Retry
انتخاب رنگ بندی سایت

رنگ ها نخستین چیزی هستند که افراد هنگام ورود به سایت شما متوجه آن می شوند و رنگ بندی مناسب برای وب سایتتان می تواند تأثیر بسیار زیادی بر افراد بگذارد. اگر شما نحوه انتخاب رنگ بندی سایت را بیاموزید به راحتی می توانید ظاهر سایت خود را بهبود ببخشید.

طراحان با تجربه در هر زمینه ای معتقد هستند که انتخاب رنگ بندی مناسب برای هر چیزی نیاز به تفکر و بررسی دارد و این موضوع در روند طراحی وب سایت نیز نقش بسیار مهمی دارد. بعد از درک اهمیت رنگ ها شما قادر خواهید بود که تصمیمات بهتری درباره ی طراحی سایت و رنگ بندی آن بگیرید.

همانطور که می دانید برند سازی یکی از مهم ترین مولفه ها و عوامل در روند طراحی یک سایت است و در صورتی که سایت شما رنگ بندی مناسب با کسب و کارتان را داشته باشد می تواند برند شما را به یک نام تجاری حرفه ای تبدیل کند. همچنین رنگ بندی مناسب در سیستم طراحی یک برند نشان دهنده هویت، پیام و هدف آن برند نیز خواهد بود.

انتخاب رنگ بندی سایت مناسب موضوعی بسیار وسیع می باشد و عوامل بسیار زیادی در آن دخیل هستند. روش ها و قوانین بسیار زیادی برای انتخاب آن ها وجود دارد که با استفاده از آن ها شما قادر خواهید بود سایتی طراحی کنید که به بهترین شکل ممکن برند شما را به سایر افراد معرفی کند. در این مقاله ما به بررسی قواعدی خواهیم پرداخت که به شما در روند انتخاب رنگ مناسب برای سایت و کسب و کارتان کمک خواهد کرد.

پالت رنگ چیست؟

انتخاب پالت رنگ بندی سایت

پالت رنگ وب سایت مجموعه ای از رنگ ها است که یک طراح برای طراحی وب سایت خود آن ها را انتخاب می کند که در آن می تواند تعداد کم و یا بسیاری زیادی از رنگها را وجود داشته باشد و این موضوع بستگی به طراح سایت دارد. از هر یک از رنگ ها می توان برای عناصر مختلف در سراسر وب سایت استفاده کرد و ممکن است که اجزاء مختلف سایت رنگ یکسانی نیز داشته باشند.

پالت های رنگ به طور کلی به دو مجموعه ی مختلف از رنگ ها تقسیم می شوند : اولیه و ثانویه. رنگ های اصلی معمولاً رنگ های غالبی هستند که در سایت بیشتر استفاده شده اند و شامل رنگ پس زمینه ، رنگ لوگو ، رنگ منو و … است. رنگ های ثانویه اغلب رنگ هایی هستند که در کنار رنگ های اصلی استفاده می شوند. همچنین در کنار پالت رنگ های اصلی و ثانویه سایه هایی از همان رنگ ها نیز وجود دارد که در زمان طراحی به وب سایت شما تنوع می دهد و در عین حال با سایر رنگ ها سازگار خواهد بود.

به خاطر داشته باشید که هویت برند برای یک وب سایت و کسب و کار موفق بسیار مهم است. در همین راستا داشتن یک پالت رنگی ثابت و استفاده مکرر از یک رنگ خاص باعث می شود که برند و کسب و کارتان در بین افراد مختلف شناخته تر شود و بین شما و مخاطبانتان رابطه ای بسیار مفید ایجاد خواهد کرد.

چرا انتخاب رنگ بندی سایت شما مهم است؟

 

پالت رنگی بخشی از هویت بصری شما است.

انتخاب پالت رنگی برای سایتتان نشان دهنده ی هویت بصری شما است و اینکه چطور نام تجاری شما در ذهن بازدیدکنندگان و مشتریان باقی بماند بستگی به آن دارد. هویت بصری مانند یک پل ارتباطی میان شما و مخاطبانتان خواهد بود و در واقع هدف برند و کسب و کارتان را به تصویر می کشد. بنابراین انتخاب رنگ بندی سایت و رنگ های موجود در پالت رنگی تان تمامی کاربران شما را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

نحوه برداشت اولیه افراد از برند شما بستگی به رنگ های مورد استفاده شما دارد.

اغلب طراحان و سازندگان وب در حالی که وب سایت های خود را طراحی می کنند مدام به این موضوع فکر می کنند که “این طراحی چه نوع برداشت اولیه را از برندشان در ذهن بازدید کنندگان ایجاد می کند؟” و این موضوع کاملاً به انتخاب رنگ بندی سایت وابسته است. در سال 2018 نظرسنجی در این رابطه انجام شد و طبق آن 94٪ از پاسخ دهندگان معتقد بودند که اولین موردی که  به آن توجه کردند مربوط به طراحی و رنگ های به کار رفته در آن سایت است.

رنگ ها ارتباطات عاطفی ایجاد می کنند.

پالت های رنگی مختلف احساسات و ارتباطات مختلفی را در بیننده ایجاد می کنند و بسته به اینکه چگونه می خواهید با مخاطبان و بازدیدکنندگان خود ارتباط برقرار کنید رنگ های مناسبی را انتخاب کنید. انتخاب رنگ در پویایی و موثر بودن ارتباط شما با مخاطبانتان نقش بسیار مهمی دارد.

7 قاعده مهم برای طراحی پالت رنگی مناسب

 

  1. چرخه رنگ و یا دایره ی رنگ ها را بشناسید.

چرخه رنگ

چرخه رنگ شامل سه گروه از رنگ ها است و آن  3 گروه شامل رنگ های اولیه و اصلی ، ثانویه و درجه سوم می شوند. رنگ های اصلی همان قرمز ، آبی و زرد هستند و سایر رنگ ها از ترکیب این 3 رنگ با هم تشکیل شده اند. رنگ های ثانویه یعنی نارنجی ، سبز و بنفش همان رنگ هایی هستند که با مخلوط کردن و ترکیب کردن هر یک از سه رنگ اصلی با یکدیگر بدست می آیند و گروه آخر که به آنها “رنگ های میانی” نیز گفته می شود از ترکیب یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه به دست می آیند. نمونه این موارد سبز زرد و یا بنفش آبی است.

اکنون که از نحوه شکل گیری رنگ ها و نحوه “تعامل” آنها با یکدیگر آگاه شدیم می توانیم ترکیبات رنگی مختلفی را برای انتخاب رنگ بندی سایت به گونه ای ایجاد کنیم که بین رنگ ها سازگاری وجود داشته باشد و طراحی و ظاهر سایت را برای کاربران جذاب تر و گیرا تر کند.

  1. با ترکیب رنگ ها آشنا شوید.

ترکیب رنگ بندی سایت

همانطور که هر رنگ نشان دهنده یک مفهوم خاصی است ترکیب رنگ ها نیز پیام و یا مفهوم خاصی را به بازدید کنندگان منتقل می کنند. به عنوان مثال ، فرض کنید که یک ترکیب رنگی را که شامل قرمز و آبی است را انتخاب کرده اید. همانطور که می دانید قرمز نشان دهنده قدرت است و آبی نشان دهنده صلح و وفاداری است بنابراین ترکیب نهایی شما ترکیبی از وفاداری ، ثبات و قوت خواهد بود.

رنگ هایی که شما انتخاب می کنید هم می توانند با هم در تضاد باشند و هم می توانند با هم تعادل و هماهنگی داشته باشند و این شما هستید که به عنوان یک طراح وب تصمیم می گیرید که کدام نوع ترکیب رنگ برای وب سایتتان مناسب تر خواهد بود. در ادامه ما به شما 3 نوع از ترکیب رنگ ها را معرفی خواهیم کرد.

  • آنالوگ: رنگ هایی که در چرخه رنگ کنار هم هستند.

رنگ های آنالوگ از سه رنگ تشکیل می شوند که در چرخه رنگ ها در کنار یکدیگر قرار دارند. طراحان وب در هنگام ایجاد یک وب سایت مدرن و در عین حال پیچیده اغلب رنگ های مشابه هم را انتخاب می کنند . به عنوان مثال یک طرح رنگی آنالوگ ممکن است که از قرمز ، نارنجی و نارنجی روشن تشکیل شده باشد که در این جا نارنجی روشن میان قرمز و نارنجی یک تعادل ایجاد می کند.

  • مکمل: رنگ هایی که مخالف یکدیگر هستند.

نمونه هایی از رنگ های مکمل قرمز و سبز ، آبی و زرد ، آبی و نارنجی ، قرمز و آبی و بسیاری دیگر است. در تمامی این ترکیب ها رنگ ها در دو نقطه مقابل یکدیگر هستند و شما می توانید با استفاده از چرخه رنگ ، رنگ هایی که مستقیماً در مقابل یکدیگر هستند را شناسایی کنید.

در زمینه طراحی وب سایت استفاده از رنگ های مکمل برای عناصری مانند دکمه ها و یا منوهای ناوبری بسیار کاربرد دارند. به عنوان مثال اگر شما می خواهید که بازدیدکنندگان متوجه یک دکمه خاص شوند و روی آن کلیک کنند کافی است که از رنگ های مکمل برای نوشته ها و پس زمینه خود استفاده کنید تا توجه کاربران را به خود جلب می کنند زیرا بین آن ها تضاد و تمایز بسیار زیادی وجود دارد.

این موضوع برای عناصر دیگر در سایت نیز صدق می کند. طراحی یک دکمه که رنگ متن آن با رنگ زمینه آن در تضاد باشد دیده شدن دکمه را بسیار آسان می کند. با انجام این کار شما قادر خواهید بود که نرخ کلیک ها را نیز بالاتر ببرید .

 

  • سه گانه: 3 رنگی که فاصله ی مساوی از هم دارند.

طرح رنگ سه گانه در واقع به هر سه رنگی گفته می شود که بر روی چرخه رنگ به اندازه 120 درجه از یکدیگر فاصله دارند. اساسی ترین نوع ترکیب رنگ ها مربوط به همین مدل هستند و می توان طرح های سه گانه را انعطاف پذیرترین نوع ترکیب رنگ ها دانست. در واقع این مدل ترکیبی از مدل های قبلی است زیرا در مدل سه گانه می توان هر دو رنگ مشابه و مکمل را با هم ترکیب کرد و فضای بیشتری برای خلاقیت وجود دارد.

همانطور که می بینید ترکیب رنگ هایی که یک طراح وب می تواند ایجاد کند ، بسیار زیاد هستند و شما بر اساس نیاز و سلیقه خود می توانید ترکیب رنگ موردعلاقه خود را پیدا کنید.

  1. روانشناسی رنگ ها را در نظر بگیرید.

روانشناسی رنگ ها

دنیای روانشناسی رنگ بر اساس این ایده ساخته شده است که برخی از رنگ ها احساسات و عواطف خاصی را تحریک می کنند و افراد را تشویق به انجام کاری می کنند. در واقع روانشناسی رنگ ها به شما کمک می کنند که ترکیب رنگ وب سایت خود را بر اساس تجربه احساسی که می خواهید به کاربران خود ارائه دهید انتخاب کنید.

زمانی شما متوجه شوید که هر رنگ نمایانگر چه چیزی است  انتخاب رنگ بندی سایت بسیار راحت خواهد بود. به عنوان مثال ، اگر کسب و کار شما مربوط به مسائل آب و تصفیه آب باشد زمانی که قصد دارید وب سایتی ایجاد کنید بهتر است که از رنگ هایی که نمایانگر طبیعت و شفابخشی هستند مانند سبز و یا آبی که نمادی از آرامش و اعتماد است استفاده کنید.

با وجود گزینه های بسیار زیادی که برای انتخاب پالت رنگی وجود دارد، استفاده از روانشناسی رنگ به عنوان یک اصل راهنما در هنگام انتخاب طرح رنگی به شما این امکان را می دهد که با آگاهی بیشتری رنگ ها را انتخاب کنید و پالت رنگی متناسب با نیازتان را بیابید.

  1. از طریق رنگ ها به عناصر مهم در سایت خود اولویت دهید.

زمانی که شما در حال طراحی سایت خود هستید پالت رنگ شما یکی از اساسی ترین انتخاب هایی ای شما باید درباره آن تصمیم گیری کنید.

انتخاب رنگ متن بسیار مهم است و انتخاب رنگ پس زمینه نیز در انتخاب رنگ بندی سایت به همان میزان اهمیت دارد. به عنوان مثال در یک طرح مناسب ممکن است که متن “مهم تر” به رنگ تیره است و متن “با اهمیت کم” روشن تر است و به این دلیل بسیار برجسته است و به راحتی دیده می شوند اما زمانی که هر دو عنصر متن یک رنگ هستند چشم به طور غریزی آنها را به عنوان یک واحد می بیند و کندتر می شود و به سختی آن متن را دنبال خواهد کرد.

  1. از رنگ ها برای دعوت افراد به انجام کاری خاص استفاده کنید.

همانطور که گفته شد انتخاب رنگ بندی سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هنگامی که می خواهید بازدید کنندگان وب سایتتان را به انجام کاری دعوت کنید و از آن ها می خواهید هنگام مرور سایت اقدام خاصی انجام دهند رنگ هایی که انتخاب می کنید می توانند نقش بسیار مهمی در این راستا داشته باشند.

مثال بالا از IC Creative تأثیری که یک دکمه با رنگ روشن در مقابل یک پس زمینه تیره دارد بر فعالیت کاربر را  نشان می دهد. تصویر زمینه مشکی باعث می شود که متن سفید و دکمه نارنجی روشن بسیار برجسته شود. در عین حال میزان شفافیت پس زمینه بسیار مناسب است و تصویری که در پس زمینه قرار دارد به طور نامحسوس قابل مشاهده است.

در نتیجه انتخاب دو یا چند رنگ که تضاد زیادی بین آنها وجود دارد ، مانند رنگ مشکی و نارنجی روشن بسیار تاثیرگذار است. همچنین می توانید چندین سایه از یک رنگ را انتخاب کرده و آنها را روی دسته ای از عناصر قرار دهید و با این کار شما نشان می دهید که این عناصر در واقع به یکدیگر مرتبط هستند و هر کدام از آن ها از دیگری مهم تر است.

  1. طراحی واکنش گرا را در نظر داشته باشید.

طراحی واکنش گرا

اگر سایت شما واکنش گرا باشد می توان تضمین کرد که تمامی عناصر در آن بدون در نظر گرفتن اندازه صفحه به یک اندازه خوانا خواهند بود. همچنین آیکون ها و دکمه ها به همان اندازه ای که در دسک تاپ هستند در موبایل و سایر دستگاه ها نیز قابل مشاهده هستند.

واکنش گرا بودن سایت یک قاعده کلی برای هر طراح سایتی است و چیزی فراتر از اندازه و طرح سایت شما است و عوامل دیگری مانند پالت های رنگی نیز ظاهر وب سایت شما را در تلفن همراه و سایر دستگاه ها بهبود می بخشد.

با توجه به اینکه صفحه نمایش موبایل کوچکتر از دسک تاپ است بهتر است که برای تلفن همراه از رنگ کمتری نسبت به دسک تاپ استفاده کنید. اگر تعداد رنگ ها بیش از حد باشد ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد اما در صفحات کامپیوتر به دلیل وجود فضای بیشتر می توان تعداد بیشتری از رنگ ها را استفاده کرد .

البته روش های مفید دیگری هم برای اطمینان حاصل کردن از تعداد رنگ های مناسب در سایتتان وجود دارد. شما می توانید چندین سایه از یک رنگ را به طرح سایت خود اضافه کنید تا  ظاهر سایت تمیز و منسجم به نظر برسد و در عین حال وب سایت شما را جذاب نگه دارد.

  1. رنگ های خنثی را فراموش نکنید.

رنگ های خنثی برای هر نوع رنگ آمیزی صحیحی ضروری است و هر پالت رنگی حرفه ای برای انتخاب رنگ بندی سایت باید شامل رنگ های خنثی باشد. همان گونه که رنگ های غیر خنثی زیبا هستند رنگ های خنثی نیز برای وب سایت لازم است و این رنگ ها برای افراد هنگامی که می خواهند اطلاعاتی را از طریق متن در ذهن خود پردازش کنند بسیار کمک می کند.

انتخاب رنگ بندی سایت

در مثال بالا ، اگرچه وب سایت dang دارای یک پالت رنگارنگ است که شامل رنگ های نارنجی ، سبز و قهوه ای است اما استفاده از رنگ سفید همچنان یک ضرورت محسوب می شود. استفاده از رنگ سفید چیزی است که باعث می شود متن ها و عناصر یک سایت برای افراد قابل مشاهده باشند و همچنین باعث می شود که طراحی لوگو سایت نیز بهتر دیده شود و ظاهر سایت کابر پسند تر شود.

 

معرفی تعدادی از سایت ها می پردازیم که پالت رنگی زیبایی دارند.

 

KLM iFly 50

  • در پنجاهمین سالگرد انتشار این مجله از پالت رنگی آبی روشن ، خاکستری روشن مایل به سبز و سبز مایل به خاکستری تیره تشکیل شده است. طرح های رنگی آنالوگ همانطور که قبلاً بحث کردیم ، دو یا سه رنگ نزدیک به یکدیگر روی چرخ رنگ هستند و به نظر می رسد که این رنگ ها ترکیبی از رنگ هایی است که در طبیعت هستند و از رنگ های سبزه ها روی صخره ، آبشار سفید و آسمان آبی گرفته شده اند.

 

 

Joco

  • وب سایت Joco.ioاز یک پالت رنگی استفاده کرده است که از رنگ های مکمل در آن استفاده شده است و سایه های پررنگ در آن از سه رنگ اصلی (آبی ، زرد و قرمز) تشکیل شده اند. در واقع با انتخاب رنگ آبی روشن ، زرد آفتابگردان و قرمز این را نشان می دهد که چگونه یک مجموعه ای از سه رنگ اصلی منحصر به فرد خواهد بود و در عین حال سنتی به نظر خواهد رسید.

 

Embacy.io

  • این وبسایت از یک پالت رنگی استفاده کرده است که در آن ازترکیب سایه های ظریف رنگ های مکمل (زرد ، بنفش آبی روشن ، قرمز) استفاده شده است. این مجموعه از رنگ ها از لوگوی آنها گرفته شده است که همانطور که مشخص است شامل سایه های منحصر به فرد سه رنگ اصلی قرمز ، آبی و زرد است.

 

این سه مثال فقط یک لیست کوتاه از سایت هایی است که در انتخاب رنگ بندی سایت موفق بوده اند. به یاد داشته باشید که برای انتخاب پالت رنگی مناسب گزینه ها بی پایان هستند شما تنها نیاز دارید که صبر و حوصله داشته باشید و کمی خلاقیت به خرج دهید. این گونه می توانید رنگ بندی را بیابید که به بهترین وجه مناسب وب سایت شما باشد.

در نهایت وقتی که از یک پالت رنگ زیبا در سرتاسر وب سایت خود هوشمندانه استفاده کنید بازدیدکنندگان نه تنها از بودن در سایتتان لذت می برند بلکه تأثیر ماندگاری در ذهن آنها از شما باقی خواهد ماند.

 

 

 

 

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *