zhaket logo

اقداماتی که قبل از طراحی سایت باید انجام داد

طراحی سایت

5 دقیقه زمان مطالعه

طراحی سایت به دلیل حجم بالای درخواست‌ها برای داشتن وبسایت در زمینه‌های مختلف این روزها بسیار است و افراد متخصص در این حوزه بازارشان کاملا داغ است. اما اگر طراح تازه واردی هستید یا فردی هستید که قرار است پروژه خود را برای طراحی به اشخاص متخصص بسپارید قطعا باید اقدامات مهم قبل از طراحی سایت را بدانید و به آن آگاه باشید در غیراینصورت در طول انجام پروژه و پس از آن دچار مشکلات متعددی خواهید شد. این راهنما کاملا مخصوص به شماست تا اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کرده و درست پیش بروید.

اقدامات مهم قبل از طراحی سایت

در این عصر دیجیتال، حضور داشتن در وب برای کسب و کار کوچک یا بزرگ شما امری مسلم است. اما قبل از شروع، در اینجا مراحلی حیاتی برای ایجاد یک وبسایت آورده شده که قبل از وارد شدن به مرحله طراحی باید بدانیم. با هم به بررسی این موارد می‌پردازیم:

۱- انتظارات معقول را مشخص کنید

اگر قصد دارید یک وبسایت با کیفیت را ایجاد کرده اما برای وجود آن هنوز مطمئن نیستید پس شما تصمیم جدی خود را نگرفته‌اید. ساخت سایت را باید مانند ساختن یا بازسازی خانه خود در نظر بگیرید: برنامه ریزی کنید که چه زمانی باید طول بکشد، بودجه شما چقدر است و نیاز به چه متخصصانی در ساخت سایتتان دارید. مانند یک خانه، وبسایت شما باید با یک پایه خوب ساخته شود و ارزش تمام وقت و هزینه‌ای را که برای آن صرف می‌کنید داشته باشد. انجام صحیح این کار جزء اقدامات مهم قبل از طراحی سایت  است که همان ابتدای کار شما را از بسیاری دردسرها نجات می‌دهد.

۲- هدف خود را مشخص کنید

هدف اصلی وبسایت شما چیست؟ شما می‌خواهید کاربران چه کاری انجام دهند؟ خرید یا قرار ملاقات؟ وجود تماس تلفنی یا ایمیل؟ این اطلاعات حیاتی است. وبسایتی که سعی می‌کند این موارد را درست انجام دهد، می‌تواند کاربران را تحت تأثیر قرار داده و باعث شود آنها خیلی زود جذب شوند. هر صفحه در سایت شما – و تمام محتوا، عکس‌ها و عناصر طراحی – باید طوری برنامه ریزی شود که کاربران را به سمت هدف شما هدایت کند و به آنها کمک کند اطلاعات اولیه مورد نیاز را دریافت کنند. تا زمانی که این هدف را تعیین نکرده‌اید، به مرحله طراحی وارد نشوید.

۳- تعیین نام تجاری آنلاین

نکته مهم دیگر این است که نام برند خود را مشخص کنید. بسیاری از افراد از نام معمولی یا نام تجاری خود استفاده می‌کنند، اما گاهی اوقات این دامنه‌ها ثبت شده است. اگر اولین انتخاب شما انتخاب شده، ممکن است بخواهید یک نام دامنه دیگر ایجاد کنید. پس اول با دقت نام مشخصی برای برندتان تعریف کنید و بعد اقدام به طراحی سایت کنید.

۴- انواع محتوایی که لازم دارید

باید درک درستی از محتوای مختلفی که قرار است در وبسایت شما ایجاد شود، داشته باشید. این امر ایجاد ساختار کلی سایت را آسان‌تر می‌کند. در مورد اهداف خود و اطلاعاتی که می‌خواهید در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهید، فکر کنید و شروع به فرمول بندی کنید که چگونه با صفحات جداگانه ارتباط دارد.

۵- رنگ بندی مورد نظر

هنگام راه‌اندازی یک وب‌سایت، می‌توانید رنگ‌بندی موردنظر خود را درنظر بگیرید، زیرا می‌تواند بر طرح‌بندی و طراحی کلی هر صفحه تأثیر بگذارد. ممکن است نام تجاری شما قبلاً یک پالت رنگ ثابت داشته باشد یا ممکن است بخواهید رنگ‌های جدیدی را برای این وبسایت آزمایش کنید. رنگ نقش مهمی در احساس کاربر و اینکه چگونه نام تجاری شما از بقیه متمایز می‌ شود، ایفا می‌کند. همچنین، رنگ‌ها باید نشان‌دهنده برند شما باشند. این مسئله نیز از اقدامات مهم قبل از طراحی سایت به شمار می‌رود.

۶- ساختار فهرست سایت

یک وبسایت بی فایده است اگر کسی نداند که چگونه بین صفحات مختلف حرکت کند یا چگونه از A به B برسد. سوالاتی که پرسیدن آنها می‌تواند در انتخاب فهرست‌ها مفید باشد عبارتند از:

  • کدام صفحات مهم‌تر هستند؟
  • روی کدام صفحات می‌توان کمتر تاکید کرد؟
  • مخاطب من چه چیزی را می‌خواهد ببیند؟
  • آیا راهی برای ساده سازی وجود دارد؟
این مقاله را حتما بخوانید
آیا از تاثیر شبکه های اجتماعی بر وبسایت خود باخبرید؟

۷- اموری که موجب ناامیدی مخاطب می شود

قابلیت استفاده آسان مهم‌ترین مسئله در طراحی است. این مسئله شامل آسان کردن وبسایت برای استفاده از جمله تماس با شما، خرید محصولات در صورت وجود این گزینه، ثبت نام در یک لیست ایمیل یا حرکت ساده است. مردم از اینکه مجبور باشند مراحل طولانی را طی کرده و معماها را در یک وبسایت حل کنند، متنفرند، بنابراین از انجام این کار خودداری کنید وگرنه موجب ناامیدی مخاطب شده و ترافیک و فروش از دست می‌رود.

۸- داشتن call to action خوب

از آنجایی که قبلاً در مورد هدف وبسایت خود تصمیم گرفته‌اید، باید بر call to action تمرکز کنید که باید در سایتتان وجود داشته باشد. دعوت به اقدام می‌تواند شامل واداشتن افراد به تماس با شما از طریق تلفن، ایمیل، تکمیل فرم، ثبت نام، دانلود، ورود به سیستم یا هر چیز دیگری باشد که به آنها نیاز دارد تا نوعی تعامل با وبسایت شما انجام دهند. ایجاد یک هدف قابل اندازه گیری در گذشته به ما این امکان را می‌دهد که دعوت به عمل خود را بررسی و پیگیری کنیم.

۹- زمان بروز رسانی سایت

یکی دیگر از اقدامات مهم قبل از طراحی سایت، اطلاع داشتن از زمان بروزرسانی سایت است. شما باید تصمیم بگیرید که آیا محتوای وبسایت شما به طور منظم به روز شود یا می‌توان آن را به حال خود رها کرد. اگر می‌خواهید به‌روزرسانی‌های منظم انجام دهید، بهتر است از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند WordPress استفاده کنید. این سیستم ایجاد تغییرات مداوم را آسان می‌کند.

۱۰- ایمن بودن سایت

آیا اهمیت امنیت در وبسایت خود را درک می‌کنید؟ سطح امنیت می‌تواند به کاری که انجام می‌دهید بستگی داشته باشد، بنابراین قبل از ادامه کار باید بدانید طراح، یک قالب وردپرس بهینه و ایمن بدون باگ را تحویل می‌دهد. اگر در حال جمع‌آوری جزئیات از هر نوع هستید، قوانین و مقررات خاصی وجود دارد که باید از آنها پیروی کنید یا در معرض خطر واقعی قرار بگیرید. گوگل حتی توصیه می‌کند که وبسایت‌ها برای مبارزه با افزایش فیشینگ و سایر وبسایت‌های فریبنده ایمن شوند.

۱۱- شخصی که سایت را طراحی می کند

شما اساساً برای ساخت یک وبسایت دو انتخاب دارید. یا از تلاش خود برای ساختن سایت استفاده کنید یا با یک متخصص کار را پیش ببرید. در حالی که ساختن وبسایت خود با بسیاری از سایت‌سازها صرفه جویی در هزینه به نظر می‌رسد، ممکن است حس و حال انجامش را نداشته باشید پس باید شخصی را برای طراحی سایت درنظر بگیرید که متخصص بوده و نمونه کارهای زیاد و خوبی دارد.

۱۲- مشخص کردن بودجه

یکی از اقدامات مهم قبل از طراحی سایت، مشخص کردن بودجه است زیرا این امر بر طرح سایت و همچنین کیفیت آن تأثیر می‌گذارد. اگر خودتان سایت را بسازید، ایده خوبی است که ساعاتی را که برای ایجاد آن صرف می‌کنید محدود کنید، زیرا زمان شما نیز ارزشمند است. اما به هر حال باید بودجه را درنظر گرفته و سفارش طراحی خود را با توجه به بودجه بدهید.

جمع بندی

طراحی سایت مسئله حساس و مهمی است که باید اقدامات مهم قبل از طراحی سایت را حتما درنظر بگیرید و سپس آغاز به طراحی کنید. این اقدامات را در این مقاله برایتان روشن کردیم که با کمک آن‌ها دقیقا قدم به قدم پیش رفته و یک سایت عالی و بدون مشکل داشته باشید.

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.09%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی ایران کالا | قالب Irankala

995,000 تومان

83.35%
سید رضا صالحی

سید رضا صالحی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

نویسنده بهاره کوهستانی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه