راهنمای جامع طراحی سایت مشابه علی بابا

ایده کسب و کار

12 دقیقه زمان مطالعه

سایت “علی بابا”، از اولین وب سایتهایی بود که تونست ایده فروش آنلاین بلیت هواپیما و … رو به بهترین شکل اجرا کنه. به خاطر همین هم خیلی از سایتهایی که مایل به راه اندازه چنین سیستمی هستن، از این سایت الگوبرداری میکنن. اگر شما هم تصمیم دارید چنین سایتی رو طراحی کنید، توی این راهنما کنار ما باشید تا همه چیز رو درباره طراحی سایت مشابه علی بابا با شما در میون بذاریم.

شاید تا چند سال گذشته یکی دو سایت فروش بلیت مسافرتی در ایران داشتیم؛ اما حالا سایت های متنوعی هستند که انواع خدمات مسافرتی را ارائه می دهند. اما از همان اول و تا به امروز، وب سایت علی بابا، یکی از بهترین سایت های این حوزه بوده است. ما هم در این راهنما از ژاکت تصمیم گرفتیم که نقشه راه طراحی سایت مشابه علی بابا را با شما مرور کنیم.

اشتباه نکنید! قرار نیست وب سایتی درست شبیه به علی بابا داشته باشید؛ بلکه قراره بدونید که برای پیاده سازی این ایده (یعنی طراحی سایت فروش آنلاین بلیت) چه قدم هایی رو باید بردارید. در نهایت شما هم سایت منحصر به فرد خودتون رو خواهید داشت که کاربری اون شبیه به سایت علی باباست. پس بیایید شروع کنیم.

سایت علی بابا چه ویژگی هایی دارد؟

برای طراحی سایت مشابه علی بابا، قبل از هر چیزی باید بدانید که چنین سایتی اصولاً چه ویژگی هایی دارد. پس بیایید این ویژگی ها را با هم مرور کنیم.

نمایش بلیت ها و هتل ها و معرفی تورها:

خب بدیهی ترین ویژگی سایت های مشابه علی بابا، نمایش دقیق و به روز بلیت ها، هتل ها و تورهاست. حواستان باشد که بهتر است این خدمات را در همان صفحه اصلی نمایش دهید؛ یعنی جایی که کاملاً در معرض دید کاربر باشد. ضمناً کاربران باید بتوانند با وارد کردن مبدأ و مقصد، تاریخ رفت و برگشت و تعداد نفرات، خدمات مناسب را مشاهده کنند.

نکته مهم دیگر در نمایش خدمات، وجود اطلاعات کامل آنهاست. فراموش نکنید که همه چیز را درباره آن پرواز، سفر زمینی، هتل و … بنویسید (حتی اطلاعاتی که به نظرتان بدیهی هستند).

راهنمای نوع و کلاس پروازها:

پروازها انواع مختلفی دارند؛ از اکونومی یا اقتصادی گرفته تا بیزنس کلاس و … . همینطور پرواز شرکت های هواپیمایی مختلف هم کلاس های متفاوتی دارند. یکی از کارهایی که باید برای راحتی کاربران انجام دهید، این است که راهنمای این جزئیات را (چه در مورد پروازها، چه در مورد سایر خدمات مثل تور و …) در معرض دید آنها قرار دهید. مثلاً می توانید کنار هر یک از این بخش ها، یک آیکون علامت سؤال بگذارید که کاربر با کلیک روی آن بتواند درباره آن کلاس پرواز یا … بیشتر بداند.

امکان مقایسه و مشاوره:

در طراحی سایت مشابه علی بابا، بهتر است امکان مقایسه کردن خدمات را هم ارائه دهید؛ مثل مقایسه هتل ها، تورها و … . به علاوه اگر برای مشاوره قبل از خرید هم پاسخگوی کاربران باشید، می توانید ذهنیت بسیار خوبی از خودتان به جای بگذارید.

خرید خدمات:

کاربران باید بتوانند به راحت ترین شکل ممکن خدمات مد نظرشان را خریداری کنند. چیزی که در این مرحله بسیار مهم است، این است که کاربران را برای مراحل خرید راهنمایی کنید. بهترین کار این است که یک نوار پیشرفت بالای صفحه قرار دهید و در آن بنویسید که در هر مرحله باید چه کار کنند. همینطور کنار فیلدهایی که کاربران باید پر کنند، تا جای ممکن راهنماهایی را قرار دهید.

مراحل خرید بلیط در علی بابا

نکته: بهتر است چند راه را برای پرداخت به کاربران ارائه دهید. مثلاً علاوه بر پرداخت مستقیم برای خدمات، کیف پول اینترنتی را هم برایشان در نظر بگیرید. به این ترتیب که بتوانند هر زمان هر چه قدر که مایل اند به کیف پول اضافه کنند. بعد زمان خرید خدمات، مستقیماً از کیف پولشان هزینه را واریز کنند ودیگر نیازی به وارد کردن اطلاعات بانکی نباشد.

ارسال اطلاعات خدمات خریداری شده:

در نهایت وقتی که کاربران خدمات مد نظرشان را تهیه می کنند، باید دو کار انجام دهید. اول این که کد رهگیری پرداخت و کد رهگیری خدمات خریداری شده را در همان سایت به آنها نشان دهید (و ترجیحاً کد رهگیری خدمات را در پروفایلشان برای همیشه ذخیره کنید تا بعداً هم به آن دسترسی داشته باشند). دوم این که کد رهگیری را همراه با اطلاعات خدمات خریداری شده، به آنها پیامک یا ایمیل بزنید.

چرا طراحی سایت مشابه علی بابا؟

طبق تجربه این چند سال گذشته، طراحی سایت مشابه علی بابا و ارائه خدمات مسافرتی در آن، یکی از سودآورترین کسب و کارهای آنلاین است. چرا؟ چون سفر و مسافر همیشه هست؛ چه سفر خارجی و چه سفر داخلی، چه با هواپیما، چه با قطار، چه با تور و چه بدون تور و … .

از طرفی در زندگی مدرن امروزی “سرعت” حرف اول را می زند. به همین خاطر است که درصد بسیار زیادی از مسافران دیگر به جای مراجعه حضوری یا حتی تماس با آژانس ها، تمام این مراحل را به صورت آنلاین پیش می برند.

البته همانطور که بالاتر هم گفتیم، کاربرد سایتی مثل علی بابا، فقط خرید بلیت و رزرو هتل نیست؛ بلکه کاربران می توانند به راحتی همه گزینه هایی که پیش روی خود دارند را با هم مقایسه کنند و خودشان تصمیم بگیرند. مثل پروازهای مختلف، تورهای متنوع، انواع هتل ها و … .

بنابراین می توان گفت در طراحی سایت مشابه علی بابا، خیالتان از بابت میزان تقاضا راحت است. در واقع تنها چیزی که باید نگران آن باشید، این است که آیا می توانید درصد قابل قبولی از این تقاضا را جذب خود کنید؟ که آن هم با رعایت یک سری اصول و استانداردها که در ادامه با هم می بینیم، امکانپذیر خواهد بود.

رزرو هتل

چگونه سایتی مشابه علی بابا راه اندازی کنیم؟

اما می رسیم به اصل مطلب؛ یعنی مراحل طراحی سایت مشابه علی بابا. 5 قدم زیر، مراحل اساسی طراحی یک سایت فروش آنلاین بلیت و خدمات مسافرتی هستند.

1/  یک قالب مناسب انتخاب کنید

خب برای شروع طراحی سایت مشابه علی بابا از نوع وردپرسی، اول از همه باید یک قالب را انتخاب کنید. برای پیدا کردن قالب ایده ال خود، بهتر است بین دو دسته از قالب های وردپرسی بگردید؛ قالب های فروشگاهی و چندمنظوره.

باید اشاره کنیم که قبل از نهایی کردن یک قالب، جزئیات آن را بادقت بررسی کنید و از بهینه بودن آن مطمئن شوید. چراکه بخش زیادی از سئوی سایتتان به همین مرحله و به قالبی که انتخاب می کنید، بستگی دارد.

به علاوه می توانید از پیش نمایش موجود برای هر قالب هم دیدن کنید تا مطمئن شوید که طراحی کلی سایت و دموهای آن، به چیزی که مد نظر دارید نزدیک است. ضمناً چک کنید که آیا این قالب با افزونه های لازم برای طراحی سایت مشابه علی بابا (که در قسمت بعدی به آنها می پردازیم) سازگار هست یا نه.

2/ افزونه های لازم را به سایت اضافه کنید

شاید قالبی که نصب می کنید، یک سری افزونه های لازم را در دل خود داشته باشد. اما معمولاً باز هم لازم است که خودتان افزونه هایی را به این قالب اضافه کنید. چه افزونه هایی؟ اگر قسمت ویژگی هایی سایت های مشابه علی بابا (که بالاتر آورده ایم) را مرور کنید، احتمالاً دستتان می آید که چه افزونه هایی لازم دارید. مثل افزونه های نمایش پروازها، تورها و …، رزرو خدمات، درگاه های پرداخت الکترونیکی، ارسال کد رهگیری در قالب پیامک یا ایمیل و … .

افزونه های بسیار متنوع و گسترده ای هستند که هر یک از آنها می توانند گوشه ای از کار را به عهده بگیرند. اما اینجا به دو تا از بهترین این افزونه ها اشاره می کنیم.

افزونه رزرواسیون بوکلی، یک افزونه قدرتمند است که یک سیستم رزرواسیون کامل را برای سایتتان می سازند. پیشنهاد می کنیم که با کلیک روی نام این افزونه، وارد صفحه آن در ژاکت شوید تا جزئیات مشخصات آن را مشاهده فرمایید.

علاوه بر این افزونه اسکریپت کوچر را هم داریم. اسکریپت کوچر یک افزونه ساده نیست! بلکه این قابلیت را دارد که درصد زیادی از سیستم فروش بلیت و خدمات مسافرتی را برایتان فراهم کند. با کلیک روی نام این افزونه هم می توانید به طور کامل با آن آشنا شوید. همینطور می توانید از آموزش ویدیویی طراحی سایت آژانس مسافرتی در ژاکت نیز استفاده کنید تا نحوه استفاده از این افزونه برای راه اندازی چنین سایتی را یاد بگیرید.

لوکیشن در طراحی سایت مسافرتی

3/ ظاهر جذابی را برای سایت طراحی کنید

طبق یک آمار جالب، سایت ها تنها 2.6 ثانیه فرصت دارند که کاربران را جذب کنند. زمان خیلی کمی به نظر می رسد نه؟ اما مطمئن باشید که اگر سایت زیبایی داشته باشید، در همین 2.6 ثانیه بهترین تأثیر اولیه را در ذهن مخاطب خواهید گذاشت.

بنابراین برای طراحی ظاهر زیبایی سایتتان وقت صرف کنید. برای مثال، یک پالت رنگ سازمانی برای خود انتخاب کنید (که قاعدتاً در لوگویتان هم از همین رنگ ها استفاده شده). بعد در سایت تان هم همین پالت رنگ را پیاده کنید. با این کار همه چیز در کنار هم یک مجموعه منسجم را می سازند.

این مقاله را حتما بخوانید
آموزش دانلود و ثبت نام در توییچ

علاوه بر این، در آموزش طراحی سایت دو اصل مهم UI و UX را در اولویت قرار دهید، شانستان برای جذب مخاطب بسیار بیشتر خواهد بود. UI مختص طراحی ظاهری سایت است، به گونه ای که کاربران بتوانند همه چیز را راحت پیدا کنند. UX هم مجموعه ای از فاکتورهایی است که نهایتاً تجربه خوب و شیرینی را برای کاربران فراهم می کنند؛ مثل سرعت بالای سایت، کوتاه بودن مسیری که کاربر باید برای رسیدن به هر چیزی طی کند و … .

4/ محتوای باکیفیت تولید کنید

یکی از مهم ترین قدم هایی که می توانید برای سئو کردن سایتتان بردارید، تولید محتواهای محبوب و باکیفیت است. به علاوه بخش زیادی از ترافیک سایت شما با همین محتوا (و از طریق گوگل) به سایت هدایت خواهند شد.

پس در قدم بعدی، بخش بلاگ یا مجله سایتتان را فعال کنید. بعد بگردید و کلمات کلیدی محبوب این حوزه را پیدا کنید و برای تولید محتوا برنامه ریزی کنید. محبوب ترین محتواهایی که معمولاً می توانید برای سایت مسافرتی خود تولید کنید، اینها هستند:

  • سفرنامه
  • محتوایی با عنوان “چیزهایی که باید قبل از سفر به فلان جا بدانید”
  • محتوای متنی با ویدئویی با عنوان “چگونه بهترین تور مسافرتی را پیدا کنیم؟”
  • تاریخچه مکان های دیدنی
  • عجیب ترین یا زیباترین جاهای دیدنی دنیا (یا ایران)

سایت توریستی

5/ پشتیبانی قدرتمند را دست کم نگیرید

اگر قصد طراحی سایت مشابه علی بابا دارید، یک مسئله مهم را باید بدانید. کاربران سایت هایی مثل سایت علی بابا (یعنی سایت هایی که خدمات بسیار متنوعی را ارائه می دهد و این خدمات هم دائماً در حال آپدیت شدن هستند) سؤالات و ابهامات بسیار بیشتری به نسبت سایت های دیگر دارند.

حالا اجازه دهید سرراست بگوییم؛ اگر کاربری از شما خرید کند و ابهام یا مشکلی در خرید خود داشته باشد، یا حتی در مرحله قبل از خرید سؤالی داشته باشد و پشتیبان ها پاسخگویی مناسبی به او نداشته باشند، احتمالاً این کاربر را برای همیشه از دست خواهید داد. یا حتی بدتر! احتمالاً او دیگران را هم در جریان این تجربه ناخوشایندی که داشته قرار می دهد و این یک تبلیغ منفی بزرگ برای شما خواهد بود.

پس چرا به جای تحمیل چنین ضرری، یک تیم پشتیبانی قدرتمند برای سایتتان در نظر نگیرید؟ بسته به تعداد کاربران فعلیتان، یک تیم پشتیبانی استخدام کنید. بعد تصمیم بگیرید که از چه راه هایی و در چه روزها و ساعت هایی می توانید پاسخگوی کاربران باشید. سعی کنید تا جای ممکن چند کانال ارتباطی (مثل تلفنی، چت آنلاین و …) داشته باشید. همینطور بهتر است هفت روز هفته را آماده پشتیبانی از کاربران باشید.

در نهایت فراموش نکنید که این تصمیمات (یعنی کانال ها و روزها و ساعت ها) را در جایی از سایت بنویسید که در معرض دید کاربر قرار داشته باشد. معمولاً دو جا از سایت می توانند جای خوبی برای این اطلاعات باشند:

  • نیمه پایینی صفحه اصلی سایت
  • صفحه تماس با ما

به این ترتیب کاربر می داند که دقیقاً باید چه زمانی از شما انتظار پاسخگویی داشته باشد.

پشتیبانی 24 ساعته سایت

نکات طلایی برای طراحی سایت مشابه علی بابا

اما در کنار مراحل بالا، یک سری نکات و ترفندها هم هستند که می توانند سایت شما را با رقبا هم تراز کنند. در ادامه این نکات را مرور می کنیم.

امن بودن سایت:

هر وقت پای اطلاعات کاربران و به خصوص اطلاعات بانکیشان در میان است؛ “امنیت” یکی از فاکتورهای ضروری محسوب می شود. در سایتی مثل علی بابا هم قرار است این اطلاعات را از کاربران بگیرید و یک درگاه پرداخت اینترنتی در اختیارشان قرار دهید. پس اینجا هم امنیت یکی از پایه های کار به حساب می آید.

می توانید با اقداماتی مثل دریافت گواهی SSL و نماد اعتماد الکترونیک، سایتتان را امن و اعتماد کاربران را جلب کنید.

دسته بندی مناسب:

در همان منوی اصلی بالای صفحه، دسته بندی دقیقی را با شاخه های جزئی تر طراحی کنید. به این نوع منوها “مگا منو” می گویند که تجربه ثابت کرده برای کاربران بسیار محبوب و کاربردی هستند. مگامنوها کمک می کنند که کاربران فقط از طریق همان منوی اصلی، به صفحه مورد نظرشان برسند.

قرار دادن نوار جست و جو در صفحه اصلی (و صفحات دیگر):

خب تا اینجای کار دیگر می دانید که در طراحی چنین سایتی، باید بستری را فراهم کنید که کاربران به راحتی هر چه تمام تر به خواسته شان برسند. پس چه بهتر که یک نوار جست و جو در صفحه اصلی و صفحات دیگر قرار دهید تا کاربران بتوانند چیزهایی مثل “پرواز تهران به مشهد”، “تور کیش” و … را سرچ کنند.

قرار دادن فیلترهای متنوع:

قرار دادن فیلترهای کاربردی برای هر صفحه هم یکی دیگر از تصمیماتی است که می تواند چرخه کاری کاربر را بسیار سریع تر و راحت تر کند. پس فیلترهایی مثل ارزان ترین، جدیدترین، بیشترین بازخورد مثبت و … را در صفحات خدمات قرار دهید.

ریسپانسیو بودن سایت برای موبایل:

قطع به یقین بسیاری از کاربران شما فقط با گوشی موبایل سایت شما را خواهند دید. از آنجایی که صفحه موبایل کوچک تر است و معمولاً سرعت کار با موبایل بیشتر از سرعت کار با دستگاه های دیگر است، اگر سایتتان برای این دستگاه های کوچک بهینه نشده باشد، این کاربران در عرض چند ثانیه سایت شما را ترک خواهند کرد. پس هرگز مسئله ریسپانسیو بودن سایت برای موبایل را فراموش نکنید.

ضمناً اگر برای سایت تان یک اپلیکیشن هم طراحی کنید، این می تواند مثل یک سکوی پرتاب برای کسب و کارتان باشد. احتمالاً آن دسته از کاربرانی که دائماً یا خیلی اوقات در سفر هستند، ترجیح می دهند که یک اپلیکیشن داشته باشند که هر بار بتوانند در گوشی خود به راحتی خدمات لازم را رزرو کنند.

نکته: برنامه نویسی صفر تا صد یک اپلیکیشن زمانبر و هزینه بر است. هر چند که طراحی چنین اپلیکیشنی می تواند یک قدم مهم و بزرگ باشد؛ اما راه ساده تری هم برای طراحی اپلیکیشن هست. چه راهی؟ اگر سایتتان وردپرسی است، کافیست از یکی از افزونه های اپلیکیشن ساز استفاده کنید. این افزونه ها، نسخه اپلیکیشن سایتتان را (بدون نیاز به کدنویسی) در عرض چند دقیقه تحویلتان خواهند داد.

امکانات وبسایت گردشگری

امکان نظر دادن کاربران:

خودتان را جای کاربران بگذارید. فرض کنید می خواهید برای اولین بار به یک شهر یا کشور سفر کنید و مثلاً هیچ چیزی درباره هتل های آنجا نمی دانید. یا می خواهید برای اولین بار با پروازهای یک شرکت هواپیمایی سفر کنید که کیفیت کار آنها را نمی دانید. در چنین شرایطی احتمالاً اول از همه به سراغ نظرات کاربران دیگر می روید.

نظرات کاربران که پایین صفحات درباره پروازها، هتل ها، تورها و … ثبت می شوند، یک راهنمای بسیار مهم و ارزشمند محسوب می شوند. تا جایی که حتی شاید بعضی کاربران فقط با جست و جوی عبارت “نظرات درباره پرواز فلان” وارد سایت شما شوند. پس این فرصت را غنیمت بشمارید و حتماً بخش نظرات را برای صفحات مختلف فعال کنید.

سخت نبودن مراحل دریافت خدمات:

اگر کاربر ناچار باشد برای خرید یک بلیت یا رزرو یک هتل، چندین مرحله ثبت نام را طی کند و اطلاعات زیادی را از خود وارد کند، احتمالاً از ادامه این خرید منصرف می شود! بله؛ سخت بودن مراحل ثبت نام، یکی از رایج ترین دلایل دفع کاربر در سرتاسر دنیاست.

برای این که سایت شما هم گرفتار چنین مشکلی نشود، فقط اطلاعات ضروری کاربران را برای ارائه خدمات بخواهید. اجازه دهید کاربران بتوانند فقط با پر کردن یک فرم، خدمات دلخواهشان را دریافت کنند.

نکته آخر: جادوی بازاریابی دیجیتال

خب حالا سایتتان را دارید؛ اما مشتری های شما از کجا باید شما را بشناسند؟ یا اصلاً چرا باید سایت هایی که شاید قبلاً از آنها خرید کرده اند را کنار بگذارند و به سراغ شما بیایند؟ اینجاست که بازاریابی دیجیتال می تواند گره گشای کارتان باشد.

بازاریابی دیجیتال یکی از مراحلی است که بعد از طراحی سایت باید برنامه ای جدی برای آن داشته باشید. اهداف اصلی شما در این مرحله چند چیز هستند:

  • خودتان را به کاربران بشناسانید
  • به آنها اطمینان خاطر دهید که منبع موثقی هستید
  • به آنها انگیزه ای بدهید که شما را به جای رقبا انتخاب کنند
  • آنها را ترغیب کنید که برای دفعه های بعد هم دوباره به سراغ شما بیایند (تبدیل به مشتریان وفادار شوند)

البته دنیای بازاریابی دیجیتال وسیع تر و البته شگفت انگیزتر از آن است که اینجا بخواهیم به طور کامل به آن بپردازیم.؛ اما پیاده سازی مدل هایی مثل “قیف بازاریابی” می تواند مشتریان جدید را به سمت شما هدایت کند، آنها را تبدیل به مشتریان وفادار و همیشگی کند و به آنها انگیزه ای برای تبلیغات دهان به دهان بدهد که این خودش مشتریان جدید دیگری را برای شما به ارمغان می آورد.

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره آوادا | قالب AVADA

645,000 تومان

87.54%
پرو استایل

پرو استایل

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره بی تم | قالب BeTheme

645,000 تومان

90.2%
پرو استایل

پرو استایل

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره هاب | Hub

645,000 تومان

85.45%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره پرتو | قالب Porto

645,000 تومان

92.44%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی ایران کالا | قالب Irankala

995,000 تومان

83.35%
سید رضا صالحی

سید رضا صالحی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره زفایر | قالب Zephyr

645,000 تومان

72.28%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.08%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیجی لند | قالب Digiland

833,000 تومان

100%
ماهدیس وب

ماهدیس وب


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

3

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ممنون از مقاله عالی و راهنمایی تون
طراحی سایت توی بقیه موضوعات مثل سایت های خبری رو هم قرار بدید

سلام
ممنون از نظر لطف شما. حتما مقاله ای در این خصوص منتشر خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه