6 نکته که باید هنگام ساخت نقشه سایت به خاطر بسپارید

سئو

6 دقیقه زمان مطالعه

ساخت نقشه سایت برای وب یکی از بهترین روش ها برای بهبود سئو داخلی سایت می باشد و به کسب رتبه بهتر در نتایج موتور های جستجو و کسب ترافیک ارگانیک کمک می کند. در واقع نقشه سایت وردپرس به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای وب سایت شما را پیدا و نمایه سازی کنند و به آن ها می گویند که کدامیک از صفحات در سایت شما مهم ترین صفحه می باشد.

با این حال، ساخت سایت مپ ممکن است کار پیچیده ای به نظر برسد و به همین دلیل بسیاری از بازاریابان آن را نادیده می گیرند. در این مقاله ، ما قصد داریم بهترین روش ها برای ایجاد نقشه سایت را ارائه دهیم و همچنین به نکاتی اشاره خواهیم کرد که هنگام انجام این کار باید از آن ها آگاه باشید و بخاطر بسپارید.

  1. نقشه سایت به غیر از XML انواع دیگری نیز دارد.

انواع نقشه سایت

اغلب افراد تصور می کنند که نقشه سایت تنها یک نوع دارد و آن هم نقشه سایت XML می باشد اما موارد دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای وب سایت خود از ان ها استفاده کنید.

  • فید RSS روشی ساده برای انتشار لیستی از عناوین و اخبار به روز می باشد و معمولاً برای وبلاگ ها یا وب سایت هایی کاربردی است که باید به طور مداوم مطالب خود را به روز رسانی کنند.
  • علاوه بر فید RSS ، فیددیگری به نام mRSS نیز وجود دارد. این فید معمولاً به وب سایت هایی سرویس می دهد که اغلب محتوای ویدئویی خود را به روز می کنند و به طور خاص برای درک محتوای ویدیویی صفحه شما توسط گوگل استفاده می شود.
  • درصورتی که سایت شما مرتبط با اخبار می باشد بهتر است از Google News Sitemap استفاده کنید.
  • می توانید از برنامه های افزودنی تلفن همراه ، تصاویر و یا ویدئویی برای سایت مپ XML استفاده کنید.
  • همچنین می توان از alternate language XML sitemap برای تمامی وب سایت ها با زبان های مختلف استفاده کرد.

 

  1. ساخت نقشه سایت برای هر نوع وب سایتی مناسب نیست.

نقشه سایت وردپرس صفحات مختلف در سایتتان را به خوبی به یکدیگر متصل می کند و اگر صفحات سایت شما به درستی پیوند داده شوند گوگل سایت شما را راحت تر کشف و بررسی می کند. بنابراین هر وب سایتی بهتر است که از یک نقشه استفاده کند.

با این حال داشتتن نقشه برای هر نوع وب سایتی ضروری و مناسب نمی باشد و استفاده از آن تضمین نمی کند که سایت شما رتبه بسیار خوبی کسب خواهد کرد. در ادامه چند نمونه از وب سایت هایی که نیازی به نقشه سایت ندارند آورده شده است:

  • وسایت شرکت ها
  • وب سایت هایی که برای ارائه نمونه کارها می باشند.
  • فروشگاه های بسیار کوچک
  • وب سایت هایی که محصولات را با یکدیگر مقایسه می کنند.

اینها تنها چند نمونه از وب سایت هایی هستند که نیازی به نقشه ندارند. برای آن که متوجه شوید وب سایت شما نیاز به ساخت نقشه سایت دارد به این سه سوال پاسخ دهید:

  • آیا سایت شما واقعاً بزرگ است؟ اگر پاسخ شما مثبت می باشد شما به یک نقشه سایت وردپرس نیاز دارید.
  • آیا صفحه شما به تازگی راه اندازی شده است و به نمایه سازی سریع نیاز دارد؟
  • آیا وب سایت شما اخبار به روز زیادی را پوشش می دهد و موتور جستجو باید خیلی سریع به مطالب شما دسترسی پیدا کنند؟

اگر شما هر یک از شرایط بالا را نداشتید نیازی به سایت مپ نخواهید داشت. به عنوان مثال یک وب سایتی که در رابطه با امور مالی می باشد و حدود 50،000 صفحه نمایه شده دارد را در نظر بگیرید. محتوای بیشتر صفحات محصولات هستند و سایت جدید نمی باشد بنابراین صفحات به خوبی نمایه می شوند. همچنین این سایت در مورد اخبار به روز نمی باشد و نیاز به به روزرسانی به طور مداوم ندارد. بنابراین شرایط این سایت به هیچ عنوان به نقشه سایت احتیاج ندارد.

ساخت سایت مپ

  1. تنها در صورتی که سایت شما استاتیک است از sitemap generator استفاده کنید.

وقتی در گوگل تایپ می کنید که “چگونه نقشه سایت بسازیم” ، صدها مطلب با ابزارهای مختلف ارائه و معرفی می شود. اگر سایت شما جدید است و به تازگی راه اندازی شده است باید سریع نمایه سازی شود. تنها در این مورد شما باید به دنبال استفاده از sitemap  generator باشید. اما توجه داشته باشید که این مورد در طولانی مدت برای شما ضروری نخواهد بود.

این مقاله را حتما بخوانید
الگوریتم رنک برین چیست + آموزش چگونگی تحقیقات کلمات کلیدی برای آن

دلیل دیگر عدم استفاده از sitemap generator  این است که آن ها می توانند هر موردی را در سایت شما جستجو کنند و دسترسی پیدا کنند. این بدان معناست که آنها شامل URL هایی مانند صفحات تغییر مسیر و یا خطاها هستند که ممکن است شما نخواهید آن ها در وب سایت شما وجود داشته باشند.

این ابزار همچنین URL هایی را که از صفحه شما لینک ندارند را در نظر نمی گیرند. به عنوان مثال ، اگر یک کمپین ویژه در یک URL خاص دارید که به آن لینک داده نشده است ، سایت مپ ساز از آن باخبر نخواهند شد.

با این حال استفاده از این ابزار ها در برخی مواقع مفید خواهند بود و آن ها به طور خودکار محتوای شما را در نقشه سایت به روز می کند. یک نمونه معمول از آن ها پلاگین Yoast SEO است که بیشتر در بین وبلاگ نویسان محبوب است و بسیار کاربردی می باشد.

 

  1. لازم است که برخی از URL ها را از نقشه سایت خود حذف کنید.

همانطور که قبلاً اشاره شد، در ساخت نقشه سایت لزوماً نباید تمام آدرس های اینترنتی موجود در وب سایتتان را قرار دهید. شما می توانید تنها URL های با کیفیت را در نقشه سایت خود داشته باشید. شما می توانید URL ها و صفحاتی مانند موارد زیر را به راحتی حذف کنید:

  • صفحات تکراری و یا متعارف
  • صفحات خطای تغییر مسیر ، سرویس گیرنده و یا سرور
  • صفحاتی که توسط txt ساخته شده اند و یا صفحات نو ایندکس
  • URL هایی که به عنوان مثال توسط فیلترها در وب سایت شما ایجاد شده اند.

اصولاً هر نشانی اینترنتی که نمی خواهید توسط موتور جستجو بررسی شود برای قرار دادن در نقشه سایت شما مناسب نیست.

نقشه سایت وردپرس

  1. هر نقشه سایت محدودیت های خود را دارد.

هنگام ساخت نقشه سایت ، دانستن محدودیت های آن مهم است. نقشه سایت نباید حاوی بیش از 50000 آدرس باشد و اندازه پرونده فشرده شده نباید 50 مگابایت بیشتر شود. در صورت نیاز به قرار دادن URL های بیشتر در نقشه سایت خود اغلب اوقات می توانید آن را به پرونده های مختلف تقسیم کنید. به عنوان مثال ، می توانید سه نقشه سایت به نام products1.xml ، products2.xml و products3xml ایجاد کنید و همه آن ها را در فهرست سایت مپ خود قرار دهید.

اما محدودیت های دیگری نیز وجود دارد. شما نمی توانید بیش از 50،000 نقشه سایت مختلف را در یک فهرست داشته باشید و می توانید حداکثر 500 فهرست نقشه سایت را در کنسول جستجوی گوگل بارگذاری کنید .

 

  1. نقشه سایت خود را خصوصی نگه دارید.

می توانید نقشه سایت خود را به پرونده robots.txt پیوند دهید. اما این را هم در نظر بگیرید که Robots.txt  یک منبع عمومی است و هر کسی می تواند به راحتی اطلاعات مهمی در مورد سایت شما بدست آورد. اگر بیشترین میزان بازدید خود را از جستجوی ارگانیک دارید ، بهتر است از پیوند دادن به  آن اجتناب کنید.

راه حل دیگر در مورد خصوصی سازی نقشه سایت خود تغییر نام URL در جایی است که نقشه سایت در آن قرار دارد. اغلب سایت ها از یک URL استاندارد مانند example.com/sitemap.xml استفاده می کنند ، اما شما می توانید آن را به هر مکان دیگری تغییر دهید. اما فراموش نکنید که اگر نام نقشه سایت خود را تغییر دهید ، باید آن را به سرچ کنسول گوگل ارسال کنید.

 

جمع بندی

همانطور که در ابتدا به ان اشاره شد نقشه سایت مزایای بسیار زیادی دارد و بر روی سئو ی داخلی سایت شما تاثیر مثبتی خواهد داشت. با این حال قبل از شروع کار ساخت نقشه سایت تمامی جوانب آن را بررسی کنید تا بهترین تصمیم گیری را برای ساخت سایت مپ انجام دهید. این را هم در نظر بگیرید که هر سایتی نیاز به نقشه سایت ندارد و لزوماً موفقیت شما را تضمین نخواهد کرد. ما در این مقاله تمامی موارد لازم را به شما ارائه دادیم و امیدواریم که به شما کمک کرده باشند.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه