7 دلیل مهم که به هیچ وجه نباید از قالب رایگان سایت در وردپرس استفاده کنیم

آموزش قالب های وردپرس

7 دقیقه زمان مطالعه

قالب رایگان برای وردپرس، جوملا و … در سایت‌های مختلف وجود دارد. اکثر افرادی که به تازگی کسب و کار خود را راه می‌اندازند، برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود، ممکن است سراغ خدمات رایگان سایت از جمله قالب رایگان بروند. بهتر است بدانید استفاده از این قالب‌ها آنقدرها هم جالب نیست. ممکن است در استفاده از آن‌ها دچار مشکل نشوید، ولی قطعاً مزایایی زیادی را از دست می‌دهید و حتی ممکن است ایراداتی برای سایتتان نیز به وجود آید. قالب رایگان وردپرس فروشگاهی در سایت‌های زیادی پیدا می‌شود. تنوع و کارکرد اولیه این قالب های وردپرس، ممکن است شما را وسوسه کند که به جای استفاده از قالب‌های اصلی و هزینه‌ای، سراغ آن‌ها بروید. با ما همراه باشید تا معایب قالب رایگان سایت را برای شما بررسی کنیم.

 

قالب های رایگان برای سایت چگونه هستند؟

برخی افراد ممکن است حتی قالب را به طراحان سایت واگذار کنند تا یک قالب اختصاصی برای آن‌ها تدارک ببینند؛ اما برخی نیز به قالب‌های آماده راضی می‌شوند. تنوع در قالب‌های سایت به صورت آماده آن‌قدر زیاد شده‌اند که ممکن است کمتر کسی در بین آن‌ها، مدل‌های مورد نظر خود را پیدا نکند. البته در این بین، افرادی نیز سراغ قالب رایگان وردپرس فروشگاهی و سایت‌های دیگر می‌روند.

قالب رایگان وردپرس

قالب‌های رایگان در ابتدا به شما امکاناتی و قابلیت‌هایی می‌دهند که ممکن است حتی از آن‌ها رضایت بالایی داشته باشید. هنگامی که سراغ اختصاص سازی این قالب‌ها می‌روید، مسائل زیادی پیش رویتان قرار می‌گیرند. برخی مواقع امکانات این قالب‌ها آن‌قدر زیاد هستند که حتی فرد نیازی به خرید قالب اصلی احساس نمی‌کند.

معایب قالب رایگان سایت که باید بدانید

هر چند قالب‌های آماده مزایایی هم دارند و در هزینه‌های شما به خصوص در اوایل کار صرفه‌جویی زیادی می‌کنند، اما نمی‌توان از ایرادات آن نیز گذشت. اگر خودتان در زمینه طراحی قالب وب‌سایت تخصص دارید، دیگر نیازی به استفاده از قالب‌های آماده به خصوص انواع رایگان آن ندارید.

 

1.قالب‌های رایگان را ممکن است روی دیگر سایت‌ها نیز ببینید.

قطعاً هنگامی که سراغ یک قالب رایگان آماده می‌روید، باید منتظر این هم باشید که بارها با این قالب در وب‌سایت‌های دیگر نیز مواجه شوید. منحصر به فرد بودن این روزها بسیار مهم است. فقط داشتن یک وب‌سایت اهمیت ندارد، آنچه سایت شما را جالب می‌کند، استفاده از طرحی منحصر به فرد برای سایت‌تان است. قالب‌های اختصاصی که برای شما طراحی می‌شود، منحصر به فرد است و هنگامی که کاربر وارد سایت می‌شود احساس می‌کند یک سایت خاص و حرفه‌ای را پیش روی خود دارد. همین نگاه کاربر بر روی رضایت او از سایت تأثیر بالایی دارد. پس یک بار هزینه کنید و یک طراحی سفارشی را برای وب‌سایتتان در نظر بگیرید.

قالب های مجانی وردپرس

2.ظاهر زیبا ولی کارایی پایین در قالب های رایگان وردپرس فروشگاهی

در قالب‌های وردپرس که برای فروشگاه‌های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای جلب توجه کاربران، از گرافیک و طراحی بصری زیبایی استفاده می‌شود. بارگذاری سایت و سرعت آن، به گرافیک قالب نیز مرتبط است. از این رو بسیاری از قالب های رایگان سایت مشکلاتی را در سرعت بارگذاری سایت به وجود می‌آورند. به خصوص در راه اندازی سایت فروشگاهی که اکثراً تصاویر و عکس‌هایی از محصولات را در خود دارند، گرافیک بالا اصلاً مناسب نیست و بهتر است از قالب‌هایی که سرعت بارگذاری را کم نمی‌کنند بهره ببرید.

 

3.قالب رایگان وردپرس و مشکل سفارش سازی آن

قالب‌های رایگانی که بر روی وب‌سایت خود قرار می‌دهید، احتمالاً در ابتدا خوب کار می‌کند؛ اما زمانی که قصد دارید برای سفارش سازی، بخش‌هایی از آن را دست‌کاری کنید و تنظیمات آن را تغییر دهید، به احتمال زیاد، دچار مشکل می‌شوید. در صورتی که قالب‌های پریمیوم، قابلیت سفارش سازی آن را دارید و می‌توانید امکانات و قابلیت‌هایی را به آن اضافه کنید.

علاوه بر این آپدیت و به روز رسانی قالب‌های آماده و رایگان در اکثر موارد امکان‌پذیر نیست و بعد از مدتی مجبور می‌شوید قالب جدیدی را برای وب‌سایتتان تهیه کنید.

 

4.تغییر قالب وردپرس به تخصص یا نرم‌افزار خاصی نیاز دارد

اگر نیاز داشته باشید که قالب وب‌سایت خود را تغییر دهید، دو راه پیش رو دارید. احتمالاً برخی از این قالب‌ها به کمک نرم‌افزارهای خاصی می‌توانند سفارش سازی شوند. از این رو برای اختصاصی کردن آن‌ها باید به این نرم‌افزارها نیز دسترسی داشته باشید.

از طرفی ممکن است خودتان نیز بتوانید کد نویسی قالب وب‌سایت انجام دهید و از این طریق قالب وردپرس را تغییر دهید؛ اما اکثر این قالب‌ها با این دو مسیر هم مشکل دارند و به راحتی نمی‌توانید آن‌ها را تغییر دهید.

 

5.ممکن است قالب رایگان وردپرس را از سایت دیگری کپی کرده باشند

علاوه بر مشکلات کاربردی که این قالب‌ها دارند، ممکن است سایتی که قالب رایگان را از آن دریافت می‌کنید، آن را خود طراحی نکرده باشد و از قالب دیگر سایت‌ها کپی کند. حال اگر قالب کپی شده، اختصاصی برای یک سایت طراحی شده باشد. از این رو احتمال دارد مشکلات حقوقی هم برایتان در پی داشته باشد. قطعاً اگر یک سایت هزینه زیادی برای طراحی قالب خود پرداخت کرده باشد، در صورتی که آن را بر روی وب‌سایتتان قرار دهید، به علت این که حق تألیف و کپی رایت ندارید، ممکن است از شما شکایت کنند.

این مقاله را حتما بخوانید
4 گزینه برای انتخاب بهترین‌ هاست وردپرس

 

6.قالب‌های مجانی اکثراً با ورژن های موبایل و تبلت مطابقت ندارند

طراحی سایت ریسپانسیوامروزه اکثر کاربران اینترنت، از تبلت و موبایل استفاده می‌کنند. از این رو اگر وب‌سایتتان بر روی صفحات این دستگاه‌ها به خوبی ظاهر نشود، درصد اعظمی از کاربران خود را از دست خواهید داد. در اکثر موارد قالب رایگان وردپرس و جوملا این مشکل را دارند که خود را با دستگاه‌های مختلف تطبیق نمی‌دهند. به عنوان مثال ممکن است بسیاری از آیکون‌های سایت در صفحات موبایل و تبلت نمایش داده نشوند یا بخش از متن محتوایتان قابل رویت نباشد.

قابلیت پشتیبانی وب‌سایت از موبایل و تبلت و طراحی ریسپانسیو سایت، باید حتماً در قالب سایت‌تان وجود داشته باشد و بدون آن بهتر است اصلاً سراغ راه‌اندازی وب‌سایت نروید؛ زیرا به مشکلات زیادی برمی‌خورید.

 

7.نسخه کرک شده، امنیت سایت را به خطر می اندازد

گاهی اوقات قالب‌های حرفه‌ای و گران‌قیمت توسط برخی افراد خریداری می‌شوند. این افراد قفل قالب را برمی‌دارند و نسخه کرک شده آن را به عنوان قالب رایگان سایت به فروش می‌رسانند. هر چند ممکن است این قالب در ابتدا یک قالب حرفه‌ای باشد ولی بعد از کرک شدن، کدهای زیادی در آن دستخوش تغییرات شده‌اند و این امر سبب می‌شود تا نتایج مناسبی برای مدیران سایت به همراه نداشته باشد. گاهی اوقات ایرادات خیلی جدی در آن‌ها به وجود می‌آید که از یک قالب ساده نیز انتظار ندارید. و می تواند امنیت سایت شما را به خطر بیندازد.

 

بهترین راه حل به جای استفاده از قالب رایگان سایت چیست؟

استفاده از قالب رایگان وردپرس

شما از هر سیستم مدیریت محتوایی مثل وردپرس که استفاده کنید، به یک قالب وب‌سایت نیاز دارید. هر چند استفاده از قالب رایگان سایت این روزها به شدت رایج شده است و بسیاری از طراحان سایت نیز ممکن است برای مشتریان خود از آن‌ها بهره ببرند. ولی پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که می‌خواهید حرفه‌ای کار کنید و به برندینگ فکر می‌کنید، هیچ گاه سراغ این قالب‌ها نروید.

البته تمام قالب‌های آماده غیر استاندارد نیستند و برخی از آن‌ها کرک شده و یک بار مصرف‌اند. از این رو می‌توانید با خرید نسخه اصلی که توسط طراحان حرفه‌ای تهیه شده است، به راحتی قالب‌های آماده و مناسبی را در اختیار داشته باشید. این نوع قالب ها که در ژاکت به فروش می رسند، جزو قالب رایگان وردپرس محسوب نمی‌شوند و طراح قالب، بعد از شما حق فروش مجدد آن به فرد دیگری را ندارد. به همین علت باید برای خرید آن گاهی هزینه بالایی باید پرداخت کنید.

در صورت نیاز نیز می‌توانید این قالب‌ها را به روز کرده و از آن‌ها بهره ببرید.

نکاتی که باید هنگام خرید قالب وردپرس در نظر داشته باشید.

هنگامی که قصد دارید برای خرید قالب رایگان برای وردپرس اقدام کنید، هر چند هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید، ولی بهتر است سراغ سایت‌هایی بروید که پشتیبان در دسترس داشته باشند. حال که برای قالب‌های رایگان این حساسیت وجود دارد، حتماً می‌دانید که برای خرید قالب اصلی این نکته حساسیت بیشتری را در بر دارد.

اگر می‌خواهید به جای طراحی قالب، از قالب‌های آماده و اصل استفاده کنید، ممکن است در مراحل مختلف استفاده از آن دچار مشکل شوید و نیاز باشد که پشتیبان مشکلات شما را حل کند. حتی برای تغییر در برخی کدها به کمک آن‌ها نیاز دارید.

 

جمع‌بندی

قالب سایت یکی از نیازهای اساسی است که هنگام طراحی سایت به آن نیاز دارید. اکثر افرادی که قصد دارند کار خود را از همان ابتدا به صورت حرفه‌ای انجام دهند، سیستم مدیریت محتوا و قالب سایت خود را به یک طراح سایت حرفه‌ای واگذار می‌کنند و یک سایت کاملاً اختصاصی برای خود دست و پا می‌کنند.

در این بین افراد زیادی هستند که سراغ قالب سایت رایگان می‌روند و از آن‌ها استفاده می‌کنند. قالب‌های رایگان شاید در ظاهر مناسب به نظر برسند ولی ایرادات زیادی دارند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت. شما به راحتی نمی‌توانید آن‌ها را سفارش سازی کنید یا ممکن است مشکلاتی مانند کپی بودن از سایتی دیگر را به همراه داشته باشد و کد های آن امنیت سایت شما را به خطر بیندازد. در این موارد احتمال دارد که از نظر حقوقی نیز برایتان مشکل ساز شود.

پس بهترین راه حل، به جای استفاده از قالب رایگان وردپرس، استفاده از قالب سایت اصلی است که باید آن را خریداری کنید. البته در این موارد باید سایت‌هایی را برگزینید که مورد اعتماد باشند و بتوانید از پشتیبانی آن‌ها در مواقع لازم بهره ببرید.

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

451,500 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.06%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره آوادا | قالب AVADA

645,000 تومان

87.54%
پرو استایل

پرو استایل

محصول پیشنهادی

قالب خبری جنه | قالب Jannah

525,000 تومان

82%
آمریاران

آمریاران

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره زفایر | قالب Zephyr

645,000 تومان

72.28%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب ساکسنیکس | قالب فروشگاهی suxnix

645,000 تومان

100%
ام ای دیزاین

ام ای دیزاین

12

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه