Retry
تفاوت هاست و دامین

اگر قصد راه اندازی یک سایت با وردپرس را داشته باشید حتماً اصطلاحاتی مانند دامنه و هاست را در مقاله ها و راهنمای نحوه ایجاد وب سایت شنیده اید. در واقع دامنه و هاست هر دو عناصر اساسی یک وب سایت هستند و درک تفاوت هاست و دامین قبل از اقدام به ایجاد وب سایت بسیار مهم است. در این مقاله ، ما قصد داریم تمامی مواردی را که باید در مورد دامنه و هاست و تفاوت آن ها بدانید را پوشش دهیم.

دامنه و ثبت آن

نام دامنه مانند آدرسی است که افراد از آن برای یافتن وب سایت شما در اینترنت استفاده می کنند. افراد برای دسترسی به سایت شما دامنه آن را در نوار آدرس مرورگر وب خود تایپ می کنند و قرار می دهند همانطور که می دانید به هر وب سایت و سرور در اینترنت رشته ای از اعداد اختصاص داده می شود که آدرس IP نامیده می شود. با این حال، از آنجا که به خاطر سپردن شماره ها بسیار دشوار است، دامنه ها اختراع شدند.

نام دامنه از یک دامنه سطح دوم و سطح بالا (TLD) تشکیل شده است. دامنه های سطح دوم، کلمات و یا عباراتی هستند که شما ارائه می دهید، در حالی که دامنه های سطح بالا پسوندهایی هستند که دنبال می شوند. به عنوان مثال ، در مورد zhaket.com ، دامنه سطح دوم zhaket است و  .com پسوند و یا TLD  است.

برای برخورداری از دامنه، باید ابتدا آن را ثبت کنید. برای ثبت دامنه یک شرکت و یا سازمانی وجود دارد که می توانید برای ثبت دامنه خود به ان ها مراجعه کنید. برخی از مکان های ارائه دهنده ی هاست نیز می توانند به صورت خودکار برای شما دامنه ثبت کنند.

البته پیش از انتخاب دامنه موردنظر خود در دسترس بودن آن را بررسی کرده و پس از بررسی با استفاده از جستجوگرها دامنه خود را ثبت کنید. به عنوان مثال ، می توانید به سادگی به دامنه جستجوگر هاست خود بروید و نام مورد نظر خود را در نوار جستجو تایپ کنید.

این ابزار ها همگی در دسترس بودن دامنه انتخابی شما و پسوندهای مختلف برای دامنه همراه با قیمت های آن را نشان می دهند. اگر دامنه موردنظرتان توسط شخص دیگری در حال استفاده باشد این ابزار ها گزینه های دیگری برای آن دامنه به شما ارائه می دهد. بیایید در آموزش تفاوت هاست و دامین نگاهی به انواع دامنه ها بیندازیم.

انواع دامنه

انواع دامنه ها

صدها پسوند دامنه در دسترس است و ممکن است از قبل با برخی از آن ها آشنایی داشته باشید. به عنوان مثال com.  و Net. دو TLD مختلف هستند که معمولاً مورد استفاده عموم افراد قرار می گیرند. اگر می خواهید یک دامنه ثبت کنید ، باید همه گزینه ها را بررسی کنید تا بتوانید پسوند مناسب خود را پیدا کنید. در ادامه تعدادی پسوند مناسب و مهم را همراه با کاربرد آن ها به شما معرفی خواهیم کرد.

  • .com

این پسوند اولین دامنه سطح بالا در استفاده های رایج بود. در حالی که .com در ابتدا برای استفاده توسط سازمان های تجاری ایجاد شده بود ، به مرور زمان مکان ها و سایت های دیگر نیز از آن شروع به استفاده کردند. در واقع دات کام به محبوب ترین و متداول ترین نوع دامنه برای مشاغل مختلف و وب سایت ها تبدیل شده است.

  • دامنه های سطح بالای حاوی کد کشور

در برخی از دامنه ها از پسوند های حاوی کد کشور استفاده شده است که برای کشور ما دامنه ها حاوی پسوند .ir  می باشند.

  • .Net

دات نت برای موسسات ایجاد شده است که در فناوری هایی مانند ارائه دهنده خدمات اینترنت و … استفاده می شود. مانند دات کام این پسوند نیز به یکی از محبوب ترین دامنه های سطح بالا تبدیل شد، به طوری که بسیاری دات نت را برای سایت های خود به کار گرفتند.

  • .edu

.edu برای موسسات آموزشی ساخته شده است. اگرچه برای دانشگاه های همه جای دنیا در نظر گرفته شده بود ، .edu  تنها برای مراکز آموزشی در آمریکا استفاده شد و. مدارس سایر کشورها همراه با دامنه سطح کشور خود از .edu استفاده کردند.

  • .org

.org برای سازمان های غیرانتفاعی ایجاد شده است. این روزها این پسوند به ​​عنوان دامنه سطح بالا توسط سازمان های غیرانتفاعی، مشاغل انتفاعی، مدارس و جوامع مورد استفاده قرار می گیرد.

  • . gov

.gov تنها برای استفاده آژانس های دولتی فدرال آمریکا و پرسنل محدود شده بود اما  این روزها ، .gov توسط آژانس های دولتی، برنامه ها، شهرها، ایالت ها، شهرها، شهرستان ها و قبایل بومی آمریکا استفاده می شود

پسوندهای بیشتری نیز برای انتخاب وجود دارد که ما در اینجا لیست نکرده ایم. برای بررسی در دسترس بودن دامنه خود به سادگی می توانید از ابزارهای جستجوگر دامنه  مانند (who.is) استفاده کنید.

در ادامه بررسی تفاوت هاست و دامین به تعریف هاست می پردازیم.

میزبانی وب و یا هاست چیست؟

هاست چیست

خدمات میزبانی وب به شما امکان می دهد وب سایت خود را در اینترنت در دید عموم قرار دهید و آن را راه اندازی کنید. ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب داده های وب سایت شما را بر روی سرورهای خود ذخیره می کنند و هنگامی که دامنه شما را در نوار آدرس مرورگر تایپ می کنند ، آن ها این اطلاعات را به مرورگرهای وب بازدید کنندگان شما می فرستند.

ابزارهای بسیاری برای همه کاربران فراهم شده است ، بنابراین می توانید بعد از درک تفاوت هاست و دامین به راحتی وب سایت خود را با مهارت فنی کم و یا حتی بدون مهارت کدنویسی راه اندازی کنید. بیشتر ارائه دهندگان هاستینگ پشتیبانی از مشتری ، تعمیر و نگهداری سرور ، نصب خودکار و … را ارائه می دهند تا به شما در مدیریت آسان تر وب سایت کمک کنند.

با این اوصاف، مهم است که شما هنگام انتخاب سرویس میزبانی وب، تحقیقات کاملی انجام دهید و باید چندین عامل برای آن در نظر گرفته شود. ابتدا باید از خدمات پشتیبانی خوب مشتری برخوردار باشد و شما باید از سرعت بارگیری سریع اطمینان حاصل کنید. همچنین یک ارائه دهنده ی هاستینگ خوب باید زمان مناسب ارائه سرور را ارائه نیز دهد.

ثبت نام برای میزبانی وب و دریافت خدمات هاستینگ نیز بسیار آسان است. تنها کافی است که با استفاده از ایمیل خود ثبت نام کنید و یکی از برنامه های میزبانی موجود را انتخاب کنید.

انواع سرویس های ارائه دهنده ی هاست و قیمت گذاری آن ها

در ادامه تفاوت هاست و دامین باید انواع سرویس های هاست را بشناسیم. در حالت کلی هاست ها انواع مختلفی دارند و معمولا شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ برنامه های میزبانی مختلفی را ارائه می دهند که برای هر کسی که بخواهد وب سایتی ایجاد کند مناسب است. این نوع هاست ها عبارتند از :

  • میزبانی اشتراکی
  • میزبانی ابری
  • میزبانی وردپرس

اگر به تازگی کار خود را شروع کرده اید ، توصیه می کنیم ابتدا با هاست اشتراکی سایت خود را راه اندازی کنید زیرا این نوع هاست بسیار مقرون به صرفه و کاملاً مدیریت شده می باشد و استفاده از آن آسان است و شما برای استفاده از آن ها به هیچ زمینه فنی احتیاج نخواهید داشت.

سپس می توانید هر زمانی خواستید سایت وردپرسی خود را به هاست جدید انتقال دهید.

چگونه یک دامنه و میزبانی وب برای ایجاد یک وب سایت در کنار هم کار می کنند؟

تفاوت دامنه و هاست

با اینکه تفاوت هاست و دامین واضح است اما دامنه و میزبانی وب به یکدیگر کاملاً مرتبط هستند. تصور کنید که هم آدرس IP شما و هم نام دامنه به عنوان آدرس وب سایت شما عمل می کند و هاست شما جایی است که سایت شما در آن قرار دارد. بدون میزبانی وب ، وب سایت های شما نمی توانند در اینترنت وجود داشته باشند.

پس از دریافت نام دامنه، باید آن را همگام سازی کرده و به ارائه دهنده هاست خود هدایت کنید. برای جلوگیری از دردسرهای زیاد، توصیه می کنیم همه آن ها را از یک مکان و یک ارائه دهنده خریداری کنید تا روال بسیاری از موارد به صورت خودکار انجام شود. با استفاده از این سرویس ها دیگر نیازی نیست که نگران اتصال دستی آن ها باشید و می توانید بلافاصله شروع به ایجاد یک وب سایت کنید.

حال که تفاوت هاست و دامین را می دانید بیایید به طور خلاصه مراحل کار راه اندازی یک وب سایت را مرور کنیم:

  1. نام دامنه خود را انتخاب کنید و در دسترس بودن آن را با استفاده از ابزار های جستجوگر دامنه بررسی کنید . پس از بررسی تمامی موارد و اطمینان از آنها می توانید دامنه خود را ثبت کنید.
  2. حساب خود را در یک سایت ارائه دهنده ی خدمات هاستینگ ایجاد کنید و یک برنامه میزبانی مناسب برای وب سایت خود انتخاب کنید.
  3. ساخت وب سایت خود را با استفاده از سیستم مدیریت محتوا شروع کنید. با استفاده از این سیستم ها مانند وردپرس ، شما این امکان را دارید که بدون نیاز به داشتن دانش برنامه نویسی سایت خود را راه اندازی کرده و همچنین با کمک برخی از صفحه ساز ها مانند المنتور سایت خود را طراحی و سفارشی کنید.
  4. وب سایت خود را سفارشی و طراحی بصری کنید، محتوای خود را به آن اضافه کنید و هنگامی که آماده شدید آن را منتشر کنید.

این ها تمامی مراحل موردنیاز برای راه اندازی یک وب سایت بودند و شما با انجام دادن تمامی آن ها قادر خواهید بود که سایت خود را به راحتی ایجاد کنید.

 

سوالات متداول درباره تفاوت هاست و دامین

اکنون که با طریقه ی ثبت نام دامنه و دریافت هاست و میزبانی وب و تفاوت هاست و دامنه آشنا شدید ، در اینجا چندین سوال متداول آورده شده است که ممکن است به شما در درک بیشتر تفاوت هاست و دامین کمک کند.

  • اگر دامنه ای داشته باشم و به ثبت رسیده باشد برای راه اندازی سایت به هاست هم نیاز دارم؟

بله. دامنه تنها آدرس وب سایت شما می باشد، در حالی که میزبانی وب و هاست مکانی است که تمام داده های وب سایت شما را در خود نگه می دارد و آن ها را ذخیره می کند. بدون داشتن هاست، وب سایت شما وجود ندارد و در واقع دامنه شما به مکان خاصی اشاره نخواهد کرد.

  • اگر هاست داشته باشم آیا به دامنه نیاز دارم؟

بستگی دارد ، اما بیشتر اوقات بله. برخی از ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب دامنه هایی دارند که می توانید از آن بصورت رایگان استفاده کنید. با این حال، این زیر دامنه ها سایت شما را حرفه ای نشان نمی دهند و نمی توانند سفارشی شوند. در واقع خرید دامنه هایی که قابلیت سفارشی شدن را دارند به وب سایت شما اجازه می دهند تا برند خود را داشته باشید. همچنین داشتن دامنه ای که مخصوص شما و نام تجاری شما می باشد بازدید کردن از وب سایت شما را آسان تر می کند و به برند سازی اینترنتی شما کمک می کند.

  • آیا می توانم نام دامنه خود را به سرویس های دیگر هاستینگ منتقل کنم؟

بله . انجام این کار یک روند ساده و سریع می باشد و برای انجام آن باید در سیستم های ثبت دامنه و یاحتی برخی از ارائه دهنده های هاست دامنه مورد نظر برای انتقال و در برخی موارد کد EPP را وارد کنید تا مالکیت شما بر دامنه را ثابت شود.پس از انجام مراحل پرداخت، ایمیلی دریافت خواهید کرد که پس از تأیید، روند انتقال را آغاز می کند. اتمام این فرآیند معمولاً کمتر از پنج روز طول می کشد.

هر شخصی واجد شرایط انتقال دامنه است، به شرطی که دامنه در وضعیت انتظار در حذف و یا بازخرید نباشد و از آخرین ثبت نام یا انتقال بیش از دو ماه گذشته باشد.

با این حال اگر هیچ سابقه فنی ندارید و مطمئن نیستید که چگونه باید مراحل بالا را انجام دهید، تیم های پشتیبانی این کار را برای شما انجام می دهد. شما می توانید با این تیم های پشتیبانی ارتباط برقرار کرده و آن ها به شما در روند کار کمک خواهند کرد.

  • میزبانی دامنه چیست؟

همانطور که از نام آن مشخص است ، میزبانی دامنه به خدماتی گفته می شود که نام دامنه ها را برای وب سایت شما نگه داری می کند. آن ها دامنه ها را می فروشند و با پرداخت هزینه اشتراک به نام مالک ثبت می کنند. این ارائه دهنده ها بسیار متفاوت از ارائه دهندگان خدمات هاستینگ می باشند.

تفاوت هاست و دامین

جمع بندی

علی رغم اینکه دامنه و هاست مفاهیم کاملاً متفاوتی هستن ، هنوز بسیاری از افراد تفاوت هاست و دامین را نمی دانند. این ها هر دو عناصر اساسی ساخت و راه اندازی وب سایت هستند و عملکردهای مختلفی را ارائه می دهند. ما در این مقاله ، تفاوت بین نام دامنه و میزبانی وب (هاست) به همراه انواع آن ها را ارائه دادیم و همچنین به این پرداختیم که هنگام ساخت وب سایت، چگونه آن ها در کنار هم سایت شما را راه اندازی می کنند.

 

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

دسته بندی: وب

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *