کسب و کار آنلاین شما به یک نفر نیروی کاری احتیاج دارید که به عنوان ادمین محتوای صفحه اجتماعی یا سایت شما را به‌روز نگه داشته و به درخواست‌های مشتریان پاسخ دهد.

 

  1. اینترنت برای تجارت ساخته شده است

کسب وکارهای آنلاین

زیبایی فضای اینترنت در این است که مشتری و مخاطب به معنای واقعی کلمه با محصولات و خدمات شما به اندازه یک کلیک فاصله دارد. از طریق اینترنت هم اکنون می‌توانید به مشتریان آموزش داده و مشکلات آن‌ها را رفع کنید. می‌توانید سفارشات را پذیرفته و با هدایت مشتری به صفحه پرداخت، مبلغ فروش را بلافاصله در حساب بانکی خود داشته باشید.

برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین در ایران، شما باید در مورد راه‌های جذب مخاطب و هدایت ترافیک به سمت وبسایت یا صفحه اجتماعی خود آموزش‌های لازم را دریافت کنید زیرا هر چه محتوای سایت یا صفحه اجتماعی شما بازدید بیشتری داشته باشد درآمد بیشتری نصیب شما خواهد شد. هر چه در گذشته مردم نسبت به خرید اینترنتی مردد بودند، امروزه این قضیه برعکس شده و مردم در مراجعه برای خرید حضوری و کشیدن کارت مردد شده‌اند.

 

  1. زندگی و کار از هر نقطه

کسب و کارهای آنلاین به شما این اجازه را می‌دهند که آزادی موقعیت مکانی داشته باشید و در هر مکانی که دوست دارید مشغول به کار شوید و فقط در بند یک مکان فیزیکی خاص نباشید. تا زمانی که اتصال به اینترنت خوب و قوی داشته باشید می‌‌توانید کسب و کار آنلاین خود را در هر زمان و مکانی انجام دهید.

کسب و کار آنلاین و اینترنتی نیاز شما به بودن در یک مکان خاص را کاهش می‌دهد (به استثناء یک سری مشاغل خاص که نیاز به حضور فیزیکی در محل دارند) از این رو شما می‌توانید هر نقطه‌ای بر روی کره زمین را برای زندگی و کار خود برگزینید.

 

  1. کاهش هزینه‌های بهره‌برداری

در راه‌اندازی کسب و کار آنلاین تنها یک کار ساده می‌تواند تفاوت زیادی در هزینه‌ها ایجاد کند. به عنوان مثال سفارش محصولات و خدمات به صورت آنلاین نیاز به استخدام کارکنان را کاهش می‌دهد. شما به راحتی از طریق راه اندازی یک فروشگاه آنلاین سفارشات و پرداخت‌های مشتریان را دریافت کرده از این رو به تعداد کارمندان کمتری احتیاج خواهید داشت بنابراین در هزینه‌های دفتر و فضاهای اداری صرفه‌جویی خواهد شد.

 

  1. تجارت جهانی را هدف قرار دهید

در کسب و کارهای سنتی، تجارت شما محدود به افرادی است که در زمان‌های معین می‌توانند به صورت حضوری از خدمات و محصولات شما بازدید کنند اما با داشتن یک کسب و کار آنلاین می‌توانید هزاران، حتی ده‌ها هزار و حتی میلیون‌ها نفر را به صورت همزمان در هر مکان و هر زمانی به سمت محصولات و خدمات خود هدایت کرده و مشتریان زیادی برای خود دست و پا کنید.

توانایی داشتن هزاران بازدید کننده و داشتن آن‌ها به صورت واقعی دو چیز متفاوت است. موفقیت در کسب و کار آنلاین به بازاریابی بستگی دارد. یاد بگیرید که چگونه ترافیک سایت، وبلاگ یا صفحه اجتماعی خود را افزایش دهید. بازاریابی محتوا روشی بسیار عالی برای افزایش ترافیک سایت، وبلاگ یا صفحه اجتماعی است.

  1. پاسخگویی کسب و کار خود را افزایش دهید

اینترنت و کسب و کار آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که برای ارائه محصولات و خدمات خود در کمترین زمان ممکن سفارش خرید، پرداخت هزینه، تأیید سفارش، پردازش خرید و تحویل و ارسال آن را انجام دهید. در گذشته سفارشات خرید از طریق تلفن ثبت و از طریق پست ارسال می‌شد که بسته به حجم کاری کارکنان عملیات پردازش سفارش ممکن بود تا چندین روز زمان ببرد. در حالی که امروزه به وسیله یک فروشگاه اینترنتی می‌‌توان موجودی کالا در انبار را بررسی کرده و پس از تأیید نسبت به ثبت سفارش و پردازش آن اقدام کرد.

 

اینترنت ابزاری قدرتمند برای دستیابی به چشم‌اندازهای وسیع‌تر می‌باشد. یکی از این چشم‌اندازها توسعه کسب و کار بر بستر اینترنت و راه‌اندازی کسب و کارهای آنلاین می‌باشد که با هزینه کمتر سودآوری بیشتری نصیب صاحبان مشاغل خواهد شد. کسب و کار آنلاین در ایران این روزها رونق بسیاری گرفته‌ و با توجه به مخاطبان بسیار زیاد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بسیاری از صاحبان مشاغل بر آن شده‌‌اند که کسب و کار خود را از حالت سنتی خارج کرده و به کسب و کار آنلاین و اینترنتی تغییر دهند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به طیف وسیع‌تری از جامعه معرفی و عرضه نمایند. در این مقاله برخی از مزیت‌های راه‌اندازی کسب و کار به صورت اینترنتی را بررسی کردیم تا در صورت تمایل به این تغییر بتوانید تصمیم‌گیری درستی داشته باشید.

محصول پیشنهادی

قالب سئو و دیجیتال مارکتینگ رایس | Ryse | قالب شرکتی

645,000 تومان

80%
پروان وب | parvanweb

پروان وب | parvanweb

محصول پیشنهادی

افزونه بازاریابی وردپرس | پلاگین AffiliateWP

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه همکاری در فروش آلتیمت افیلیت پرو | پلاگین Ultimate Affiliate Pro

395,000 تومان

84%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه