تأمین امنیت سایت از چه راه‌هایی امکان‌پذیر است؟

سایت

6 دقیقه زمان مطالعه

اگر قصد دارید سایت خود را از هر نظر ایمن نمایید لازم است نکاتی را رعایت کنید. اما آیا می‌دانید تأمین امنیت سایت از چه راه‌هایی امکان‌پذیر است؟ اگر می‌خواهید امنیت سایت خودتان را بالا ببرید باید به نکات مهمی توجه کنید. به شما پیشنهاد می‌کنم در این مقاله همراه ما باشید.
تمام اقداماتی که در جهت بالا بردن حداکثری ضریب امنیت یک سایت انجام می‌شود به‌عنوان امنیت سایت شناخته می‌شود.

تأمین امنیت سایت

حفظ امنیت سایت به فاکتورهای زیادی بستگی دارد تا بتواند امکان نفوذ به سایت را به حداقل برساند. موارد مهمی از جمله امنیت شبکه، امنیت اینترنت، امنیت سیستم عامل، امنیت نرم‌افزار و فاکتورهای بسیار دیگری وجود دارند که همگی در امنیت نهایی یک سایت نقش ویژه‌ای دارند.

در واقع امنیت یک سایت شامل شرایطی است که در هنگام خدمات رسانی و انجام امور معمولی، میزان آسیب‌پذیری به حداقل برسد.

حفظ امنیت سایت و اهمیت آن

یک سایت زمانی می‌تواند به فعالیت ادامه دهد و از ثبات و اعتبار خود دفاع کند که امنیت داشته باشد. بنابراین تامین امنیت سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری از کاربران و مدیران سایت‌های عادی و حتی سایت‌های بزرگ و معتبر به موضوع امنیت اهمیت زیادی نمی‌دهند و آن را به صورت جدی پیگیری نمی‌کنند. اینکه یک سایت به دست اسپمرها نیفتد و هک نشود نمی‌تواند دلیلی منطقی برای امن بودن آن باشد چرا که در صورت پیشرفت سایت می‌تواند مورد حمله هکرها قرار بگیرد و زحمات چندین ساله مدیران را به هدر بدهد.

حفظ امنیت سایت

در واقع حفظ امنیت سایت زمانی مشخص می‌شود که مورد حمله هکرها قرار بگیرد. زمانی که هکرها به سایت حمله می‌کنند ممکن است که سایت به دلیل نداشتن امنیت مناسب به راحتی هک شود و یا اینکه به دلیل داشتن امنیت بالا هیچ‌گونه آسیبی را متحمل نشود. با توجه به این‌که نوع و تعداد روش‌ها برای هک کردن یک سایت بسیار زیاد است، امکان دارد هر سایتی در هر لحظه‌ای مورد حمله هکرها قرار بگیرد بنابراین مسئله امنیت سایت حیاتی‌ترین مسئله برای ادامه فعالیت آن است.

راه‌های تأمین امنیت سایت

برای آنکه امنیت سایت خودتان را تأمین کنید و با خیالی راحت به فعالیت‌ ادامه دهید نکات زیادی وجود دارد که باید حتماً رعایت شود. علاوه بر مواردی مانند امنیت شبکه، امنیت اینترنت و سیستم عامل که بیان کردیم لازم است که برای تأمین مطمئن‌تر امنیت سایت خودتان موارد زیر را رعایت کنید.

داشتن هاست امن

هاست در واقع حکم اتاق کار مجازی شما را دارد. باید هاست خودتان را از شرکت‌هایی معتبر و قابل‌اعتماد خریداری کنید چرا که هاست، میزبان سایت شما خواهد بود و امنیت آن اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. همچنین سعی کنید برای هر سایت یک هاست جداگانه داشته باشید. هرچند که هاست این قابلیت را دارد که چندین سایت را به صورت هم‌زمان میزبانی کند اما این کار اصلاً توصیه نمی‌شوند. این‌که فضای هاست شما زیاد است دلیلی برای نصب چندین سایت بر روی آن نیست. در صورتی که حتی یک پلاگین از یک سایت شما مورد حمله هکرها قرار بگیرد، می‌تواند آسیبی جدی به تمام سایت‌هایی که بر روی یک هاست مشترک نصب کرده‌اید وارد کند.

به‌روزرسانی CMS ها

سیستم مدیریت محتوا (cms) از جمله موارد اولیه و لازم در تشکیل یک سایت است. امروزه cms های بسیار زیادی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. سیستم‌های منسوخ و ناامن می‌توانند راحت‌ترین هدف برای هکرها باشند. از CMS های استفاده کنید که قابلیت به‌روزرسانی داشته باشند؛ مانند وردپرس که بصورت کاملا منظم در حال بروزرسانی و رفع باگ‌هاست. امروزه هکرها پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته‌اند و به صورت اتوماتیک عمل می‌کنند و دائماً سایت‌ها را بررسی می‌کنند؛ بنابراین CMS هایی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌روز می‌شوند می‌توانند گزینه‌های خوبی برای ساختن سایت‌ها باشند. بعد از به‌روزرسانی CMS حتماً سعی کنید که تمامی پلاگین هایی که استفاده می‌کنید به‌روز شوند. هکرها ممکن است حتی در کمتر از یک ساعت به سایت حمله کنند و آسیب‌ها جبران‌ناپذیری وارد کنند.

در صورتی که از CMS هایی استفاده می‌کنید که دارای تنظیمات پیش‌فرض هستند حتماً سعی کنید که آن‌ها را سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی کنید. یکی از رایج‌ترین حملاتی که توسط هکرها انجام می‌شود به CMS هایی است که از تنظیمات پیش‌فرض استفاده می‌کنند.

ssl- امنیت سایت ها

نصب SSL

شاید شما هم شنیده باشید که نصب SSL می‌تواند در حفظ امنیت سایت تاثیر خوبی داشته باشد. اما باید بدانید که برای نصب SSL دو نظریه و تفکر وجود دارد. بسیاری می‌گویند که SSL به‌هیچ‌عنوان از سایت محافظت نمی‌کند، در برابر حملات واکنشی ندارد و توزیع نرم‌افزارهای مخرب را متوقف نمی‌کند؛ اما عده‌ای نیز معتقدند که گواهی ssl بر روی وب‌سایت، اطلاعات ورودی و خروجی را با الگوریتم بسیار پیچیده‌ای رمزنگاری کرده و از شنود و دزدیده شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.
در واقع SSL مانع از مشاهده ترافیک و اطلاعات انتقالی شما توسط افراد دیگر می‌شود بنابراین وجود آن برای سایت‌ها و اطلاعات حساس و شخصی بسیار لازم است و علاوه بر موارد امنیتی، تأثیرات بسیار خوبی در نتایج سئو و جلب اعتماد کاربران دارد.

این مقاله را حتما بخوانید
معرفی و آموزش کپچا در وردپرس

رمز عبور قدرتمند

نه تنها در سایت بلکه در تمام مواردی که احتمال هک وجود دارد، پسورد خوب و قدرتمند همیشه توصیه شده است. برای انتخاب پسورد خوب سعی کنید حداقل 8 کاراکتر از حروف، اعداد و نمایه‌ها را انتخاب کنید. برای آنکه بتوانید یک رمز عبور قوی و غیر قابل هک داشته باشید باید سه نکته اصلی را رعایت کنید.
اول اینکه رمز شما باید به اندازه کافی پیچیده و سخت باشد و به صورت تصادفی انتخاب شود.
دوم آنکه رمز عبور باید به اندازه کافی طولانی باشد، معمولاً گفته می‌شود حداقل 8 کاراکتر اما هرچقدر تعداد کاراکترها بیشتر باشد خیلی مناسب‌تر است.
سوم آنکه رمز عبور باید منحصربه‌فرد باشد و سعی کنید رمز عبوری که برای سایت خودتان انتخاب می‌کند در هیچ جای دیگری استفاده نکرده باشید.

