سئوی محتوا: آموزش گام به گام تولید محتوای بهینه

سئو

8 دقیقه زمان مطالعه

سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو، بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال است که از استراتژی‌های داخلی و خارجی برای افزایش بازدید به صورت ارگانیک و هدایت ترافیک به یک صفحه از نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو استفاده می‌کند. امروزه با توجه به اهمیت روز افزون محتوای آنلاین، پیاده ‌سازی و تولید محتوای بهینه به عنوان بهترین روش ممکن برای بهبود رتبه سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید محتوای بهینه

محتوای سایت یکی از لایه‌های مهم استراتژی سئو است. اگر از یک سطح وسیع به این موضوع بنگرید متوجه خواهید شد که با انتشار محتوای با کیفیت در مورد صنعت شغلی خود، احتمال بازدید و دریافت ورودی از موتورهای جستجو افزایش می‌یابد.

به عنوان مثال: اگر صاحب یک وبسایت فروش غذای ماهی هستید، این گونه تصور می‌کنید، اشخاصی که در زمینه پرورش ماهی، فروش ماهی‏‌های تزئینی، فروش آکواریوم و… فعالیت دارند نیز ممکن است کاربران ثابت شما شوند بنابراین می‌توانید چندین مقاله در ارتباط با انواع ماهیان تزئینی، خوراک و میزان خوراک هر نوع ماهی، انواع محصولات و… مطالبی را منتشر کنید. به این صورت سایر اشخاصی که کاربر هدف شما هستند به واسطه محتوای منتشر شده با شما آشنا خواهند شد. 

اهمیت استراتژی تولید محتوا

استراتژی تولید محتوا بسیار مهم است، اما محتوای بی‏‌کیفیت یا محتوایی که بهینه نباشد هیچ ارزشی نخواهد داشت. راه‌هایی برای بهینه‌سازی محتوا وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تاکتیک‌های سئو و بهبود رتبه سایت با استفاده از محتوا و کانتنت مارکتینگ در طول سال‌های گذشته به طور قابل توجهی تغییر کرده است. قبل از بروز رسانی الگوریتم گوگل پاندا در سال 2011، وبسایت‌ها سعی می‌کردند موتورهای جستجو را با استفاده از تاکتیک‌های اسپم، مانند استفاده نادرست و بیش از حد از کلمات کلیدی و سایر روش‌های تقلبی فریب دهند. اما امروزه قبل از سئو فرندلی بودن محتوا، باید به فکر کاربر پسند بودن آن باشیم. 

هدف و مراحل تولید محتوا

هدف باید ایجاد محتوای عالی برای مخاطبان باشد، که این مورد، پایه و اساس استراتژی محتوا گذاری موثر در سایت است. مقالات و محتوای بهینه به شما کمک می‌کنند تا بهترین ROI  را به دست آورید. تولید محتوای بهینه برای دریافت بیشترین بازدید و ورودی در 3 مرحله ساده خلاصه می‌شود.

  1. انتخاب موضوع مناسب
  2. نوشتن محتوای سئو فرندلی
  3. بهینه ‌سازی محتوا قبل از انتشار

با طی کردن سه مرحله ذکر شده می‌توانید محتوایی تهیه کنید که کاربر پسند و سئو فرندلی باشد.

1- انتخاب موضوع مناسب

قبل از شروع به نوشتن و تولید محتوای بهینه، ابتدا باید موضوع مورد نظر را انتخاب کنید. انتخاب موضوع مناسب بر سه اصل استوار است:

  1. داشتن اطلاعات کافی: تخصص در تولید محتوای با کیفیت بخش مهمی از معادله سئو است. برای تولید یک مقاله با کیفیت، به تخصص یا داشتن اطلاعات کافی در آن موضوع نیاز دارید. نه تنها روال نوشتن مقاله یا تولید محتوا برای شما ساده‌تر می‌شود، بلکه این محتوا برای مخاطبان شما هم ارزشمندتر خواهد بود.
  2. تحقیق همراه با تجزیه و تحلیل: با انجام یک ‌سری تحقیقات و شواهد تجربی، می‌توان درک دقیقی از موضوعاتی که بهترین نتایج را کسب می‌کنند، به دست آورد. این تجزیه و تحلیل شامل بررسی مطالب منتشر شده رقبا در این زمینه و تحقیق در مورد بهترین کلمه کلیدی است.
    برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب می‌توان از ابزارهای مختلف که میزان محبوبیت کلمات و میزان جستجوی آن‌ها را نشان می‌دهد کمک گرفت.
  3. کیفیت محتوا: اگر اینگونه تصور کنیم که بخش تجزیه و تحلیل و تخصص، ستون‌های مقاله باشند، استراتژی تولید محتوای بهینه و با کیفیت پایه و اساس این فرآیند خواهد بود. انتخاب یک موضوع مناسب، با استراتژی تولید محتوای بهینه در یک راستا قرار داشته و کاملا موازی هستند. پس برای شروع باید موضوع مناسبی را انتخاب و سپس نوشته‌های رقبا را مشاهده و تحلیل کرد و با دانش کافی شروع به تولید محتوای بهینه کرد.

تولید محتوای بهینه blog-post-seo-strategy

دنیای اینترنت پر از مقاله‌های جذاب و خواندنی است، اما نمی‌توان از هر موضوعی در وبسایت نوشت!
اگر محتوا به کسب و کار شما مرتبط نباشد، بعید است که نتایج مورد نظرتان را مشاهده کنید. داشتن استراتژی جامع، گام مهمی در موفقیت وبسایت با ورودی مناسب است و مهم‌تر از آن، پیدا کردن ایده‌ها و موضوعاتی است که تحت چهارچوب این استراتژی قرار بگیرد.

2- نوشتن محتوای سئو فرندلی

پس از انتخاب موضوع، زمان شروع مهم‌ترین مرحله، یعنی فرایند نوشتن می‌رسد. هر کسی رویکرد متفاوتی برای نوشتن مقاله یا تولید محتوا دارد. اگر هنوز هیچ روش نوشتاری برای خود پیدا نکرده‌اید، نگران نباشید. در ادامه برخی نکات ابتدایی برای تولید محتوای بهینه ذکر شده است.

در نظر گرفتن یک طرح

قبل از اینکه بی‌هدف شروع به نوشتن کنید، یک طرح کلی از موضوعاتی که می‌خواهید پوشش دهید، ایجاد کنید. بطور کلی، اکثر مقالات بخش‌هایی با عنوان مقدمه و نتیجه‌گیری و یک بخش کلی برای توضیح دارند. فرمت و قالب نوشته به سبک و موضوع بستگی دارد، اما ایجاد یک طرح کلی به شما کمک خواهد کرد تا روی نقاط اصلی محتوا متمرکز شوید.

تمرکز بر مقدمه

معرفی و آماده‌ سازی ذهن مخاطب برای دریافت اطلاعات، مهم‌ترین قسمت از کل مقاله شماست. از دیدگاه سئو باید به طور طبیعی کلمات کلیدی مورد نظر خود را در ابتدای مقدمه به کار ببرید تا اهمیت کلمات کلیدی را به موتورهای جستجو نشان دهد. علاوه بر این، مقدمه اولین بخشی است که مخاطب مشاهده می‌کند و اگر تصور کند که این محتوا آموزنده و جذاب است، در صفحه می‌ماند و در غیر این صورت وبسایت را ترک می‌کند.

استفاده از سر فصل‌های مناسب

هنگام تولید محتوای بهینه، بیشتر به کاربر پسند بودن آن دقت کنید و محتوا را برای کاربر بنویسید. اگر تنها روی بهینه‌‌سازی برای موتور جستجو تمرکز کنید، از ویژگی کاربر پسند بودن غافل می‌شوید و محتوا برای مخاطب کسل ‌کننده می‌شود.

این مقاله را حتما بخوانید
5 دلیل اساسی برای بازنگری سئوی وبسایت

یک راه برای اینکه هر دو ویژگی (کاربر پسندی و سئو فرندلی) را در کنار هم داشته باشید این است که سعی کنید محتوا جامع باشد. به این صورت می‌توان انواع سر فصل‌ها را در مقاله پیاده کرد که یک راه عالی برای ارتباط بیشتر با موتور جستجو و یک راه خوب برای بهبود جریان مقاله است.

موتورهای جستجو و خوانندگان لیست‌ها را دوست دارند

در هنگام تولید محتوای بهینه برای تأکید روی موضوعات مهم، دنبال کردن مراحل و یا ذکر ویژگی‌ها و موضوعات، می‌توان از لیست‌های شماره‌دار و بدون شماره استفاده کرد. علاوه بر این، می‌توانید پاراگراف‌ها را با لیست‌ها مارک کنید تا میزان اسکن محتوا بهبود یابد. لیست‌ها باعث می‌شوند که موتورهای جستجو مانند گوگل به طور فزاینده‌ای به محتوا اهمیت دهند.

به عنوان مثال: اگر یک پرسش‌‏نامه یا فرم چند مرحله‌ای را مانند مراحل ثبت مالیات در سایت خود قرار دهید، می‌بینید که گوگل یک نتیجه اسنایپ مانند را به صورت برجسته ارائه می‌دهد، که مراحل ذکر شده در مقاله را فهرست می‌کند.

تولید محتوای بهینه blog-post-seo-google

لینک‌های داخلی و خارجی

لینک‌ها یک عنصر مهم و موثر در رتبه‌بندی هستند. همان‌ طور که مراحل تولید محتوای بهینه را طی می‌کنید، از لینک‌های داخلی و خارجی نیز استفاده کنید. به صفحات داخلی و منابع مرتبط با محتوای خود پیوند دهید… به این صورت ارتباط محتوا با یکدیگر برقرار شده و موجب افزایش بازدید و افزایش رتبه صفحات خواهد شد. فقط دقت کنید که به صورت بهینه و معقول لینک‌دهی کنید.
هنگامی ‌که از ایده‌ها، داده‌ها یا منابع خارج از وبسایت استفاده می‌کنید و یا به منبع خاصی اشاره می‌کنید، می‌توانید از لینک خارجی کمک بگیرید. ترکیب لینک‌های داخلی و خارجی یک سیگنال طبیعی برای موتورهای جستجو است. استفاده بیش از حد از لینک‌های داخلی غیر طبیعی است و یک پرچم قرمز محسوب می‌شود… پس سعی کنید تنها مطالبی که مرتبط هستند را لینک دهید.

استفاده از کلمه کلیدی و کلمات مترادف

گام مهم دیگر در تولید محتوای بهینه این است که کلمه‌های هدفمند با چگالی مناسب در تمام بخش‌های مقاله یا محتوا استفاده شود. علاوه بر استفاده از کلمه کلیدی در مقدمه، می‌توان از کلمات هدفمند، مترادف‌ها و مشتقات نیز کمک گرفت. نکته بسیار مهم این است که زیاده‌روی نکنید!

خواندن، ویرایش و تجدید نظر

محتوایی که تا این مرحله تهیه کردید یک پیش ‌نویس است. بهتر است مطلب را چندین بار مطالعه و هر بخش که نیاز به ویرایش دارد را بررسی کنید. بخش‌هایی که با تغییر بهبود می‌یابند را مشخص کرده و تغییر دهید. از مناسب‌ترین تصاویر استفاده کنید که در نهایت باعث می‏‌شود خروجی شما به یک محتوای ارزشمند تبدیل شود. شایان ذکر است که محتواهای خوانا از نظر موتورهای جستجو محبوب‌تر از محتوایی با خوانایی سطح پایین هستند.

3- بهینه‌ سازی محتوا قبل از انتشار

پس از اینکه برای موضوع مورد نظر محتوایی تهیه کردید، باید یک سری اصول بهینه ‌سازی برای موتورهای جستجو انجام دهید و اصطلاحاً محتوا را سئو فرندلی کنید. این یک گام بسیار مهم است که به طور مستقیم رتبه‌ بندی و جایگاه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • عنوان محتواعلاوه بر محتوای با کیفیت، عنوان نیز بسیار اهمیت دارد. سعی کنید از عناوین مناسب استفاده کنید.
  • کلمه کلیدی محتوا: قرار دادن کلمه کلیدی در عنوان محتوا، از نظر موتورهای جستجو ارزشمند است.
  • عنوان سئو: این بخش به وضوح در نتایج موتور جستجو نمایش داده می‌شود. می‌توانید یک عنوان جذاب بنویسید که کاربر را به کلیک کردن ترغیب کند. ترجیحاً کلمه کلیدی را در ابتدای عنوان سئو نیز درج کنید.
  • URL: آدرس محتوا یکی دیگر از عناصر نادیده گرفته شده در محتوا است، که به‌ سادگی می‌تواند رتبه بندی را تحت تاثیر قرار دهد. اگر از آدرس‌های انگلیسی استفاده نمی‌کنید، می‌توانید کلمه کلیدی خود را در آدرس محتوا ذکر کنید.

نکته: اگر از وردپرس استفاده می‌کنید با رجوع به منوی تنظیمات و زیر منوی پیوندهای یکتا، می‌توانید ساختار پیوندها را تنظیم و آدرس پست‌ها را سفارشی کنید.

تولید محتوای بهینه -link

در مرحله آخر، یک بار دیگر تصاویر محتوا را بازبینی کنید… مقالاتی که شامل تصاویر، فایل صوتی و تصویری باشند، به طور معمول کاربر پسندتر بوده و رتبه‌ بندی بهتری را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، اضافه کردن تصاویر و فایل‌های چند رسانه‌ای به محتوا، این امکان را فراهم می‌کند که از برخی ویژگی‌های اضافه‌تر برای بهینه‌سازی کمک بگیرید.

به عنوان مثال، می‌توانید خصوصیت ALT را به تصاویر خود اضافه کنید که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا موضوع آن تصویر را درک کنند. علاوه بر این، با بهینه‌ سازی تصاویر و کسب جایگاه در جستجوهای تصویری، امکان افزایش بازدید نیز خواهید داشت.اگر خودتان فرصت و یا دانش کافی را برای بهینه سازی محتوای قدیمی خود ندارید ان را به فریلنسر های ژاکت سرویس بسپارید.

جمع‌بندی نهایی

با استفاده از سه مرحله به تولید محتوای بهینه پرداختیم، که نیمی از کار است… اما پس از انتشار این محتوا، باید وقت خود را صرف تبلیغ کنید و پس از تولید محتوای بهینه، آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید و از راه‌کارهای افزایش بازدید مقالات کمک بگیرید تا افراد بیشتری با زمینه فعالیت شما آشنا شوند.

دقت کنید که گزینه سئو فرندلی بودن محتوا و کاربر پسند بودن، اگر در کنار هم رعایت شوند بازدید بیشتری دریافت خواهید کرد ،که همگی منجر به بهبود رتبه وبسایت شما می‌شوند.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه