آموزش جامع سئو صفحات دسته بندی در وردپرس

سئو

9 دقیقه زمان مطالعه

سئو کردن یک وب سایت شامل سئوی بخش‌ های گوناگون وب سایت می شود. یکی از این قسمت ها که معمولاً سؤالات زیادی پیرامون آن مطرح می شود، سئو صفحات دسته بندی در وردپرس است. در واقع سئو دسته بندی ها، مرحله ای است که از جانب بسیاری از افراد نادیده گرفته می شود.  در حالی که این بی توجهی به سئو این قسمت از سایت، می تواند تأثیر منفی قابل توجهی در رتبه بندی سایت داشته باشد. به همین منظور این بار در ژاکت تصمیم گرفته‌ ایم که آموزش جامع سئو صفحات دسته بندی و نکاتی که باید ضمن آن رعایت کنید را در اختیار شما قرار دهیم. همراه ما باشید.

صفحه دسته بندی چیست؟

ابتدا بیایید مرور کنیم که منظور از صفحه دسته بندی دقیقاً کدام صفحات است؟ همانطور که می دانید، پست ها (نوشته ها) یا محصولات و غیره در حالت پیش فرض دسته ندارند ؛ اما می توانیم آنها را به راحتی گروه بندی کنیم. به این صورت که به هر یک از نوشته ها، دسته ای را (که از پیش ایجاد کرده ایم) نسبت دهیم و بعد تمام پست‌ هایی که  در آن دسته قرار دارند را در یک صفحه ببینیم.

بنابراین یک صفحه دسته بندی، صفحه ای مثل صفحه اصلی نوشته ها (که گاهی نام آن را مجله یا بلاگ می گذارند) است، با این تفاوت که فقط دسته خاصی از پست ها را نمایش می دهد. صفحه دسته بندی معمولاً همان چینش صفحه خود نوشته را دارد و همان نوارها و ابزارک ها هم اطراف صفحه دیده می شود. اما مشخصه ویژه صفحه دسته بندی (که با عنوان صفحه آرشیو هم شناخته می شود) این است که تمام نوشته های یک دسته، با عنوان و تصویر خود ردیف شده اند. در واقع چینش این صفحه به گونه ای است که کاربران بتوانند به راحتی میان پست هایی از یک موضوع یا دسته پیمایش کنند.

 چگونه به صفحه دسته بندی دسترسی داشته باشیم؟

در تصویر سمت چپ، اگر روی کلمه سئو در بردکرامپ کلیک کنیم، وارد صفحه دسته بندی سئو (تصویر سمت راست) می شویم. در این صفحه تمامی پست هایی که با عنوان “سئو” دسته بندی شده اند، نمایش داده می شود.

صفحات دسته بندی سایت

چالش سئو صفحات دسته بندی

به طور کلی چندین فاکتور در بهینه کردن این صفحات مطرح است که با هم بررسی می کنیم. اما قبل از آن باید اشاره کنیم که بررسی وضعیت بهینه سازی صفحات دسته بندی برای موتورهای جست و جو هم کار چندان راحتی نیست و با چالش هایی همراه است.

چالش محتوای تکراری

یکی از این چالش ها، موضوع محتوای تکراری است. همان طور که می دانید یک صفحه دسته بندی، محتوای منحصر به فردی ندارد. چرا که در واقع فقط نوشته هایی را که قبلاً در صفحه دیگری نوشته شده اند را لیست می کند. این موضوع شبیه به صفحه کالاها در وب سایت های فروشگاهی است. در صفحه کالا هم لیستی از محصولات نمایش داده می شود. بنابراین، این صفحه به خودی خود محتوای منحصر به فردی ندارد.

در نتیجه با این تعریف، در صفحه دسته بندی موضوعات و نوشته هایی که قبلاً ایجاد شده اند، تکرار می شود. حالا چالش موتورهای جست و جو این است که باید دقت کنند که این نوشته ها را به عنوان محتوای تکراری در نظر نگیرند و تشخیص دهند که این صفحه، یک صفحه دسته بندی است. چرا که در غیر این صورت، نه تنها سئوی سایت ارتقا پیدا نمی کند، بلکه دچار آسیب و افت نیز می شود.

راه حلی برای برطرف کردن این مشکل

به دلیل چالشی که بالا اشاره کردیم، گوگل معمولاً ترجیح می دهد برای رتبه بندی، صفحه ای غیر از صفحه دسته بندی را مد نظر قرار داده و بررسی کند. در واقع اگر هر کلمه کلیدی را در فضای گوگل جست و جو کنید، می بینید که بسیار به ندرت پیش می آید که یک صفحه دسته بندی از یک سایت در SERP (صفحه نتایج موتورهای جست جو) نمایش داده شود.

اما تنها موردی که ممکن است گوگل یک صفحه دسته بندی را در SERP نمایش دهد، این است که این صفحه بهینه باشد و ساختار سئوی سایت نیز به گونه ای باشد که گوگل را به سمت انتخاب صفحه دسته بندی هدایت کند.

اهمیت دسته بندی صفحات در سئو سایت

در وبلاگ ها یا وب سایت های شرکتی، هدف اصلی صفحات دسته بندی، بیشتر هدایت کاربر برای پیمایش راحت در سایت است. بنابراین معمولاً این صفحات از نظر سئو، هیچ هدفی ندارند.

اما وقتی صحبت از وب سایت هایی مانند سایت های فروشگاهی، خدماتی یا مسافرتی است، صفحات دسته بندی می توانند نوعی لندینگ پیج محسوب شوند. در این صورت بهتر است به فکر سئو کردن و بهینه سازی این صفحات باشیم.

برای این که این موضوع را بهتر درک کنید، یک مثال می زنیم. فرض کنید یک وب سایت مسافرتی دارید که ویلاهای اجاره ای را در مناطق مختلف کشور به نمایش می گذارد. طبیعتاً برای هر یک از ویلاها یک صفحه جداگانه دارید که اطلاعات مربوط به آن ویلا را داخل آن قرار داده اید. همین طور یک دسته نیز برای آن ویلا انتخاب کرده اید که نشان دهنده شهر آن است؛ مثل تهران، شمال و غیره. بنابراین هر یک از صفحات دسته بندی این سایت، شامل معرفی ویلاهایی است که در یک شهر خاص قرار دارند.

چیزی که شما می خواهید این است که وقتی کاربران عبارت ویلای شمال را جست و جو می کنند صفحه ویلاهای سایت شما در SERP کاربر در اولین نتایج نشان داده شود. با این کار کاربر به جای مشاهده مشخصات یک ویلا، تعداد زیادی از ویلاهای آن شهر را مشاهده می کند. بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که تصمیم بر دریافت خدمات از سایت شما بگیرد. در این مواقع چالش بزرگ، همان موضوعی است که بالاتر اشاره کردیم. یعنی این که گوگل معمولاً به جای صفحه دسته بندی، صفحه دیگری را برای نمایش به کاربر انتخاب می کند. چون معتقد است که صفحات دیگر، محتوای منحصربه‌فردتر و با ارزش تری دارند.

روش های انجام سئو صفحات دسته بندی در وردپرس

با وجود چالش بالا، خوشبختانه راه هایی برای حل این مشکل هست و لازم نیست قید سئو کردن صفحات دسته بندی را بزنید. در ادامه 5 روش اساسی برای سئو صفحات دسته بندی در وردپرس را مرور می کنیم.

این مقاله را حتما بخوانید
شورت کد وردپرس چیست؟ آموزش افزودن کد کوتاه (Short Code) به وردپرس

1. نوشتن عنوان منحصربه‌فرد برای صفحه دسته بندی

همان طور که می دانید در وردپرس می توانید عناوین صفحات گوناگون را انتخاب کنید. نکته مهم این است که باید برای صفحه دسته بندی خود نیز یک عنوان منحصر به فرد تعیین کنید. این عنوان باید همان مشخصاتی را داشته باشد که در مورد سایر صفحات نیز به کار می گیرید. مثل استفاده از کلمه کلیدی در عنوان و غیره.

نکته دیگر در انتخاب عنوان برای صفحه دسته بندی این است که این عنوان تا جای ممکن، به عنوان نوشته ها شبیه نباشد. چرا که شباهت آنها ممکن است گوگل را سردرگم کند. برای این کار در واقع باید در انتخاب عنوان برای نوشته ها بیشتر دقت کنید. مثلاً اگر عنوان صفحه دسته بندی، “ویلای شمال” است، در صفحه معرفی یک ویلا این عنوان را ننویسید: “ویلای شمال-ویلای شماره 1”. بلکه بهتر است فقط بنویسید “ویلای شماره 1”.

2. قرار دادن محتوای منحصر به فرد برای سئو صفحات دسته بندی

همانطور که گفتیم، نداشتن محتوای منحصر به فرد، بزرگترین مشکل برای سئو شدن صفحات دسته بندی است. برای رفع این مشکل می توانید به صفحه دسته بندی یک یا چند پاراگراف توضیح (Description) اضافه کنید.

توضیحی که اینجا می نویسید در واقع باید توصیف آن صفحه دسته بندی باشد. به عنوان مثال اگر صفحه دسته بندی، مربوط به یک دسته خاص از نوشته هاست، می توانید بنویسید که اولین مقاله این دسته، چه زمانی نوشته شده و یا این گروه از نوشته ها با چه هدفی نوشته می شوند و غیره. ضمناً این توضیح باید شامل کلمه کلیدی مرتبط نیز باشد.

این توضیحات معمولاً بالای صفحه نشان داده می شوند. بنابراین اگر همه چیز درست پیکربندی شده باشد، صفحه دسته بندی باید دارای یک عنوان منحصر به فرد، یک تیتر h1 منحصر به فرد و یک توضیح منحصر به فرد و مرتبط باشد.

داشتن متن هایی منحصر به فرد برای صفحات دسته بندی

3. تنظیم کردن URL کنونیکال برای صفحه دسته بندی

یکی دیگر از تکنیک های سئو صفحات دسته بندی در وردپرس این است که نوشته یا محصولات را طوری صفحه بندی کنید که حتماً یک URL کنونیکال (canonical یا متعارف) برای رفتن به صفحه اول موجود باشد. با این کار در واقع کاربر در هر صفحه ای می تواند مستقیماً به صفحه اول بازگردد. علاوه بر این اگر گوگل بخواهد صفحات دوم، سوم و غیره این دسته را بررسی کند، را به صفحه اول این دسته (که مهمترین صفحه است) ارجاع می دهیم.

4. فعال کردن منوی بردکرامپ

مطمئن شوید که منوی بردکرامپ را فعال کرده باشید و منوهای موجود در آن نیز قابل کلیک باشند. همچنین این منو باید ساختار منطقی و درستی هم داشته باشد. به عنوان مثال در وب سایتی که بالاتر برای اجاره ویلا مثال زدیم، منوی بردکرامپی که در صفحه مربوط به معرفی ویلای شماره 1 است، باید به این صورت باشد: صفحه اصلی> ویلا در شمال> ویلای شماره 1.

در این مثال عبارت “ویلا در شمال” باید به صفحه دسته بندی ویلاهای شمال، لینک شده باشد.

نکته: در بسیاری از قالب های وردپرس نیازی به ساخت این منو نیست. بلکه فقط کافیست یک گزینه را تیک بزنید تا منوی بردکرامپ فعال شود. این گزینه معمولاً در قسمت تنظیمات پایین برگه مربوط به صفحه دسته بندی دیده می شود.

نحوه فعال کردن بردکرامب در وردپرس

5. لینک سازی داخلی

در قدم بعدی باید لینک های داخلی را از طریق Anchor text (متنی که از آن به سایر صفحات لینک می دهیم) مناسب سازی کنید. به عنوان مثال، می توانید در قسمت توضیحات صفحه دسته بندی ویلای شمال، از کلمه یا عبارتی به صفحه دسته بندی ویلاهای تهران لینک دهید.

این لینک سازی داخلی هم به گوگل می گوید که این صفحات دسته بندی محتوای ارزشمندی دارند و هم فرآیند پیمایش را برای کاربران راحت تر می کند.

صفحات تگ چیست؟

حالا که با نحوه سئو صفحات دسته بندی در وردپرس آشنا شدیم، بهتر است با صفحه دیگری که شباهت زیادی به صفحات دسته بندی دارد نیز آشنا شویم؛ یعنی صفحات تگ. وقتی یک تگ (برچسب) را به بخش تگ ها اضافه می کنید، وردپرس برای آن برچسب، یک صفحه می سازد. طبیعتاً در این صفحه تمام نوشته ها یا محصولاتی نمایش داده می شوند که آن تگ به آنها نسبت داده شده است. URL پیش فرض برای یک برچسب به این صورت است: https://www.yourdomain.com/tag/tag-name

در صفحات، تگ ها نیز (مثل صفحات دسته بندی) مانند نوشته ها یا محصولات دسته بندی می شوند. اما نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که معمولاً بهتر است صفحات تگ را طوری پیکربندی کنید که در SERP کاربران نمایش داده نشود. چرا که طبق بررسی ها، این موضوع معمولاً به تجربه کاربری سایت لطمه می زند. در ادامه نحوه تعیین کردن عدم نمایش صفحات تگ را با هم می بینیم.

تنظیم عدم نمایش صفحات تگ

به طور کلی اگر بخواهیم صفحات تگ در نتیجه جست و جوی کاربران نمایش داده نشود، باید آنها را به حالت “noindex” و “nofollow” تبدیل کنیم. با این کار گوگل (و سایر موتورهای جست و جو) هنگام نمایه سازی سایت، این صفحات را نادیده می گیرند. این امر نیز باعث بهینه سازی وب سایت خواهد شد.

برای این کار در وب سایت های وردپرسی، اگر از پلاگین “یوآست سئو” استفاده می کنید، به گزینه “ظاهر جست و جو” بروید.

تنظیم عدم نمایش صفحات تگ در وردپرس

در این صفحه به تب “طبقه بندی ها” بروید. سپس در بخش “برچسب ها” برای قسمت “نمایش برچسب ها در نتایج جست و جو” گزینه “خیر” را انتخاب کنید.

چگونگی تنظیم عدم نمایش صفحات تگ در وردپرس

نکته: در مورد صفحات دسته بندی نیز اگر مایلید در SERP نمایش داده نشوند، می توانید از همین صفحه و در قسمت “دسته ها” آن را طوری تنظیم کنید که نمایش داده نشود.

جمع بندی

صفحات دسته بندی و صفحات تگ، در وب سایت های وردپرسی به صورت پیش فرض موجودند؛ اما در اکثر موارد بهینه سازی آنها چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.  همان طور که در این مطلب مشاهده کردید، سئو صفحات دسته بندی در وردپرس می تواند تأثیر شگرفی در سئوی سایت و جذب مخاطبان داشته باشند.  البته فراموش نکنید که اگر این صفحات در سایت شما فقط برای پیمایش کاربران هستند و به هر دلیلی مایل نیستید که در SERP کاربران نمایش داده شوند، باید آنها را به حالت “noindex” تبدیل کنید که روش انجام آن در وردپرس را با هم دیدیم. امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

10

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

«یکی دیگر از تکنیک های سئو صفحات دسته بندی در وردپرس این است که نوشته یا محصولات را طوری صفحه بندی کنید که حتماً یک URL کنونیکال (canonical یا متعارف) برای رفتن به صفحه اول موجود باشد. با این کار در واقع کاربر در هر صفحه ای می تواند مستقیماً به صفحه اول بازگردد. علاوه بر این اگر گوگل بخواهد صفحات دوم، سوم و غیره این دسته را بررسی کند، را به صفحه اول این دسته (که مهمترین صفحه است) ارجاع می دهیم.»

در این مورد بیشتر توضیح می دید؟
منظور از صفحه اول کدوم صفحه ست و چطور باید url کنونیکال رو تنظیم کرد؟

سلام
صفحه اول منظور صفحه اصلی دسته بندی شما است. این صفحه زمانی که شماره بندی شود باید کنونیکال صفحات دو به بعد همگی بر روی صفحه اول تنظیم شده باشد.

سلام برای انجام این کار چه کدی رو باید استفاده کنیم؟

سلام. برای این مورد کد آماده ای از قبل وجود نداره و باید این کار رو به یه برنامه نویس بسپارید.

سلام و عرض ادب
ضمن تشکر بابت مقاله خوبتون، صفحات دسته بندی سایت ژاکت با استفاده از المنتور قسمت قالب ها ساخته شده؟ و اینکه برد کرامب سایت شما با استفاده از المنتور هست؟ و کدام ویجت این افزونه؟

سلام و عرض ادب
ضمن تشکر بابت مقاله خوبتون، یک سوالی برام پیش اومد و اونم اینکه در سایت ژاکت صفحات دسته بندی فاقد توضیحات و متن هست در صورتی که میگن حتما برای صفحات دسته بندی توضیحاتی رو که حداقل 300 کلمه باشه باید یادداشت کنین. میخواستم در این مورد یه راهنمایی بفرمایید.

در مورد دسته بندی محصولات در مارکت پلیس چه نظری دارید ؟ آیا ایجاد کردن دسته بندی جزئی در وردپرس از نظر سئو مشکل دارد؟ مثلا دسته بندی در ترب یا دیجی کالا که شامل دسته بندی جزئی بسیاری می شود در سئو تعداد آن مشکلی به وجود می آورد ؟

سلام روزتون بخیر
صفحات دسته‌بندی در مارکت‌ پلیس‌ها جزو مهم‌ترین صفحات هستند چرا که ما نمیتوانیم برای یک کلمه کلیدی سه الی چهار و حتی بیشتر صفحه داشته باشیم. به همین دلیل برای محصولاتی که بیش از ۴ مدل مشابه از فروشنده‌های مختلف دارید باید دسته بندی ایجاد کنید و همچنین ساختار و نوع دسته‌بندی هم رعایت کنید

در مورد دسته بندی محصولات در مارکت پلیس چه نظری دارید ؟ آیا ایجاد کردن دسته بندی جزئی در وردپرس از نظر سئو مشکل دارد؟ مثلا دسته بندی در ترب یا دیجی کالا که شامل دسته بندی جزئی بسیاری می شود در سئو تعداد آن مشکلی به وجود می آورد ؟

سلام روزتون بخیر
صفحات دسته‌بندی در مارکت‌ پلیس‌ها جزو مهم‌ترین صفحات هستند چرا که ما نمیتوانیم برای یک کلمه کلیدی سه الی چهار و حتی بیشتر صفحه داشته باشیم. به همین دلیل برای محصولاتی که بیش از ۴ مدل مشابه از فروشنده‌های مختلف دارید باید دسته بندی ایجاد کنید و همچنین ساختار و نوع دسته‌بندی هم رعایت کنید

ارسال دیدگاه