معرفی سرچ کنسول Google Search Console و کاربردهای آن

سرچ کنسول

17 دقیقه زمان مطالعه

موتور جستجوی گوگل سهم بزرگی از نیاز کاربران برای یافتن بهترین پاسخ را پوشش می دهد. بدین ترتیب حجم وسیعی از داده ها و اطلاعات وجود دارد که شامل تنوع جستجوها و نتایج مرتبط با آنها است. با نمایش صفحات وبسایت ها در صفحه جستجوی گوگل، افراد سفر شان را با ورود به یک نتیجه آغاز می کنند و برای رسیدن به چیزی که بدنبال اش هستند، رویدادهای زیادی را تجربه می کنند. مدیران کسب و کارها و وبمستران آگاه برای بهبود تجربه کاربری افراد به اطلاعاتی نیاز دارند که از طریق ابزارها بدست می آید. سرچ کنسول گوگل بستری منحصر بفرد برای آگاهی از تمام چیزهایی است که یک جستجوگر از زمان مشاهده صفحه ای از سایت شما در نتایج تا ورود به آن تجربه می کند. این ابزار منحصر بفرد با دسترسی کامل به تمام اطلاعات موجود در موتور جستجو، جزئیات منحصربفردی را به مدیران وب سایت ها ارایه می کند.

اینکه یک کاربر با چه دستگاهی به سایت وارد شده، چه کلمه ای را جستجو کرده و آیا صفحه مورد نظر بسرعت در دسترس قرار گرفته یا نه، تنها بخشی از فاکتورهایی است که در کنار امنیت افراد مورد توجه واقع می شود. ابزارهای زیادی وجود دارند که دید مناسبی از وضعیت عملکرد یک وبسایت در نتایج جستجو را در اختیار شما قرار می دهند اما در این میان، هیچ پلتفرمی نمی تواند داده ها را مانند آنچه که یک ابزار اختصاصی می تواند انجام دهد، عرضه کند.

 

گوگل سرچ کنسول چیست؟

سرچ کنسول – Google Search Console، یک سرویس رایگان است که به شما کمک می‎کند تا وبسایت خود را در نتایج جستجوی گوگل ارزیابی و بر روی تجربه ای که کاربران بدست می آورند نظارت داشته باشید. کنسول جستجوی گوگل مجموعه ای از ابزارها را در اختیار شما قرار می دهد که به لطف گزارش‌ های ارزشمند خود کمک می‌کند تا بتوانید به بررسی، مدیریت و بهبود وبسایت خود در نتایج ارگانیک بپردازید. همانطور که در مقاله نکات افزایش ترافیک بر روی سایت اشاره کردیم ترافیک ارگانیک یکی از مهمترین ترافیک‌ها برای وب سایت است.

کاربران به روش های مختلفی وارد سایت شما می شوند که مهم ترین آنها ترافیک طبیعی حاصل از نتایج جستجو است. از طرف دیگر وقتی افراد بصورت مستقیم به صفحه ای وب سایت شما بیایند به آن ترافیک مستقیم و زمانی که از صفحه ای در وبسایت دیگر بر روی آدرس شما کلیک کنند، ترافیک ارجاعی گفته می شود.

 

سرچ کنسول گوگل چه کاربردهایی دارد؟

  • نمایش گزارش های متنوع از نحوه نمایش صفحات وبسایت نزد کاربران و در نتتایج جستجو
  • ارزیابی و درک تجربه کاربری افرادی که از نتایج جستجو وارد وبسایت شده اند
  • شناسایی مشکلات صفحات وبسایت برای بهبود کارایی
  • آگاهی از اعلان ها و گزارش های مربوط تجربه کاربران و جستجوی گوگل
  • بهبود صفحات وبسایت برای جذب ترافیک مخاطبین هدف
  • تصدیق نمایش صحیح صفحات وبسایت در نتایج جستجو
  • گزارش موضوعاتی که کاربران توسط آنها به وبسایت آمده اند
  • نمایش گزارش جریمه ها و اخطارهای دریافتی از جانب گوگل

و بسیاری موارد دیگر که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 

ضرورت آشنایی با سرچ کنسول

افراد زیادی هستند که بسته به نوع فعالیت شان نیاز دارند مهارت استفاده از کنسول جستجو را بدانند. مدیران کسب و کارهای آنلاین، وب مسترها، مشاوران دیجیتال مارکت، ادمین ها و پشتیبان وبسایت ها و کارشناسان سئو از جمله افرادی هستند که باید با ابزار سرچ کنسول گوگل آشنایی داشته باشند. سرچ کنسول به شما کمک می کند تا دید بسیار عمیقی از رفتار کاربران و آنچه آنها از بدو شروع جستجو تا حضور در صفحات وبسایت تان تجربه می کنند بدست آورید.

قسمت‌های مختلف گوگل سرچ کنسول

سرچ کنسول مجهز به ابزارهای داخلی فراوانی است که کارایی و کاربردهای مختلفی دارند. برای استفاده از امکانات کنسول باید وبسایت خود را در آن ثبت کنید. برای ثبت وبسایت در سرچ کنسول می توانید یکی از روش های زیر را انتخاب و استفاده کنید.

  • آپلود فایل وریفای در هاست
  • درج کد html در هد سایت
  • استفاده از Google Analytics
  • استفاده از Google Tag Manager
  • استفاده از شیوه های مختلف با DNS

زمانی که یک وبسایت به سرچ کنسول متصل می شود، گزارش ها پس از مدتی وارد ابزارهای داخلی می شود که اغلب طی بازه های زمانی قابل فیلتر شدن هستند. در هر کنسول جستجو می توان چندین وبسایت را ثبت کرد که نیازمند دسترسی به هریک از روش های وریفای است. به هر وبسایت در کنسول پراپرتی (Property) گفته می‌شود.

 

بخش overview؛ نگاهی کلی به آمارها

بخش Overview را می توان پیشخوان کنسول در نظر گرفت زیرا در این صفحه خلاصه ای از آمار و داده ها طی یک بازه زمانی بصورت نمودار و جدول نمایش داده می شود.

صفحه Overview شامل گزارش های زیر است:

  • گزارش Performance
  • گزارش Indexing
  • گزارش Experience
  • گزارش Shopping
  • گزارش Enhancements

با نگاهی به صفحه Overview قادر خواهید بود نمای کلی از وضعیت ترافیک، ایندکس صفحات و مشکلات تجربه کاربری را در کنار هشدارهای فیچرهای سرپ داشته باشید. با کلیک بر روی هر گزارش، وارد صفحه دیگری خواهید شد که بطور کامل جزئیات مربوط به آن را در اختیارتان می گذارد.

 

گزارش Performance

ابزار Perfomance یکی از مهم ترین گزارش های کنسول را در اختیارتان قرار می دهد. وقتی کاربری کلمه ای را جستجو می کند، صفحات سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده می شود، سپس مخاطب تصمیم می گیرد که بر روی صفحه وبسایت شما کلیک کند یا وارد سایت دیگری شود.

دانستن اینکه افراد چه کلماتی را جستجو می کنند و از میان آنها چه کسانی وارد صفحه وب سایت تان می شوند را می توانید در Performance مورد بررسی قرار دهید.

این صفحه شامل دو بخش مجزا است:

  1. نمایش داده ها بصورت نمودار
  2. نمایش داده ها بصورت جدول

یکی از ویژگی های Performance انتخاب بازه های زمانی مختلف است که امکان مقایسه بین دو زمانبندی را در اختیارتان قرار می دهد.