محدودیت دسترسی کاربران

زمانی که سایتی دارید و چندین نفر به‌عنوان مدیر، نویسنده، ویراستار و هر عنوان دیگری به سایت شما دسترسی دارند، باید میزان دسترسی آن‌ها را کاملاً محدود و زمان‌بندی کنید تا تأمین امنیت سایت مشخص شود. تا زمانی که از میزان توانایی‌های یک فرد اطلاع نداشته باشید به او دسترسی نامحدود ندهید. هر تعداد که کاربران بیشتری به سایت شما دسترسی نامحدود داشته باشند احتمال آسیب‌پذیری و هک شدن سایت نیز بالا می‌رود.

بک آپ گرفتن

حتی اگر به صورت صد در صد از امنیت سایت خودتان مطمئن هستید از تمامی اطلاعات خودتان بک آپ بگیرید چرا که در دنیای دیجیتال همه چیز می‌تواند به صورت آنی از بین برود. به‌هیچ‌عنوان بک آپ را بر روی سرور ذخیره نکنید چرا که بک آپ ها شامل نسخه‌های cms اصلاح‌نشده و انواع افزونه‌ها هستند که برای هکرها مناسب‌ترین موقعیت برای هک را ایجاد می‌کنند.

پیشنهاد ژاکت

افزونه Backup Buddy 

backup buddy- تهیه نسخه پشتیبان از وبسایت

با کمک افزونه Backup buddy می‌توانید از کل اطلاعات سایت یک نسخه پشتیبان تهیه کنید و در هر زمان که به مشکل برخورد کردید آن را بازگردانی کنید. برخی از ویژگی‌های پررنگ این افزونه عبارت است از:

  • تهیه نسخه پشتیبان از محتواهای سفارشی
  • تهیه نسخه پشتیبان بصورت کاملا برنامه‌ریزی شده
  • ذخیره فایل‌های پشتیبان
  • اطلاع‌رسانی از طریق ایمیل

استفاده از یک افزونه امنیتی قدرتمند

افزونه‌های امنیتی، با امکانات متعددی که دارند، حافظ امنیت وبسایت شما هستند. البته نه همه آن‌ها بلکه موارد معدودی در خدمت امنیت سایت قرار گرفته و از نفوذ افراد مخرب جلوگیری می‌کنند. اگر در حفظ امنیت سایت کوشا هستید، حتما یکی از این افزونه‌ها را نصب کنید.

پیشنهاد ژاکت

افزونه iThemes Security

ithemes- افزونه امنیتی

iThemes Security یکی از قوی‌ترین افزونه‌های وردپرس در حوزه امنیت است که با کمک آن می‌توانید سایت را در مقابل حملات مختلف هک نجات دهید. بصورت کلی این افزونه عملیات زیر را امکان‌پذیر می‌سازد:

  • جلوگیری از هک
  • اصلاح نقص‌ها و باگ‌های امنیتی
  • حفاظت در برابر بدافزارها

جمع‌بندی

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده می‌توان موارد بسیار زیاد دیگری را نام برد که نقشی انکارناپذیر در تأمین امنیت سایت‌ دارند. از جمله آن‌ها می‌توان مجوزهای دسترسی فایل (این مجوزها تعریف می‌کنند که هرکسی می‌تواند بر روی فایل‌ها چه کاری انجام دهد)، استفاده از وب سرورهای مطمئن و فایل‌های پیکربندی‌شده سرور (وب سرورهای آپاچی، انجین ایکس و ای ای اس قدرتمندترین وب سرورها هستند)، محافظت سایت در برابر اسپمرها (استفاده از سیستم محافظت CAPTCHA )، استفاده از آنتی‌ویروس و فایروال قدرتمند، بروز، معتبر و اصل، استفاده از سیستم عامل و نرم‌افزارهای معتبر و اصلی و استفاده از اینترنت امن و مطمئن اشاره کرد که وجود نقص در هر کدام می‌توان زمینه‌ساز هک شدن سایت را فراهم کند.

محصول پیشنهادی

افزونه بهینه‌سازی پیشرفته دیتابیس | Database Cleaner

345,000 تومان

73.33%

محصول پیشنهادی

افزونه خروجی اطلاعات مرسا | پلاگین Mersa Data Export

138,000 تومان

73.33%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%
5

نویسنده ژاکت

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه