Retry

همانطور که می دانید در دنیای امروزی مردم برای انجام هر کاری از تلفن های همراه خود استفاده می کنند و به همین دلیل برای اغلب کسب و کار ها نحوه ی نمایش وب سایت در تلفن همراه بسیار مهم است. در واقع تکنولوژی در حال جایگزینی کامپیوتر ها با گوشی های تلفن همراه است و در حال حاضر اغلب افراد خواستار توسعه وب سایت خود و بهینه سازی آن برای موبایل ها هستند.

زمانی که یک وب سایت در موبایل به خوبی نمایش داده می شود، به این معنی است که این وب سایت ریسپانسیو و یا پاسخگرا طراحی شده است. طراحی ریسپانسیو یکی از نکات مهم برای بهبود تجربه ی کاربری است و بر سئو سایت تاثیر مستقیم دارد. این یکی از معیار های رتبه بندی گوگل در نتایج جستجو است. یکی از راه های انجام این کار استفاده از فریم ورک ها است.

بوت استرپ یکی از محبوب ترین فریم ورک ها است و همان فناوری طراحی وب با استفاده از HTML ، CSS و JavaScript و غیره است. بوت استرپ یک فناوری منبع باز است که به وب سایت ها و برنامه های کاربردی کمک می کند تا در دستگاه های مختلف بهتر نمایش داده شده و تجربه ی کاربران را بهبود می بخشد. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت بوت استرپ چیست و چه کاربرد ها و مزایایی دارد.

یک فریم ورک چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

قبل از اینکه به بررسی بوت استرپ بپردازیم، لازم است که با مفهوم فریم ورک ها آشنا شوید. فریم ورک نرم افزاری است که توسط توسعه دهندگان توسعه داده می شود و برنامه های کاربردی را ایجاد می کند. فریم ورک از آنجا که اغلب توسط چندین مهندس نرم افزار و برنامه نویس با تجربه ساخته شده است، به طور کامل آزمایش و بهینه شده اند و بسیار قوی و کارآمد هستند. استفاده از فریم ورک ها برای توسعه برنامه های کاربردی به شما امکان می دهد بر عملکرد تمرکز کنید. این موضوع به این دلیل است که هرگونه مشکل و یا ناکارآمدی، توسط خود فریم ورک ها برطرف می شود. همانطور که می دانید توسعه نرم افزار یک فرایند پیچیده است و نیاز به مجموعه ای از موارد از جمله کدنویسی، طراحی و تست دارد. بنابراین فریم ورک ها می توانند در تسریع این روند کمک کنند.

بوت استرپ چیست؟

بوت استرپ فریم ورکی برای توسعه وب سایت های ریسپانسیو و mobile friendly است. یک وب سایت ریسپانسیو می تواند به طور خودکار خود را با سایز صفحه و دستگاه های مختلف تنظیم کند تا بهتر به نظر برسد. بنابراین، کاربر وب سایت را چه از طریق تلفن همراه و چه کامپیوتر مشاهده کند، وب سایت یه یک شکل یکسان خواهد بود.

پس از انتشار بوت استرپ در سال 2011، این فریم ورک بسیار سریع محبوب شد. این فریم ورک رایگان است و به توسعه آسان تر و سریع تر وب کمک می کند. بوت استرپ شامل الگوهای از پیش طراحی شده مختلف مبتنی بر HTML و CSS برای المان های یک سایت مانند دکمه ها، جداول، فرم ها و موارد دیگر است.

طراحان و توسعه دهندگان وب، بوت استرپ را دوست دارند زیرا انعطاف پذیر است و کار با آن آسان است. یکی از مزایای اصلی آن این است که سازگاری گسترده ای را با مرورگر حفظ می کند، با استفاده از المان های قابل استفاده، طراحی یکپارچه را ارائه می دهد. این برنامه با استفاده از جاوا اسکریپت امکانات گسترده ای را برای وب سایت ایجاد کرده و از افزونه های jQuery و یک API برنامه نویسی جاوا اسکریپت پشتیبانی می کند.

بوت استرپ را می توان با هر IDE یا ویرایشگر و هر فناوری و زبان سمت سرور استفاده کرد. در واقع با استفاده از Bootstrap ، توسعه دهندگان وب می توانند بدون نگرانی در مورد طراحی، روی کار توسعه تمرکز کنند و یک وب سایت زیبا را به سرعت راه اندازی کنند.

پیشنهاد می کنیم نحوه بهینه کردن سایت برای نسخه موبایل را مطالعه کنید.

 

ساختار بوت استرپ چگونه است و از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

بوت استرپ شامل مجموعه ای از ویژگی ها است و دارای سیستم شبکه پیشرفته است. این سیستم شامل تعدادی از اجزای قابل استفاده برای ساخت پنجره های بازشو و یا پاپ آپ ها، هشدارها، منوی ناوبری و غیره است. در حالت کلی بوت استرپ از 2 قسمت اصلی تشکیل شده است. این دو قسمت عبارتند از:

  1. css

این قسمت شامل تنظیمات گلوبال، عناصر اساسی HTML همراه با کلاس ها و یک سیستم شبکه پیشرفته است. این قسمت در داخل dist> css قرار دارد. در این فایل دو نسخه وجود دارد bootstrap.css و bootstrap.min.css  نسخه کوچک شده و می تواند از هر یک از این موارد استفاده کند.

  1. js

این قسمت شامل جاوا اسکریپت / jQuery بوت استرپ است. شما می توانید آن را در پوشه dist> js پیدا کنید. برای استفاده از هر یک از این موارد می توانید به فایل گفته شده مراجعه کنید.

مزایای بوت استرپ: چرا باید از بوت استرپ استفاده کنیم؟

هدف هر توسعه دهنده ای ایجاد یک طراحی چند منظوره با جهت یابی آسان و زیبا است و قطعاً می خواهد وب سایت طراحی شده توسط او در دستگاه های مختلف به خوبی نمایش داده شود. بنابراین گروهی از طراحان شروع به ایجاد بوت استرپ کردند. طبق آمار بدست آمده تعداد وب سایت های فعال که از بوت استرپ استفاده می کنند، بیش از 12 میلیون است! بنابراین با توجه به اهمیت آن می خواهیم بررسی کنیم که چرا باید از بوت استرپ استفاده کنیم.

صرفه جویی در وقت

هنگامی که برای ایجاد وب سایت، از لحاظ زمانی بسیار محدود بودید و نیاز به زمان بیشتری داشتید، می توانید از بوت استرپ استفاده کرده و سایت خود را در مدت زمان کوتاه با بهترین کیفیت طراحی کنید. این سریع بودن روند کار مربوط به المان ها و بلوک های آماده ای است که برای استفاده شما در دسترس قرار داده شده است. نیازی نیست همه چیز را از ابتدا شروع کنید، شما می توانید عناصر مختلف را تغییر دهید و آن ها را به طور کامل سفارشی سازی کنید.

همچنین بوت استرپ هنگام دانلود و نصب قالب ها، قالب های آماده را ارائه می دهد. شما می توانید یکی از آنها را انتخاب کرده و یا قالب ها از منابع دیگر را استفاده کنید. البته شما باید توجه داشته باشید که افراد زیادی هستند که همین کار را می کنند و این موضوع ممکن است باعث شود طراحی شما منحصر به فرد نشود. بنابراین برای داشتن ظاهر منحصر به فرد، باید کمی خلاق باشید و المان ها را تغییر دهید تا وب سایت شما را متفاوت کند.

قرار دادن متن در تقویم

برای استفاده آسان است.

صرف نظر از اینکه شما متخصص یا مبتدی هستید، می توانید به سرعت نصب بوت استرپ را بدون هیچ زحمتی برای خود انجام دهید و کار کردن با آن را یاد بگیرید. هنوز طراحان زیادی وجود دارند که فایل های CSS را با همان روش قدیمی ایجاد و مدیریت می کنند. اما بوت استرپ فایل های کمتری را ارائه می دهد و این موضوع باعث شده است که استفاده از آن ساده تر باشد.

طراحی ریسپانسیو

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، طراحی واکنش گرا و یا ریسپانسیو از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا امروزه اغلب کاربران از تلفن های همراه خود استفاده می کنند. حتی گوگل نیز به ریسپانسیو بودن سایت شما دقت می کند و آن را یکی از عوامل موثر در رتبه بندی در نظر می گیرد. ریسپانسیو بودن بر اعتبار وب سایت تأثیر می گذارد و وب سایت شما می تواند از این طریق بازدیدکنندگان بیشتری را جلب کند.

از آنجا که Bootstrap تحت ایده “Mobile-First” ساخته شده است، سیستم شبکه آن می تواند صفحه را به 12 ستون مساوی تقسیم کرده و عناصر را با توجه به اندازه صفحه نمایش در خود جای دهد. این باعث می شود که وب سایت شما با تلفن همراه سازگار باشد. همچنین، با کمک کلاس های مختلف طراحی می توانید عناصر خاصی را در دستگاه های خاص پنهان کرده و یا نمایش ندهید.

برای آنکه بدانید چرا طراحی سایت ریسپانسیو برای فروشگاه اینترنتی مهم است، این مطلب را بخوانید.

قابل تنظیم بودن الگو ها

اگر از الگوی طراحی بوت استرپ خود راضی نیستید، می توانید به راحتی فایل CSS را تغییر دهید. همچنین، می توانید آن را با طرح موجود خود ترکیب کرده و آن ها را مکمل یکدیگر کنید. این موضوع به خصوص زمانی که می خواهید به وب سایت خود ظاهر متمایزی بدهید، اما زمان کافی برای یادگیریCSS سفارشی ندارید، بسیار مفید خواهد بود. با کمک قابلیت سفارشی سازی بوت استرپ، می توانید آن را تغییر دهید تا طرح دلخواه خود را ایجاد کنید. علاوه بر این شما می توانید قالب خود را با تغییر مقادیر به متغیرها سفارشی کنید.

سازگاری با مرورگرها

تیم Bootstrap سازگاری این فریم ورک را با همه نسخه ها و سیستم عامل های مرورگرهای مدرن تضمین می کند. همچنین، این تیم ادعا می کند که آن ها از مرورگرهای پروکسی و مرورگرهای قدیمی پشتیبانی نمی کنند، اما این بر نمایش یا عملکرد آن تأثیر نمی گذارد.

ایجاد ثبات و یکپارچگی

برای مدت طولانی تری، ناسازگاری هایی بین این دو عنصر بین فرانت و بک اند یک وب سایت وجود داشته است. توسعه دهندگان Bootstrap می خواستند راه حلی برای ایجاد ثبات در بین آن ها بیابند. بنابراین، آن ها بوت استرپ را ارائه کردند که یک ساختار یکپارچه ای ایجاد کنند و بین بخش های مختلف هماهنگی وجود داشته باشد.

از آن جایی که نحوه ی استفاده از کتابخانه ها از توسعه دهنده ای به توسعه دهنده دیگر متفاوت است، بوت استرپ یک ساختار یکسانی را به وجود آورده است. بنابراین، مهم نیست که چه کسی پروژه را مدیریت می کند، فریم ورک در نهایت در طول پروژه سازگاری ایجاد می کند. از آنجا که این فریم ورک با مرورگرهای مختلف نیز سازگار است، صرف نظر از مرورگری که برای توسعه خود استفاده می کنید، در نهایت خروجی یکسان خواهد بود.

منبع باز بودن

از آنجا که Bootstrap یک فریم ورک منبع باز است، می توانید با توجه به خواسته و نیاز های پروژه خود، بدون نیاز به پرداخت هزینه های مختلف برای مجوزها، موارد مختلف آن را تغییر دهید. این موارد به دلیل منبع باز بودن بوت استرپ است.

منابع آموزشی فراوان

بوت استرپ منابع آموزشی زیادی را در وب سایت رسمی خود ارائه می دهد و وب سایت های دیگر نیز آموزش های مختلف برای رفع مشکلات بوت استرپ ارائه می دهند که این موضوع روند توسعه اولیه را آسان می کند. همچنین، وب سایت رسمی بوت استرپ مستندات باورنکردنی را ارائه می دهد که ایجاد وب سایت را برای تمامی افراد آسان می کند.

آموزش آنلاین

شما همچنین می توانید منابع ارائه شده توسط وب سایت های دیگر به غیر از بوت استرپ را جستجو کنید و می توانید از کیت ها، آموزش ها، تم ها و قالب ها، افزونه ها و غیره برای الهام گرفتن و استفاده در سایت خود بهره ببرید. از آنجا که جامعه Bootstrap بزرگ است، اگر با خطا و یا مشکلی برخورد کرده اید، می توانید در سایت آن ها یک تیکت ارسال کنید. توسعه دهندگان متخصص و با تجربه در بوت استرپ قطعاً می توانند به شما کمک کنند تا مشکلاتتان را برطرف کنید.

به روز رسانی مداوم

بوت استرپ فریم ورک خود را به طور مداوم به روز می کند و جامعه افراد را در جریان می گذارد. همچنین، توسعه دهندگان با ارائه محتوا، اطلاعاتی در مورد به روز رسانی ها و موارد دیگر به افراد ارائه می دهند. آن ها مخاطبان (توسعه دهندگان) خود را تشویق می کنند تا بازخورد بدهند و تیم آن ها این بازخورد ها را در جهت بهبود محصول خود استفاده می کنند.

مشکلات بوت استرپ چیست؟

بوت استرپ نیز مانند هر چیز دیگری نقاط ضعف خود را دارد. برخی از این مشکلات عبارتند از:

هر وب سایت که از بوت استرپ استفاده می کند، مشابه به نظر می رسد( منحصر به فرد نبودن)

بوت استرپ توسط تیم توییتر به منظور سریع تر کردن روند طراحی ایجاد شده است. این موضوع بوت استرپ را به یک ابزار هدفمند تبدیل می کند، ابزار کاملاً منطبق با مفاهیم استاندارد توسعه وب. اما با این حال اشکال اصلی این است که همه چیز در بوت استرپ ظاهر بسیار مشابهی خواهد داشت. ممکن است بتوانید برخی از موارد را به صورت دستی تغییر دهید، اما انجام این کار چارچوب استاندارد آن را از بین می برد. در واقع همه وب سایت هایی که از طریق این فریم ورک ساخته شده اند، قابل تشخیص خواهند بود.

حجم بالای فایل ها

در حالی که ایجاد یک وب سایت پاسخگو با استفاده از بوت استرپ آسان است، از نظر زمان بارگذاری ممکن است وب سایت شما را کند تر کند. همچنین، حجم فایل های ایجاد شده توسط بوت استرپ می تواند بسیار زیاد باشد. ممکن است بتوانید برخی از موارد را به صورت دستی تغییر دهید و حذف کنید، اما این امر تاثیر بسزایی نخواهد داشت.

جمع بندی

همانطور که در این این مقاله اشاره کردیم، بوت استرپ یک فریم ورک محبوب و قدرتمند است که توسعه وب سایت و طراحی آن را به سطح بالاتر و حرفه ای تری رسانده است. از آن جایی که دستگاه های تلفن همراه در بین کاربران بسیار محبوب شده اند، نیاز به داشتن یک وب سایت ریسپانسیو اجباری شده است. بوت استرپ به شما کمک می کند تا یک سایت آماده برای موبایل ایجاد کنید و آن را بهینه کنید.

با ارائه منابعی مانند قالب ها و الگو های از پیش طراحی شده که می تواند با توجه به نیاز پروژه سفارشی شود و کاملا قابلیت تغییر دادن را دارند، روند توسعه را سرعت می بخشد. علاوه بر این، این یک فریم ورک منبع باز است و می توانید بدون صرف هزینه ی زیادی آن را تغییر دهید. المان های مختلف در بوت استرپ می تواند مطابق نیاز های شما سفارشی شود.

دسته بندی: سایت , برنامه نویسی

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *