چک لیست کارهای بعد از راه اندازی سایت

برنامه نویسی

8 دقیقه زمان مطالعه

اگر به دنبال کارهای ضروری بعد از راه اندازی یک فروشگاه آنلاین هستید، تبریک می گوییم! احتمالاً تا به این جای کار توانسته اید کسب و کار آنلاین خود را به جایگاه قابل قبولی برسانید. پس حالا باید بدانید که چطور می توانید قدم های بعدی خود را هم استوار بردارید. در واقع می توان گفت کار اصلی شما دقیقاً از اینجا شروع می شود. چراکه بسیارند فروشگاه های آنلاینی که شروع قدرتمندی داشتند، اما نتوانستند بر قوت خود باقی بمانند. به همین منظور در این مطلب از ژاکت، با هم 11 تا از ضروری ترین کارهای بعد از راه اندازی سایت که باعث می شوند کارتان همیشه روی غلتک باقی بماند را با هم می بینیم.

1/ افزونه بک آپ گیری را روی سایت خود نصب کنید

اولین مورد از کارهای بعد از راه اندازی سایت، تهیه نسخه پشتیبان از سایت است. شما راه زیادی را تا اینجای کار طی کرده اید و حالا باید تلاش کنید از این سرمایه خود محافظت کنید. در دنیایی که پر از حملات خراب کارانه یا نقص های فنی است، برای نگهبانی از سایت خود باید به فکر پشتیبان گیری از اطلاعات آن باشید. با این کار هر زمان که مشکلی برای سایت رخ دهد یا تغییرات پیش بینی نشده ای روی آن اعمال شود، می توانید به راحتی سایت خود را برگردانید.

خوشبختانه پشتیبان گیری از سایت های وردپرسی کار بسیار راحتی است. فقط کافیست یکی از افزونه های بک آپ گیری را برای سایت خود نصب کنید. به عنوان مثال افزونه بک آپ و انتقال سایت آپ درفت پلاس یکی از بهترین افزونه ها برای محافظت از سایت محسوب می شود.

2/ فایل XML نقشه سایت را تنظیم کنید

یکی از اهداف شما در مدیریت یک فروشگاه آنلاین، دیده شدن هر چه بیشتر است. برای دیده شدن راه های مختلفی وجود دارد؛ ولی یکی از هوشمندانه ترین آنها بهره گیری از فایل sitemap.xml است. این فایل در واقع همان نقشه سایت شماست که تمام صفحات و نشانی های سایت را فهرست می کند و سازماندهی می کند.

اما این نقشه چطور می تواند به افزایش ترافیک سایت کمک کند؟ وقتی نقشه سایت خود را به گوگل می دهید (از طریق ثبت این فایل در ابزارهای گوگل وب مستر، مثل گوگل سرچ کنسول)، گوگل تمام پیچ و خم های این سایت را می شناسد. سپس می تواند تمام صفحات اصلی و حاشیه ای سایت را ایندکس کند (یعنی تمام صفحات را شناسایی کند تا هنگام سرچ کاربران به آنها نشان دهد). ضمناً هر چه گوگل سایت شما را بهتر و شفاف تر شناسایی کند، رتبه بهتری هم برای آن قائل خواهد شد.

برای ساخت فایل نقشه سایت می توانید از افزونه هایی مانند Yoast SEO استفاده کنید. این افزونه علاوه بر این در سئو کردن داخلی سایت به شما کمک می کند، می تواند نقشه سایت را با چند کلیک ایجاد کند.  محتویات نقشه همه سایت ها شبیه تصویر زیر است:

سایت مپ xml

3/ فیدهای محصولات را برای گوگل تکمیل کنید

به عنوان یک سایت فروشگاهی می توانید اطلاعات دقیق را از محصولات خود به گوگل بدهید (دقت کنید که از کلمه “دقیق” استفاده می کنیم). در شرایط عادی گوگل با بررسی محتویات سایت شما و به خصوص کلمات کلیدی که استفاده می کنید، متوجه می شود که در چه حوزه ای فعالیت می کنید. اما طبق این قانون کلی، هر چه اطلاعات دقیق تری از محصولات خود به گوگل بدهید، دست گوگل برای نمایش سایت شما در سرچ های مرتبط بازتر است.

حالا چطور می توانیم این اطلاعات دقیق را به گوگل بدهیم؟ با پر کردن فیدهای محصولات خود. فیدها در واقع همان اطلاعات جامع و جزئی هستند که درباره محصولات خود به گوگل می دهید. این اطلاعات که باید آنها را در فیلدهای متنوع بنویسید، می توانند شامل عنوان، Image-link، لینک محصول و … باشند.

شاید تکمیل این فیدها به نظرتان خسته کننده باشد. اما مطمئن باشید که می تواند ترافیکی از کاربران دقیق و هدفمند را برای سایت شما به ارمغان بیاورد. لازم به ذکر است که اگر سایت فروشگاهی تان از نوع وردپرسی است، می توانید از افزونه های فید محصولات گوگل استفاده کنید. این افزونه ها فیلدهای مورد نظر را در اختیار شما قرار می دهند. سپس تنها کاری که باید انجام دهید، پر کردن این فیلدهاست.

4/ صدای خود را در رسانه های اجتماعی منعکس کنید

یکی دیگر از کارهای بعد از راه اندازی سایت این است که برای جذب ترافیک بیشتر، همه کار را به گوگل نسپارید و خودتان هم دست به کار شوید. بهترین راه برای معرفی یک کسب و کار به مخاطبان بیشتر، فعالیت در شبکه های اجتماعی است. هر چند که محبوب ترین پلتفرم حال حاضر اینستاگرام است؛ اما توئیتر و فیس بوک هم می توانند مخاطبان جدیدی را به سایت تان هدایت کنند.

بنابراین اگر هنوز صفحه کاری خود را در اینستاگرام و … نساخته اید، همین حالا صفحه خود را ایجاد کنید. سپس ضمن تولید محتوای باکیفیت برای آن، تبلیغات صفحه خود را هم به صفحات دیگری بدهید تا کاربران بیشتری شما را بشناسند. فراموش نکنید که حتماً آدرس و لینک سایت خود را در قسمت Bio اینستاگرام بنویسید. داشتن یک صفحه کاری در اینستاگرام و در شبکه های دیگر، اعتبار و مقبولیت کسب و کار شما را نزد کاربران افزایش می دهد.

5/ چرخه تولید محتوا را سریع تر کنید

محتوا، محتوا و باز هم محتوا. اگر یک جریان منظم و ثابت برای تولید محتوای سایت خود نداشته باشید، احتمالاً کارتان برای موفقیت بسیار سخت خواهد بود. چراکه احتمالاً هیچکس تمایلی برای بازدید از یک سایت قدیمی ندارد. اگر می خواهید در نقطه شروع خود، ناچار به خداحافظی از کسب و کار خود نشوید، یک تقویم محتوایی (بر اساس کلمات کلیدی محبوب حوزه کاری خود) تهیه کنید و به آن پایبند باشید.

این مقاله را حتما بخوانید
بهترین روش های اجرای مسابقه در شبکه های اجتماعی برای رشد سایت

6/ گوگل آنالیتیکس را برای سایت خود پیکربندی کنید

ابزارهای سئو و وب مستر امروزه به اندازه ای قدرت گرفته اند که می توان گفت ارتقای وضعیت سایت بدون آنها غیر ممکن است. هدف اصلی این ابزارها، ارزیابی سایت و گزارش دهی است. اما در کنار آن می توانند بسیاری از کارهای مهم را هم برای شما انجام دهند.

از مهم ترین اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس ارائه می دهد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نرخ تبدیل
  • تعداد بازدیدگنندگان سایت
  • سطح عملکرد کلمات کلیدی استفاده شده در سایت
  • جامعه ای که ترافیک سایت را تشکیل می دهند
  • و … .

گوگل آنالیتیکس

7/ گوگل سرچ کنسول را برای سایت خود فعال کنید

ابزار دیگری که جزو ملزومات موفقیت سایت ها به شمار می رود، Google Search Console (GSC) است. وقتی سایت خود را در چند مرحله بسیار راحت در این ابزار ثبت می کنید، می توانید ارزیابی کنید که گوگل سایت شما را چگونه می بیند. به علاوه گزارش می دهد که چه منابعی به سایت شما لینک داده اند و خطاهای داخلی سایت کدام اند.

8/ ساختار لینک های خود را اصلاح کنید

ساختار لینک های سایت شما در حال حاضر چگونه است؟ آیا در لینک صفحات مختلف کاراکترها یا حروف اضافه ای هم وجود دارند؟ اگر پاسخ تان مثبت است، باید فکری برای این لینک ها کنید. لینک ها در واقع راه اصلی نمایش صفحه به کاربر و مهم تر از آن گوگل هستند. پس می توان حدس زد که تمیز و استاندارد بودن آنها، می تواند در رتبه سایت تأثیرگذار باشد.

لینک های پیشفرضی که خود وردپرس برای صفحات می سازد، چندان جالب نیست. برای مثال ممکن است بسیاری از صفحات چنین ساختاری داشته باشند: ” yoursite.com/?p=101″. طبیعتاً این ساختار به معنا و طولانی نمی تواند انتخاب مناسبی برای لینک ها باشد.
خوشخبتانه ابزارهای ساده ای برای اصلاح و کوتاه سازی لینک های سایت وجود دارند. یکی از این ابزارها نیز Owly است که می توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید.

9/ امنیت سایت را ارتقا دهید

به عنوان کسی که مسئولیت مدیریت یک فروشگاه اینترنتی را دارید، باید با مهم ترین خطرات پیش روی خود آشنا باشید: بدافزارها، ویروس ها و هکرها. اما نگران نباشید! برای مقابله با این خطرات لازم نیست کار تخصصی و پیچیده ای انجام دهید. بلکه می توانید فقط با نصب کردن افزونه های امنیتی یک فایروال برای سایت خود بسازید. افزونه iThemes security Pro یکی از قدرتمندترین افزونه های امنیتی در سرتاسر دنیاست.

10/ قابلیت کش سایت را فعال کنید

سایت هر اندازه هم که جذاب باشد و محصولات تان باکیفیت باشند، تا زمانی که سرعت خوبی نداشته باشد، نمی تواند کاربران را راضی کند. یکی از کارهای بعد از راه اندازی سایت که بسیار راحت است، کش کردن سایت است.

کش کردن سایت به معنی پاک کردن محتواهای اضافه ای است که در حافظه پنهان ذخیره شده اند. همین امر به تنهایی سرعت سایت را افزایش می دهد. اما این قابلیت باعث می شود که محتویات سایت برای کاربران نیز کش شود تا وقتی برای دفعات بعدی به شما سر می زنند، سایت سریع تر لود شود. برای استفاده از قابلیت های پیرامون Caching هم می توانید به راحتی از افزونه های این حوزه (مثل افزونه Fastest Cache) استفاده کنید.

11/ لیست ایمیل های کاربران را جمع آوری کنید

یکی دیگر از کارهای بعد از راه اندازی سایت این است که همواره تلاش کنید که مشتری های قبلی خود را حفظ کرده و آنها را دوباره به مشتری تبدیل کنید. وقتی کمی بیشتر در این مسیر حرکت کنید، متوجه این واقعیت خواهید شد که درصد زیادی از فروش ما، متعلق به مشتریان قبلی تان است.

اما چگونه باید توجه مشتریان قبلی را دوباره جلب کنیم؟ راه های زیادی برای دستیابی به این هدف وجود دارند؛ اما یکی از مؤثرترین این روش ها، ایمیل مارکتینگ است. به این ترتیب که در بازه های زمانی مختلف ایمیل هایی را حاوی معرفی محصولات جدید، فروش های ویژه و … به کاربران ارسال کنید.

اما طبیعتاً برای ایمیل مارکتینگ به لیستی از ایمیل های کاربران نیاز دارید. پس حالا که تعداد بازدیدکنندگان سایت تان به مقدار قابل قبولی رسیده است، سعی کنید به روش های مختلف ایمیل کاربران را دریافت کنید.

برای مثال می توانید یک پنجره پاپ آپی طراحی کنید که در صفحه اصلی ظاهر می شود. در این پنجره نیز به مخاطبان اطلاع می دهید که با وارد کردن ایمیل خود می توانند یک کتابچه الکترونیکی رایگان یا کد تخفیف و … دریافت کنند.

ایمیل مارکتینگ

جمع بندی

وقتی لیست کارهای بعد از راه اندازی سایت را بررسی می کنیم، هدف اکثر موارد این لیست ارتقای سئو سایت است. ایجاد نقشه سایت، استفاده از افزونه یوآست سئو، تولید محتوای بیشتر و … همگی می توانند رتبه سئو سایت را یک پله بالاتر ببرند.

چرا سئو تا این حد مهم است؟ چون مهم ترین راه معرفی کسب و کار شما به مخاطبان است. هر چند که کانال های دیگری هم برای جذب ترافیک وجود دارد (مثل شبکه های اجتماعی)، اما تکیه گاه اصلی شما همیشه باید گوگل باشد. پس شما هم به عنوان کسی که می خواهید ادامه راه کسب و کار اینترنتی خود را باقدرت بپیمایید، سئو را همیشه در اولویت قرار دهید.

اگر شما هم تجربه مدیریت کسب و کارهای آنلاین را دارید، چه کارهای دیگری برای ادامه راه مدیریت فروشگاه آنلاین به ذهن تان می رسد؟ خوشحال می شویم که در قسمت نظرات با ما در تماس باشید.

محصول پیشنهادی

قالب HTML چندمنظوره Vristo | قالب پنل مدیریت vristo

395,000 تومان

0%
اشکان کیانی

اشکان کیانی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

2

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه