الکسا چیست و چرا رتبه الکسا مهم است؟

سئو

7 دقیقه زمان مطالعه

همانطور که می دانید، در دنیای امروزی تمامی کسب و کار ها می خواهند رتبه های بالایی در گوگل داشته باشند. در واقع رتبه بندی یکی از عوامل مهمی است که میزان محبوبیت و سودآوری یک وب سایت را تعیین می کند. با این حال نوع دیگری از رتبه بندی به غیر از رتبه بندی گوگل وجود دارد که امروزه بسیاری از شرکت ها روی آن تمرکز می کنند. این نوع رتبه بندی، سیستم رتبه بندی الکسا است.

الکسا ابزاری است که مخصوص جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های ترافیک وب است و بر اساس اطلاعات بدست آمده، وب سایت ها و وبلاگ ها را رتبه بندی می کند. رتبه ای که توسط الکسا به وب سایت شما داده می شود، بستگی به میزان ترافیکی دارد که دریافت می کند. هر چه تعداد رتبه الکسای وب سایت شما کمتر باشد، محبوبیت بیشتری دارد. بنابراین، وب سایت هایی با بهترین رتبه الکسا دارای رتبه 1 هستند.

سایت هایی مانند آمازون، فیس بوک یا موتورهای جستجو به دلیل تعداد افرادی که روزانه از آن بازدید می کنند، دارای رتبه الکسا عالی هستند. داده های ترافیک وب، رتبه الکسای یک سایت را تعیین می کند. فراتر از این رتبه بندی، رتبه الکسا همچنین عملکرد سایت شما را نسبت به رقبایتان ارزیابی می کند. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که چرا رتبه الکسا اهمیت دارد و چگونه می توان آن را بهبود بخشید.

الکسا چیست؟

رتبه الکسا، به زبان ساده، میزان محبوبیت یک وب سایت را اندازه گیری می کند. اما منظور از محبوبیت دقیقاً  چیست؟ ترافیک ورودی سایت شما! در الکسا ترافیک و تعامل از طریق رفتار افراد تخمین زده می شود. گوگل از نظر رتبه بندی الکسا وب سایت شماره 1 در جهان است. در حالی که محدوده دقیقی برای تعیین رتبه خوب الکسا وجود ندارد، به طور کلی، هرچه این عدد کمتر باشد، بهتر است. به نظر می رسد هر رتبه الکسا زیر 30،000 بسیار بالا تلقی می شود. رتبه الکسا از این نظر مهم است که داده های سطح بالا را در مورد نحوه ترافیک و تعامل کاربران در اختیار شما قرار می دهد. این داده ها به شما این امکان را می دهد تا درک بهتری از سایت خود داشته باشید و یک ایده کلی در مورد آنچه برای افزایش محبوبیت خود استفاده می کنید، بدست آورید. با روش های بهبود رتبه الکسا آشنا شوید.

سیستم رتبه بندی الکسا چگونه کار می کند؟

برای درک دلیل اهمیت رتبه الکسا، باید در وهله اول نحوه محاسبه آن را بدانید. الکسا هنگام تعیین رتبه بندی وب سایت، از دو معیار استفاده می کند – تعداد بازدید صفحات و تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد – در مدت سه ماه. تعداد بازدید صفحات به تعداد دفعات مشاهده URL وب سایت شما توسط کاربران اشاره دارد و منظور از بازدیدکنندگان منحصر به فرد، تعداد افرادی است که از وب سایت شما در طی یک بازه ی زمانی خاص بازدید می کنند.

الکسا رتبه وب سایت شما را بر اساس ترافیک دریافتی از زیر مجموعه خاصی از کاربران محاسبه می کند. هر بار که یک کاربر از وب سایت شما بازدید می کند، نوار ابزار، برنامه افزودنی یا افزونه اطلاعات را به سرور الکسا ارسال می کند و IP کاربر و صفحاتی که وی بازدید می کند، ثبت می شود. سپس اطلاعات جمع آوری شده در طول سه ماه تجزیه و تحلیل می شود تا رتبه وب سایت شما مشخص شود.

الگوریتم الکسا دفعات بازدید را محاسبه می کند. اگر همان کاربر بیش از یک بار در یک روز از وب سایت بازدید کند، به عنوان یک بازدید واحد حساب می شود. بنابراین دریافتیم که پارامترهای مورد استفاده برای اندازه گیری در الکسا، بر اساس دو معیار است:

  • بازدیدکنندگان منحصر به فرد روزانه: ترافیک/تعداد کاربران الکسا که در یک روز از یک سایت بازدید می کنند.
  • میانگین بازدید از صفحه: تعداد دفعات مشاهده یک صفحه یا URL خاص توسط کاربران الکسا.

الکسا میزان محبوبیت یک وب سایت را اندازه گیری می کند. هرچه رتبه بالاتر باشد، وب سایت شما محبوب تر و معتبرتر خواهد بود. وب سایت هایی که نسبتاً محبوب هستند و از ترافیک مناسبی برخوردار هستند، دارای رتبه الکسا بین 50 تا 100 هزار نفر هستند. اگر رتبه وب سایت شما بالاتر از 100000 است، باید آن را بهینه سازی کرده و استراتژی های بهبود سئو را اجرا کرد. اگر رتبه شما کمتر از 50،000 است، به این معنی است که وب سایت شما به طور مرتب ترافیک زیادی را جذب می کند.

رتبه سایت

چرا رتبه ی الکسا مهم است؟

دانستن (و درک) اهمیت رتبه الکسا می تواند به شما در بهبود سئو سایتتان و افزایش ترافیک کمک کند. بنابراین برخی از دلایل اهمیت آن را بررسی خواهیم کرد.

رتبه الکسا یک معیار ارزشمند برای نشان دادن محبوبیت وب سایت شما است.

الکسا همچنین یک ابزار مقایسه ای است، زیرا می توانید وب سایت خود را با وب سایت رقبا مقایسه کنید و ببینید از نظر ترافیک و محبوبیت، چقدر خوب عمل می کنید. به عنوان یک قاعده کلی، باید سعی کنید وب سایت خود را در میان 50،000 سایت برتر رتبه بندی کنید.

برای سئو سایتتان مفید است.

وب سایت هایی که رتبه الکسا بالایی دارند، عموماً سودآورتر هستند و تبلیغ کنندگان بیشتری را جذب می کنند. همچنین به ارزیابی ارزش پولی کل وب سایت شما کمک می کند.

این مقاله را حتما بخوانید
معرفی الگوریتم رقص گوگل Google Dance

الکسا یکی از عواملی است که رتبه شما را در گوگل تعیین می کند.

وب سایت های دارای رتبه بالاتر به طور مرتب توسط ربات های Google فهرست بندی می شوند و این موضوع بهینه سازی موتورهای جستجو را آسان تر می کند. رتبه الکسا از نظر بسیاری از مدیران وب سایت و همچنین کاربران، به عنوان معیار مهم در نظر گرفته می شود. این امر به ویژه در مورد وب سایت های تجاری صدق می کند، زیرا کاربران ممکن است قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا وب سایت شما به اندازه کافی امن و قابل اعتماد است، به رتبه الکسا شما نگاهی بیندازند.

اکنون باید یک ایده واضح در مورد اینکه چرا رتبه الکسا مهم است و چرا وب سایت شما به آن نیاز دارد، داشته باشید. بنابراین همین حالا رتبه خود را در آن بررسی کنید و در صورت نیاز آن را بهبود دهید.

آیا رتبه بندی الکسا دقیق است؟

اگرچه رتبه الکسا می تواند راه خوبی برای مقایسه عملکرد یک وب سایت با وب سایت دیگر باشد، اما آمار الکسا لزوما دقیق ترین نتیجه را ارائه نمی دهد. در حقیقت کارشناسان، الکسا و گوگل آنالیتیکس را مقایسه کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که الکسا دقیق نیست. برخی از سایت هایی که بازدید صفحات بسیار زیادی دریافت می کنند، در واقع دارای رتبه الکسای پایین تری هستند. بنابراین بهتر است که رتبه الکسا را ​​به عنوان یک مورد کلی برای ارزیابی سایت خود استفاده کنید و نه منبع دقیق برای یک وب سایت.

بررسی وضعیت سایت

آیا رتبه الکسا قابل تغییر دادن است؟

متاسفانه باید گفت که می توانید رتبه الکسای وب سایت خود را دستکاری کنید. با ایجاد یک تابع جاوا اسکریپت برای باز کردن مجموعه ای از آدرس های صفحه از وب سایت خود، می توانید رتبه الکسا خود را به طور دستی بهبود دهید. از طریق این کار، هر آدرس در یک پنجره جداگانه باز می شود، بنابراین بازدید از صفحه افزایش می یابد. البته انجام این کار توصیه نمی شود، زیرا برای UX و تجربه ی کاربری وحشتناک است. راه بهتر برای بهبود الکسای خود این است که محتوای خوب و منظم بنویسید تا ترافیک مناسب به سایت شما برسد. انجام این کار تنها یک تکنیک کوتاه مدت است و مانند بسیاری از راه حل های سریع، در دراز مدت دوام نخواهد آورد.

چگونه رتبه الکسای خود را در 2021 ارتقا دهیم؟

در اینجا مواردی وجود دارد که باید برای ارتقاء رتبه الکسا در سال جاری روی آنها تمرکز کنید:

انتشار محتوای با کیفیت

محتوا یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده برای رتبه بندی است. وقتی مطالب مفید منتشر می کنید، کاربران تمایل بیشتری به خواندن آن دارند. محتوای با کیفیت می تواند رتبه الکسا سایت شما را افزایش دهد. این کار باعث افزایش اعتماد، تعداد بازدیدکنندگان و ماندگاری بیشتر کاربران در سایت شما می شود. همچنین، هرچه مطالب آموزنده تر و ارزشمندتر برای مخاطبان شما باشد، کاربران تمایل بیشتری برای تعامل با آن و به اشتراک گذاری آن با سایر افراد خواهند داشت. این نوع محتوا حجم بازدیدکنندگان منحصر به فرد را افزایش می دهد و به افزایش رتبه صفحه شما کمک می کند. راهنمای تولید محتوای بهینه می تواند شما را در این راه کمک کند.

دریافت بک لینک

لینک های ورودی بیشتر که به یک وب سایت وارد می شوند، به موتورهای جستجو می گوید که این سایت معتبرتر و قابل اعتماد تر است. نکته ای که باید در نظر داشته باشید، این است که همه لینک های ورودی یکسان رفتار نمی کنند و از لحاظ کیفیت با یکدیگر متفاوت هستند. نوع ایده آل بک لینک از جانب سایتی است که دارای دامنه ی وسیع تری از مخاطبان است. هرچه تعداد لینک هایی که به سایت شما وارد می شوند بیشتر باشد، رتبه الکسا سایت شما را بهبود می بخشد و همچنین می تواند باعث افزایش ترافیک شود.

آیا رتبه الکسا بر سئو سایت من تأثیر می گذارد؟

رتبه الکسا بر سئو سایت تاثیر بسیار زیادی دارد. مانند سئو، تلاش برای رتبه بندی الکسا (یعنی نزدیک شدن به رتبه 1) زمان می برد. استفاده از تکنیک های سئو و همچنین ایجاد محتوای جذاب در وب سایت شما، باعث محبوبیت وب سایت شما می شود و به رتبه الکسا کمک می کند. تأثیر رتبه الکسا بر سئو این است که شما می توانید بینش های ارزشمندی را در مورد وب سایت خود بدست آورده و از این داده ها برای بهبود رتبه سئو خود استفاده کنید. شما می توانید درک واضح تری از ترافیک خود داشته باشید. شاید بتوان رتبه الکسا و سئو را به عنوان رابطه علت و معلولی در نظر گرفت. اگر زمان خود را بر روی سئو سرمایه گذاری کنید و سایت خود را برای رتبه بندی بالا در گوگل بهینه کنید، رتبه الکسا شما بهبود یافته و به 1 نزدیک می شود.

جمع بندی

رتبه الکسا یک سیستم رتبه بندی جهانی است که میلیون ها وب سایت را به ترتیب محبوبیت رتبه بندی می کند. هرچه رتبه الکسا شما پایین تر باشد، وب سایت از محبوبیت بیشتری برخوردار خواهد بود. برای بهبود رتبه بندی الکسا خود بهتر است که تمرکز استراتژی محتوای خود را به بهبود رتبه سئو اختصاص دهید و مرتباً رتبه الکسا وب سایت خود را بررسی کنید تا پیشرفت شما را ردیابی کند.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه