راه اندازی سایت کاریابی شبیه ایران تلنت یا جابینجا

ایده کسب و کار

9 دقیقه زمان مطالعه

این روزا سایت های کاریابی حلّال مشکلات کارجویان شدن. بنابراین بدون شک راه اندازی سایت کاریابی یک معامله دو سر برُد برای شما و کاربرها محسوب میشه. پس توی این راهنما کنار ما باشید تا با هم مسیر راه اندازی سایت کاریابی مشابه ایران تلنت یا جابینجا رو ببینیم.

چندین سال است که سایت های کاریابی، جای روزنامه های کاغذی آگهی را برای بسیاری از جویندگان کار گرفته اند. این سایت ها مجموعه ای ارزشمند از آگهی های استخدام حوزه های مختلف را در دل خود دارند و یک بستر کاملآً راحت برای پیوند دادن کارفرما و کارجو را فراهم کرده اند.

از نمونه های موفق سایت های کاریابی داخلی، می توانیم به ایران تلنت و جابینجا اشاره کنیم. موفقیت این سایت ها و تغییر و تحولی که در پیدا کردن کار ایجاد کرده اند، باعث شده که راه اندازی سایت کاریابی، یکی از ایده های جدی علاقه مندان به کسب و کارهای آنلاین باشد. اگر شما هم جزو این علاقه مندان هستید، اینجا با ما بمانید تا مراحل راه اندازی چنین کسب و کاری را با هم بررسی کنیم.

مرحله اول: یک قالب مناسب برای راه اندازی سایت کاریابی پیدا کنید

انتخاب قالب برای سایت های وردپرسی، جزو پایه های راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی محسوب می شود که اگر درست بنا نشود، ممکن است در آینده وقت و هزینه چند برابری را از شما صرف کند. چراکه در واقع این قالب ها هستند که بخش اعظم کدهای سایت شما را می سازند. به همین دلیل هم اگر این کدها بهینه و استاندارد نباشند یا با افزونه های ضروری سایت های کاریابی سازگار نباشند، مشکل ساز خواهند بود. پس چه بهتر که همین شروع کار، کمی تحقیق کنید تا بتوانید قالب ایدئال سایت خود را انتخاب کنید.

اما چه قالبی می تواند برای راه اندازی سایت کاریابی مناسب باشد؟ خب خوشبختانه ما یک دسته تخصصی تحت عنوان “قالب های آگهی و دایرکتوری” داریم که مجموعه ای از قالب های ایدئال برای سایت های کاریابی در آن جمع شده اند. می توانید سری به قالب های این دسته بزنید، دموهای آنها را ببینید و مشخصات آنها را بخوانید تا بهترین گزینه را برای خود پیدا کنید.

اما بد نیست کارتان را راحت تر کنیم و شما را با یکی از قالب های قدرتمند برای راه اندازی سایت کاریابی، یعنی قالب جاب مانستر آشنا کنیم. بیایید شما را کمی با ویژگی های این قالب بیشتر آشنا کنیم.

با قالب جاب مانستر بیشتر آشنا شوید

قالب Job Monster، یک قالب کاملاً بهینه و ایمن است که به طور اختصاصی برای راه اندازی سایت کاریابی طراحی شده است. ساز و کار کلی این قالب به این صورت است که کارفرماها می توانند موقعیت های شغلی خود را در قالب آگهی استخدام منتشر کنند. کاربران هم می توانند رزومه خود را برای هر یک از این آگهی ها از طریق یکی از روش های زیر ارسال کنند:

  • آپلود کردن فایل رزومه
  • انتخاب از بین رزومه
  • ارسال رزومه از طریق Linkedin

بعد کارفرما در پنل مدیریتی که این قالب در اختیارش قرار می دهد، می تواند رزومه ها را یک به یک بررسی کند. در این مرحله کارفرما می تواند در صورت تمایل، پیام قبول یا رد آگهی ها را برای کارجو بفرستد.

یکی از ویژگی های جذاب جاب مانستر این است که دو طرح کلی را برای صفحه اصلی سایت ارائه می دهد. در یکی از این طرح ها یک نقشه در صفحه اصلی نشان داده می شود تا کاربران مطابق با موقعیت جغرافیای خود به دنبال اگهی بگردند. در طرح دیگر هم فیلترهای اصلی جست و جو بین آگهی ها در همان صفحه اصلی نمایش داده می شود (پایین تر درباره اهمیت این فیلترها صحبت می کنیم).

از دیگر ویژگی های شایان ذکر جاب مانستر، می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • کاملاً ریسپانسیو برای انواع دستگاه ها
  • امکان ارسال پیام خصوصی بین کارجو و کارفرما
  • قابلیت اطلاع رسانی آگهی ها جدید به کارجویان
  • 5 ظاهر متنوع برای صفحه اصلی

در تصویر زیر یکی از دموهای صفحه اصلی قالب جاب مانستر را مشاهده می‌ کنید.

جاب مانستر

مرحله دوم: به بخش بلاگ سایت رونق دهید

شاید بپرسید که یک سایت کاریابی چه نیازی به بخش بلاگ دارد؟ خب باید بگوییم که در واقع همه سایت ها بخش بلاگ یا مجله را نیاز دارند. چرا؟ اجازه دهید در جواب این سؤال، کاری که محتواهای بلاگ می کنند را مرور کنیم.

فرض کنید کاربردی در گوگل جست و جو می کند “چطور رزومه بنویسیم؟”. خب گوگل چند سایت را در همان صفحه اول به او نشان می دهد. معمولاً کاربر اول از همه وارد همان سایت اول می شود و اگر به جواب سؤالش نرسد، سایت های بعدی را چک می کند. دقت کنید که در این فرآیند معمولاً کاربر در همان سایت های صفحه اول گوگل جوابش را می گیرد و کاری با سایت های صفحه دوم نخواهد داشت.

حالا نکته اینجاست که وقتی کاربر وارد سایت شده و دارد درباره رزومه نویسی می خواند، اگر سایت طراحی جذاب و سرعت بالا (و اصولاً تجربه کاربری خوبی) داشته باشد، کاربر سایت را ترک نمی کند؛ در عوض کمی بیشتر در سایت می پرخد و به بخش های دیگر هم سر می زند.

خب می توان پیشبینی کرد که کسی که به دنبال مهارت رزومه نویسی است، احتمالاً به دنبال کار هم هست. پس چه فرصتی بهتر از این که در همین سایت ثبت نام کند، بین آگهی های کار بچرخد و … .

دیدید؟ به همین راحتی می توانید کسی را که دقیقاً به سایتی مثل شما نیاز دارد را از طریق محتواهای بخش مجله به سایت خود هدایت کنید. حالا همین کار را می توانید در مورد کارفرماها هم انجام دهید. مثلاً محتوایی با عنوان “چگونه یک برنامه نویس متخصص استخدام کنیم؟” را در مجله قرار دهید تا این بار کارفرما را از گوگل به سایتتان بکشانید.

قدرت کلمات کلیدی را دست کم نگیرید

بیایید تا از موضوع تولید محتوا خارج نشده ایم، به یک نکته مهم دیگر هم اشاره کنیم. بله؛ محتواهای بلاگ یا مجله یکی از مهم ترین کانال های جذب ترافیک برای سایت هستند. اما به شرطی که محتوهایتان واقعاً محبوب و باکیفیت باشند.

برای پیدا کردن محتواهای محبوب کافیست کلمات کلیدی محبوب این حوزه را پیدا کنید. بعد حول محور همان کلمات (یعنی با همان موضوعات) تولید محتوا کنید.

پیشنهاد می دهیم که هم از کلمات کلیدی کوتاه تر (یک تا حدود 3 کلمه) استفاده کنید و هم از Long-tailها. Long-tailها چیز عجیب و غریبی نیستند! فقط کلمات کلیدی بلندتر هستند.

مثلاً شما می توانید برای یک محتوا کلمه کلیدی “آگهی استخدام حسابداری” را انتخاب کنید که یک کلمه کلیدی معمولی است. اما می توانید عبارت ” آگهی استخدام حسابداری پاره قت در تهران” را که یک کلمه کلیدی Long-tail است انتخاب کنید.

این مقاله را حتما بخوانید
طراحی سایت وکالت | راهنمای کامل راه اندازی سایت وکلا

جستوی کیورد

مرحله سوم: سئو کردن سایت را شروع کنید

ما می گوییم اینجا سئو کردن سایت را شروع کنید. اما اگر دقیقش را بخواهید، فرآیند سئو کردن سایت، از همان مرحله انتخاب قالب شروع می شود. بله؛ همین که شما می گردید و یک قالب بهینه پیدا می کنید، دارید به سئو سایت کمک می کنید. اما خب مراحل اساسی سئو کردن سایت، مثل موارد زیر را می توانید از همینجا رسماً شروع کنید:

  • بهینه سازی کدهای سایت
  • ادغام سایت با ابزارهای سئو؛ مثل گوگل سرچ کنسول، Ahrefs، گوگل آنالیتیکس و … .
  • لینک سازی داخلی و خارجی
  • چک کردن ایندکس بودن یا نبودن صفحات سایت
  • دریافت بک لینک از سایت های معتبر
  • تأمین ریسپانسیو بودن سایت برای دستگاه های دیگر؛ مثل موبایل
  • و … .

از آنجایی که پوشش دادن ابعاد مختلف سئوسازی سایت کار وقت گیری است و نیاز به دانش تخصصی هم دارد، پیشنهاد ما این است که با یک متخصص سئو همکاری کنید و کار را به کاردان بسپارید. نگران هزینه ای که می کنید نباشید؛ “سئو” سایت های مُرده را زنده می کند!

چرا سئو تا این حد مهم است؟ چون می تواند سایت شما را از صفحه دو (یا دو به بعد گوگل)، به صفحه اول برساند. جالب است بدانید که تنها 25% کاربران وب در سرتاسر دنیا از صفحه دوم و دوم به بعد گوگل دیدن می کنند. یعنی 75% کاربران در همان صفحه اول به نتیجه ای که می خواستند می رسند. پس اگر سایت شما هم در صفحه اول نباشد، این یعنی فقط شانس جذب 25% کاربران را دارید.

سئو

مرحله چهارم: تبلیغ کنید

خب حالا همه چیز آماده است تا شما کانالی باشید بین کارفرما و جویندگان کار. بنابراین تنها چیزی که الآن نیاز دارید، آگهی های استخدام هستند. پس تبلیغات را شروع کنید تا مخاطبانتان را از وجود چنین کانالی آگاه سازید.

روش های مختلفی برای این آگاه سازی وجود دارند. اما برای مثال انتشار رپوتاژ یا همان پست مهمان در سایت های رپوتاژ، یکی از بهترین روش هاست. شما یک محتوا با یک موضوع محبوب (که مرتبط با کاریابی هم هست) می نویسید. در انتها یا در طول این محتوا، سایتتان را معرفی می کنیم و روی امتیازات آن تأکید می کنیم. این می شود یک رپوتاژ که وقتی مخاطب آن را می خواند، هم یک مطلب مفید خوانده و هم با سایت شما آشنا شده است.

اما یکی دیگر از روش هایی که در این چند سال اخیر بسیار خوب جواب داده، تبلیغات به کمک اینفلوئنسرهای اینستاگرام است. یک صفحه اینستاگرام برای سایتتان بسازید. بعد با اینفلوئنسرها همکاری کنید تا سایت شما را به عنوان یک منبع برای پیدا کردن کار معرفی کنند.

بازاریابی

نکاتی که برای راه اندازی سایت کاریابی باید بدانید

حالا دیگر گام های اساسی راه اندازی سایت کاریابی را می دانید. اما در این بین یک سری نکات هم هستند که می توانند سرعت رشد و موفقیتتان را بیشتر کنند. در ادامه به 3 مورد آنها اشاره می کنیم.

1.سریع تر کردن سایت

بدون شک یکی از عواملی که می تواند کاربران را از سایت فراری دهد، سرعت پایین لود شدن صفحات است. خودتان را جای کاربران بگذارید. فرض کنید می خواهید لیستی عریض و طویل از آگهی های استخدام را یکی یکی بررسی کنید. اگر قرار باشد هر صفحه کُند لود شود، قطعاً کاربر فوراً سایت شما را ترک می کند و به سراغ رقبا می رود (که این یعنی افزایش نرخ پرش که یکی از عوامل آسیب زننده به سئو سایت است).

بعضی از کارهایی که باعث بهینه سازی سرعت سایت می شوند راحت اند. بنابراین حتی اگر تخصص چندانی هم در این حوزه ندارید، از پس آن برخواهید آمد. کارهایی مثل:

  • تهیه هاست و سروری که حجم زیادی دارند
  • بهینه کردن تصاویر قبل از آپلود آنها
  • استفاده از افزونه هایی مثل Fastest Cache برای اضافه کردن کشینگ
  • استفاده از افزونه هایی مثل wp-Rocket برای فعال کردن قابلیت Lazy loading و … .

البته کارهایی هم هستند که تخصصی تر اند و بهتر است بدون دانش قبلی در مورد آنها، به سراغشان نروید؛ مثل بهینه سازی کدهای سایت، دستکاری فایل های اصلی و … . اما جای نگرانی نیست؛ می توانید به سادگی با یک فریلنسر که در حوزه بهینه سازی سرعت سایت فعالیت دارد همکاری کند و سرعت سایتتان را به او بسپارید.

سرعت سایت

2.نمایش دقیق و واضح اطلاعات آگهی ها

هر آکهی استخدام، یک سرس اطلاعات اصلی دارد که متن آگهی محسوب می شوند. اما اطلاعات دیگری هم هستند که به نوعی حاشیه ای محسوب می شوند؛ اما بسیار مهم اند. مثل:

  • پاره وقت یا تمام وقت بودن کار
  • موقعیت مکانی
  • حقوق
  • میزان تحصیلات مورد نیاز

صفحه آگهی را طوری طراحی کنید که این اطلاعات جایی در معرض دید نمایش داده شوند. مثلاً می توانید آنها را با یک رنگ متضاد بک گراند، بالا یا پایین هر آگهی قرار دهید. به طور کلی این نکته را در ذهن داشته باشید که کاربر برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز خود نباید به سختی بیفتد.

3.قرار دادن فیلترهای جست و جو در صفحه اصلی

یکی از اصول همیشگی و پایه ای تجربه کاربری خوب این است که کاربر بتواند در سریع ترین مکان ممکن و با کمترین کلیک، به چیزی که می خواهد برسد. خب سایت شما هم قرار است آگهی های استخدامی را که دقیقاً مناسب کاربر هستند به او نشان دهند.

بهترین کار برای این که کاربر بتواند فوراً درست آگهی های مد نظر خود را ببیند، قرار دادن باکس های فیلتر در صفحه اصلی است. یا اگر هم نمی خواهید آن را در صفحه اصلی قرار دهید، حتماً در صفحه آگهی ها، آن را جایی در معرض دید قرار دهید.

به عنوان مثال در تصویر زیر فیلترهای طراحی شده در صفحه اصلی وب سایت جابینجا را می بینید:

صفحه اول سایت جابینجا

حرف آخر

از آنجایی که قبل از شما افراد دیگری سایت های کاریابی خود را راه اندازی کرده اند، قطعاً در این مسیر با رقبایی جدی طرف اید. اما خوشخبتانه سایت های کاریابی، جزو آن دسته از سایت هایی هستند که هر کدام از آنها تک به تک می توانند جایگاه خود را بین مخاطبین پیدا کنند. چرا؟ چون احتمالاً در هر سایت کاریابی آگهی های استخدامی وجود دارد که در سایت های دیگر نیست.

خب این موضوع رقابت را تا حد زیادی کمرنگ می کند؛ اما باز هم اگر سایت شما جذاب نباشد، سرعت بالایی نداشته باشد، کاربرپسند و روان نباشد و … ، کاربران کلاً قید شما را می زنند و فقط به سراغ رقبایتان می روند.

اما نگران نباشید! کافیست اصول و استانداردهایی که در این راهنما مرور کردیم را جدی بگیرید و در کارتان پیشتکار داشته باشید. اگر هم نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید، خوشحال می شویم که در بخش نظرات با ما همراه باشید.

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره آوادا | قالب AVADA

645,000 تومان

87.54%
پرو استایل

پرو استایل

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره پرتو | قالب Porto

645,000 تومان

92.44%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره هاب | Hub

645,000 تومان

85.45%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره زفایر | قالب Zephyr

645,000 تومان

72.28%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره بی تم | قالب BeTheme

645,000 تومان

90.2%
پرو استایل

پرو استایل

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیجی لند | قالب Digiland

1,190,000 تومان

100%
ماهدیس وب

ماهدیس وب

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی ایران کالا | قالب Irankala

995,000 تومان

83.35%
سید رضا صالحی

سید رضا صالحی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.06%
13

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

1

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

سلام. غیر از مواردی که ذکر شد… چطور کارفرما رو جذب سایت کنیم؟ چه راهکارای دیگه ای ممکنه باشه تا اولی که سایت راه اندازی میشه به سایتت توجه کنه؟

ارسال دیدگاه