تگ کنونیکال در وردپرس چیست؟

وردپرس

4 دقیقه زمان مطالعه

امروزه پیدا کردن یک وب سایت در گوگل با URL های مختلف امکان پذیر می باشد و شما با وارد کردن چندین URL در نوار آدرس مرورگر خود، می توانید صفحه اصلی یک وب سایت را پیدا کنید. اما می توانید با URL کنونیکال مشخص کنید کدام آدرس اصلی است. در این مطلب به شما می گوییم تگ کنونیکال چیست و در وردپرس چه کاربردی دارد.

  • به عنوان مثال ، تمامیURL های زیر می توانند آدرس صفحه اصلی یک وب سایت باشند:

URL کنونیکال با توجه به تعریف گفته شده در مقاله آموزش وردپرس ، آدرسی است که از میان URL های مختلف برای یک سایت بهتر می باشد. به عنوان مثال اگر را به عنوان URL کنونیکال خود تنظیم کرده باشید ، این ادرس به دامنه کنونیکال شما تبدیل می شود.

در حالت کلی پست ها و صفحات وبلاگ در وردپرس دارای آدرس های متفاوتی می باشند و می توان آن ها را با استفاده از URL  های مختلف یعنی URL صفحه ی اصلی و یا با استفاده از شناسه پست ها پیدا کرد.

آموزش وردپرس

چرا تنظیم تگ های کنونیکال در وردپرس مهم است؟

در ایتدا به شما گفتبم تگ کنونیکال چیست حال باید بدانید که در حالت کلی برای افراد تفاوتی نمی کند که دقیقاً از کدام یک از URL  ها استفاده کنند تا به مقصد و هدف خود برسند زیرا آن ها قادر خواهند بود که با هر کدام از آدرس ها محتوای یکسان را مشاهده کنند. این در حالی است که ربات ها و خزنده های وب و یا webcrawler ها در مواجهه با این URL  ها متفاوت عمل می کنند و آن ها این آدرس ها را دو پست وبلاگ از دو وب سایت متفاوت در نظر می گیرند.

تگ کنونیکال چیست

تاثیرات و مزایای URL کنونیکال بر سئو سایت

حال بیایید بعد از دانستن اینکه تگ کنونیکال چیست ببینیم به چه دردی می خورد. داشتن URL  کنونیکال برای یک وب سایت در واقع به گوگل و سایر موتورهای جستجو نشان می دهد که URL های متفاوت یک سایت ، با یکدیگر یکسان هستند و تمامی آن ها کاربر را به یک صفحه واحد هدایت می کنند. این موضوع باعث می شود که ربات های گوگل وقت خود را برای بررسی کردن چندین صفحه یکسان با ادرس های مختلف تلف نکنند و در نهایت مدت زمان لازم برای یافتن و نمایش محتوای مورد نیاز برای کاربران را کاهش دهد.

یکی دیگر از مزایای داشتن URL  کنونیکال برای سئو سایت این است که به شما اجازه می دهد تصمیم بگیرید که چگونه موتور جستجو محتوای شما را به بازدیدکنندگان ارائه دهد.

چگونه می توان بررسی کرد که URL کنونیکال تنظیم شده است؟

حال که می دانید تگ کنونیکال چیست و چه مزایایی دارد، سریع ترین راه برای بررسی اینکه دامنه کنونیکال برای سایت خود را تعریف کرده اید و یا خیر ، مشاهده منبع و سورس از طریق صفحه اصلی وب سایت خود می باشد. برای دیدن سورس یک صفحه کافی است که صفحه اصلی خود را در مرورگر خود بارگذاری کنید. سپس کلیک راست کرده و گزینه View Page Source را انتخاب کنید .

این مقاله را حتما بخوانید
چگونه ایمیل مارکتینگ را به صورت اصولی انجام دهیم؟

این گزینه در واقع تمامی منابع و عناصر مختلف HTML و CSS مورد استفاده برای ایجاد یک صفحه را نشان می دهد. همچنین سورس یک صفحه مشخص خواهد کرد که آیا دامنه کنونیکال برای صفحه شما تنظیم شده است و یا خیر. برای بررسی این موضوع در داخل منبع صفحه باید برچسب rel=”canonical” و یا سرصفحه HTTP بررسی کنید.

 

روش دیگر برای تعیین اینکه آیا دامنه کنونیکال تعریف شده است یا خیر ، استفاده از ابزار URL Google است. شما باید این ابزار را در داشبورد مدیریت Google Search Console خود پیدا کنید و  URL  صفحه اصلی خود را در قسمت جستجو اضافه کنید و آن را سرچ کنید.

تصویر بالا ، ابزار بررسی URL سایتی است که دامنه کنونیکال مشخص نشده است و همچنین گوگل دامنه کنونیکالی را برای آن تعیین نکرده است.

چگونه می توان URLکنونیکال وب سایت وردپرس خود را تنظیم کرد؟

ساده ترین و سریع ترین راه برای تنظیم تگ canonical استفاده از افزونه سئو وردپرس مثل Yoast SEO است . اگر از یواست سئو برای پست ها ، صفحات و انواع پست های سفارشی خود استفاده می کنید ، می توانید URL  کنونیکال را در برگه پیشرفته متاباکس Yoast SEO ویرایش کنید.

تگ کنونیکال در یواست

اگر  برای انجام این کار از افزونه رنک مث استفاده می کنید ، می توانید URL کنونیکال را در برگه پیشرفته متاباکس RankMath ویرایش کنید. مانند Yoast SEO ، RankMath به صورت خودکار URL های متعارف را برای شما تنظیم می کند.

تنها ایراد افزونه های سئو عدم ارائه تنظیمات مناسب برای کنونیکال صفحه بندی ها یا همان pagination ها است. برای رفع این مشکل هم میتوانید از افزونه کنونیک استفاده کنید.

جمع بندی

در این مطلب به شما گفتیم تگ کنونیکال چیست . تعریف دامنه کنونیکال و URL های صفحه شما برای جلوگیری از مشکلات سئو و تأیید اعتبار دامنه سایت ضروری است .خوشبختانه امروزه افزونه های مختلف سئو وردپرس تعریف دامنه ها و URL های متعارف وب سایت را برای همه افراد سریع و آسان کرده است که شما با کمی مطالعه در مورد تاثیر URL ها و تنطیمات آن ها در وردپرس با استفاده از مقالات آموزش وردپرس  ، تنها با چند کلیک ساده شما قادر خواهید بود که این گونه ادرس ها و یا آدرس های دیگر را برای سایت خود ایجاد کنید .

 

 

 

 

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

645,000 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

6

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

سلام وقت بخیر
ما از cms وردپرس و افزونه Yoast SEO استفاده میکنیم مقالاتی داریم که تعداد کامنت خیلی زیادی دارند و سرعت لود صفحه خیلی بد شده.
آیا مقالاتی که تعداد زیادی نظر و دیدگاه دارند (مثلا چند هزار کامنت) بهتره دیدگاه ها رو صفحه بندی کنیم و در هر صفحه از دیدگاه ها از rel canonical (کانونیکال که اشاره به url اصلی صفحه داره) استفاده کنیم؟

با صفحه بندی نظرات در وردپرس، برای هر صفحه از نظرات، یک url جدید تولید میشه. ایا این روش از نظر سئو درسته و محتوای تکراری محسوب نمیشه؟ یا درست نیست و تاثیر منفی روی سئوی صفحه داره؟
اگر راه حل بهتری نسبت به صفحه بندی نظرات در وردپرس دارید ممنون میشم بفرمایید (راه حلی که مشکل سئو و افت رتبه در گوگل ایجاد نکنه) چون واقعا سرعت لود صفحه خیلی کند شده.

سلام و وقت بخیر
راه حلی که خودتون گفتید اوکی هست و می تونید ازش استفاده کنید.

سلام وقت بخیر
چطور صفحات بلاگ را کنونیکال کنم
ایا از طریق یواست میشه این کار انجام داد

سلام. بله در تنظیمات یواست این امکان وجود دارد.
اگر کنونیکال یک صفحه خاص را بخواهید تغییر دهید، در بخش ویرایش آن صفحه تنظیمات پیشرفته یواست این امکان را به شما می دهد.

سلام و درود
از قسمت پیشرفته یواست اضافه می کنم ولی با ابزار های سئو که بررسی میکنم اضافه نمیشه. مشکلش چیه ممنون

سلام روز بخیر
سورس کد صفحه را بررسی کنید و اگر قرار گرفته مشکلی نداره

ارسال دیدگاه