در قسمت نمایش داده های نمودار، مقادیر زیر از نتایج جستجو گردآوری می شود:

  • مجموع کلیک ها Total clicks: هر زمان کاربری بر روی صفحه ای از وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل کلیک می کند، یک Click در نظر گرفته می شود. در این بخش می توان تمام کلیک های انجام شده را در بازه های زمانی و پارامترهای مختلف بررسی کرد.
  • مجموعه نمایش ها Total impressions : با جستجوی یک عبارت، صفحات زیادی که مرتبط با خواسته کاربر هست نمایش داده می شود. وقتی صفحه ای از وبسایت به نتایج راه پیدا می کند، یک Impression منظور می شود. بدین ترتیب هربار که صفحه ای از سایت شما برای هر جستجویی نمایش داده می شود، مجموع آنها در Total impressions محاسبه می گردد.
  • میانگین مشاهدات و کلیک ها Average CTR : وقتی نتایج جستجو نمایش داده می شوند، این بر عهده کاربر است که بر روی پیوندی کلیک کند یا نه. در یک بازه زمانی ممکن است 100 نفر صفحه ای از سایت شما را دیده باشند ولی تنها 60 نفر روی بر روی آنها کلیک کنند. Average CTR – نرخ کلیک یعنی در یک بازه زمانی از تمام صفحاتی که نمایش داده می شود، بر روی چه تعدادی کلیک شده است.
  • میانگین موقعیت در نتایج Average position : این شاخص بر مبنی نمایش صفحات وبسایت در رتبه های مختلف جستجوی گوگل محاسبه می شود. ممکن است در طول 7 روز گذشته، جایگاه چهارم و هفتم و یا سوم را تجربه کرده باشید. بدین ترتیب می توانید ببینید طی این مدت عمداتا بیشترین جایگاهی که داشتید مربوط به کدام سطر بوده است.

بخش performance سرچ کنسول گوگل شامل چهار نمودار کلیک، بازدید، نرخ ctr و پوزیشن صفحات در نتایج گوگل را نشان می‌دهد.

بخش دیگری از گزارش Performance شامل لیستی از “کلمات جستجو شده”، “صفحات”، “کشورها”، “دستگاه ها” و “ظاهر شدن در نتایج” است. اینکه یک کاربر چه کلمه ای را با چه دستگاهی در کدام منطقه جستجو کرده و صفحه شما را چگونه دیده و به چه صفحه ای وارد شده در این قسمت لیست می شود.

گزارش های جدول Performance با میزان کلیک، نمایش و میانگین هریک قابل فیلتر شدن است، این یعنی می توانید بررسی کنید در یک بازه زمانی مشخص، چه تعداد نفر با یک کلمه کلیدی بر روی صفحه ای کلیک کرده یا فقط آن را دیده اند.
منطقه زمانی کنسول جستجوی گوگل بر اساس ساعت اقیانوس آرام نمایش داده می شود که با منطقه زمانی تهران 11 ساعت و 30 دقیقه فاصله دارد. حرف PT مخفف عبارت Pacific Time، بخشی از غرب آمریکا است. این منطقه زمانی به منطقه زمانی استاندارد نیز شهرت دارد که در کنسول، شروع و پایان یک روز کامل است.

 

نوع جستجو یا Search Type در Performance

نتایج جستجوی گوگل بصورت صفحات – WEB، تصاویر – IMAGE، ویدئو – VIDEO و اخبار – NEWS قابل بررسی است. اطلاعاتی که در ابزار Performance نمایش داده می شود بر اساس انواع نتایج جستجو فیلتر می شود، پس شما علاوه بر web قادر هستید آمار نمایش تصاویر را نیز ارزیابی کنید.

 

فیلتر ریجکس کنسول جستجوی گوگل – Regex Filter Google

فیلترها در کنسول نقش بسزایی دارند و به شما کمک می کنند تا میان اطلاعات Performance به کنکاش پرداخت. از جمله قابلیت های فیلتر در کنسول جستجوی گوگل، بهره گیری از Regex است. ریجکس، ترکیبی از علایم و قواعد است که با آنها می توان هرچیزی را در اطلاعات بصورت پیشرفته یافت. فرامین و عملگرهای ریجکس کمک می کنند تا بجای نوشتن چندین خط فرمان و شرط، تنها با استفاده از یکسری کاراکتر به نتیجه رسید.

علائم و کاراکتر های ریجکس مانند () + \ *? | [] , w \W\ a-z 0-9 و غیره هستند. این کاراکترها وقتی در کنار هم قرار می گیرند، یک مفهوم قابل درک توسط ماشین را ایجاد می کنند که قادر است هرنتیجه ای را نمایش دهد. بیشترین کاربرد ریجکس در فیلتر برای سایت هایی است که ترافیک سنگین و تعداد زیادی ورودی با تنوع بالا دارند.

 

بخش URL Inspection

اطلاع از وضعیت صفحات سایت یکی از مواردی است که باید به آن توجه زیادی داشت. اینکه آیا یک صفحه ایندکس شده و یا موتور جستجو توانسته آن صفحه را خزش کند یا نه و همچنین آگاهی از وضعیت صحت نمایش در موبایل، از جمله داده هایی است که در کنسول جستجو قابل بررسی است.

ابزار URL Inspection به شما کمک می کند تا هرصفحه ای را تجزیه و تحلیل و مشکلات آن را شناسایی کنید.

ابزار بازرسی URL به شما کمک می‌کند URL های خاصی را تجزیه و تحلیل کنید. شما می‌توانید صفحه را از فهرست گوگل بازیابی کرده و آن را با صفحه ای که اکنون در سایت شما وجود دارد مقایسه کنید تا ببینید آیا تفاوت هایی وجود دارد یا خیر. در این صفحه می‌توانید اطلاعات فنی بیشتری مانند زمان و نحوه خزش گوگل در سایت و نحوه نمایش آن هنگام باز شدن صفحه از گوگل را نیز بررسی کنید. در برخی موارد متوجه تعدادی خطا نیز می‌شوید که ممکن است این خطاها راجع به عدم توانایی گوگل در خزشِ صحیح صفحه شما باشد.

ابزار url inspection در کنسول جستجوی گوگل شامل قسمت های زیر است:

  1. وضعیت ایندکس گوگل Presence on Google
  2. بررسی صفحات خزش شده View Crawled Page
  3. درخواست ایندکس Request Indexing
  4. وضعیت مشکلات صفحه Pages
  5. ظاهر نمایش و تجربه صفحه Enhancements and experience
  6. بررسی زنده صفحه Test Live URL
  7. وضعیت ایندکس – Index

وقتی آدرس صفحه ای را وارد می کنیم، کنسول با بررسی وضعیت صفحه، به شما می گوید که آیا محتوا ایندکس شده یا خیر. پاسخ های وضعیت ایندکس به شرح زیر است:

  • آدرس ایندکس شده است؛ URL is on Google
    پیفام URL is on Google به معنی این است که صفحه مورد نظر شما ایندکس شده می تواند رتبه بندی شود. این پیام فقط به معنی ایندکس است و هرگز ضامن رتبه بندی و نمایش در نتایج جستجو نیست.
  • آدرس ایندکس شده اما مشکلاتی دارد؛ URL is on Google but has issues
    پیغام URL is on Google, but has issues یعنی صفحه ایندکس شده و در گوگل وجود دارد اما این صفحه مشکلاتی دارد که باید به آنها رسیدگی شود. این پیغام جلوی نمایش صفحه در نتایج جستجو را نمی گیرد منتهی از شما می خواهد خطاهای روی آن را بازنگری کنید.
  • آدرس ایندکس نشده و با خطا مواجه شده است؛ URL is not on Google: Indexing errors
    هشدار آدرس ایندکس نشده و با خطا مواجه شده یعنی سایت دارای خطاهایی است که باید حتما شناسایی و رفع شوند در غیر اینصورت ممکن است صفحه جریمه شود.

 

درخواست ایندکس دستی (REQUEST INDEXING)

درخواست ایندکس دستی – Request Indexing به شما اجازه می دهد تا برای بررسی و امکان ایندکس صفحه درخواست ارسال کنید. درخواست ایندکس قطعیت ندارد و صرفا به این دلیل انجام می شود که این صفحه در دسترس بوده و اگر مشکلاتی داشته رفع شده است.

این مقاله را حتما بخوانید
آموزش بررسی سرعت سایت با GTmetrix

 

بخش گزارش Indexing

این بخش به بررسی وضعیت ایندکس شدن و فهرست شدن صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل می‌پردازد. در ادامه با هر یک از قسمت های این بخش به طور کامل آشنا خواهیم شد.

 

گزارش ابزار pages

گزارش Pages یکی از ابزارهای سرچ کنسول است که به بررسی وضعیت خزش و ایندکس تمام صفحات سایت می پردازد. گزارش Pages سابقا با عنوان Coverage شناخته می شد که بعدها با هدف ساده سازی و یکپارچه شدن هشدارها و خطاها نام آن تغییر کرد.

این ابزار دارای 2 قسمت عمده است که مشکلات را به شکل زیر تقسیم بندی می کند:

  • صفحات ایندکس نشده – not Indexed: شامل هشدارهایی که جلوی ایندکس صفحات سایت را گرفته است
  • صفحات ایندکس شده – Indexed: شامل هشدارهایی که مانع ایندکس صفات نشده اما باید رسیدگی شود

در گزارش های Pages یک ستون source وجود دارد که منبع هشدارها را مشخص می کند تا بتوانید برای رفع مشکلات در منابع مربوط به هریک مراجعه کنید.

  • وضعیت website مشکلات سمت وبسایت مانند Excluded by ‘noindex’ tag
  • وضعیت systems مشکلاتی سمت گوگل مانند Discovered – currently not indexed

هشدارهای not Indexed می‌توانند بخاطر یکسری مشکلات خاصی گزارش شده باشند اما این احتمال هم هست بعضی صفحات اصلا نیاز به ایندکس شدن ندارند، مانند صفحا کاربر و لاگین و سبد خرید. به کمک گزارش Pages هر عاملی که مانع ایندکس صفحات وبسایت شده با منابع و نوع آنها مشخص شده است.

 

گزارش ابزار video pages

گزارش ایندکس ویدیو مشکلات مربوط به ویدئوهای وبسایت را بررسی و علت عدم نمایش آنها در نتایج جستجو را شناسایی کنید. گزارش video pages به شما در درک عملکرد ویدیوها و روش هایی برای بهبود ایندکس آنها کمک می کند. نمایش این ابزار بستگی به وجود ویدئو در سایت شما دارد و اگر ویدئوهای قابل ایندکس در سایت شما وجود ندارد، گزارش این بخش را نخواهید دید.

گزارش video pages اطلاعات زیر را در اختیارتان می گذارد:

  • چند ویدیو در صفحات سایت وجود دارد؟
  • کدام ویدیوها با موفقیت ایندکس شدند؟
  • چه مشکلاتی مانع از ایندکس شدن ویدیوها شده اند؟

شما علاوه بر اینکه مشکلات نمایش ویدیو در نتایح را خواهید دید، با برطرف کردن مشکلات گزارش شده قادر خواهید بود از validate fix برای تصدیق رفع موانع بهره ببرید.

در ابزار URL Inspection وضعیت نمایه سازی ویدیوی یک صفحه نیز قابل بررسی است. در صورتیکه گوگل بتواند ویدئویی را در صفحه شناسایی کند با اعلان های زیر گزارش می دهد:

  • پیوند ویدیو و نشانی اینترنتی تصویر بندانگشتی
  • وضعیت ایندکس شدن ویدیو با توجه به وضعیت صفحه و مشکلاتی که از ایندکس شدن ویدیو جلوگیری می کند

گزارش Video Pages صفحات ایندکس شده را پوشش می دهد و اگر صفحه ای به هر دلیلی از جمله مسدود بودن یا وضعیت غیر قابل دسترسی ایندکس نشده باشد، در این گزارش ظاهر نمی شود. ابزار video pages شامل دو بخش بصورت نمودار و جدول اطلاعات است که خطاهای مربوط به ایندکس شدن یا نشدن ویدئوها را در اختیار قرار می دهد.

 

گزارش Sitemap

نقشه سایت – sitemap فایلی است که در آن لیست تمام صفحات و پیوندهای وبسایت وجود دارد. سایت مپ به گوگل کمک می کند تا صفحات و پست های شما را بخوبی شناسایی و ساختار وبسایت را درک کند.

با ثبت نقشه سایت در کنسول جستجوی گوگل قادر خواهید بود مشکلات احتمالی را شناسایی و از سلامت فایل سایت مپ اطمینان حاصل کنید.

گزارش نقشه سایت شامل موارد زیر است:

  • موفق ( Success ) : نقشه سایت بطور موفقیت آمیز پردازش و ثبت شده است
  • دارای خطا ( has errors ) : نقشه قابل پردازش است اما دارای خطاهایی است
  • قابل شناسایی نیست (couldn’t fetch) : نقشه قابل ثبت نیست

با ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول، گوگل می تواند براحتی آن را شناسایی و ثبت کند. بعضی از نقشه های سایت بصورت ایندکس هستند و تمام نقشه ها در یک فایل می باشد. بدین ترتیب دیگر نیاز نیست برای هرنوع پست تایپ در سایت یک نقشه ثبت کنید.

 

ابزار Removals

برای حذف صفحات وبسایت از نتایج جستجوی گوگل از ابزار Removals استفاده می شود. این بخش به شما کمک می کند تا با وارد کردن یک آدرس از وبسایت تان، تقاضا کنید دیگر در نتایج نمایش داده نشود. در صورتی که درخواست حذف با موافقت پذیرفته شود، صفحه فوق تا 90 روز دیگر نمایش داده نخواهد شد، در پایان اگر آدرس فوق وجود داشته باشد، خزش و ایندکس ازسر گرفته می شود.

 

بخش Experience

گزارش Enhancements and experience اطلاعاتی را در خصوص قابلیت استفاده از تلفن همراه، داده های اسکیما و تجربه صفحه است. این بخش اطلاعات بسیار خوبی در اختیار شما می گذارد که هریک به ابزار مستقل در کنسول ارجاع داده می شود.

 

ابزار Page Experience

گزارش تجربه صفحه – page experience یکی از ابزارهای بسیار مهم در کنسول جستجو است به کیفیت تعامل کاربران موبایل و دسکتاب را از صفحات وب سایت ارزیابی و گزارش می کند.

ابزار تجربه صفحه بطور عمده سه فاکتور اساسی را مدنظر قرار می دهد:

  1. شاخص های Core Web Vitals: این ابزار که خود بتنهایی یک گزارش مستقل است، به فاکتورهایی از جمله سرعت و پایداری صفحات سایت می پردازد که کاربران تجربه می کنند. این ابزار شاخص های تجربه خوب را با معیارهای مختلفی بررسی و ویژگی های بخصوص را مدنظر قرار می دهد.
  2. وضعیت Https: اتصال ایمن را یکی از مهم ترین سیگنال های مربوط به رتبه بندی در نظر بگیرید. با استفاده از پروتکل ssl کلیه پیوندهای صفحات شما بصورت ایمن به تبادل داده می پردازند و گوگل اهمیت بسیار زیادی به بستر ایمن برای حضور جستجوگران می دهد.
  3. مشکلات Mobile Usability: بررسی وضعیت نمایش صفحات وبسایت در تلفن همراه و ارزیابی تجربه کاربران.

گوگل به کمک ابزار Page Experience با بررسی آنچه که کاربران شما در صفحات سایت تجربه می کنند، سیگنال های رتبه بندی صفحات را استخراج و در پنل های مجزا در اختیار شما قرار می دهد.

 

بخش گزارش ابزار Shopping

گوگل با هدف ارائه امکاناتی که جزئیات بیشتری را برای مدیریت بهتر محصولات و خدمات در سایت های فروشگاهی به ارمغان می آورد، ابزارهای Product Snippets و Merchant Listings را در کنسول جستجوی گوگل به خدمت گرفته است.

در تست ریچ ریزالت Product، گزارش آیتم های محصولات به دو بخش merchant listings و product snippets تقسیم شده که برای اسکیمای محصول باید بخش Product snippet را بررسی کرد.

 

گزارش Product Snippets

بخش Product Snippets به بررسی هشدارها و وضعیت اسکیمای Product در صفحه محصولات می پردازد. گزارش اسکیمای محصول به دو بخش Valid با رنگ سبز و Invalid با رنگ قرمز تقسیم می شود که وضعیت نمایش ریچ ریزالت محصول را مشخص می کند.

هشدارهایی که در Product Snippets گزارش می شوند هیچ تاثیری بر روی رتبه بندی و کیفیت صفحه ندارد و فقط به نمایش یا عدم نمایش داده های ریچ ریزالتی مربوط است. یکی از بهترین راهکارها برای مشکلات اسکیمای Product استفاده از داده های واقعی و پرهیز از شیوه های غیر اصولی مانند فانکشن است.

اگر در صفحه محصول از اسکیمای Product استفاده می کنید، فقط داده هایی را درج کنید که برای آن مقدار واقعی وجود دارد. به عنوان مثال هشدارهای زرد – warning ها نیازی به رسیدگی ندارند و جلوی نمایش ریچ ریزالت را هم نمی گیرند.

 

گزارش Merchant Listings

این ابزار بر روی صفحاتی تمرکز دارد که تجربه خرید محصول و انواع کالای دیجیتالی و فیزیکی را برای مشتریان به همراه دارند. صفحات فروش محصول در فروشگاه گوگل و آنلاین شاپ های طرف قرارداد گوگل به این بخش مربوط می شوند. ابزار merchant listings مربوط به نمایش محصولات فروشندگان گوگل در فیچرها و بخش های مختلف جستجو است.
ابزار merchant listings در ریج ایران فعال نیست و هشدارهای آن برای کاربران داخلی نادیده گرفته می شود.

 

بخش Enhancements

این بخش شامل انواع طرحواره هایی است که گوگل در سایت شما برای نمایش ریچ ریزالت شناسایی کرده است. اسکیماهای ریچ ریزالت آن دسته از انواع اسکیما هستند که علاوه بر کاربرد خود، در صورت نیاز در نتایج جستجو نیز نمایش داده می شوند.

در enhancements می توانید تمام اسکیماهایی که در سایت تان وجود دارد را بررسی و وضعیت هریک را ارزیابی کنید. مشکلات اسکیما مانند Product Snippets دارای دو بخش Invalid یعنی مسایلی که باعث می شود یک اسکیما در نتایج جستجو نمایش داده نشود و Valid یعنی آیتم سالمی که در صورت نیاز در نتایج جستجو نمایش داده می شود.

 

بخش گزارش Security & Manual actions

این ابزار گزارش جریمه ها و manual actions ها را به شما اعلام و علت هریک را با وضعیت شان نمایش می دهد. جریمه های گوگل جلوی نمایش صفحات وبسایت شما را گرفته و مشکلاتی را برای شما به همراه دارند که در قسمت فوق قابل بررسی است.می توانید ببینید آیا property شما از manual actionای برخوردار می باشد که ممکن باشد مانع از ظاهر شدن آن درنتایج جستجوی گوگل شود یا خیر.

گزارش security issue به شما اجازه می دهد مشکلات امنیتی وب سایت تان را تحت نظر داشته و از خطراتی که می تواند وبسایت شما و کاربران تان را تهدید کند، مطلع شوید. در صورتیکه بخش امنیتی و جریمه کنسول جستجو مشکلی نداشته باشد پیام No issues detected نمایش داده می شود.

 

ابزارهای Web Tools

بخش ابزارهای وب شامل قابلیت های دیگری در کنسول جستجوی گوگل است:

  • ابزار Ad Experience Report – بررسی تجربه تبلیغاتی و استانداردهای تبلیغات
  • ابزار Abusive Experiences – گزارش تجربه های توهین آمیز
  • ابزار Abusive notifications – گزارش دریافت اعلان های توهین آمیز

 

تفاوت کنسول جستجوی گوگل با گوگل آنالیتیکس

همانطور که قبلا هم در مقاله معرفی گوگل آنالیتیکس گفتیم؛ این ابزار، ترافیک سایت را بر اساس رفتار کاربران تحلیل کرده و با معیارهای مختلف در اختیار شما قرار می دهد. این ابزار زمانی که یک کاربر در سایت شما سپری کرده، محتوایی که بیشترین بازدید را داشته و تحلیل رفتار افراد در هرصفحه را بصورت یونیک و منحصر بفرد ارایه می کند.

کنسول گوگل و آنالیتیکس اطلاعات بسیار کاربردی و ارزشمندی را درباره وبسایت و کاربران تولید می کنند به بهبود یک تجربه بی نظیر و نرخ تبدیل بالا می انجامد. این دو ابزار دید و بینش متفاوتی به رفتار کاربر دارند و تمرکز آنها بر نحوه تعاملی که روی می دهد متفاوت هست.

کنسول جستجوی گوگل اطلاعات کاملی از ورود مخاطبین به وبسایت عرضه می کند و آنالیتیکس کاربر شما را در داخل وبسایت تا زمانی که حضور دارد تحت نظر میگیرد. بطور کلی سرچ کنسول گوگل از تاثیر موتور جستجو بر روی سایت گزارش می دهد و تجربه کاربر را با شاخص های سرچ انجین ارزیابی می کند، از طرف دیگر آنالیتیکس بر روی تعامل و سفر مشتری در سایت تمرکز کرده است.

آمارهای کنسول جستجو با آنالیتیکس متفاوت است زیرا هریک دید بخصوص نسبت به کاربران دارند و پارامترهای مختلفی را اندازه گیری می کنند که با هم فرق دارد.

 

چگونه با گوگل سرچ کنسول به صورت حرفه‌ای کار کنیم؟

اگر از کارشناسان سئو بخواهید نام سه ابزار کاربردی در حوزه کاری خود را بیان کنند، بدون تردید گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) فصل مشترک پاسخ‌های آن‌ها خواهد بود. این ابزار به صورت مستقیم توسط گوگل ارائه شده و استفاده از آن کاملا رایگان است. به همین دلیل جایگاه ویژه‌ای برای بهینه‌سازی سایت‌های اینترنتی در موتورهای جستجو دارد. به کمک سرچ کنسول می‌توانید از دریچه نگاه گوگل به عملکرد سایت خود بنگرید. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت سایت خود را از منظر گوگل شناسایی کنید و برای رفع ایرادات و ارتقای ویژگی‌های مثبت دست به کار شوید. بنابراین آموزش گوگل سرچ کنسول برای کسانی که قصد دارند در حرفه سئو مشغول به کار شوند، از نان شب هم واجب‌تر است.

پس؛ از آنجایی که سرچ کنسول یکی از مهمترین ابزارهایی است که متخصصان سئو و وبمستران با آن سروکار دارند، این مسئله که آن را به صورت حرفه ای یاد بگیرید بسیار مهم است. به دلیل همین اهمیت و ضرورت یادگیری این ابزار، ما در ژاکت آکادمی دوره گوگل سرچ کنسول را آماده کردیم. شما با مراجعه به صفحه دوره می‌توانید اطلاعات این آموزش را مطالعه کرده و در صورت نیاز آن را خریداری نمایید.

 

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه