صفر تا صد آموزش سئو سایت برای مبتدی‌ها

سئو

8 دقیقه زمان مطالعه

داشتن یک وب‌سایت برای ارائه اینترنتی محصولات و خدمات خود به مشتریان، یکی از بزرگ‌ترین قدم‌هایی است که برای موفقیت در کسب‌وکار خود می‌توانید بردارید. اما اگر فکر می‌کنید که بعد از ساختن وب‌سایت، مخاطبانمورد نظر خود را پیدا کرده و محصولاتتان را در معرض دیدشان قرار می‌دهید، باید به شما بگوییم که سخت در اشتباهید! شما زمانی در کار خود موفق می‌شوید که توانسته باشید در صفحه اول نتایج جستجو قد علم کرده و در رده‌های بالای این لیست طلایی قرار بگیرید. برای رسیدن به این جایگاه لازم است با قوانین سئو آشنا بوده و با رعایت آن‌ها، وب‌سایت خود را بهینه‌سازی نمایید. ما در این مقاله تمام آنچه را که برای موفقت نیاز دارید، به شما می‌آموزیم و جامع‌ترین آموزش سئو سایت را به زبانی ساده، در اختیارتان قرار می‌دهیم.

سئو چیست و چرا باید با قوانین سئو آشنا باشید؟

وقتی به دنبال پاسخ سوالی در اینترنت هستید، این کار را از طریق موتور‌های جستجو انجام داده و در مدت زمانی کوتاه، به حجم وسیعی از اطلاعات و صفحات مختلف می‌رسید که در برابر چشمان شما ردیف شده‌اند. موتورهای جستجو در واقع وظیفه جمع‌آوری اطلاعات از صفحات مختلف وب و ذخیره آن‌ها در بانک‌های اطلاعاتی را به عهده دارند تا این داده‌ها را در مواقع لازم به کاربران خود ارائه دهند. موتور‌های جستجوی مختلفی در دنیای اینترنت وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای جستجو درباره موضوعات مختلف استفاده نمایید. از جمله موتورهای معروف که همه روزه به کاربران فراوانی خدمات ارائه می‌کنند، می‌توان به Google، Yahoo، Yandex و Naver اشاره کرد. طبق تحقیقی که در ماه نوامبر سال 2018 انجام شده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که 73 درصد از کاربران اینترنتی، از گوگل برای جستجو استفاده می‌کنند.

سئو چیست ؟

دلیل اصلی موفقیت گوگل در میان سایر موتورهای جستجو، تخصص در بازار و ارائه محتوای مناسب به کاربران خود است که این کار را در سایه قوانین منحصر‌به‌فرد خود، یعنی قوانین ‌سئو، انجام می‌دهد. سئو که این روزها زیاد نامش را می‌شنویم، مخفف عبارت “Search engine optimization” و به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است که مشخصا در رابطه با گوگل کاربرد دارد. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، شما با سئو سازی سایت خود کاری می‌کنید که وقتی کاربران، عبارت مربوط به کالا یا خدمات شما را در گول سرچ می‌کنند، وب‌سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو برای آن‌ها نمایش داده شود.

قرار گرفتن در صفحه اول جستجو، باعث دیده شدن و در نتیجه سود بالاتر می‌شود و این  دقیقا همان چیزی است که در کسب‌و‌کار اینترنتی قرار است به آن برسید. پس مطمئن باشید که برای تبدیل شدن به صفحه مورد علاقه گوگل، نیازی به ورد و جادو ندارید، فقط کافیست اصول سئو را یاد گرفته از آن‌ها برای بهینه کردن سایت خود استفاده کنید.

بخش های مهم یک صفحه برای گوگل

قبل از اینکه به سراغ آموزش سئو سایت و صحبت درباره سئو سایت برویم، اجازه بدهید کمی درباره نحوه کار گوگل و علایق آن برای شما توضیح دهیم. گوگل به عنوان بازیکن اصلی میدان اینترنت، کارش را در سه مرحله انجام داده و به ارائه خدمات می‌پردازد. در مرحله اول، از طریق لینک های موجود، صفحات مختلف ایجاد شده در وب را شناسایی و برای کاوش و بررسی به سراغ آن‌ها می‌رود. مرحله دوم شامل استخراج اطلاعات از صفحات کشف شده و ذخیره آن‌ها در بانک‌های اطلاعاتی است تا هر زمان که لازم شد این اطلاعات را در اختیار کاربران خود قرار دهد. نکته مهمی که در مورد این مرحله باید بدانید این است که گوگل صفحات وب را آن‌طوری که شما می‌بینید، نمیبیند! وب‌سایت‌های مختلف به صورت زیر برای گوگل به نمایش درمی‌آیند:

  • تاریخ ایجاد صفحه
  • عنوان و توضیحات متا
  • لینک‌ها و جزئیات لازم برای موتور جستجوگر

مرحله آخر کار گوگل، ارائه اطلاعات جمع‌آوری شده به کاربرانی است که اقدام به جستجو از طریق این موتور کرده‌اند. در این مرحله، گوگل با استفاده از الگوریتم‌های خاص خود، به دنبال صفحات مرتبط با درخواست کاربران رفته و اطلاعات مرتبط را به آن‌ها ارائه می‌کند. در این مرحله حساس که برنده رقابت را تعیین می‌کند، صفحاتی که با استفاده از اصول موجود، بهینه شده باشند، توسط گوگل شناسایی و به مخاطبان معرفی می‌شوند.

توضیحات داده شده، اهمیت آگاهی از قوانین سئو را به خوبی بیان کرده و این نکته را روشن می‌کنند که برای رسیدن به موفقیت، باید به این قوانین پایبند باشید در غیر اینصورت به قعر جدول رقابت سقوط خواهید کرد.

7 گام طلایی برای بهینه‌سازی سایت طبق اصول سئو

در قسمت قبل با نحوه کار گوگل آشنا شده و دیدید که گوگل چگونه صفحات وب را پیدا و آن‌ها را دسته‌بندی می‌کند. اکنون وقت آن است که آموزش سئو سایت را شروع کرده و نحوه بهینه‌سازی وب‌سایت با استفاده از قوانین سئو را برای شما شرح دهیم. در حالت کلی، بهینه‌سازی وب‌سایت به دو دسته کلی زیر تقسیم می‌شود:

  • سئو داخلی “On page SEO”: کلیه اقداماتی که در داخل سایت انجام می‌دهید
  • سئو خارجی “Off page SEO”: اقدام بیرون از سایت به منظور گرفتن لینک از صفحات دیگر

آموزش بهینه سازی سایت با سئو

وقتی تصمیم به بهینه‌سازی وب‌سایت‌تان گرفتید، 7 مرحله ساده ولی مهم و تاثیرگذار را پیش رو دارید که با پیمودن قدم‌به‌قدم این مراحل، می‌توانید نظر مثبت گوگل را به خود جلب کرده و در ابتدای لیست آن قرار بگیرید.

اولین مرحله سئوسازی سایت، انتخاب یک موضوع جذاب و تعیین کلمات کلیدی مورد نیاز برای تولید محتوا پیرامون آن است. این را بدانید که قدم اول در بکار‌گیری قوانین سئو برای بهینه‌سازی و گرفتن امتیاز مثبت از گوگل، تصمیم‌گیری درباره موضوع است. شما باید یک موضوع جذاب برای گفتگو پیدا کنید، موضوعی که مخاطبان زیادی به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن هستند.

این مقاله را حتما بخوانید
سئوی محتوا: آموزش گام به گام تولید محتوای بهینه

وقتی موضوع‌تان را مشخص کردید، به سراغ تعیین کلمات کلیدی بروید و از طریق ابزارهای موجود، کلمات کلیدی محبوب را پیدا کنید. یکی از ابزارهای کاربردی برای تعیین میزان محبوبیت نسبی کلمات کلیدی، “Google Trends” است که به شما کمک می‌کند بین گزینه‌های مد نظر خود، بهترین و مناسب‌ترین کلمات را برای ارائه پیدا کنید.

تولید محتوا پادشاه است

مرحله دوم بهینه کردن سایت با استفاده از استانداردهای سئو ، تولید محتوای مناسب و با ارزش است. در این مرحله باید با بکارگیری کلمات کلیدی، محتوایی مناسب با نیاز و علاقه مخاطبان خود تولید و در اختیار آن‌ها قرار دهید. نگران نباشد قرار نیست برای فهمیدن اینکه مخاطبان شما دنبال چه چیزی هستند، از حدس و گمان استفاده کنید. گوگل در این مرحله به کمکتان می‌آید و با الگوریتم‌های خاص خود، سرنخ‌های لازم برای تولید محتوای محبوب را در اختیارتان قرار می‌دهد. کافیست کلمات کلیدی خود را در گوگل سرچ کرده و یک نگاه کلی به صفحاتی که گوگل به شما معرفی می‌کند بیاندازید.

این کار به شما کمک می‌کند که از نیاز مخاطبان آگاه شده و محتوایی به آنان عرضه کنید که به دنبالش هستند. یکی از مهم‌ترین اصولی که در این مرحله باید به آن توجه کنید، استفاده مناسب و به ‌اندازه از کلمات کلیدی در محتوا است. کلمات کلیدی و مترادف‌های آن‌ها را با چگالی مناسب، در کل محتوای خود پخش کرده و یک خوراک خوشمزه برای مخاطبانتان سرو کنید!

سومین مرحله سئو کردن وب‌سایت، گرفتن کلیک از مخاطب با استفاده از عناوین جذاب و گیرا است که باعث بالا رفتن ترافیک وب‌سایت شما می‌شود. همیشه به یاد داشته باشید که شما فقط به دنبال گرفتن جایگاه از گوگل نیستید و لازم است در کنار جایگاه، از مخاطبان‌تان نیز کلیک بگیرید. برای رسیدن به این هدف، باید نکات  زیر را در عنوان‌ نویسی رعایت کنید:

  • عناوین خیلی طولانی انتخاب نکنید
  • حس کنجکاوی مخاطب را تحریک کنید
  • از عبارات غافلگیر‌کننده استفاده کرده و مخاطب را به ادامه مطالعه تشویق کنید

چهارمین مرحله از آموزش سئو سایت مربوط به آدرس‌دهی وب‌سایت شماست که اهمیت بسیار زیادی در گرفتن جایگاه از گوگل دارد. در نوشتن “URL” حساسیت و دقت زیادی به خرج داده و از نوشتن آدرسی گنگ و پیچیده جدا خودداری کنید. “URL” باید توصیفی، قابل فهم و واضح باشد تا گوگل بتواند به‌راحتی شما را پیدا کرده و آنالیز کند.  تا جایی که ممکن است “URL” وب‌سایت‌تان را کوتاه انتخاب کرده و با این کار تیک تایید را از گوگل بگیرید!

نام گذاری تصاویر را دست کم نگیرید

مرحله پنجم بهینه‌سازی سایت با استفاده از اصول سئو، مربوط به بهینه کردن تصاویر قرار داده شده در وب‌سایت شما است. طبق گفته خود گوگل، اسامی، سرنخ‌های بسیار خوبی در مورد کل محتوا و ارزش آن به موتور جستجو می‌دهند، پس به نام‌گذاری عکس‌ها دقت کرده و نام‌هایی واضح و گیرا برای تصاویر انتخاب کنید. همان‌طور که در قسمت قبلی گفتیم، گوگل صفحات وب را آن‌طوری که ما مبینیم، مشاهده نمی‌کند، بنابراین شما با دادن نام‌های مناسب به تصاویر صفحه خود، می‌توانید به گوگل بگویید که تصاویر شما دقیقا به چه موضوعاتی مربوط می‌شوند.

از طرفی این نام‌گذاری برای جذب مخاطب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه در صورت لود نشدن تصاویر، نام آن‌ها برای کاربران به نمایش درمی‌آید و در صورتی که اطلاعات مناسبی به مخاطب انتقال دهند، می‌توانند علاقه و اعتماد وی را جلب نماید.

اهمیت عنوان بندی صفحه با تگ های h

ششمین مرحله از سئو کردن وب‌سایت، رعایت ساختارهای مناسب در متن است و این یعنی استفاده درست و ‌به‌جا از تگ‌ها. دقت کنید که باید عنوان اصلی را داخل تگ «H1» قرار داده و برای تیترهای اصلی از تگ‌ «H2» استفاده کنید. زیرشاخه‌های تیترهای اصلی داخل تگ‌های «H3»، «H4» و … قرار گرفته و به محتوای شما ساختاری منظم و اصولی می‌دهند. البته توجه داشته باشید که در صورت استفاده از وردپرس برای طراحی سایت، تگ‌گذاری توسط خود این سیستم انجام شده و نیازی به دخالت شما نیست. علاوه بر تگ‌ها، توجه به ظاهر متن و پرهیز از نوشتن متن‌های کسل‌کننده و طولانی نیز در این مرحله باید مورد توجه ویژه شما قرار گیرند. استفاده از لیست‌های ترتیبی، نمودارها و تصاویر، کمک زیادی به گیرایی متن شما کرده و سبب لذت مخاطب از مطالعه محتوای شما می‌شود.

بیشتر بخوانید: سئو صفحات دسته بندی

 

آخرین مرحله در آموزش سئو سایت، به سئو خارجی سایت مربوط شده و شامل گرفتن لینک از وب سایت‌هایی است که در رتبه‌بندی گوگل از جایگاه خوبی برخوردار هستند. لینک دادن صفحات مورد تایید گوگل به وب‌سایت شما، این پیام را به گوگل می‌دهد که شما نیز محتوایی ارزشمند در حد آن صفحه به مخاطبان خود ارائه می‌کنید. به دنبال ایجاد رابطه خوب با صفحات صدرنشین باشید و ضمن دادن لینک به این سایت‌ها، از آن‌ها لینک بک گرفته و خودتان را در رتبه‌بندی گوگل بالا بکشید.

مطالب عنوان شده در این مقاله، ماهیت گوگل را معرفی کرده و نحوه کار این جستجوگر برتر را به زبانی ساده و قابل درک، شرح می دهد. مطالب گفته شده، شما را با تعریف سئو آشنا کرده و نقش پایبندی به اصول سئو در موفقیت کسب‌و‌کار اینترنتی را به خوبی روشن می‌کند. همانطور که دیدید، برای گرفتن امتیاز از گوگل و رفتن به صفحه اول جستجو، فقط باید با اصول سئو آشنا باشید و از آن‌ها برای بهینه‌سازی سایت خود استفاده کنید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%
9

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

9

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

سلام
ویژگی های ووکامرس باید ایندکس بشه یا نه؟ برای من این صفحات ایندکس شدند و بانس ریت سایت خیلی بالا رفته

سلام
به طور کلی نه ایندکس نکنید ولی اگه اون ویژگی رو کاربر به تنهایی سرچ و دنبال می‌کنه، می‌تونید به طور خاص اون صفحه رو سئو کنید و بهبود بدید.

از مطلبی که نوشته بودین خوشم اومد امیدوارم این اینترنت رو از ما نگیرن. من خودم به شخصه همه کارام رو اینترنتی انجام میدم. اینجا هر چیزی که میخوایم پیدا میشه و کسایی مثل شما با ارائه مطلبای بدردبخور دارن بهمون کمک میکنن که کارمون سریع تر راه بیفته. دم همگی شما صاحبای سایت های مختلف گرم که اینطوری کارمون رو راحت کردین.

سلام سارای عزیز. بسیار ممنون از نظر لطفت. ما هم امیدواریم این کانال ارتباطی با شما هیچوقت قطع نشه و بتونیم همچنان به ارائه مطالب مفید و کاربردی به شما ادامه بدیم.

ارسال دیدگاه